Op vrijdag 21 juni 2002 16:36 schreef Purplehouse het volgende:
(Ik zie in dit forum regelmatig commano's als emerge dit en rsync dat voorbijvliegen)
Jaja, emerge dit, rsync dat
Even voor de duidelijkheid, dat is hartstikke makkelijk
Het updaten van de belangrijkste software op je systeem, kan gewoon in 1 regeltje:
emerge rsync && emerge -u world
Eventueel eerst nog even 'emerge -p -u world' draaien om te kijken wat er allemaal ge-update gaat worden. En, that's it.
Software installeren is ook kinderlijk eenvoudig:
emerge (naam van software), KDE en bijbehorende packages en dependencies (dus incl. Xfree etc.) installeren bijvoorbeeld, wordt dus: emerge kde
Overigens kun je al je installaties nog even door een 'emerge rsync' laten voorafgaan. Dat commando zorgt ervoor dat de zogeheten ebuilds, de files waar beschreven staat welke software Gentoo gaat installeren, up-to-date zijn.
Eitje, toch? In ieder geval veel gemakkelijker dan RPM's.
En dan nu even mijn reden om voor Gentoo te kiezen
Ik gebruik Gentoo al vrij lang, sinds 1.0-rc5, als ik me niet vergis. Gentoo is gewoon een goede distro, waarbij je je geen (in ieder geval, minder) zorgen hoeft te maken over exploits die in oudere software gevonden worden. Immers, Telnet-daemons zijn tegen die tijd allang ge-update, incl. alle fixes.
Verder komen de ebuilds voor nieuwe software bij Gentoo meestal bijzonder snel beschikbaar, maar vaak wel na een goede test. Zo kon je voor KDE3 Release Candidates al ebuilds downloaden en een paar uur nadat de Final uitkwam, stonden de ebuilds al in portage te trappelen om getest te worden. Geen enkele distro doet ze dit na.
Gentoo biedt ook goede perspectieven op het gebied van servers. Vaak hoor je het argument, dat je met Gentoo instabiele of ongeteste software binnenhaalt. Ik moet zeggen, dat ik daar op m'n desktop absoluut geen last van heb. Maar, niemand verplicht je om te updaten, het is alleen erg makkelijk gemaakt. Je kunt bij het emerge'n van bijvoorbeeld Apache gewoon opgeven dat je bijvoorbeeld versie 1.3.24 wilt, terwijl er allang nieuwe versies van Apache in portage staan. Ook kun je voorkomen dat Apache wordt meegenomen in toekomstige systeemupdates, gewoon door de optie --oneshot mee te geven aan emerge, tijdens het installeren van Apache.
Bovendien heeft het feit dat je zelf je packages compiled geen impact op de serversnelheid. Mensen gebruiken dat wel vaak als argument, maar dat is naar mijn mening onzin. Draai gewoon op een andere computer, bijvoorbeeld je desktop even 'emerge --buildpkg apache' en je krijgt netjes een tbz2 met de binaries, perfect geoptimaliseerd voor jouw servertje. Daarna kan je je tbz2 emerge'n op je server, waarna je zonder overdrijven binnen 10 seconde klaar bent.
Oftewel, Gentoo is gewoon een perfecte distro voor iedereen die alles uit z'n systeem wil halen.