Op dinsdag 01 januari 2002 23:39 schreef Duck-Twacy het volgende:
ff offtopic.
Vind het helemaal niet meevallen om (eind-) versterkers met elkaar te vergelijken (gehoorsmatig). Heb zelf 2 eindversterkers (Audio&Techniek zelfbouw 25 watt klasse A en AVM 80 watt klasse B (= Duits subtop merk)). Heb wel eens thuis beide vergeleken, maar hoorde heel weinig verschil (op CD Hotel California/Eagles en behoorlijk analytische Focal zelfbouw speakers). De zelfbouw klasse A klonk iets "emotioneler", maar was zeer subtiel verschil. Probleem is hoe onthoud je de "klank" van de ene terwijl je naar de andere luistert.
Om in de winkel zo'n sessie te doen lijkt me nog lastiger (als ze alle kandidaat versterkers al uberhaupt hebben staan)
Dat heb ik ook een beetje, het is makkelijk om te zeggen van ga luisteren. Maar als je daar een gehoord hebt, dan pakken ze de volgende (of je moet naar een andere winkel omdat ze hem niet hebben) en dan vergeet je heel veel details al, het is dus heel moeilijk om te vergelijken. Toch vind ik ook zonder heel veel luisteren Marantz heel goed uitkomen, heb veel reviews gelezen, en ook de mening van menig tweakert heeft bij mij een glimlach laten komen wat betreft Marantz. En de Marantz ddie ik heb gehoord klonk goed. Veel beter, vooral warmer geluid dan mijn oude Eagle (

) versterker. Gekregen van een vriend. Verder krijg je bij dure merken vaak een soort instapmodel, waar je bij Marantz voor dezelfde prijs een goede met meer mogelijkheden/aansluitingen/whatever krijgt. En dan is het kwaliteits verschil zeer klein. Daarom ook ben ik veel gaan kijken naar Marantz.
En over dat luisteren. Ik doe dit met bijna alles van veel waarde dat ik koop (HiFi, PC, gitaar) ik ga eerst me orienteren op de markt, want er zijn zoveel mogelijkheden voor deze prijsklasse, je kan niet een winkel binnenlopen en daar even alles beluisteren en beslissen, je moet uitkomen op een klein lijstje, die je gaat beluistere. Dan kan je goed kiezen... Maar dan nog. luisteren blijft altijd relatief. Ze hebben niet vaak dezelfde boxen als die jij hebt staan. Daardoor kan er ook veeeel verandering zijn. Ook de ruimte. Ik leef op een kamer van 3x4 (slaapkamer: ik=14 namelijk

) en daar zal het vast wel iets anders klinken als in een geluidsdichte ruimte van 7x7... Alles is relatief!! En dat was mijn wijze les voor vandaag
Just my €360,=
edit: luchtdichte ruimte?

Moet geluidsdichte ruimte zijn natuurlijk