Ik zie dat er veel mensen niet kunnen wachten op mijn bevindingen betreffende Voltagemodden zonder te solderen... Snap ik niet....
Quote's:
>En ik denk dat ik na de plaatjes gezien te hebben wel >ongeveer weet waar ik moet gaan potloden maar ik wacht wel >even zodat ik het zeker weet!
en wacht dacht je van dit....
>Dus als ik het goed begrijp wil ie gewoon parallel over >een weestand een grafiet streep zetten, zodat de weerstand >omlaag gaat, en het voltage omhoog gaat..
Unquote:
Er zijn schijnbaar hier net zulke slimme jongens als ikzelf
Ja, ik dacht inderdaad als een tweede oplossing (die zeer simpel is uit te voeren, om een potloodstreepje te zetten op die parallel weesrtand (de tweede van rechts naast U8).

Hiermee verlaag je de weerstand iets, maar je moet maar een dunne lijn trekken, anders kan je er teveel weerstand vanaf halen, en loopt de uiteindelijke voltage te sterk op!
Dit zou in principe moeten werken, maar ik wacht nog op een aantal vrienden die het uittesten en hun bevindingen aan mij emailen. Wat betrefd die Finse Macci, die is er een van (en inderdaad de enige Europeaan in het rijtje, naast al die Russen en Amerikanen en die ene VIP Canadees.....)
----
De tweede manier heb ik zelf al getest en die werkt zeker goed. Dit betrefd gewoon een klein beetje van de bovenhoek-zijkant van die smd resistor afscharpen, zodat je wat minder gelijdend materiaal wegneemt en de weerstand ervan wat hoger wordt. Dit werkt goed!
Echter SMD weerstanden worden opgebouwd net zoals IC's dus een opgedampt laagje weerstandmateriaal op een isolerende drager. Dit ca. 10um laagje zit net aan de oppervlakte onder een afschermlaag van eveneens zo'n 10um. Om de juiste waarde aan een smd weerstand te geven, wordt er hardwarematig af fabriek een snee in gegeven aan een zijde, om een bepaalde weerstand te krijgen. Je kan er nu wel wat vanaf de zijkanten afshrapen, ECHTER als je tever gaat, en je kan die niet zien..., dan kom je op een punt dat je deze aangebrachte snee in weerstandmateriaal doorkruist en er dus helemaal GEEN geleiding meer is! Oftwel een extreem hoge weertsand en een zeer hoge uitgangsvoltagespanning vna ca. 6 a 7 Volt op je RAM!!!
Probleem is dus hier dat je nooit weet hoever je kan gaan. maar zo'n 100 a 200Ohm lukt altijd wel safe. Toch goed om je OEM kaart van 3,15Volt (beneden RAM specs) op ca. 3,3 a 3,4Volt (RAM specs) te laten lopen, en dus minimaal op retailsnelheid!!!
Wil je verder dan is het tricki en zal je met de multimeter aan de gang moeten....
Daarom wacht ik op de ervaringen met de potloodtruuk. Als dit werkt, dan kn je beide dingen combineren zonder (teveel) risico en kan je makkelijker zo'n 3,6Volt naar je RAM sturen, zodat de 300MHZ om en nabij zeker wel mogelijk wordt. Hetzelfde verhaal geldt voor de GPU. Maar hier heb je minder weerstandverandering nodig voor maximaal effect, dus minder risico's door teveel afscrapen en teveel potloden.
Maar mijn methode werkt zeker wel degelijk en is eenvoudig uit te voeren met beleid!
Het is verder geen probleem om te meten op je plank onder spanning. hiervoor heeft ATI voor ons een paar mooie meetpunten aangebracht op de PCB