[RSI] Hoe gaat de W&G-er daar mee om.

Pagina: 1
Acties:

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Het laatste serieuze topic dat ik hierover kon vinden is 1,5 jaar oud. Ik paats het hier omdat velen van ons nooit in HK of SG komen.

Zijn er guru's die er ooit last van hebben gehad, en hoe zijn ze er mee omgegaan (of heb je een vriend van een vriend die een kennis had die er ooit last van heeft gehad ;))?

Zijn jullie er bewust mee bezig om RSI te voorkomen?

Heeft iemand om die reden een speciale muis, of een tekenpen en welke dan?

Is het bedrijf waar jullie werken er bewust mee bezig?

Wat zijn de oorzaken van RSI - zit het ook tussen de oren of is het puur iets lichamelijks?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik heb RSI en een hoop mensen hier weten dat ook. Inmiddels heb ik sinds 2 weken mijn bureau aangepast, en ik moet zeggen: het helpt enorm! Ik heb er stukken minder last van.

Ik heb thuis 2 muizen, een gewone en een trackball, verder ga ik nog zo'n wacom ding kopen, en ik weet dat een hoop mensen hier zo'n ding hebben (o.a. Pelle).

RSI is iets lichamelijks. Het is moeilijk te beschrijven hoe het voelt, want het doet niet pijn ofzo, het is zegmaar een raar gevoel. Meestal begint dat in de arm (vandaar 'muisarm'), maar geleidelijk aan trekt dat door naar schouder en rug. Ik denk dat ik niet hoef te vertellen hoe het uiteindelijk voelt, want jij en anderen weten vast ook wel dat je uiteindelijk moeite hebt om zelfs je veters te strikken :(

1 van de eerste dingen die je voelt is het verminderen van de kracht in je lichaam. Dit is eigenlijk ook het enige waar ik last van heb, behalve dat mn schouder nu zegmaar dwars zit, maar soms heb je hier ook weer geen last van. Als je bijvoorbeeld je telefoon een kwartier vast hebt, doet dat pijn. Die tijd, die wordt steeds korter, dus je krijgt steeds meer problemen met het vasthouden van objecten.

Als ik 's-ochtends kranten loop kan ik ook niet een stel kranten vijf minuten vasthouden, want dat doet pijn.

Persoonlijk doe ik er momenteel nog te weinig aan, maar ik heb in de zomervakantie en daarna heel veel gezwommen om het een beetje te verzachten. Nou, dat helpt dus echt! Vanaf januari pik ik de draad weer op, omdat ik dan weer tijd heb (ivm werk). Ik wil dan in principe twee keer per week gaan zwemmen om zo een beetje afwisseling voor mn arm te verzorgen. :)

Nou, dit was het wel zo'n beetje wat me nu te binnen schiet :o

Verwijderd

Tja, ik hang onderuitgezakt in mijn stoel, ik gebruik continue de muis ipv tekenpen, ik neem weinig pauzes tussendoor aangezien ik mega workaholic ben, en de enige repeterende beweging die ik maak is met de hand het koffiekopje naar mijn mond brengen.

Ik heb nog nergens last van :P

• Willem
  • Laatst online: 15-09 20:28
Heb gelukkig nog nergens last van. Mede omdat ik met een polssteun voor mn toetsenbord werk, een juuste bureaustoel heb, en een Wacom en een Trackbal gebruik. Volgens mij heeft dit wel RSI helpen voorkomen, aangezien ik meestal meer dan 12 uur per dag achter een monitor zit.

Arm en schouderpostie ten opzichte van je bureau, stoel en monitor zijn erg belangrijke factoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/workplace.jpg

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ben ongeveer een 1 jaar geleden naar de dokter gegaan voor klachten met me arm. Persoonlijk was ik een beetje bevreesd voor RSI. Maar naar zeggen van de dokter, is het nagenoeg onmogelijk (zolang ik niet te gek doe) om RSI te krijgen aangezien ik veel aan sport doe. En tot op heden heeft mijn dokter nog steeds gelijk gehad.

Maar ik hou het zelf ook in de gaten, dus een goede stoel, lekkere muis, goede houding (zo veel mogelijk).

In elk geval sporten is heel belangrijk! Zeker de zwem sporten zijn goed, je gebruikt tenslotte bijna elke spier in je lichaam.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A heeft een nicotine verslaving en gaat elke keer gewoon rondlopen met een Gauloises in zijn mond ... dus weg van de PC en rustig zitten op een bankje op het werk of even buiten

Voor de rest, ik denk dat Photoshoppen niet cht zwaar repeterend werk, en ik heb er echt nog nooit last van gehad....

|{ brrr }] |

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

Pelle

🚴‍♂️

De RSI begon zich in m'n pols aan te dienen, en toen heb ik meteen zo'n wacom gekocht. Nu heb ik er eentje voor thuis en op m'n werk, en dat scheelt echt. Kan het iedereen aanraden, maar dat heb ik al meerdere keren gebruld hier :)

Verder heb ik zowel thuis als op m'n werk een bureau in 'niervorm' waar je heel relaxed je armen op kunt leggen, iets wat ook erg belangrijk is. Thuis heb ik nu ook een natural keyboard, en dat is even wennen maar de positie van je polsen tov je toetsenbord is veel natuurlijker.

Iets waar ik wel last van heb, is m'n nek en m'n schouders, en dat kan behoorlijk pijn doen soms. Soms merk je er niks van maar soms kan het aardig vervelend zijn. Dat is denk ik groterdeels te wijten aan het feit dat ik mijn hele leven lang een slechte zithouding heb gehad (onderuitgezakt), en dat begint zich nu een beetje uit te betalen.
Hier op m'n werk heb ik een goeie bureaustoel, maar de bureaustoel die ik thuis heb staan (paar maanden oud) ga ik dus echt wel binnenkort vervangen door iets dat minimaal 500 piek kost.

Wat mij betreft komt het hierop neer: zorg voor voldoende afwisseling bij de arm waar je mee muist (dus muis + trackball ofzo), of een natuurlijkere beweging (wacom).
Zorg dat je armen goed ondersteund worden bij het tikken en misschien wel het belangrijkste: ga rechtop zitten en zorg voor een goeie stoel.

/edit
een bureau a la willem169 bedoel ik dus :)

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

het valt nog mee...

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

* DeFeCt heeft een dure bureaustoel aan zijn ergonomisch bureau staan op zijn werk met een pennetje ernaast. Daarnaast verzorgt zijn baas RSI trainingen en stelt workpace min of meer verplicht.

Waar het op neer komt is dat ik vaker dan dat ik het doorheb toch zit te muizen, onderuitgezakt half onder mijn bureau lig, workpace niet heb draaien en daardoor veel te weinig pauze neem.

Een jaar geleden naar de doktor geweest voor pijn in mijn onderrug, die verwees me door naar de fysio, waar ik nooit naar toe ben geweest. Heb sinds vier weken pijn in mijn schouders en onderrug en loop een bezoek aan de huisarts uit te stellen.

Kortom, mijn baas doet er alles aan om ervoor te zorgen dat de risico's zoveel mogelijk worden gelimineerd, maar uiteindelijk komt het op jezelf aan en daar wordt helaas geen controle op uitgevoerd.

Er lopen hier heel wat collega's met RSI thuis of werken verminderd, collega's letten ook op elkaar, dat is wel erg goed.

Thuis zit ik aan een tot bureau gebombardeerde eettafel op een vierkante meter waar geen ruimte is om mijn armen te laten rusten, er ligt wel een wacom onder een stapel post maar wordt daardoor ook nauwelijks gebruikt.

Mijn workpace thuis is mijn vriendin :)

Flickr

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Ik kreeg het licht. Ik sportte niet meer, alleen comp en dan is het dus fout he..

Gelijk trackerball gekocht en van links naar rechts gaan muizen (die t-balls zijn vaak rechts-ergonomisch). Ik heb nooit met 10 vingers getypt en daardoor blijven m'n polsen gelukkig recht.

Ik ben ook meer gaan doen, gitaar speel ik sinds kort, daarnaast darten en veel minder achter de comp.

Stoelleuningen even hoog als m'n bureaublad en m'n monitor op een verhoging. Bureau dwars in m'n kamer zodat ik prettiger werk en minder snel achteruit zak.

RSI kan heel erg zijn en dusdanig je lichaam aantasten dat je idd je veters niet meer kan strikken. En dat gevoel van gene kracht: dat kreeg ik dus ook, plus me linker pols en rechter schouder...

Nu werk ik dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/Speedpete/system_desktop.jpg

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 20:13

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

Wat hierboven beschreven is, stoppen met ontspanning (sport/andere activiteiten) door de hoeveelheid werk, komt erg vaak voor en maakt RSI steeds erger. Juist op het moment dat je er last van hebt, moet je andere dingen doen, ookal heb je er weinig tijd voor.

Het is keuze: of minder hard/lang werken en daarna een hele tijd niet meer werken. Het (ergonomisch) aanpassen van je werkplek en werkschema (meer afwisselen) kost enige moeite en geld, maar wat heb je liever??

Kijk ook eens op: http://www.rsi-vereniging.nl/

Verwijderd

ik heb een zweetbandje om mijn pols van de hand waarmee ik mijn muis gebruik. dat ondersteunt fijn, waardoor ik nu geen last meer heb van die pezen in mijn pols. die pijn trok altijd door naar mijn arm en schouder.

• Oefening
  • Niet online
DeFeCt: Je mag wel blij wezen met zo'n werkgever zeg, komt maar weinig voor dat er zo veel aandacht aan wordt besteedt :)

Speedpete: Zoals je je toetsenbord en muis nu hebt staan werkt het alleen maar rsi-bevordelijk hoor

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Ik speel al 15 jaar heel intensief piano. Tot een half jaar geleden 8 uur per week in een restaurant. Denk dat ik daardoor vrij RSI bestendig ben. Ik kreeg, toen ik nog niet zo'n pianola-guru was, vroeger vaak last van mijn vingers als ik langer speelde. Nu kan ik rustig 2,5 uur (record) achter elkaar spelen zonder echte last van mijn vingers te krijgen. Wel moet ik een stoel met rugleuning hebben. Op een gewone piano kruk zak ik na drie uur spelen door mijn rug heen.

In mijn geval krijg ik dus van een slechte zithouding eerder last dan van mijn polsen.

Ik heb ook nog het voordel dat ik tweehandig ben. Kleuterjuf heeft mij links leren schrijven, terwijl latere tests uitwezen dat ik eigenlijk rechts ben. Met links schrijf ik dus. Muizen doe ik met rechts, net als knippen. En krijg ik een beetje last van mijn rechterhand dan muis ik ff met links.

Ik heb wel gehoord dat scrollen met een wieltje heel erg slecht is voor je polsen omdat het een hele onnatuurlijke beweging is.

Sporten (en dan vooral zwemmen) is van alle verhalen die ik om me heen hoor de beste remedie/het beste medicijn tegen RSI. (Dus in tweaktown een zwembad op elk kantoor)

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 11:10

Speedpete

was barman

Op vrijdag 21 december 2001 13:37 schreef nelis het volgende:
DeFeCt: Je mag wel blij wezen met zo'n werkgever zeg, komt maar weinig voor dat er zo veel aandacht aan wordt besteedt :)

Speedpete: Zoals je je toetsenbord en muis nu hebt staan werkt het alleen maar rsi-bevordelijk hoor
tobo en muis staan zo voor de foto, koppie koffie ook. :)

Ik schuif continue met die dingen, totdat ik lekker aan het werk ben, t-ball ligt meestal wat verder weg zodat ik goede steun met me arm heb.

Sinds die aanpassingen heb ik overigens amper meer last. Laatste keer was op me stageadres na een tijdje flink ploeteren.

edit:

Het valt me trouwens op dat me bureau op de pic erg klein lijkt... is wel 150 cm x 80 cm dus dat valt mee :)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Dus als ik gewoon doorga met vier keer in de week waterpoloën en veel cello spelen dan maak ik eigenlijk praktisch geen kans op RSI?

En bij een gemiddelde van 2,5 uur per dag achter de computer zitten, maar je dan überhaupt geen kans op die onzin?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 13:37 schreef nelis het volgende:

Nouja, ik heb zelfs is een keer gewoon "gestaakt" omdat ik nog steeds met een 17" monitor moest werken en gebruik maakte van een basic muisje wat bleef hangen. Zo kan ik geen kwaliteit leveren. De dag daarna is er overhaast ineens goede apparatuur voor me aangeschaft. :)

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Net als gordijnstok nergens last van.. ik gok dat ik vanaf 1986 zo goed als dagelijk aan de muis zit (begonnen met Amiga). Mijn houding zuigt, achterover maar wel in een lekkere stoel.. Muis een eind van me af gepleurt (das lekkerder met hangen). Toetsenbord ook een cm of 35/40 van me af en bij het muizen altijd de hele onderarm op ut bureau (niet op het randje werken).

Verder thuis andere muis dan op het werk (afwisseling is goed).

Verder rook ik wat automatisch zorgt voor wat pauze, sport niet omdat ik daar niet in geloof (behalve dan wat biken af en toe). Eigenlijk dus compleet a-arbo. Maar zolang ik nooit last heb van mijn nek, schouders, rug, armpjes en ik mensen om me heen wel hoor met klachten hou ik het lekker zo.

Volgens mij is overigens het slecht omgaan met werkdruk ook RSI-bevordelijk. Op tijd aan jezelf denken dat is.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Ik had pas geleden een klein beetje last van een tintelend gevoel, dat een paar uur bleef hangen ;(

Voor school moest ik met een groepje van 8 aan een project werken, en twee hiervan voerden geen hol uit, dus heb ik 3 dagen lang tot diep in de nacht doorgewerkt, dt was _niet_ goed.

Maar dat was allemaal muis en toetsenbordwerk, dus niet echt iets voor m'n Wacom, die ik oa. heb gekocht om RSI te (helpen) voorkomen. Ik zit ook vele uren per dag achter m'n pc.

Het typische van dat verslag was dat het ging over hoe een webdesign bedrijfje kan inspelen op het verbeteren van de organisatie en het voorkomen van RSI als het personeel hier last van zou krijgen. :{

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 14:01 schreef OzBoz het volgende:
[..]
Toetsenbord ook een cm of 35/40 van me af en bij het muizen altijd de hele onderarm op ut bureau (niet op het randje werken).

[..]
Verder rook ik wat automatisch zorgt voor wat pauze, sport niet omdat ik daar niet in geloof (behalve dan wat biken af en toe).
[..]
Ik werk wel op het randje.. Altijd eigenlijk. Maar dat komt omdat ik een hele kleine kamer heb. Daarom heb ik zelf een bureau inmekaar gezet met uitschuiflade voor toetsenbord en muis.
Dus mijn zithouding zuigt zwaar. En ik krijg last van mijn pols de laatste tijd. Sinds ik niet meer aan sport doe..

Wel hou ik om de zoveel uur een pauze van ong. 10 a 15min. (Hangt wel af waar je mee bezig bent => bij het gamen zal ik minder snel pauzes nemen dan wanneer ik aan het PhotoShoppen/Flashen/3Den ben)
FF tv kijken ofzo. Of ff een kopje thee halen.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Ik voel de RSI af en toe behoorlijk hangen, vooral als er de afgelopen week tegen een deadline aan gecode moest worden. Het is een beetje zeurende pijn, in m'n rechterpols en -elleboog, ontstaan na een korte periode van veel coden en aikido trainen. Zolang ik niet te snel probeer te werken valt het mee, maar echt weggaan doet het nooit.

De enige tijd dat ik er echt niks van voel is als ik beaten and bruised na een training naar huis rij...dan valt het niet meer op ;)

But seriously, geregeld trainen heeft mij enorm geholpen.

Verwijderd

Nooit las gehad van RSI, werk nu met fijn logitech muisje en gebroken toetsenbord. En ergonomisch bureau waar allebei mijn armen op rusten bij het typen. Januari kan ik weer nieuw systeempje gaan uitzoeken, dus dan komt er ook een wacom bij denk ik.

Verder is ontspanning heel belangrijk denk ik, dus ga ik nu haasten om de bus te halen naar frankrijk en 10 dagen te gaan snowboarden 8-)

/me en Seraph wensen jullie allemaal fijne kerst

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 21 december 2001 14:44 schreef Blues het volgende:
But seriously, geregeld trainen heeft mij enorm geholpen.
Mijn klachten zijn ook erg afgenomen sinds ik met capoeira ben begonnen, maar goed ook alweer een maand niet geweest door deadline & stress van project... en dat schiet niet op...
Op vrijdag 21 december 2001 13:51 schreef Gordijnstok het volgende:
Nouja, ik heb zelfs is een keer gewoon "gestaakt" omdat ik nog steeds met een 17" monitor moest werken
Tssss spoiled kid, een 17" is toch vrij normaal?
Ga je ook staken als je een astra van de zaak krijgt?

slecht voorbeeld, ik zou ook staken als ik in een opel moest rijden

Flickr

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 15:21 schreef Necromancy het volgende:

Verder is ontspanning heel belangrijk denk ik, dus ga ik nu haasten om de bus te halen naar frankrijk en 10 dagen te gaan snowboarden 8-)

/me en Seraph wensen jullie allemaal fijne kerst
Hetzelfde, en veel plezier (toch geen rossignol mee he?! >:)) :)

* Oefening gaat morgen ook op wintersport *D :)

[ontopic]
Niet echt last van rsi, af en toe lichte pjin in mijn pols maar als je voldoende rust neemt en je handen een beetje in een natuurlijke positie laat nergens last van

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

mja, ben ook wel een RSI gevoelig type.

Vooral het werken met Macromedia producten zoals Flash en Director is killing door al dat gedubbelklik.
Op de zaak gebruik ik een andere muis als thuis en ik heb de beschikking over een Wacom, alhoewel ik dat geen lekkere partner vindt tijdens het coden.

Het begon bij mij al een maand of 2 nadat ik als webdevver begonnen was; zo goed als zeker door een verkeerd bureau en stress door prestatiedwang.

Later heb ik me eens verdiept in het meubilair en dit goed afgesteld, dat scheelde al enorm.
Daarnaast merkt ik dat het muizen ver op m'n bureau me goed afging; m'n elleboog ligt net over het randje van m'n bureau.
Tot nu... een nieuw pand, nieuw meubilair, en een 3th-level met een bodem waar je dus niet meer met je muis onderdoor kon muizen..
En dat ga ik nu weer voelen.

Daarnaast hou ik nauwlettend m'n stoel in de gaten, als ik zie dat iemand um pakt dan spring ik um in z'n nek met de mededeling dat als ie aan de instellingen zit ik um die stoel anaal laat consumeren :P

De RSi openbaarde zich bij mij ook door tintelingen in de pols die doortrokken naar m'n elleboog.
Daarnaast heb ik een periode gahad waar m'n elleboog tot de gevoeligste plaatsen behoorde met een stekende/beurse pijn; alsof ik um gestoten had.
Na een dag deadline-stress nog ff thuis doorhalen in de avond wordt meestal bellond met een snijdende pijn tussen de schouderbladen en een wat stijf gevoel in de onderarm.

op dit moment heb ik na de stress van de aplicatie voor de Zicht-webcam-kerstboom last van monnikskapspier(bovenop schouder) en de draaier van m'n nek.

Al met al moet ik verdomd goed oppassen :(

Ik zou trouwens graag suggesties horen voor een leuke sport die RSI verantwoord is.
Squash staat op m'n 'should-do' lijstje...

Daarnaast wil even vermelden dat polsteunen en muispads in de regel RSI-verhogend zijn.
M'n vriendin krijgt major RSI-kunde bij de overheidsinstantie waar ze zit en daar leer ik ook van :)

www.jurgroessen.nl

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 21 december 2001 16:06 schreef Hangloozz het volgende:
Ik zou trouwens graag suggesties horen voor een leuke sport die RSI verantwoord is.
Squash staat op m'n 'should-do' lijstje...
Ik kan je capoeira van harte aanbevelen, je gebruikt je hele lichaam en wordt er met wat geluk ook nog lenig van... ik merk dat ik steeds iets verder kan strekken :)

Flickr

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op vrijdag 21 december 2001 16:09 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Ik kan je capoeira van harte aanbevelen, je gebruikt je hele lichaam en wordt er met wat geluk ook nog lenig van... ik merk dat ik steeds iets verder kan strekken :)
M'n vorige werkgever en een collega doen dat ook intensief ja.
Maar of ik mezelf dat al zie doen :?

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 16:06 schreef Hangloozz het volgende:
Voor mij werkt aikibuken erg goed, omdat daar m'n polsen, ellebogen en schouders goed los gemaakt worden met de vele klemmen, worpen, etc.

• Oogst
  • Laatst online: 04-01 21:29
Zwemmen werd al genoemd als zeer goede sport tegen RSI, en als je toch gaat zwemmen kun je net zo goed gewoon gelijk gaan waterpoloën. Niks mooier dan een bal die kei-hard is geschoten met je voorhoofd de goal uitkoppen. Maar dat is volgens mij ook weer niet gezond. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op vrijdag 21 december 2001 16:41 schreef Oogst het volgende:
Zwemmen werd al genoemd als zeer goede sport tegen RSI, en als je toch gaat zwemmen kun je net zo goed gewoon gelijk gaan waterpoloën. Niks mooier dan een bal die kei-hard is geschoten met je voorhoofd de goal uitkoppen. Maar dat is volgens mij ook weer niet gezond. :)
100 % mee eens....

Waterpolo is de sport die moet doen.....

Het geeft zo'n kick om een lekker keihard op tegenstanders Keeper zijn hoofd te gooien :)

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
12 - 18 jaar achter de computer gegroeid en nog nooit last gehad van RSI. Niet dat ik al 'lang' 40 uur per week werk, maar dat is toch al 7 maanden. Gemiddeld 10 uur per dag achter de computer, waarvan 8-9 uur werken.

Mocht ik ooit RSI tegenkomen, I`ll kick it`s ass en trek me er niks van aan.

Maar ff serieus: gewoon af en te je rug, nek en vingers 'kraken' en om de 30 min wat rondlopen voor koffie, eventueel een step pakken en door het kantoor racen - dan komt het wel goed *D

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

geen w&g-er, maar toch rsi-leijer

krijg vaak nekpijn en schouderpijn, etc. etc. nou ja, je kent de klachten wel

grote voordeel is dat ik ondertussen enigzins van meubilair ben gewisseld, en we hebben (jawel) een stepje op kantoor waar ik menig uur de boel mee onveilig maak. Dat zorgt iig voor een *beetje* beweging...

Fysio heeft ook veel geholpen, tezamen met een hulpzame vriendin :D

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 21 december 2001 16:51 schreef Blue-eagle het volgende:
Mocht ik ooit RSI tegenkomen, I`ll kick it`s ass en trek me er niks van aan.
ik spreek je tegen die tijd nog wel een keer...

Flickr

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

Af en toe heb ik wel eens last. Koude hand en beetje zwaar gevoel.
Wat ozboz ook zei en wat ik zelf ook heel irritant vind is wanneer het toetsenbord en muis op het randje van het buro staan. Kan ook nooit goed zijn voor je.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 21 december 2001 16:51 schreef Blue-eagle het volgende:
Maar ff serieus: gewoon af en te je rug, nek en vingers 'kraken'..
Ga voor de gein even wat research doen over waarom je je vingers niet moet kraken... doe je dat ook niet meer, ook minder irritant voor je omgeving >:)

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 19:35 schreef OzBoz het volgende:

[..]

doe je dat ook niet meer, ook minder irritant voor je omgeving >:)
..en voor je vrouwelijke collegaŽs.. >:)

EDIT:
misschien wel interessant om te lezen

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• bolleh
  • Laatst online: 18:27
ik ben enorm lenig en bij het minste geringste beetje pijn wat ik voel ga ik met mn polsen en armen zitten spelen net zolang tot ik een goed gevoel heb, bij zomervakantie werk vaak last van schouders, deed ik een hele rare move waardoor het lijkt alsof je armen uitde kom schieten maar het werkte wel goed hiero. vingers af en toe achterover drukken werkt ook lekker

Verwijderd

Ff een vraagje nu we het toch over RSI hebben. Hoe moet de houding van je rug, hoogte van stoel ten opzichte van je buro en monitor etc zijn? Ik geloof dat ik daar ooit wel eens een tekening van heb gezien...

EDIT: heb ut al...

Afbeeldingslocatie: http://www.leidenuniv.nl/arbodienst/images/rsi4.gif

Verwijderd

Ik heb in het begin een beetje last van gehad, ik raakte in aanraking met programma's zoals PHS5;illustrator;Flash ect....ik heb en ongeloofelijke drang om nieuw dingen te beheersen. op een gegeven moment begon mijn pols een heel raar gevoel van pijn te geven.Toen nam ik een dag vrij om niet achter de comp. te zitten en mijn pols voelde niet meer zo raar, en toen heb ik ook zo'n een Wacom ding gekocht (ik zat 8 tot 9 achter de Mac op mijn werk en thuis verder gaan voor mijzelf, zegmaar gemiddeld 15 uur comp gebruik per dag. :P
Een vriend van mij is zes maanden in de ziekttwet gegaan wegens RSI. Is echt klote, dus een advies voor alle mensen die denken dat het hen niet overkomt_doe alsjeblieft voorzichtig. Het kan je leven echt verpesten!
Verder is het goed om af en toe een rondje lopen wat eten drinken,naar de WC, om een toch achter die pc weg te komen
(ik weet het, It's a shame, but it has to be done :+ )

Verwijderd

Sorry jongens, ik moet even wat vragen!
Wie kent het programma Live_Picture
Ik heb heel lang mee zitten oefenen enzo maar ik heb onlangs gehoord dat die moederbedrijf falliet was.
Wie weet meer over.

Vergeef me dat ik offtopic ga, maar ik zou heel graag wat informatie over willen hebben.
:)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

RSI is waar iedereen die voorheen last van stress had, nu opeens last van heeft.
Ik denk dat bij 90% van de mensen die nu zeggen dat ze RSI hebben het gewoon tussen de oortjes zit; oftwel ze willen eigenlijk gewoon niet werken, maar liever in de WAO zitten.
Ik werk zelf al 15 jaar met computers, en ik moet zeggen, dat in tijden dat het echt druk is ik er ook wel lichamelijke klachten van heb. Als je je echter minder gestressed opstelt vervagen die klachten tot niets....
Gewoon op tijd pauze nemen (ga roken ofzo), dan is er nix aan de hand... (ok, je gaat dood aan longkanker, maar dood gaan we allemaal uiteindelijk).

Intentionally left blank

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 22 december 2001 01:08 schreef crisp het volgende:
RSI is waar iedereen die voorheen last van stress had, nu opeens last van heeft.
Ik denk dat bij 90% van de mensen die nu zeggen dat ze RSI hebben het gewoon tussen de oortjes zit; oftwel ze willen eigenlijk gewoon niet werken, maar liever in de WAO zitten.
??!! SOrry hoor maar dit is echt onzin. Ten eerste is het bewezen dat RSI een lichamelijke klacht is veroorzaakt door (te) lang zitten (staan, enz) in een onnatuurlijke houding, en ten tweede hebben mensen die alleen voor hun lol achter hun compu zitten ook rsi-klachten. Natuurlijk speelt stress een rol, maar dan niet op een directe manier (dus stress = geestelijk = rsi) maar op een indirecte manier (stress = te lang (achter elkaar door) werken in een onnatuurlijke houding = rsi). :)
Gewoon op tijd pauze nemen (ga roken ofzo),
Nee, dat is gezond :)
(ok, je gaat dood aan longkanker, maar dood gaan we allemaal uiteindelijk).
Ja, dan kan je er net zo goed nu ook wel een eind aan maken :)

Verwijderd

Ik heb een tijdje behoorlijk last gehad van mijn nek, doordat mijn monitor niet voor mijn neus stond maar bij gebrek aan voldoende bureau naast me. Mijn nek zat helemaal op slot, en ik kon alleen nog naar links bewegen. Een nieuw bureau heeft toen uitkomst geboden. Een fatsoenlijke bureau-stoel heb ik thuis niet staan.
Buiten mijn schouders en nek heb ik nooit ergens last van, en zodra ik last krijg van mijn schouders weet ik dat het hoog tijd wordt om even wat anders te doen. Omdat ik thuis werk weet ik mijn pauzes sowieso wel in te lassen, al is het maar om es wat te drinken te gaan halen of weer de koektrommel in te duiken beneden ;).

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 22 december 2001 01:22 schreef nelis het volgende:

[..]

??!! SOrry hoor maar dit is echt onzin. Ten eerste is het bewezen dat RSI een lichamelijke klacht is veroorzaakt door (te) lang zitten (staan, enz) in een onnatuurlijke houding, en ten tweede hebben mensen die alleen voor hun lol achter hun compu zitten ook rsi-klachten. Natuurlijk speelt stress een rol, maar dan niet op een directe manier (dus stress = geestelijk = rsi) maar op een indirecte manier (stress = te lang (achter elkaar door) werken in een onnatuurlijke houding = rsi). :)
Al rokende schrijf ik u.. (fok-GoT, had gisteren al reply gepost).. maar als RSI volgens jou puur door een onnatuurlijke houding veroorzaakt wordt dan is de laatste houding die ik aan zal nemen die van het tekeningetje.

Ellebogen alleen leunen op de stoel, verder vrij zijn van het bureau.. min. 50 cm afstand bij een kleine lullige monitor.. ik wordt na een kwartier gestoord als ik zo zou moeten zitten.

Ik ben zelf ook van mening dat stress wel degelijk mee speelt.. wat dat betreft een beetje richting overspannen/burnout etc. mens is namelijk zo knap dat hij/zij zichzelf ook ziek kan maken. En je kunt wel voor je plezier achter de computer zitten maar als je de meeste peoples wil fraggen dan is dat ook stress. Als je dat niet onderkent en dur wat aan doet dan ga je van een ontspannen houding vanzelf krampachtig werken en das niet goed.

Vandaar dat ik fijn achterovergezakt mijn werk doe.. want ook ik merk dat wanneer ik het te druk heb en er teveel dingen af moeten ik sneller mun nek o.i.d. voel. Natuurlijk kun je gewoon voor jezelf bepalen dat stress er niets toe doet en dat je absoluut niet gestresst aan het werk bent. Dat doen miljoenen mensen.. en daarom betaal ik me net als zovelen scheel aan een ziektekostenverzekering.

• Willem
Op vrijdag 21 december 2001 16:34 schreef Blues het volgende:

[..]

Voor mij werkt aikibuken erg goed, omdat daar m'n polsen, ellebogen en schouders goed los gemaakt worden met de vele klemmen, worpen, etc.
Hmm, wij doen iets in de geest met een combinatie van Ashihara Karate, Shaolin Kenpo en nog wat meuk door elkaar, en dat is best lekker om te trainen; Idd ook met klemmen, worpen, kata's e.d. maar als je dan een armklem met de senpei moet oefenen en hij breekt bijna je elleboog is dat minder fijn.

• Willem

[..]

Ga voor de gein even wat research doen over waarom je je vingers niet moet kraken... doe je dat ook niet meer, ook minder irritant voor je omgeving >:)
True. Ik heb dat echt jarenlang gedaan. Nu merk ik af en toe dat het echt fokking zeer doet. Bijvoorbeeld met zeilen van de zomer, het was koud, regenachtig en dan met volle kracht een fokkeschoot in toom houden.

Dat was kut.
Sinds dat moment is het vingerkraken heel sporadisch.

Verwijderd

Ik ben maar 12, ik heb er nog nooit last van gehad gelukkig.

Ik denk zelf wel dat ik later wel veel last van zal hebben omdat ik wel vaak achter mijn pc zit, maar ik hoop dat er dan al goede oplossingen voor zijn.

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 22 december 2001 16:54 schreef Qul het volgende:
Ik ben maar 12, ik heb er nog nooit last van gehad gelukkig.

Ik denk zelf wel dat ik later wel veel last van zal hebben omdat ik wel vaak achter mijn pc zit, maar ik hoop dat er dan al goede oplossingen voor zijn.
Daar moet je niet vanuit gaan.. dat werkt averrechts. Vaak achter een PC zitten is niet per definitie een reden om dan ook maar RSI te krijgen.. gelukkig niet :)

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 16:39 schreef willem169 dat hij zeilde
..Bijvoorbeeld met zeilen van de zomer, het was koud, regenachtig en dan met volle kracht een fokkeschoot in toom houden.
Je hoeft je vingers niet te kraken om dat pijn te laten doen, als het maar hard genoeg waait ;) :P.

Ik heb zelf dat vinger-kraken ook een tijdje als tic gehad, ben er volkomen van genezen. Zo'n lekker gevoel is het uiteindelijk ook weer niet ;)...

• Willem
Op zaterdag 22 december 2001 17:10 schreef SpiritX het volgende:

Je hoeft je vingers niet te kraken om dat pijn te laten doen, als het maar hard genoeg waait ;) :P.
True... true; Maar ik voelde zeg maar echt die gewrichtjes helemaal lerpen (uitleg zie post van drm), en dat was zeker weten van het kraken.
Op zaterdag 22 december 2001 17:10 schreef SpiritX het volgende:
Ik heb zelf dat vinger-kraken ook een tijdje als tic gehad, ben er volkomen van genezen. Zo'n lekker gevoel is het uiteindelijk ook weer niet ;)...
Inderdaad, het gaat niet om het gevoel, maar om gewoonte.

Net als bij roken :P

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:56
Ik ben nu 14, zit per dag uur of 3 achter de computer (licht eraan, soms helemaal niet zoals afgelopen week (ziek :r)), maar ik heb soms een fucking pijn in mijn nek....

Mijn rechter-elleboog-spier-boven-mijn-elleboog-aan-de-binnenkant (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) :P doet ook een beetje zeer nu. Waarom weet ik niet.
Ik doe wel aan sport: volleybal (net als best velen, Molybdenum...).

Soms als ik een dag of wat bijna de hele dag achter de computer zit (vakantie noemen ze dat) heb ik ook wel eens last van mijn rug (ik heb een of andere wacko stoel waar ik altijd op zit, is m'n rug wel rechter van), pijn en koude in mijn vingers (proggen), en pijn in alle spieren van mijn rechterhand (muizen, vanalles).

Spelletjes speel ik niet erg veel.

Verbouwing

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 december 2001 17:07 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

ik spreek je tegen die tijd nog wel een keer...
Misschien.. :) Maar ik hoop het niet, en ik denk het ook niet, want mijn houding is goed, en mijn dagelijkse beweging beter.

[..]

Irritant is het wel ja :D iedereen doet het bij me op de zaak, en dat is echt om je haren uit je kop te trekken af en toe :{

Maar ok, vingerkraken is dus slecht voor je voorpoten. Ik pak wel een stressballetje ofzo :) ook leuk.

• Willem
Op zaterdag 22 december 2001 18:48 schreef Blue-eagle het volgende:
willem169 over mijn oude test icon: 'IEEEEWWWW Blue-eagle wat een überlelijk icoontje'
/OT Blue-Eagle is a fast learner ;)

Pagina: 1