[Stelling] Wanneer is iemand intelligent??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op zondag 06 januari 2002 17:01 schreef Major_Kusanagi het volgende:
mag ik proefkonijn zijn?

ik ben 1e-jaars WO informatica. ergens diep heb ik het idee dat het onmogelijk is dat er mensen slimmer zijn dan ik. maar tegelijkertijd zul je me nooit horen opscheppen. verder voel ik me onder mensen die "minder slim" zijn lichtelijk ongemakkelijk, omdat ik ze geenszins het (vervelende?) gevoel wil geven dat zij dommer zouden zijn dan ik.

verder heb ik geen idee wat ik ermee aanmoet als iemand mij complimenten geeft over iets slims wat ik bedacht heb. maar tegelijkertijd voel ik me wel goed over hetgene wat ik bedacht heb.

ik ben verder een emotioneel gevoelig persoon, die altijd erg goed nadenkt of hetgene wat hij doet niet vervelend/kwetsend wordt gevonden en op 1 of andere manier behoorlijk goed andermans emoties kan aanvoelen.

lijkt dit (totaal)beeld intelligent of niet? (misschien duidt het feit dat ik dit post wel weer op een soort narcisme ofzo...)

ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik zoiets als dit post...

trouwens, op 1 of andere manier heb ik erg snel door of iemand slim is of niet. ik heb alleen geen idee hoe dat kan.
[atgast style moeilijke humor]
normaal knip ik erin, maar het hele verhaal was nodig, en verder, ik geloof er niks van dat jij dit hebt geschreven, volges mij was ik het zelf onder jouw naam ingelogd ;)
[/atgast style moeilijke humor]

Ik vind eigelijk dat intelligentie eigelijk alleen maar bestaat omdat mensen naar bevestiging zoeken. Ik bedoel, waarom zou je zoiets persoonlijks als intellegentie willen defineren ???
Het is wel interesant om te zien hoe de hoog begaafden die ik ken reageren op bepaalde dingen. Ik denk dat dit 'feit' bewijst dat een bepaald onderdeel dat met intelegentie te maken heeft meetbaar is.

Maar intellegentie is daarom volgens mij dus iets dat is opgebouwd uit vele onderdelen, dus wanneer is iemand intelligent? nou, wanneer iemand op alle gebieden hoog scoort.

En eerlijk gezegd denk ik niet dat er mensen zijn met meer dan '100%' ik bedoel dus, als iemand bijvoorbeeld een hoog IQ heeft, dan heeft hij waarschijnlijk een minder hoog EQ.

Dat brengt mij trouwens op mijn mening dat iedereen evenmoeilijke problemen heeft in zijn leven, aleen iedereen krijgt ze op een ander gebied. maar das misschien een beetje off topic :P

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Op woensdag 02 januari 2002 17:33 schreef marcelvdpol het volgende:
PS: Iemand 'Foundation' van Asimov gelezen?
Allemaal..

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Op vrijdag 11 januari 2002 21:38 schreef Atgast het volgende:
En eerlijk gezegd denk ik niet dat er mensen zijn met meer dan '100%' ik bedoel dus, als iemand bijvoorbeeld een hoog IQ heeft, dan heeft hij waarschijnlijk een minder hoog EQ.

Dat brengt mij trouwens op mijn mening dat iedereen evenmoeilijke problemen heeft in zijn leven, aleen iedereen krijgt ze op een ander gebied. maar das misschien een beetje off topic :P
Ik ben het wel met jouw eens dat er veel mensen zijn die een laag IQ hebben en een hoog EQ of visa versa. Maar ik denk niet dat er zoiets is als 100% en er zijn ook mensen die een vrij hoog EQ en IQ hebben of beide laag. Er is geen regel die zegt dat iemand met een hoog IQ een laag EQ moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9704

Wie is hier intelligent!!? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39210

Op woensdag 23 januari 2002 22:15 schreef wieikke :
Er is geen regel die zegt dat iemand met een hoog IQ een laag EQ moet hebben.
Volgens mij is zo'n regel er wel, maar dan precies andersom. Een hoog IQ gaat in de regel samen met een hoog EQ (omdat EQ beïnvloed wordt door het cognitievere IQ). Het is wel zo dat EQ en IQ in veel gevallen niet in balans zijn, maar dan praat je over veel kleinere verschillen (heel hoog IQ en gewoon hoog EQ bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Op donderdag 24 januari 2002 10:27 schreef mm-tje het volgende:

[..]

Volgens mij is zo'n regel er wel, maar dan precies andersom. Een hoog IQ gaat in de regel samen met een hoog EQ (omdat EQ beïnvloed wordt door het cognitievere IQ). Het is wel zo dat EQ en IQ in veel gevallen niet in balans zijn, maar dan praat je over veel kleinere verschillen (heel hoog IQ en gewoon hoog EQ bijvoorbeeld).
Er lopen echter genoeg praktijk voorbeelden rond die deze regel ontkrachten. Men neme een gemiddelde hoogleraar van een technische universiteit (ik heb zelf een tu gedaan, dus ik ken er wel een paar). Dit zijn over het algemeen mensen met een hoog tot zeer hoog IQ, maar tegelijktijd bezitten deze mensen mi een zeer middelmatig, zo niet laag EQ.

Andersom kan het ook..de gemiddelde lopende band werker zal niet zijn gezegend met een hoog IQ (uitzonderingen daargelaten). Toch zijn er van deze mensen die sociaal zeer goed onderlegd zijn.

Conclusie: ik denk niet dat die regel universeel toepasbaar is, maar dat de combinatie IQ-EQ redelijk normaal verdeeld zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39210

Ook daar is een verklaring voor (ja, ik blijf eigenwijs ;) ). Er is namelijk ook nog een verschil tussen een bepaald IQ hebben en er ook echt iets mee doen. Datzelfde geldt ook voor EQ. Je kunt een hoog IQ hebben (en dat verandert niet zomaar), maar er verder niets mee doen.
Mensen hebben de neiging om de beste eigenschappen het meest te ontwikkelen. Iemand met een hoog IQ en een iets minder hoog EQ zal daarom vooral de nadruk leggen op zijn IQ. In zijn gedrag wordt de kloof tussen 'merkbaar' IQ en EQ dan dus groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Op donderdag 24 januari 2002 11:11 schreef mm-tje het volgende:
Ook daar is een verklaring voor (ja, ik blijf eigenwijs ;) ). Er is namelijk ook nog een verschil tussen een bepaald IQ hebben en er ook echt iets mee doen. Datzelfde geldt ook voor EQ. Je kunt een hoog IQ hebben (en dat verandert niet zomaar), maar er verder niets mee doen.
Mensen hebben de neiging om de beste eigenschappen het meest te ontwikkelen. Iemand met een hoog IQ en een iets minder hoog EQ zal daarom vooral de nadruk leggen op zijn IQ. In zijn gedrag wordt de kloof tussen 'merkbaar' IQ en EQ dan dus groter.
Tuurlijk, mee eens. Maar ik zie hierin nog geen bewijs voor je stelling.

Wat jij beschrijft zijn verschillen van enkele punten op de IQ en EQ score. Ik meen uit je eerdere replies op te maken dat je denkt dat de verschillen tussen het IQ en EQ veel groter zijn (tientallen punten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38048

Op vrijdag 11 januari 2002 10:19 schreef Fused het volgende:

[..]

Confucius zei:
[..]

[sarcasm]Zoals je in je oneindige wijsheid schijnt te begrijpen bedoelde hij dit natuurlijk letterlijk.[/sarcasm]
confucius zei ook:
de Wijze oordeeld nooit, maar ziet de dingen zoals ze simpelweg zijn.
Hmm, wat moeten we daar dan van denken?? Is er voor wijsheid inteligentie nodig? :?
Grts:

Bob../

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28959

mijn IQ is nie al te hoog, maar mijn EQ is wel VER beneden pijl :(
bij mij is het verschil best wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28959

Op zaterdag 26 januari 2002 00:32 schreef b.onzen het volgende:

Hmm, wat moeten we daar dan van denken?? Is er voor wijsheid inteligentie nodig? :?
Grts:

Bob../
ja tuurlijk.. maar niet bovengemiddeld veel intelligentie denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44698

Iemand is intelligent als hij makkelijk kan onthouden. Men is slim als men kennis makkelijk toe kan passen.
Ikke ben intelligent maar zeker niet slim...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38048

Hmm, Ik ben het met je eens. Er zijn verschillende Niveaus wat dat betreft.

Wie inteligent is hoeft niet per definitie slim te zijn. Sosiale vaardigheid teld denk ik ook mee.
hij die mensen kend is wijs,
hij die zichzelf kend is verlicht.

confucius.
Reakties hierop??

Grts:
Bob../

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wil iedereen die hier met dat EQ gebrabbel komt alsjeblieft de Volkskrant wetenschapsbijlage van afgelopen zaterdag lezen en zich goed realiseren welke doorslaggevende bezwaren er tegen EQ bestaan?

Dat napraten van een hype zonder enige reflectie op wat je nou eigenlijk zegt begint me goed te irriteren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Je bent intelligent wanneer je je kan inleven in andere mensen, zodat je weet hoe je ze pijn kan doen en dit kan voorkomen...

Als iedereen zo 'intelligent' was, zou er geen geweld bestaan...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46799

Op zondag 27 januari 2002 15:21 schreef Moody het volgende:
Je bent intelligent wanneer je je kan inleven in andere mensen, zodat je weet hoe je ze pijn kan doen en dit kan voorkomen...

Als iedereen zo 'intelligent' was, zou er geen geweld bestaan...
En je bent pas echt SLIM wanneer je deze intelligentie zo weet toe te passen dat de winst ligt in RISC (landjepik, de verdorven gebieden omtoveren tot het hof van Eden) en dat de schade die je anderen aandoet bestaat uit het destructieve effect van de jaloezie.

Maar of dat nog iets met Intelligentie te maken heeft?
Uiteindelijk wel..

Het zo volledig als mogelijk gebruiken van de mogelijkheden die je hebt, op een wijze die een zo groot mogelijke oogst oplevert, met inachtneming van een zo laag mogelijke uitval van reeds gecreërde bronnen van geluk en wijsheid (en rijkdom).

Op alle drie de punten scoor ik jammerlijk laag.. (zowel in gebruik nemen en oogsten als behouden) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor zover ik heb begrepen doelt threadstarter in wezen op hetzelfde.. Intelligentie in de vorm van wijsheid.

En wie wijs is houdt wijselijk zijn mond, ga ik toch mooi weer voor de mand. Domme hond die ik ben.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor zover ik heb begrepen doelt threadstarter in wezen op hetzelfde.. Intelligentie in de vorm van wijsheid.

En wie wijs is houdt wijselijk zijn mond, ga ik toch mooi weer voor de mand. 'woef' :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Inteligentie kan je natuurlijk opdelen in een aantal factoren : Logisch denken, Herkenning, Snelheid van antwoorden, kennis, flexibiliteit bij omgaan situatie's. etc

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44698

Iemand die zichzelf kent in ook wijs...
Of kan iemand alleen wijs zijn alssie oud en grijs is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27031

Op maandag 28 januari 2002 18:03 schreef venice het volgende:
En wie wijs is houdt wijselijk zijn mond.
Zwijgen is toestemmen, wordt ook welleens gezegd. Een beetje moed om eens zo nu en dan te zeggen kan zo nu en dan ook welles positieve invloed hebben op je eigen of andermans leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44843

Hmmmmmmmmmmmm...

Heb het meeste gelezen en er moet me toch iets van 't hart :). "Mensen die Intelligent zijn" - Ik neem even aan dat je mensen bedoelt met een hoog IQ, die OOK NOG (!) "sociaal begaafd" zijn. .. Hm.

Ik heb een hoog IQ. Dat is niet iets om uitermate trots op te zijn, daar heb ik namelijk niets voor gedaan. (dus : zou hetzelfde zijn als trots zijn op het feit dat je een mooie neus hebt of.... ... dat je blank bent).

-> Intermezzo : Als dit een thread over aziaten zou zijn, zou het dus kunnen dat iemand zegt : Ik ben zelf aziaat en blablabla.. daar kun je hem dus niet op afrekenen (hiermee maak ik hoop ik voldoende duidelijk)

Goed.. Niet trots dus, maar wel blij ! Je hebt er niets voor gedaan, je kunt er wel iets mee gaan doen (!) en een van de manieren om er iets mee te doen, is andere mensen zoeken, die hetzelfde delen (IMHO nog steeds een fysiologische afwijking in je hersenen). Ik heb dit gevonden en moet zeggen dat ik enorm veel plezier heb van discussies, denk avondjes en andere nuttige en nutteloze bezigheden.

Dus (om af te ronden).. als iemand nou de kwaliteit van zijn / haar eigen leven kan vergroten door mensen te vinden met dezelfde interesses, dan is dat toch mooi ?? Als hij / zij om dat te bereiken moet *vertellen* (let op : NIET "pochen") dat hij een bepaalde afwijking van het normale heeft, dan is dat toch GOED ?

..

Recap : ik zie er geen kwaad in als mensen *melden* dat ze intelligent *zijn* (want DAT kun je meten), ik heb er wel "problemen" mee als mensen *pochen* omdat ze zichzelf door hun intelligentie BETER vinden dan een ander...

met groeten, muizz
Pagina: 1 2 Laatste