Toon posts:

wie heeft hier gentoo linux en wat vind je r van?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op zich vindt ik Gentoo een mooi systeem, jammer genoeg heb ik geen breedband thuis en Gentoo via ISDN wordt een beetje te kostbaar.

Het zou fijn zijn als je de source kunt downloaden van een bepaalde release (bijv. een 1.2 source dir), nu staan alle versies van de source door elkaar op de server.

Ik heb in ieder geval de installatie iso gedownload en ga het er maar eens op wagen.

Misschien is er iemand die mij kan vertellen welke source ik moet downloaden om een werkend desktopsysteem met KDE te krijgen? Dan kan ik die pakketjes alvast op m'n werk downloaden en dit weekend Gentoo proberen.

Verwijderd

Nog een opmerking van praktiche aard, voor LFS heb je een al draaiende distro nodig, dus daar kun je in ieder geval niet mee beginnen.
ff een vraagje..Die boot cd die je bij gentoo maakt bevat toch ook een bash en een compiler??....Zou het niet lukken om hiermee een LFS systeem op te bouwen?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op vrijdag 21 juni 2002 14:18 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch juist het punt? Als je veel wilt leren van linux, moet je dat (LFS) dus doen!

Bij Gentoo wordt het gewoon allemaal semi-automagisch gedaan - wat ik (sarcastisch/met een knipoog ;)) 'LFS for n00bs' noem - oftewel, LFS voor mensen die het niet weten en niet willen leren.
Is niet helemaal zo. Ik ben het met je eens dat je van LFS een hoop meer over linux leert dan met gentoo. Ik gebruik gentoo als 'gewone' linux distributie. Lekker de voordelen van een geoptimized systeem dat van source gecompileerd is, met de voordelen van een prima packaging systeem. Dit maakt gentoo voor mij een ideale distributie.

LFS daarentegen is weer een heel ander verhaal. Zeker leuk om een hoop van op te steken, maar mijns insziens zeker geen linux distributie die goed onderhoudbaar is als werksysteem.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op vrijdag 21 juni 2002 15:15 schreef Purplehouse het volgende:

[..]

ff een vraagje..Die boot cd die je bij gentoo maakt bevat toch ook een bash en een compiler??....Zou het niet lukken om hiermee een LFS systeem op te bouwen?
Ze gebruiken een isolinux cd. Zit een bash en een compiler in inderdaad. Moet dus te doen zijn om hiervan een LFS op te zetten. Anders moet het zeker mogelijk zijn om hier een install cd voor te maken. Heeft iemand vast al wel es gedaan :)

Verwijderd

Ja das waar ook er is een hint die beschrijft hoe je zo'n cd-tje moet maken....

Ik zit hier op mijn werk te twijfelen of ik gentoo of debian zal installeren of niet. Thuis heb ik de server en werkstation lfs draaien en op mijn werk gebruik ik nu suse omdat ik daar redelijk bekend mee ben.

Aan de ene kant wil ik wel van suse af...Met al die tools en wizards begint het steeds meer op een zeker ander OS te lijken. Aan de andere kant heb ik geen tijd om op mijn gemak uit te zoeken hoe dat spul werkt. (Ik zie in dit forum regelmatig commano's als emerge dit en rsync dat voorbijvliegen)

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 23:25
Op vrijdag 21 juni 2002 16:36 schreef Purplehouse het volgende:
Aan de andere kant heb ik geen tijd om op mijn gemak uit te zoeken hoe dat spul werkt. (Ik zie in dit forum regelmatig commano's als emerge dit en rsync dat voorbijvliegen)
geloof me, dat heb je met 10 minuten door :)

Verwijderd

Ik overweeg het te proberen, aangezien ik behoorlijk pissed off op Debian ben en hun visie op hun hun package systeem: Stable is out of date qua software. Testing doen ze er na 96 uur na een remote DoS, mogelijk verder exploitable (48 uur na patches) nog steeds niet patchen en Unstable is unstable. Dus voor mij is er geen goede Debian. Maar ja als jij zegt dat het package systeem op Debian lijkt... port collectie klinkt weer wel interessant.

Verwijderd

Gentoo is een relatieve nieuwkomer op het gebied van linux distro's, maar ik vind het direct een van de beste.

Hun portage system is zeer mooi geschreven en stabiel (ik heb slechtere ervaringen met apt van Debian). De installatie-handleiding online is handig, en ze bieden goede support (zie oa het forum, waar je veel info kunt vinden).

Tenslotte is natuurlijk de optimalisatie bij het compilen ideaal als je het snelste uit je systeem wilt halen.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op vrijdag 21 juni 2002 16:36 schreef Purplehouse het volgende:
(Ik zie in dit forum regelmatig commano's als emerge dit en rsync dat voorbijvliegen)
Jaja, emerge dit, rsync dat :P

Even voor de duidelijkheid, dat is hartstikke makkelijk :)
Het updaten van de belangrijkste software op je systeem, kan gewoon in 1 regeltje:
emerge rsync && emerge -u world

Eventueel eerst nog even 'emerge -p -u world' draaien om te kijken wat er allemaal ge-update gaat worden. En, that's it.

Software installeren is ook kinderlijk eenvoudig:
emerge (naam van software), KDE en bijbehorende packages en dependencies (dus incl. Xfree etc.) installeren bijvoorbeeld, wordt dus: emerge kde

Overigens kun je al je installaties nog even door een 'emerge rsync' laten voorafgaan. Dat commando zorgt ervoor dat de zogeheten ebuilds, de files waar beschreven staat welke software Gentoo gaat installeren, up-to-date zijn.

Eitje, toch? In ieder geval veel gemakkelijker dan RPM's.

En dan nu even mijn reden om voor Gentoo te kiezen :)

Ik gebruik Gentoo al vrij lang, sinds 1.0-rc5, als ik me niet vergis. Gentoo is gewoon een goede distro, waarbij je je geen (in ieder geval, minder) zorgen hoeft te maken over exploits die in oudere software gevonden worden. Immers, Telnet-daemons zijn tegen die tijd allang ge-update, incl. alle fixes.

Verder komen de ebuilds voor nieuwe software bij Gentoo meestal bijzonder snel beschikbaar, maar vaak wel na een goede test. Zo kon je voor KDE3 Release Candidates al ebuilds downloaden en een paar uur nadat de Final uitkwam, stonden de ebuilds al in portage te trappelen om getest te worden. Geen enkele distro doet ze dit na.

Gentoo biedt ook goede perspectieven op het gebied van servers. Vaak hoor je het argument, dat je met Gentoo instabiele of ongeteste software binnenhaalt. Ik moet zeggen, dat ik daar op m'n desktop absoluut geen last van heb. Maar, niemand verplicht je om te updaten, het is alleen erg makkelijk gemaakt. Je kunt bij het emerge'n van bijvoorbeeld Apache gewoon opgeven dat je bijvoorbeeld versie 1.3.24 wilt, terwijl er allang nieuwe versies van Apache in portage staan. Ook kun je voorkomen dat Apache wordt meegenomen in toekomstige systeemupdates, gewoon door de optie --oneshot mee te geven aan emerge, tijdens het installeren van Apache.

Bovendien heeft het feit dat je zelf je packages compiled geen impact op de serversnelheid. Mensen gebruiken dat wel vaak als argument, maar dat is naar mijn mening onzin. Draai gewoon op een andere computer, bijvoorbeeld je desktop even 'emerge --buildpkg apache' en je krijgt netjes een tbz2 met de binaries, perfect geoptimaliseerd voor jouw servertje. Daarna kan je je tbz2 emerge'n op je server, waarna je zonder overdrijven binnen 10 seconde klaar bent.

Oftewel, Gentoo is gewoon een perfecte distro voor iedereen die alles uit z'n systeem wil halen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
ik draai zelf Debian Sid en ben daar toche cht zeer tevreden over, het is zoveel anders als bijvoorbeeld de standaard distro's zoals Red Hat.
over Gentoo daarintegen, ik weet nou niet zeker of het nou echt al die moeite waard is alles zelf te compilen en de optimalisatie's aan te zetten en dergelijke.
Ik lees hier in de topics dat het dus vrij weinig uitmaakt qua performance winst en ook zitten er nog wat kleine foutjes in.
Is eht dan niet gewoon makkelijker een andere distro te pakken :?
Bij andere distro's zoals Debian en Slackware kan je ook gewoon zelf je Xfree compilen en je dergelijke programma's , alleen gebruik je dan uiteraard niet de packagemanagers die in Debian toch verdomd mooi is >:)

* GeeMoney vraagt zich eigen af of het wel de moeite waard is dat Gentoo

Ook is eht denk ik niet erg makkelijk voor de beginnende mensen, of de mensen die over willen stappen naar een "betere" distro.
Er zijn namelijk nauwelijks compatible packages te vinden die bijvoorbeeld Red Hat (RPM) en Debian (.deb) wel hebben en ook het installeren van software daarmee stukken makkelijker gaat.
Of vergis ik me nu :?

Verwijderd

Gentoo is bijna perfect, er mist alleen iets van een stable branch zodat je het op een eenvoudige manier als server kan inzetten. als ik emerge rsync doe en emerge -pu world wil ik alleen de software zien die om security reden / ernstige bugs geupdate moeten worden. Op dit moment zie je gewoon 'alle' updates en moet je maar een beetje zelf uitvogelen wat een security update / bugfix is en wat niet :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 21 juni 2002 20:42 schreef intoxicated het volgende:
waarbij je je geen (in ieder geval, minder) zorgen hoeft te maken over exploits die in oudere software gevonden worden. Immers, Telnet-daemons zijn tegen die tijd allang ge-update, incl. alle fixes.
Ehm, *alle* andere grote distro's bieden ook security-updates aan hoor...
Op vrijdag 21 juni 2002 22:48 schreef The_Dart het volgende:
Bij andere distro's zoals Debian en Slackware kan je ook gewoon zelf je Xfree compilen en je dergelijke programma's , alleen gebruik je dan uiteraard niet de packagemanagers die in Debian toch verdomd mooi is >:)
code:
1
2
apt-get builddep <packagename>
apt-get -b source <packagename>

Komt een zelfgecompilede package uitrollen. Voor het overriden van compile-opties (arch en optimalizatie) gebruik je pentium-builder.

Verwijderd

Jaja, emerge dit, rsync dat
Even voor de duidelijkheid, dat is hartstikke makkelijk
Het updaten van de belangrijkste software op je systeem, kan gewoon in 1 regeltje:
emerge rsync && emerge -u world
Eventueel eerst nog even 'emerge -p -u world' draaien om te kijken wat er allemaal ge-update gaat worden. En, that's it.
Software installeren is ook kinderlijk eenvoudig:
emerge (naam van software), KDE en bijbehorende packages en dependencies (dus incl. Xfree etc.) installeren bijvoorbeeld, wordt dus: emerge kde
Overigens kun je al je installaties nog even door een 'emerge rsync' laten voorafgaan. Dat commando zorgt ervoor dat de zogeheten ebuilds, de files waar beschreven staat welke software Gentoo gaat installeren, up- to-date zijn.
Laat ik vooraf zeggen dat ik me (nog) niet verdiept heb in gentoo, maar de reden dat ik overgestapt ben van windows naar linux is dat ik zelf graag wil bepalen wat voor software op mijn computer draait en vooral ook hoe en waar dat dan draait. Dit is dan ook de reden dat ik als nOOb toch aan LFS ben begonnen (Degene die zeggen dat LFS niet voor beginners is hebben het dus mis). Ik weet niet in hoe vrij je bent in Gentoo. In LFS kan ik alles doen wat IK wil. Als ik KDE bv wil instaleren in /dev/pietje/puk dan doe ik dat zonder dat het systeem protesteert. Biedt Gentoo mij die mogelijkheid ook?????

Een ander 'nadeel' van gentoo is dat het systeem voor jou uitzoekt wat hij denkt nodig te hebben om bepaalde software te draaien en het vervolgens dus ook in bepaalde dirs op je schijf kwakt. Natuurlijk duurt het bij LFS langer voor het proggie draait, maar ik weet wel exact wat er voor nodig is om het programma te laten draaien en waarom.

Misschien ben ik een beetje raar maar ik raad elke beginner aan eens naar LFS te kijken. De instalatie is een eitje vanwege de uitstekende documentatie die er bij zit, en degene die zeggen dat LFS stopt bij een basis systeem waar je niets mee kan moet maar eens beter kijken naar de website...... :)

Verwijderd

Ik ga ook eens Gentoo'n lijkt me wel grappig.
all je zooi zelf compilen enzo. hehe heb maar een 350 maar ben het wachten wel gewend. (daar hebben ze toch slapen voor uitgevonden ?)

vind het alleen wel raar de i686 ISO is 135 MB
en de i386 is 16 MB
naja, heb toch een k6 proc dus i686 kan ik nix mee.

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 20:42 schreef intoxicated het volgende:
Mjah... Laten we voor het gemak even van gnome uitgaan...
code:
1
2
3
4
[klik op red carpet icoontje] && \
  [selecteer ximian gnome channel] && \
  [klik op 'select all'] && \
  [klik op 'install']

Niet veel moeilijker, wel? Daarnaast is er apt-rpm en urpmi (zelfde als apt met andere naam).

Verwijderd

Mwah, Hij wou bij mij niet downloade terwijl ik wel kan pingen en zo,Dus toen ben ik ermee gekapt:( EN ik weet wel dat je dan je rsync en zo moet veranderen maar daar had ik toen geen zin meer in. Ik ga het denk ik wel weer proberen, Ik denk eerst Rock.

• Passenger
Op zaterdag 22 juni 2002 00:20 schreef Purplehouse het volgende:

[..]

Laat ik vooraf zeggen dat ik me (nog) niet verdiept heb in gentoo, maar de reden dat ik overgestapt ben van windows naar linux is dat ik zelf graag wil bepalen wat voor software op mijn computer draait en vooral ook hoe en waar dat dan draait. Dit is dan ook de reden dat ik als nOOb toch aan LFS ben begonnen (Degene die zeggen dat LFS niet voor beginners is hebben het dus mis). Ik weet niet in hoe vrij je bent in Gentoo. In LFS kan ik alles doen wat IK wil. Als ik KDE bv wil instaleren in /dev/pietje/puk dan doe ik dat zonder dat het systeem protesteert. Biedt Gentoo mij die mogelijkheid ook?????
Misschien ben ik een zeikerd, maar ik vind dit persoonlijk erg smerig. Het is leuk als je als n00b meteen het diepe induikt, maar stel he... STEL dat een n00b dus echt KDE gaat installeren in /dev/pietje/puk... ik wens je dan nog veel plezier met de extra apps die je zelf gaat compilen.. ik hoop voor je dat ze je kdelibs e.d. een beetje kunnen vinden, vooral omdat dit geen standaard plek is waar kde zou moeten staan...

ik ben zelf al een tijdje bezig met linux, en ik vind het af en toe nog steeds verwarrend waar ik dingen kan vinden in het filesystem, of waar dingen eigenlijk "horen" te staan... en dan vind ik het persoonlijk erg fijn als mijn distro me daar een beetje bij helpt!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Op zaterdag 22 juni 2002 07:35 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Mjah... Laten we voor het gemak even van gnome uitgaan...
code:
1
2
3
4
[klik op red carpet icoontje] && \
  [selecteer ximian gnome channel] && \
  [klik op 'select all'] && \
  [klik op 'install']

Niet veel moeilijker, wel? Daarnaast is er apt-rpm en urpmi (zelfde als apt met andere naam).
das niet waar hoor, urpmi werkt lang zo goed niet als apt-get van Debian oo kworden er geen dependency's gechecked voor zover ik weet :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 02:17 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
Ik ga ook eens Gentoo'n lijkt me wel grappig.
all je zooi zelf compilen enzo. hehe heb maar een 350 maar ben het wachten wel gewend. (daar hebben ze toch slapen voor uitgevonden ?)

vind het alleen wel raar de i686 ISO is 135 MB
en de i386 is 16 MB
naja, heb toch een k6 proc dus i686 kan ik nix mee.
Die i686 iso is al helemaal compleet voor gentoo: alleen nog ff configgen en je bent klaar :)

Bij die i386 iso moet je alles zelf compilen ;) (btw. tis ix86 :Y) Voor de K6 kun je zelfs aparte buildflags opgeven ;)

/me gaat zo Gentoo 1.3b proberen (compiler = GCC3.1 ;))

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op vrijdag 21 juni 2002 22:48 schreef The_Dart het volgende:
ik draai zelf Debian Sid en ben daar toche cht zeer tevreden over, het is zoveel anders als bijvoorbeeld de standaard distro's zoals Red Hat.
over Gentoo daarintegen, ik weet nou niet zeker of het nou echt al die moeite waard is alles zelf te compilen en de optimalisatie's aan te zetten en dergelijke.
Ik lees hier in de topics dat het dus vrij weinig uitmaakt qua performance winst en ook zitten er nog wat kleine foutjes in.
(...)
Ik gebruik zelf ook Gentoo (1.3a) en ik ben er erg tevreden mee. Het aantal fouten valt mee en is snel gefixed (bijv pas een error in portage2, was na een uurtje gefixed). Dat het in snelheid nauwelijks scheelt is niet waar, vooral met GCC 3.1 en de juiste optimalisaties merk je veel verschil. KDE3 bijvoorbeeld is in Gentoo enorm veel sneller dan de precompiled versie in Debian. Een voordeel boven Debian vind ik ook dat de ebuilds snel na de releases uit zijn (itt Debian: XFree 4.2.0 zit nog steeds niet in unstable, net zoals KDE3).
Op vrijdag 21 juni 2002 23:47 schreef deadinspace het volgende:
(...)
[..]
code:
1
2
apt-get builddep <packagename>
apt-get -b source <packagename>

Komt een zelfgecompilede package uitrollen. Voor het overriden van compile-opties (arch en optimalizatie) gebruik je pentium-builder.
Natuurlijk kan je in Debian ook zelf packages compileren (en met Valiums cast script is het erg eenvoudig), maar dat is toch wat anders dan bij Gentoo. Bij lang niet alle packages kan je zelf compileren, veel compilaties lukken niet (bij mij iig) en je complete systeem (inclusief glibc/binutils/gcc) vanaf scratch met bijv. GCC 3.1 optimalisaties compileren is onmogelijk.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• balk
  • Laatst online: 19:55
Op vrijdag 21 juni 2002 23:10 schreef Felix het volgende:
Gentoo is bijna perfect, er mist alleen iets van een stable branch zodat je het op een eenvoudige manier als server kan inzetten. als ik emerge rsync doe en emerge -pu world wil ik alleen de software zien die om security reden / ernstige bugs geupdate moeten worden. Op dit moment zie je gewoon 'alle' updates en moet je maar een beetje zelf uitvogelen wat een security update / bugfix is en wat niet :)
Laatst in een interview met Daniel Robbins (een van de frontmannen van Gentoo) gelezen dat er aan een zogenaamde 'server' branch wordt gewerkt. Hierin zal men een stuk conservatiever te werk gaan en zullen er ook veel minder ebuilds aangeboden worden (400 ipv 1800 oid). Die serverbranch zou je dus wel als je stabiele ondergrond kunnen gaan gebruiken denk ik en dan daar bovenop het nieuwste van het nieuwste. Ik ben benieuwd! :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 13:38 schreef balk het volgende:

[..]

Laatst in een interview met Daniel Robbins (een van de frontmannen van Gentoo) gelezen dat er aan een zogenaamde 'server' branch wordt gewerkt. Hierin zal men een stuk conservatiever te werk gaan en zullen er ook veel minder ebuilds aangeboden worden (400 ipv 1800 oid). Die serverbranch zou je dus wel als je stabiele ondergrond kunnen gaan gebruiken denk ik en dan daar bovenop het nieuwste van het nieuwste. Ik ben benieuwd! :)
Ja, heb ik ook gelezen, maar voorlopig is het nog niet zover...en ik sta nu op het punt om een colo server opnieuw te installeren...

Verwijderd

maar stel he... STEL dat een n00b dus echt KDE gaat installeren in /dev/pietje/puk... ik wens je dan nog veel plezier met de extra apps die je zelf gaat compilen.. ik hoop voor je dat ze je kdelibs e.d. een beetje kunnen vinden, vooral omdat dit geen standaard plek is waar kde zou moeten staan...
Nee natuurlijk doe je dit niet, het is ook een stom voorbeeld. Waar het om gaat is dat je in LFS 'absolute' vrijheid hebt. Natuurlijk is het niet handig om al te veel van 'standaard'locaties af te wijken i.t.t. veel andere distro's.

• Passenger
Op zaterdag 22 juni 2002 13:52 schreef Purplehouse het volgende:

[..]

Nee natuurlijk doe je dit niet, het is ook een stom voorbeeld. Waar het om gaat is dat je in LFS 'absolute' vrijheid hebt. Natuurlijk is het niet handig om al te veel van 'standaard'locaties af te wijken i.t.t. veel andere distro's.
Waarom raad je dan n00bs aan om aan LFS te beginnen? Als n00b zijnde weet je toch absoluut niet waar je mee bezig bent?

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:21 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

Waarom raad je dan n00bs aan om aan LFS te beginnen? Als n00b zijnde weet je toch absoluut niet waar je mee bezig bent?
Dus is Gentoo dan ook geen optie vind ik persoonlijk. Volgens mij is dat ook niet de doelgroep van Gentoo. Beter is dan om met 1 van de grote drie distro's te beginnen, Linux onder de knie te krijgen vanaf een werkend systeem :P en dan pas Gentoo / LFS te installeren.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

Hier dus wel een n00bie die aan gentoo begonnen is..

Heb eerst suse 8.0 geprobeerd maar dat viel me toch erg tegen, erg log enzo... en te weinig kennis om het zelf te optimaliseren.

Dankzij een hele goeie handleiding is het me extreem makkelijk gelukt om gentoo te instaleren met kde en sound en al... het systeem werkt voor mij erg fijn..

Mijn systeempje is wel ff lang bezig om het voor elkaar te krijgen maar dan heb je ook wel wat..

Heb het er net weer opnieuw opgezet omdat de eerste keer ik vanaf stage 3 ben begonnen, nu vanaf stage 1 dus lekker alles geoptimaliseerd. vannacht maar weer kde eropgooien.

Ik vind het ideaal om linux te kennen, omdat je aan de hand van de handleiding gelijk aan het configgen word gezet, nou heb ik nog maar een paar dingen geconfigged maar toch kan je dan al snel de basics van linux doorhebben. Doordat alles ook niet gelijk helemaal goed werkt ben je ook wel gedwongen om de readme's en howto's te lezen.

Dit in tegenstelling tot suse mandrake of redhat waar je pas als er een echt groot probleem is je je pas hoeft te verdiepen in config's. Nu weet je tenmisnte vanaf het begin wat je aan het doen bent.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op zaterdag 22 juni 2002 00:20 schreef Purplehouse het volgende:

[..]

Als je per se KDE in /dev/pietje/puk wil installeren, dan edit je de ebuild, veranderd daar PREFIX ff in /dev/pietje/puk et voila. Je kan ook nog apart sysdir, bindir etc opgeven als je de libs in /dev/pietje/puk en de bin files in /etc/jan/klaassen wil hebben. Wat wil je nog meer?
Een ander 'nadeel' van gentoo is dat het systeem voor jou uitzoekt wat hij denkt nodig te hebben om bepaalde software te draaien en het vervolgens dus ook in bepaalde dirs op je schijf kwakt. Natuurlijk duurt het bij LFS langer voor het proggie draait, maar ik weet wel exact wat er voor nodig is om het programma te laten draaien en waarom.
Nee, hij zoekt uit WAT hij nodig heeft om het programma te draaien. Niet wat hij DENKT nodig te hebben. Je kan ook precies zien WAT er nodig is, door gewoon emerge -p progje te doen, zie je precies wat daarvoor nodig is.
Misschien ben ik een beetje raar maar ik raad elke beginner aan eens naar LFS te kijken. De instalatie is een eitje vanwege de uitstekende documentatie die er bij zit, en degene die zeggen dat LFS stopt bij een basis systeem waar je niets mee kan moet maar eens beter kijken naar de website...... :)
Mwah. Om lekker met Linux te kunnen werken hoef je echt niet alle nietige details te weten. De n00b die uitgebreid wil gaan tweaken en klooien met z'n bakken kan je misschien LFS aanraden, maar ieder ander die gewoon zijn bak wil gebruiken om bv te tekstverwerken kan je beter een iets makkelijkere distro aanraden.

Tja

Verwijderd

Op zaterdag 22 juni 2002 16:42 schreef Pluk het volgende:
Hier dus wel een n00bie die aan gentoo begonnen is..

Heb eerst suse 8.0 geprobeerd maar dat viel me toch erg tegen, erg log enzo... en te weinig kennis om het zelf te optimaliseren.

Dankzij een hele goeie handleiding is het me extreem makkelijk gelukt om gentoo te instaleren met kde en sound en al... het systeem werkt voor mij erg fijn..

Mijn systeempje is wel ff lang bezig om het voor elkaar te krijgen maar dan heb je ook wel wat..

Heb het er net weer opnieuw opgezet omdat de eerste keer ik vanaf stage 3 ben begonnen, nu vanaf stage 1 dus lekker alles geoptimaliseerd. vannacht maar weer kde eropgooien.

Ik vind het ideaal om linux te kennen, omdat je aan de hand van de handleiding gelijk aan het configgen word gezet, nou heb ik nog maar een paar dingen geconfigged maar toch kan je dan al snel de basics van linux doorhebben. Doordat alles ook niet gelijk helemaal goed werkt ben je ook wel gedwongen om de readme's en howto's te lezen.

Dit in tegenstelling tot suse mandrake of redhat waar je pas als er een echt groot probleem is je je pas hoeft te verdiepen in config's. Nu weet je tenmisnte vanaf het begin wat je aan het doen bent.
Hier nog een n00bie die graag wil weten welke handleiding dat was??

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op zaterdag 22 juni 2002 17:07 schreef ferdivdw het volgende:

[..]

Hier nog een n00bie die graag wil weten welke handleiding dat was??
Waarschijnlijk http://gentoo.org/doc/build.html
Zie ook http://www.gentoo.org/index-docs.html en http://forums.gentoo.org/

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

Klopt inderdaad, een heel erg duidelijk stap voor stap guide. Wat wel een beetje handig is om proberen te snappen wat er nou gedaan word.. een handleiding volgen kan namelijk iedereen :).. en het proberen te snappen is best lastig :) de link aan het eind voor de desktop guide is ook erg goed, ik heb ze gewoon maar uitgeprint. dan kan ik er zelf aantekeningen bijzetten..

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 22 juni 2002 13:34 schreef The_Surfer het volgende:
Dat het in snelheid nauwelijks scheelt is niet waar, vooral met GCC 3.1 en de juiste optimalisaties merk je veel verschil.
Het ging om -O en -march optimalisaties, niet om gcc 2.95 vs gcc 3.1.
gcc 3.1 is inderdaad sneller dan gcc 2.95 (met C++ wrs nog iets meer), maar de -O en -march optimalisaties leveren over het algemeen niet zo bijzonder veel op.
Natuurlijk kan je in Debian ook zelf packages compileren (en met Valiums cast script is het erg eenvoudig), maar dat is toch wat anders dan bij Gentoo. Bij lang niet alle packages kan je zelf compileren, veel compilaties lukken niet (bij mij iig)
Ik heb eens ooit een berg van source gecompiled... Werkte allemaal hoor.
en je complete systeem (inclusief glibc/binutils/gcc) vanaf scratch met bijv. GCC 3.1 optimalisaties compileren is onmogelijk.
Das onzin. Waarom zou dat onmogelijk zijn?

Verwijderd

maar ieder ander die gewoon zijn bak wil gebruiken om bv te tekstverwerken kan je beter een iets makkelijkere distro aanraden
Zoals msdos 6.0 met gewoon wordperfect 5.1 bedoel je......
simpeler kan het niet.

Naar mijn mening is de reden dat mensen overstappen naar linux is dat ze meer controle over hun PC willen hebben. Met windows is dat (bijna) onmogelijk. Als je dus echt wil weten wat er op jou PC gebeurt is LFS toch de beste "distro". Natuurlijk zal dit niet zonder slag of stoot gaan en zal je tegen de lamp lopen wanneer je bepaalde software wil draaien. (Zoals ik tegen de lamp loop momenteel met gcc 3.1). Als je wilt leren hoe linux in elkaar steekt is LFS the place to be.

Verwijderd

vind ook dat Gentoo geen noob distro is.
ben er nu zelf mee bezig.
en er zitten nog best triky dingen tussen.
zoals je eigen kernel compilen.
meteen in config bestandjes duiken.

moet wel toegeven dat de meeste dingen uitstekend ge documenteerd zijn. zoals wat je allemaal vooral niet moet vergeten :) (das handig voor mensen zoals mij)

heb wel een klein probleempje.
en dat is dat ik al slackware 8.0 draai en met lilo werk en eigenlijk helemaal geen zin heb om dat te vervangen met grub. dus ik in de lilo.conf die Gentoo erbij gezet
code:
1
2
3
4
had dit erin gezet.image = /bzImage
  root = /dev/hda5
  label = Gentoo
  read-only

maar dan komt hij met een kernel panic.
op /hda5 staat de /boot
en op /hda6 staat de /

ja het zal vast wel staan in die install dinges van gentoo maar ben nu te moe, als deze computernog een keer reboot dat blijft hij uit :)

maar wou even weten of dit niet gewoon de goede manier is en de kernel die ik ge ompiled heb niet gewoon gaar is.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Op zondag 23 juni 2002 03:59 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
[..]

heb wel een klein probleempje.
en dat is dat ik al slackware 8.0 draai en met lilo werk en eigenlijk helemaal geen zin heb om dat te vervangen met grub. dus ik in de lilo.conf die Gentoo erbij gezet

[ code]had dit erin gezet.image = /bzImage
root = /dev/hda5
label = Gentoo
read-only[/code]
maar dan komt hij met een kernel panic.
op /hda5 staat de /boot
en op /hda6 staat de /(=root)
Ik heb je probleem eventjes met een paar [] tags duidelijk gemaakt.. :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 04:22 schreef Roel het volgende:

[..]

Ik heb je probleem eventjes met een paar [] tags duidelijk gemaakt.. :)
mm thnx maar kreeg nogsteeds zelvde soort error
Kernel panic:VFS unable to mount 03:06
(is niet letterlijk maar ongeveer wat er stond)

mmm meschien heb ik wel een typ fout gemaakt ofzo in fstab
want 03:06 zal wel hdc6 zijn.
naja, morgen weer een dag.

Verwijderd

mmm was niks mis met de fstab,
maar was wel iets anders raars. heel mijn boot partitie was naar de klote.
*zucht*
rm -rf *
en maar opnieuw beginnen.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op zondag 23 juni 2002 02:11 schreef Purplehouse het volgende:

[..]

Zoals msdos 6.0 met gewoon wordperfect 5.1 bedoel je......
simpeler kan het niet.

Naar mijn mening is de reden dat mensen overstappen naar linux is dat ze meer controle over hun PC willen hebben. Met windows is dat (bijna) onmogelijk. Als je dus echt wil weten wat er op jou PC gebeurt is LFS toch de beste "distro". Natuurlijk zal dit niet zonder slag of stoot gaan en zal je tegen de lamp lopen wanneer je bepaalde software wil draaien. (Zoals ik tegen de lamp loop momenteel met gcc 3.1). Als je wilt leren hoe linux in elkaar steekt is LFS the place to be.
Nee. Mensen stappen over naar Linux omdat ze niet langer MS willen spekken, omdat ze niet constant crashes willen, omdat ze meer snelheid willen, om gewoon eens wat anders te proberen. Slechts een zeer klein deel doet het om meer inzicht/controle willen. En diegene die controle willen, waren op Windows ook al bezig met tweaken en dergelijke.
Niet degene die gewoon wil tekstverwerken, e-mailen en dergelijke. Of gewoon mevrouw Typmiep. Die zal het worst wezen of Samba automatisch gestart wordt, of dat KDE nou in /dev/pietje/puk of in /etc/jan/klaassen of gewoon /usr/KDE staat... Als het maar werkt.

Tja

Verwijderd

weet je wat kut is.
als je na 16+ uur gentoo compilen het systeem boot
je de kernel output gewoon voorbij ziet flitsen zo'n beetje
je super blij bent.
je meteen gnome-base/gnome gaat emergen.
je dan uitvind dat je over 4 uur op moet staan voor school
je je realizeert dat je dus beter even een wekkertje in de cron kunt zetten.
dat dus niet lukt om de 1 of andere vage reden.
je met je half dronken kop maar een scriptje maakt.
while :
do
if [ $(date +%H) -eq 08 ]
if [ $(date +%M) -eq 00 ]
mpg123 mp3.mp3
fi
fi
done

en dan gaat slapen.
dan word je wakker.
je kijkt op de klok, het is prescies 8 uur.
raar denk je, want ik hoor helemaal geen muziek.
dan loop je naar je computer.
zet het beeldscherm aan.
en ziet daar een core dump en een vast systeem.
je scheld eens wat.
je reboot het systeem.
ja niet ge unmount fsck eroverheen.
veel heel veel fouten. 3.3% incosistent
het boot door
het wil het netwerk up doen.
een OOPS
shceld nog wat harder.
probeer heel de dag alles eraan te doen om het te fixen.
niks helpt. opnieuw dhcpcd erop zetten opnieuw alle net tools erop zetten. tot geen resultaat.
je komt tot de conclussie dat je weer heel Gentoo erop moet zetten.

je krijgt zelfmoord neigingen.

sorry maar dit moest ik gewoon even kwijt.
Gentoo is een pracht systeem en tis helemaal mijn schuld (een sleep 1m had wonderen gedaan)
maar moest het gewoon even kwijt.

dank u

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik draai Gentoo op mijn routertje (Pentium OverDrive 83MHz, 24MB RAM, 850MB HD :P) Gaat leuk hoor :) packages compileer ik naar n tbz2 tarball op m'n AMD T-bird 1400 MHz systeempje en merge ik dan over t netwerk naar de server... gaat ietsje sneller dan op server compileren... zeker met glibc 2.2.5 o.i.d. >:)

Mooi systeem, ik heb Red Hat nu definitief weggekieperd en wil voorlopig even geen andere distro meer :)

• balk
  • Laatst online: 19:55
Op dinsdag 25 juni 2002 23:48 schreef Sfynx het volgende:
Ik draai Gentoo op mijn routertje (Pentium OverDrive 83MHz, 24MB RAM, 850MB HD :P) Gaat leuk hoor :) packages compileer ik naar n tbz2 tarball op m'n AMD T-bird 1400 MHz systeempje en merge ik dan over t netwerk naar de server... gaat ietsje sneller dan op server compileren... zeker met glibc 2.2.5 o.i.d. >:)

Mooi systeem, ik heb Red Hat nu definitief weggekieperd en wil voorlopig even geen andere distro meer :)
Mijn ervaring met gentoo op een slome machine (16MHz oid) is niet zo best. Compileren uiteraard op een andere bak gedaan. HD in de server gehangen: Opstarten duurde 20 minuten! Voor 'updating environment' duurde lang (Ach, wat wil je, er is ook zo veel vervuiling :P ). Gauw debian er weer op gezet, werkte stukken soepeler. Ons servertje hoeft niet veel te doen maar gaat wel elke dag uit ivm geluid enzo
Pagina: 1 2 Laatste