Je introduceert niet bestaande mensen om een stelling over wel bestaande mensen kracht bij te zetten. Dat noemen we de straw-man fallacy.GaMbiNo schreef:
[..]daar doel ik dus egenlijk niet op maar meer op het feit dat ze waar overtuigd zijn van het feit dat ze nauwelijks tot geen tekortkomingen meer hebben.[..]
Het doet mij erg ik-ben-gefrustreerd-omdat-anderen-intelligenter-zijn-dan-ik aan.
Laat ik je even stangen:
Ik ben ruim bovengemiddeld intelligent, in elke zin waarin intelligentie algemeen aanvaard is (dus: IQ, vermogen tot leren, onthouden van veel feiten)(dus niet: creativiteit).
Zeg ik daarmee perfect te zijn? Nee. Intelligentie en perfectie zijn ongelijk aan elkaar.
Hooguit zou ik, geheel in lijn met je betoog, willen beweren dat ik makkelijker kan ontdekken waar mijn gebreken liggen en die verbeteren, zeker aangezien ik veel kan lezen over filosofie (wat voor minder intelligente mensen vaak minder is weggelegd omdat die meer moeite met abstracte begrippen en veel verschillende interpretaties van hetzelfde hebben), de kennis van de wijzen uit de geschiedenis op mezelf toepas en zie waar ik niet zeker kan zijn van zaken, waar gebreken in mij zitten, etc.
Dan wil ik als laatste je stelling nog even afzeiken, waarmee ik mijn derde zin rechtvaardig: als je hier serieus eens stelling over intelligentie wilt poneren, dan ga je het toch niet over "zwaar intelligent" hebben?! Dat is geen goed Nederlands en getuigt niet van intelligentie.
Tenzij je stelling natuurlijk alleen toepassing heeft op mensen die letterlijk beweren 'zwaar intelligent' te zijn. Dan is de stelling zelf-vervullend.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?