Laat ik ook eens wat zeggen, doe ik normaal nooit, maar goed.
Ik heb een beetje ervaring met lightwave en een beetje met maya.
Lightwave 7:
Modeler uitstekend(voor poly modeling dan) je hebt weinig afleiding van irriterende GUI's zoals bijv. Max en Maya.
Oh nog effe toelichting Lightwave bestaat uit 2 onderdelen de Modeler en de Layout, modeler spreekt voor zich denk ik.
De Layout is waar je Animeert lichten in flikkerd en ald at soort dingen houd je werk goed gescheiden hoewel het soms wel handig is om net even iets aan je model te weizigen(of met ij) maar dat kan ook makkelijk. door rechtboven op het modeler knopje te duwen en dan in de modeler weer sync. layout te duwen (ook rechtsboven).
Heel overzichtelijk dus en echt lekker modelen
Maya 4 Unlimited:
Bergen met opties een beetje warboel om te vinden wat je nu eigenlijk moet hebben gekke icoontjes waar je op de tooltip moet wachten om te weten wat het doet. Maar eenmaal gewend is het een uitstekend pakket errugh uitgebreid puff puff.
Shader opties alom, mischien iets te alom. allerlij rare verbindingen tussen shaders en textures en mappings etc. moeje van houwe denkik zo. Lightwave is dus weer overzichtelijker omdat je gewoon surfaces aan kan maken waar alles aanvast hangt en ook meteen te vinden(Surface editor).
Maar goed.
Wat ik afgelopen half jaar heb gedaan is alles in Lightwave modelen en in Maya animeren. Renderer van lightwave geef ik dan toch weer de voorkeur omdat je wat meer feedback (kunt)krijgen, en Maya is een pakket waarvan je bijna zeker weet dat je in NL niets kunt omdat het zo duur is.
dan heb je Max oftewel 3Ds Max 4:
Soms weer even proberen voor mij maar die GUI schrikt me gewoon af, wordt wel het aller aller aller meest gebruikt in de games industrie; Blizzard, Eidos, ID noem ze maar op maar ik vind het jammerlijk niets. Het is wel dé standaard kan overal naar geexporteerd worden en geaccepteerd worden.
ANimatie schijnt prima te zijn en is dus een verleidelijke keuze.
Maar mijn hart gaat naar Lightwave, mijn eerste pakket en wil het trouw blijven. Mist een hoop opties die Maya wel heeft maar kost ook maar fl.2500,- / E 1136 dus kan je met een opdrachtje al eruit hebben.
nou ja c'est tout