gnome 2.0

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Fftjes wat gnome2 screenies :)

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-desktop-klein.png

De desktop zelve. Lettertype ziet er niet uit op de icoontjes, is een of ander iets in nautilus. Erg vaag en kut, maargoed, zal vast wel goed komen in -final.

edit:

idd, fout zit em in het feit dat ik GDK_US_XFT voor AA text gebruik, dat is een (known) bug in nautilus :{

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-menu-klein.png

Menuutjes - gelukkig zijn de icoontjes nou wel fatsoenlijk gescaled.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-terminal-klein.png

EINDELIJK de multiterminal :D :D :D

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-gstplay-klein.png

De gstreamer-based player

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-gstrec-klein.png

en mijn applicatie O+

Ik ben redelijk tevreden i.v.m. -beta1. Jammer van dat fontprobleempje maar de meeste stabiliteitsproblemen lijken vooralsnog opgelost. Nu wachten op galeon, evolution en alle belangrijke apps :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 14 maart 2002 18:46 schreef beelzebubu het volgende:
Fftjes wat gnome2 screenies :)
[afbeelding]
Waarom gebruiken die app-icons maar zo weinig ruimte? Driekwart van je panel is nog leeg en dan gebruiken ze alleen dat ene kleine stukje ervan...zo kun je niet echt lekker zien wat er allemaal open staat.
De rest van de screenshots ziet er zeker niet slecht uit :9. Het werd wel tijd dat er eindelijk een tabbed terminal-emulator kwam, die heeft KDE al een eeuwigheid en het is een ontzettend handige feature. Aan de andere kant heeft KDE nog steeds geen tabbed browser...support voor tabs in Konqueror is men nog mee bezig.

* odysseus gaat misschien na de release van GNOME2 er toch eens naar kijken...KDE vind ik erg goed, maar dit ziet er ook niet slecht uit. Aan de andere kant bevalt twm tot nog toe eigenlijk ook wel :7...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 14 maart 2002 19:06 schreef odysseus het volgende:

[..]

Waarom gebruiken die app-icons maar zo weinig ruimte? Driekwart van je panel is nog leeg en dan gebruiken ze alleen dat ene kleine stukje ervan...zo kun je niet echt lekker zien wat er allemaal open staat.
Dat kun je zo instellen. Stel, je wilt het, dan kan het. Wrom? Geen idee. :D
De rest van de screenshots ziet er zeker niet slecht uit :9. Het werd wel tijd dat er eindelijk een tabbed terminal-emulator kwam, die heeft KDE al een eeuwigheid en het is een ontzettend handige feature. Aan de andere kant heeft KDE nog steeds geen tabbed browser...support voor tabs in Konqueror is men nog mee bezig.
Tabbed is zo onwijs relaxed. Ik gebruik het zelf constant. Ook Balsa heeft tabs, voor meerdere e-mail accounts bijvoorbeeld.
* odysseus gaat misschien na de release van GNOME2 er toch eens naar kijken...KDE vind ik erg goed, maar dit ziet er ook niet slecht uit. Aan de andere kant bevalt twm tot nog toe eigenlijk ook wel :7...
Verstandig.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 19:06 schreef odysseus het volgende:

[..]

Volgens mij kun je instellen dat een aantal submenu's zeg maar 'hoofdmenu' worden naast het menu "Applications"... Dit vind ik zelf echter onhandig... Ik vind het zo wel best ;)

Klein maar fijn :P

[edit]
Oh |:( nu snap ik wat je bedoelt, je bedoelt de taakbalk icoons van open aaplicaties aan de onderkant :D

Geen idee, die hoort groter te zijn :P Waarschijnlijk een bug, -beta1 had daar ook soms last van.... :?
Tabbed terminal was er al, maar dat was "gnomemultiterminal", en die zat (nog) niet standaard in gnome1, dat moest je dus apart downloaden. Die zit nu dus wel standaard in gnome2 :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 14 maart 2002 19:33 schreef beelzebubu het volgende:
Volgens mij kun je instellen dat een aantal submenu's zeg maar 'hoofdmenu' worden naast het menu "Applications"... Dit vind ik zelf echter onhandig... Ik vind het zo wel best ;)

Klein maar fijn :P
Ik bedoel de iconen / buttons van de op het moment draaiende programma's in je eerste screenshot. Heb jij het over hetzelfde?
Overigens heeft KDE ook de mogelijkheid om meerdere instanties van hetzelfde programma te groeperen onder een enkele button, dat scheelt ruimte en kan best handig zijn. Natuurlijk is het ook uit te schakelen. Twm heeft niet eens een dergelijke balk, daar komen geminimaliseerde programma's gewoon als kleine rechthoeken met de naam van het programma erin op je scherm te staan. Dat is even wennen, maar uiteindelijk werkt het best goed en je hebt altijd 100% van je scherm beschikbaar.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Zo hoort het dus te zijn. Zal wel een bug zijn :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 14 maart 2002 19:51 schreef beelzebubu het volgende:
Zo hoort het dus te zijn. Zal wel een bug zijn :)
Dat ziet er een hoop beter uit...blijkbaar heeft GNOME in beta niet minder bugs dan KDE :).
offtopic:
Overigens zijn er mensen van KDE die bezorgd zijn over de stabiliteit van deze WM/DE. Afgelopen zaterdag schreven drie developers een uitgebreide mail naar de lists met daarin behoorlijk wat kritiek op de status waarin KDE3 gereleased wordt of lijkt te worden.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 20:08 schreef odysseus het volgende:
Dat ziet er een hoop beter uit...blijkbaar heeft GNOME in beta niet minder bugs dan KDE :).
Zekers niet... Maar 't zit aardig dicht tegen release status aan.... Kleine foutjes kun je er wel uithalen, en dan is gnome2 ready to rock :)
offtopic:
Overigens zijn er mensen van KDE die bezorgd zijn over de stabiliteit van deze WM/DE. Afgelopen zaterdag schreven drie developers een uitgebreide mail naar de lists met daarin behoorlijk wat kritiek op de status waarin KDE3 gereleased wordt of lijkt te worden.
Had ik ook gelezen, maar ik had begrepen dat dat door een buitenstaander (nouja, een niet-core-developer i.i.g.) was gedaan... En dat dat ook meteen weerlegd was door de KDE core developers...

Jammer, want ik had eigenlijk KDE3 als de windows-equivalent gezien waarmee linux echt de doorbraak op de desktop zou maken. Want laten we eerlijk zijn, newbies gaan liever met KDE dan met gnome werken omdat dat meer windows-alike is. Zou een interessante vergelijking zijn geweest (Windows vs. KDE)... Ook om (als beiden dus final zijn) te kijken hoe de huidige status van KDE vs. Gnome is... Want KDE-2/Gnome-1.4 zijn bijna antiek (alhoewel ze heerlijk werken) in vergelijking met KDE3/Gnome2...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 14 maart 2002 20:20 schreef beelzebubu het volgende:
Had ik ook gelezen, maar ik had begrepen dat dat door een buitenstaander (nouja, een niet-core-developer i.i.g.) was gedaan... En dat dat ook meteen weerlegd was door de KDE core developers...

Jammer, want ik had eigenlijk KDE3 als de windows-equivalent gezien waarmee linux echt de doorbraak op de desktop zou maken.
Neil Stevens en Charles Samuels zijn inderdaad niet de echte core-devvers, maar toch best belangrijke mensen. Ik heb geen van de core developers het bericht zien weerleggen, maar ik lees alleen kde-devel en niet kde-core-devel (een paar duizend mails per maand is wel genoeg voor mij :)), dus ik kan het gemist hebben. Ik verwacht dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt, maar dan in 3.1 of daar in de buurt. De eerste versies van KDE2 waren ook niet bugvrij, al herinner ik me ze wel als stabieler dan KDE3 nu is. Misschien dat de eerste release wat de grond in geboord zal worden door reviewers die vinden dat het te veel crasht, maar daarna stabiliseert het wel weer en dan staat er iets heel goeds, daar ben ik vrij zeker van.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Op donderdag 14 maart 2002 17:57 schreef RG© het volgende:

Gnome-core is een maand geleden al uitgespiltst in gnome-session, gnome-panel, gnome-terminal en gnome-desktop. Dat zal wel een foutje zijn van degene die de Gnome packages voor Debian onderhoudt.
Vreemd dat gnome-games, -help, -media, -panel, -session en -utils nog van gnome-core afhangen dan. :?

Is de beta2 van Debian stabiel genoeg voor op je desktopje thuis? Ik wil 'm graag testen namelijk, maar wat ik gezien heb bij Valium (geinstalleerd via garnome) was wel heel instabiel, drie keer klikken op een panel en hop, op z'n bek.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 20:56 schreef ajvdvegt het volgende:
Is de beta2 van Debian stabiel genoeg voor op je desktopje thuis?
Eerlijk gezegd: nee. Hij is erg goed maar nog net niet goed genoeg. Ik zou voor algemeen thuisgebruik nog eventjes op -rc1 wachten

• Valium

Valium

- rustig maar -

Ik blijf positief over gnome2. De nieuwste beta wordt nu binnen gehengeld door garnome 0.8

Zeg ajvdvegt, we zullen zien hoe snel ik deze op z'n giegel krijg :)

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 21:14 schreef Valium het volgende:
Ik blijf positief over gnome2. De nieuwste beta wordt nu binnen gehengeld door garnome 0.8

Zeg ajvdvegt, we zullen zien hoe snel ik deze op z'n giegel krijg :)
als je 'run' doet via het gnome panel en dan een programma start en terwijl deze start opnieuw het menu probeert te benaderen, dan crasht gnome panel *D

voor de rest kleine onvolledigheden in gnome-terminal en nautilus, maar geen crashes (vooralsnog)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
EINDELIJK de multiterminal
Die heb ik al tijden in gnome 1.4

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik vind het wel jammer dat ze met Gnome 2 niet meteen een super desktop neerzetten. Gnome 2 mist momenteel best veel functionaliteit. Ik snap echt niet waarom ze geen goede Bonobo file dialogs in libgnomeui schroeven. Daar hadden ze een jaar de tijd voor. En zo zijn er punten zat, waar men gewoon behoorlijk veel heeft laten liggen.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

hoe zit et eigenlijk met de snelheid?
is die verbeterd t.o.v. 1.4?

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 01:52 schreef RG© het volgende:
Ik vind het wel jammer dat ze met Gnome 2 niet meteen een super desktop neerzetten. Gnome 2 mist momenteel best veel functionaliteit. Ik snap echt niet waarom ze geen goede Bonobo file dialogs in libgnomeui schroeven. Daar hadden ze een jaar de tijd voor. En zo zijn er punten zat, waar men gewoon behoorlijk veel heeft laten liggen.
Ik heb nu al een tijdje KDE beta 3 draaien en daar ben ik zeer te vreden over. Het ziet er netjes uit, alles wat je wil configuren is gecentrealiseerd en tot nu toe is het nog geen een keer gecrashed. Ik denk dat het voor Gnome2 moeilijk wordt om de concurentie boven te komen. Het is net wat RG© zegt: Er zijn zat punten die makkelijk verbeter hadden kunnen worden en sommige punten die zelfs verbeterd hadden moeten worden die ze gewoon hebben laten liggen. Hopelijk zijn deze nog terug te vinden in latere updates voor Gnome. Misschien dat we uit moeten kijken naar Gnome 2.1.

Verwijderd

Als ik dan zie dat Mandrake en Ximian wel een mooie filedialog hebben, waarom sturen zij die code dan niet op voor inclusion in Gtk+ :?

Want ja, ik ben 't met die filedialog kritiek eens. Voor de rest vind ik Gnome in deze staat goed werkbaar...

• RG

RG

Lambda

Gnome is zeer zeker goed werkbaar, maar KDE is superieur. KDE vind ik gewoon veel beter afgewerkt dan Gnome. Het enige dat wat dat betreft wel goed is in Gnome is Nautilus en de verschillende verbeteringen van Ximian.
Je kunt zeggen van KDE wat je wilt, maar het oogt een stuk professioneler en afgewerkter vind ik. Gnome heeft het gewoon een beetje laten liggen op het gebied van de desktop en heeft grote achterstand opgelopen op KDE.

Als Gnome niet snel met een mooie end user desktop komt, dank ik dat ze het wel kunnen schudden. Het is dat Sun en HP Gnome hebben gekozen als toekomstige desktop voor Solaris resp. HP-UX, maar anders was er weinig toekomst voor Gnome. Er moet gewoon meer gedaan worden voor de end user zoals KDE dat doet.

• blouweKip
Gnome is zeer zeker goed werkbaar, maar KDE is superieur. KDE vind ik gewoon veel beter afgewerkt dan Gnome.
Ik denk dat kde zeker niet superieur is, kde lijkt enorm op windows en daarom kunnen mensen er makkelijker mee werken...maar dat vind ik absoluut geen criterium om kde dan maar superieur te vinden, kde is een stuk minder configureerbaar dan gnome en vooral minder mooi (nu vergelijk ik gnome 1.4 en kde 2.x), natuurlijk kun je gnome er lelijk uit laten zien, net als kde (de default kde theme is echter wel een stuk beter, maar die quick transparancy hack van mosfet was echt oerlelijk) het enige pluspunte die ik nu aan kde zie zijn idd die fileselector, het makkelijk kunnen toevoegen van launchers op de desktop en de relatief goede antialiasing van de fonts

Ik heb zeker nog wel zaken die ik in gnome 1.4/nautilus mis, maar dat heb ik in grotere mate bij kde 2.x

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 15maart 2002 15:47 schreef blouweKip het volgende:
Ik denk dat kde zeker niet superieur is, kde lijkt enorm op windows en daarom kunnen mensen er makkelijker mee werken...maar dat vind ik absoluut geen criterium om kde dan maar superieur te vinden, kde is een stuk minder configureerbaar dan gnome en vooral minder mooi (nu vergelijk ik gnome 1.4 en kde 2.x), natuurlijk kun je gnome er lelijk uit laten zien, net als kde (de default kde theme is echter wel een stuk beter, maar die quick transparancy hack van mosfet was echt oerlelijk) het enige pluspunte die ik nu aan kde zie zijn idd die fileselector, het makkelijk kunnen toevoegen van launchers op de desktop en de relatief goede antialiasing van de fonts

Ik heb zeker nog wel zaken die ik in gnome 1.4/nautilus mis, maar dat heb ik in grotere mate bij kde 2.x
Gnome beter configureerbaar dan KDE?? Jij praat echt gigantische onzin. In KDE kun je 100 keer meer configureren dan in Gnome. KDE lijkt op Windows??? Dat is maar net hoe je het eruit laat zien. Gnome lijkt standaard op Motif en CDE, dat vind ik helemaal niks. Gnome 2 is daarin beter, maar GTK2 is bijna een exacte windows kloon, dus wat dat betreft...
KDE is IMHO standaard gewoon veel completer en is beter toegankelijk, en dat is niet omdat het op Windows lijkt. Mijn desktop lijkt nu meer op QNX zelfs.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 15 maart 2002 15:47 schreef blouweKip het volgende:
Ik denk dat kde zeker niet superieur is, kde lijkt enorm op windows en daarom kunnen mensen er makkelijker mee werken...maar dat vind ik absoluut geen criterium om kde dan maar superieur te vinden, kde is een stuk minder configureerbaar dan gnome en vooral minder mooi (nu vergelijk ik gnome 1.4 en kde 2.x), natuurlijk kun je gnome er lelijk uit laten zien, net als kde (de default kde theme is echter wel een stuk beter, maar die quick transparancy hack van mosfet was echt oerlelijk)
KDE is echt prima te configureren, je moet alleen weten hoe. In KControl kun je vrij veel instellen, waaronder de complete look (inclusief widgetcolors en dergelijke). Daarnaast zijn er nog aparte widgetengines (Liquid van Mosfet is een voorbeeld). Ik vind dat je KDE er met Liquid best goed uit kunt laten zien, maar over smaak valt natuurlijk te twisten. Er zijn nog een heleboel andere themes, Liquid is gewoon één van de meer opvallende.
Wat minder mensen weten is dat je veel opties niet in menu's terugvindt, maar in de config-files. Je kunt daar echt *ontzettend* veel veranderen, probleem is alleen dat veel opties niet gedocumenteerd zijn. Het 'niet goed configureerbaar zijn' van KDE valt dus zeker mee.
Daarnaast heeft KDE wat mij betreft een aantal voordelen, waarbij de goede integratie tussen de programma's voor mij het belangrijkst is. KParts en DCOP zijn gewoon uitstekende technologieën waar ik geen GNOME-variant van ken (waarbij ik moet aantekenen dat ik het lang geleden is dat ik GNOME gedraaid heb).
Het punt dat KDE op Windows lijkt vind ik ook niet helemaal correct: veel mensen configureren het op die manier en de meeste distro's leveren het zo. Je kunt KDE echter ook prima op GNOME laten lijken, om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb dat zelf overigens nooit geprobeerd.

* odysseus laat iedereen gerust zijn eigen WM/DE kiezen, maar hier en daar wat (voor)oordelen over KDE weghelpen kan nooit kwaad...

[edit: ik moet niet eerst op reageren drukken en dan nog eens wat op de frontpage gaan lezen...RG was me voor.]

• RG

RG

Lambda

Gnome heeft wel degelijk zoiets als KParts en DCOP, namelijk Bonobo en ORBit (CORBA implementatie). Deze komen alleen jammergenoeg niet tot hun volste recht. Met Bonobo kun je enorm gave dingen doen (denk aan applets, configuratiemodules en viewers die je overal in kunt plakken e.d.), maar zoiets elementairs als een standaard fileselectortje bestaat dan weer niet.

Als Gnome het niet wil gaan verliezen van KDE moeten ze heel erg veel energie steken in het verbeteren van de desktop zelf.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Even een paar quotes. De reacties op de beta2 van GNOME2:
Holy friggin crap!!! Gnome 2 Kicks ASS! Very very very NICE. This thing is a work of art!

It is so great. Incredible! And what's with the speed? I feel like I just bought myself a new computer :) Everything is just woosh :) And nautilus: *click* *bang (on screen)* Soooooooooo very, very fast. Soooooooooo very, very beautiful. Great job everyone! Tnx for the hard work. I really appreciate it.

I just felt I should chime in, and say that GNOME2 is indeed shaping up very nicely now, and that Nautilus 1.1.9 kicks some serious pants... er.. ass.
Dus "men" is er wel blij mee.

Wat ik jammer vind is dat er altijd een GNOME-KDE vergelijking moet komen (heb ik zelf ook veel aan mee gedaan). Laten we gewoon blij zijn. GNOME2 wordt echt ge-wel-dig. En de bestandsselectie is ...anders. Hij kan zeker beter, maar is echt niet slecht (behalve de bestandwegvalbug natuurlijk :( ). Tab autocompletion rocks.

• blouweKip
Ik vind kde niet slecht (ik vind het wel goed dat het er is>trekt meer mensen van windows naar linux), maar ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet hoe ik de kde taakbalk mee kan laten scalen met de tasks (zoals ik in gnome kan met een floating panel), ook vind ik gnome met het juiste theme en aa fonts (hoewel die in 1.4 zeker minder zijn dan kde 2.2) gewoon mooier, en ik niet alleen, ik heb complete computernewbies zien kwijlen bij mn gnome/nautilus desktop , qua snelheid kan er bij beide desktops zeker nog wat verbeteren, kde is in al die tijd dat ik het gebruik trager geworden en gnome sneller...op mijn pc (debian/sid) zijn ze allebei ongeveer even snel (gnome start echter veel sneller op)

Als ik kde met windows vergelijk dan bedoel ik dat niet qua uiterlijk, maar qua werking..

Het uitelijk van gnome 2.0 mag dan niet veel anders lijken, ik denk dat je het net als 1.4 echt enorm zal kunnen verbeteren, zeker als er meer programma's gebruik gaan maken van gtk 2

En hoewel ik nautilus nog wel graag iets sneller wil zien (konqueror is in dat opzicht sneller) denk ik ook dat kde wel wat aan zn brakke desktop mag doen, want visueel gezien wint mn door nautilus beheerde desktop het met een straatlengte van kde 2.2

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 15 maart 2002 17:35 had blouweKip een paar goede punten :

[..]

En hoewel ik nautilus nog wel graag iets sneller wil zien (konqueror is in dat opzicht sneller) [..]
Dat is dus een beperking geweest van Gnome1.4, want ik merkte ook bij de laatste CVS, dat Nautilus lekker snel werkte. Snel laadt en snel werkt...

Verwijderd

[on-topic]

Na een upgrade van nautilus-1.1.8 naar nautilua-1.1.9 (allemaal -beta ;)) zijn opeens bijna al mijn bugs in nautilus opgelost :)

Nu nog van die panel problemen afkomen :)

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 15 maart 2002 17:35 schreef blouweKip het volgende:
Ik vind kde niet slecht (ik vind het wel goed dat het er is>trekt meer mensen van windows naar linux), maar ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet hoe ik de kde taakbalk mee kan laten scalen met de tasks (zoals ik in gnome kan met een floating panel)
AFAIK kan dta in KDE ook, ik heb dat een tijd gehad volgens mij. Maar Gnome kan bijvoorbeeld geen MacOS alike balk boven in beeld weergeven, wat KDE wel kan.
ook vind ik gnome met het juiste theme en aa fonts (hoewel die in 1.4 zeker minder zijn dan kde 2.2) gewoon mooier, en ik niet alleen, ik heb complete computernewbies zien kwijlen bij mn gnome/nautilus desktop,
Tja das een mening. Persoonlijk vind ik veel Gnome iconen wel mooi, dat komt voor rekening van Jimmac en Tigert. Maar KDE is absoluut niet slecht hierin, en is op het gebied van themes veel uitgebreider en makkelijker aan te passen. Ik heb ook mensen zien kwijlen bij KDE desktops. Een simpel voorbeeldje:
http://images.elle.dhs.org/screenshots/kde/kde.png
qua snelheid kan er bij beide desktops zeker nog wat verbeteren, kde is in al die tijd dat ik het gebruik trager geworden en gnome sneller...op mijn pc (debian/sid) zijn ze allebei ongeveer even snel (gnome start echter veel sneller op)
Tja ik vind dat hele XFree gebeuren sloom. GNome start inderdaad sneller ja, maar ik vind KDE veel soepeler werken. Je kunt dat Gnome main-menu bijna zien opbouwen om maar wat te noemen.
Als ik kde met windows vergelijk dan bedoel ik dat niet qua uiterlijk, maar qua werking..
Owja? Ik vraag me echt af wat je nou bedoelt. Gnome en KDE werken vrijwel identiek tegenwoordig, alleen Nautilus en Konqueror verschillen echt, maar technisch gezien ook niet.
Het uitelijk van gnome 2.0 mag dan niet veel anders lijken, ik denk dat je het net als 1.4 echt enorm zal kunnen verbeteren, zeker als er meer programma's gebruik gaan maken van gtk 2
De vraag is of dat wel op tijd komt. GTK+ 2 is inderdaad wel beter, maar dan nog ligt het ver achter op QT vind ik en grafisch zal het niet beter zijn.
En hoewel ik nautilus nog wel graag iets sneller wil zien (konqueror is in dat opzicht sneller) denk ik ook dat kde wel wat aan zn brakke desktop mag doen, want visueel gezien wint mn door nautilus beheerde desktop het met een straatlengte van kde 2.2
Dat vind ik echt enorme onzin. De Gnome desktop vind ik juist een van de slechtse dingen. Je kan niet eens dingen uitlijnen op een raster! Verder kan je veel minder doen op je desktop in Gnome dan in KDE.

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 20:40 schreef RG© het volgende:
De vraag is of dat wel op tijd komt. GTK+ 2 is inderdaad wel beter, maar dan nog ligt het ver achter op QT vind ik en grafisch zal het niet beter zijn.
Zoals?

(buiten dat fileselector gedoe om dus)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 15 maart 2002 20:40 schreef RG© het volgende:
Tja das een mening. Persoonlijk vind ik veel Gnome iconen wel mooi, dat komt voor rekening van Jimmac en Tigert. Maar KDE is absoluut niet slecht hierin, en is op het gebied van themes veel uitgebreider en makkelijker aan te passen. Ik heb ook mensen zien kwijlen bij KDE desktops. Een simpel voorbeeldje:
http://images.elle.dhs.org/screenshots/kde/kde.png
Je kunt volgens mij zonder problemen je GNOME-icons in KDE gebruiken of andersom, die dingen staan alleen op andere plaatsen. Aangezien de default acties toch bij beide desktops eigen iconen hebben kun je ze gewoon van GNOME naar KDE kopiëren als je die icons zou willen hebben. Overigens zijn de kunstwerkjes van Tackat soms ook om van te smullen ;). Overigens vind ik je screenshot niet heel erg mooi, maar smaken verschillen :).
Owja? Ik vraag me echt af wat je nou bedoelt. Gnome en KDE werken vrijwel identiek tegenwoordig, alleen Nautilus en Konqueror verschillen echt, maar technisch gezien ook niet.
Nautilus en Konqueror verschillen technisch gezien niet? Was dat maar waar...dat zou samenwerking tussen de verschillende desktops al heel wat simpeler maken. Ik vind juist dat ze qua werking wel redelijk op elkaar lijken en technisch veel minder.
Daar heb ik mijn twijfels over, volgens mij zijn het beide goede basissen voor een desktopomgeving. Het is net welke je kiest, maar uiteindelijk kun je met beide gewoon bijna alles.
Dat vind ik echt enorme onzin. De Gnome desktop vind ik juist een van de slechtse dingen. Je kan niet eens dingen uitlijnen op een raster! Verder kan je veel minder doen op je desktop in Gnome dan in KDE.
Wat kun je dan zoal minder doen? Ik heb veel meer met KDE gewerkt dan met GNOME, maar ik heb nog nooit gehoord dat je met GNOME minder zou kunnen doen...

* odysseus is KDE-fan, maar ook positieve gedachten over KDE moeten onderbouwd zijn :).

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 15 maart 2002 22:06 schreef odysseus het volgende:
Nautilus en Konqueror verschillen technisch gezien niet? Was dat maar waar...dat zou samenwerking tussen de verschillende desktops al heel wat simpeler maken. Ik vind juist dat ze qua werking wel redelijk op elkaar lijken en technisch veel minder.
Nee, in feite zijn het beide gewoon standaard dockwindowtjes voor componenten. In KDE is dat KParts en in Gnome is dat Bonobo, maar de techniek erachter is gebaseerd op hetzelfde principe. Alleen de uitwerking is anders...
Daar heb ik mijn twijfels over, volgens mij zijn het beide goede basissen voor een desktopomgeving. Het is net welke je kiest, maar uiteindelijk kun je met beide gewoon bijna alles.
Nou, QT biedt standaard nogal wat meer dan GTK+ doet. Ik denk toch dat hier het voordeel van C++ t.o.v. C ligt en ook wel duidelijk blijkt. QT heeft standaard erg veel aan boord, veel emer dan GTK+. En ik denk dat die dingen wel degelijk nuttig zijn.
Wat kun je dan zoal minder doen? Ik heb veel meer met KDE gewerkt dan met GNOME, maar ik heb nog nooit gehoord dat je met GNOME minder zou kunnen doen...
Je kunt iig veel minder instellen in Gnome dan in KDE. Gnome moet echt opschieten wat dat betreft, geen idee of het nog goed komt met ze...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 15 maart 2002 23:47 schreef RG© het volgende:
Nee, in feite zijn het beide gewoon standaard dockwindowtjes voor componenten. In KDE is dat KParts en in Gnome is dat Bonobo, maar de techniek erachter is gebaseerd op hetzelfde principe. Alleen de uitwerking is anders...
En 'techniek' is toch de uitwerking van een idee? Als die uitwerking anders is, dan is dat toch een andere techniek, ongeacht of hetzelfde eindresultaat beoogd wordt? Dan zouden alle kernels intern ook gelijk zijn omdat ze (bijna) allemaal geheugen, tasks en resources beheren...
Nou, QT bieJe kunt iig veel minder instellen in Gnome dan in KDE. Gnome moet ecdt standaard nogal wat meer dan GTK+ doet. Ik denk toch dat hier het voordeel van C++ t.o.v. C ligt en ook wel duidelijk blijkt.
Nu ben ik niet echt bekend met C en C++, dus je zult daar best meer van weten. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een lib in C minder kan aanbieden dan eenzelfde lib in C++. Hooguit is de implementatie wat lastiger, maar om te zeggen dat het een voordeel van C++ is dat je 'er meer mee kunt aanbieden' lijkt me wat al te kort door de bocht...

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 16 maart 2002 11:11 schreef odysseus het volgende:
En 'techniek' is toch de uitwerking van een idee? Als die uitwerking anders is, dan is dat toch een andere techniek, ongeacht of hetzelfde eindresultaat beoogd wordt? Dan zouden alle kernels intern ook gelijk zijn omdat ze (bijna) allemaal geheugen, tasks en resources beheren...
Ik vind de techniek hetzelfde. Het principe erachter is vrijwel hetzelfde, alleen de uitwerking is anders. En dat met kernels: daarom heten ze ook allemaal kernels :) Ze doen ook allemaal hetzelde, dat de API en de interne uitwerking anders is, tja... Een BMW en een Lada worden ook op precies dezelfde manier (techniek) voortbewogen :)
Op zaterdag 16 maart 2002 11:11 schreef odysseus het volgende:
Nu ben ik niet echt bekend met C en C++, dus je zult daar best meer van weten. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een lib in C minder kan aanbieden dan eenzelfde lib in C++. Hooguit is de implementatie wat lastiger, maar om te zeggen dat het een voordeel van C++ is dat je 'er meer mee kunt aanbieden' lijkt me wat al te kort door de bocht...
Probleem is dat C niet object oriënted is. GTK+ en andere Gnome libraries willen dat toch zijn. Glib biedt dit, maar dat kost je dus wel veel extra code en ook is het lastiger om de techniek te gebruiken. Ik denk dat C++ wat dat betreft een slimmere keuze is dan C als het gaat om een grafische desktop. Het enige probleem is dat de GNU C++ compiler nog niet optimaal is.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 22:36 schreef RG© het volgende:
Probleem is dat C niet object oriënted is. GTK+ en andere Gnome libraries willen dat toch zijn. Glib biedt dit, maar dat kost je dus wel veel extra code en ook is het lastiger om de techniek te gebruiken. Ik denk dat C++ wat dat betreft een slimmere keuze is dan C als het gaat om een grafische desktop. Het enige probleem is dat de GNU C++ compiler nog niet optimaal is.
Dat hoor ik heel veel mensen zeggen, maar behalve exceptions biedt GObject/C alles wat C++ heeft... Misschien op een andere manier, dus niet exact hetzelfde, maar de uiteindelijke werking is hetzelfde....

Bedenk, iets wat anders is, is niet automatisch slechter...

Je moet het m.i. gewoon gebruikt hebben, en dan dus niet ff iets in C coden en zeggen dat het kut is, maar echt applicaties hebben geprogrammeerd met GObject/C, voordat je kan zeggen hoe het tegenover C++ staat.

Ik vind GObject/C heerlijk werken :) Het biedt alles wat ik nodig heb, zelfse voor idioot moeilijke dingen als een video-editor etc. :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zondag 17 maart 2002 00:01 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

[knip]
Dit doet mij denken aan het college functioneel programmeren (in miranda :r)

De docent beweerde dat je een bepaalde constructie heel simpel in miranda kon doen, en inderdaad, slechts 3 4 statements en het was klaar. Ik dacht echter meteen van: Jah, maar het kan ook als je een beetje slim in C werkt, iets in de trant van een linked list structuur. Wat is nu beter? Ik vermoed zomaar dat er betere C compilers zijn dan miranda compilers. Welke code zal nu sneller zijn, welke code zal je sneller in ontwikkelen? Bij deze vergelijking gok ik dat C wint op alle fronten, al is het maar omdat de compile error messages van miranda zeer zwak zijn.

Mgoe, begint wel erg ver vanaf het gnome2 topic geblaat te dwalen. Straks maar eens gargnome aansteken :7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Elke taak heeft zijn eigen perfecte programmeertaal, en elke programmeur heeft zijn eigen favo programmeertaal...

Tussen die twee moet je een soort weegschaaltje zetten en dan komt alles goed ;)

(overigens heb ik het ook niet op functionele programmeertalen, maargoed :P)

• blouweKip
AFAIK kan dta in KDE ook, ik heb dat een tijd gehad volgens mij. Maar Gnome kan bijvoorbeeld geen MacOS alike balk boven in beeld weergeven, wat KDE wel kan.
Tja, maar met die balk kun je weinig, in gnome heb je ook zon soort balk en icm enligtenment kun je zelf nog een betre mac os balk tevoorschijn toveren op je gnome desktop
Tja, die screenshot is zeker niet slecht, maar doet zeker onder voor de kwaliteit die je met gnome/nautilus tevoorschijn kunt toveren, mijn gimp icoontje ziet er minder goed uit onder kde dan onder gnome/nautilus
Tja ik vind dat hele XFree gebeuren sloom. GNome start inderdaad sneller ja, maar ik vind KDE veel soepeler werken. Je kunt dat Gnome main-menu bijna zien opbouwen om maar wat te noemen.
X kan idd sneller, maar ik kan als ik bijvoorbeeld de flat engine gebruik mn gnome desktop sneller maken dan kde 2.x, dan zie je echt je menu's niet meer opbouwen...ik gebruik default een relatief zware gtk theme en zelf die doet nauwelijks meer onder voor de snelheid van kde..

Ik heb net ff mogen zien hoe snel de gnome 2 desktop is (en vooral de extreme snelheidsverbetering van nautilus) dus ik denk dat eventuele problemen die jij met gnome 1.4 had in 2 weg zullen zijn
Ik geef toe dat de verschillen eigenlijk marginaal zijn
De techniek achter gtk+ 2 zegt mij weinig, ik zelf vond gtk 1.2 met de juiste theme al stukken beter visueel dan qt 2 en hoewel ik niet weet wat de visuele verschillen tussen qt2 en 3 zijn (afgezien van een nieuw soort transparancy) heb ik al wel gezien dat de verschillen tussen gtk 1.2 en 2 erg groot zijn, zelfs het default gtk theme zag er bijna mooi uit, dat beloofd wat voor de kwaliteit van de themes, en aangezien bij gtk 1.2 het verschil tussen de kwaliteit van de default theme en sommige andere (veel mooiere) themes bijna het verschil tussen dag en nacht is verwacht ik dat de themes die voor gtk 2 zullen worden gemaakt ook het onderste uit de kan zullen gaan halen en er zeker veel beter uit zullen gaan zien.
Ik had het daar over de visuele kwaliteit van mn nautilus desktop (en dus niet gmc oid), die is ablsouut van een hoger niveau dan die van kde 2.2, ik mis zelf ook 2 dingen (en dat had ik al gezegd in een vorige post) en daar valt dat uitlijnen op een raster ook onder..ik snap idd ook niet waarom dat er nog niet inzit, net zomin als het feit dat ik nu geen launchers meer kan toevoegen via het desktop menutje van nautilus, verder zie ik niet in welke functionaliteit de kde desktop meer heeft, ik heb hier bijvoorbeeld een nautilus theme met scaleable vector icons en dat kan nog niet eens in kde 2.2 (niet dat ik het bijster nuttig vind)
Je kunt iig veel minder instellen in Gnome dan in KDE. Gnome moet echt opschieten wat dat betreft, geen idee of het nog goed komt met ze...
Het uiterlijk van gnome kun je echter beter en makkelijker aanpassen dan dat van kde, verder is alleen de integratie in kde naar mijn gevoel beter gerergeld, ik kan in kde idd zo op het oog meer dingen instellen (met het kde controlpanel), maar als ik een beetje kijk naar wat ik echt wil dan mis ik in gnome alleen maar een samba configuratie capplet (en zoiets heeft kde idd wel)

Verwijderd

nou kom ik een heel eind met garnome 0.8.0
maar hij stopt bij 'Couldn't find DocBook XML DTD 412'
check xmlsoft.org/catalog.html for more information.

ehhh... dat ziet er uit als een week studie...
moet ik een filetje downloaden? welke dan? doe ik iets fout?
ik draai met redhat 7.2 met Ximian gnome 1.4

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
is de snelheid van nautilus echt zoveel beter geworden in gnome2 ??
(want het opstarten in 1,4 duurt wel een aardige tijd :'( )

dus ik ben maar over-gestapt op console en mc

en ik vindt dat nautilus er beter uit ziet dan konqueror ;)

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 16:24 schreef roons het volgende:
nou kom ik een heel eind met garnome 0.8.0
maar hij stopt bij 'Couldn't find DocBook XML DTD 412'
check xmlsoft.org/catalog.html for more information.

ehhh... dat ziet er uit als een week studie...
moet ik een filetje downloaden? welke dan? doe ik iets fout?
ik draai met redhat 7.2 met Ximian gnome 1.4
helemaal onderaan de pagina die je net noemde kun je dat downloaden :)

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 16:39 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
is de snelheid van nautilus echt zoveel beter geworden in gnome2 ??
(want het opstarten in 1,4 duurt wel een aardige tijd :'( )

dus ik ben maar over-gestapt op console en mc

en ik vindt dat nautilus er beter uit ziet dan konqueror ;)
ja, maar het haalt het niet bij console (nogal logisch :P)

• NeOTheMaTriXM
Op zondag 17 maart 2002 17:02 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

ja, maar het haalt het niet bij console (nogal logisch :P)
dat zei ik ook niet
ik zei 'k ben OVERGESTAPT op console en mc ;)

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 17:12 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:

[..]

dat zei ik ook niet
ik zei 'k ben OVERGESTAPT op console en mc ;)
"ja" was als antwoord op "is nautilus/gnome-2 sneller dan nautilus/gnome-1.4"?

• RG

RG

Lambda

Op zondag 17 maart 2002 15:45 schreef blouweKip het volgende:
Tja, maar met die balk kun je weinig, in gnome heb je ook zon soort balk en icm enligtenment kun je zelf nog een betre mac os balk tevoorschijn toveren op je gnome desktop
Dat is niet waar! Ik weet niet of je weet hoe MacOS werkt, maar Gnome en Enlightenment kunnen echt niet wat KDE wel kan, door het menu van het actieve programm op te nemen in die balk.
Tja, die screenshot is zeker niet slecht, maar doet zeker onder voor de kwaliteit die je met gnome/nautilus tevoorschijn kunt toveren, mijn gimp icoontje ziet er minder goed uit onder kde dan onder gnome/nautilus
Dit ligt puur aan het lettertype en de iconen die je gebruikt. Gnome heeft een aantal hele gave iconen, maar ik vind het bagger dat Gnome enkel iconen van 1 grootte heeft die constant geschaald moeten worden wat de kwaliteit en snelheid absoluut niet ten goede komt.
X kan idd sneller, maar ik kan als ik bijvoorbeeld de flat engine gebruik mn gnome desktop sneller maken dan kde 2.x, dan zie je echt je menu's niet meer opbouwen...ik gebruik default een relatief zware gtk theme en zelf die doet nauwelijks meer onder voor de snelheid van kde..
Het opbouwen van menu's heeft niets te maken met theme's maar met de slechte iconen caching en resizing.
Ik heb net ff mogen zien hoe snel de gnome 2 desktop is (en vooral de extreme snelheidsverbetering van nautilus) dus ik denk dat eventuele problemen die jij met gnome 1.4 had in 2 weg zullen zijn
Ik heb Gnome 2 al sinds eind November. Wat ik denk is dat er veel mooie dingen zijn, maar dat er veel ook nog niet is dat KDE al anderhalf jaar heeft en dat echt nodig is (een fatsoenlijke filedialog bijvoorbeeld).
De techniek achter gtk+ 2 zegt mij weinig, ik zelf vond gtk 1.2 met de juiste theme al stukken beter visueel dan qt 2 en hoewel ik niet weet wat de visuele verschillen tussen qt2 en 3 zijn (afgezien van een nieuw soort transparancy) heb ik al wel gezien dat de verschillen tussen gtk 1.2 en 2 erg groot zijn, zelfs het default gtk theme zag er bijna mooi uit, dat beloofd wat voor de kwaliteit van de themes, en aangezien bij gtk 1.2 het verschil tussen de kwaliteit van de default theme en sommige andere (veel mooiere) themes bijna het verschil tussen dag en nacht is verwacht ik dat de themes die voor gtk 2 zullen worden gemaakt ook het onderste uit de kan zullen gaan halen en er zeker veel beter uit zullen gaan zien.
De GTK2 theme is niets anders dan een aangepaste versie van de Releigh theme. GTK2 biedt wel wat meer, maar QT biedt erg uitgebreide themability. Check de mosfet theme maar eens uit. Ik heb zelf ook GTK themes gemaakt, maar met QT kun je volgens mij toch wel wat meer.
Ik had het daar over de visuele kwaliteit van mn nautilus desktop (en dus niet gmc oid), die is ablsouut van een hoger niveau dan die van kde 2.2, ik mis zelf ook 2 dingen (en dat had ik al gezegd in een vorige post) en daar valt dat uitlijnen op een raster ook onder..ik snap idd ook niet waarom dat er nog niet inzit, net zomin als het feit dat ik nu geen launchers meer kan toevoegen via het desktop menutje van nautilus, verder zie ik niet in welke functionaliteit de kde desktop meer heeft, ik heb hier bijvoorbeeld een nautilus theme met scaleable vector icons en dat kan nog niet eens in kde 2.2 (niet dat ik het bijster nuttig vind)
SVG iconen zijn volkomen nutteloos de komende jaren. Daarvoor is veel te veel cpu power nodig. Trouwens KDE ondersteunt dat ook al een tijdje.
Het uiterlijk van gnome kun je echter beter en makkelijker aanpassen dan dat van kde
Wat een onzin! KDE is qua uiterlijk juist supergoed aan te passen. Je kunt iconen thema's instellen, kleuren schema's (ook aan te passen ala Windows), stijlen (rendering engines), window manager + decoratie. Gnome kan daar nog niet de helft van. Wat je in Gnome kan is je gtk theme kiezen, je window manager en als je sawfish hebt kan je ook nog je decoratie instellen.
Als je wat qua kleuren wilt veranderen ofzo, moet je meteen met een editor aan de gang om een bestand te veraneren. Ik kan het weten, heb zelf een aantal gtk thema's gemaakt, staan op themes.org

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 17 maart 2002 20:01 schreef RG© het volgende:
Het opbouwen van menu's heeft niets te maken met theme's maar met de slechte iconen caching en resizing.
Toch wel iets, maar hangt van het theme af. Als er verregaand gethemed is (denk aan Liquid) dan kost dat best wel meer moeite dan bij een standaard- of light-theme.
SVG iconen zijn volkomen nutteloos de komende jaren. Daarvoor is veel te veel cpu power nodig. Trouwens KDE ondersteunt dat ook al een tijdje.
'De komende jaren' is wel erg veel tijd. Voor mensen die van eyecandy houden zijn SVG-icons ook nu al geschikt. Zeker als mensen ook al animated icons gaan gebruiken (zitten ook in CVS van KDE3).Overigens ondersteunt KDE SVG-icons niet 'al een tijdje', het zit nog in geen enkele release. Een paar weken geleden is er pas ondersteuning voor die icons in CVS gekomen, en dat is nog zonder eigen icons, voor de screenshots zijn er icons van GNOME gebruikt...

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:09 schreef odysseus het volgende:
en dat is nog zonder eigen icons, voor de screenshots zijn er icons van GNOME gebruikt...
Wat mij betreft blijft dat ook zo - de Gnome icons zijn vele malen mooier dan die van KDE en bovendien krijg je dan een soort unfiromiteit tussen Gnome/KDE.... zou een goede eerste stap zijn :)

En RG(c), Gnome is zo slecht nog niet. Scaling van icons is supersnel... Ik vind het eerder irri dat ik icons in drie sizes heb voor KDE, als ik d'r eentje wil aanpassen kost me dat tien keer zoveel tijd.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 17 maart 2002 20:16 schreef beelzebubu het volgende:
Wat mij betreft blijft dat ook zo - de Gnome icons zijn vele malen mooier dan die van KDE en bovendien krijg je dan een soort unfiromiteit tussen Gnome/KDE.... zou een goede eerste stap zijn :)
Ik zou het in ieder geval een goede stap vinden als iemand die icons van GNOME even samenvoegt en voor KDE beschikbaar maken. Dat is weinig werk (meeste icons zijn toch voor acties die beide desktops hebben) en ziet er meteen heel anders uit.
En RG(c), Gnome is zo slecht nog niet. Scaling van icons is supersnel... Ik vind het eerder irri dat ik icons in drie sizes heb voor KDE, als ik d'r eentje wil aanpassen kost me dat tien keer zoveel tijd.
Maar die verschillende formaten zijn er niet voor niets. In een 16x16 icon kun je maar heel weinig informatie kwijt, dus die moeten alleen heel erg basic info bevatten. Daarna kun je bij steeds grotere icons steeds meer informatie meegeven. En je zult moeten toegeven dat het niet erg veel werk is om gewoon een enkel icon te maken en dat even te scalen, desnoods met een script om het voor alle icons tegelijk te doen.

[edit: ik zie dat er al icon themes bestaan die (alle) icons vervangt door hun GNOME-equivalenten. Zie deze en deze pagina.]

• blouweKip
Dat is niet waar! Ik weet niet of je weet hoe MacOS werkt, maar Gnome en Enlightenment kunnen echt niet wat KDE wel kan, door het menu van het actieve programm op te nemen in die balk.
Ok, ik wist niet dat die kde balk dat kon (niet dat ik het nuttig vind ofzo), kun je de kde tasklist ook op deze balk gebruiken?
Dit ligt puur aan het lettertype en de iconen die je gebruikt. Gnome heeft een aantal hele gave iconen, maar ik vind het bagger dat Gnome enkel iconen van 1 grootte heeft die constant geschaald moeten worden wat de kwaliteit en snelheid absoluut niet ten goede komt.
Nee, dat bedoel ik niet, dezelfde icoon (xpmziet er minder uit onder kde...dan maakt het lettertype weinig uit
Voor dat scalen heb je die scalebale vector zut, dan kun je het naar iedere grootte scalen zonder kwaliteitsverlies, met mn oude png/xpm iconen heb ik ook nooit problemen wat betrfet de kwaliteit (of ik moet ze extreem groot gaan scalen)
Dat kan, ik heb er iig geen last van met sommige themes
De GTK2 theme is niets anders dan een aangepaste versie van de Releigh theme. GTK2 biedt wel wat meer, maar QT biedt erg uitgebreide themability. Check de mosfet theme maar eens uit. Ik heb zelf ook GTK themes gemaakt, maar met QT kun je volgens mij toch wel wat meer.
Ik kan weinig over de technische verschillen zeggen, alleen datgene wat mij als dagelijks gebruiker opvalt, en dan valt me vooral op dat die mosfet hack er simpelweg lelijk uitziet en die transparancy shots van gnome2/gtk2 supergoed, het kan best zijn dat er nu een nieuwe mosfet theme uit is (ik heb het een tijdje gelden allemaal eens uitgeprobeerd toen ik weer eens met kde werkte)
Trouwens KDE ondersteunt dat ook al een tijdje.
Zag ergens in de kde discussielijst dat dat er pas vanaf 3.0 (beta) in zit (niet echt een betrouwbare bron geef ik toe)
Wat een onzin! KDE is qua uiterlijk juist supergoed aan te passen. Je kunt iconen thema's instellen, kleuren schema's (ook aan te passen ala Windows), stijlen (rendering engines), window manager + decoratie. Gnome kan daar nog niet de helft van. Wat je in Gnome kan is je gtk theme kiezen, je window manager en als je sawfish hebt kan je ook nog je decoratie instellen.
Het enige wat ik als eindgebruiker als extra zie aan kde is de kleurenschema's, icoonthemas heb je (nu) ook in nautilus (en de ook themes voor de meeste gtk programma's, je kunt gebruik maken van diverse engines (flat, xenophilia etc), de meest gebruikte wm's voor gnome (icewm, sawfish, engligntement) kun je vaak ook (in meer of mindere mate) verregaand aanpassen..

Kde themes kun je vanuit het control center (op mn debian install) niet vanuit het control center installeren, in gnome is dat 1 klik en dan staat ie er (voor sawfish, e, etc varieert dat natuurlijk)
Dus feitelijk zie ik weinig uiterlijke verschillen
Als je wat qua kleuren wilt veranderen ofzo, moet je meteen met een editor aan de gang om een bestand te veraneren
mee eens, dat is idd een nadeel van gnome/gtk en een voordeel van kde

War ik echter mis in kde 2.2 is een goede configurrerbaarheid van mn panel (hoewel ik zag dat kde 3.0 wel verbeterd was op dat punt)

Uiteindelijk voel ik me gewoon gevoelsmatig meer aangetrokken tot gnome, maar dat wil niet zeggen dat ik kde niet mooi vind

• RG

RG

Lambda

SVG iconen komen inderdaad pas als stable terug in KDE 3.0. Toch vind ik het niet erg nuttig, omdat het renderen van die dingen tijd vreet, waardoor alles erg sloom wordt (ik heb ze zelf geprobeerd die Gorilla iconen van jimmac).
Maar KDE 2.0 gaat straks mng iconen ondersteunen en Gnome gaat dat dus niet doen. Niet dat ik dta zo erg vind, want mng vind ik momenteel even nutteloos als svg.

Het schalen van iconen is niet de juiste methode IMHO. Simpelweg, omdat grote iconen meer informatie bevatten. In Windows zie je vaak dat programma's met iconen komen van verschillende groottes. KDE doet dit ook, door 4 maten iconen te specificeren. Het probleem in Gnome is nog steeds dat de iconen in de menutjes niet duidelijk zijn, wanneer ze geschaald zijn. Bij KDE is dit geen issue en dat zie je meteen terug: beter kwaliteit en hogere snelheid.

Die MOSFET style vind ik op zich best mooi, wanneer je hem goed toepast. http://www.mosfet.org/liquid1.png vind ik wel aardig, maar kan nog zeker nog beter.

Thema's installeren e.d. kan KDE ook gewoon vanuit het control center. Het enige dat niet mogelijk is, zijn style's (QT equivalent van een gtk engine). Maar dat boeit me niet zoveel omdat ik toch alles system-wide installeer en niet in mijn home-dir.

In Gnome is het qua iconen toch wel een behoorlijke rotzooi heb ik geconstateerd. Geen idee of dat in Gnome 2 beter is geregeld (nog niet naar gekeken). KDE is veel meer een eenheid en is dus makkelijker en beter aan te passen. In Gnome werken alle programma's half langs elkaar heen, dat schiet niet erg op.

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 15:02 schreef RG© het volgende:
In Gnome is het qua iconen toch wel een behoorlijke rotzooi heb ik geconstateerd. Geen idee of dat in Gnome 2 beter is geregeld (nog niet naar gekeken). KDE is veel meer een eenheid en is dus makkelijker en beter aan te passen. In Gnome werken alle programma's half langs elkaar heen, dat schiet niet erg op.
Dat is in gnome2 met jimmac's nieuwe iconen dus beter geregeld ;)

• RG

RG

Lambda

Op maandag 18 maart 2002 15:07 schreef beelzebubu het volgende:
Dat is in gnome2 met jimmac's nieuwe iconen dus beter geregeld ;)
Ik hoop dat je gelijk hebt :D

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Ik heb een aantal pic's bekeken van kde en gnome.
Het valt me op dat in gnome ik nergens transparante dingen zie?
Zoals in die nieuwe KDE kan je zo een mooie transparante menu maken.
Zit dit ook in gnome2 , of laten ze dat maar zitten?

If it bleeds, it can be killed!

• RG

RG

Lambda

Op dinsdag 26 maart 2002 13:14 schreef Logic het volgende:
Ik heb een aantal pic's bekeken van kde en gnome.
Het valt me op dat in gnome ik nergens transparante dingen zie?
Zoals in die nieuwe KDE kan je zo een mooie transparante menu maken.
Zit dit ook in gnome2 , of laten ze dat maar zitten?
In Gnome 2 zit voor zover ik weet geen support voor XRender extensies voor transparantie. GDK kan het wel, want icm DirectFB werkt het goed, maar voor X is er vooralsnog geen ondersteuning. Er zijn wel allerlei truuks om dingen transparant te maken, maar die meestal behoorlijk veel processorkracht vreten (Mosfet dingen enzo).

Transparante dingen vind ik trouwens een beetje overbodig, maar fatsoenlijke ondersteuning zou wel fijn wezen.

Verwijderd

/me *

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat de beta3 al lang geleden is uitgekomen en dat /me * GUADEC enkele weken geleden is gehouden. Misschien wel leuk om een klein beetje post-Gnome-2.0 te gaan denken (beetje off-topic in dit topic, maargoed, 't is nog altijd Gnome).

Allereerst een klein beetje Gnome-2.0 zelf. Wat zal Gnome-2.0 ons brengen?
• accessibility
Sun en Ximian (en dan voornamelijk Anna Dirks) zijn enorm hard bezig om alle applicaties 'accessible' te maken, d.w.z. dat de user interface van elke standaard Gnome applicatie (Galeon, Evolution, Nautilus, ...) onder de loep wordt genomen door experts in dit gebied en dat er een soort standaardisatie, optimalisatie plaatsvind en dat elke knop een sneltoets krijgt en omgekeerd, alles op de logische plek wordt gezet.

Zo is bv. de ja en nee knop op het uitlog-schermpje omgedraaid |:( :P (<vloek> waarom gaat die computer niet uit, oh ik druk steeds op nee).

In principe zijn de meeste Gnome-2.0 applicaties al min of meer ge-'accessibiliseerd'.

• AA-fonts
• Nieuws iconen
• volledige bonobo-integratie
Dit betekent dat in de loop van de levensduur van Gnome-2.0 (dus als de applicaties voor Gnome-2.0 een beetje beginnen te komen), vele applicaties gebruik van elkaar zullen kunnen maken. In het ideale geval krijg je iets wat in windows met COM al enkele jaren mogelijk was, nl. Access Gnumeric-tabellen in een Word AbiWord document plaatsen. Helaas is Abiword nog lang niet Gnome-2.0 ready, dus dit zal nog wel even duren, maar het algemene idee mag duidelijk zijn ;)

• Configuratieveranderingen
De configuratie van Gnome-2.0 is compleet anders dan in andere versies. Er zit geen idioot Gnome Control Center meer bij, alles is tegenwoordig toegankelijk vanaf het menu -> Preferences. Hier zitten standaard tooltjes bij, zoals tooltjes om lettertype of achtergrond (plaatje/kleur/gradient) te veranderen, maar hier zitten ook dingen bij om bijvoorbeeld met GConf te werken (gconf-editor). De interface is vergelijkbaar met de windows registry editor, maar dit ding is veel krachtiger. Elke verandering wordt direct ge-applied. Ik kies bijvoorbeeld in apps->metacity->general->theme ee andere dan het huidige theme, en zodra ik op 'Enter' druk verandert voor mijn ogen het metacity theme. Alle applicaties die gebruik maken van GConf ondersteunen dit principe min of meer. Dit is ongelofelijk handig om applicaties met elkaar te laten communiceren voor instellingen.

Eigenlijk kun je zeggen dat er in de engine van Gnome enorm veel gewijzigd is. Het vreemde is alleen dat je op het eerste gezicht hier niks van ziet in de Gnome applicaties. Die maken gebruik van deze nieuwtjes, natuurlijk, maar ze voegen zelf nog geen echte extra functionaliteit toe.Oftewel, je zit straks (als Evolution en Mozilla naar gtk2 zijn geport) met Galeon2 en Evolution2 onder Gnome2 te werken, en eigenlijk is alles nog steeds hetzelfde. Vrij zinloos dus.

Eigenlijk is dit niet waar. De applicaties zijn alleen nog niet zo ver als Gnome zelf. De Gnome developer release (dus de libraries) zullen binnen enkele weken/maanden uitkomen, maar de Gnome desktop release zal nog tot de zomer duren en de Gnome Fifth Toe (software) release zal pas rond September/Oktober komen. Dus bij deze een vooruitblikje wat voor nieuw software ik tot nu toe in vroege fases van ontwikkeling ben tegengekomen die je waarschijnlijk in Fifth Toe zal tegenkomen en die dus vanaf eind dit jaar op je Gnome desktopje zullen staan. Ik noem er slechts een paar die nu in me opkomen, maar er zijn er vast wel meer (sommige daarvan noem ik expres (nog) niet O-), anderen ken ik waarschijnlijk zelf nog niet eens. :P).

• Rhythmbox
Die had ik al eerder laten zien in het screenshot topic. ;). Rhythmbox is een soort algemene muziekspeler a la iTunes (van MacOS X). Het speelt wav, mp3, ogg en nog een rits andere soorten muziek af, afhankelijk van welke plugins je in GStreamer hebt geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/rhythmbox-klein.png

Dit is dus Rhythmbox. Het is momenteel redelijk stabiel maar lijdt erg onder de onstabiele API van GStreamer zelf (die overigens bijna stabiel is maar nog niet niet helemaal ;)) en daarnaast van de algemene onstabiliteit van zowel zichzelf als GStreamer. Echter, het is een product met veel potentie. iTunes is een groot succes in MacOS X land, de hoop/verwachting (streep door wat niet van toepassing is) is dat dit onder Gnome ook het geval zal zijn. Mijns inziens absoluut een tegenhanger van formaat voor XMMS.

• Metacity
Begonnen als een grap, maar inmiddels al gebruikt door meer dan de helft van de Gnome developers: de windowmanager die Sawfish moet doen vergeten. Voor degenen die het niet weten, awfish is al tijden unmaintained. Wipro schijnt deels te zijn ingehuurd om Sawfish in bruikbare staat te laten verkeren, including accessibility, maar in principe is sawfish mijns inziens niet klaar voor Gnome2. Het heeft ook het probleem dat het afhangt van de efforts aan de LIPS interpreter (librep) en de Gtk bindings hierin (rep-gt). Eigenlijk liggen al deze projecten zo goed als stil. Metacity daarentegen, een projectje van Havoc Pennington himself, komt om de zoveel tijd met een nieuwe versie. Waar sawfish nog altijd geen stabiele (of test) release voor Gnome2 heeft gedaan, daar verkeert metacity enkele maanden na oprichting al in bruikbare staat. Het voordeel van metacity is dat het XML-themes gebruikt (simpeler te themen dan sawfish) en volledig in C geschreven is (en dus niet afhankelijk van third party dingen zoals librep). Daarnaast maakt het ook gebruik van GConf waardoor het instellingen uit GConf direct overneemt (zoals hierboven beschreven). Sawfish heeft daarvoor een herstart nodig. Hierboven (screenshot van Rhythmbox) zie je Metacity met het Gorilla theme. :).

• Gnome Media Player
Die had ik al vaker genoemd - de GStreamer-based Gnome Media Player.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-beta2-gstplay-klein.png

PS screenshotje is oud, ik heb ff geen zin om een nieuwe te maken. De playlist widget die je in Rhythmboz zag (met die search slider) zit echter ook in de player. ;).

Wat mij betreft alledrie applicaties die Gnome2 zeker de moeite waard maken boven Gnome1.4. Echter, deze zijn nog lang niet stabiel en zullen pas rond de herfst voor het grote publiek als 'stabiel' verkrijgbaar zijn. Tot die tijd mag ik ze zien crashen en dan bugreports invullen of zelf bugs oplossen. :{. :P.

En dan is er nog een aantal applicaties waar ik aanvankelijk veel van had verwacht maar die we inmiddels al mogen toevoegen aan het rijk der dode projecten. ;(. Ik noem er slechts eentje, omdat ik daar veruit het meest van had verwacht, maar er zijn er vast veel meer. ;).

• Achtung!
een presentatiepakket die samen met AbiWord en Gnumeric de 'basis' van Gnome Office zou vormen. Is echter nooit uit de verf gekomen. Erg jammer want het was een veelbelovend project...

• RG

RG

Lambda

Gnome 2 is al aardig maar ik mis toch echt nog wel wat dingen. Sawfish, tja das inderdaad een zorgenkind. Ik heb ook Metacity geïnstalleerd maar hoe je dan van window manager verandert is mij een raadsel (via gconf editor werkte iig niet, maar er schijnt ook nog ergens een wazige configuratiefile rond te hangen die dat ook regelt).

Ik denk dat Gnome2 beter aanpasbaar moet zijn dan dat het nu is. Een beter theme management zou welkom zijn. Metatheme is een heel gaaf project, maar erg veel kan ik er nog niet mee. Verder mis ik gewoon _bergen_ instellingen die ik wel graag wil hebben :) Met name het panel mist erg veel.

Dan vind ik dat er meer Bonobo objecten in libgnomeui gebakken moeten worden. Zoals file open/save, maar ook van die handige "sidebars" of hoe die dingen ook heten (zie Galeon configuratiescherm aan de linkerkant). En verder vast nog heel wat andere dingen.

Verder moet Nautilus verder uitgekleed worden. Dus meer verhuizen naar de verschillende libraries (libgnomeui en libeel enzo). En dan is het ook eindelijk eens afgelopen met die irritante icoontjes die overal anders zijn.

GStreamer zal ik ook eens installeren, die heb ik nog niet :)

Kortom: Gnome2 komt er wel denk ik, maar er moet zeker nog heel wat werk verzet worden, mat name op het gebied van het opschonen van de desktop code en het uitbreiden van de mogelijkheden. Over de stabiliteit hoor je mij niet klagen, nog maar 1 vastloper gehad van Nautilus en verder niks.

• RG

RG

Lambda

Kleine schop...

Gnome 2 beta 4 is uit zoals gewoonlijk dus een week te laat. De release date is weer eens vooruit geschoven naar iend Mei.

BTW: ik heb hem bijna al helemala draaien :)

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 14:41 schreef RG© het volgende:
Transparante dingen vind ik trouwens een beetje overbodig, maar fatsoenlijke ondersteuning zou wel fijn wezen.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe die transparantie wordt gebruikt..

Schaduwen voor de muiscursor, vensters en menu's helpen juist om alles beter te kunnen onderscheiden van elkaar.

(en dan bedoel ik niet de 4-pixel-brede-nep-schaduwen van XP maar echte dropshadows zoals in OS X)

Transparante vensters zijn IMHO idd een beetje overbodig...

• blouweKip
Schaduwen voor de muiscursor,
Dat kun je nu al doen als je een nvidia kaart (gf2 of beter) hebt, gewoon een optie aanzetten in je xfree config

Verwijderd

Op vrijdag 26 april 2002 22:47 schreef blouweKip het volgende:

[..]

Dat kun je nu al doen als je een nvidia kaart (gf2 of beter) hebt, gewoon een optie aanzetten in je xfree config
Ja, die heb ik aanstaan :)

Maar met die NV schaduw kan je maar 1 waarde opgeven.. (niet zo mooi) terwijl het bv in 2K/XP een mooi geblend schaduwtje is met verschillende alpha waarden (hoe zeg je dat in ABN zonder dat het gek klinkt? :P).

Me cursor is trouwens ook wit :7 (zwart is zo somber)

• RG

RG

Lambda

2 screenies van beta 4:

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/home/rene/beta4/desktop_small.png

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/home/rene/beta4/nautilus_small.png

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 27 april 2002 19:53 schreef RG© het volgende:
2 screenies van beta 4:

[afbeelding]

[afbeelding]
Toch wel leuk om te zien dat KDE en GNOME een beetje naar elkaar lijken toe te groeien. Die icons bijvoorbeeld: KDE had altijd nogal cartoon-achtige afbeeldingen terwijl GNOME meer fotorealistische had. Als je nu het foldericoon uit je screenshots vergelijkt met dat van KDE, dan ligt dat al veel dichter bij elkaar. En iconthemes als ikons lijken er al helemaal op. Misschien dat er toch ooit nog hechte samenwerking en een (bijna) gelijke look komt...

* odysseus moet zeggen dat die SVG-icons er bepaald niet slecht uitzien :).

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:00
nu ik dit zo ziet te bekijken lijkt gnome 2.0 me er gelikt uitzien :P

alleen 1 vraagje: is nautilus nog steeds zo zwaar draaiend ?

ik krijg binnenkort een athlon xp 1800+, zou ie dan wel normaal draaien? op een celeron 500 draait het niet echt bepaalt fijn :P

Verwijderd

Op een P-II 400 draait het prima. :Y).

Verwijderd

[mening]
Als dit de standaard look wordt van GNOME dan moet ik toegeven dat het er goed uitziet.. :)
en dat gezegd door een diehard KDE gebruiker ;)

Maar wat heeft het voor nut om 2 verschillende DE's te hebben die er hetzelfde uitzien? (zoals hierboven werd gezegd)

Laat GNOME er standaard maar donker en somber (niet negatief bedoeld) uitzien (meer voor zakelijk gebruik) en KDE licht met vrolijke kleurtjes (meer voor thuisgebruik), is er tenminste nog verschil en is iedereen blij :)
niet iedereen houdt tenslotte van vrolijke kleurtjes, en andersom

[/mening]

• RG

RG

Lambda

Ik heb een Celeron 525 (beetje opgevoerd dus), maar ik moet zeggen dat ik veel meer last heb van de traagheid van XFree en GTK+ (mainloop zuigt) dan van Nautilus en SVG iconen.
Er mag nog wel wat verbeterd worden hoor, maar het geheel is zeker niet trager dan Gnome 1.4

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Op donderdag 18 april 2002 20:30 schreef beelzebubu het volgende:
Duidelijk verhaal ! Bedankt !!

http://www.xbmcfreak.nl/

• NeOTheMaTriXM
heeft iemand een lijstje, waarin staat in welke volgorde je moet compilen

kon nix vinden dus hadt ik maar het lijstje van gnome 1.4 gebruikt :P

maar dat lukt niet echt >:)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zaterdag 27 april 2002 20:14 schreef Newjersey het volgende:
nu ik dit zo ziet te bekijken lijkt gnome 2.0 me er gelikt uitzien :P

alleen 1 vraagje: is nautilus nog steeds zo zwaar draaiend ?

ik krijg binnenkort een athlon xp 1800+, zou ie dan wel normaal draaien? op een celeron 500 draait het niet echt bepaalt fijn :P
Gnome 1 ziet er ook zo uit.

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 10:31 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
heeft iemand een lijstje, waarin staat in welke volgorde je moet compilen

kon nix vinden dus hadt ik maar het lijstje van gnome 1.4 gebruikt :P

maar dat lukt niet echt >:)
Mijn lijstje ziet er ongeveer zo uit:
• pkg-config
• intltool
• glib
• atk
• pango
• gtk+
• gtk-doc
• linc
• ORBit
• GConf
• libxml
• bonobo-activation
• libbonobo
• libgnome-vfs
• libgnome
• libart_lgpl
• voordat je libglade gaat doen - zorg dat je expat en python2 met expat support hebt!
• libglade
• libgnomecanvas
• libbonoboui
• libgnomeui
• libgnomeprint
• libgnomeprintui
• gail
• at-spi (missing header bug)
• libIDL
• libgail-gnome
• gconf-editor (build bug)
• eel
• libgtkhtml (build bugs)
• libgtop
• librsvg
• libxslt
• libzvt
• libwnck
• gnome-mime-data
• audiofile
• esound
• gnome-media (build bug)
• gnome-terminal
• gnome-common
• gnome-desktop
• gnome-panel
• gnome-session
• gnome-system-monitor
• gnome-applets
• gnome-games (build bug)
• gnome-utils
• gtk-engines
• metatheme
• gedit
• gdm
• eog (build bugs)
• control-center
• bugbuddy
• nautilus
• scrollkeeper
• yelp (build bug)
• metacity
• GIMP
• gstreamer
• gst-plugins
• monkey-sound
• rhythmbox
• gst-player

[edit]
ff lijstje geupdate
die dingen met (bug) erachter heb ik patches voor klaarliggen die ik nog richting gnome-desktop moet sturen... Komt vanavond wel ofzo...

[extra-edit - 12:00 oid]
moto-moi, ik zag je zonet op #gnome. :D.

• RG

RG

Lambda

Wat ik heb gedaan is als volgt in Debian sid. Installeer de Debian paketten voor libxml2, libxslt en scrollkeeper met de bijbehorende header files (Die zijn toch dezelfde versie, en die zijna aangepast voor de Debian manier van XML catalogs bijhouden. Als je de zooi van Gnome installeert gaat scrollkeeper zeker liggen zeuren over dat ie /etc/xml/catalog niet kan vinden).

Dan pkgconfig installeren, gewoon met apt-get (loop je maar 1 versie achter). Dan de directory /opt/gnome maken en PKG_CONFIG_PATH instellen op /opt/gnome/lib/pkgconfig.

Je moet ff checken of je de volgende zooi geinstalleert hebt (kan anders gewoon via apt-get): popt, python, python-xml, freetype2, db3, openjade, opensp, docbook-dtd en natuurlijk de nieuwste versies van libtool, bison, autoconf, automaken, etc...

De volgorde die je het beste kan aanhouden:
* intltool: internationalisering scripts.
* glib -> basis lib om simpel threads/modules/sys-independent stuff in C te maken
* pango -> font rendering basis lib
* atk -> accessability toolkit
* gtk+ -> abstractie laag voor XFree/FB/Win32 en widgetset.
* libglade -> library voor XML interface bestanden
* libart_lgpl -> library voor geavanceerde 2D rendering
* libgnomecanvas -> library om makkelijk zooi te kunnen tekenen in een gebied
* libIDL: Library voor het maken van "Interface Definition Language" bestanden
* linc: Library voor het maken van netwerk client/server spul.
* ORBit: CORBA implementatie voor Gnome (inter-applicatie-coomunicatie) (vergelijkbaar met DCOP in KDE).
* gnome-common: gnome m4 macro files.
* GConf: Gnome configuratie daemon, voor het eenvoudig opslaan/ophalen van instellingen van apps.
* bonobo-activation: voormalige oaf: object activation framework.
* libbonobo: library voor het managen van compontent (vegrelijkbaar met KParts in KDE).
* gnome-mime-data: mime database
* gnome-vfs: het gnome virtueel filesysteem (net zoiets als KIO in KDE).
* audiofile: basis library voor laden/afspelen verschillende audioformaten
* esound: enlightened sound daemon (vergelijkbaar met aRtsd in KDE).
* libgnome: basis gnome library
* libbonoboui: grafische addon voor libbonobo.
* libgnomeui: grafische componenten voor Gnome applicaties (about boxen e.d.).
* libgnomeprint: basis gnoem print library
* libgnomeprintui: grafische componenten voor libgnomeprint
* gail: Gnome Accesability Interface Library: atk toegepast op Gnome.
* at-spi: assistive technolgy service provider interface (whatever it is)
* libgail-gnome: ook geen idee wat deze nieuwe lib doet :)
* libgtop: voor fetchen ingo uit het /proc filesysteem

Daarna boeit het niet zoveel meer, maar het makkelijkste is om eerste all libs te doen, dus: libgtkhtml, librsvg, eel, libwnck, libzvt.

En geen librep, rep-gtk en sawfish installeren, je kunt veel beter metacity nemen als window manager :D (tanx voor de tip beelzebubu!)

/edit: owja en alles natuurlijk installeren met --prefix=/opt/gnome en toevoegen aan $PATH, $MANPATH en /etc/ld.so.conf!

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 14:00 schreef RG© het volgende:
En geen librep, rep-gtk en sawfish installeren, je kunt veel beter metacity nemen als window manager :D (tanx voor de tip beelzebubu!)
Jammer dat metacity nog enkele 'bugs' heeft... Af en toe (na enkele dagen) gaat ie 100% CPU gebruiken. Je moet alt gebruiken om apps zonder windowmanagerborder (gkrellm/xmms) te verplaatsen en apps kunnen niet zichzelf verplaatsen zonder alt (Dus preferences location bij gkrellm werkt ook niet). En daarnaast is het eenmaal gecrasht bij mij...

Maargoed, ik draai unstable dus dit hoort erbij. ;). /me test graag. :Y).

• RG

RG

Lambda

Boeien :) Hoe brak zijn die rep-gtk bindings wel niet. En dan bestaat Sawfish uit 800 capplets, waar ik niet veel meer van snap.Metacity is cool, maar moet nog uitgebreid en verbeterd worden (capplet zou handig zijn).

Ik heb ff een handleiding in elkaar gedraaid om Gnome2 te installeren op Debian Sid: http://develop.elle.dhs.org/gnome.php

Alles wat daar staat heb ik ook draaien :)

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 16:48 schreef RG© het volgende:
Boeien :) Hoe brak zijn die rep-gtk bindings wel niet.
Brak zat om niet te compileren hier. >:).

/me gaat dat verder ook niet oplossen ofzo. 't Is broken, en dat mag 't wat mij betreft ook blijven. :Y).

Verwijderd

Lees ik dat nou goed, compileren jullie Gnome2 handmatig!? Gebruik Garnome, dat downloadt en compileert heel Gnome2 (beta 4) zelf, je hoeft maar één commandootje te geven en het is gepiepeld. Werkt zeer goed!

http://www.gnome.org/~jdub/garnome/

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 18:32 schreef ralphj het volgende:
Lees ik dat nou goed, compileren jullie Gnome2 handmatig!? Gebruik Garnome, dat downloadt en compileert heel Gnome2 (beta 4) zelf, je hoeft maar één commandootje te geven en het is gepiepeld. Werkt zeer goed!

Weet ik, probeerde Jeff e ook al te vertellen (jdub). :P.

Maar ik gebruik CVS trees van bepaalde paketten in garnome (gstreamer etc.), dus ik gebruik liever de tarballs... Is nauwelijks meer moeite...

• RG

RG

Lambda

Op zondag 28 april 2002 18:32 schreef ralphj het volgende:

Eerst had je de vicious-build-scripts nu garnome, maar het heeft bij mij nooit goed gewerkt. Allemaal RedHat gericht en dan zit je daar met Debian :( Dit was trouwens ook de eerste build die handmatig bijna in een keer goed ging.

Altijd dat gesodemieter met docbook, jade en scrollkeeper. Die hebben zelf ook geen flauw idee wat ze nu eigenlijk allemaal doen heb ik zo het idee. Magoed de volgende keer zal ik het wel eens proberen :)

Verwijderd

/me is klaar met gnome builden... Nu al die patches richting de lijst gooien...

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 19:57 schreef RG© het volgende:

[..]

Eerst had je de vicious-build-scripts nu garnome, maar het heeft bij mij nooit goed gewerkt. Allemaal RedHat gericht en dan zit je daar met Debian :( Dit was trouwens ook de eerste build die handmatig bijna in een keer goed ging.

Altijd dat gesodemieter met docbook, jade en scrollkeeper. Die hebben zelf ook geen flauw idee wat ze nu eigenlijk allemaal doen heb ik zo het idee. Magoed de volgende keer zal ik het wel eens proberen :)
Ik draai zelf Debian Woody, en heb bij vorige versies van garnome geen problemen gehad. Ook nu is ie al een uurtje of twee bezig zonder problemen, dus ik kan het zeker aanbevelen.

Verwijderd

Hmm... Er zit EEEEEEEEEEEEEEEEINDELIJK!!!!!!!! een 'add new launcher' menu-item in de nautilus desktop. Dat heeft lang geduurd. :D.

[edit]
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/screenie-20020428-klein.png

O+. :P.

• RG

RG

Lambda

Op zondag 28 april 2002 21:51 schreef beelzebubu het volgende:
Hmm... Er zit EEEEEEEEEEEEEEEEINDELIJK!!!!!!!! een 'add new launcher' menu-item in de nautilus desktop. Dat heeft lang geduurd. :D.
Ja klopt. En nu nog uitleinen op raster, dat zou helemaal mooi wezen... Er ontbreekt nog best wel veel functionaliteit. Er moet nog veel meer te configureren zijn dan nu mogelijk.

Verwijderd

Is er voor Gnome ook een theme ofzo die het er wat minder 'hoekig' uit laat zien? Ik kan er niets aan doen, maar vind het altijd zo.. tsja.. 'oud' eruit zien?

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 23:22 schreef Shoikan het volgende:
Is er voor Gnome ook een theme ofzo die het er wat minder 'hoekig' uit laat zien? Ik kan er niets aan doen, maar vind het altijd zo.. tsja.. 'oud' eruit zien?
Bedoel je een window manager thema (metacity), grafische toolkit thema (gtk) of een icoontjes thema (nautilus)? :?.

[edit]
alles Gorilla gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/screenie-20020428-2-klein.png

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 23:43 schreef beelzebubu het volgende:Bedoel je een window manager thema (metacity), grafische toolkit thema (gtk) of een icoontjes thema (nautilus)? :?.

[edit]
alles Gorilla gemaakt:
[afbeelding]
En dat is het volgende wat ik wat minder duidelijk vind aan Gnome, helaas.. Waar hebben we het over... Hmmm.. Ik bedoel dus de hoekigheid van de scrollbars, buttons, ed. Ik moet wel zeggen dat de rest er HEEL gelikt uitziet..

Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet... Hoewel ik -denk- dat ik toch redelijk verstokte KDE-er blijf >:)

• RG

RG

Lambda

Op maandag 29 april 2002 00:51 schreef Shoikan het volgende:
En dat is het volgende wat ik wat minder duidelijk vind aan Gnome, helaas.. Waar hebben we het over... Hmmm.. Ik bedoel dus de hoekigheid van de scrollbars, buttons, ed. Ik moet wel zeggen dat de rest er HEEL gelikt uitziet..
GTK dus. Dat ligt gewoon aan de theme. Persoonlijk ben ik een erge voorstandander van vlakke en rechte widgets (.NET style van KDE vind ik heel mooi bv). Hier kan je meer themes vinden: http://www.lucidus.uklinux.net/index.php?themes=gtk2&count=10&sort=date
Overigens is Crux ook geport naar Gnome 2, alleen die is nog niet helemaal goed als je het mij vraagt.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 00:51 schreef Shoikan het volgende:
Metatheme combineert al deze themes en laat je alles in 1 keer veranderen... Misschien is mozilla-modern-2 theme iets voor jou? :P.

• RG

RG

Lambda

Ik heb nu de nieuwe Crux! Toevallig hebben ze daar afgelopen week wat in zitten roeren, zodat het er weer goed uitziet! Nog niet alles lijkt goed te gaan bij Crux, maar in combinatie met de Crux theme voor Metacity ziet het er erg cool uit.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 07:59 schreef beelzebubu het volgende:Metatheme combineert al deze themes en laat je alles in 1 keer veranderen... Misschien is mozilla-modern-2 theme iets voor jou? :P.
*likt de lippen* ehrmmmm.. Hoe lang nog tot Gnome 2 final?! :9 Daar is zeer goed mee te leven, inderdaad.. Denk dat ik maar eens aan het kwampileren sla!

Verwijderd

Ik zou heel ernstig een handje hulp kunnen gebruiken. Ik gebruik Slackware, en die heeft standaard geen DocBook bende. Om G2 te kunnen installeren schijn je die nodig te hebben. Ik ben nu al weer een dagje zoet om Jade of OpenJade goed geinstalleerd te krijgen, maar het faalt bij alle tests. |:( Kan iemand me een -geinstalleerde- rpm of iets dergelijks bezorgen zodat ik even 'af kan kijken' hoe het goed geinstalleerd moet worden? :?

• RG

RG

Lambda

Leuk he docbook >:) Ik had er onder Slackware ook altijd ruzie mee. Wat ik deed was de Debian packages via alien omzetten in tgz archieven voor slackware. Dat werkt meestal wel aardig. Debian packages kan je hier downloaden: ftp://ftp.debian.nl/debian/pool/main/

Al dat stylesheet en catalog gedoe blijft maar een wazig iets. Ik snap er iig de ballen van, alleen dat het nooit werkt zoals het zou moeten werken.

• RG

RG

Lambda

Bij mij crasht gconf editor wanneer ik een sleutel met een lege waarde (<empty value>) probeer te wijzigen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben??

Verwijderd

ik wil geen flame starten :) maar toch,

/me heeft gnome2 ook geinst.. beta4 als eerste .. moet ik zeggen het ziet er leuk uit. maar nu over de functionaliteit. ik wou mijn achtergrond veranderen, maar op een of andere manier wou dit niet. er waren meerdere config tools die dingen configte zeg maar, in de ene moest ik dit doe en in de andere dat, kortom beetje vaagjes voor mij als kde user ;).

Tevens wou ik AA comic sans ms fonts hebben, dat wou ook niet lukken ze stonder er gewoon keihard niet bij, dont ask me why maar in kde staan ze er netjes tussen.

Voor de rest wou ik mij pannel dus onderaan, transparant ik kon NIKS vinden.

als je mij een beetje kent, dan weetje dat ik veel zeik :) dit is relatief weinig voor mijn doen dus beschouw het maar als een compliment :D

oja.. die pannel crashte nog al vaag :?

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 00:29 schreef Gila het volgende:
/me heeft gnome2 ook geinst.. beta4 als eerste .. moet ik zeggen het ziet er leuk uit. maar nu over de functionaliteit. ik wou mijn achtergrond veranderen, maar op een of andere manier wou dit niet. er waren meerdere config tools die dingen configte zeg maar, in de ene moest ik dit doe en in de andere dat, kortom beetje vaagjes voor mij als kde user ;).
metatheme? :).
Tevens wou ik AA comic sans ms fonts hebben, dat wou ook niet lukken ze stonder er gewoon keihard niet bij, dont ask me why maar in kde staan ze er netjes tussen.
/me ne sais pas... Ik kies gewoon een font die er wel bij staat. ;).
trapsparantie zit nog niet in gnome-panel-2. Komt misschien later weer... Is toch een evil hack, kunnen ze beter via Xrender doen...
oja.. die pannel crashte nog al vaag :?
beta4. :P.

• RG

RG

Lambda

Gewoon rechtskliken op de desktop en dan change background. Daar kan je dan gewoon een plaatje selecteren.
Tien tegen één dat je de pango-xft backend niet hebt gecompileerd. Dat komt omdat je een te oude freetype versie hebt geïnstalleerd bij XFree. Je moet een recente freetype hebben en pango opnieuw compileren. En daarna GDK_USE_XFT=1
Kan ook nog niet in Gnome2 :) De desktop zelf is nog zwaar in ontwikkeling, ook al is het platform zelf al behoorlijk stabiel.

Verwijderd

ja :) dat rechts klik gevan had ik wel door hoor, maar hij paste het gewoon niet toe ;) over die fonts... ik geloof je direct ;)

Verwijderd

Ik ben bezig met garnome maar krijg melding over libglade error.
nu heb ik ff gezocht en kwam erachter dan python en python-xml libraries ook geinstalleerd moest zijn.
so ik heb RedHat 7.2 en daar is python 1.5.x en python 1.5.x-xml al geinstalleerd.

wat kan ik nu doen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zult wel Python 2.1 of 2.2 moeten hebben denk ik, die zitten al een hele tijd in Debian dus GNOME2 zal wel niet nog de oude versie gebruiken :).

Verwijderd

o.k.
ga ik ff python 2.2.x downloaden..
thnx

Verwijderd

ik het opnieuwe builden nu :) ik had een oude versie van ncurses waar een buggie in zat.. :) dus ff opnieuw .. keep you posted ;)

Verwijderd

hmmz.. staat er weer op, heb nu ook die fonts geinst .. maar kan het nog steeds niet veranderen.

enne als ik meerdere aps open heb .. hoe krijg ik die dan in de taskbar zeg maar. heb nu 1 icon rechts boven.. daar moet ik op klikken. kan dat niet anders ?

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 19:53 schreef snakeeye het volgende:
o.k.
ga ik ff python 2.2.x downloaden..
thnx
Maak van die 2.2.x geen 2.2.0. Daar zitten nogal wat bugs in.
Pagina: 1 2 3 Laatste