Het valt me op wat voor argumenten sommige mensen soms aandragen in de discussie Linux - Windows (2000 / XP).
- Het rechtensysteem van Linux beter? -> Nee, Linux heeft van nature een sterk beperkt rechtensysteem. Windows daarentegen heeft een erg geavanceerd rechtensysteem waarmee je veel meer kan instellen. Nadeel van het windows systeem is dat de standaard instellingen niet erg sterk zijn, dat gebruikers zich niet aan de 'best practices' houden en dat er in het begin een flink aantal implementatie fouten inzaten.
Het zogenaamde virusgevaar is een direct gevolg van de gebruikers en de standaard instellingen. Dit zegt echter weinig over het ontwerp.
- Linux een mooier ontwerp? -> Niet echt. Het beginontwerp van Linux met zijn monolitische kernel is zelfs compleet afgekraakt door OS guru prof. Tanenbaum. Op zich is de NT microkernel heel mooi van design. Dat wil niet zeggen dat Linux een slecht ontwerp is want gedurende de jaren is het ontwikkelt tot een geheel dat goed werkt en beheersbaar is.
- Linux is stabieler. Hierbij krijg ik een beetje de kriebels. Een tijd geleden gold dit misschien. Echter Windows 2000 en XP zijn erg stabiel. Natuurlijk zijn er bugs en exploits maar MS weet die over het algemeen snel te fixen. Nieuwe functionaliteit wordt langzamer geintroduceerd en bevat minder fouten. Linux daarentegen lijkt juist de omgekeerde weg te behandelen. Kernel releases komen steeds sneller uit en bevatten steeds meer fatale fouten. Daar komt bij dat bedrijven in de open source gemeenschap (bv Redhat) trekjes beginnen te krijgen a la MS. Dit is vrij normaal als organisaties groter en logger worden.
- Linux zou zich aan alle standaarden houden vs. MS. Op bepaalde punten klopt dit. Bepaalde protocollen van MS zijn alleen door reverse engeneering te achterhalen. Echter, in sommige gevallen zijn dit protocollen door MS ontwikkeld en wie ontneemt ze het recht om die kennis voor zich te houden? De beweging rondom linux houdt zich voornamelijk bezig met het omzetten en beschikbaar maken van technologieen en idee-en van anderen, MS, *BSD, etc. Een andere optie zou zijn om aan te kloppen voor licenties (there's no such thing as a free lunch.)
In een enkel geval in deze thread klopt er werkelijk niets van: MS zou het formaat van zijn office pakketten telkens wijzigen. Dit klopt niet meer sinds Office 97. Office 97, 2000 en XP gebruiken vrijwel hetzelfde bestandsformaat. De kleine wijzigingen die erin zitten benadelen niet alleen de concurrentie maar ook hun eigen oude versies en smerige trucjes zijn hierbij nauwelijks te ontdekken.
Ik gebruik beide OS-en indien nodig. Maar m'n basis OS waarop ik alles doe is toch wel een Win2k server met daarop IIS, MySQL, PHP, Activestate Perl, Cygnus (allemaal *nix commando's) zodat ik best of both worlds heb

Dit systeem draait meer als een jaar stabiel (en snel) en is nog nooit getroffen door een virus of worm, kwestie van goed beheer. Ook is alles mogelijk wat onder linux kan en andersom.