*grijns* OK, dit wordt een post zo lang dat je er bang van wordt

Op woensdag 09 januari 2002 12:42 schreef jasperh17 het volgende:
Het valt me de laatste tijd op dat er steeds meer tegenstanders van Linux komen.
Dit komt omdat het de laatste tijd ook in de publiciteit gekomen is (en blijft), dus meer mensen komen ermee in aanraking. Dit levert meer positieve reacties op, en meer negatieve reacties.
Ik merk er overigens niets van dat het in populariteit zou afnemen. Integendeel, meer en meer mensen proberen het, regeringen stappen over, bedrijven stappen over, bedrijven (zoals HP en IBM) investeren veel geld in GNU/Linux.
Het is niet meer het hypige newsitem dat het een tijdje terug een beetje was, maar toenemen in populariteit doet het volgensmij nog steeds.
Op woensdag 09 januari 2002 12:44 schreef kappiesjon het volgende:
ik ga voor windows 2000 in linux kan ik gewoon geen spellen spelen verder top besturings systeem
Ok, jij bent niet de enige die dit zegt, maar ik moet toch even reageren. Ja, op de PC draaien in Windows de meeste games, maar ik heb even rondgezocht, en heb zo even al de volgende titels gevonden voor GNU/Linux:
Alpha Centauri Civilization: Call to Power
Creatures Internet Edition Descent III
Deus Ex (coming soon) Dominions
Doom I/II Heavy Gear II
Heavy Metal: F.A.K.K.2 Heretic
Heretic II Heroes of Might and Magic III
Hexen Hexen II
Hopkins FBI Jagged Alliance II
Kingpin Kohan: Immortal Sovereigns
MindRover Myth II: Soulblighter
Neverwinter Nights (coming soon) Postal Plus
Quake I Quake II
Quake III arena Railroad Tycoon II
Return to Castle Wolfenstein Rune
Rune: Halls of Valhalla Shogo: Mobile Armor Division
SiN SimCity 3000 unlimited
Soldier of Fortune Terminus
Theocracy Tribes II
Unreal Tournament
En deze lijst is vast niet compleet. Verder zijn Starcraft, Halflife, Diablo II en nog meer (blijkbaar) goed in Wine te spelen.
Dus gamen in GNU/Linux is nou niet bepaald onmogelijk meer.
Op woensdag 09 januari 2002 14:22 schreef Chaser2600 het volgende:
windows is makkelijk ( kan iedere noob mee werken en installeren )
Iedere n00b kan Windows installeren? I think not. Windows installeren is lastiger dan je denkt.
Op woensdag 09 januari 2002 14:28 schreef reddog33hummer het volgende:
Linux (unix) is gebouwd met de gedachte:
Servers, netwerken, doorvoer.
Windows is gebouwd met de gedachte:
Gui
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
(GNU/)Linux is gemaakt met als bedoeling dat het alles kan zijn waar je zin in hebt dat het dat is... Be it server, console 'desktop', grafische desktop...
X / XFree heeft nogal wat te kampen met legacy, maar het werkt in ieder geval prima hier.
Op woensdag 09 januari 2002 14:49 schreef Apache het volgende:
mja, ik gebruik linux als servertje, en dualboot op m'n client, eerlijk gezegd vind ik nu ik net terug linux heb geinstalleerd dat gnome wat tegenvalt ... niet traag ofzo, maar gtk is gewoon niet erg mooi, het positieve aan windows vind ik de gui (dus niet de XP look), gewoon de venstertjes ed

Ik ben de enige in de wereld die de default GTK look wel mooi vind ofzo
Naja... Als je default GTK look niet mooi vind, dan heb ik 1 woord voor je: themes.
win 2K as is vrij stabiel, maar om in te werken vind ik linux veel beter (development) of surfen en ook bepaalde games (return to castle wolfenstein op 1280*1024@32BPP

supersmooth!) maar dan moet je weer naar windows om een potje CS te spelen met vrienden wat jammer is

Halflife (en dus CounterStrike) schijnt behoorlijk onder Wine te draaien.
Op woensdag 09 januari 2002 15:01 schreef Rukapul het volgende:
- Het rechtensysteem van Linux beter? -> Nee, Linux heeft van nature een sterk beperkt rechtensysteem.
Valt nogal mee hoor... ACLs hebben voordelen over UNIX perms, maar ook andersom.
Om UNIX perms 'sterk beperkt' te noemen is nogal kort door de bocht.
- Linux een mooier ontwerp? -> Niet echt. Het beginontwerp van Linux met zijn monolitische kernel is zelfs compleet afgekraakt door OS guru prof. Tanenbaum. Op zich is de NT microkernel heel mooi van design. Dat wil niet zeggen dat Linux een slecht ontwerp is want gedurende de jaren is het ontwikkelt tot een geheel dat goed werkt en beheersbaar is.
Om te beginnen ging de Tanenbaum <-> Torvalds 'flamewar' slechts gedeeltelijk over Microkernel vs Monolithische kernel.
Maar het verhaal over die 2 designs is uitgebreid. Om het kort te houden:
Microkernels zijn theoretisch en designwise eleganter dan monolithische kernels, maar monolithische kernels zijn vaak makkelijker te implementeren en hebben minder performance-issues.
Maar dit gaat over kernels, en de persoon waar jij op repliede had het waarschijnlijk over het hele OS, en dan vind ik toch dat GNU/Linux dat wint.
- Linux is stabieler. Hierbij krijg ik een beetje de kriebels. Een tijd geleden gold dit misschien. Echter Windows 2000 en XP zijn erg stabiel.
Een vriend van mij die alleen GNU/Linux gebruikt moest voor de TU iets doen wat alleen in Windows kon. Hij heeft geen Windows, dus mocht hiervoor even de laptop van een eerstejaars die hij kent gebruiken.
Hij gaat erachter zitten, klikt op één ding in IE en de hele bak hing zo vast als een huis.
En dat was dus Windows 2000. Toen ik dat zag had ik weer lekker mijn twijfels over die zogenaamde stabiliteit van Win2k en WinXP.
Natuurlijk zijn er bugs en exploits maar MS weet die over het algemeen snel te fixen.
Anderhalve maand (UPNP bug) snel? Het duurt vaak veel te lang voor MS met een patch komt hoor...
Nieuwe functionaliteit wordt langzamer geintroduceerd en bevat minder fouten.
Minder fouten? De bugs in XP rijzen weer de pan uit hoor (Desktop locking bug, UPNP bug, hotlinks (oid) owner/execute bug, om diegenen die ik zo weet te noemen)
Linux daarentegen lijkt juist de omgekeerde weg te behandelen. Kernel releases komen steeds sneller uit en bevatten steeds meer fatale fouten.
Kernel releases komen steeds sneller uit? Waarom waren er dan 40 versies van 2.0 en pas 18 van 2.4?
Fatale fouten... Ja, die filesystem bugs in 2.4.11 en 2.4.15 waren erg stom en mogen imho niet meer gebeuren.
Daar komt bij dat bedrijven in de open source gemeenschap (bv Redhat) trekjes beginnen te krijgen a la MS. Dit is vrij normaal als organisaties groter en logger worden.
Ach ja, daar is de GPL voor uitgevonden he... Die zorgt ervoor dat de software in ieder geval opensource en vrij verkrijgbaar blijft.
In een enkel geval in deze thread klopt er werkelijk niets van: MS zou het formaat van zijn office pakketten telkens wijzigen. Dit klopt niet meer sinds Office 97. Office 97, 2000 en XP gebruiken vrijwel hetzelfde bestandsformaat.
Toch raar dan dat ik Word 2000 files meestal niet in Word 97 geopend kreeg...
De kleine wijzigingen die erin zitten benadelen niet alleen de concurrentie maar ook hun eigen oude versies en smerige trucjes zijn hierbij nauwelijks te ontdekken.
Dat het ook hun oude versies benadeelt is een voordeel voor ze hoor; dan moet je namelijk upgraden (*kassa*).
Op woensdag 09 januari 2002 19:41 schreef chromisX een inzichtvol stukkie text.
Juist!

Op woensdag 09 januari 2002 20:13 schreef Basdoorn het volgende:
Als je een gemiddelde tiepmiep aan linuxbakken laat werken, zullen er een hoop problemen opduiken voor Linux.
*wrong*
*wrong*
*wrong*
*wrong*
http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239Op woensdag 09 januari 2002 12:42 schreef jasperh17 het volgende:
Hoe denken jullie hier over en geef je Favourite OS is aan en waarom dat je favouriet is !
GNU/Linux is mijn favoriet.
Tsja... Kort gezegd: het is stabiel, snel (ok, gaat niet 100% op voor X / XFree), flexibel/krachtig/configurable, het laat mij beslissen (andere mensen vinden het misschien fijn dat Windows altijd maar besluit veel dingen 'automatisch' te doen... Ik niet), het is Free (je mag het gebruiken waar je voor wilt), het is free (gratis), de source is verkrijgbaar (Zoals al terecht is opgemerkt: dit is voor veel mensen geen issue. Maar voor mij wel).