De Fabels van Hifi

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 24 december 2001 23:58 schreef dreeke het volgende:
Creative speakers zijn goed want ze zijn digitaal, ze hebben veel bass en ze kunnen heel hard, want ze zijn heel veel watt.

:+
Helemaal mee eens.
Veel is lekker :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Btw dat lage tonen meer energie kosten (of juist niet) intrigeert me wel. Als ik "om me heen kijk" (bv naar actieve subwoofers met een 1000 watt amp) dan lijkt dit te kloppen. Ook bij actieve meerwegsystemen zie je vaak dat het hoog een kleinere versterker toebedeeld krijgt dan het laag (of midden).

Maar als ik met mijn handen een trillende konus probeer te imiteren, dan kost het mij veel meer inspanning om 15000 keer per seconden op en neer te trillen dan 50 keer per seconden (ok, kan het allebei niet, maar neem dan 2 keer en 10 keer per seconde)

Denk dat het te maken heeft met het feit dat tweeters veel lichter zijn dan woofers, dus daarom minder energie vergen.

Dus dan heb ik een nieuwe vraag, waarom moeten woofers relatief veel groter en zwaarder zijn dan tweeters?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom? logisch..
hogere frequentie is meer trillingen per minuut en reiken verder dan lage frequenties. Om die lage frequenties toch goed weer te geven,..moeten ze vaak meer vermogen krijgen om deze juist weer te geven. Maar klein beetje tegenstrijdig is dat je woofers vaak overal kan plaatsen en tweeters niet. Hoog is plaatsgevoelig, maar minder vermogen nodig om goed weer te geven. Laag vice versa.
En dan.. > neem de gulden middenweg :P

word steeds leuker topic..
Ach jah.. er word onzin genoeg geblaat... maar ja.. als diegene (en er andere niet mee lastig valt) komt waar hij wilt zijn, en tevree is met et resultaat dan is het perfect..toch?

Ik krijg zelf alles meestal redelijk voor elkaar op een vage manier die andere niet snappen.. maar et lukt, en et resultaat mag er zijn :7

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

wat ook heel goed klinkt is al je cd's met lumocolor groen stift alle randen en lege gedeeltes te kleuren.
deze laserstraal word dan terug geketst naar zijn oorsprong en zal niet uitvloeien aan de randen.

en interlinks en luidsprekerkabel met vergulde connectors klinken beter als ze van Ocos,van den Hul of monitor pc zijn.
want je gaat toch niet tegen je vrienden zeggen dat je geen verschil hoort als je net kabels hebt gekocht van zon 200 piek??? want dan sta j voor ...

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 16:26
Op maandag 24 december 2001 23:54 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook helemaal niet, maar moeilijke speakers worden altijd geassocieerd met duur, en waar daar de logica in te vinden is :?

daar zit inderdaad niet zoveel logica in...
[..]

Kleine hint: radiozenders werken met elektromagnetische straling (ook wel licht genoemd) :+
[..]

Dat weet ik, het ging mij om het feit dat de conversie meer energie vraagt voor lage frequente signalen.

Je kan een heel verhaal houden waarin je bewijst dat je een kabel niet als weerstand kan beschouwen, maar dat is echt compleet onzinnig.

Nee, dat is het niet, dat is een van de eerste dingen die leert als je elektrotechniek gaat studeren. Nogmaals de dimensies van de imagnaire grootheden zijn doorgaans heel gering, maar ze zijn er wel. Als je te veel speakerkabel hebt en je windt het overschot netjes op, dan heb je dus een grote luchtspoel gecreeerd en dat -kan- invloed hebben op je geluid.

Het gaat mij erom dat je zoiezo nooit last zal hebben van het doorbranden van je kabel. Als je 1.25 mm^2 gebruikt, wat echt niet veel is, kan je daar gerust een dag lang 16A doorheen laten lopen. Bij een 8 Ohm speaker, is dat genoeg om je speaker 2 kW te laten dissiperen.
Op de een of andere manier denken mensen dat er niet genoeg vermogen "past" door een dunne kabel ofzo.
Wat de invloed is op het geluid doe ik geen uitspraak over, maar het is niet vermogensafhankelijk.
[..]

Afgezien van het feit dat er iets meer dissipeert in je kabels geef ik je helemaal gelijk.

Het geluid is een optelsom van alle componenten. Om een voorbeeld te geven: stel dat je een bron hebt die een 4 dB gain geeft bij 400 Hz, en een voorvesterker die -6 dB doet bi 500 Hz. Dan is het uiteindelijke geluid dat de eindversterker ingaat een combinatie van die twee "EQ's". En dat is van toepassing op elk aspect van het geluid.

Ah, met "het systeem is zo sterk als de zwakste schakel" klopt niet, bedoelde je dat het eindresultaat een som is van alle onderdelen... Klopt helemaal natuurlijk! Maar ook dan zal het zwakste onderdeel er voor zorgen dat het eindresultaat niet optimaal is, ook al gooi er een hele zwik filters tegenaan...

En mijn nick schrijf je zo: Jag :P.
sorry Jag! *D

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

In het begin las ik dat coaxiaal slechter zou zijn dan optical.

Een stelling waar ik het meeeens moet zijn aangezien je een een elektrisch signaal om gaat zetten naar een digitaal/analoog signaal (Licht is analoog!) :). Volgens mij gaat daar wel iets bij verloren. En het moet ook nog weer eens terug gezet worden. (Dus eigenlijks 2 keer verlies?

Wie spreekt dit tegen?

WWW.RC5.NL

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Op maandag 24 december 2001 20:06 schreef Anton het volgende:

[..]

Watte :? :?

-3dB is volgens mij gewoon een lijn op een grafiekje hoor.

Ik moet trouwens wel steeds harder lachen in dit topic :D
as je dan heel ffetjes de o zo kleine moeite neemt om het kleine stukje erboven ook te lezen ( :Z )zul je zien dat ik eigenlijk bedoel "20 Hz bij -3 dB staat voor diep laag". dan hoef je de volgende keer niet zo'n zogenaamd slimme opmerking te maken . sorry dat ik zo reageer, maar daar wordt ik een beetje moe van; het miereneuken als iemand eens een keer iets vergeet te schrijven.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 24 december 2001 11:42 schreef HlpDsK het volgende:
Waarom gaan grotere speakers niet harder dan :?

Het lijkt me logisch namelijk: grotere speaker = meer op en neer beweging van de conus = meer amplitude = meer druk = meer decibel.
Dat geld alleen bij (sub)bass. Bij hogere frequenties heeft de grootte van de driver geen invloed meer op de max dB spl. (hoe "hard" speakers gaan).

Bij hogere frequenties hoeft de conus nl. niet grote excursies te maken of veel lucht te verplaatsen. Daardoor is de grootte van de driver ook minder van belang bij high frequenties.

Wat lage frequenties betreft is de grootte van de speaker wel van belang voor de maximale belastbaarheid. Echter, de grootte/massa van de magneet en spreekspoel, ophanging van de driver is ook van belang voor de maximale belastbaarheid. Je kunt wel een 15" woofer hebben, maar als deze een ophanging van pakweg 3mm heeft kan hij ook geen grote excursies maken. Subwoofers hebben vaak een longthrow design/ophanging. Een grotere ophanging -> grotere excrusie mogelijk.

Toch zie ik vaak genoeg 12" woofers die een stuk harder (soms gerust 10dB) gaan dan 18" woofers. Hieruit concludeer ik dat de grootte van de conus bij bass echt niet de ENIGE factor is die invloed heeft op de MAXIMALE belastbaarheid van een driver.

Marquant bv. gebruikt in cheapo boxen 12" woofers. Als je de woofer eruit haalt zie je een of ander vaag tokio merk en een magneet die normaal wordt gebruikt bij 5.25" woofertjes. Ook een heel dunne spreekspoel (achter de stofkap, ja die kun je net zo goed kapotprikken als je elke week je kamer stofzuigt :) )

Dus max dB spl bij lage tonen hangt wat mij betreft af van
-de grootte/massa van de magneet en de spreekspoel
-de grootte van de conus
-de grootte van de ophanging
-de gevoeligheid

Nog meer?
Bij hoge frequenties vallen de 2 middelste iig al af...

ander onderwerp

vaak staat er "50Hz @ -3dB" -3dB ten opzichte van de referentie-as toch? Mijn vraag is waar die nou eigenlijk ligt. Bij 80dBspl of 90?

Nog iets waar ik niet over uit ben, een grote driver van precies hetzelfde type als 2 GEKOPPELDE KLEINTJES (samenwerkend) heeft een groter frequentiebereik wat betreft het laag.

Klopt dat? ja/nee en waarom?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Dat weet ik, het ging mij om het feit dat de conversie meer energie vraagt voor lage frequente signalen.
Ja, maar dan heb je bewezen dat het meer energie kost om laag frequente radiosignalen uit te zenden, maar wat heb je eraan? Dat gaat namelijk helemaal niet op voor geluid :P. Lage tonen maken kost gewoon echt niet meer energie dan hoge tonen, echt niet. Hoe je het ook went of keert. Kijk ook maar eens naar de gevoeligheids grafiek van een luidspreker. De speaker krijgt 1 Watt versterker vermogen, en zal als het goed is bij elke toon ongeveer een even hoge spl geven op een meter afstand. Dat betekent zelfs dat ie in het laag rendabeler is, omdat de speaker in het laag omnidirectioneel is.
Nee, dat is het niet, dat is een van de eerste dingen die leert als je elektrotechniek gaat studeren. Nogmaals de dimensies van de imagnaire grootheden zijn doorgaans heel gering, maar ze zijn er wel. Als je te veel speakerkabel hebt en je windt het overschot netjes op, dan heb je dus een grote luchtspoel gecreeerd en dat -kan- invloed hebben op je geluid.
Afgezien dat je dan low pass fikters krijgt bij 10 MHz of iets in die orde, heeft het niets met mijn verhaal te maken :).
Ah, met "het systeem is zo sterk als de zwakste schakel" klopt niet, bedoelde je dat het eindresultaat een som is van alle onderdelen... Klopt helemaal natuurlijk! Maar ook dan zal het zwakste onderdeel er voor zorgen dat het eindresultaat niet optimaal is, ook al gooi er een hele zwik filters tegenaan...
Ok, dan zijn we het weer eens :).
Wie spreekt dit tegen?
Ik. Ik denk niet dat je ook maar een foute bit hierdoor krijgt, maar helemaal zeker ben ik er ook weer niet van. Dat je kan je beter aan killalot vragen ofzo.
Op dinsdag 25 december 2001 13:00 schreef Yokozuna een heel verhaal over excursies en belastbaarheid
*Applaus voor Yokozuna* :)

Ik zou het trouwens zo omschrijven: de max spl van een driver wordt bepaald door de volgende variabelen:
- gevoeligheid
- thermische belastbaarheid
- max excursie
- oppervlakte van de conus
- stugheid van de ophanging (ofzo)

Dat -3 dB punt moet trouwens ten opzichte van de gemiddelde waarde zijn, oftewel de gevoeligheid. Bij welke spl dat gemeten is maakt niet zoveel uit eigenlijk, alhoewel de respone van een speaker wel iets kan veranderen bij verschillende spl's.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 25 december 2001 10:36 schreef Prang het volgende:

[optisch vs coax discussie]

Wie spreekt dit tegen?
Dat hebben we allemaal al helemaal besproken :).

[topic=350725/1/100]
Kan je het beste daarzo mee verder gaan :).
<blockquote>
<hr>
Voor lage tonen heb je meer energie nodig is een fabel.
<hr>
</blockquote>
waarom zou dat dan niet zo zijn? niet dat ik het technisch onderbouwen kan, maar ik lees/hoor/zie (met servo-meters)het wel overal.
waarom? logisch..
hogere frequentie is meer trillingen per minuut en reiken verder dan lage frequenties. Om die lage frequenties toch goed weer te geven,..moeten ze vaak meer vermogen krijgen om deze juist weer te geven. Maar klein beetje tegenstrijdig is dat je woofers vaak overal kan plaatsen en tweeters niet. Hoog is plaatsgevoelig, maar minder vermogen nodig om goed weer te geven. Laag vice versa.
En dan.. > neem de gulden middenweg
Dit is echt heel erg onzin. Het aantal trillingen/min doet er niet toe en "Om die lage frequenties toch goed weer te geven,..moeten ze vaak meer vermogen " is geen redenatie. Dat is netzoiets als:
Vraag: waarom moet je een groene lamp gebruiken om beter te zien in het donker?
Antwoord: nou, groen heeft een kleinere golflengte dan rood. Om in het donker goed te zien heb je dus een groene lamp nodig
:P

Het is dus niet zo. Laag en hoog hebben evenveel vermogen nodig bij gelijke geluidssterktes.

Als je een speaker hebt die een lineaire weergave heeft van 50Hz tot 15Khz (+/-1db ofzo) en dan met een gevoeligheid van 91db/watt op een meter (bij 8ohm), dan levert een versterker die 1 watt levert op elke frequentie gewoon 91db op een meter afstand op.

Maar het gehoor is wat ongevoeliger voor laag en wat aangedikt laag vind bijna iedereen wel fijn om aan te horen. Basgitaren en basdrums en pauken enzo hebben gewoon een veel grotere geluidsdruk, omdat ze dan lekker 'in verhouding' klinken.

Vandaar dat je bij muziek op een bepaald 'geluidssterkte' ineens veel meer vermogen nodig hebt, als er een paukslag gemaakt wordt (of, zoals bij trance: als er een beat is). De rest van et geluid staat dan namelijk op 81db te werken (0,1watt dus) en als er een stoot echt laag ingegooid wordt, is dat gewoon 10db harder en kost dus ook 10x zoveel vermogen. Vandaar dat je VU meters bij 'beats' flink heen en weer ziet zwiepen. Het is niet zo dat het laag an sich meer vermogen kost, maar eerder dat er gewoon veel meer db's aan laag in een opname zitten :).

Verder kunnen hele lage tonen (onder de 100Hz) ook meer vermogen nodig hebben, omdat de speaker die het weergeeft begint af te vallen onder de 100Hz. (lineair tot 30Hz is vaak utopisch :)). Maar dat betekent niet dat laag meer vermogen nodig heeft. Dan zou 500Hz ook meer vermogen nodig hebben dan 5000Hz en dat zegt niemand :o.

Ik heb hier namelijk zelf ook lang over gedacht en heb het er met Jag weleens over gehad (ben hifi verkoper geweest en heb veel vooroordelen gehad daardoor! :o). Ik wil ooit nog eens een test doen met een SPL meter en een vermogensmeter en een frequentiegenerator om te bewijzen wat ik toch al weet :P.
Jag:

En andersom kunnen speakers die maar tot 58 Hz gaan wel enorm vet laag geven (JvS zijn speakers zijn echt een schitterend voorbeeld).
Hehe, dat doet mij vermoeden dat je dit zegt omdat je dat testbestandje van shittyoldman heb gehoord :o, daar zit echt een enorm dikke stoot laag in rond de 1:58-2:02. Ik zal dat stukkie eens uit die mp3 knippen en even online zetten, kunnen jullie eens testen wat dat oplevert. Bij mij levert dat namelijk echt gehoorpijn op, ranzige druk op je oren :o. En dat uit een 6,5" speakertje :).
nu weet ik zeker dat jij van de "disco-boxen"-fanclub bent. -3 dB staat niet garant voor een vet laag, maar wel voor een diep laag. de speakers van JvS zal ik niet afkraken, want dat is hifi pur sang,
Ik vond dat eers ook (Jag is een 604 liefhebber >:)). Maar geloof me, deze aantijging is lichtelijk onterecht en redelijk uit de lucht gegrepen. Van ons twee ben ik degene die de sub iets minder subtiel aanzet bij een DVD enzo :). Ik hou wel van een klein beetje aangezet laag (subtiel en niet de bonk/beuk). Dat wil niet zeggen dat ik gelijk bij de disco club hoor. En al deed ik dat wel, dan is dat nog geen reden om daar denigrerend over te doen :o.
maar in de disco staan boxen zo afgeregeld dat ze bij +/- 60 Hz er een dikke schep bovenop doen en dan krijg je vet laag. en iedereen weet dat vet niet goed is.
Nou is 60Hz denk ik zelfs een beetje positief ingeschat voor de meeste discotheken. 60hz is namelijk al relatief diep en vet laag. In veel biossen zit volgens mij de piek op 70-90Hz, die je vrij heftig 'voelt'. Niet echt mooi inderdaad.

Toch is het wel zo dat dat -3db punt vrij weinig zegt, omdat de kamer waarin je het neerzet en nog veel andere zaken veel zwaarder gaan meewegen. Bijvoorbeeld de hoeveelheid midbas die een speaker uitkraamt :P. Dat doen de mijne vrij weinig (eenvoudige speaker overigens) en dat doen die van mijn ouders een stuk meer. Dat zijn de grote broertjes van de mijne. (602 heb ik, 604 mijn ouders). Toch klinken mijn speakers een stuk beter, qua laagweergave. Alsof er veel meer echt laag uitkomt in plaats van de 'bonk'. Mijn speakers lijken gewoon een stuk dieper door te lopen (echt laag zeg maar) terwijl volgend de specs die van mijn ouders tot 42Hz zouden moeten gaan en die van mij tot 55 ofzo. Ik zal dat stukje oudio TZT eens online zetten, dan kan je even horen wat ik bedoel met diep laag, wat ik er overtuigend en hard en lekker uit vind rollen :).

Ow, en dat laag dat schaar ik onder de catagorie 'vet' :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Op dinsdag 25 december 2001 20:00 schreef JvS een verhaal
Ow, wat zijn we het toch weer ontzettend eens :).
Ow, en dat laag dat schaar ik onder de catagorie 'vet' :P
Ja ik, maar dat is nogal een gevaarlijke term om te gebruiken, dan zeggen ze meteen weer dat je bij de discoclub hoort enzo :P ;).

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Op dinsdag 25 december 2001 20:00 schreef JvS het volgende:

Dit is echt heel erg onzin. Het aantal trillingen/min doet er niet toe en "Om die lage frequenties toch goed weer te geven,..moeten ze vaak meer vermogen " is geen redenatie. Dat is netzoiets als:
Vraag: waarom moet je een groene lamp gebruiken om beter te zien in het donker?
Antwoord: nou, groen heeft een kleinere golflengte dan rood. Om in het donker goed te zien heb je dus een groene lamp nodig
:P
OK.....das gewoon een domme redenatie geweest van mij inderdaad.
Vandaar dat je bij muziek op een bepaald 'geluidssterkte' ineens veel meer vermogen nodig hebt, als er een paukslag gemaakt wordt (of, zoals bij trance: als er een beat is). De rest van et geluid staat dan namelijk op 81db te werken (0,1watt dus) en als er een stoot echt laag ingegooid wordt, is dat gewoon 10db harder en kost dus ook 10x zoveel vermogen. Vandaar dat je VU meters bij 'beats' flink heen en weer ziet zwiepen. Het is niet zo dat het laag an sich meer vermogen kost, maar eerder dat er gewoon veel meer db's aan laag in een opname zitten :).
das mijn fout inderdaad geweest
Toch is het wel zo dat dat -3db punt vrij weinig zegt, omdat de kamer waarin je het neerzet en nog veel andere zaken veel zwaarder gaan meewegen.
als je het zo gaat bekijken doet echt helemaal niks er meer toe, want elke kamer is anders. het "-3 dB punt" zegt gewoon iets over de performance van een speaker (gemeten in een "dode" kamer). thuis is sowieso alles anders en bij de buren ook weer. dan kunnen de fabrikanten net zo goed stoppen met het massa-produceren van speakers en ze alleen nog maar op maat maken. :o leuk voor de reviewers.
Dat zijn de grote broertjes van de mijne. (602 heb ik, 604 mijn ouders).
en ik denken dat jij de Nautilus 805 had, maar daar droom je dus over....ik snap het al. (doe ik ook overigens...eigenlijk de 804 :P )

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 25 december 2001 20:08 schreef Jag het volgende:

Ja ik, maar dat is nogal een gevaarlijke term om te gebruiken, dan zeggen ze meteen weer dat je bij de discoclub hoort enzo :P ;).
Achja, we hebben het hier toch over fabels he? dn mag het dus :P ;).

Dat ik het vet noem is inderdaad wel link, want dan kom je bij een ander probleem: de naamgeving in de hifi. Zelfs met het allerallersimpelste kwamen we al een beetje in de knoei. Zie: [topic=353263/1/100] .

Ik kan het wel naar ontopic omvormen :). Het is een fabel dat je met termen aan kan duiden hoe iets klinkt. Een voorbeeld:
• Strak laag
• Vet laag
• Diep laag
• Open geluid
• rustig hoog
• adement middengebied (een hele mooie :P)
• geluid 'komt los' van de speaker

Volgens mij is een groot deel hiervan vaak wishfull thinking. Hoewel de termen 'open' 'strak' 'ademend' en 'los' toch altijd weer in m'n hoofd schieten als ik naar mijn geliefde B&W N805 luister O+. Ik kan het dan niet helpen. De ratio verdwijnt en de emotie neemt de plek in :). Dat is bij veel hifi zo. Dan ga je volgens mij ook nog eens verzinnen dat je het echt hoort en dat het echt mooi en goed is. Dat is helemaal niet erg en psychisch volgens mij goed te verklaren (mensen liegen vaak tegen zichzelf om het leven voor zichzelf en anderen beter en draaglijker te maken (voor de spreekwoordelijke bestwil dus :P)).

(feit: iemand die een 805 niet mooi vindt is geen audiofiel >:)). <font size=1>Dat is natuurlijk onzin :P</font>.

edit: en dit verhaal schreef ik voordat ik de reply boven me zag :P.

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
geluid 'komt los' van de speaker
Qsound

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op zondag 23 december 2001 19:32 schreef nigelator het volgende:

[..]

Jamo heeft ook leuke (zelf THX certified) speakers..
wouw zelf thx certified dat zegt wat 8-)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Jag:
En andersom kunnen speakers die maar tot 58 Hz gaan wel enorm vet laag geven (JvS zijn speakers zijn echt een schitterend voorbeeld).
JvS:
Hehe, dat doet mij vermoeden dat je dit zegt omdat je dat testbestandje van shittyoldman heb gehoord :o, daar zit echt een enorm dikke stoot laag in rond de 1:58-2:02. Ik zal dat stukkie eens uit die mp3 knippen en even online zetten, kunnen jullie eens testen wat dat oplevert. Bij mij levert dat namelijk echt gehoorpijn op, ranzige druk op je oren :o. En dat uit een 6,5" speakertje :).
Dat zo'n lelijk testnummer nog zoveel kon doen voor de medemens :P
Ik heb 'm er even bijgezet (ik ben te goed voor deze wereld, ik weet het ;)). Kijk op www.gaborverhoeven.nl (that's me) en dan naar audio.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Bij Stage Accompany Blueboxen hebben de hoge tonen drivers toch echt meer vermogen nodig dan de lage :)

Komt doordat die ribbons gewoon niet echt een hoge gevoeligheid hebben vergeleken met de wat meer gangbare horn tweeters... Als je zowel hoorn geladen bas als hoog hebt met dezelfde gevoeligheid etc. kun je waarschijnlijk vrij goed af met op beiden hetzelfde vermogen...

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Een stelling waar ik het meeeens moet zijn aangezien je een een elektrisch signaal om gaat zetten naar een digitaal/analoog signaal (Licht is analoog!) :). Volgens mij gaat daar wel iets bij verloren. En het moet ook nog weer eens terug gezet worden. (Dus eigenlijks 2 keer verlies?

Wie spreekt dit tegen?
Ik, licht aan = 1, licht uit = 0, klinkt behoorlijk digitaal.

Meh ...

• warp
  • Niet online
Op woensdag 26 december 2001 00:33 schreef ShittyOldMan het volgende:

Dat zo'n lelijk testnummer nog zoveel kon doen voor de medemens :P
Ik heb 'm er even bijgezet (ik ben te goed voor deze wereld, ik weet het ;)). Kijk op www.gaborverhoeven.nl (that's me) en dan naar audio.
Gelukkig hoef ik mijn BNSjes niet weg te gooien, ik kan de hele range lage tonen perfect horen (zonder EQ of andere toonregeling of coz) :)

BTW, die lage bassdrums in dat testnummer zijn van de Roland TR-808.

• memphis
  • Laatst online: 23:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op maandag 24 december 2001 12:02 schreef killalot het volgende:
ik zie dat hier mensen zijn discussieren over klasse A en
klasse AB.

Het verschil is niet beter en slechter, het is iets ingewikkelder!

Klasse A: transistor middenin werkingspunt=> geen crossoververvorming, maar gevoeliger voor ruis

Klasse AB: twee complementaire transistors nodig, beetje crossoververvorming, maar minder gevoelig voor ruis.

Klasse A heeft meestal een lagere THD, maar een slechtere S/N verhouding! Topversterkers compenseren deze ruisgevoeligheid wel, in theorie is een klasse A versterker van kwaliteit beter te maken dan in klasse AB!
Klasse-a is beter omdat op dat punt de lineairiteit van de transistor vrij optimaal is.
Dat met die 2 transistoren heeft idd met de cross-over vervorming te maken maar door de ruststroom (en dus spanning) dusdanig hoog te houden kom je weer in het lineaire gedeelte van de transistor.
De versterkingsgrafiek van een transistor is ongeveer te vergelijken met een halve parabool (y=x^2 met gebied x>0)
Hoe hoger in de parabool hoe rechter de lijn wordt.

Even terug komen op de fabels:
HiFi wordt nog steeds als goed gezien terwijl de definitie al ver in het verleden is vastgelegd met bv. het frequentiegebied van 30Hz t/m 15kHz, zelfs mijn transistor radio is HiFi te noemen :P

Het leukste wat ik ooit gehoord had was iets over een tuner. Een vriend was op zoek naar een goede tuner voor zijn set. Pioneer had een tuner die tot 18kHz kon weergeven terwijl de rest (logisch) tot 15kHz ging. Bij zo'n verkoper nagevraagd hoe dat zat en het antwoord was: "Dat komt door de klasse AA" >:)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 26 december 2001 00:43 schreef Techieguy het volgende:
Bij Stage Accompany Blueboxen hebben de hoge tonen drivers toch echt meer vermogen nodig dan de lage :)

Komt doordat die ribbons gewoon niet echt een hoge gevoeligheid hebben vergeleken met de wat meer gangbare horn tweeters... Als je zowel hoorn geladen bas als hoog hebt met dezelfde gevoeligheid etc. kun je waarschijnlijk vrij goed af met op beiden hetzelfde vermogen...
Lees mijn verhaaltje even :). Voor hoog en laag heb je namelijk ook gewoon een gelijk vermogen nodig :).

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

uhhh...misschien is een center-speaker een fabel, maar ik weet het niet zeker. als iemand mij ervan kan overtuigen wat nu de meerwaarde ervan is? volgens mij kun je namelijk met 2 frontspeakers exact hetzelfde als een centerspeaker. of niet dan?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 26 december 2001 15:48 schreef zimbab het volgende:
uhhh...misschien is een center-speaker een fabel, maar ik weet het niet zeker. als iemand mij ervan kan overtuigen wat nu de meerwaarde ervan is? volgens mij kun je namelijk met 2 frontspeakers exact hetzelfde als een centerspeaker. of niet dan?
Met twee erg mooie en correct geplaatste frontspeakers kan je zelfs een beter effect krijgen als dat je met twee speakers hebt. Helaas staan en zijn mijn speakers niet perfect in mijn kamer. Stemmen komen bij films dus beter 'uit' het beeld mét centerspeaker, dan dat ze het zonder doen.

In principe is elke speaker meer dan twee ongewenst, omdat het alleen maar anders kan klinken en fasefouten oplevert :o.

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Nee uit de center komt als eerste voornamelijk de stemmen ga je deze verplaatsen naar je front speakers dan beleef al gauw dat het geluid niet meer uit de mond van de acteur komt maar vanaf een zijkant.
Daarom is bijvoorbeeld in de bios de center het meest belangerijk voor een natuurgetrouwe klank.
De rest van je speakers zijn gewoon aanvulling.

• Yokozuna
*Applaus voor Yokozuna*
Ik zou het trouwens zo omschrijven: de max spl van een driver wordt bepaald door de volgende variabelen:
- gevoeligheid
- thermische belastbaarheid
- max excursie
- oppervlakte van de conus
- stugheid van de ophanging (ofzo)

Dat -3 dB punt moet trouwens ten opzichte van de gemiddelde waarde zijn, oftewel de gevoeligheid. Bij welke spl dat gemeten is maakt niet zoveel uit eigenlijk, alhoewel de respone van een speaker wel iets kan veranderen bij verschillende spl's.
Tenkjoe, thermische belastbaarheid is wat minder ongelukkig beschreven ja. Maar eigenlijk zegt een -3dB punt OPZICHT ook bijna niets dan?
Maar het gehoor is wat ongevoeliger voor laag en wat aangedikt laag vind bijna iedereen wel fijn om aan te horen.
Klopt, tonen van 2KHz kan een menselijk oor al vanaf 0dB spl (las zelfs -20dB, dat snap ik niet) horen. Echter, 20Hz tonen moeten minimaal met ongeveer 100dB spl weergegeven worden wil een menselijk oor dit waarnemen.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een stelling waar ik het meeeens moet zijn aangezien je een een elektrisch signaal om gaat zetten naar een digitaal/analoog signaal (Licht is analoog!) . Volgens mij gaat daar wel iets bij verloren. En het moet ook nog weer eens terug gezet worden. (Dus eigenlijks 2 keer verlies?

Wie spreekt dit tegen?
Op woensdag 26 december 2001 14:20 schreef Twarp het volgende:

[..]

Ik, licht aan = 1, licht uit = 0, klinkt behoorlijk digitaal.
Zowel electriciteit als licht zijn analoog. Dat maakt niet uit, je gebruikt het analoge medium om een digitaal signaal door te geven.
Als je een digitaal electrisch signaal, bijv. van coax, rechtreeks naar je versterker laat lopen zonder om te zetten naar analoog (met een D/A converter) hoor je een hoop geruis en geknetter. Dat is de analoge weergave van een digitaal signaal dat door een analoog medium reist.

Dat coaxiaal beter zou zijn dan optisch had dacht ik met foutcorrectie te maken die bij optisch meer nodig zou zijn.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Part
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Op dinsdag 25 december 2001 20:00 schreef JvS het volgende:
Het is dus niet zo. Laag en hoog hebben evenveel vermogen nodig bij gelijke geluidssterktes.

Als je een speaker hebt die een lineaire weergave heeft van 50Hz tot 15Khz (+/-1db ofzo) en dan met een gevoeligheid van 91db/watt op een meter (bij 8ohm), dan levert een versterker die 1 watt levert op elke frequentie gewoon 91db op een meter afstand op.
Dit klopt niet.

Als je een test cd in je installatie stop die een toon weergeeft die oploopt van bv 20Hz tot 20kHz dan geeft de versterker over dat bereik niet een vast vermogen af. De versterker geeft een vaste wissel spanning. De luidspreker bepaalt in wezen hoeveel vermogen er opgenomen word.

Kijk maar eens naar de impedantie curve van een luidspreker.
Die loop niet recht. Bij veel luidsprekers kan bij sommige frequenties de impedantie gerust oplopen tot 30 ohm. Het opgenomen vermogen is dan veel minder als op de punten waar het bv 4 ohm of 8 ohm is.

Als je gaat proberen 1 watt over het gehele frequentie bereik door je luidspreker te pompen krijg je dus een hele vreemde frequentie karakteristiek die nergens op gebaseerd is.

Het opgenomen vermogen in het laag heeft bv ook te maken met het type kast. (gesloten, basreflex, TL enz). Dit kun je ook duidelijk terug zijn in de impedantie curve.

Ook heben bepaalde type luidsprekers een veel lager rendement als ander. Bv ribbons en electrostaten.

Dat je voor laag even veel vermogen nodig hebt als voor hoog gaat alleen op bij luidsprekers de een rechte impedantie curve hebben maar die bestaan niet!!. En dan zou je ook nog de invloed van de kast vergeten.

Ook is het niet zonder meer te zeggen dat er voor laag meer vermogen nodig is als voor hoog. Er zijn genoeg luidspreker boxen die het tegenovergestelde bewijzen

Nb kort samengevat: Een speaker met een lineaire weergave heeft niet voor elke frequentie even veel vermogen nodig maar wel de zelfde wissel spanning van de versteker. (Top top waarde)

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 14:29
Op zondag 23 december 2001 19:16 schreef Yokozuna het volgende:
Zoals beloofd het "fabels der hifi" topic!

Allerlei facetten kun je posten, enkele voorbeelden:

-tijdscorrectie audiokabels.
-grotere speakers gaan harder.
-nooit een equalizer gebruiken!
-Jamo? brak!
-Coaxicaal sux, optisch rox!
etc. etc.

Wordt je ook ziek van al dat napraten? Post hier al je "dit moet ik echt ff kwijt" posts over Hifi fabeltjes. Tijd om te discussieren! Een oud gezegde leert ons: een verstandig mens is denkt altijd ruim. Erger je je enorm aan vastgeroeste audiofiele princiepes? post ze hier!
Nu ik heb : :7

voor versterker Yamaha DSP AX1
eind versterker 2x BURMESTER 933
ludspreker 4x Jamo CONCERT 11 + CONCERT center
luidspreker kabels VDH CS122 voor hooge tonen
luidspreker kabels VDH MAGNUM voor lage tonen
subwofer 2x RAL Q200
CD-Player MARANTZ CD 17kl
DVD-Player Pioneer 737

ik ben tevreden gast met mijn systeem!! :)

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Verwijderd

Jamo is heeft best goede spullen.. maar ook wat mindere.

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een paar Jamo E470 luidsprekers, en deze zijn (zeker voor de prijs, 400 gulden per stuk) hele mooie luidsprekers met een mooi laag, goede middentonen, en mooie (niet schelle) hogetonen.. een zeer mooie luidspreker voor een leuke prijs.

• Jag

Jag

Op woensdag 26 december 2001 18:20 schreef Part het volgende:

[..]

Dit klopt niet.

Als je een test cd in je installatie stop die een toon weergeeft die oploopt van bv 20Hz tot 20kHz dan geeft de versterker over dat bereik niet een vast vermogen af. De versterker geeft een vaste wissel spanning. De luidspreker bepaalt in wezen hoeveel vermogen er opgenomen word.

Kijk maar eens naar de impedantie curve van een luidspreker.
Die loop niet recht. Bij veel luidsprekers kan bij sommige frequenties de impedantie gerust oplopen tot 30 ohm. Het opgenomen vermogen is dan veel minder als op de punten waar het bv 4 ohm of 8 ohm is.

Als je gaat proberen 1 watt over het gehele frequentie bereik door je luidspreker te pompen krijg je dus een hele vreemde frequentie karakteristiek die nergens op gebaseerd is.

Het opgenomen vermogen in het laag heeft bv ook te maken met het type kast. (gesloten, basreflex, TL enz). Dit kun je ook duidelijk terug zijn in de impedantie curve.

Ook heben bepaalde type luidsprekers een veel lager rendement als ander. Bv ribbons en electrostaten.

Dat je voor laag even veel vermogen nodig hebt als voor hoog gaat alleen op bij luidsprekers de een rechte impedantie curve hebben maar die bestaan niet!!. En dan zou je ook nog de invloed van de kast vergeten.

Ook is het niet zonder meer te zeggen dat er voor laag meer vermogen nodig is als voor hoog. Er zijn genoeg luidspreker boxen die het tegenovergestelde bewijzen

Nb kort samengevat: Een speaker met een lineaire weergave heeft niet voor elke frequentie even veel vermogen nodig maar wel de zelfde wissel spanning van de versteker. (Top top waarde)
Ja, maar jij begrijpt het hele idee van de discussie niet. Tuurlijk is de impedantie niet gelijk, bij mijn speakers duikt die impedantie ook naar de 3.4 Ohm terwijl ze nominaal 8 Ohm zijn. Maar daar gaat het helemaal niet om in deze discussie. Er werd beweerd dat lage tonen gewoon meer energie bevatten, en er werd een analogie gemaakt met licht. En dat is gewoon niet waar. Als voorbeeld werd de gevoeligheidsgrafiek gegeven van een luidsspreker. En dat dan de meeste luidsprekers een wat lagere impedantie hebben in het laag is natuurlijk niet echt boeiend. Er zijn er ook genoeg die dat niet hebben, en die ook lineair zijn. Bovendien gaat het eigenlijk niet om de gevoeligheid, maar om het akoestische vermogen (wat heel lastig te meten is). En dat is met het laag zelfs hoger dat met hoge tonen bij de meeste luidsprekers, aangezien ze het laag alle kanten op gooien en het (top)hoog maar in iets van 50x30 graden.
Op woensdag 26 december 2001 15:53 schreef mweert het volgende:
Nee uit de center komt als eerste voornamelijk de stemmen ga je deze verplaatsen naar je front speakers dan beleef al gauw dat het geluid niet meer uit de mond van de acteur komt maar vanaf een zijkant.
Daarom is bijvoorbeeld in de bios de center het meest belangerijk voor een natuurgetrouwe klank.
De rest van je speakers zijn gewoon aanvulling.
Je krijgt er idd snel last van, en dat is dan ook de reden dat center speakers in het leven geroepen zijn in de bioscopen (voor thuis zal ook de marketing een grote rol hebben gespeeld). Maar als je een hele goed opstelling gehebt, en twee frontspeakers die echt hetzelfde klinken (of dat nou uit zichzelf is of door een EQ), dan heb je echt geen centre nodig. En het is zelfs wel prettig zonder centre, als je zo'n situatie hebt, omdat je niet de koppeling geluid <-> speaker maakt, en dat klinkt veel natuurlijker (vind ik dan). Neemt niet weg dat een centre vaak wel erg prettig is, als je met meerdere mensen kijkt bijvoorbeeld.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Even een nieuw onderwerp in dit topic... :)

Mijn versterkers lijken veel beter/harder/warmer te gaan als ze op temperatuur zijn als dat ik ze 'koud' gebruik. Klopt dit of is dit een fabeltje in mijn hoofd?

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op woensdag 26 december 2001 21:34 schreef dominator het volgende:
Mijn versterkers lijken veel beter/harder/warmer te gaan als ze op temperatuur zijn als dat ik ze 'koud' gebruik. Klopt dit of is dit een fabeltje in mijn hoofd?
kan kloppen

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 23:58 schreef dreeke het volgende:
Creative speakers zijn goed want ze zijn digitaal, ze hebben veel bass en ze kunnen heel hard, want ze zijn heel veel watt.

:+
De bits en bytes vliegen m'n oren in! :)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Op woensdag 26 december 2001 15:53 schreef mweert het volgende:
dit is dus niet waar. als je twee front-speakers hebt die dezelfde stem weergeven (eigenlijk mono dus) moet de stem voor je gevoel precies uit het midden komen waar dus de center-speaker zit. maar JvS heeft gelijk dat de plaatsing van je speakers en je zitplaats dan allemaal gevoeliger komen te liggen en om problemen te voorkomen kun je dus maar beter een center-speaker erbij nemen.

nog een leuk (?) fabeltje trouwens (vaak verkondigd door de 'mindere' verkoper): meer units= betere speaker en drie-weg is beter dan twee-weg (en 4-weg is beter dan.....en 5-weg.....)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 december 2001 21:07 schreef Jag het volgende:

[..]

Ja, maar jij begrijpt het hele idee van de discussie niet. Tuurlijk is de impedantie niet gelijk, bij mijn speakers duikt die impedantie ook naar de 3.4 Ohm terwijl ze nominaal 8 Ohm zijn. Maar daar gaat het helemaal niet om in deze discussie. Er werd beweerd dat lage tonen gewoon meer energie bevatten, en er werd een analogie gemaakt met licht. En dat is gewoon niet waar. Als voorbeeld werd de gevoeligheidsgrafiek gegeven van een luidsspreker. En dat dan de meeste luidsprekers een wat lagere impedantie hebben in het laag is natuurlijk niet echt boeiend. Er zijn er ook genoeg die dat niet hebben, en die ook lineair zijn. Bovendien gaat het eigenlijk niet om de gevoeligheid, maar om het akoestische vermogen (wat heel lastig te meten is). En dat is met het laag zelfs hoger dat met hoge tonen bij de meeste luidsprekers, aangezien ze het laag alle kanten op gooien en het (top)hoog maar in iets van 50x30 graden.
[..]
Ja ik snap de discussie wel.
En ja om een toon van bv 20Hz heeft dezelfde akoestische energie als een toon van 20Khz bij de zelfde geluidsterkte er van uitgaande dat ze de zelfde spreidings hoek hebben en van een gelijke oppervlakte komen.

Maar dat zijn geen luidsprekers!!
Maar waar het mij om ging is dit stukje:
Dan zeg ik, nee dat klopt niet. Is ook een fabel!
Het opgenomen vermogen is bij iedere frequentie weer anders.
Een luidspreker met een aangegeven rendement van 91db geeft bij een input van 1 watt niet 91db over het gehele frequentie bereik (ook niet +-10db).

• Jag

Jag

Een luidspreker met een aangegeven rendement van 91db geeft bij een input van 1 watt niet 91db over het gehele frequentie bereik (ook niet +-10db).
Echt wel :P.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 december 2001 23:02 schreef Jag het volgende:

[..]

Echt wel :P.
Dan pak ik er even mijn eigen luidspreker bij.
Dat is de Vifa Format.
De impedantie van deze luidspreker is:
20Hz 4 Ohm
50Hz 17 Ohm
90Hz 2,8 Ohm
1,5kHz 14 Ohm
10kHz 4 Ohm

Als ik in de cd-speler een test cd doe in die frequentie oploopt van 20Hz naar 20kHz en de volume knop op 3 zet dan meet ik een wissel spanning (met de scoop) van bv 2volt. Alleen de frequentie zie ik veranderen.

Hoe verklaar je dat bij elk van de bovenstaande frequenties het opgenomen vermogen gelijk zou zijn aan de andere.
Volgens mij klopt dat namelijk niet.
Bij 90hz moet de versterker volgens mij veel meer stroom en dus ook vermogen leveren als bij 20Hz en 10Khz.

• Jag

Jag

Op woensdag 26 december 2001 23:18 schreef Part het volgende:

[..]

Dan pak ik er even mijn eigen luidspreker bij.
Dat is de Vifa Format.
De impedantie van deze luidspreker is:
20Hz 4 Ohm
50Hz 17 Ohm
90Hz 2,8 Ohm
1,5kHz 14 Ohm
10kHz 4 Ohm

Als ik in de cd-speler een test cd doe in die frequentie oploopt van 20Hz naar 20kHz en de volume knop op 3 zet dan meet ik een wissel spanning (met de scoop) van bv 2volt. Alleen de frequentie zie ik veranderen.

Hoe verklaar je dat bij elk van de bovenstaande frequenties het opgenomen vermogen gelijk zou zijn aan de andere.
Volgens mij klopt dat namelijk niet.
Bij 90hz moet de versterker volgens mij veel meer stroom en dus ook vermogen leveren als bij 20Hz en 10Khz.
Dat beweer ik ook helemaal niet, maar als je de dissipatie op 1 Watt zou houden, dan zou je wel binnen de +/- 10 dB blijven, makkelijk zelfs.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 december 2001 23:20 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat beweer ik ook helemaal niet, maar als je de dissipatie op 1 Watt zou houden, dan zou je wel binnen de +/- 10 dB blijven, makkelijk zelfs.
Ik heb het net even uitgerekend.
Voor de box die ik heb kom ik op een verschil uit van ongeveer +7db tussen de 90 Hz en de 1,5kHz bij 1 watt.
Het akoestische verschil is ongeveer -1db dus de andere kant op.

Bij andere boxen komt het verschil op iets meer als +12db
BV de Vifa impuls. (akoestische verschil 2db)

Maar ik blijf er bij dat het bekijken van de frequentie karakteristiek bij een vast ingangs vermogen totaal onzinnig is. Het enige dat je er aan kan afleiden met een omweg wel te verstaan is het rendement bij verschillende frequenties. Dat kan veel makelijker met de impedantie curve.

• Jag

Jag

Op woensdag 26 december 2001 23:51 schreef Part het volgende:

[..]

Ik heb het net even uitgerekend.
Voor de box die ik heb kom ik op een verschil uit van ongeveer +7db tussen de 90 Hz en de 1,5kHz bij 1 watt.
Het akoestische verschil is ongeveer -1db dus de andere kant op.

Bij andere boxen komt het verschil op iets meer als +12db
BV de Vifa impuls. (akoestische verschil 2db)

Maar ik blijf er bij dat het bekijken van de frequentie karakteristiek bij een vast ingangs vermogen totaal onzinnig is. Het enige dat je er aan kan afleiden met een omweg wel te verstaan is het rendement bij verschillende frequenties. Dat kan veel makelijker met de impedantie curve.
Dat kan helemaal niet met de impedantiecurve. Maar je hebt wel gelijk, als je het echt goed wilt doen, dan zou je de dissipatie constant moeten houden, en dan het akoestische vermogen meten. Maar dat is helaas niet zo makkelijk als de spl meten op een vaste afstand.

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Technics hifi zuigt :r

Het enige wat ze goed kunnen is Keyboards
de KN6500 Rulez

en philips moet gewoon beeldbuizen en gloeilampen maken.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op woensdag 26 december 2001 23:56 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat kan helemaal niet met de impedantiecurve. Maar je hebt wel gelijk, als je het echt goed wilt doen, dan zou je de dissipatie constant moeten houden, en dan het akoestische vermogen meten. Maar dat is helaas niet zo makkelijk als de spl meten op een vaste afstand.
Klopt ik maakte een foutje.
Ik bedoelde niet rendement maar het opgenomen vermogen.

Maar wat bedoel je met:
als je het echt goed wilt doen, dan zou je de dissipatie constant moeten houden, en dan het akoestische vermogen meten.
Wat meet je dan???
De verhouding tussen het opgenomen en weergegeven vermogen?

De reden waarom ik deze discussie begon was namelijk:
Als je stelling zou kloppen dan is er toch geen verschil tussen het dissipatie (opgenomen vermogen van de box) en het akoestische (afgestraalde vermogen) over het frequentie bereik?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Part, als jij je volume gelijk laat staan en dan van laag naar hoog sweept, hoe weet je dan zeker dan je versterker wel dezelfde versterkingsfaktor blijft houden? Hoogstwaarschijnlijk zit er wel iets van eq in of loudness, die de lage tonen gewoon meer versterking geven, zonder dat jij daarvoor kiest. Je gehoor heeft namelijk ook geen lineair patroon voor de beleving van volume bij elke frequentie, "contour lines of equal loudness". (Dit is de reden dat men loudness heeft uitgevonden, helaas wordt het vaak zwaar overdone)

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 23:20 schreef Jag het volgende:

[..]

ja hallo, +/- 10dB, dat is enorm veel verschil, 3dB verschil is al een halvering of verdubbeling van het vermogen!

+/-10dB is 10 keer meer (of minder) vermogen, dat noem ik wel een verschil!

als je je vermogen constant houdt, dan is 10dB verschil in output nog enorm! zet een mengtafel maar eens op -10dB, en daarna op 0dB, je zal het wel horen! :)

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op donderdag 27 december 2001 10:55 schreef TheLemon het volgende:
Part, als jij je volume gelijk laat staan en dan van laag naar hoog sweept, hoe weet je dan zeker dan je versterker wel dezelfde versterkingsfaktor blijft houden? Hoogstwaarschijnlijk zit er wel iets van eq in of loudness, die de lage tonen gewoon meer versterking geven, zonder dat jij daarvoor kiest. Je gehoor heeft namelijk ook geen lineair patroon voor de beleving van volume bij elke frequentie, "contour lines of equal loudness". (Dit is de reden dat men loudness heeft uitgevonden, helaas wordt het vaak zwaar overdone)
De verstekings factor van een versterker is vrij recht. Zelfs een niet al te goede versterker weet nog wel binnen de 0,5db verschil te blijven over een groot frequentie bereik. Loudness en toonregelingen heb ik niet op mijn versterker zitten.
Ik heb het ook gemeten met de scoop en kan dan geen verschil zien.

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 21:54

Anton

NetApp Implementation Engineer

Op woensdag 26 december 2001 14:46 schreef Sinclair het volgende:
Het leukste wat ik ooit gehoord had was iets over een tuner. Een vriend was op zoek naar een goede tuner voor zijn set. Pioneer had een tuner die tot 18kHz kon weergeven terwijl de rest (logisch) tot 15kHz ging. Bij zo'n verkoper nagevraagd hoe dat zat en het antwoord was: "Dat komt door de klasse AA" >:)
Dat vind ik wel een interessante. Wat ik heb begrepen is dat tuners niet hoger kunnen weergeven dan 15 kHz door een schakeling die tegenwoordig elke tuner gebruikt voor het afstemmen. Vraag me overigens niet meer welke schakeling dat is... Maar vroeger (en dan praat ik 30 jaar terug) was die schakeling nog niet algemeen gebruikt en was het wel degelijk mogelijk om hogere frequenties uit een tuner te krijgen. Ik heb ooit 1 tuner gezien die tot 16 kHz ging volgens de specificaties. 18 kHz heb ik nog nooit gezien, maar dat zou je ook moeten kunnen maken, want in de FM kan gewoon tot 20kHz uitgezonden worden. Dat dat niet gebeurt is de schuld van de radiozenders zelf. Is er iemand die hier meer van weet?

O, nog iets wat ik langs zag komen in de hele discussie wat ik niet weet. Over Klasse A versterkers. Is het zo dat het 'moeilijk' is om een klasse A versterker te maken die veel vermogen levert? Ik heb ze dacht ik nog nooit gezien met meer dan 50Watt per kanaal.

Ik scrobbel ook audio

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 12:25 schreef Anton het volgende:

[..]

O, nog iets wat ik langs zag komen in de hele discussie wat ik niet weet. Over Klasse A versterkers. Is het zo dat het 'moeilijk' is om een klasse A versterker te maken die veel vermogen levert? Ik heb ze dacht ik nog nooit gezien met meer dan 50Watt per kanaal.
je kan wel meer vermogen maken, maar dan moet je meerdere transistors in parallel zetten!
(met elk een eigen emitterweerstand weliswaar!)

• memphis

memphis

[..]

Dat vind ik wel een interessante. Wat ik heb begrepen is dat tuners niet hoger kunnen weergeven dan 15 kHz door een schakeling die tegenwoordig elke tuner gebruikt voor het afstemmen. Vraag me overigens niet meer welke schakeling dat is... Maar vroeger (en dan praat ik 30 jaar terug) was die schakeling nog niet algemeen gebruikt en was het wel degelijk mogelijk om hogere frequenties uit een tuner te krijgen. Ik heb ooit 1 tuner gezien die tot 16 kHz ging volgens de specificaties. 18 kHz heb ik nog nooit gezien, maar dat zou je ook moeten kunnen maken, want in de FM kan gewoon tot 20kHz uitgezonden worden. Dat dat niet gebeurt is de schuld van de radiozenders zelf. Is er iemand die hier meer van weet?

Sterker nog, de bandbreedte van een FM stereo signaal gaat verder tot zelfs 56khz. Op 19khz zit een toon om aan te geven dat er stereo is en daarboven heb je nog een 15 khz band L-R (30-15000= L+R). 20khz is overdreven omdat die toon op 19khz zit, 18khz is theoretisch haalbaar.
Ik vraag mij af als radio zenders wel meer dan 15khz uitzenden, dan heeft het nut om ook die breedbandigheid toe te passen. Maar ja... ik heb sateliet en daar komt keihard en zuiver in volle bandbreedte veel muziek binnen :9

Met klasse-A wordt de transistor op de helft van zijn geleiding gebracht en zal dus een hoop vermogen uit zichzelf dissiperen, ik denk dat daar het probleem zit voor grote vermogens.

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 23:58 schreef hightower het volgende:
Technics hifi zuigt :r
De SL1200 en SL1210 MKII zijn anders lekkere draaitafeltjes hoor :)

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 12:37 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Met klasse-A wordt de transistor op de helft van zijn geleiding gebracht en zal dus een hoop vermogen uit zichzelf dissiperen, ik denk dat daar het probleem zit voor grote vermogens.
ongeveer juist: een klasse A versterker heeft juist een hoog rendement bij grote signalen, maar bij geen of weinig ingangssignaal verstookt hij veel vermogen zonder opbrengst!
dus in rust is een klasse A versterker gewoon een dure verwarming! >:)

• Anton

Anton

Op donderdag 27 december 2001 12:37 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Sterker nog, de bandbreedte van een FM stereo signaal gaat verder tot zelfs 56khz. Op 19khz zit een toon om aan te geven dat er stereo is en daarboven heb je nog een 15 khz band L-R (30-15000= L+R). 20khz is overdreven omdat die toon op 19khz zit, 18khz is theoretisch haalbaar.
Ik vraag mij af als radio zenders wel meer dan 15khz uitzenden, dan heeft het nut om ook die breedbandigheid toe te passen. Maar ja... ik heb sateliet en daar komt keihard en zuiver in volle bandbreedte veel muziek binnen :9
Dat is niet helemaal juist. De bandbreedte van 56 kHz is de 'ruimte' die een zender nodig heeft om z'n signaal te zenden. Die moet je door 2 delen, links en rechts van je zendfrequentie heb je dus 28 kHz. En er zit meestal ook een veiligheidsmarge omheen, dus dat beperkt het (theoretische) frequentiebereik nog meer. Stereo zit weer net iets anders in elkaar (wel met 19kHz overigens), maar daarop zou ik mijn boeken nog eens moeten naslaan.

Ik scrobbel ook audio

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

dan gaat dit een grote stap voor jou worden >:)

http://www.krellonline.com/HTML/masterseries.html#MRA

• Anton

Anton

Dan zal ik maar niet vragen wat dat grapje moet kosten... of hoeveel stroom die uit het stopcontact trekt... }:O

Ik scrobbel ook audio

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Op donderdag 27 december 2001 13:53 schreef Anton het volgende:
Dan zal ik maar niet vragen wat dat grapje moet kosten... of hoeveel stroom die uit het stopcontact trekt... }:O
ghegheghe!! dat is ook niet leuk om te horen inderdaad. maar de kosten weet ik nog wel (in Duitsland iig): 290.000 DMark. ik denk dat je aan een jaartje stroom meer kwijt bent....

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op woensdag 26 december 2001 22:43 schreef zimbab het volgende:

[..]

dit is dus niet waar. als je twee front-speakers hebt die dezelfde stem weergeven (eigenlijk mono dus) moet de stem voor je gevoel precies uit het midden komen waar dus de center-speaker zit. maar JvS heeft gelijk dat de plaatsing van je speakers en je zitplaats dan allemaal gevoeliger komen te liggen en om problemen te voorkomen kun je dus maar beter een center-speaker erbij nemen.
Tis wel waar. Als je de stemmen uit de center laat komen, dan is dat punt veeeeeel kleiner dan dat je het uit je front speakers laat komen. als die 2 meter uit elkaar staan, dan heb je een punt van ruim 2 meter waar die stemmen vandaan komen....toch wel ff anders dan een centimeter of 30 a 40.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• memphis

memphis

Op donderdag 27 december 2001 13:40 schreef Anton het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal juist. De bandbreedte van 56 kHz is de 'ruimte' die een zender nodig heeft om z'n signaal te zenden. Die moet je door 2 delen, links en rechts van je zendfrequentie heb je dus 28 kHz. En er zit meestal ook een veiligheidsmarge omheen, dus dat beperkt het (theoretische) frequentiebereik nog meer. Stereo zit weer net iets anders in elkaar (wel met 19kHz overigens), maar daarop zou ik mijn boeken nog eens moeten naslaan.
Laat ik je op weg helpen.
Dat je een middenpunt hebt, dat klopt !
Maar geldt alleen voor (niet alle) gemoduleerde signalen, dan heb je links en rechts van de draaggolf je geluid zitten. In dat stukkie geluid heb je een bandbreedte en bij FM (stereo) is dat een 56khz groot.

Dat 56khz breed gebied is onderverdeeld in:
* 30 - 15000hz L+R (niet gemoduleerd !) geluid.
* op 19000 hz een toon welke aangeeft als het signaal wel of niet stereo is. Indien wel:
* op 36000hz een AM draaggolf voor het L-R signaal
* aan beide zijden van die 36khz met een bandbreedte van 15khz het L-R audiosignaal.

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 08:51
Wat een hoop BS hier. De een doet nog interresanter dan de ander door met getallen te gooien. De meesten hier hebben zo te lezen nog nooit een echte high-end set gehoord. Als je dat gedaan hebt, dan geef je geen $%#$ om cijfertjes meer, dat moest ik fff kwijt.

Marcel

"zonder semiconductors zouden we nu nog in het stenen tijdperk leven"

met vriendelijke groeten, marcel

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 20:06 schreef marcelvdk het volgende:
Wat een hoop BS hier. De een doet nog interresanter dan de ander door met getallen te gooien. De meesten hier hebben zo te lezen nog nooit een echte high-end set gehoord. Als je dat gedaan hebt, dan geef je geen $%#$ om cijfertjes meer, dat moest ik fff kwijt.

Marcel

nog een fabel, high-end ;)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Marcel

nou...des te meer "high-end" ik gehoord heb des te meer ik om cijfertjes ging geven; die van mijn bankrekening ;)

• JT
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op donderdag 27 december 2001 20:35 schreef zimbab het volgende:

[..]

nou...des te meer "high-end" ik gehoord heb des te meer ik om cijfertjes ging geven; die van mijn bankrekening ;)
L :+ L

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 26 december 2001 23:00 schreef Part het volgende:

Maar waar het mij om ging is dit stukje:
[..]

Het ging me even om een theoretische opstelling. Een luidspreker die ideaal is enzo.

Dat een luidspreker niet echt ideaal is, geloof ik wel, maar het feit dat een speaker op bepaalde frequenties minder gevoelig is, heeft niet specifiek met het feit te maken dat het golven zijn met een lage frequentie. Impendantiedippen (de naam 'dippen' zegt het al) kunnen overal in het frequentiespectrum voorkomen. Het is niet zo dat de versterker merkbaar meer vermogen moet leveren als de frequentie lager wordt :). Dat dat bij lage tonen wel eens zo is, is wat anders.

Dat zo'n gekke impendantiedip vaker bij lage frequenties zit, zou zomaar kunnen (ik zit niet echt op getalletjes), maar het feit dat laag structureel meer eist van versterkers is volgens mij meer omdat laag gewoon vetter ingemixt is dan hoog, veelal. Dat gecombineerd met een wat moeilijkere speakers kan weleens een versterker opleveren die uitvalt als er een beuk laag in het geluid bijkomt. (was bij m'n ouders zo met een B&W DM604 met een sony receiver van 600 piek, die viel uit op hoog volume (niet eens zo achterlijk hoog)).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

tijdperk leven"
Volgens mij zijn we juist bezig de cijfertjes weg te cijferen :P. (vooral vermogen enzo). En dat de discussie over dat laag meer of minder vermogen kost wat getallen oplevert, maakt het nog geen onzin.

Je post is er niet echt een van een daverende kwaliteit, als je iets onzin vindt, weerleg dat dan met argumenten ofzo, zo'n greep uit de lucht "wat een onzin hier allemaal, jullie zijn allemaal dom" maakt op mij niet echt indruk :o.

• Jag

Jag

Op donderdag 27 december 2001 11:14 schreef killalot het volgende:

[..]

ja hallo, +/- 10dB, dat is enorm veel verschil, 3dB verschil is al een halvering of verdubbeling van het vermogen!

+/-10dB is 10 keer meer (of minder) vermogen, dat noem ik wel een verschil!

als je je vermogen constant houdt, dan is 10dB verschil in output nog enorm! zet een mengtafel maar eens op -10dB, en daarna op 0dB, je zal het wel horen! :)
Ja, dat doe ik vaak genoeg hoor :). Ik weet ook wel dat +/- 10 dB hartstikke veel is, maar ik geef die tolerantie ook niet op :+.
Op donderdag 27 december 2001 15:04 schreef JT het volgende:

[..]

Tis wel waar. Als je de stemmen uit de center laat komen, dan is dat punt veeeeeel kleiner dan dat je het uit je front speakers laat komen. als die 2 meter uit elkaar staan, dan heb je een punt van ruim 2 meter waar die stemmen vandaan komen....toch wel ff anders dan een centimeter of 30 a 40.
Dat is nou juist de hele lol: het geluid komt uit twee punten, maar het lijkt uit één punt te komen. Met twee stereospeakers haal je in het ideale geval een beter resultaat dan met een center (waarbij je het geluid altijd uit een speaker hoort komen, tenzij je hem achter het scherm hangt). Maar in praktijk haal je vaak beter resultaat met een center, omdat de opstelling enzo gewoon een stuk minder nauw komen.
Op vrijdag 28 december 2001 02:07 schreef JvS het volgende:

[..]

Het ging me even om een theoretische opstelling. Een luidspreker die ideaal is enzo.

Dat een luidspreker niet echt ideaal is, geloof ik wel, maar het feit dat een speaker op bepaalde frequenties minder gevoelig is, heeft niet specifiek met het feit te maken dat het golven zijn met een lage frequentie. Impendantiedippen (de naam 'dippen' zegt het al) kunnen overal in het frequentiespectrum voorkomen. Het is niet zo dat de versterker merkbaar meer vermogen moet leveren als de frequentie lager wordt :). Dat dat bij lage tonen wel eens zo is, is wat anders.

Dat zo'n gekke impendantiedip vaker bij lage frequenties zit, zou zomaar kunnen (ik zit niet echt op getalletjes), maar het feit dat laag structureel meer eist van versterkers is volgens mij meer omdat laag gewoon vetter ingemixt is dan hoog, veelal. Dat gecombineerd met een wat moeilijkere speakers kan weleens een versterker opleveren die uitvalt als er een beuk laag in het geluid bijkomt. (was bij m'n ouders zo met een B&W DM604 met een sony receiver van 600 piek, die viel uit op hoog volume (niet eens zo achterlijk hoog)).
Dat is idd het punt waar het om ging.

Overigens best triest dat die Bony uitging, dat kan hij kennelijk niet tegen impedanties van 4 Ohm.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is nou juist de hele lol: het geluid komt uit twee punten, maar het lijkt uit één punt te komen. Met twee stereospeakers haal je in het ideale geval een beter resultaat dan met een center (waarbij je het geluid altijd uit een speaker hoort komen, tenzij je hem achter het scherm hangt). Maar in praktijk haal je vaak beter resultaat met een center, omdat de opstelling enzo gewoon een stuk minder nauw komen.
Hierbij wil ik nog even opmerken dat Jag gewoon genegeert moet worden in het centerspeaker verhaal. >:) ;) Hij vind bij mij zonder center beter klinken dan met, terwijl stemmen duidelijk rustiger klinken en aan te horen zijn met centerspeaker.

Het is ook allesbehalve een marketingstunt (wie zei dat? >:)), want bij meer dan 90% van alle opstellingen klinkt een (goede!) centerspeaker beter dan dat het op 'phantom' mode klinkt :).

Dat wil niet zeggen dat een center altijd beter is, het wil bij sommige speakersets weleens het ondergeschoven kindje zijn. Dat vind ik wel jammer. Ik vind het bijna de belangrijkste van de hele set (ik heb er dan ook al drie versleten :7).

• Jag

Jag

Op vrijdag 28 december 2001 02:56 schreef JvS het volgende:

[..]

Hierbij wil ik nog even opmerken dat Jag gewoon genegeert moet worden in het centerspeaker verhaal. >:) ;) Hij vind bij mij zonder center beter klinken dan met, terwijl stemmen duidelijk rustiger klinken en aan te horen zijn met centerspeaker.

Het is ook allesbehalve een marketingstunt (wie zei dat? >:)), want bij meer dan 90% van alle opstellingen klinkt een (goede!) centerspeaker beter dan dat het op 'phantom' mode klinkt :).

Dat wil niet zeggen dat een center altijd beter is, het wil bij sommige speakersets weleens het ondergeschoven kindje zijn. Dat vind ik wel jammer. Ik vind het bijna de belangrijkste van de hele set (ik heb er dan ook al drie versleten :7).
Genegeerd is met een "d" >:).

Maaruh, ik heb in een situatie gezegd dat ik het mooier vond zonder, dat wil niet zeggen dat ik het altijd mooier vind. Sterker nog, centers zijn echt wel coole dingen. Ze zijn gewoon heel handig. Als ik bij mij met iemand anders film zit te kijken heb je gewoon alle stemmen uit links midden of rechtsmidden doordat je niet het midden zit. En dat is echt storend.
Maar zelfs al zit je wel in het midden, dan nog heb je vaak een center nodig. Dus ik ben echt geen center hater ofzo, ik zeg alleen dat het zonder center wel beter kan dan met, omdat het geluid uit het niets lijkt te komen ipv uit een speaker (in een hele mooie opstelling that is). Zijn we het weer eens :) ?

• Yokozuna
Op donderdag 27 december 2001 13:46 schreef zimbab het volgende:

[..]

dan gaat dit een grote stap voor jou worden >:)

http://www.krellonline.com/HTML/masterseries.html#MRA
Hohoho, hier de kerstman met een cadeau!
20 Hz at 120 dB spl. Dat getalletje vind ik toch wel een bEEtje interessant hoor! :7

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Alleen jammer dat krell totaal belachelijk te duur is, hoewel het wel mooi spul is, maar ik begrijp niet wat je met een versterker moet in thuisgebruik die 16.000 (!!) watt power op 0.5 ohm levert.

Natuurlijk wel leuk zo'n monoblok zo groot als een kleine koelkast... >:)

Verwijderd

JvS:: Het was eigenlijk ook maar een voorbeeld dat het ook wel eens andersom kan zijn:: Dat niet alle speakersystemen meer vermogen nodig hebben op het laag, maar dat het ook wel eens zo kan zijn dat de hoog-driver minder gevoelig is.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 28 december 2001 15:44 schreef Techieguy het volgende:
JvS:: Het was eigenlijk ook maar een voorbeeld dat het ook wel eens andersom kan zijn:: Dat niet alle speakersystemen meer vermogen nodig hebben op het laag, maar dat het ook wel eens zo kan zijn dat de hoog-driver minder gevoelig is.
Dat snap ik :).

Toch blijft het voor mij eigenlijk wel heel raar. Dat laag evenveel vermogen nodig zou hebben, komt op me heel erg onnatuurlijk over :). Zeker als je zo'n woofer ziet bewegen als een wilde, dan denk je dat daar toch een hoop meer energie in gaat zitten. Maar toch niet :).

Verwijderd

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat hoewel electrostaten (klopt dit, die boxen bedoel ik dus) het aangeboden signaal veel correcter omzetten naar geluid de meeste mensen toch voor traditionele boxen kiezen omdat dit beter klink. (Uhhmm... prijs zal er ook wel ietsjes mee te maken hebben :) ). Electrostaten geven een kil geluid, traditionele boxen zijn warmer.

Iemand ervaring mee?

Verwijderd

Ja dat heb ik nou ook JvS, uiteindelijk gebruik ik voor mn laag ook meer vermogen dan voor mn hoog (als we aan het discoen zijn tenminste).

Verwijderd

Hoge tonen bonken niet zo dus hoeven ze geen vermogen :+

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Ik heb ooit een keer een platenspeler gehoord in een museum. Wow... ik had nog nooit zo'n mooi geluid gehoord. Het klonkt erg ruimtelijk. Zelfs met een SBlive en goede speakers krijg je dat niet voormekaar. In de boxen zaten een soort veren ofzo.. helaas weet ik niet hoe het precies werkt. Iemand?

Dit bewijst dat oude apparaten zeer goed kunnen zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 17:36 schreef Zwaluw het volgende:
Zelfs met een SBlive en goede speakers krijg je dat niet voormekaar.
Dat is dan ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal he?

Verwijderd

Zelfs met een SBlive en goede speakers krijg je dat niet voormekaar
Vervang het eerste dan door ook iets met 'goed' ervoor :)

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Ik zal misschien wat een van deze dagen gaan posten tot dan, gelukkig nieuwjaar!!
Ja ik ben terug, ik zou graag ook een paar plaatjes bij de post willen zetten, maar weet niet hoe dat moet, iemand?

8 )

Verwijderd

Een cd is natuurgetrouw..

Da's de dikste bull die ik gehoord heb..
Pagina: 1 2 Laatste