Toon posts:

wie heeft hier gentoo linux en wat vind je r van?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zie topic onderwerp

snel?
stabiel?
enz enz

Verwijderd

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Net voor het eerst de website bekeken (http://www.gentoo.org).

Ik moet zeggen dat ik het idee erg op Debian vind lijken kwa packagemanagment (testing of unstable). Ik vraag mij ook af of deze distro misschien op Debian is gebasseerd en vooral wat het toevoegt ten opzichte van bestaande distributies. Enige wat ik nu kan vinden is de goede IDE raid support die ze beloven.

Verwijderd

Ben er op dit moment mee bezig ;)

Staat nu Gnome te compileren. Helaas heb ik een redelijk trage computer hiervoor (P3-450@518 MHz), waardoor het redelijk lang duurt allemaal, maarja dat ben ik wel gewend.

Ik moet zeggen, dat het er erg netjes uit ziet. M'n eerste indruk is dat het mijn verwachtingen in ieder geval overtreft :)
Verder heb ik er nog niet echt mee gespeeld, dus een gefundeerde uitspraak kan ik er nog niet echt over doen.
Wel al een klein dependency-probje gehad, maar dat viel zelf wel op te lossen (behoort automatisch te gebeuren ;) )

Het zal uiteindelijk sneller worden dan bijna alle distro's, aangezien je compileert met alle optimalisaties die jij erin wil hebben voor jouw CPU en machine. Verwacht daar overigens niet enorme snelheidswinsten van hoor ;) Maar goed alle beetjes zijn meegenomen natuurlijk.

Stabiel zal het wel worden (tenzij je te grote optimalisaties erin gaat gooien, maar daar kom je snel genoeg achter ;) ) gok ik zo.

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Ik heb het een week geleden geinstalleerd en het werkt wel aardig. Alles wordt opnieuw gecompileerd zelfs glibc en aanverwanten.
Dit compileren duurt alleen erg lang allemaal en of je nou echt snelheids winst zult merken. Ook het init systeem vind ik niet helemaal goed werken.
Maar voor de rest is het erg goed. Het portage systeem werkt erg goed *D

Wat het toevoegt aan de bestaande distro's?

Het is compleet anders. Zie het als Debian en FreeBSD gemixt.

signature has expired

Verwijderd

Ok, dus je compiled alle packages geoptimaliseerd voor je eigen cpu. Ik dacht dat je net als bij Debian binaries naar binnen hengelde. Ik vraag me af of je echt merkbare snelheidswinst behaald met die optimalisaties. Lang niet alle programma's kun je geoptimaliseerd compilen of maar heel licht geoptimaliseerd (bv glibc).

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 06:47

Blaasvis

Cidora \o/

ben het nu aan het downen en ga mijn ervaring helemaal vastleggen en dan zal ik het posten.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 16:07 schreef blowfish het volgende:
ben het nu aan het downen en ga mijn ervaring helemaal vastleggen en dan zal ik het posten.
cool doe dat!!
ik krijg binnnekort een eigen pc namelijk en ik wil hem een snelle linux distributie geven als het toch nie alles is dan neem ik slack of debian denk ik

Verwijderd

Ik heb het nu draaien op mijn machine en het lijkt niet op debian. De installatie is als volgt:
- je download een kale bootimage met wat basis spullen zodat je kunt compileren op de machine
- na het booten verschijnen er instructis op het scherm wat te doen ( less instructies.doc oid)
- de installatie zorgt er voor dat alles wat je installeert eerst wordt gedownload (tot final release werkt het zo, daarna staan de sources op cd geloof ik) en compileert dat aan de hand van de hiervoor gedane globale instellingen (dus GEEN gecompileerde packages, zelfs de hele install wordt opnieuw gecompileerd)
- na installatie word je geacht zelf een kernel te compileren
- installatie van bootmanager (grub by default, Lilo kan ook)
- booten
Je hebt dan een kaal en werkend systeem als je kernel oke is. De packagemanager Emerge / E-Build heeft dan de mogelijkheid om aan de hand van de ports collectie allerlei optionele software te installeren, keuze uit meer dan 1100 ports nu al. Die worden ook allemaal live op je machine gecompileerd nadat de package manager dus de sources op heeft gehaald. De package manager heeft dependency checking, en installeert ook automagisch alle dependencies. Zo zal emerge dus heel X gaan compileren op het moment dat je mc wilt installen (is wel uit te zetten, moest toch X hebben) .
De bootstyle is BSD, eenvoudig te configgen en werkt prima.

Debian
Ik zou zeggen dat de overeenkomsten met Debian ophouden bij de packagemanager, echter de package manager van Gentoo compileert dus alleen sources, geen kant en klare zut.
LFS
Elementen uit LFS zijn terug te vinden doordat je alles op je eigen machine compileert. Gentoo levert echter een compleet systeem waar LFS je laat zitten met een kale basis.
BSD
Bootsysteem en ports (portage) collectie. Verder blijft het Linux uiteraard.
Slackware
Echte overeenkomsten zijn er niet met Slackware. Wel is het zo dat deze distro vaak wel Slackware gebruikers aanspreekt, als is het maar door de spartaanse manier van werken.

Pro's :
Gentoo Linux is een goede distro, package manager en scripts etc werken goed, de hoeveelheid geporte software is ruim voldoende. Je kunt voor bijna alles uit een rijtje met alternatieven kiezen en anders bak je toch je eigen progsel.
De manier van werken levert een volledig op de machine geoptimaliseerde installatie op.
Goede mailinglist support.
Dit alles maakt Gentoo Linux tot een zeer flexibele distro.

Contra's :
Ongeschikt voor n00bs, doordat de installatie toch wel inzicht vereist in Linux.
Ongeschikt voor mensen met een oude machine en weinig geheugen, de compilatie van het basissysteem zal dagen duren vrees ik.
Het geheel is nog in een test stadium en er zitten een aantal (wel op te lossen) vervelende foutjes in.
De keuze voor een kernel met een aantal patches vind ik niet geweldig, o.a. de lock-break patch, de preemptive patch , de XFS patch en een ACPI patch vind ik een te experimentele keuze. Dit is echter wel te ondervangen daar je toch je eigen kernel moet compileren

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 16:22 schreef janjanjansen een heel uitgebreid verhaal:
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het is nu een stuk duidelijker en zie nu dat het wel degelijk een distro is die wat nieuws toevoegt.(Ik had de site aleen vluchtig bekeken, want ik werd een beetje gek van de kleuren en lettertype).

Blijf mij toch afvragen of die paar % snelheidswinst opweegt tegen al het compile werk, maar dan hebben al die PIII's en Athlon XP's ook eens wat te doen :)

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik ga het vanavond ook uitproberen :P
op een Pentium 400...
dus over een paar weken post ik het resultaat ;)

PSN: Houtvlot

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

nou ik ga em op een p200 256mb ram en een duron 800 1 gigabyte ram zetten.
ik ben benieuwd, hoelang de 200 er over gaat doen.
Draai nu slackware. :P

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 16:34 schreef blowfish het volgende:
nou ik ga em op een p200 256mb ram en een duron 800 1 gigabyte ram zetten.
ik ben benieuwd draai nu slackware. :P
Whehe, ik zou op die eerste maar geen X gaan compileren als ik jou was :+
We spreken je over een paar weken dan wel ;)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

ik heb em 2 dagen geleden geinstalleerd, t'is dus volgens mij de enige distro die op dit moment al highpoint 370 en raid ondersteund tijdens de installatie.

het compilen (met Xfree 4.1, gnome, mozilla enz) heeft zo'n 7 uurtjes geduurd (athlon 1400), imo werkt hij erg leuk, enkel ben ik bezig met het laatste probleempje met de bootmanager op te lossen die niet echt vriendjes is met de ataraid blijkbaar.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 16:30 schreef balou het volgende:

[..]

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het is nu een stuk duidelijker en zie nu dat het wel degelijk een distro is die wat nieuws toevoegt.(Ik had de site aleen vluchtig bekeken, want ik werd een beetje gek van de kleuren en lettertype).

Blijf mij toch afvragen of die paar % snelheidswinst opweegt tegen al het compile werk, maar dan hebben al die PIII's en Athlon XP's ook eens wat te doen :)
Het zorgt wel voor wat verschil in ieder geval. Zeker als je het juiste processor type invult, de optimalisaties in de -O flag op 3 zet en geen debugsymbolen erin gooit. Maar dat zijn maar een paar %, niet dat er meteen een wereld voor je opengaat o.i.d. ;)

Het handige aan de ebuilds is dat je zelf ook nog extra opties aan het compileren mee kan geven. Vooral het dependency systeem is w.m.b. een heel stuk fijner vergeleken met LFS. Hoewel zelf uitzoeken natuurlijk ook zijn charmes heeft.
Overigens is Gentoo absoluut geen distro voor beginners. Het zit i.m.o. een beetje tussen Debian, Slackware en LFS in.

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

Nelske, ik was echt niet van plan x te gaan compileren.
ik ben niet gek.
nee die 200 doet zijn dienst als file server, en de bak waar ik m'n php-scripts op test.

edit:

foutje weggehaald

• Apache

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 01 januari 2002 16:45 schreef blowfish het volgende:
ik ben niet gek.
nee die 200 doet zijn dienst als file server, en de bak waar ik m'n php-scripts op compileer.
scripts compile je niet :+

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 16:46 schreef Apache het volgende:

[..]

scripts compile je niet :+
doe niet zo wijs :P

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 16:40 schreef nelske het volgende:

[..]

Het zorgt wel voor wat verschil in ieder geval. Zeker als je het juiste processor type invult, de optimalisaties in de -O flag op 3 zet en geen debugsymbolen erin gooit. Maar dat zijn maar een paar %, niet dat er meteen een wereld voor je opengaat o.i.d. ;)

Het handige aan de ebuilds is dat je zelf ook nog extra opties aan het compileren mee kan geven. Vooral het dependency systeem is w.m.b. een heel stuk fijner vergeleken met LFS. Hoewel zelf uitzoeken natuurlijk ook zijn charmes heeft.
Overigens is Gentoo absoluut geen distro voor beginners. Het zit i.m.o. een beetje tussen Debian, Slackware en LFS in.
Ik waag mij er voorlopig aan op mijn PII 350. Eerst maar eens een cpu upgrade doen. :) Ergens is het natuurlijk ook wel gek om 386 geoptimaliseerde code op je 1 Ghz Intel of AMD te draaien. Als ik het goed begrijp kun je zelf je optimalisatie niveau instellen of wordt er een voorstel gedaan?

• Apache

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 01 januari 2002 16:51 schreef balou het volgende:

[..]

Ik waag mij er voorlopig aan op mijn PII 350. Eerst maar eens een cpu upgrade doen. :) Ergens is het natuurlijk ook wel gek om 386 geoptimaliseerde code op je 1 Ghz Intel of AMD te draaien. Als ik het goed begrijp kun je zelf je optimalisatie niveau instellen of wordt er een voorstel gedaan?
die -O 3 is dus meest optimized, maar dat kan je allemaal zelf instellen in de /etc/make.conf
Op dinsdag 01 januari 2002 16:48 schreef dinges het volgende:

[..]

doe niet zo wijs :P
ok, ga jij dan maar je bash fjortis scripts compilen :P

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 16:51 schreef balou het volgende:

[..]

Yupz in het bestandje /etc/make.conf kan je voor het portage systeem dingen als C(XX)FLAGS ed. gewoon instellen. De meest gebruikte staan er al ingevuld. Gewoon een kwestie van uncommenten voor je CPU. Uiteraard kan je nog meer optimalisaties opgeven als je wil aan de compiler.
Op dinsdag 01 januari 2002 16:45 schreef blowfish het volgende:
ik ben niet gek.
nee die 200 doet zijn dienst als file server, en de bak waar ik m'n php-scripts op test.

edit:

foutje weggehaald
Ghehe ok. Weet ik veel hoe gek jij bent? ;)

B.t.w. ik ben wel benieuwd naar wat voor een problemen Sihaya met het init systeem heeft? Nogmaals ik ben er pas net mee bezig en heb dus nog niet echt iets getest ;)

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Voor alle mensen die geilen op geoptimizede progs... Eat your heart out (met Debian) >:) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#! /bin/sh

ARCH=<vul hier je architectuur in>

apt-get install pentium-builder

mkdir /tmp/deb-optimize
cd /tmp/deb-optimize

for PKG in $(dpkg --get-selections | grep install | awk '{print $1}')
do
      rm *.deb
      apt-get -y build-dep ${PKG}
      DEBIAN_BUILDARCH=${ARCH} apt-get -y -b source ${PKG}
      dpkg -i *.deb
done

WAARSCHUWING: NIET GETEST!

Maar het *zou* moeten werken (ik ga het binnenkort op een compu testen denkik).

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

jep

LFS met iets meer gemak dus :? :)

Verwijderd

Maar kun je bij Debian out of the box ook kiezen uit welke systemlogger, welke mailer etc je wilt ?

Er zijn wel (veel) meer distro's die je kunt optimaliseren, bij Slackware krijg je alle build scripts ook meegeleverd.

Ik vind de flexibiliteit van Gentoo echt een sterk punt die het onderscheidt van een andere distro.

Niets ten nadele van Debian verder, maar ik vind het niet een fijne distro om mee te werken. Daarvoor hebben we gelukkig keuze uit een grote hoeveelheid distro's en is er voor elk wat wils.
:)

• Sihaya
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Op dinsdag 01 januari 2002 16:58 schreef nelske het volgende:

[..]

B.t.w. ik ben wel benieuwd naar wat voor een problemen Sihaya met het init systeem heeft? Nogmaals ik ben er pas net mee bezig en heb dus nog niet echt iets getest ;)
Het was mijn eigen fout. Was vergeten rc-update te doen.

Trouwens hoe groot is gentoo bij jullie. Het neemt nu al 1,4GB in beslag. En dat is XFree met Gnome.

signature has expired

Verwijderd

hoe zit het met het up-to-date houden van je base systeem?? of is alles gewoon ports in principe en heb je geen make world oid ?

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 23:31
ok.. beetje nutteloze reply,maar wel grappig. Zit ff dat stukje over de install door te lezen.. ff kwoot
It's going to take a while to finish building the entire base system. Your reward is that it will be thoroughly optimized for your system. The drawback is that you have to find a way to keep yourself occupied for some time to come. The author suggests "Star Wars - Super Bombad Racing" for the PS2.
lol :P:P

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 17:49 schreef fkooman het volgende:
hoe zit het met het up-to-date houden van je base systeem?? of is alles gewoon ports in principe en heb je geen make world oid ?
Dat kan met emerge rsync. Die haalt alle nieuwste buildscripts etc van cvs. Je basissysteem updaten kan met dat zelfde emerge .
Gebruik hier al 2.2 GB, incl KDE2.2.2 en Gnome.

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 17:54 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Dat kan met emerge rsync. Die haalt alle nieuwste buildscripts etc van cvs. Je basissysteem updaten kan met dat zelfde emerge .
Gebruik hier al 2.2 GB, incl KDE2.2.2 en Gnome.
Dat gaat overigens verbeterd worden. :)

Nu moet je nog de nieuwe versie emergen en de oude versie vervolgens demergen. In de toekomst (Voor de final) krijgt emerge de functionaliteit zoals apt-get die ook kent (apt-get upgrade).
Op dinsdag 01 januari 2002 17:47 schreef Sihaya het volgende:

[..]

Het was mijn eigen fout. Was vergeten rc-update te doen.

Trouwens hoe groot is gentoo bij jullie. Het neemt nu al 1,4GB in beslag. En dat is XFree met Gnome.
Ik zit al aan de 1,3 GB terwijl hij nog bezig is met compileren nu. Dat komt door de sources ;)
Op dinsdag 01 januari 2002 17:25 schreef j3p het volgende:
LFS met iets meer gemak dus :? :)
Niet helemaal ;)
Met LFS ben je echt helemaal vrij; daar maak je echt je eigen scripts ed. Bij Gentoo is de vrijheid net iets minder (maar wel erg groot) :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 01 januari 2002 17:26 schreef janjanjansen het volgende:
Daarvoor hebben we gelukkig keuze uit een grote hoeveelheid distro's en is er voor elk wat wils.
Dat is het idee ja :)
Maar ik wilde er even op wijzen dat dat fancy optimizen ook met Debian kan :Y)

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 18:16 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dat is het idee ja :)
Maar ik wilde er even op wijzen dat dat fancy optimizen ook met Debian kan :Y)
Is dit een optie die Unstable zit en dus ook pas sinds kort beschikbaar is of bieden ze dit al langer aan? (in testing en misschien zelfs stable).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het lijkt er op dat veel mensen (ook Debian-gebruikers) toch al de hele tijd de optie 'apt-get source package' gemist hebben...werkt toch heel erg netjes. Ik heb laatst zelf zo mijn X-server gecompileerd. Het enige wat je doet is iets als:
code:
1
2
apt-get build-dep xserver-xfree86
apt-get source -b xserver-xfree86

Vantevoren nog wel even aangeven waar je voor wilt optimaliseren, natuurlijk. Na die commando's is je pc een hele tijd zoet, waarna je een stel geoptimaliseerde .deb'jes voor je neus krijgt. Dpkg -i *.deb helpt je aan een X die niet onderdoet voor die van Gentoo. Netjes toch?
Overigens is op deze manier ook de pentium-builder die deadinspace voorstelde een beetje overbodig, evenals de eveneens bestaande athlon-builder (die overigens afaik niet in sid zit).

[Note: beware! Mocht je zo je X-server compileren, reserveer dan aardig wat schijfruimte. Ik moest als een gek dingen gaan deleten en verplaatsen toen mijn download van ca. 50MB uitgroeide tot een monster van maar liefst 1.4GB...you've been warned ;) .]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 01 januari 2002 18:28 schreef balou het volgende:
Is dit een optie die Unstable zit en dus ook pas sinds kort beschikbaar is of bieden ze dit al langer aan? (in testing en misschien zelfs stable).
Het scriptje heb ik zelf geschreven (en niet getest).
De apt-get source (al of niet met -b) mogelijkheid zit al in Potato (en ook eerder gok ik), en pentium-builder zit iig in Potato en Sid.
Ik heb met apt-get source al menig package uit Sid voor Potato gecompiled btw. Werkt meestal vrij goed ('meestal' omdat de libs en debhelper in Potato oud zijn in vergelijking met de progs in Sid en omdat de packages in Sid niet altijd even bugvrij zijn).
Op dinsdag 01 januari 2002 20:05 schreef odysseus het volgende:
code:
1
2
apt-get build-dep xserver-xfree86
apt-get source -b xserver-xfree86

Vantevoren nog wel even aangeven waar je voor wilt optimaliseren, natuurlijk.
Hoe moet je dan aangeven waarvoor je wilt compilen? Heb ik nooit gevonden (behalve makefiles editen dan).
Overigens is op deze manier ook de pentium-builder die deadinspace voorstelde een beetje overbodig, evenals de eveneens bestaande athlon-builder (die overigens afaik niet in sid zit).
De pentium-builder is niets anders dan een package dat gcc/g++ enzo vervangt door scriptjes die de originele gcc/g++ aanroepen met -m$DEBIAN_BUILDARCH (environment variable). DEBIAN_BUILDARCH kan alles zijn wat je wil (in tegenstelling tot wat de package naam suggereert), dus hiermee kun je ook voor je tbirdje optimizen.
Op deze manier wordt in ieder geval alles wat je vanaf het exporten van die var compiled voor je arch van keuze geoptimaliseerd.

Verwijderd

En de zoveelste draad die weer eindigt in off topic debian gezeur..

• Apache

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 01 januari 2002 21:23 schreef janjanjansen het volgende:
flame :? :X

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 01 januari 2002 21:12 schreef deadinspace het volgende:
Hoe moet je dan aangeven waarvoor je wilt compilen? Heb ik nooit gevonden (behalve makefiles editen dan).
Ik heb het bij mijn experimenten nog niet echt gebruikt, maar in principe kan het gewoon door bijvoorbeeld 'export CFLAGS="opties' te draaien. Make neemt namelijk environment-variabelen mee als het gestart wordt. Op die manier zou je dus zonder editen kunnen optimizen.
De pentium-builder is niets anders dan een package dat gcc/g++ enzo vervangt door scriptjes die de originele gcc/g++ aanroepen met -m$DEBIAN_BUILDARCH (environment variable).
Ik heb inderdaad ook de package-description gelezen ;) . Ik denk zelf dat het gebruik van export eenvoudiger is dan een apart programma als pentium-builder, zeker als je naast -march ook nog andere dingen wilt opgeven. Maar goed, TIMTOWTDI :)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 21:28 schreef Apache het volgende:

[..]

Nee, zie jij enig verband tussen dpkg/apt en de topic ? Nou dan. Eerder een constatering van een feit lijkt me.

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 21:28 schreef Apache het volgende:

[..]

Nee, niet echt ;)

Het gaat inderdaad aardig offtopic nu.
Ja Debian kan inderdaad ook sources compileren via apt-get/dpkg met optimalisaties al dan niet met geexporteerde C(XX)FLAGS, het gaat in dit topic alleen toch echt om Gentoo ;)

Een kleine discussie over wat Gentoo dan zo anders maakt als Debian moet wel kunnen i.m.o ;)

• Apache

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 01 januari 2002 21:30 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Nee, zie jij enig verband tussen dpkg/apt en de topic ? Nou dan. Eerder een constatering van een feit lijkt me.
nee, maar ze geven wel voorbeelden van hoe debian ook packages van source kan compilen net als gentoo, dit kan belangrijk zijn voor mensen die een nog net wat eenvoudigere distro willen nemen met normale installatie maar ook geoptimaliseerde binary's en meer controle.

k'denk dat je buiten het base system (zo'n 70MB) aan binary's weinig controle zal verliezen over je systeem.

iig toch een topic waarin gentoo (de nieuwkomer) zoals nelske hierboven zegt vergeleken kan worden met andere distro's met overeenkomstigheden en tegenstellingen van
gentoo <=> debian
maar mag ook
gentoo <=> slackware zijn denk ik ;)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 01 januari 2002 21:30 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Ehm, misschien niet direct met de openingspost, wat ook lastig is met maar een woord of zes, maar toch zeker wel met de eerste reacties daarna. In een duidelijke post (die jij zelf schreef) werd verteld dat Gentoo trekjes heeft van LFS, Slackware en Debian. Dat mag toch gewoon gepost worden? Vervolgens zeggen mensen dat Debian op een zelfde manier als Gentoo gedraaid kan worden, namelijk met alleen maar zelf gecompileerde packages. Dit kan nuttig zijn voor mensen die wel geoptimaliseerde packages willen hebben, maar ook bepaalde dingen die Debian biedt, waaronder >8000 packages. Dat heeft toch nog altijd te maken met het onderwerp?
Ik kan er best in komen dat sommige mensen de vele reacties van Debian-fans niet zo erg kunnen waarderen, maar om dan voor fascist uitgescholden te worden (niet door jou, ik weet het, maar toch) gaat wel heel erg ver. En naar mijn mening mag een thread best een beetje afwijken van het onderwerp waarmee gestart wordt, dat maakt een forum als dit nu net leuk. Waar of niet?

Verwijderd

Ik vind in ieder geval de discussie over het optimaliseren van packages erg interessant, ongeacht welke distributie.

Verwijderd

Ten eerste is het niet bedoeld als persoonlijke aanval of zo. Maar voor de discussie is niet relevant hoe je met dpkg packages kunt optimaliseren, wel dat je het kunt.
Ten tweede zou je kunnen lezen dat ik ondanks dat ik een sterke voorkeur heb voor Slackware t.o.v. Debian, Debian bijna altijd in 1 adem zal noemen in mijn posts als goed en serieus alternatief, hoewel ik hetzelf niet meer zou installeren.
En ten slotte weet ik niet of jij er schuldig aan maakt, maar de kwaliteit van de discussie gaat er niet echt op vooruit als er in posts zonder enig vorm van motivatie vaak iets als 'Debian Rulez' wordt geroepen. En de opmerking over facist vergeet ik maar ff. Off topic moet wel kunnen, tuurlijk.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 01 januari 2002 21:23 schreef janjanjansen het volgende:
Hehe, sorry, dat was niet de bedoeling.

Ik bedoel dit overigens ook niet als debian-is-lekker-beter, ik wilde alleen even aangeven dat Debian naast Slackware, LFS en Gentoo deze mogelijkheid ook bezit.
Maar tis idd beetje uit de hand gelopen :{

Verwijderd

Choeso jullie!

[sup] /me was al bijna bang dat het een NOS vechtfestijn zou gaan worden i.p.v. een meeting :+ [/sup]

Een pluim voor degene die het nu weer ontopic brengt :P

M'n machine staat nog steeds te compileren hier. Ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurd als ik zometeen besluit om bij emerge nog een keer Gnome op te geven. Als er geen andere dependencies zijn, wordt deze dan opnieuw gecompileerd en geinstalleerd of heeft emerge de benodigde intelligentie om te kunnen zien, dat Gnome al geinstalleerd is en er geen nieuwe dependencies zijn? Iemand?

Verwijderd

Ik meende dat daar de optie --noreplace voor was, default begint ie opnieuw dacht ik :)
code:
1
2
3
4
5
6
--noreplace
          Skip the packages specified on the command-line that have
          already been installed.  Without this option, any packages,
          ebuilds, or deps you specify on on the command-line *will* cause
          Portage to remerge the package, even if it is already installed.
          Note that Portage will never remerge dependencies automatically.

Beetje vaag ...

Verwijderd

Juist dat had ik ook gelezen ;)
(De man-page is helaas nog erg sumier)

Er staat dus remerge, maar ik weet niet wat ik daar onder moet verstaan :P
Is dat een installatie of is dat een complete hercompilatie gevolgd door een installatie?

Verwijderd

Zoals ik het lees heb je in geval van gnome een heel aantal packages die je gaat installeren. Die packages worden allemaal opnieuw gecompileerd. De dependencies worden indien aanwezig niet opnieuw gecompileerd. Kan er natuurlijk naast zitten, maar zou mc wel eens opnieuw kunnen doen. Als ie dan ook weer Gnome gaat zitten doen maar eens op Ctrl C drukken :)
[edit]
Zonder --noreplace begint ie opnieuw de al geinstalleerde mc te compileren, geen Gnome (dependency)
Met --noreplace doet ie niks meer .

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

nou nu is mijn pentium 200 al 4 uur aan het compileren.
dit wordt nacht werk :'

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 22:16 schreef janjanjansen het volgende:
Zoals ik het lees heb je in geval van gnome een heel aantal packages die je gaat installeren. Die packages worden allemaal opnieuw gecompileerd. De dependencies worden indien aanwezig niet opnieuw gecompileerd. Kan er natuurlijk naast zitten, maar zou mc wel eens opnieuw kunnen doen. Als ie dan ook weer Gnome gaat zitten doen maar eens op Ctrl C drukken :)
Yupz, das dus het eerste wat ik van plan was zodra hij uitgecompileerd was >:) :P

Ik zou het eerlijk gezegd een beetje vreemd vinden als hij dat doet zonder dat ik een "emerge --update" gedaan heb of andere ebuilds wil installeren waarvan Gnome dependant zou zijn (niet dat ik die nog heb op mijn systeem, maar het gaat om het voorbeeld).

Aan de ander kant; emerge is nog volop in ontwikkeling. drobbinson is in ieder geval nog bezig met de "make world / apt-get update" functionaliteit in emerge :)

• Apache

Apache

amateur software devver

ik zit aan het laatste stuk van m'n gentoo installatie, de bootmanager die niet echt wil met ataraid, janjanjansen heeft me er weeral erg goed bij geholpen, maar nog niets is gelukt, k'denk dat ik strax eens makedev script voor ataraid ofzo laat draaien :)

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik wou dat mijn tijd en hardeschijfruimte vertienvoudigde... Persoonlijk heb ik vroeger vaak een kale Slackware gehad (200 MB ofzo) en dan zelf zooi compileren (Kernel, X, Gnome, KDE, progs).
Wat mij opvalt is dat je dus altijd 2 libraries krijgt na een compilatie, namelijk de .so (ELF binary) en de .a (a.out binary) als ik me niet vergis. Nu zijn die .a libraries altijd koeie-groot. Nu vraag ik me af waarom die dan zo nodig zijn? Als ik zo eens in Debian rondsneak zie ik dat die .a libs veel en veel kleiner zijn dan wanneer je de hele bimbam zelf compileert en daarin zit hem een enorm verschil qua grootte.
Aangezien ik geen developer ben (althans, geen actieve Linux C/C++ developer) snap ik hier geen ruk van en kan dit misschien de grootte van je gentoo linux verklaren.

Gebuilde source is trouwens ook altijd erg groot, aangezien alle objects alle al zooi bevatten. Dus stel je hebt 20 .c files die dan een gecompileerd per stuk 150 kb groot zijn. Samen is dat dan al 3 MB. Bij een groot programma loopt dit dus enorm snel op. "make clean" helpt dan wel eens :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• RG

RG

Lambda

Ik wilde nog ff zeggen dat de keuze voor GRUB IMHO een zeer goede is. Wat mij betreft mogen andere distro's dat overnemen :) Ik heb in Debian alleen nog maar GRUB.

Verwijderd

RG: Verschil zit hem gewoon in static en shared gecompileerde libs.

Bij shared libs maken meerdere programma's gebruik van die lib. De libs worden door de runtime loader (ld.so) gelinked bij het opstarten van het programma.
Bij static libs gebruiken programma's een kopie van die lib in het programma zelf. Dit vergt dus enorm veel diskruimte.

Het voordeel van shared libs is, dat het enorm veel ruimte bespaard als meerdere programma's bepaalde functies nodig hebben. Nadeel is, dat het wat trager is dan static libs.

Het voordeel van static libs is, dat het sneller is. Functies uit de lib worden al bij het compileren in het programma gecompileerd i.p.v. dynamisch gelinked bij het opstarten van het programma. Nadeel is hierboven ook al genoemd ;)

[edit]
Verhaal wat duidelijker gemaakt (hopenlijk)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 02 januari 2002 03:17 schreef RG© het volgende:
Ik wilde nog ff zeggen dat de keuze voor GRUB IMHO een zeer goede is. Wat mij betreft mogen andere distro's dat overnemen :) Ik heb in Debian alleen nog maar GRUB.
Grub roels :)
Op woensdag 02 januari 2002 03:56 schreef nelske het volgende:
RG: Verschil zit hem gewoon in static en shared gecompileerde libs. Shares libs hangen af van andere libs en vereisen dus veelal een hercompilatie als bijvoorbeeld glibc geupdate wordt.
Dat valt nogal mee hoor... Laat ik het zo zeggen: als je eens ECHT geflamed wilt worden, moet je eens een niet-backwards-compatible verandering voorstellen op de libc-devel-mailinglists...

Het idee van shared libraries is dat ze een consistente, backwards compatible en stabiel blijvende interface aanbieden, zodat libs geupdate kunnen worden zonder dat progs ontploffen en andersom (kheb het niet over 0.0.2-pre-alpha libs he ;) ).

Voor de backwards-incompatible veranderingen die (helaas) toch af en toe erin zitten / nodig zijn: versioned libs (bijvoorbeeld libc5 vs libc6).

Uiteraard zijn er (helaas) uitzonderingen hierop, maar dit zou toch niet vaak mogen gebeuren.

Verwijderd

Mjah, verhaaltje rammelde een beetje, vandaar de verduidelijking ;)

Wat ik dus bedoelde te zeggen in dat stukje is dat bij shared libs meerdere programma's gebruik maken van die lib en pas gelinked worden bij het laden van het programma. Zo'n shared lib kan vervangen worden (zelfs tijdens runtime); dat is ook het hele idee erachter. Het wil heel sporadisch wel eens voorkomen dat shared libs problemen geven, die je bij een vooraf gelinkte (= @compile time) static lib niet zou hebben.

• RG

RG

Lambda

aha, ikke nu helemaal snappen :) Maarum waarom zijn die libs in Debian bijvoorbeeld dan veel kleiner??
Ik vind het iig wel raar dat .a nog bestaat. Net of die ietsie meer processortijd uitmaakt, zeker als je dan een zee aan extra ruimte op je harde schijf erbij krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
daar heb je wel gelijk in vind ik dat wil ik liever ook niet
maar nog meer mensen die hem hebben getest of draaiend hebben nu?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
**schop**

Ik heb niet zo'n hele vette (lees: casema :( ) internetverbinding. Kan ik de portage tree van Gentoo ook (gedeeltelijk) bij iemand anders downloaden en via cd oid naar mijn puter teleporteren?. Ik heb niet echt duidelijke info kunnen vinden op de gentoo site.

iemand ervaringen?

Verwijderd

Gentoo heeft alleen die programma's in de /usr/portage/ tree staan die je geinstalleerd hebt, dus de sources. Als je al sources hebt kun je die in /usr/portage/distfiles zetten, de installer zal zien dat je het proggie al hebt (sources) en niet opnieuw downloaden. Welke source file en hoe deze precies heet kun je uit de ebuild scripts halen van betreffend pakket.
In de tree staan n.l. alleen buildscripts, behalve dus in de distfiles.

• balk
Op donderdag 10 januari 2002 13:25 schreef janjanjansen het volgende:
Gentoo heeft alleen die programma's in de /usr/portage/ tree staan die je geinstalleerd hebt, dus de sources. Als je al sources hebt kun je die in /usr/portage/distfiles zetten, de installer zal zien dat je het proggie al hebt (sources) en niet opnieuw downloaden. Welke source file en hoe deze precies heet kun je uit de ebuild scripts halen van betreffend pakket.
In de tree staan n.l. alleen buildscripts, behalve dus in de distfiles.
uhm, dus als ik het goed begrijp gebruikt Gentoo dus de 'plain' sources zoals overal verkrijgbaar? Die zet ik in die dir en als ik dan de instal start haalt ie alleen nog de buildscripts op? Of gelijk een nieuwere versie van de source? Het is allemaal nog een beetje onduidelijk voor me :)

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 13:32 schreef balk het volgende:

[..]

uhm, dus als ik het goed begrijp gebruikt Gentoo dus de 'plain' sources zoals overal verkrijgbaar? Die zet ik in die dir en als ik dan de instal start haalt ie alleen nog de buildscripts op? Of gelijk een nieuwere versie van de source? Het is allemaal nog een beetje onduidelijk voor me :)
De installatie maakt een ports collectie aan die bestaat uit een tree met daarin buildscripts. Alle buildscripts staan al op je systeem. Als je bijvoorbeeld gcc-3.03 wilt installeren dien je dat met emerge te doen. Emerge heeft als optie dus de naam/locatie van je buildscript. Tijdens de build wordt dus gecontroleerd of de source die bij gcc-3.03 hoort al op je schijf staat ( in /usr/portage/distfiles/) en zo niet haalt ie mm op met wget.
De buildscripts staan al op je systeem en die update je met het commando 'emerge rsync'. Dan krijg je dus de nieuwe scripts voor de (ondersteunde) nieuwe programmatuur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ls -al sys-devel/gcc/
total 60
drwxr-xr-x    4 root     root      4096 Jan 10 00:20 .
drwxr-xr-x   20 root     root      4096 Jan 10 00:37 ..
drwx------    2 root     root      4096 Jan  4 23:58 CVS
drwxr-xr-x    3 root     root      4096 Jan 10 00:37 files
-rw-r--r--    1 root     root      4061 Nov 25 03:13 gcc-2.95.3-r5.ebuild
-rw-r--r--    1 root     root      4570 Dec  7 22:10 gcc-3.0.0.20010514.ebuild
-rw-r--r--    1 root     root      4536 Dec  7 22:10 gcc-3.0.0.20010521.ebuild
-rw-r--r--    1 root     root      4504 Nov 24 19:40 gcc-3.0.2.ebuild
-rw-r--r--    1 root     root      4292 Dec 22 06:10 gcc-3.0.3.ebuild
-rw-r--r--    1 root     root      4872 Dec  7 22:10 gcc-3.0.ebuild

Er wordt gewerkt met de originele source. Evt. benodigde patches haalt Gentoo tijdens de uitvoering van het ebuild script. Dus als je de source hebt en er zijn geen patches nodig zal ie niks halen via het net.

• balk
Op donderdag 10 januari 2002 14:03 schreef janjanjansen een verhelderend verhaal:
Bedankt! Dat is precies wat ik wilde weten!
Binnenkort (als ik m'n nieuwe (XP1700+) proc heb) maar eens naar iemand toefietsen en een berg software downloaden. :) :)

thanks!

Verwijderd

Ik heb nu ook Gentoo draaien en moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben.Had aleen wat porblemen bij de instalatie, maar dat kwam omdat er wat fout was in de port list van gentoo. Ook zijn de mensen die Gentoo ontwikkelen zeer vriendelijk en hadden dit snel gefixed.

Ze zijn bezig met een emerge upgrade functie, dat zou wel makkelijk zijn, Want dat was het enigste wat ik miste in verglijking met Debian want ik vond apt-get upgrade altijd wel makkelijk.

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

heb gentoo nu bijna klaar; dus met de software die ik er op wil hebben. ga van het weekend beginnen met een verhaaltje over mijn ervaringen. gooi het samen met m'n web site online

Verwijderd

Ik heb gentoo (spreek uit als jentoo == type penguin) al een maand of 1 :P enne het bevalt uitstekend, de installatie procedure is mischien iets wat lastig als geen kabel hebt (of zeeland net :* voor martin) maar ach..:) het begint allemaal maar vreemd, je moet hardwarde mods laden en vervolgens je newerk config goed zetten. als dat allemaal gefixed is partities.. je hebt ruime keuze

-ext2
-ext3
-reiserfs
-xfs

tja..:) en dan moet je naar de chrooted env. daarna komt het COOLE portage verhaal dit is een programma dat dingen voor je compiled aan de hand van jouwn aangegeven opties in /etc/make.conf

dit werkt vind ik _IDEAAL_ het trekt de source van inet.. patch eventueel en dan gaat ie borrelen. (qt duur _LANG_ )

voor de oude beren onder ons die zeggen van compilen doe ik helemaal _ZELF_ kan ook:) je kan met emerge ook zeggen van ik configure zelf np. kan allemaal :) wat is dan het voordeel ?.. managment van je software.. ik had wine ge-emerged --> de syntax om dat te doen is quite easy..
code:
1
emerge app-emulators/wine

toen dacht ik van...nouja...leuk weg erme...
code:
1
ebuild wine-xxx-xxx--xx.ebuil unmerge

weg wine.. en dat is zonder een packages systeem lastig... en het mooie er van vind ik dat alles zelf word gecompiled.. zelf pakketten maken is ook _EASY_ heb er al 2 gemaakt.:) niet echt boeiend ofzo maartoch. je behoudt het overzicht over wat er is geinst..

oja..:) en ze werken met devfs (kan ook uit...alles kan:P) is best maf. maar wel wenne..

nou....dat was het wel ongeveer denk ik...probeer het uit zal ik zeggen

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.capu.net/~kwelch/pp/pics/gentoos-family.jpg
Gentoo penguins :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Lijkt me wel gaaf opzich.. alleen jammer dat ik net heel m'n slackware goed heb geconfigged (incl. zelfgecompilde Qt en KDE 2.2.2)...

Ik denk dat ik dus maar ff wacht tot de final uitkomt (komt die ooit??)

:9 voor Gila :D

Verwijderd

haha:) de final komt er idd bijna aan.. wrom nog niet ? ... nou ze zijn bezig met portage te maken zodat je makkelijk kunt updaten dat willen ze graak hebben in de final zeg maar. het kan al wel maar dan met wat omwegen. ze willen een emerge --update ofzo maken.. :) make world actig iets...:)

tippie wolk :? houdt de mailing list in de gaten..:) staat veel nieuws in..

oja!:) wat ook nog interresant is, is dat ze met een andere linux-distro een secure gentoo maken. deze komt dus gewoon onder de portage dir te staan en dan heb je allemala van die encrypt dingen door je linux bakkie heen. kweet niet psies hoe maar heb het wel ergens in een mailtje staan.

• Apache

Apache

amateur software devver

Op vrijdag 11 januari 2002 12:38 schreef Gila het volgende:
haha:) de final komt er idd bijna aan.. wrom nog niet ? ... nou ze zijn bezig met portage te maken zodat je makkelijk kunt updaten dat willen ze graak hebben in de final zeg maar. het kan al wel maar dan met wat omwegen. ze willen een emerge --update ofzo maken.. :) make world actig iets...:)

oja!:) wat ook nog interresant is, is dat ze met een andere linux-distro een secure gentoo maken. deze komt dus gewoon onder de portage dir te staan en dan heb je allemala van die encrypt dingen door je linux bakkie heen. kweet niet psies hoe maar heb het wel ergens in een mailtje staan.
bouw je portage/emerge opnieuw en dan kan je --update al gebruiken hoor ;)

werkt erg goed hier, gentoo is idd een mooie goed doordachte distro!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:38 schreef Gila het volgende:

Mjah, dat is allemaal nog wel erg prematuur he ;)
Het plan is er, veel verder dan dat is het nog niet ;)
Op vrijdag 11 januari 2002 18:55 schreef Apache het volgende:

[..]

bouw je portage/emerge opnieuw en dan kan je --update al gebruiken hoor ;)

werkt erg goed hier, gentoo is idd een mooie goed doordachte distro!
Dit is niet wat Gila (en anderen in dit draadje) bedoelt.
De update functie houdt namelijk geen rekening met volgordes etc. Het is dus verstandig om "emerge --pretend update" te doen en dan zelf uit te zoeken hoe je het beste kan upgraden.
D.Robbins heeft daar egens op de mailinglijsten een interesant stukje over geschreven. Hij (men) is er mee bezig om dit voor de uiteindelijke release helemaal werkend te hebben :)

• Apache

Apache

amateur software devver

Op vrijdag 11 januari 2002 19:04 schreef nelske het volgende:

[..]

Dit is niet wat Gila (en anderen in dit draadje) bedoelt.
De update functie houdt namelijk geen rekening met volgordes etc. Het is dus verstandig om "emerge --pretend update" te doen en dan zelf uit te zoeken hoe je het beste kan upgraden.
D.Robbins heeft daar egens op de mailinglijsten een interesant stukje over geschreven. Hij (men) is er mee bezig om dit voor de uiteindelijke release helemaal werkend te hebben :)
Hij bedoeld echt een volledige apt-get update (emerge rsync) en dan nog een soort apt-get dist-upgrade neem ik dus aan :)

emerge had ik ook gerebuild nadat ik hun announcements list had bekeken.

[inbreuk-op-faq]
Groeten

jApache :P
[/inbreuk-op-faq]

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

vandaag is de nieuwe versie van portage uitgekomen namelijk versie 1.8.5 deze nieuwe versie heeft de optie op je hele systeem te updaten.*D
Met het commando:
emerge --world update
werkt perfect B-)

Verwijderd

If you *just* received this message, these changes will be appearing on
anoncvs/rsync in ~5 mins... I need to sleep :)

Hi all,

Portage 1.8.5 has been released and contains a number of important
feature enhancements. First, this new version of Portage completes the
merge process (the process of copying files to your live filesystem)
about twice as quickly as previous versions.

The other new feature that most people will be interested is the new
"update" and "--world update" functionality:

Type "emerge update" to upgrade all core system components on your
system. Most up-to-date Gentoo Linux users know about this feature
already, since it's been around since 1.8.1, however...

*NEW* -- Type "emerge --world update" to *fully* upgrade all components
on your system -- all core components as well as upgrades to all your
installed packages. This is the "full system upgrade" functionality
that everyone's been waiting for!

Both features support the "--pretend" option.

In addition, Portage 1.8.5 features path sandboxing functionality, which
in effect "locks down" ebuilds so they can't do any direct modifications
to your real filesystem except in certain critical sections. Any
sandbox violations will cause an ebuild to abort.

Portage 1.8.5 also features Geert Bevin's new fine-grained MAINTAINER
variable. To enable sandboxing, add this to /etc/make.conf:

MAINTAINER="sandbox"

You can also enable the sandbox on a temporary basis as follows:

# MAINTAINER="sandbox" emerge foo/bar

Unless you want to use the sandbox, most users will not want MAINTAINER
to be defined. However, for developers, the new MAINTAINER features are
invaluable. Here's a reasonable default setting for all people with cvs
read/write access:

MAINTAINER="digest cvs sandbox"

Here are the MAINTAINER flags now supported:

sandbox: enables path sandboxing
digest: automatically create digests for new ebuilds
cvs: automatically commit new digests to cvs
noclean: turn off automatic cleaning of dirs in /var/tmp/portage
noauto: don't execute prior ebuild steps automatically

Thanks to everyone who contributed to this Portage release!

Best Regards,

--
Daniel Robbins <drobbins@gentoo.org>
Chief Architect/President http://www.gentoo.org
Gentoo Technologies, Inc.
debian....eat your hard out.. :P

• balk
ik kreeg vandaag m'n mobo binnen en kon ik de XP1700+ proc erop prikken en gaan spelen :)

De oude Debian install wilde niet starten (een kernel panic), toen ben ik maar begonnen aan gentoo.

Vanmiddag om 17.00 begonnen met X compileren en nu zit ik in KDE met een zelf gecompileerde Mozilla :)

werkt vooralsnog errug toppie!

Af en toe komen er wel vage errors langs, bijvoorbeeld bij X compileren. De compilatie gewoon opnieuw gestart en toen slaagde hij er wel in.

mooi man!

Ik denk dat (zeker met de snelle processoren van tegenwoordig) deze zelf-compileer distro hoge ogen gaat gooien! Hoewel, paradox:
langzame proc: snelheidswinst is relatief groter (en gewenster) maar compileren duurt eeuwen op een PII <-> snelheidswinst is niet verschrikkelijk groot en compileren gaat razend snel op een nieuwe proc

Je zou dus zeggen dat er minder behoefte komt aan zelf compileren. Snel == snel, en sneller dan met je ogen knipperen kan niet :P

Verwijderd

Een interessante mailing op de Gentoo-list over de toekomst van Gentoo:
On Mon, 2002-01-14 at 18:06, David Bakody wrote:
> Is there a roadmap anywhere on Gentoo and it's future plans?
>
> I don't really know how to say this any other way, so I guess I'll be
> blunt: Gentoo strikes me as being a distribution that is on its way to
> becoming one of the best out there. This also means it's probably
> going to be going places on all kinds of different levels beyond just
> purely technical ones. It seems to resolve LOTS of the issues that
> plague other distros, yet is powerful to satisfy slacker and debian
> types, but is easy enough for Red Hat / Mandrake folks. It's hard to
> believe that such a distribution would not, at some point, take off
> like wildfire (assuming it hasn't already).
>
> Does anyone know if Mr. Robbins and/or any of the other contributors
> have financial ambitions with this distribution ala Red Hat? I have
> zero problems with that, but I am kind of wondering just how far
> *love* can propel a distribution before someone, somewhere, starts
> puting together a business model, a plan, a stock offering, and begins
> throwing around terms like "paradigm shift"...

Our primary goal is to develop a great distribution and create a fun and
innovative development community. We may start selling CDRs soon as a
convenience, but I don't really see a need to sell a boxed product until
we get to or near the FreeBSD level of popularity. At that point,
pushing to get Gentoo Linux at CompUSA stores, etc. could be helpful to
a lot of people.

I don't want to follow in Redhat/Mandrake's footsteps. I *do* want to
establish Gentoo Linux as the premiere Linux distribution for
developers, professionals, ISPs, datacenters, etc. But I'd rather use
grassroots marketing and volunteer development rather than trying to get
VC and doing an IPO. We all saw what happened at the end of the .com
boom. Whent the bubble bursts, it isn't pretty. I don't need that kind
of stress. :)

I take great reassurance in the fact that Gentoo Linux needs no external
financing. We're not dependent on any kind of funding at all, and I
like it that way. No economic downturn, terrorist attacks or lack of
venture capital can stop us from creating a great distribution. And no
quarterly reports to waste time on.

Speaking of terrorists, I've been thinking that in a way, we are a kind
of "anti-terrorist" organization -- a decentralized, international group
of people who are working very hard to bring about change by *creating*
rather than blowing things up. This may sound a bit sappy, but I think
that this collaborative creation is really the heart of what Gentoo
Linux is about and what makes it enjoyable for so many of us. We're all
trying to create something excellent, not just something profitable.

The idealism of our goal is what makes Gentoo Linux development so
enjoyable for so many. I want Gentoo Linux development to remain a
hobby and never become just a job because hobbies are where our passions
lie and jobs are just obligations. Much passion produces a great
distro, and many jobs produce, well, Redhat.

I'm not against making money from Gentoo Linux-*related* businesses.
But I don't want to set up a traditional "distro" company like Redhat,
Mandrake or SuSE have done.

So, to answer your question:

> but I am kind of wondering just how far
> *love* can propel a distribution before someone, somewhere, starts
> puting together a business model, a plan, a stock offering, and begins
> throwing around terms like "paradigm shift"...

For 2 years, Gentoo Linux has been an obscure distro. It has survived
those times. Now that we're becoming more popular, more developers are
starting to contribute. So, the hard times are really behind us and I
see no reason why all of the sudden we'd *need* to do an IPO. Certainly
not if developing a great distro is our only goal.

Disclaimer: I am not a communist, I just don't like traditional
businesses :)

Best Regards,

--
Daniel Robbins <drobbins@gentoo.org>
Chief Architect/President http://www.gentoo.org
Gentoo Technologies, Inc.

• Ronald
  • Laatst online: 23:20
Gentoo lijkt me zeer interessant.
Ik werk nu op een LFS machine met gnome/kde en mozilla allemaal vanaf sources maar je merkt het wel als je 'even' evolution wil upgraden van 1.0.0 naar 1.0.1
komt hij aanzetten met dat je GAL en gtkhtml ook nog even moet upgraden. Dit zou met gentoo automagisch moeten gaan als ik het zo lees.

Iemand merkte op dat binaries die je zelf compiled altijd zo groot zijn. Dit komt doordat normaal gesproken de debugging symbols nog in de binaries zitten. Tenzij je met debugger software wil gaan spelen boeit die debug info helemaal niet en kun je met het programma strip de debugging symbols verwijderen (niet altijd even safe om te doen!)
Ik heb zitten zoeken of gcc een optie heeft deze symbols maar niet in de binaries te zetten, maar niets gevonden. Als iemand het wel weet :)

* Ronald zegt: overklok niet teveel, evolution compile wordt cpu erg warm van (crashde tijdens typen van vorige versie van deze post :( )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sjezus, was ik mozilla aan het bakken, gaat ineens mijn pc speaker over zijn toeren. Om daar nog niet gek van te worden, vlak voordat hij klaar is, kernel panic. For fucks sake, weer een 2.4.x kernel hoor. Nooit last gehad met 2.2.x. Nouja hij draait nu.

Over het schijfruimte gebruik, wat kan ik allemaal wegflikkeren om schijfruimte te besparen?

Dependencies, als hij een pakket al gemerged heeft en een ander pakket heeft hem als dependency wordt deze dan nog een keer gemerged?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ik heb net m'n slackware een beetje op de rails.. maar ik geloof dat ik toch maar Gentoo moet gaan installeren (he Gila :)).

Kun je daar ook nog wel makkelijk zelf zooi compilen? Of (nog liever) zelf packages maken???
En KDE (2.2.2 ofzo) is dat gecompiled met objprelink? Scheelt namelijk best wel veel in de opstart tijd van KDE en Konquerer....

Verwijderd

ja dat kan .. en zelf ebuilds maken heb ik al gedaan... kijk maar naar de topic title van #linux :)

/me likt wollukjeg .. :P

Verwijderd

Zit wel een grote installatie handleiding bei of nie....

Verwijderd

De installatie verloopt lekker vlot, niet al te ingewikkeld.
Alleen zit ik met het probleem dat gentoo tijdens het booten van de kernel vastloopt op de memorystick in m'n Sony Vaio :(

Nu kan ik dus nog steeds niet met gentoo aan de slag.

Het portage systeem werkt overigens perfect!

• balk
Op woensdag 16 januari 2002 10:16 schreef wouzer het volgende:
Sjezus, was ik mozilla aan het bakken, gaat ineens mijn pc speaker over zijn toeren. Om daar nog niet gek van te worden, vlak voordat hij klaar is, kernel panic. For fucks sake, weer een 2.4.x kernel hoor. Nooit last gehad met 2.2.x. Nouja hij draait nu.
Dat van die herrie was bij mij ook, en het duurt verschrikkelijk lang (1,5 a 2 uur), geen kernel panic en wel een bloedjesnelle Mozilla :P
Over het schijfruimte gebruik, wat kan ik allemaal wegflikkeren om schijfruimte te besparen?
De sources? En lees de manpage van emerge, staat iets in over cleaning
Dependencies, als hij een pakket al gemerged heeft en een ander pakket heeft hem als dependency wordt deze dan nog een keer gemerged?
Volgens mij niet. Wel als je 'bloatware' scripts als kde-base/kde gebruikt (schoonheidsfoutje)
Op woensdag 16 januari 2002 10:28 schreef msturm10 het volgende:
Kun je daar ook nog wel makkelijk zelf zooi compilen? Of (nog liever) zelf packages maken???
:) je compileert zelfs de compiler zelf :) En je kan ook pakketjes maken.
En KDE (2.2.2 ofzo) is dat gecompiled met objprelink? Scheelt namelijk best wel veel in de opstart tijd van KDE en Konquerer....
Kan je aangeven in /etc/make.conf. Daar kan je bijvoorbeeld ook aangeven of je Gnome wilt ofzo. Als je dan mc wil installeren krijg je Gnome erbij. Als je gnome in dat bestand weglaat installeert ie alleen mc.

Ik heb het idee dat alles veel minder geheugen gebruikt. Ik had kde draaien (zonder veel andere programma's) en er stond 50 MB op de teller :)
Op woensdag 16 januari 2002 11:10 schreef tasker het volgende:
Zit wel een grote installatie handleiding bei of nie....
slechts 7 kantjes. Wel handig/practisch om uitgeprint te hebben.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
na wat problemen is het toch gelukt (pas na 4 installatie's :( )

maar het bevalt me goed

lekker makelijk met dat emerge

is alleen jammer is ik me linux weer eens *#$&(*&
dan moet ik weer een hele tijd gaan wachten

Verwijderd

Na wat problemen met het aan de praat krijgen van soms wat vervelende hardware (met name de memory-stick en de externe cdrom :( ) is het dan eindelijk klaar.
Hoewel, helemaal klaar is het natuurlijk nooit :)

btw. via de mailinglist krijg je wel heel snel antwoord op je vragen, binnen de minuut! En dan kun je ook nog via irc je vragen kwijt. Goede service dus.

Ik blijf nog wel even met gentoo bezig denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
graag nog meer ervaringen !!

Verwijderd

ik gebruik nu al een tijdje gentoo, ik moet zeggen dat het gewoon geweldig is :), het is heel mooi naar je eigensmaak in te richten en je compiled echt alles zelf, lijkt wel een beetje een geautomatiseerde LFS :D

Verwijderd

Ik gebruik al een paar maanden gentoo. Het is een leuk concept, echter de uitvoering is niet goed genoeg. Ik heb vanaf het begin problemen met:
• Gentoo kernel, compileert niet eens in diverse versies
• Regelmatig falende ebuilds
• Mozilla 0.98 al 6 keer gecompileerd, X-4.2.0 al vaker vanwege nieuwe ebuild
• Een crashende noatun
• Falende bootmanager (GRUB)
• Sommige software is veel te up to date, andere loopt enorm achter
• Dependency checking werkt maar half
• Vervelende neiging de foute kernelheaders te willen installeren

Ik had vernomen dat de 'stable' in maart zou moeten verschijnen. Ik zie echter VEEL te VEEL bugs om dat te kunnen realiseren. Daarnaast wijzigt de syntax van de packagemanager ook per versie zo'n beetje.

Conclusie: het is snel, het lijkt erg mooi, het is echter nog lang niet volwassen. Jammer maar helaas.

Verwijderd

• Gentoo kernel, compileert niet eens in diverse versies
Wat houdt je tegen om de kernel ergens anders vandaan te halen. Je eigen patch set te gebruiken.
• Regelmatig falende ebuilds
ALs je ook iets zo melden doormiddel van bugs page, mail of irc dan zou het gefixed worden. Als je niks meld weten we ook niet dat iets het niet doet.
• Mozilla 0.98 al 6 keer gecompileerd, X-4.2.0 al vaker vanwege nieuwe ebuild
Waarom zou je als er een nieuwe ebuild komt opnieuw compilen als het voor jouw werkt. Ken aan mijn leggen maar dan ben je wel lekker vaag bezig.
• Een crashende noatun
Werkt perfect bij mij. Maar zie mijn reactie op falende ebuilds
• Falende bootmanager (GRUB)
Dan instaleer je toch gewoon lilo waarom moeilijk doen als het ook anders kan
• Sommige software is veel te up to date, andere loopt enorm achter
Zie falende ebuilds. Geld precies hetzelfde
• Dependency checking werkt maar half
Werkt gewoon goed hier
• Vervelende neiging de foute kernelheaders te willen installeren
Is gefixed. Ook weer omdat het gemeld werd
Ik had vernomen dat de 'stable' in maart zou moeten verschijnen. Ik zie echter VEEL te VEEL bugs om dat te kunnen realiseren.
Dat komt helemaal goed en het aantal bugs valt reuze mee. Er word hard aan gewerkt en een 1.0 versie zit eraan te komen.
Daarnaast wijzigt de syntax van de packagemanager ook per versie zo'n beetje.
OOk een beetje overdreven. Maar ja zoals je alwist is Gentoo in de beta fase en dan kan het wel een gebeuren dat er wat verandert.Er zijn de laatste tijd een aantal neiuwe opties bijgekomen.
Conclusie: het is snel, het lijkt erg mooi, het is echter nog lang niet volwassen. Jammer maar helaas.
Duh het is een beta en ja jammer helaas voor wie?

Verwijderd

Ohw het zal vast allemaal wel een keer goed komen, maar ik ben niet zo positief dan jij. Dat er een bugs.gentoo.org is is meen ik n.a.v. een mail op de list van ondergetekende.
Bugs meld ik wel, die kernelheaders waren gisteravond nog niet opgelost (ik moest ze weer in package.mask zetten na emerge rsync), vervolgens gaat de ebuild van X-4.2.0 op zijn bek (r6). En ik maar denken dat al die nieuwe ebuilds bugs oplossen en dat dat het minste is wat je kunt doen voordat je bugs gaat melden: zorgen dat je systeem up to date is. Maar dat zal ik dan wel verkeerd zien. En jammer? Jammer voor mij en jammer voor Gentoo, ze zijn een gebruiker kwijt die dus geen bugs meer zal submitten.
Ik vond het concept echt mooi en goed. Ik vrees echter dat de flexibiteit van het systeem stabliliteit in de weg staat vanwege complexiteit en de mate waarin zaken in verschillende configuraties getest kunnen worden anders dan door users. Er is echter nog nooit iemand geweest die naar aanleiding van een bug melding maar geinformeerd heeft wat voor een systeem ik heb en welke config er actief is. Desgevraagd: sinds vandaag RedHat 7.2 .

/edit: Ik ben nog steeds niet vergeten dat ik midden in de nacht wakker werd omdat de speaker stond te loeien bij de compilatie van Mozilla, enige oplossing die ik toen zag (aan 't compileren kon het niet liggen) was de speaker er uit trekken :(

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 15:03
Was die kernel beep niet gewoon iets van mozilla ? Voor de rest dacht ik niks te maken met Gentoo.

Heel wat bugs in de database zijn nieuwe ebuilds die nog gecheckt moeten worden of niet Gentoo bugs.

Gentoo is beta, dus wat wil je ? Ik ben d'r supertevreden mee en ik zou d'r echt nooit aan moeten denken om weer naar de Redhat of zelfs Debian hel terug te moeten.

Verwijderd

Nog nooit gehoord van setterm -bfreq 0 dan gaat ie niet meer beepen. Dat beepen ligt trouwens gewoon aan mozilla.

Er word door andere users heel actief mee gedacht en de meeste bugs wortden terplekke gelijk opgelost.

Ach ja ik denk dat je met zon instelling ook beter redhat kan gaan draaien.

Verwijderd

het is toch hier op got wel duidelijk dat gentoo nog niets eens 1x stabiel is :? er wordt nog steeds aangewerkt.

en ik denk trouwens dat niet er hier mensen zijn die het begrijpen. dingen die niet compilen enzo.. waar ligt dat aan :? gentoo dacht het niet.

die ebuilds zijn gewoon auto-compile dingen die het voor de gebruiker mogelijkmaakt om het te managen wat geen enkele distro zo goed doet al gentoo imho...

maar ja.:) de tegens komen meestal voor uit frustraties.:)

Verwijderd

Boek LINUX Unleashed bestelt en gentoo maar eens installeren.
Ik heb begrepen dat het voor complete n00bs zoals ik een vrij zware klus is maar waar je wel linux mee leert. Ach linux als nieuwe hobby lijkt me wel wat.

Hoe het me bevalt post ik later nog wel eens als het op mijn bak staat. Lijkt me wel handig voor mensen die zoals ik geinteresseerd raken in Linux maar niet goed weten wat je ermee moet en kunt. De reviews van de verschillende distro's zijn vrij helder maar de rest van GoT is nogal onbegrijpelijk voor me. Dat houd denk ik toch wel wat mensen ervan af om met linux te gaan werken. Eerst maar eens boek gaan lezen.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op vrijdag 21 juni 2002 11:34 schreef William het volgende:
Ik heb begrepen dat het voor complete n00bs zoals ik een vrij zware klus is maar waar je wel linux mee leert. Ach linux als nieuwe hobby lijkt me wel wat.
stelt nix voor hoor, als je kan lezen tenminste

Verwijderd

Van Gentoo leer je niet veel over Linux. Daarvoor gaat er net even wat te veel automagisch in Gentoo. Als je echt wil leren van Linux kun je beter aan de gang met Linux From Scratch

• balk
Op vrijdag 21 juni 2002 11:43 schreef janjanjansen het volgende:
Van Gentoo leer je niet veel over Linux. Daarvoor gaat er net even wat te veel automagisch in Gentoo. Als je echt wil leren van Linux kun je beter aan de gang met Linux From Scratch
even nuanceren:
Van Gentoo leer je een hoop over Linux, maar van LFS leer je (veel) meer.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op vrijdag 21 juni 2002 12:08 schreef balk het volgende:

[..]

even nuanceren:
Van Gentoo leer je een hoop over Linux, maar van LFS leer je (veel) meer.
van gentoo leer je alleen als je niet alleen klakkeloos die manual over zit te tikken, maar ook weet wat je nou daadwerkelijk intypt

Dat geldt voor alle distro's eigenlijk

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 21 juni 2002 11:43 schreef janjanjansen het volgende:
Da's dus weer onzin. Een n00b krijgt dat echt niet aan de praat, je moet goed weten waar je mee bezig bent. Het komt voor een groot deel ook nog zelf op het editten van config files aan, weten welke packages je nodig hebt om wat te doen en meer van dien aard.
Je leert er dus wel degelijk veel van, al is het niet zoveel als bij LFS.

Tja

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 12:20 schreef MadEgg het volgende:
Da's dus weer onzin. Een n00b krijgt dat echt niet aan de praat, je moet goed weten waar je mee bezig bent. Het komt voor een groot deel ook nog zelf op het editten van config files aan, weten welke packages je nodig hebt om wat te doen en meer van dien aard.
Ja, maar dat is toch juist het punt? Als je veel wilt leren van linux, moet je dat (LFS) dus doen!

Bij Gentoo wordt het gewoon allemaal semi-automagisch gedaan - wat ik (sarcastisch/met een knipoog ;)) 'LFS for n00bs' noem - oftewel, LFS voor mensen die het niet weten en niet willen leren.

Als je echt wilt leren gebruik je LFS. Dat was altijd al zo en dat zal altijd zo blijven - dat is LFS. Gentoo is perfect geschikt voor mensen die het interessant vinden en hun computer als hobbyproject willen gebruiken voor een goed-geoptimaliseerd systeem, maar komt qua leren niet eens in de buurt van LFS - dat is gewoon voor een ander publiek. Gentoo is dus niet slecht, maar anders. Ik ga ook geen redhat aanraden aan iemand die LFS wil (ervanuitgaande dat hij weet waar hij mee bezig is).

[oude-koeien-uit-de-sloot-haal-mode] Overigens vond ik de opmerking uit februari 'ja met zo'n instelling kun je ook beter inderdaad redhat gebruiken' behoorlijk grof. :{. [/oude-koeien-uit-de-sloot-haal-mode]

Verwijderd

Op vrijdag 21 juni 2002 11:34 schreef William het volgende:

Hoe het me bevalt post ik later nog wel eens als het op mijn bak staat. Lijkt me wel handig voor mensen die zoals ik geinteresseerd raken in Linux maar niet goed weten wat je ermee moet en kunt. De reviews van de verschillende distro's zijn vrij helder maar de rest van GoT is nogal onbegrijpelijk voor me. Dat houd denk ik toch wel wat mensen ervan af om met linux te gaan werken. Eerst maar eens boek gaan lezen.
Nog een opmerking van praktiche aard, voor LFS heb je een al draaiende distro nodig, dus daar kun je in ieder geval niet mee beginnen. Mijn Linux Unleashed ging over RedHat. Het handigste is te beginnen met de distro welke in het boek wordt behandeld en dan pas over te stappen op Gentoo of LFS.

Verwijderd

Mijn bedoeling is om spelenderwijs Linux onder de knie te krijgen zoals dat vroeger ook met ms-dos ging. Laat ik eerst dat boek eens lezen. Dan gentoo proberen. Als ik dat allemaal begrijp kan ik eens aan LFS beginnen. Toch bedankt voor
alle respons.

Doel: windows voor gaming te laten en voor de rest overstappen op Linux.
Pagina: 1 2 Laatste