/me *
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat de beta3 al lang geleden is uitgekomen en dat
/me * GUADEC enkele weken geleden is gehouden. Misschien wel leuk om een klein beetje post-Gnome-2.0 te gaan denken (beetje off-topic in dit topic, maargoed, 't is nog altijd Gnome).
Allereerst een klein beetje Gnome-2.0 zelf. Wat zal Gnome-2.0 ons brengen?
• accessibility
Sun en Ximian (en dan voornamelijk Anna Dirks) zijn enorm hard bezig om alle applicaties 'accessible' te maken, d.w.z. dat de user interface van elke standaard Gnome applicatie (Galeon, Evolution, Nautilus, ...) onder de loep wordt genomen door experts in dit gebied en dat er een soort standaardisatie, optimalisatie plaatsvind en dat elke knop een sneltoets krijgt en omgekeerd, alles op de logische plek wordt gezet.
Zo is bv. de ja en nee knop op het uitlog-schermpje omgedraaid

(<vloek> waarom gaat die computer niet uit, oh ik druk steeds op nee).
In principe zijn de meeste Gnome-2.0 applicaties al min of meer ge-'accessibiliseerd'.
• AA-fonts
• Nieuws iconen
• volledige bonobo-integratie
Dit betekent dat in de loop van de levensduur van Gnome-2.0 (dus als de applicaties voor Gnome-2.0 een beetje beginnen te komen), vele applicaties gebruik van elkaar zullen kunnen maken. In het ideale geval krijg je iets wat in windows met COM al enkele jaren mogelijk was, nl.
Access Gnumeric-tabellen in een
Word AbiWord document plaatsen. Helaas is Abiword nog lang niet Gnome-2.0 ready, dus dit zal nog wel even duren, maar het algemene idee mag duidelijk zijn
• Configuratieveranderingen
De configuratie van Gnome-2.0 is compleet anders dan in andere versies. Er zit geen idioot Gnome Control Center meer bij, alles is tegenwoordig toegankelijk vanaf het menu -> Preferences. Hier zitten standaard tooltjes bij, zoals tooltjes om lettertype of achtergrond (plaatje/kleur/gradient) te veranderen, maar hier zitten ook dingen bij om bijvoorbeeld met GConf te werken (gconf-editor). De interface is vergelijkbaar met de windows registry editor, maar dit ding is veel krachtiger. Elke verandering wordt
direct ge-applied. Ik kies bijvoorbeeld in apps->metacity->general->theme ee andere dan het huidige theme, en zodra ik op 'Enter' druk verandert voor mijn ogen het metacity theme. Alle applicaties die gebruik maken van GConf ondersteunen dit principe min of meer. Dit is ongelofelijk handig om applicaties met elkaar te laten communiceren voor instellingen.
Eigenlijk kun je zeggen dat er in de engine van Gnome enorm veel gewijzigd is. Het vreemde is alleen dat je op het eerste gezicht hier niks van ziet in de Gnome applicaties. Die maken gebruik van deze nieuwtjes, natuurlijk, maar ze voegen zelf nog geen echte extra functionaliteit toe.Oftewel, je zit straks (als Evolution en Mozilla naar gtk2 zijn geport) met Galeon2 en Evolution2 onder Gnome2 te werken, en eigenlijk is alles nog steeds hetzelfde. Vrij zinloos dus.
Eigenlijk is dit niet waar. De applicaties zijn alleen nog niet zo ver als Gnome zelf. De Gnome developer release (dus de libraries) zullen binnen enkele weken/maanden uitkomen, maar de Gnome desktop release zal nog tot de zomer duren en de Gnome Fifth Toe (software) release zal pas rond September/Oktober komen. Dus bij deze een vooruitblikje wat voor nieuw software ik tot nu toe in vroege fases van ontwikkeling ben tegengekomen die je waarschijnlijk in Fifth Toe zal tegenkomen en die dus vanaf eind dit jaar op je Gnome desktopje zullen staan. Ik noem er slechts een paar die nu in me opkomen, maar er zijn er vast wel meer (sommige daarvan noem ik expres (nog) niet

, anderen ken ik waarschijnlijk zelf nog niet eens.

).
• Rhythmbox
Die had ik al eerder laten zien in het screenshot topic.

. Rhythmbox is een soort algemene muziekspeler a la iTunes (van MacOS X). Het speelt wav, mp3, ogg en nog een rits andere soorten muziek af, afhankelijk van welke plugins je in GStreamer hebt geinstalleerd.
Dit is dus Rhythmbox. Het is momenteel redelijk stabiel maar lijdt erg onder de onstabiele API van GStreamer zelf (die overigens bijna stabiel is maar nog niet niet helemaal

) en daarnaast van de algemene onstabiliteit van zowel zichzelf als GStreamer. Echter, het is een product met veel potentie. iTunes is een groot succes in MacOS X land, de hoop/verwachting (streep door wat niet van toepassing is) is dat dit onder Gnome ook het geval zal zijn. Mijns inziens absoluut een tegenhanger van formaat voor XMMS.
• Metacity
Begonnen als een grap, maar inmiddels al gebruikt door meer dan de helft van de Gnome developers: de windowmanager die Sawfish moet doen vergeten. Voor degenen die het niet weten, awfish is al tijden unmaintained. Wipro schijnt deels te zijn ingehuurd om Sawfish in bruikbare staat te laten verkeren, including accessibility, maar in principe is sawfish mijns inziens niet klaar voor Gnome2. Het heeft ook het probleem dat het afhangt van de efforts aan de LIPS interpreter (librep) en de Gtk bindings hierin (rep-gt). Eigenlijk liggen al deze projecten zo goed als stil. Metacity daarentegen, een projectje van Havoc Pennington himself, komt om de zoveel tijd met een nieuwe versie. Waar sawfish nog altijd geen stabiele (of test) release voor Gnome2 heeft gedaan, daar verkeert metacity enkele maanden na oprichting al in bruikbare staat. Het voordeel van metacity is dat het XML-themes gebruikt (simpeler te themen dan sawfish) en volledig in C geschreven is (en dus niet afhankelijk van third party dingen zoals librep). Daarnaast maakt het ook gebruik van GConf waardoor het instellingen uit GConf direct overneemt (zoals hierboven beschreven). Sawfish heeft daarvoor een herstart nodig. Hierboven (screenshot van Rhythmbox) zie je Metacity met het Gorilla theme.

.
• Gnome Media Player
Die had ik al vaker genoemd - de GStreamer-based Gnome Media Player.
PS screenshotje is oud, ik heb ff geen zin om een nieuwe te maken. De playlist widget die je in Rhythmboz zag (met die search slider) zit echter ook in de player.

.
Wat mij betreft alledrie applicaties die Gnome2 zeker de moeite waard maken boven Gnome1.4. Echter, deze zijn nog lang niet stabiel en zullen pas rond de herfst voor het grote publiek als 'stabiel' verkrijgbaar zijn. Tot die tijd mag ik ze zien crashen en dan bugreports invullen of zelf bugs oplossen.

.

.
En dan is er nog een aantal applicaties waar ik aanvankelijk veel van had verwacht maar die we inmiddels al mogen toevoegen aan het rijk der dode projecten.

. Ik noem er slechts eentje, omdat ik daar veruit het meest van had verwacht, maar er zijn er vast veel meer.

.
• Achtung!
een presentatiepakket die samen met AbiWord en Gnumeric de 'basis' van Gnome Office zou vormen. Is echter nooit uit de verf gekomen. Erg jammer want het was een veelbelovend project...