Wanneer is tijd begonnen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Omdat ik nu al een poosje over het begrip tijd qua secondes nadenk vroeg ik me ineens ook af:

wanneer is tijd begonnen? en zal het ooit ophouden?

Dat eerste vind ik moeilijk te beantwoorden, en eigelijk is het onmogelijk om voor ons mensen te bevatten dat tijd ooit begonnen moet zijn, want het is iets abstracts.
Ik denk dus, dat als God van zichzelf zegt dat hij noch begin nog eind heeft, het net zo is met tijd. Tijd is er ook altijd al geweest en zal er ook altijd blijven.

Maar ik heb vast niet de enige mening over dit onderwerp. Nog meer mensen die denken te weten wanneer tijd is begonnen? of wanneer het weer zal eindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

Ik denk dat je tijd kunt zien als extra dimensie. In die zin kunnen we onze 3D ruimte (die verandert over de tijd) zien als een statische, tijdloze 4D ruimte. Als die 'tijd'richting echter gekromd is (net zoals ons platte 2-dimensionale aardoppervlak gekromd om een bol zit), is er geen begin of einde van de tijd.

Voor ons zou dit betekenen dat de tijd (zoals wij die ervaren in onze 3D beleving althans) zich herhaalt, m.a.w. dat we in een 'infinite loop' zitten. Maar op het geheel is tijd niet van toepassing, dus is tijd ook niet op een bepaald moment ontstaan, noch zal het op een bepaald moment weer ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

misschien moet je eerst het begrip tijd is nader onderzoeken, want wat is tijd eigenlijk? Zonder een goede omschrijving van tijd kun je ook niet zeggen wanneer het begonnen is...

het is overgens nu wel tijd om naar bed te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Tijd was er altijd al :)

Begrip is ingevoerd door de mensen op het moment dat ze gingen handelen en afpraken maken, dan zou het toch wel handig zijn om iets af te spreken (bij die-en-die stand van de zon enzo).

En dan zal er wel eens een vage Harrie op het idee zij gekomen om overal in de wereld het eea te standariseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6921

heel simpel:

Bij de grote knal waardoor energie in materie werd omgezet zoveel miljarden jaren geleden. Zonder tijd bestaat er namelijk geen materie omdat anders de molekulen niet kunnen bewegen. Zonder tijd geen snelheid dus geen beweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 10:10

DeX

Kan men gewoon niet het volgende begrijpen: Het is er gewoon. is er altijd geweest, zal er altijd zijn.

waar het vandaan komt?
wanneer het afloopt?

I dunno...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 28 december 2001 08:43 schreef DeX het volgende:
Kan men gewoon niet het volgende begrijpen: Het is er gewoon. is er altijd geweest, zal er altijd zijn.

waar het vandaan komt?
wanneer het afloopt?

I dunno...
Nee omdat er sterke bewijzen zijn dat het is begonnen bij de oerknal, dus waarom zouden we het aannemen dat het er altijd al is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 14:17
De mens heeft iets nodig om zich aan te binden hoe lang ze ergens mee bezig zijn enzo en daarvoor hebben ze tijd uitgevonden

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 28 december 2001 09:01 schreef BOCmetalhead het volgende:
De mens heeft iets nodig om zich aan te binden hoe lang ze ergens mee bezig zijn enzo en daarvoor hebben ze tijd uitgevonden
Ok dus tijd hebben wij dus uitgevonden, hoe verklaar je dan de bewegingen voordat wij mensen bestonden?
Een beweging heeft een snelheid en snelheid is afstand/tijd

Zonder tijd zijn er namelijk geen gebeurtenissen dus geen beweging dus moleculen bewegen niet dus materie valt uiteen (dit is nooit bewezen trouwens maar waarschijnlijk wel waar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Op vrijdag 28 december 2001 08:56 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Nee omdat er sterke bewijzen zijn dat het is begonnen bij de oerknal, dus waarom zouden we het aannemen dat het er altijd al is geweest?
Er zijn (sterke) bewijzen dat tijd ontstond toen de oerknal plaatsvond?

Dus ineens was er tijd en materie, zomaar uit het niets... tsja, dat vind ik nogal moeilijk te geloven. Voordat die oerknal ontstond moeten er reacties hebben plaatsgevonden, anders kan iets niet ontstaan, en voor een reactie heb je tijd nodig, dus tijd kan onmogelijk tegelijkertijd ontstaan zijn met de oerknal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Op vrijdag 28 december 2001 09:01 schreef BOCmetalhead het volgende:
dus zodra de mensheid is uitgestorven is er volgens jou ook geen tijd meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus zodra de mensheid is uitgestorven is er volgens jou ook geen tijd meer?
Precies. Tijd is iets wat alleen maar in ons hoofd zit, het is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus ineens was er tijd en materie, zomaar uit het niets... tsja, dat vind ik nogal moeilijk te geloven. Voordat die oerknal ontstond moeten er reacties hebben plaatsgevonden, anders kan iets niet ontstaan, en voor een reactie heb je tijd nodig, dus tijd kan onmogelijk tegelijkertijd ontstaan zijn met de oerknal.
Er was dus energie en dat kan worden omgezet in energie. Energie zijn geen deeltjes dus er is geen tijd nodig om energie te laten bestaan. Helaas heb ik ook geen verklaring voor het feit dat er zonder tijd zomaar materie is ontstaan maar tijd MOET er zijn anders kan er geen materie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 28 december 2001 14:54 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Sommige mensen willen ook geen wetenschappelijke bewijzen horen he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06

Wildfire

Joy to the world!

Wat wij tijd noemen is er sinds de oerknal. Maar ja, als er daarvoor geen tijd was hoe kon er dan toch iets gebeuren?

Jaja, tijd is een raar iets...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30265

Inderdaad.

Tijd is iets wat wij waarnemen als er beweging is, maar 'tijd' op zich bestaat volgens mij helemaal niet. De vraag wanneer het begonnen is en wanneer het eindigt is dus irrelevant, of je kunt zeggen dat tijd begonnen is toen de eerste beweging er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-06 23:28

Postie

No beer, no glory

Tijd is er ook altijd al geweest en zal er ook altijd blijven.
Hmm, dus als tijd er altijd al is geweest, dan is dat al oneindig lang bezig en gaat het oneindig lang door. Dus ik heb oneindig lang moeten wachten totdat ik geboren werd. Maar toch ben ik er in eindige tijd. Kan tijd er dan wel altijd zijn geweest?

Live every day, as if it's your last one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFrans
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2024

MrFrans

Always watching

Op vrijdag 28 december 2001 03:38 schreef Rolex het volgende:

Ik denk dus, dat als God van zichzelf zegt dat hij noch begin nog eind heeft, het net zo is met tijd. Tijd is er ook altijd al geweest en zal er ook altijd blijven.
Het kan ook zo zijn dat God/Allah (wat dan ook) buiten tijd bestaat en dat hij tijd heeft gecreerd, zodat er simpele levensvormen zoals ons konden onstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-07 18:26
Tja, als de tijd stilstaat, is er dan nog sprake van tijd? Zo bekeken zou het er altijd al geweest kunnen zijn; stilstaande tijd is voor ons het zelfde als geen tijd. Wat mij betreft is dit een vraag van de "wat ligt er ten noorden v.d. noordpool?" categorie. Tijd zal in ieder geval begonnen zijn (te lopen?) op het moment dat er daadwerkelijk een tijdswaarneming gedaan kon worden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 12:33
tijd is in mijn ogen een extra dimensie. het geheel van alle dimensies is heeft een toestand en die toestand veranderd. toevallig zien wij die toestandsverandering als een verplaatsing in de tijd.

daarom zal tijdreizen ook niet mogelijk zijn, je kan de toestand van het universum niet in 1 klap veranderen (het veranderd vanzelf, niet door ons) zodat alleen de "tijd-dimensie" anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38690

he voor die oerknal is tog ook een beetje beweging nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44347

tijd is een vorm van een illusie die mensen zijn gaan gebruiken omdat het makkelijk is...
Je kan nooit bewijzen dat tij bestaat.

Tijd = verandering.

Verandering bestaat wel, celdeling ect....
Wij hebben hier ooit een tijd aan gekoppeld omdat dat makkelijk is.

Het idee dat alle tijd ergens tegelijkertijd bestaat, is door een aantal denkers afgeleid om het idee van tijdreizen te poneren. Daarbij is het idee dat het menselijk besef van het verstrijken van de tijd niet veel meer is dan een illusie. Deze illusie komt voort uit de verwarring tussen het vaststaande gegeven en het echte. Dit wil zeggen dat mensen geloven dat ze in een reeks tijdelijke realiteiten bestaan, terwijl ze in feite in een reeks tijdelijke gegevens bestaan die slechts fragmenten zijn van een enkele realiteit die alle tijd omvat.

In dit opzicht wordt de rol van de toeschouwer (de persoon die zijn werkelijkheid meemaakt) cruciaal bij het vaststellen van welke realiteit dan ook. Deze theorieën lossen ook het probleem van de vrije wil op. Dit wil zeggen dat als alle tijd op hetzelfde moment bestaat, de toekomst al gebeurd is en we daar niets aan kunnen veranderen. Volgens sommigen bestaat elke mogelijke uitkomst van elke mogelijke gebeurtenis al, maar bepalen de keuzes die we maken welke bepaalde uitkomst voor ons wordt verwezenlijkt.
(http://www.ecologiebibliotheek.nl/vadertje_tijd_tijdreizen.htm)

deze is ook wel aardig:
http://www.julianbarbour.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32994

Op vrijdag 28 december 2001 03:38 schreef Rolex het volgende:
Omdat ik nu al een poosje over het begrip tijd qua secondes nadenk vroeg ik me ineens ook af:

wanneer is tijd begonnen? en zal het ooit ophouden?

Dat eerste vind ik moeilijk te beantwoorden, en eigelijk is het onmogelijk om voor ons mensen te bevatten dat tijd ooit begonnen moet zijn, want het is iets abstracts.

Maar ik heb vast niet de enige mening over dit onderwerp. Nog meer mensen die denken te weten wanneer tijd is begonnen? of wanneer het weer zal eindigen?
tijd kan je zien als ruimte. in een zwart gat is geen tijd en geen ruimte en aangezien we niet weten waar de ruimte vandaan komt weten we ook niet waar tijd vandaan komt je weet wel hoe het kan eindigen met een zwartgat maar daaruit reversed engineren lukt niemand want waar materie vandaan komt is uiterst onbekend
er zijn theorien dat er tijdelijk energie of massa (is gelijk) 'geleend' kan worden maar of dat ook met ruimte kan is een ander verhaal Massa moeten we even nemen als materie en materie in een zwart gat heeft geen volume en geen tijd dus tijd kan misschien geleend worden maar goed who knows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waar het vandaan komt?
wanneer het afloopt?

I dunno...
waarom is het er altijd al geweest??? leg mij dat maar eens uit en ik ben niet snel overtuigd dus niet van dat word gezegd. want tijd is onbekend voor de wat het waarschijnlijk geweest zal zijn bigbang idem voor de massa (is dus hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

neem dat nu godverdegodver terug ja jezus tijd is geen verzinsel. zonder tijd heb je geen quantumgedoe van bewegende delen in een atoom en zodra dat er niet is is er helemaal niets als de mensheid uitsterft en er zo plotseling geen tijd meer zijn dan is dat het absolute topp[unt van toeval.

jezus tijd is een verzinsel kut he
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 31 december 2001 21:51 schreef mr.oncreatief het volgende:
he voor die oerknal is tog ook een beetje beweging nodig?
wat dacht je van zwaartekracht er is altijd maar dan ook altijd beweging op ieder niveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik kan hier zo godsziek van worden van mensen die gewoon wat beweren over tijd en zo van het bestond niet dat is allemaal persoonlijke bs en om daar mensen me te indoctrineren dat is nou te zielig voor worden alles wat ik hier gespuit heb heb ik niet van mezelf maar van officieele bronnen. doe dat zelf ook es als je wat lult
sorrry voor al die verschillende posts maar naarmate ik al die ander langs ging begon ik me steeds meer zorgen te maken van de huidige wereld toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

jurian schreef:
[Een hoop onleesbare en haast onbegrijpbare troep]
Ga de theorie over 'tijd' van prof. Julian Barbour (theoretische fysica) maar eens bestuderen en hou tot die tijd je arrogante hoofd over zaken waar je alleen maar verstand van denkt te hebben. De discussie over wat tijd is en of tijd uberhaupt wel bestaat zoals wij hem ervaren is een nog onopgeloste zaak, waar voor alle visies wel iets te zeggen is. Dat jij hier durft te beweren dat tijd bestaat, met 'officiele bronnen' (wat dat ook moge betekenen) nog wel, laat enkel zien hoe onwetend je bent.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Frodo schreef:
tijd is een vorm van een illusie die mensen zijn gaan gebruiken omdat het makkelijk is...
Je kan nooit bewijzen dat tijd bestaat.

Tijd = verandering.
Je schrijft 'tijd is', maar dat is alleen zo in de theorie van Barbour. De juistheid van die theorie is nog niet bewezen.
Je schrijft dat we het nooit zullen kunnen bewijzen... mag ik even weten waar je die wijsheid vandaan haalt? Het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat er een theorie komt die een bepaalde structuur van 'tijd' moet poneren om de werkelijkheid te beschrijven en die andere structuren uitsluit. Als die theorie deugt naar wetenschappelijke maatstaven, dan is het bestaan van tijd bewezen, volledig analoog aan het 'bewijs' voor het relativiteitsprincipe en de constantheid van de lichtsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6797

Volgens mij verwarren aardig wat mensen de eenheid die wij aan tijd hebben gegeven met tijd zelf. Natuurlijk heeft de mens de seconden, minuten en uren bedacht, maar tijd zelf heeft altijd al bestaan (tenminste, vanaf de oerknal. Daarvoor is het nog onbekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 12:44 schreef Fused het volgende:

[..]

Je schrijft 'tijd is', maar dat is alleen zo in de theorie van Barbour. De juistheid van die theorie is nog niet bewezen.
Je schrijft dat we het nooit zullen kunnen bewijzen... mag ik even weten waar je die wijsheid vandaan haalt? Het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk dat er een theorie komt die een bepaalde structuur van 'tijd' moet poneren om de werkelijkheid te beschrijven en die andere structuren uitsluit. Als die theorie deugt naar wetenschappelijke maatstaven, dan is het bestaan van tijd bewezen, volledig analoog aan het 'bewijs' voor het relativiteitsprincipe en de constantheid van de lichtsnelheid.
Het is nog niet bewezen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 13:15 schreef Da Knoller het volgende:
Volgens mij verwarren aardig wat mensen de eenheid die wij aan tijd hebben gegeven met tijd zelf. Natuurlijk heeft de mens de seconden, minuten en uren bedacht, maar tijd zelf heeft altijd al bestaan (tenminste, vanaf de oerknal. Daarvoor is het nog onbekend).
De oerknal, is deze verantwoordelijk voor het hele heelal of alleen voor onze melkweg....???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

Je zegt iets met lichtsnelheid wat ik zo een twee drie niet snap maar in het donker bestaat tijd toch ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 12:39 schreef Fused het volgende:

[..]

Ga de theorie over 'tijd' van prof. Julian Barbour (theoretische fysica) maar eens bestuderen en hou tot die tijd je arrogante hoofd over zaken waar je alleen maar verstand van denkt te hebben. De discussie over wat tijd is en of tijd uberhaupt wel bestaat zoals wij hem ervaren is een nog onopgeloste zaak, waar voor alle visies wel iets te zeggen is. Dat jij hier durft te beweren dat tijd bestaat, met 'officiele bronnen' (wat dat ook moge betekenen) nog wel, laat enkel zien hoe onwetend je bent.
hee halvezool ik zeg ook alleen maar wat er officeel bekend is over tijd. :( dus als jij zegt dat ik niet gelijk heb en mij voor gek verklaard dan raad ik je aan dat gedoe van jou officeel te publiceren in een nationaal nieuwsblad veel succes en tijd is wel een beetje bekend hoor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15443

Als jij het zo goed denkt te weten jurian, bewijs het dan eens met argumenten, in plaats van iemand een halve zool te noemen.

Op een lurker zoals mij kom je nu namelijk niet echt overtuigend over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit heeft zo geen zin.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 14:17
tijd hebben we ook al heel lang geleden uitgevonden!!! alleen in de tijd (hmmz daar is ie weer :P) van de holbewoners enzo waren ze nog nie zo intelligent maar als je kijkt naar bijv. de egyptenaren die waren al heel ver met tijd en snelheid en dat soort dingen dan hebben we nog de grieken en de romeinen die er ook al aardig ver in waren... en zo kan je nog wel ff doorgaan

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

jij zegt wel dat ik heel veel onleesbare troep schrijf om iemands stelling te verwerpen maar bij jou argumenten heb je ook voldoende kennis nodig hoor
verder ben ik het met je eens over de beschrijving van een theorie. daarom kan je nog steeds niet de antwoorden nemen zoals ze zijn zeker niet zoals ze hier staan want een theorie is wat anders dan een wet (dat heb ik volgens mij eerder in dit topic uitgelegd)maar goed jij hebt hetzelfde probleem als ik !ONDUIDELIJK EN ONLEESBAAR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 16:00 schreef Frodo_Baggins het volgende:
Je kan nooit bewijzen dat tij bestaat.

Tijd = verandering.

Verandering bestaat wel, celdeling ect....
Wij hebben hier ooit een tijd aan gekoppeld omdat dat makkelijk is.

Het idee dat alle tijd ergens tegelijkertijd bestaat, is door een aantal denkers afgeleid om het idee van tijdreizen te poneren. Daarbij is het idee dat het menselijk besef van het verstrijken van de tijd niet veel meer is dan een illusie. Deze illusie komt voort uit de verwarring tussen het vaststaande gegeven en het echte. Dit wil zeggen dat mensen geloven dat ze in een reeks tijdelijke realiteiten bestaan, terwijl ze in feite in een reeks tijdelijke gegevens bestaan die slechts fragmenten zijn van een enkele realiteit die alle tijd omvat.

In dit opzicht wordt de rol van de toeschouwer (de persoon die zijn werkelijkheid meemaakt) cruciaal bij het vaststellen van welke realiteit dan ook. Deze theorieën lossen ook het probleem van de vrije wil op. Dit wil zeggen dat als alle tijd op hetzelfde moment bestaat, de toekomst al gebeurd is en we daar niets aan kunnen veranderen. Volgens sommigen bestaat elke mogelijke uitkomst van elke mogelijke gebeurtenis al, maar bepalen de keuzes die we maken welke bepaalde uitkomst voor ons wordt verwezenlijkt.
(http://www.ecologiebibliotheek.nl/vadertje_tijd_tijdreizen.htm)

deze is ook wel aardig:
http://www.julianbarbour.com/
ik weet niet ben jij zon revo gelovige }:O
waar haal je die 'wijsheid' vandaan joh
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 17:37 schreef jurian het volgende:

[..]

ik weet niet ben jij zon revo gelovige }:O
waar haal je die 'wijsheid' vandaan joh
nee ben ik niet, urls staan erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 15:53 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Als jij het zo goed denkt te weten jurian, bewijs het dan eens met argumenten, in plaats van iemand een halve zool te noemen.

Op een lurker zoals mij kom je nu namelijk niet echt overtuigend over.
wat is in vredesnaam een lurker. iemand die straalbezopen over straat loopt.

en tijd zoals ik het beschrijf is niet een mening maar een internationaal aangenomen begrip behalve voor de goedgelovigen natuurlijk voor het geval je een urker ben maar daar hoef ik me geen zorgen om te maken neem ik aan aangezien je toch een ' lurker' bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

jurian schreef:
[..]
hee halvezool ik zeg ook alleen maar wat er officeel bekend is over tijd.
'Officieel bekend' heeft geen betekenis toegepast op wetenschappelijke feiten over de aard van de werkelijkheid. Officieel betekent: uitgaand van bevoegd gezag. Er is geen bevoegd gezag op het gebied van tijd; er zijn enkel enkele officiele afspraken en algemeen aanvaarde visies op tijd.
dus als jij zegt dat ik niet gelijk heb en mij voor gek verklaard dan raad ik je aan dat gedoe van jou officeel te publiceren in een nationaal nieuwsblad veel succes en tijd is wel een beetje bekend hoor |:(
Ach man, ga wat filosofische werken over 'tijd' lezen en kom dan terug met je gezwam. Er hebben genoeg mensen, waaronder Julian Barbour, gepubliceerd over tijd. Barbour stond op de voorpagina van de NRC wetenschapsbijlage enkele maanden geleden. Is dat officieel genoeg voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

jurian schreef:
jij zegt wel dat ik heel veel onleesbare troep schrijf om iemands stelling te verwerpen maar bij jou argumenten heb je ook voldoende kennis nodig hoor
Ik heb het niet over noodzakelijke kennis. Ik heb het over interpunctie en beleefdheid.
want een theorie is wat anders dan een wet (dat heb ik volgens mij eerder in dit topic uitgelegd)maar goed jij hebt hetzelfde probleem als ik !ONDUIDELIJK EN ONLEESBAAR!
Nee hoor. Ik schrijf goed leesbare teksten met goed lopende zinnen. Bij mij kan je om uitleg vragen als je iets niet begrijpt of er commentaar op leveren als je het er niet mee eens bent. Jij begint dan te schelden.

Er is geen wet op het gebied van tijd trouwens, dus waarom deze theorie in jouw ogen niet deugt is me niet duidelijk. Het is een verdomd goede, als je hem even zou bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20231

Jurian
Hhhmm heethoofd doe eens rustig aan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
we dwalen een beetje af hier....

ik blijf bij mijn eigen visie: het hele universum is een x-dimensionaal "iets". 1 zo'n dimensie is (noemen we) tijd. de toestand van dat x-dimensionale iets veranderd constant. de veranderingen in de y-dimensie die wij tijd noemen nemen wij linear waar (denken we, hoeft ook nog niet eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jurian => elkaar respecteren kan ook geen kwaad hoor. Studeer jij trouwens natuurkunde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neem dat nu godverdegodver terug ja jezus tijd is geen verzinsel. zonder tijd heb je geen quantumgedoe van bewegende delen in een atoom en zodra dat er niet is is er helemaal niets als de mensheid uitsterft en er zo plotseling geen tijd meer zijn dan is dat het absolute toppunt van toeval. jezus tijd is een verzinsel kut he
Hahaha, leuke manier van discussieren heb jij! :D Vind je het soms eng, dat iemand aan je rotsvaste vetrouwelijke kijk op de wereld durft te tornen?

Tijd is een illusie ja. Net zoals voor Tom & Jerry die in hun tekenfilm-wereldje denken dat er tijd is, want "ons 2d universum verandert toch constant?". Terwijl wij weten dat alle frames al klaar liggen op een grote stapel. Het is niet een enkel 2-dimensionaal frame dat verandert over tijd, het is een statische 3D wereld waarvan de 2-dimensionale inwoners telkens een andere 2d "slice" ervaren. Maar al die slices bestaan wel degelijk allemaal op hetzelfde moment. Okee, met het verschil dat die tijd-dimensie in dit voorbeeld in 25 stapjes per seconde is verdeeld en niet continu is, maar dat terzijde.

Kijk, pirke heeft het ook begrepen:
ik blijf bij mijn eigen visie: het hele universum is een x-dimensionaal "iets". 1 zo'n dimensie is (noemen we) tijd. de toestand van dat x-dimensionale iets veranderd constant. de veranderingen in de y-dimensie die wij tijd noemen nemen wij linear waar (denken we, hoeft ook nog niet eens).
Daar ben ik het dus mee eens. Jurian, als je het met zoiets niet eens bent (of het niet begrijpt), mag je het ook best gewoon zeggen hoor. Willen we het best wat duidelijker uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Juggalin_Juggalo schreef:
Kijk, pirke heeft het ook begrepen:
"
"
Nou, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht om dat te zeggen. De helft van deze draad staat vol met gezwam, zoals ik dat zelf ook uitsloeg toen ik een jaar of 14 was.

Nu ik enig verstand heb gekregen van wat 'dimensie' eigenlijk inhoud en wat gelezen heb over de aard van ruimt en tijd kan ik wel zeggen dat tijd rucksichtlos als 'just another' dimensie beschouwen absolute waanzin is. Dat tijd een dimensie wordt genoemd betekent niet dat het zich ook maar enigszins hetzelfde gedraagt als de ruimtelijke dimensies. Het betekent zelfs nauwelijks dat het hetzelfde abstracte begrip representeert.

Dat in de relativiteitstheorie over de 4D ruimte-tijd wordt gesproken betekent enkel dat de wiskundige onderbouwing van de theorie een wiskundige 4D ruimte is. Intuitief betekent dat dat er 4 'bewegingsrichtingen' zijn, maar de ruimte- en tijdsdimensies worden volstrekt anders behandeld. Het is illustratief dat men het in de stringtheorie specifiek over extra ruimtelijke dimensies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:50

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Naast de normale tijd bestaat er ook noog zoiets als de imaginaire tijd die haaks op de echte tijd staat.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1541

Op donderdag 03 januari 2002 16:25 schreef AxzZzel het volgende:
Naast de normale tijd bestaat er ook noog zoiets als de imaginaire tijd die haaks op de echte tijd staat.
ohh? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44500

Tijd,
Tijd begon circa 15 mijard jaar geleden met de oerknal, althans volgens de geniale Stephen Hawking. Er onstond toen tijd omdat er beweging was en ruimte.
Zonder beweging en ruimte kun je nu eenmaal de tijd niet definieren. Denk maar eens aan de relativiteits thorie van Einstein. In die theorie hangt tijd samen met zowel beweging en RUIMTE.
Het heelal blijkt uit te dijen, dat was al begin 1900 bedacht door Hubble. Eeen aantal jaar geleden waren er drie theorien: 1 helaal dijt uit 2. stagneert 3. zal door de zwaartekracht weer gaan krimpen tot beginstaat. Dat betekent respectievelijk voor de tijd: 1. oneindig, maar met begin (oneindig maar wel compleet levenloos op een gegeven moment. 2. oneindig, door constante creatie sterrenstelsels. 3. eindig door terugkeer begin toestand->oerknal.
Gisteren keek ik op NG wwaar ze vertelden dat ze sterke bewijzen hadden voor dat het heelal altijd zal blijven uitdijen, en dus uitsterven....verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2022
Op vrijdag 28 december 2001 08:56 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Waarom oorzaak en gevolg? En de Big Bang theorie is niet zaligmakend, het is nog lang niet bekend wat het heelal precies is. De bigbang is tot nu toe wel de meest aannemelijke van alle theorien. Maar eerlijk gezegd verlegd het het probleem van het onstaan van het geheel alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

"Time is not a matter of when, but of where, time doesn't flow, it's static just like the other dimensions." Michael Crichton - Timeline.

Beetje offtopic, maar wellicht een interessante roman voor tijdfreaks om het eens te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Time flies like an arrow,
fruit flies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

jona schreef:
ohh? :)
Vertel meer, vertel meer, we schrijven mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 13:48 schreef Frodo_Baggins het volgende:

[..]

Het is nog niet bewezen he ;)
daarom is het dus een theorie
je zegt nu een niet bewezen stelling die nog niet bewezen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 18:34 schreef Fused het volgende:

[..]

'Officieel bekend' heeft geen betekenis toegepast op wetenschappelijke feiten over de aard van de werkelijkheid. Officieel betekent: uitgaand van bevoegd gezag. Er is geen bevoegd gezag op het gebied van tijd; er zijn enkel enkele officiele afspraken en algemeen aanvaarde visies op tijd.
[..]

Ach man, ga wat filosofische werken over 'tijd' lezen en kom dan terug met je gezwam. Er hebben genoeg mensen, waaronder Julian Barbour, gepubliceerd over tijd. Barbour stond op de voorpagina van de NRC wetenschapsbijlage enkele maanden geleden. Is dat officieel genoeg voor je?
'kortom ik lul uit mn nek'
voor de genen die dus tureluurs worden
wat ik zeg hoeft niet perse fout te zijn en officieel en jou uitleg vat ik nog niet sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 18:37 schreef Fused het volgende:

[..]

Ik heb het niet over noodzakelijke kennis. Ik heb het over interpunctie en beleefdheid.
[..]

Nee hoor. Ik schrijf goed leesbare teksten met goed lopende zinnen. Bij mij kan je om uitleg vragen als je iets niet begrijpt of er commentaar op leveren als je het er niet mee eens bent. Jij begint dan te schelden.

Er is geen wet op het gebied van tijd trouwens, dus waarom deze theorie in jouw ogen niet deugt is me niet duidelijk. Het is een verdomd goede, als je hem even zou bestuderen.
okee wat dacht je hiervan mijn teksten zijn ook heel goed leesbaar lekker puh.
en als jij het een verdomd goede theorie vind dan vind jij dat toch lekker.
good for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

jurian schreef:
good for you
Okee, wat dacht je hiervan: mijn teksten zijn ook heel goed leesbaar. Lekker puh!
Als jij het een verdomd goede theorie vindt, dan vind jij dat toch lekker. Good for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Op donderdag 03 januari 2002 16:25 schreef AxzZzel het volgende:
kan jij dit nader verklaren? het idee klinkt goed, maar ik kan me er even geen voorstelling bij maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 12:40
tijd is niet begonnen en bestaat niet.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 17:34 schreef jurian het volgende:

[..]

good for you
wel voor jezelf opkomen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 18:29 schreef salutem het volgende:
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 17:29 schreef jurian het volgende:

[..]

daarom is het dus een theorie
je zegt nu een niet bewezen stelling die nog niet bewezen is
alleen het vershil is dat jij er een theorie aanhangt die volgens iedereen bewezen is, toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 18:29 schreef salutem het volgende:
Tjo, mooie onderbouwing.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

Predator

Suffers from split brain

Tsssss
Kijk hier zijn de feiten

Time started on 00:00:00 GMT, January 1, 1970 :+
= UNIX timestamp 0

en nu zitten we aan 1010084105 :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 16:37 schreef ericishier2 het volgende:
geniale Stephen Hawking.
Als er iemand uit zijn nek lult is het stephen hawking wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Nou even serieus ->

Wat is tijd ?
Eerst moet je die vraag stellen.
Als je geen goeie definitie van tijd hebt kan je zeker zelf nog niet beginnen met na te denken over jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zie tijd als een vorm van verandering, je kunt niet zo maar zeggen dat er echt tijd is....tijd is namelijk relatief, wat hier een in ons tijdsysteem een jaar is, kan ergens anders veel langer zijn...
Ik zie het niet als een X dimensie ofzo maar als iets wat we ons zelf hebben aangepraat

Dat is mijn eigen kijk erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 03 januari 2002 20:04 schreef Frodo_Baggins het volgende:
ik zie tijd als een vorm van verandering, je kunt niet zo maar zeggen dat er echt tijd is....tijd is namelijk relatief, wat hier een in ons tijdsysteem een jaar is, kan ergens anders veel langer zijn...
Ik zie het niet als een X dimensie ofzo maar als iets wat we ons zelf hebben aangepraat

Dat is mijn eigen kijk erop!
tijd is indd een vorm van verandering maar ja is het continue/omkeerbaar ?
Dat weten we nog niet. Sommige wetenschappers definieren tijd als de 4de dimensie.
Het is in ieder geval een toestantsgrootheid.

offtopic:
Frodo_Baggins :)
Lord of the rings ruled echt wel he ;)
jammer dat we zolang moeten wachten op het vervolg
* Predator is meer Legolas fan (check icon)
Die is cool :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 20:00 schreef trinity het volgende:

[..]

hmmm,dat zou erg moeilijk gaan, want hij kan zijn nek niet eens bewegen!

Misschien kun je het daarom eens onderbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43030

Sinds het begin van de mens, heeft de mens al geprobeerd alles te catagoriseren en alles een bepaalde plaats te geven in z'n leef omgeving, ook qua verstrijken van de tijd
( denk hierbij aan wisselende seizoenen ).
toelichting vraag : wat is tijd ?, tijd is een relatief getal dat door de mens is geschapen om een soort maatstaaf te crieeren waardoor het makkenlijker wordt om een gebeurtenis beter te catagoriseren of te plaatsen in een maateenheid die iedereen begrijpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 03 januari 2002 20:54 schreef Smokehead het volgende:
Sinds het begin van de mens, heeft de mens al geprobeerd alles te catagoriseren en alles een bepaalde plaats te geven in z'n leef omgeving, ook qua verstrijken van de tijd
( denk hierbij aan wisselende seizoenen ).
toelichting vraag : wat is tijd ?, tijd is een relatief getal dat door de mens is geschapen om een soort maatstaaf te crieeren waardoor het makkenlijker wordt om een gebeurtenis beter te catagoriseren of te plaatsen in een maateenheid die iedereen begrijpt
Hier ben je dus al verkeerd. Tijd is geen getal het is een grootheid. De mensheid drukt het gewoon uit in getallen. Tijd is ook niet door de mens geschapen. De mens heeft het gewoon in stukjes opgedeelt een daar een schaal opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

trinity schreef:
Hij is een goede fysicus en als schrijver een geweldige fantast. Helaas probeert hij dat te combineren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 21:52 schreef Fused het volgende:

[..]

Hij is een goede fysicus en als schrijver een geweldige fantast. Helaas probeert hij dat te combineren...
offtopic:
Fysicus niet echt, maar wel een kosmoloog. En geen fantast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ericishier2 schreef:
offtopic:
Fysicus niet echt, maar wel een kosmoloog. En geen fantast
Een kosmoloog is een fysicus.

Hij is wel een fantast, omdat hij dingen in zijn boeken beweert die pure speculatie zijn en door zijn reputatie als waar geaccepteerd worden door teveel van de 'massa' die zijn boeken leeft. Stephen Hawking beschadigt de natuurkunde met zijn speculaties, omdat hij als respectabel fysicus op wetenschappelijk gebied niets mag beweren dat hij niet waar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 20:27 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

tijd is indd een vorm van verandering maar ja is het continue/omkeerbaar ?
Dat weten we nog niet. Sommige wetenschappers definieren tijd als de 4de dimensie.
Het is in ieder geval een toestantsgrootheid.

offtopic:
Frodo_Baggins :)
Lord of the rings ruled echt wel he ;)
jammer dat we zolang moeten wachten op het vervolg
* Anoniem: 44347 is meer Legolas fan (check icon)
Die is cool :P
yep zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic
Pr3d4t0r kijk ff naar icq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 20:41 schreef ericishier2 het volgende:
hmmm,dat zou erg moeilijk gaan, want hij kan zijn nek niet eens bewegen!

Misschien kun je het daarom eens onderbouwen..
Ik heb veel over Stephen Hawking gehoord en wat van hem op televisie gezien en het lijkt me de een of andere startrek-fanaat die uitermate speculatieve uitspraken doet over zaken waar ie geen verstand van lijkt te hebben. Zoals over het bestaan van God. Of over tijdreizen: eerst geloofde hij niet dat tijdreizen mogelijk was omdat de tegenwoordige wereld anders zou zijn overspoeld met tijdreizigers, dan komt ie aanzetten met het idee dat het toch wel mogelijk was omdat tijdreizigers niet perse zichtbaar hoeven te zijn voor ons, etc. Ik noem dat persoonlijk 'een eind heen lullen'. Je kunt vind ik bijv. wel zeggen dat tijdreizen niet kan omdat tijd ontstaat door beweging en daarom een illusie is, of dat het wel kan om een andere reden, maar de argumentaties van Stephen Hawking vind ik nonsens.
De media schilderen hem af als een geleerde van het kaliber Einstein, zonder ook maar enigszins kritisch te kijken naar wat ie eigenlijk zegt.
Misschien dat Stephen Hawking goede theorieën heeft die in tegenstelling tot dat geouwehoer op TV en in de krant wel wetenschappelijk te onderbouwen zijn, maar tot nu toe ben ik er geen tegen gekomen.

off topic: Stephen hawking the gangstarapper
Twee liedjes met Stephen Hawking :) (beetje trage servers) :
Entropy - a brief history of rhyme (3.1MB)
Led Zeppelin Medley (4.8MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Steven Hawkin is een zeer briljant geleerde, met meer wis/natuurkunde in het topje van zijn pink dan in de hoofden van iedereen op dit forum samen (tenzij Steven hier af en toe ook op post, betwijfel ik gek hè ;) )
Hij heeft onder andere aangetoond dat een zwart gat "lek" is terwijl zo'n beetje de rest van de wetenschappelijke wereld dit niet voor mogelijk hield.
En ook Einstein en Feynman waren in hun tijd populistisch bezig hoor.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikk
  • Laatst online: 15-01-2022
Op vrijdag 04 januari 2002 02:20 schreef blobber het volgende:
Steven Hawkin is een zeer briljant geleerde, met meer wis/natuurkunde in het topje van zijn pink dan in de hoofden van iedereen op dit forum samen (tenzij Steven hier af en toe ook op post, betwijfel ik gek hè ;) )
Hij heeft onder andere aangetoond dat een zwart gat "lek" is terwijl zo'n beetje de rest van de wetenschappelijke wereld dit niet voor mogelijk hield.
En ook Einstein en Feynman waren in hun tijd populistisch bezig hoor.
Als geleerde is hij zeker briljant, hij moet alleen niet de filosoof uithangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

blobber schreef:
Steven Hawkin is een zeer briljant geleerde, met meer wis/natuurkunde in het topje van zijn pink dan in de hoofden van iedereen op dit forum samen
Oh please, spare me your rhetoric...

Bovendien is het onjuist, voorzover je al hoeveelheden wis- en natuurkundige kennis kunt vergelijken. Hij is een briljant wetenschapper -op zijn vakgebied-. Er zijn werkelijk duizenden wetenschappers met net zoveel wis- en natuurkunde kennis als hij, die in minder prestigieuze onderzoeksgebieden zitten en geen boeken schrijven. Of domweg minder in de publiciteit staan. Ik hoor jou niet over een Mooij of een Dekker, om de twee grote fysica helden van TUD maar eens te noemen en dan doe ik er een aantal tekort omdat ik alleen van deze gehoord hebt en de vakgebieden van de anderen nog minder in de belangstelling staan.

Publicity is unequal to genius.
Gelul. Er heeft nooit iemand beweerd dat het niet zo kon zijn. Hooguit heeft niemand eerder de mogelijkheid overwogen.
Ook is de mening van 'de wetenschappelijke wereld' volstrekt irrelevant in deze: het intresseert mij niets wat en bioloog van mijn onderzoek vind, als hij er geen verstand van heeft.

Je slaat rhetoriek uit die maar weer eens laat zien hoe raar wetenschap bij het grote publiek aangeschreven staat. Dit staat op 1 lijn met het fabeltje dat maar 3 mensen in de wereld de relativiteitstheorie begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zelf vind ik dat de tijd er altijd al is geweest, net zomin als massa en energie, ofwel het heelal op een bepaalde manier bekeken. In den beginne (voor ons) was er de 'big bang', de oerknal, waarna de heelal zich uitdijt en sterrenstelsels met eventuele levensvormen zich er ontwikkelen. Op het moment dijt het heelal zich nog uit, de massa en energie worden verdeeld over een onvoorstelbaar groot gebied, de ruimte. Op het moment van de oerknal waren de massa en energie zo enorm gecomprimeerd op een punt, waarna het zich eerst zeer snel uitstrekt, maar de snelheid van het uitstrekken neemt daarna langzaam maar zeker af. Op het punt waarop de heelal haar grenzen heeft bereikt, zal alles zich weer gaan comprimeren, steeds sneller en sneller, totdat alles weer in een gecomprimeerde staat is. Daarna begint de 'big bang' weer, en ga zo voorts. Hier was geen begin en een einde zal er ook niet zijn. Je kunt het heelal vergelijken met een prepetuum mobile (zie andere topic hier :) ).

Welnu, je zal nooit weten hoe de belevenis is als de heelal haar grenzen bereikt en zich dan zal gaan comprimeren. Zal de tijd dan stilstaan? Zal de tijd bij het comprimeren ook teruglopen? Dat denk ik niet. De tijd loopt gewoon door. Alleen zal de aarde misschien langzamer gaan draaien naarmate de heelal zich verder uitdijt (dit is maar een voorbeeld), dan nog loopt de tijd voor ons gewoon door. We zullen de tijdsdefinitie misschien stap voor stap moeten aanpassen, zodat er nog steeds 24 uur in een dag gaan.

Kortom: de tijd bestond altijd al, net als massa en energie, maar hoe we het ervaren is wel aan verandering onderhevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39019

tijd is begonnen toen een slim iemand dat uitvond!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 15:22 schreef tezzjuh het volgende:
door hem kan je ook te laat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 04 januari 2002 15:22 schreef tezzjuh het volgende:
Fout.

Je kunt het beter zo zeggen:
De definitie van de tijd is begonnen toen een slim iemand dat uitvond!!!!

Dat begon denk ik op het moment dat de mens greep wilde hebben op het hele gebeuren rond hem heen, op de dagelijkse ritme en het vastleggen cq plannen van alle gebeurtenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39019

Jaja weet ik wel, maar je snapt toch wel wat ik bedoel of niet soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44667

"En er zal geen tijd meer zijn" staat er ergens in de bijbel over de toekomstige wereld. Mensen, wij zijn op weg naar een wereld zonder tijd, is dat niet geweldig?
De tijd is door de mens uitgevonden. Eerst in diverse beschavingen over de globe, maar sinds we weten dat de aarde rond is en er verschillende tijdzones zijn, is het begrip 'tijd' mondiaal.
Maar alles gaat steeds sneller en op een gegeven moment zal de tijd alleen nog maar op onze polshorloges een begrip zijn en niet meer in ons hoofd, omdat we het niet meer kunnen bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 14:33
Op vrijdag 04 januari 2002 16:55 schreef Fortuyn het volgende:
"En er zal geen tijd meer zijn" staat er ergens in de bijbel over de toekomstige wereld.
Zou dat niet de hemel zijn ofzo? Daar heeft men toch het eeuwige leven, dus is daar geen tijd (of oneindig veel :?).

Maar ik ben niet gelovig en lees de bijbel niet, dus ik kan me vergissen natuurlijk.
* Limhes moet sowieso gaan anders koken de aardappels over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:50

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ehem dit topic begint offtopic te worden. Het antwoord is al tientallen keren genoemd op een zo simpele vraag. De tijd is een extra dimensie die begonnen is na het begin van de oerknal, net als de 3 ruimtelijke dimensies en andere dimensies. Ik denk dat het eens tijd wordt voor een slotje. Toch?... het is al meerdere malen genoemden het antwoord weten we nou.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja tja,

Ik vind het complete onzin dat iemand geen filosoof mag uithangen, zoals Hawking. Filosofie opent deuren, en relativeert, zoiets is zeer nuttig en zeker als je het heelal bestudeert dmv droge formules.
Filosofie houdt zich bezig met de vraag waarom (oa), dat kan alleen maar nuttig zijn. Daarom kun je Hawking ook niet daarmee in discrediet bregen. Als je er niet met zijn filosofie eens bent, nou en! Wat heeft dat nou met zijn werk in de kosmologie te maken.
Publiciteit is niet perse slecht. Het kan slecht als alleen de bekenden belicht worden zodat er geen objectief beeld meer bestaat van wat de bevindingen nu werkelijk zijn uit een bepaald onderzoek.
Zover ik wat van Hawking gelezen heb, kan ik zeggen dat hij je informeert maar niet zijn eigen theorie nog filosofie opdringt. Hij laat JOU nadenken!
Ik snap werkelijk niet dat mensen hem niet mogen omwille zijn publiciteit.
Ik vind het een goede zaak als de wetenschap zichzelf laat zien. (tenzij er een populistisch beeld onstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

ericishier2 schreef:
Ik vind het complete onzin dat iemand geen filosoof mag uithangen, zoals Hawking.
Hawking hangt niet de filosoof uit, hij fantaseert. Dat is iets fundamenteel anders.

Jij hebt ofwel zijn boeken niet gelezen, ofwel niet begrepen welke delen van zijn boeken fantasie zijn.
Zover ik wat van Hawking gelezen heb, kan ik zeggen dat hij je informeert maar niet zijn eigen theorie nog filosofie opdringt. Hij laat JOU nadenken!
Tussen neus en lippen door verkondigt hij veel alsof het een waarheid is. De meesten zien niet eens dat sommige dingen geen waarheid zijn. Nadenken is te moeilijk voor velen en als je boeken voor die mensen schrijft mag je ze niet jouw ideeen opdringen zonder heldere disclaimer.
(tenzij er een populistisch beeld onstaat)
Dat is nog een tweede bezwaar tegen zijn werk: het populariseert de boel waardoor iedereen denkt er verstand van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noem het geen fantasie maar speculatie. Hawking is iemand die graag voor uit droomt in de lijn met Star Trek. En volgens mij is daar niets mis mee. Ik vind het boeiend hoe hij tegen de toekomst en het verleden aan kijkt met al zijn kennis, wie niet?
Tevens filosofeert hij wel degelijk, hij heeft het vaak over zijn god-concept, en dat lijkt me nou niet echt fantasie.(of is al het geloof fantasie, en de zijne die gebaseerd is op zijn en anders mans ontdekkingen ook?)

Maar je hebt inderdaad gelijk als je vreest dat er een populistisch beeld onstaat. Mensen denken helaas niet echt door en nemen dingen tussen neus en lippen door als waarheid aan. En dat is nooit de bedoeling van Hawking als hij zijn hoofd laat zien.
Maar ja laat ze maar..laat die mensen maar...is in ieder geval tien keer beter dan dat bb of dat koningshuis gezeik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ik fantaseer ook lekker mee in de startrek lijn, of ik wijk er vanaf, net wat ik leuker vind :)

en als ik weer eens een wazig idee heb dan post ik dat hier en de ene helft van de mensen die fantaseerd lekker mee en de andere helft die kraakt het af omdat dat volgens een bepaalde formule (of nog leuker: volgens "de wetenschap") niet kan...

ik heb altijd al veel fantasie gehad en zie het ook als een sterk punt van iemand. veel fantasie = een creatieve geest = iemand die nieuwe oplossingen zoekt ipv oude oplossingen reproduceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 04 januari 2002 10:02 schreef Fused het volgende:

[..]
Ik hoor jou niet over een Mooij of een Dekker, om de twee grote fysica helden van TUD maar eens te noemen en dan doe ik er een aantal tekort omdat ik alleen van deze gehoord hebt en de vakgebieden van de anderen nog minder in de belangstelling staan.
Luister we hadden het over SH, niet over allerlei andere obscure "helden" waarvan er ongetwijfeld vele miskende genieen zullen zijn ;) maar ik weet zeker dat als een van deze "heroes" zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, hij ongetwijfeld ook van populisme verdacht gaat worden.
Ik vind het gewoon niet juist dat iemand als SH die zijn sporen ruimschoots verdient heeft, de grond wordt ingeboord.
[..]
Gelul. Er heeft nooit iemand beweerd dat het niet zo kon zijn. Hooguit heeft niemand eerder de mogelijkheid overwogen.Ook is de mening van 'de wetenschappelijke wereld' volstrekt irrelevant in deze: het intresseert mij niets wat en bioloog van mijn onderzoek vind, als hij er geen verstand van heeft.

Je slaat rhetoriek uit die maar weer eens laat zien hoe raar wetenschap bij het grote publiek aangeschreven staat. Dit staat op 1 lijn met het fabeltje dat maar 3 mensen in de wereld de relativiteitstheorie begrijpen.
Niks gelul! Niemand heeft beweerd dat het WEL zo kon zijn!
En de mening van de wetenschappelijke wereld (met min of meer hetzelfde vakgebied, maar ik hoopte dat je die intelligentie zelf kon opbrengen om in te zien dat een rechtssocioloog niet echt lekker kan oordelen over quantummechanica))doet er kennelijk wel degelijk toe, zoals wel blijkt uit de krachttermen die je zelf uitslaat.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Tijd is een door de mens bedacht begrip.
De tijd is dus begonnen toen de mens tijd heeft bedacht, en zal doorgaan tot de laatste mens is uitgestorven.

edit:
typo

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Op zaterdag 05 januari 2002 00:26 schreef Tyrian het volgende:
Tijd is een door de mens bedacht begrip.
De tijd is dus begonnen toen de mens tijd heeft bedacht, en zal doorgaan tot de laatste mens is uitgestorvan.
Spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 04 januari 2002 17:50 schreef ericishier2 het volgende:
Ik vind het complete onzin dat iemand geen filosoof mag uithangen, zoals Hawking. Filosofie opent deuren, en relativeert, zoiets is zeer nuttig en zeker als je het heelal bestudeert dmv droge formules.
Filosofie houdt zich bezig met de vraag waarom (oa), dat kan alleen maar nuttig zijn. Daarom kun je Hawking ook niet daarmee in discrediet bregen. Als je er niet met zijn filosofie eens bent, nou en! Wat heeft dat nou met zijn werk in de kosmologie te maken.
Persoonlijk neem ik Hawking niet serieus na wat ik tot nu toe van hem gezien heb. Ik vind hem een tweederangs "wetenschapper", in de lijn met Desmond Morris en Midas Dekkers, omdat hij beweringen doet die totaal uit de lucht gegrepen zijn. Hij wordt gezien als een soort Einstein en dat snap ik dus helemaal niet. En je merkt terecht op: 'wat heeft dat nou met zijn werk in de kosmologie te maken.'. Dat vraag ik me ook af. Jan Jansen ziet Hawking namelijk als een geleerde kosmoloog die zijn wetenschappelijke visie geeft, en dat is dus niet het geval. Hij zit eigenlijk maar wat bij elkaar te fantaseren, waarmee hij zich zelf in diskrediet brengt. Ik ken overigens zijn werk als kosmoloog niet.
Publiciteit is niet perse slecht. Ik snap werkelijk niet dat mensen hem niet mogen omwille zijn publiciteit.
Ik kan heel goed begrijpen dat natuurkundigen bepaald niet blij zijn met gasten als Hawking omdat die een verkeerd beeld geven van de natuurkunde. De bevolking ziet hem als wetenschapper terwijl hij meer een soort sprookjesverteller is.
Ik vind het een goede zaak als de wetenschap zichzelf laat zien. (tenzij er een populistisch beeld onstaat)
Dat is dus wat ik bedoel: het heeft volgens mij niet veel met wetenschap te maken waar Hawking mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaman
  • Laatst online: 03-12-2022

waar het vandaan komt?
wanneer het afloopt?

I dunno...
gelijk heb je. Maar het komt dus niet ergens vandaan, het was er altijd al. Eigelijk heel simpel te bevatten.

Net zoals Christenen zeggen dat GOd er altijd al was :)

Tijd kwam immers voor God. (Mocht ik in God geloven, wat ik niet doe.

In mijn ogen klopt de stelling dus niet want tijd is niet begonnen, maar was altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 05 januari 2002 00:55 schreef trinity het volgende:

[..]

Hij zit eigenlijk maar wat bij elkaar te fantaseren, waarmee hij zich zelf in diskrediet brengt. Ik ken overigens zijn werk als kosmoloog niet.
[..]
Uhm, als je zijn werk niet kent als kosmoloog waar praat je dan over. Dat is zijn werk, zijn passie, zijn studie. Je beoordeelt hem op een aantal uitspraken die toevallig gezien worden door de media.
En tja, al had het Hawking niet geweest die in de spotlight stond dat had het wel een ander geweest. Maar dat betekent nog niet dat hij zijn huid verkoopt omwille publiciteit. (Hoewel ik me dat wel zou kunnen voorstellen, dat je aandacht zoekt als je praat dmv een computer en aan je rolstoel gekluisterd bent)
Een andere fascinatie van SH was dat hij graag de leek informeert over zijn fascinatie met kosmologie. Natuurlijk moet hij dan concessies doen ten aanzien van de complexiteit van de kosmologie an sich voor de leek. Daarom word hij nogal eens niet begrepen door de mensen die er wel verstand van hebben, en die het alleen kunnen zien als stemmenmakerij.
Pagina: 1 2 Laatste