gnome 2.0

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

Topicstarter
heeft iemand de alpha al geprobeerd ? :?
en ik las ook in het release plan dat 14 januari de beta 1
uit komt. :)
ben benieuwd.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Nope, heb er wel dingen over gelezen...

http://slashdot.org/article.pl?sid=01/12/14/236233&mode=thread

Verwijderd

Ik wacht liever op KDE 3.0 :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
Op woensdag 02 januari 2002 21:20 schreef Markiedam het volgende:
Ik wacht liever op KDE 3.0 :)
Volgende beta moet geloof ik volgende week al uitkomen :). Final ergens in februari/maart als het meezit :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Gnome 2.0, ja das leuk, maar ze lopen hopeloos achter op schema. De 2 alpha's en beta's zijn slechts platform releases, dus enkel libraries.
Ik heb hiero Gnome 2 draaien rechtstreeks uit de CVS. De meeste basis libraries zijn zo goed als af. De meeste zitten ook al een hele tijd in de diepvries, maar er zijn vrijwel geen applicaties die fatsoenlijk draaien. Alleen procman is een volwaardige Gnome 2 applicatie. Met name de Gnome UI library en de Gnome-Core (bevat Panel, Wat Applets, Sessie manager en nog at zooi) zijn nog alles behalve af. De sessiemanager werkt zelfs niet eens en het panel daar wordt momenteel enorm hard aan gesleuteld. Er zitten wel heel erg veel nieuwe technische verbeteringen in (zoals accesability, Font rendering via pango, gconf en bonobo-ization), maar voor het oog zal er nagenoeg niks veraderen. Zo is er bijvoorbeeld geen nieuwe file open/save dialog. Wel is de standaard gtk look erg verbeterd. gtk en glib zijn sowieso enorm verbeterd.

Maar als Gnome niet heel snel opschiet denk ik dat ze een snel terrein zullen verliezen aan KDE en misschien zullen verdwijnen. Probleem met Gnome is dat er een heleboel mensen "maar wat doen" er zijn weinig guide lines en de dependencie hell is bij Gnome enorm.

[deze advertentieruimte is te koop]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Ik vind het idd te lang duren, ik draai nu al wel gtk 1.3 en wat nieuwere (gnome 2) libs ed, maar ik zie idd nog weinig verschil (afgezien van een snelheidsverbetering tov gtk 1.2), ik probeer af en toe eens kde, om daarna toch maar weer terug te gaan naar gnome (gewoon veel mooier en sneller), ik hoop dan ook dat ze snel een stabiele beta uitbrengen..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 18:16

Servowire

prutser:~#

* Servowire wil gnome 2.0 :)

Ik vind KDE maar butt :)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Zodra de beta uitkomt zal ik die (moeten) installeren... Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten, maar ook weer wel... Voordelen van Gnome-2, Gtk-2 (1.3) en Glib-2:

• verbeterd object model in glib-2, waarmee je C++ mogelijkheden (NIET compatibility, mogelijkheden) zeer sterk benadert en waarmee je daarnaast gewoon ongelooflijk simpel kunt programmeren voor grotere projecten
• gtk voldoet nu volledig aan de nieuwste regels qua look and feel en qua gedrag op input, mogelijkheden zijn enorm uitgebreid
• gdk-pixbuf standaard in gdk (gtk), met filewrite support
• gnome-2 zal eindelijk standaard bonobo en al die CORBA shit ondersteunen.... Het nut hiervan moet ik persoonlijk nog steeds ondervinden (ik snap die hype om CORBA niet) maar de meeste mensen zijn hier als programmeur erg blij mee en dus zal het uiteindelijk wel goed voor de user zijn...

Nadelen:
• Alle applicaties moeten worden geport (net als met KDE-1.0 -> KDE-2.0 en straks KDE-2.0 -> KDE-3.0)
• We missen nog steeds een fatsoenlijke multimedia ondergrond (dit is een probleem wat KDE overigens ook heeft, wat heel linux eigenlijk heeft)... -> GStreamer (Gnome-2.2)

Wat ik eigenlijk hoop is dat men Gtk een beetje laat wat het is voor gnome applicaties in gnome-2.0. Ik had enorm gehoopt dat Gnome-2.0 of Nautilus (als filemanager!) bijvoorbeeld een eigen file selection widget zou hebben, bijvoorbeeld, met enkele icoontjes, voor het oog zeg maar. Zo maak je indruk op gebruikers. En het kost slechts enkele bytes geheugen en door middel van pre-rendering kost het nauwelijks CPU... Gtk is leuk, maar gtk is een basis. Gtk moet knopjes, labels en windows verschaffen. Gtk moet geen complete toolkit accesoires brengen. Dat moet Gnome en co doen. Met icoontjes, met allerlei tirelantijnen, met alles.

Feit blijft dat Gnome enorm lekker loopt en werkt en dat ik dat in Gnome-2.0 weer wil terugzien :) Dan blijf ik gnome-gebruiker :)

Verwijderd

Mij lijkt het beter meer in GTK te integreren, ten einde die dependencyhell een beetje in te perken. Maak een goede basis, dat is het belangrijkste.

Tja, ik weet niet. Tijd zal het zeggen of KDE of GNOME uiteindelijk doorbreekt. Ik ben zelf niet zo'n fan van KDE, vooral vanwege de grootte van het geheel. GNOME is met Nautilus echter ook sloom.

Laat ik het zo zeggen: een vergelijkbaar Windowssysteem met de standaard explorershell reageert sneller dan een KDE/GNOME desktop onder Linux/*BSD.

Ik hou het nooit lang vol en stap bijna altijd wel over op Blackbox, Windowmaker, IceWM of iets dergelijks. Het systeem 'reageert' / 'voelt' niet snel aan onder KDE/GNOME.

Dat vind ik wel jammer.

(en kom niet aan dat KDE 2.x snel bij jou werkt op je Athlon, want die luxe heeft niet iedereen)

*draait momenteel WindowMaker op een PIII 450 met 256MB RAM omdat KDE 2.2 sloom reageert*

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Zijn er al screenies van?

If it bleeds, it can be killed!

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 10:58 schreef Logic het volgende:
Zijn er al screenies van?
http://developer.gnome.org/dotplan/

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 10:44
KDE ziet er wel leuk uit, en Gnome ook wel met Nautilus. Maar Gnome is enorm traag met Nautilus, op mijn Celeron 525 met 384MB is het niet bepaald snel. KDE voelt wel een stukje sneller aan dan Gnome. Maar toch is het dat niet (voor mij).

Ik gebruik nog altijd WindowMaker, en elke keer als ik weer Gnome probeer. Om toch maar te kijken wat al die mensen er nou zo leuk aan vinden keer ik snel terug naar WindowMaker, omdat Gnome enorm traag is met Nautilus. En KDE is niet zoveel beter, hoewel Konquer wel wat sneller reageert dan Nautilus.

• Martin Sturm
Ik gebruik KDE 2.2.2, van de grond af aan gecompiled, met zoveel mogelijk optimalisaties, en ik moet zeggen dat het _zeer_ snel is. Konquerer is zo'n beetje de snelste filemanager/browser die ik heb mee mogen maken. De opstarttijden van alles zijn nihil, daar kan windows met IE bijna nog een puntje aan zuigen.
Alleen vind ik het jammer dat Gnome apps niet goed te configureren zijn. Dat is echt een probleem van linux: de uniformiteit. Alles gebruikt weer net wat anders.. als ze dat verbeteren, dus dat je gtk applicaties onder kde er ook hetzelfde uitzien als de KDE applicaties, en andersom, dan heb je echt een super desktop systeem.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-05 10:43
Ik gebruik Gnome, verweg het lekkerst en helaas verweg het traagst (met nautilus).

• odysseus
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 03 januari 2002 09:33 schreef beelzebubu het volgende:
Nadelen:
• Alle applicaties moeten worden geport (net als met KDE-1.0 -> KDE-2.0 en straks KDE-2.0 -> KDE-3.0)
• We missen nog steeds een fatsoenlijke multimedia ondergrond (dit is een probleem wat KDE overigens ook heeft, wat heel linux eigenlijk heeft)... -> GStreamer (Gnome-2.2)
KDE2-programma's hoeven niet of nauwelijks geport te worden naar KDE3. De stap van 2 naar 3 is van een _geheel_ andere grootte dan die van 1 naar 2. Alleen als programma's van nieuwe dingen gebruik willen maken, moet er wat in de source gerommeld worden. Andere code zal in bijna alle gevallen gewoon draaien. Waar men wel rekening mee moet houden is dat er naast de overgang KDE2 --> KDE3 ook nog de overgang van Qt2 naar Qt3 is. Gelukkig vallen ook daar de verschillen mee, het zijn voornamelijk uitbreidingen, extra features en optimalisaties.
Die multimediakant ben ik wel deels met je eens, maar met dingen als arts voor geluid (esd onder Gnome) kun je toch al aardig wat doen. Video is een groter probleem, al zijn hier ook goede projecten aan de gang. Het afspelen van eigenlijk elke willekeurige video die ik tegen kom is geen enkel probleem, dus vanuit een gebruikersstandpunt zie ik het probleem niet echt. De problemen beginnen eigenlijk pas zodra je zelf met video aan de gang wilt gaan.

* odysseus wacht nog altijd op die 'Gimp van de multimedia'...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG

RG

Lambda

Ik heb wel een stel screenies van Gnome2, maar zoveel boeiends is dara niet aan te zien. Het grootste probleem bij Gnome blijft dat er geen duidelijke leiding en coördinatie is. Ook zijn er weinig richtlijnen. Neem bijvoorbeeld de Gnome File Selector. Er zijn 3 mensen die tegelijkertijd iets ontwikkeld hebben. Daar zijn ze al bijna een jaar geleden aan begonnen. Maar nu hebben ze nog steeds niets af en dus is er nog steeds geen fatsoenlijke file selector, alelen dat brakke GTK ding. Als er nu eens coördinatie zou zijn, die gewoon zegt dat een aantal mensen iets moet gaan doen, daar erger ik me dus dood aan. En ja ik lees elke dag de mailing lijst van Gnome en merk dta keer op keer. Persoonlijk vind ik GTK/Glib 2 de belangrijkste vooruitgang. Een heel handig backend systeem in gdk, een goed object moduel in glib en gtk ziet er standaard goed uit, heeft goede widgets en is goed themeable. Wat ik mis in GTK zijn eigenlijk vooral de dialogen. Ik zou wel een file open/save enzo willen zien die goed is. De colorselector bijvoorbeeld is wel gewoon erg goed in GTK2.

Wat Gnome 2 betreft: dat is een hel qua dependencies. Bonobo bestaat bijvoorbeeld uit 4 paketten (libbonobo, libbonoboui, bonobo-activation). Dan heb je nog 3 Accesability paketten (atk, gail, at-spi) en nog eens een heleboel libraries die te maken hebben met GUI spul, zoals libgnomecanvas, libglade, libgnomeui, libwnck, libart_lgpl.
Nu weet ik dat Gnome erg modulair wil zijn, maar van mij mogen ze een aantal libraries wel samenvoegen in dezelfde module (niet noodzakelijkerwijs ook in dezelfde library).

Ik hoop dat men nu veel aandacht besteet aan het maken van een zeer goede interface. Persoonlijk ben ik nooit zo;n fan geweest van GTK+ als het op interface gebied neerkwam (maakte ook altijd mijn eigen themes, te vinden op themes.org BTW). Maar nu met GTK2 denk ik dat dat voor een groot deel opgelost is (behalve o.a. die ellendige file-selectors dus). Waar ik heil in zie is in Nautilus. Vroeger was dta een nogal logge applicatie, maar tegenwoordig is dat ding behoorlijk snel geworden (start binnen 2 seconden hier). Nautilus is cool. Nautilus moet het centrum wordne van Gnome2. De desktop moet er trouwens wel uit gesloopt worden, dat is zo vervelend... Nautilus moet een dock worden voor bonobo componenten, waar je alles in kunt doen. Momenteel kan je er al veel mee, maar in Gnome2 moet er zoveel mogelijk in worden gestopt, dus ook het control center, de help browser, systeem configuratie, etc... RedHat doet dit al via "Start Here" enzo.

Maja feit is dat de Gnome hackers het niet altijd met elkaar eens zijn en ik ook niet met hun. Vroeger was er heel erg veel weerstand tegen GConf, maar nu igenlijk niet meer nu het zich bewezen heeft. GConf kan wel een van de sleutels tot het succes van Gnome2 zijn, maar er is nog veel werk aan de winkel....

Momenteel ligt nedlinux.nl plat, als de server weer up is zal ik wel ff een screenie posten van Gnome2...

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 13:19 schreef odysseus het volgende:
Die multimediakant ben ik wel deels met je eens, maar met dingen als arts voor geluid (esd onder Gnome) kun je toch al aardig wat doen.
Volgens de laatste berichten is esd zo goed als dood, als het dat al niet was, en zal gnome ook artsd gebruiken...

Toch nog een beetje standaardisatie in linuxland... |:( :)
Video is een groter probleem, al zijn hier ook goede projecten aan de gang.
Ja, maar wat voor projecten..... avifile is leuk maar het is niet native. Linux schiet er op de lange termijn niks mee op..... Al die kleine projectjes, inclusief mijn eigen mjpegtools projectje en al die zooi erbij is ontzettend zinnig en interessant voor gebruikers (vooral met de LVS grafische schil), maar ook dat moet op de lange termijn geintegreerd worden in een groter geheel. Gebruikers willen gewoon, zoals in windows, een zootje codecs zien en video's kunnen importeren vanuit elk formaat en exporteren naar elk formaat in elke willekeurige player.

Dat kan linux niet.

Het project wat hier het dichtst tegen aankomt is gstreamer. Maar het is a long way voordat iedereen er het nut van inziet. Het is een boel werk om een goed framework te bouwen.....

Probleem is ook dat geen enkele commerciele fabrikant codecs durft uit te brengen voor linux, want voor welke player moet je een codec uitbrengen. Er is totaal geen standaardisatie, dat moet snel komen....
Het afspelen van eigenlijk elke willekeurige video die ik tegen kom is geen enkel probleem, dus vanuit een gebruikersstandpunt zie ik het probleem niet echt. De problemen beginnen eigenlijk pas zodra je zelf met video aan de gang wilt gaan.
Ik ben domme gebruiker en wil een videootje afspelen in windows.

Hoe :?

Ik open WMP. Sim-pel....

Ik ben een domme gebruiker en ik wil een videootje afspelen in linux.

Is het MPEG :? Gtv, mplayer, xine
Is het divx :? avifile, mplayer
is het mjpeg :? lavplay
is het .... :? ......

Snap je? Er is geen standaardisatie. Dat brengt gstreamer. De oude gstmediaplayer kon alle formaten openen. Echter, omdat gstreamer hevig in ontwikkeling is werkt die momenteel niet meer zo goed :{ Maar het idee erachter is geweldig. Geeen players bouwen, maar een lijst met codecs. Players Kun je daarop baseren... Editors ook, Convertors ook, etc.
* odysseus wacht nog altijd op die 'Gimp van de multimedia'...
Met de huidige ontwikkelsnelheid van gstreamer kun je gerust nog een jaar wachten op gstreamer alleen 8-) en daarna moeten we dus nog beginnen aan de editor.....

• Martin Sturm
Dat wat beelzebubu nu noemt, vind ik dus het nadeel van linux. Alles is 'los'. Er is geen integratie en samenwerking tussen de diverse programma's.

Verwijderd

Op donderdag 03 januari 2002 16:35 schreef msturm10 het volgende:
Dat wat beelzebubu nu noemt, vind ik dus het nadeel van linux. Alles is 'los'. Er is geen integratie en samenwerking tussen de diverse programma's.
tsja... Misschien wel een van de coreproblemen van unix... 't probleem is dat windows er ook meer en meer last van krijgt zodra je freeware/shareware software (oftewel, iets niet-100%-illegaals) installeert (zie 'tha playa' voor divx als duidelijkste voorbeeld)...

Programmeurs moeten dit oplossen door samen te werken maar dat is het moeilijkste van programmeren ;) Daar moet veel geld en moiete aan te pas komen :)

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

Topicstarter
ik heb nu al aardig wat gelezen er over en het wordt me duidelijk het ziet er beter uit en je krijgt anti aliasing.

het lijkt me dat gnome 2 een zware verbetering wordt,
ik draai nu gnome 1.4 zonder nautilus.
ik heb een hekel aan nautilus te traag.|:(

Verwijderd

geinteresseerden kunnen hier een artikel over Gtk-2 vinden. Wat ik erg mooi vind zijn de stock menuitems/buttons....

Ook de textwindows enzo zijn een grote verbetering over Gtk-1.2 (die kon veel maar het was veel meer moeite)...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik heb zelf liever Gnome dan KDE (op het moment dan ;) ), maar ik gebruik wel de ximian versie. Net ff wat lekkerder. Ik hoop dat Gnome 2 niet teveel aandacht besteed aan eye candy maar maar aan stabiliteit enzow. Hebben we veel meer aan.. ( niet dat gnoom hier instabiel is hoor :) )

• RG

RG

Lambda

ff een screenie van mij dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/home/rene/gnome2_17_12_2001_small.png

Wat betreft de stock icons ben ik toch niet helemaal tevreden. Die kunnen nog een stuk beter. Ik vind de new en open dingen niet mooi. De een is te groot, de ander te klein.

Wat ik trouwens wel een van de goede dingen van Gnome 2 vind op end user gebied is dat gtkhtml2 nu een redelijk standaard html viewer is die ook nog eens best aardig werkt al (zie screenie). Het is nog lang niet af, maar het kan al behoorlijk goed pagina's renderen en al best snel.

Verwijderd

ik vind die balk van gnome altijd zo lelijk... jaja je kunt het vast aanpassen maar zo ingewikkeld!

en wat ik ook niet snap..(toen ik begon was er kde en gnome tja..wist ik veel dat dat een desktop was:?) het zal weg gewenning zijn...dat je dus ook nog es windomaker moet draaien of iets anders...kde heeft dat dus niet ..

/me geeft wolkje een :9

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 04 januari 2002 01:09 schreef Gila het volgende:
ik vind die balk van gnome altijd zo lelijk... jaja je kunt het vast aanpassen maar zo ingewikkeld!

en wat ik ook niet snap..(toen ik begon was er kde en gnome tja..wist ik veel dat dat een desktop was:?) het zal weg gewenning zijn...dat je dus ook nog es windomaker moet draaien of iets anders...kde heeft dat dus niet ..
Je bedoeld Gnome heeft een Window manager nodig? Die heeft KDE ook nodig hoor :) Alleen KDE heeft standaard een Window Manager aan boord, die je overigens wel kunt vervangen. Gnom heeft standaard geen Window Maneger, dus moet je er eentje installeren. Keus zat, dus lijkt me niet zo'n probleem.

Enum wat bedoel je met die balk van Gnome? Het panel neem ik aan. Je kunt daar alles aan veranderen wat je wilt en dat is echt niet lastiger dan in KDE.

• blouweKip
Alleen vind ik het jammer dat Gnome apps niet goed te configureren zijn.
Uit je post maak ik op dat je bedoeld dat ze er niet hetzelfde uitzien als kde apps als je ze onder kde draait? configureren kan ik namelijk nog prima als ik gnome apps onder kde draai..
Ik ben domme gebruiker en wil een videootje afspelen in windows.

Hoe

Ik open WMP. Sim-pel....

Hoe

Is het MPEG Gtv, mplayer, xine
Is het divx avifile, mplayer
is het mjpeg lavplay
is het .... ......
? bedoel je nu gewoon te zeggen van: "in windows heb ik geen keuze, hoef ik verder niet na te denken, in linux moet ik eerst de speler kiezen die bij mij past", dat neem ik tenminste aan...ik gebruik gewoon 1 player die ik het fijnst vind en die opent gewoon alles...

Ik ben het wel met je eens dat er meer standaardisatie moet komen, maar dat valt in windows ook wel mee/tegen (ik kan nog geen realmedia files draaien in wmp), liever op korte termijn een wat rommelige situatie die uiteindelijk tot meer keuze en betere programma's leidt dan een situatie waar niet veel te kiezen valt door al die propriatary zooi
tsja... Misschien wel een van de coreproblemen van unix...
Zeker een van de grooste problemen om linux snel desktop rijp te maken voor de domme massa maar het maakt linux ook een platform dat daardoor iig flexibiliteit biedt zodat er tenminste sprake kan zijn van innovatie, liever open standaarden die iets langzamer gemeengoed worden dan gesloten standaarden die weinig voordeel voor de eindgebruiker hebben op de lange termijn

Ik heb hier de laaste gnome 1.4 met gtk 1.3 en nautilus 1.0.6 (heerlijk dat apt) en het draait een stuk sneller dan kde (en windows)

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 00:57 schreef RG© het volgende:
Wat ik trouwens wel een van de goede dingen van Gnome 2 vind op end user gebied is dat gtkhtml2 nu een redelijk standaard html viewer is die ook nog eens best aardig werkt al (zie screenie). Het is nog lang niet af, maar het kan al behoorlijk goed pagina's renderen en al best snel.
Cool, werkt zeker ook een stuk sneller dan Mozilla? :)

Lijkt me wel wat, dan komen er misschien ook alternatieve browsers voor GNOME *D

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Op donderdag 03 januari 2002 16:30 schreef beelzebubu het volgende:

Is het MPEG :? Gtv, mplayer, xine
Is het divx :? avifile, mplayer
is het mjpeg :? lavplay
is het .... :? ......
http://www.mplayerhq.hu/homepage/

Dit doet precies dat, speelt voor zover ik weet alles af waar een codec voor is (zelfs divx4 werkt out-of-the-box!).

Ik zie net dat ze de layout van die website hebben veranderd van redelijk professioneel uitziende pagina naar een afschuwelijke pagina die eruit ziet alsof ie gemaakt is door iemand die frontpage gebruikt.

Maar het programma is goed!

van de website:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 Supported video and audio codecs

* The most important video codecs: MPEG1 (VCD) and MPEG2 (DVD) video
* DivX ;-), OpenDivX (DivX4) and other MPEG4 variants
* Windows Media Video 7 (WMV1) and 8 (WMV2) used in .wmv files
* Intel Indeo codecs (3.1,3.2,4.1,5.0)
* MJPEG, ASV2 and other hardware formats
* XAnim codecs
* VIVO
* FLI
* RealVideo 1.0

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op vrijdag 04 januari 2002 08:47 schreef cr33p het volgende:

[..]

Cool, werkt zeker ook een stuk sneller dan Mozilla? :)

Lijkt me wel wat, dan komen er misschien ook alternatieve browsers voor GNOME *D
Euh!? "komen"? Galeon!

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:05 schreef wzzrd het volgende:
Euh!? "komen"? Galeon!
Galeon is niets anders dan een jasje voor Mozilla.

Ik bedoel echt alternatief :P

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 09:01 schreef Remenic het volgende:
http://www.mplayerhq.hu/homepage/
mplayer is inderdaad een van de beteren hier, maar het is niet de oplossing omdat de backend mijns inziens niet goed genoeg is. Een backend als in video4windows is een setje .dll's die in elke applicatie gebruik makend van video4windows bruikbaar is. Dus elk programma kan alle codecs gebruiken.

In linux is dat met mplayer helaas niet het geval. Met gstreamer wel. Daarom ben ik zo enthousiast over gstreamer :)

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 03:58 schreef blouweKip het volgende:
? bedoel je nu gewoon te zeggen van: "in windows heb ik geen keuze, hoef ik verder niet na te denken, in linux moet ik eerst de speler kiezen die bij mij past", dat neem ik tenminste aan...ik gebruik gewoon 1 player die ik het fijnst vind en die opent gewoon alles...
Er is geen 1 player die alle formaten aankan, behalve misschien mplayer. Feit is dat alle players alle formaten zouden moeten aankunnen door middel van een gecentraliseerd gestandaardiseerd framework. Dan kun je voor dat framework als thirdparty bedrijf een plugin schrijven en zo een "codec voor linux" schrijven.

Nu is "een codec voor linux schrijven" een term zonder betekenis. Het kan simpelweg niet. Want er is geen één systeem in linux waarvoor je codecs zou schrijven.....
Ik ben het wel met je eens dat er meer standaardisatie moet komen, maar dat valt in windows ook wel mee/tegen (ik kan nog geen realmedia files draaien in wmp), liever op korte termijn een wat rommelige situatie die uiteindelijk tot meer keuze en betere programma's leidt dan een situatie waar niet veel te kiezen valt door al die propriatary zooi
Ik heb nooit voor proprietary zooi gestemd, ik kies slechts voor standaardisatie.

Dat realplayer niet in video4windows meedoet is hun goed recht. Feit is dat alleen realplayer realmedia files kan afspelen en dan sta je erg zwak.....
Zeker een van de grooste problemen om linux snel desktop rijp te maken voor de domme massa maar het maakt linux ook een platform dat daardoor iig flexibiliteit biedt zodat er tenminste sprake kan zijn van innovatie, liever open standaarden die iets langzamer gemeengoed worden dan gesloten standaarden die weinig voordeel voor de eindgebruiker hebben op de lange termijn
aan flexibiliteit heb je niks zonder gebruikersmogelijkheden. Linux is voor de gebruiker met kennis een perfect platform. Ik kan simpelweg zeggen dat ik zo ongeveer alles en meer onder linux kan als in vergelijking met windows.

Feit is dat een simpele gebruiker gewoon op een knopje moet kunnen drukken en dan z'n mail checken (evolution), browsen (galeon), beeldbewerken (gimp), videobewerken (?), 3d-modellen (blender?), alles-en-niks. In sommige opzichten is linux al heel ver (linux als gebruikersplatform, niet linux als kernel), in andere opzichten is linux nog maar aan het begin.
Ik heb hier de laaste gnome 1.4 met gtk 1.3 en nautilus 1.0.6 (heerlijk dat apt) en het draait een stuk sneller dan kde (en windows)
gtk-1.3 met gnome-1.4 :? Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp hier..... gtk-1.3 is alpha/development software en gnome-1.4 is gtk-1.2 gebaseerd.

Voor de eindgebruiker is Red Carpet, hoezeer ook beperkt in zijn mogelijkheden, toch veel makkelijker dan apt. Mag jij bedenken waarom :) eindgebruikers zijn dom ;)

Niet voor niks vind ik ximian een prachtbedrijf, zij snappen wat een eindgebruiker nodig heeft. De programmeurs in linuxland schrijven de core, ximian schrijft de toplevel GUI zodat elke idioot ermee om kan gaan en je hebt een prachtpakket. :Y)

• blouweKip
Feit is dat alle players alle formaten zouden moeten aankunnen door middel van een gecentraliseerd gestandaardiseerd framework. Dan kun je voor dat framework als thirdparty bedrijf een plugin schrijven en zo een "codec voor linux" schrijven.
Mee eens, ik wist alleen niet dat je wanneer je bijvoorbeeld een eigen speler maakte (voor windows) dat je dan ook meteen de codecs van bijvoorbeeld wmp kon gebruiken (als dat namelijk niet kan dan is zon framework wel mooi maar heb je er in de praktijk als eindgebuiker niets aan)
gtk-1.3 met gnome-1.4
zou idd best kunnen dat ie niet gebruikt wordt door gnome (ik heb 1.2 er ook nog opstaan), waarschijnlijk is dan die gtk-demo de enige die gebruik maakt van 1.3, die AA fonts zagen er in iig beter uit dan die gdkxft dingen die ik nu heb
Voor de eindgebruiker is Red Carpet, hoezeer ook beperkt in zijn mogelijkheden, toch veel makkelijker dan apt. Mag jij bedenken waarom eindgebruikers zijn dom

Niet voor niks vind ik ximian een prachtbedrijf, zij snappen wat een eindgebruiker nodig heeft. De programmeurs in linuxland schrijven de core, ximian schrijft de toplevel GUI zodat elke idioot ermee om kan gaan en je hebt een prachtpakket.
Helemaal mee eens, voor de domme eindgebruiker is red-carpet ideaal (als het goed zou werken dan)

• Martin Sturm
Ik ben nu bijna een week dual-boot linux/win2k desktop gebruiker. Ik probeer zoveel mogelijk in Linux door te brengen, om zo snel mogelijk vertrouwd te raken.

Ik had het eergisteren bijna opgegeven, omdat ik Linux er niet zo strak uit vond zien als windows, maar ik heb doorgezet :). Na wat optische aanpassingen zijn de lettertypes nu identiek aan windows (in mozilla en staroffice (dat gebruikte ik onder windows ook al)) en werkt het wel goed. Het is ZEKER sneller dan windows, maar minder gemakkelijk om te krijgen zoals jij wilt (vind ik). Maar het voordeel van Linux is dat het 100% legaal is :). Ik heb vandaag een stuk gelezen over BeOS/MacOS/Linux/Windows. Die auteur is precies dezelfde mening toegedaan als mij :) over linux en windows.

Maar ik moet en zal een niet-windows os gebruiken waar mogelijk :P dus ik blijf doorzetten :D

:* voor Gila :D

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
msturm10,
jij geeft eigenlijk al een groot probleem aan van Linux op dit moment, onder windows zijn heel veel mensen bezig met de looks and feels van Windows aan het aanpassen (cq. vern**ken ;) )
Onder Linux wordt dit eigenlijk veel minder gedaan, tuurlijk je hebt die windowmanagers, maar die zuigen of big time, maar dan zien ze er cool uit, of ze werken prettig, maar ze zijn gewoon lelijk.

Gnome 1.4 draait prima, werkt OK, maar het ziet er maar voor de helft goed uit, een paar windowmanagers zouden bij elkaar gevoegd moeten worden en standaard meegeleverd moeten worden met Gnome 2.0, dan heb je een flexibele complete desktop en minder gezooi.

Je kunt dan nog altijd je andere windowmanager erop gooien, maar mensen willen steeds minder echt verschillende dingen, kijk maar eens naar al die topics over mensen met hun windows desktop, 95% heeft niet veel meer dan een transparant window of menu.

* TheGhostInc denkt dat Linux soms net iets te weinig aan de vraag voldoet, voor de scriptkiddies is windows vaak veel leuker :)

• Martin Sturm
ehm.. de look interesseert me in feite geen reet.. M'n windows was ook altijd gewoon default instellingen. Maar m'n lettertjes waren onleesbaar, en sites zagen er niet uit. Dat vond ik dus niets.. maar dat is nu opgelost. Mij boeit het echt niet of het ene programmatje er iets anders uitziet dan het andere.. als het maar werkt. Maar wat ik jammer vind is dat veel applicaties niet samenwerken, en dat sommige eenvoudige dingen veel ingewikkelde stappen vergen. Je schermresolutie aanpassen in X is een hoop gepruts, terwijl het in windows 2 clickjes is ofzo :).

Maar Linux bevalt nu best goed, dus ik hou het voorlopig maar ff :)

• RG

RG

Lambda

Ik ben het helemaal met beelzebubu eens. Er zijn momenteel erg veel devloppers met dat soort dingen bezig, maar die werken langs elkaar heen. Maar onder het probleem van de niet gestandaardiseerde codes, schuilen twee andere problemen.

Ten eerste een fatsoenlijk geluidssysteem in de kernel, zodat alle soundservers e.d. gedumpt kunnen worden en er eindelijk een standaard is. ALSA zla dit vrijwel zeker worden. Hopen dat de rest dan ook definitief wordt gedumpt.

En als tweede noem ik de brakheid van XFree (en X in het algemeen). Ik ben nog steeds van mening dat er een nieuw grafisch systeem moet komen. Ik denk dat XFree steeds meer de bottleneck gaat vormen voor Linux op de desktop.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 04 januari 2002 20:26 schreef RG© het volgende:
Ten eerste een fatsoenlijk geluidssysteem in de kernel, zodat alle soundservers e.d. gedumpt kunnen worden en er eindelijk een standaard is. ALSA zla dit vrijwel zeker worden. Hopen dat de rest dan ook definitief wordt gedumpt.
Ik waag te betwijfelen of dit gebeurt, aangezien die soundservers vaak gebruikt worden voor meerdere platforms. Denk aan KDE dat binaries heeft die zowel onder GNU/Linux als onder FreeBSD draaien, omdat arts daar ook kan draaien. Als KDE naar ALSA switcht, moeten er verschillende versies van KDE onderhouden gaan worden of naar andere oplossingen zoeken, maar extra code zal er dan altijd in moeten. Dat is zeker wel mogelijk, maar ik zie het nog niet binnen korte tijd gebeuren. Misschien iets voor KDE4 of zo.
En als tweede noem ik de brakheid van XFree (en X in het algemeen). Ik ben nog steeds van mening dat er een nieuw grafisch systeem moet komen. Ik denk dat XFree steeds meer de bottleneck gaat vormen voor Linux op de desktop.
Hmm, met die brakheid van XFree ben ik het niet bepaald eens. Het feit dat er nog altijd geen beter alternatief voor is verschenen geeft toch wel aan dat het niet zo'n heel slecht produkt is. Natuurlijk is er Berlin, er is DirectFB, enz. Maar die hebben ook elk weer hun problemen. Naar mijn idee is Xfree84 4.x een vrij redelijke grafische schil, hij is vrij modulair opgebouwd, er is een grote userbase (ook belangrijk!), er zijn veel drivers voor, het kan snel zijn en het heeft het grote voordeel van netwerktransparantie. Dus, helaas maar waar, voorlopig is er nog geen werkelijk goed alternatief voor XFree. Ik ben al lang blij als ze daar dingen aan gaan verbeteren (font-handling, anyone?).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 20:26 schreef RG© het volgende:
:?

Dat zijn (voor zover ik weet) twee verschillende dingen.... ALSA is de kernel interface en artsd/esd is de userspace interface. Het nu hiervan is dat ik dus tegen artsd/esd aanpraat en dat arts de lowerlevel code doet (bitrate instellingen, open(), etc.). Anders moet elke applicatie de soundcard apart open()en en de meeste geluidskaarten kunnen maar enkele open()s tegelijk.

Overigens zuigt arts en esd flink, ik hoorde dat M.A.S. bijna stabiel is en dat die voor de verandering eens niet zuigt.... Ik ben benieuwd....
Alhoewel XFree zeker niet perfect is ben ik geen voorstander van vervanging - het is een standaard. Liever een halve standaard dan helemaal geen standaard..... :{

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 04 januari 2002 21:10 schreef beelzebubu het volgende:
Overigens zuigt arts en esd flink, ik hoorde dat M.A.S. bijna stabiel is en dat die voor de verandering eens niet zuigt.... Ik ben benieuwd....
Ik ben bepaald geen expert op geluidgebied, maar wat is er dan zo mis met arts? Het doet hier alles wat het moet doen, ik heb nog geen tekortkoming gezien. Ik heb geen idee hoe het is om mee te programmeren, maar dat zal vast ook niet zo bizar moeilijk zijn...enige probleem wat ik zo kan bedenken is de vaak wat hoge latency, die te verhelpen is door artsd realtime te draaien (met artswrapper).

Verwijderd

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad, maar ik ben - waarschijnlijk net als jij - een lightweight user. Ik heb niet zoveel eisen (relatief gezien). Ik merk dat niet zo erg....

In een wat zwaardere omgeving schijnen zowel artsd als esd behoorlijk matig te presteren, ze zijn nogal bloated opgebouwd, wat dus als gevolg heeft dat je een matige respons van het ding krijgt, hogere latencies, dat ie behoorlijk veel interrupts/kernel-requests nodig heeft om z'n functie behoorlijk uit te voeren. M.A.S. is wat dat betreft veel beter (i.e. efficienter)....

Verwijderd

Op vrijdag 04 januari 2002 21:55 schreef beelzebubu het volgende:

In een wat zwaardere omgeving schijnen zowel artsd als esd behoorlijk matig te presteren, ze zijn nogal bloated opgebouwd, wat dus als gevolg heeft dat je een matige respons van het ding krijgt, hogere latencies, dat ie behoorlijk veel interrupts/kernel-requests nodig heeft om z'n functie behoorlijk uit te voeren. M.A.S. is wat dat betreft veel beter (i.e. efficienter)....
So...you know your shit :) maareuh.. zwaarder :? wat bedoel je daarmee.. als je naar een proffesioneel pakket refereert of iets dergelijks... worden er sowiezo geen pc's gebruikt dus dat maakt niet zoveel uit. daarnaast is het zo dat als je een light weight user bent.. zoals je ergens zei dan kan je de kernel optie met die time geval aan zetten..:) voor de latency time enzo.

voor de rest kickt linux windows z'n ass op alle fronten. en dat er geen standaard is is niet de fout van linux. standaards worden meestal direct verneukt door m$

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 10:12 schreef Gila het volgende:
So...you know your shit :) maareuh.. zwaarder :? wat bedoel je daarmee.. als je naar een proffesioneel pakket refereert of iets dergelijks... worden er sowiezo geen pc's gebruikt dus dat maakt niet zoveel uit. daarnaast is het zo dat als je een light weight user bent.. zoals je ergens zei dan kan je de kernel optie met die time geval aan zetten..:) voor de latency time enzo.
Zwaarder als in dat veel applicaties tegelijk de sound server aanspreken. Ik heb standaard slechts enkele applicaties met geluid aanstaan en dat komt ook niet verder dan af en toe een oh-oh-tje van ICQ (aaaaaaaah) en het geluid van de TV in mijn TV-applicatie.

Als je hier enkele tientallen applicaties van maakt kom je in de richting van wat ik bedoel :)
voor de rest kickt linux windows z'n ass op alle fronten. en dat er geen standaard is is niet de fout van linux. standaards worden meestal direct verneukt door m$
In dit geval gewoon een kwestie van programmeurs die hun best hebben gedaan maar 'in the end' (Linkin Park :D) bleek het toch net niet te zijn geworden wat het had moeten worden....

• RG

RG

Lambda

Kijk, er is geen standaard op het gebied van geluid. Ja je hebt wel OSS, maar das zo brak als iets. ALSA is een stuk beter, deze komt dan ook vrijwel zeker als standaard in de 2.5 kernel. Er gaan ook al stemmen op om het in de 2.4 kernel te gooien, maar Marcello is dat voorlopig niet van plan. Soundservers zijn inderdaad iets heel anders. Maar de reden dat ze bestaan is voornamelijk om meerdere geluidjes door elkaar te mixen, maar ondertussen wel je geluidskaart compleet bezet houden. Zit je in KDE, dan kun je het wel schudden met een Gnome applicatie. Dat vind ik zo klote. Warom niet gewoon een goede API in de kernel of eventueel een standaard lib ofzo.

XFree, tja, ik heb er erg veel problemen mee, maar ik niet alleen, je krijgt er per dag 100 vragen over. Even je refreshrate ofzo anders instellen is er niet bij om maar eens wta te noemen. Daarnaast is het zo traag dat zonder een dikke pentium met veel ram je niks kunt draaien. Ik blijf erbij dat er eerst een fatsoenlijke grafische core moet komen, voordat Linux wil doorbreken op de desktop. Zolang XFree bij mij 2x zo traag is als Windows 98 en 4x zo onstabiel hoeft het van mij niet. Een fatsoenlijk grafisch systeem ontwerpen is echt niet zo moeilijk, dat bewijst AtheOS wel bijvoorbeeld. Het probleem is dat men al veel te lang met XFree werkt en nu is dus vrijwel alles erop ingesteld. Je kunt het we blijven volhouden omdat het een standaard is, maar daar schiet je IMHO niks mee op.

Verwijderd

Dat OSS brak is is al langer bekend. Feit is dat ik Marcello wel snap, je kan niet zomaar een nieuwe interface in de kernel gooien. Zeker bij iets groots als OSS->ALSA heeft dat grote effecten voor alle applicaties. Om maar niet te spreken van de grote stabiliteitsproblemen die optreden bij zelfs iets wat al zoveel getest is als ALSA (moet ik 2.4.0 als voorbeeld nemen van de hoeveelheid bugs die een anderhalf jaar getest systeem kan hebben??)...

Same voor video4linux->video4linux2.....

Het probleem is vaak dat de standaard drivers wel in de nieuwe interface zijn geimplementeerd maar dat de meer specialistische drivers niet zo snel geport worden (zie de linux zoran driver voor de DC10+, nog steeds video4linux1 only)... Zelfde zal het geval zijn voor OSS/ALSA. Dat moet je lang van tevoren aankondigen als je dat wilt omzetten, dat kan niet van de ene op de andere dag....

Ik ben het met Marcello eens: nieuwe drivers gaan in 2.4.x, nieuwe interfaces gaan in 2.5.x :)

• RG

RG

Lambda

Beelzebubu, ik ben het ook eens met Marcello. 2.4 moet maar eens stabiel worden. Wat ALSA betreft: er zijn voor ALSA nu al meer drivers dan voor OSS volgens mij. SuSE gebruikt standaard al jaren ALSA. Het is mij een raadsel waarom ze het nooit vervangen hebben, maar het zou een grote stap zijn voor Linux op audio gebied. Gelukkig komt het vrijwel zeker in de kernel 2.5 als standaard. ALSA wordt al goed ondersteund, dus dat is ook geen probleem.

Ik hoop dat ALSA een nieuwe standaard zal vormen en ik hoop dat andere Unix-en het zullen gaan implementeren.

Verwijderd

wat is er mis met X ? ik heb _NERGENS_ last van.

• RG

RG

Lambda

Op maandag 07 januari 2002 01:30 schreef Gila het volgende:
wat is er mis met X ? ik heb _NERGENS_ last van.
Traag, lomp en voldoet naar mijn idee niet aan een grafische core voor een moderne desktop.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

X traag.. true.

Mijn P2-350 met 256MB voelt sneller aan met win2k dan mijn P3-500@560 met 384MB onder debian linux met Xfree 4.1 & KDE 2.2.2... da's toch behoorlijk schrijnend vind ik.

Linux op de desktop wordt wel beter... maar ik had toen ik een half jaar geleden switchte toch echt veel meer verwacht. En wat gnome betreft... ik had gnome 1.4, maar ik vond het 3x nix. KDE bevalt me beter, mahja, die traagheid...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 00:02 schreef RG© het volgende:
Ik hoop dat ALSA een nieuwe standaard zal vormen en ik hoop dat andere Unix-en het zullen gaan implementeren.
ALSA wordt zeker weten de nieuwe standaard in 2.5, dat heeft Linus volgens mij al zo goed als toegezegd. Er zijn wel meer dingen die in 2.5 komen... /me hoopt op XFS :)

• RG

RG

Lambda

Op maandag 07 januari 2002 03:44 schreef iGadget het volgende:
Mijn P2-350 met 256MB voelt sneller aan met win2k dan mijn P3-500@560 met 384MB onder debian linux met Xfree 4.1 & KDE 2.2.2... da's toch behoorlijk schrijnend vind ik.
Precies. XFree is niet op alle punten traag, maar de scherm opbouw is gewoon waardeloos als het een beetje druk wordt. Ik vind dat het tijd wordt voor een nieuw systeem, maar ik heb het idee dat ik dat midden op antarctica sta te schreeuwen. Niet zo vreemd natuurlijk, maar in de toekomst zullen we er veel profijt van hebben. Een echt goed latrenatief is er niet momenteel. DirectFB is leuk, maar is niet geschreven voor netwerk transparantie.

Dat ALSA standaard wordt in 2.5 is inderdaad vrijwel zeker (dus in Linux 3.0 waarschijnlijk). Stiekem hoop ik dat er ondertussen mensen opstaan die gaan werken aan een fatsoenlijke grafische core en dat er meer samenwerking komt op het gebied van de desktop...

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 16:44 schreef RG© het volgende:
[..] en dat er meer samenwerking komt op het gebied van de desktop...
Die is er al :) Ik hoorde laatst Havoc Pennington (van Gnome/Gtk+) over bepaalde functies in Gnome/Gtk+ praten die gebaseerd waren op een standaard die is gemaakt in overleg met alle window managers en desktop fabriekers (KDE, Gnome, WM, etc). Dus er komt in elk geval een soort half gestandaardiseerd iets voor simpele dingen als window manager behaviour, dat dat voor elke WM hetzelfde wordt....

Maar dat Gnome en KDE ooit samengaan zou ik voorlopig maar niet op wachten ;)

• PluueeR
als ze dan ook even copy/pasten erbij doen, dan is dat tenmisnte ook eindelijk eens goed geregeld

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 18:24 schreef PluueeR het volgende:
als ze dan ook even copy/pasten erbij doen, dan is dat tenmisnte ook eindelijk eens goed geregeld
Copypaste zit gewoon in linux zelf hoor.... Text selecteren en ergens anders kun je het met de middelste muisknop pasten. Werkt zelfs in de console :D

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 07 januari 2002 20:51 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Copypaste zit gewoon in linux zelf hoor.... Text selecteren en ergens anders kun je het met de middelste muisknop pasten. Werkt zelfs in de console :D
Basic cut'n'paste wel, ja. Maar zodra ik een tabel uit (K)LyX wil overbrengen naar Kate (of Gedit, of een ander iets) kan ik het wel vergeten...dat soort functionaliteit zou handig zijn, al is het lastig te implementeren. Ik hoop eigenlijk dat al dat soort editors een XML-formaat gaan gebruiken, dat zou in eerste instantie exporteren en importeren al makkelijker maken. Daarna zou je daar ook gebruik van kunnen maken bij het kopieren tussen verschillende programma's.

* odysseus droomt van een tabel die je gewoon selecteert en ergens anders plakt, waarna hij automagisch naar het doel-bestandstype wordt omgezet zodat je een nette tabel krijgt in je andere programma...zelfde zou gelden voor alle opmaak...

Enne...dromen mag, he? :P

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 20:51 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

en ik maar CTRL-C'en CTRL-V'en...dat zal ook wel van de mac via windows mijn brein zijn binnen gedrongen...

in de console heb je gpm nodig?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 07 januari 2002 21:05 schreef compukid het volgende:
in de console heb je gpm nodig?
Ja, anders selecteert het wat lastig...de console kent geen shift-pijltjes om te selecteren. Overigens kun je weer niet tussen console en X kopieren bij mijn weten (bij mij in ieder geval niet). Wat je dan kunt doen is even een xterm starten en dan vanaf daar de output naar iets willekeurigs in X kopieren, werkt ook ;) .

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 21:13 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ja, anders selecteert het wat lastig...de console kent geen shift-pijltjes om te selecteren. Overigens kun je weer niet tussen console en X kopieren bij mijn weten (bij mij in ieder geval niet). Wat je dan kunt doen is even een xterm starten en dan vanaf daar de output naar iets willekeurigs in X kopieren, werkt ook ;) .
't is alsof ik al jaren met de console werk en iemand me wijst op 't gebruik van de TAB-toets... :P

• RG

RG

Lambda

Op maandag 07 januari 2002 17:00 schreef beelzebubu het volgende:
Die is er al :) Ik hoorde laatst Havoc Pennington (van Gnome/Gtk+) over bepaalde functies in Gnome/Gtk+ praten die gebaseerd waren op een standaard die is gemaakt in overleg met alle window managers en desktop fabriekers (KDE, Gnome, WM, etc). Dus er komt in elk geval een soort half gestandaardiseerd iets voor simpele dingen als window manager behaviour, dat dat voor elke WM hetzelfde wordt....

Maar dat Gnome en KDE ooit samengaan zou ik voorlopig maar niet op wachten ;)
KDE en Gnome gaan nooit samen, das ook vrij logisch, maar ik zou het echt niet erg vinden als ze dezelfde core zouden gebruiken. Nou snap ik zelf ook wel dat dit vrijwel niet haalbaar is, maar dat zou veel problemen oplossen. Er is wel een OpenDesktop initiatief die de verschillende desktops moet laten samenwerken.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 21:13 schreef odysseus het volgende:

[..]

Overigens kun je weer niet tussen console en X kopieren bij mijn weten (bij mij in ieder geval niet).
Dat is het nadeel (of voordeel) van multiuser functionaliteit. De verschillende consoles en X werken volledig onafhankelijk van elkaar onder een andere user (ook al is dit soms dezelfde), net zoals de remote telnet SSH session die misschien ook op dat moment in gebruik is.

Interactie tussen deze verschillende virtual consoles is onmogelijk, omdat het volledige afgeschermde dingen zijn. Anders zou jij in je telnet session opeens kunnen plakken wat ik lokaal selecteerde ;)

Deze functionaliteit werkt alleen binnenin een console- of X-session :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 08 januari 2002 09:53 schreef beelzebubu het volgende:
Interactie tussen deze verschillende virtual consoles is onmogelijk, omdat het volledige afgeschermde dingen zijn. Anders zou jij in je telnet session opeens kunnen plakken wat ik lokaal selecteerde ;)
Daar zijn best oplossingen voor te verzinnen. Nu is er een buffer per sessie, je zou ook een buffer per gebruiker kunnen instellen. Of je dat wilt is een tweede, maar het zou dit probleem oplossen. Nadelen zijn er natuurlijk ook: als er een of ander systeem is waar meerdere mensen onder een account ingelogd kunnen zijn, zouden ze alsnog in elkaars buffers kunnen plakken. Ik kan me dus best voorstellen waarom ze dit op deze manier hebben geimplementeerd, maar de mogelijkheid om het anders te doen zou zeker leuk zijn.

* odysseus merkt op dat in ieder geval het kopieren tussen buffers mogelijk is binnen een xterm. Met een beetje nuttig gebruik van 'tee' zou je al je tty*-consoles op een bijzonder kleine x-server kunnen draaien, waarna je alsnog tussen de clients kan kopieren via het X-buffer...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

SCHOP ^^^
Even een updatetje over de status van Gnome 2.0
Er staat HIER een stuk over de Zichtbare verschillen van Gnome 2.

Er staat ook een url voor de nieuwe GDM. Die moet extreem aanpasbaar worden zodat je allerlei inlogschermen kunt gaan verzinnen:
http://people.redhat.com/jrb/files/Screenshot-Greeter.png

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

Topicstarter
ff een kleine toevoeging.
De gnome 2.0 Desktop Beta is uit. lees het zelf op http://www.linuxtoday.com.
veel plezier er mee ik ga em downen zodra ik thuis ben.B-)

• PluueeR
Het antialiasing gebeuren van text zit neem ik aan in GTK+ ? Dit is 1 van de weinige dingen van het Gnome project wat mij als WindowsMaker gebruiker wel intresseert. Aangezien ik wel graag gebruik maak van GTK+ applicaties. Maar deze feature, werkt die ook met GTK+ applicaties die zijn geschreven met behulp van GTK+ 1.2?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Bij mijn weten is er wel een hack voor gtk+1.2 om AA-fonts te hebben (met een onduidelijke naam die me nu even ontschoten is), maar meer niet. Voor goede AA in je programma's zul je dus denk ik moeten wachten tot die naar de nieuwe GTK+ geport zijn.

• RG

RG

Lambda

Als je GTK 1.2 wilt met AA, moet je gdkxft downloaden en installeren. Die naam is trouwens niet zo onlogisch: "Gimp Drawing Kit X Font Nogwat".
Die gdk is een laag rond X geen en Xft is de font renderer van XFree...

Maar however die gasten van Gnome zijn dus wel een week te laat. heb die nieuwst BTW ook op de frontpage gesubmit.

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 16:15 schreef PluueeR het volgende:
Het antialiasing gebeuren van text zit neem ik aan in GTK+ ? Dit is 1 van de weinige dingen van het Gnome project wat mij als WindowsMaker gebruiker wel intresseert. Aangezien ik wel graag gebruik maak van GTK+ applicaties. Maar deze feature, werkt die ook met GTK+ applicaties die zijn geschreven met behulp van GTK+ 1.2?
zit in pango, en pango is de tekstrenderingsengine van gtk+2.0

Verwijderd

overigens kan ik die media-player stock icoontjes nog niet in Gtk+ zelf vinden... Jammer, anders kon ik die gebruiken ipv mijn zelfgebrouwen media-dingussen...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 21 februari 2002 21:40 schreef beelzebubu het volgende:
overigens kan ik die media-player stock icoontjes nog niet in Gtk+ zelf vinden... Jammer, anders kon ik die gebruiken ipv mijn zelfgebrouwen media-dingussen...
Die dingen zitten toch niet in een binary ergens? Een find-opdracht in de source-dir zou toch genoeg moeten zijn om die te vinden, lijkt me...ik ken GNOME/Gtk+ niet goed, maar in KDE zitten ze gewoon op een duidelijke, logische plaats. 'find . -name *.png -print' (zolang het niet van die svg-icons zijn natuurlijk) zou toch wel iets moeten geven?

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 21:52 schreef odysseus het volgende:

[..]

Die dingen zitten toch niet in een binary ergens? Een find-opdracht in de source-dir zou toch genoeg moeten zijn om die te vinden, lijkt me...ik ken GNOME/Gtk+ niet goed, maar in KDE zitten ze gewoon op een duidelijke, logische plaats. 'find . -name *.png -print' (zolang het niet van die svg-icons zijn natuurlijk) zou toch wel iets moeten geven?
de stock icons zijn gewoon inside de gtk libs geintegreerd. In de gtk ource kon ik alle stock icon terugvinden behalve deze :P

Verwijderd

/me *

Vandaag eindelijk tijd+lef gehad om gnome2-beta1 te installeren.... Valt me eigenlijk een beetje tegen, maar dat kunnen ook gewoon bugs zijn...

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-desktop-klein.png

Allereerst de desktop... De panel laat alleen de actieve applicaties zien, maar ik kan ook applets enzo toevoegen en het gnome menu (wat ik inmiddels al heb gedaan). Sommige opties in de panel lijden nog aan kinderziektes, zo kan ik het gnome menu niet moven. Terug naar de desktop. Dingen die ik niet kan: background of font aanpassen, theme aanpassen.... Op alles lijkt gnome gewoon niet te reageren :{ Erg jammer maar misschien ook wel gewoon een stomme fout van mij.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-gedit.png

Standaard gnome applicaties gebruiken de gtk stock icon set, waardoor alle gtk/gnome icons een redelijk unforme layout zouden moeten krijgen. Het ziet er zeker niet slecht uit!

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-gstrec.png

Gst-recorder, oftewel mijn applicatie die hopelijk op tijd af zal zijn voor de release van Gnome2 (al reken ik er niet op :{). Voor video-recording van TV/capture kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-mediaplay.png

Gnome Media Player a.k.a. GStMediaPlay, de video/audio speler van gnome (naast XMMS).

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-mahjongg.png

Een standaard gnome2 spelletje

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gnome2-nautilus.png

Momenteel een zwak punt van gnome2. Erg mooi en snel maar crasht eigenlijk aan de lopende band op reproduceerbare plaatsen. Schijnt in -beta2 (due eind deze week/begin volgende week) gefixt te zullen zijn...

Comments:
• sawfish wil niet compilen
• nautilus crasht teveel
• teveel opties lijken gewoonweg nog niets te doen
• ik kan geen background/font (hoezo AA?)/theme changen en bovendien krijg ik mijn panel niet transparant :{
• het ziet er desondanks visueel erg mooi uit
• het compileren van al deze zooi duurt retelang :'(

More news als gnome2-beta2 uit is...

Verwijderd

overigens, dit zal RG interessant vinden, de schermopbouw lijkt met gtk2 een stuk sneller dan gtk1.2. Ook werkt de desktop ietsjes anders waardoor schermpjes verslepen enzo veel makkelijker lijkt te gaan :)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

IK zelf w8 liever op de final, met 'n 56kb/s steeds maar weer een beta / alpah downloaden, nee dank je.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• RG

RG

Lambda

Op dinsdag 05 maart 2002 23:22 schreef beelzebubu het volgende:
overigens, dit zal RG interessant vinden, de schermopbouw lijkt met gtk2 een stuk sneller dan gtk1.2. Ook werkt de desktop ietsjes anders waardoor schermpjes verslepen enzo veel makkelijker lijkt te gaan :)
Hehe, ik heb al sinds eind vorig jaar Gnome2. Beeldopbouw is idd vloeiender door dubbele buffering in gtk en canvas widgets.
Door gebrek aan tijd ben ik niet verder gekomen dan een CVS snapshot van ergens eind januari. Ik denk dat Gnome 2 wel potentie heeft, maar ik vraag me af of ze de concurrentie met KDE aan gaan kunnen.

Verbeterde end-user punten van Gnome 2 vind ik:
- Veel minder technisch (dankzij het usability en accessability team, vooral van Sun)
- Nautilus het middelpunt van alles (je kan nu veel meer via Nautilus)
- Font rendering in alle talen van de wereld zo ongeveer, behalve mijn handschrift ;)
- Eigen HTML engine die best aardig werkt.
- Verbeterde applicaties
- Verbeterde overal look & feel en bruikbaarheid.

Nog enkele punten van kritiek:
- Fileselector is nog steeds zoals de oude GTK selector en die vind ik zo bagger...
- Themeability van de iconen is niet zo goed geregeld (niet zo goed als in KDE iig)
- Minder uiterlijke instellingen denk ik. KDE biedt veel meer om je desktop tot in zowat elke pixel te regelen.

Een heel oud screenie van Gnome 2, die GtkHTML in Nautilus laat zien en de nieuwe systeem monitor (procman):

Afbeeldingslocatie: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/gnome2_17_12_2001_small.png

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 maart 2002 08:59 schreef Scarecrow het volgende:
IK zelf w8 liever op de final, met 'n 56kb/s steeds maar weer een beta / alpah downloaden, nee dank je.
ik wacht totdat ie in debian unstable komt. (of zit ie dat al :+ ?). Dan hoef ik lekker niet zelf te compileren. :) :7

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

Topicstarter
/\/\SCHOP/\/\
Gnome-beta 2 is uit !
check gnome.org :)

Verwijderd

Ja! las et net ook...

iemand em al draaien :P

ik emerge de final wel over een maandje ofzo :9

Verwijderd

hee en als je nou vanaf scratch wil beginnen met gnome 2.0
moet je dan na het downloaden 40 keer

tar xvfz ....
cd ....
./configure
make
make install

doen? en dan ook nog in de goede volgorde?

of is er al iemand die hiervoor een klein bash-scriptje heeft gemaakt?

zijn er ook RPMS's (te verwachten) behalve die van rawhide?

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zondag 10 maart 2002 21:18 schreef roons het volgende:
hee en als je nou vanaf scratch wil beginnen met gnome 2.0
moet je dan na het downloaden 40 keer

tar xvfz ....
cd ....
./configure
make
make install

doen? en dan ook nog in de goede volgorde?

of is er al iemand die hiervoor een klein bash-scriptje heeft gemaakt?

zijn er ook RPMS's (te verwachten) behalve die van rawhide?
Er is al een "bash-scriptje" aanwezig. Die heet garnome.

[edit]
http://www.gnome.org/~jdub/garnome/

Verwijderd

errr, heb ik net een week gnome2-beta1 draaien :(

Nouja, morgen maar eens de computer aan de gang zetten ;)

• RG

RG

Lambda

Er zijn zat build scripten om je te helpen zoals garnome en vicious-build-scripts. Verder loopt er nog een of andere Ali rond die ook een tof script gebouwd heeft die wat bekende errortjes afvangt.

Als je alles met de hand doet hebbie hier een dependency diagram:

http://developer.gnome.org/dotplan/notes/depends.png

Heb zelf ook eens eentje gemaakt, maar die klopt niet helemaal meer:

http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/gnome-dep.png

Ik heb trouwens een screenie opgedoken van die GTK file selector:

Afbeeldingslocatie: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/gtkfilesel.png

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 01:13 schreef RG© het volgende:

[afbeelding]
Kijk, dat ziet er al stukken beter uit :)

waarom ziet mijn gtkfileselector er dan zo anders uit?

• RG

RG

Lambda

Op maandag 11 maart 2002 08:23 schreef beelzebubu het volgende:
Kijk, dat ziet er al stukken beter uit :)

waarom ziet mijn gtkfileselector er dan zo anders uit?
Gister nog ff met de maker erover gehad, hij heeft de code nog wel, maar is ermee gestopt omdat het crashte bij proggies die meerdere bestanden konden selecteren (gedit, gimp, e.d.). Dat klopt, want datzelfde probleem had ik ermee.

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
wrom stopt ie 'r dan mee :(
Als je het dan goed maakt, ziet het er echt toppie uit. Alle functies zitten erin, zo te zien...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 11:49 schreef KnoppenSpook het volgende:
wrom stopt ie 'r dan mee :(
Als je het dan goed maakt, ziet het er echt toppie uit. Alle functies zitten erin, zo te zien...
Ziet het er eindelijk goed uit....

[off-topic :+ ]
KDE3 heeft trouwens ook een mooie nieuwe opendialog, ze zijn alleen het mappenoverzicht vergeten...:

Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/screenshots/320x240/kde300beta2-snapshot2-320x240.jpg

(eigenlijk is ie net zoals in Windows bedenk ik me nu)

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op maandag 11 maart 2002 20:20 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ziet het er eindelijk goed uit....

[off-topic :+ ]
KDE3 heeft trouwens ook een mooie nieuwe opendialog, ze zijn alleen het mappenoverzicht vergeten...:

[afbeelding]

(eigenlijk is ie net zoals in Windows bedenk ik me nu)
Maar ik vind het er wel goed uitzien...beter dan GTK dan iig :)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Ik zat net in synaptic door mijn pakkettenlijst heen te schuiven....en ik zag dat GNOME2 apt-gettable is geworden. Van de belangrijke gnome pakketten is een 2 uitgekomen. gnome-session2 gnome-panel2 gnome-terminal2....

Goed nieuws voor de debianners.

• blouweKip
Maar ik vind het er wel goed uitzien...beter dan GTK dan iig
Ik ben het met je eens dat de default gtk theme minder mooi is dan de default kde 2/3 theme...gtk kan echter wel een stuk mooier worden dan kde (2.x) wanneer je gewoon een goede theme gebruikt.

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

Topicstarter
Na het update van mijn gentoo kwam ineens een andere fileselecor te voorschijn:
Afbeeldingslocatie: http://kwando-tech.nl/Blowfish/file.png
ziet er wel beter uit :)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ik zie inderdaad gnome-core2 en gnome-panel2 in apt verschijnen echter heeft het wel als versie nummer 1.5.4. Is dit dan gnome 2 of niet?

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 21:42 schreef it0 het volgende:
ik zie inderdaad gnome-core2 en gnome-panel2 in apt verschijnen echter heeft het wel als versie nummer 1.5.4. Is dit dan gnome 2 of niet?
gnome2-beta, dus nog niet 2.0 ;)

Ja, het is gnome2 :)

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 21:45 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

gnome2-beta, dus nog niet 2.0 ;)

Ja, het is gnome2 :)
maar volgens mij zit nog lang niet alles (goed) erin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
comp2:/home/peter# apt-get install gnome-core2
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.

Since you only requested a single operation it is extremely likely that
the package is simply not installable and a bug report against
that package should be filed.
The following information may help to resolve the situation:

Sorry, but the following packages have unmet dependencies:
  gnome-core2: Depends: libatk9 (>= 0.9) but it is not installable
           Depends: libbonobo-activation3 (>= 0.9.3) but it is not installable
           Depends: libgconf2-2 (>= 1.1.6) but it is not installable
           Depends: libgtk1.3-12 (>= 1.3.12) but it is not installable
           Depends: liblinc0 (>= 0.1.15) but it is not installable
           Depends: libpango0.23 (>= 0.23) but it is not installable
E: Sorry, broken packages
comp2:/home/peter#

Verwijderd

/me sees

Vlak na gnome2-beta2 is nl. gtk-2/atk/pango/glib-2 final stable release gekomen, en dus moeten ze waarschijnlijk alles van gnome2 rebuilden tegen glib/gtk (versioned beta libs, enorm evil maar op zich wel begrijpelijk)...

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Op maandag 11 maart 2002 01:13 schreef RG© het volgende:
Er zijn zat build scripten om je te helpen zoals garnome en vicious-build-scripts. Verder loopt er nog een of andere Ali rond die ook een tof script gebouwd heeft die wat bekende errortjes afvangt.

Als je alles met de hand doet hebbie hier een dependency diagram:

http://developer.gnome.org/dotplan/notes/depends.png

Heb zelf ook eens eentje gemaakt, maar die klopt niet helemaal meer:

http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/gnome-dep.png

[afbeelding]
Wow, echt onwijs mooi zeg, al vanaf dag 1 ergerde ik me aan die fileselector, helemaal als je wintendo gewent ben is de oude fileselector een flinke stap terug :(

Rookworst zonder R is ook worst.

• RG

RG

Lambda

banaan-X, Gnome core bestaat niet meer. Die moet je dus gewoon van je systeem af gooien.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Op donderdag 14 maart 2002 00:11 schreef RG© het volgende:
banaan-X, Gnome core bestaat niet meer. Die moet je dus gewoon van je systeem af gooien.
Wat is gnome-core2 dan?

Verder heb ik mijn garnome compile feest van zaterdag (dag voor beta2 release) aan de gang gekregen. Het werkt allemaal vlotjes en snel maar ik zie nog weinig nieuwe dingen en nautilus is zwaar onstabiel zoals wel meer apps.. Maar ja ik hoor hetzelfde van kde3.. nog maar even wachten dan.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 00:11 schreef RG© het volgende:
:? Waarom kan ik m dan apt-getten? Al die andere (gnome-session2 gnome-panel2 gnome-terminal2) geven trouwens zelfde soort foutmeldingen. Ik wacht nog wel even ;)

Verwijderd

Waarom wordt er niet verder gebouwd op de nieuwe verbeterde fileselector. Zo'n klein probleempje eruit helpen zou een hele hoop mensen gelukkig maken. Nu heb ik hierboven ergens gelezen dat gtk2 behoorlijk sneller is geworden, is het ook mogelijk om alleen gtk te updaten of ben ik dan verplicht heel Gnome2 te downloaden.

• RG

RG

Lambda

Op donderdag 14 maart 2002 09:08 schreef banaan-X het volgende:
:? Waarom kan ik m dan apt-getten? Al die andere (gnome-session2 gnome-panel2 gnome-terminal2) geven trouwens zelfde soort foutmeldingen. Ik wacht nog wel even ;)
Ik heb hetzelfde probleem. gnome-core is een maand geleden al uitgespiltst in gnome-session, gnome-panel, gnome-terminal en gnome-desktop. Dat zal wel een foutje zijn van degene die de Gnome packages voor Debian onderhoudt.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 14:19 schreef DonzigEendje het volgende:
Waarom wordt er niet verder gebouwd op de nieuwe verbeterde fileselector.
omdat de mensen van gtk het blijkbaar wel goed vinden zo...
is het ook mogelijk om alleen gtk te updaten of ben ik dan verplicht heel Gnome2 te downloaden.
je kan gtk-1.2 en gtk-2.0 naast elkaar installeren, en dan hoef je gnome niet per sé up te graden :)
Pagina: 1 2 3 Laatste