Op zaterdag 29 december 2001 00:27 schreef Janoz het volgende:
Ik heb hier ergens eens een reactie gelezen waarin het verschil tussen HBO en WO leuk werd uitgezet.
HBO.. je leert bestaande algoritmes te gebruiken
WO.. Je leert de bestaande algoritmes te begrijpen, bewijzen en de onderliggende gedachtegang te doorgronden. Vervolgens kun je met die kennis zelf nieuwe efficientere methoden ontwikkelen.. En dat laatste is iets wat op gamegebied niet zo heel veel gebeurt, en waar je dus een behoorlijke voorsprong mee kunt krijgen..

Wat een gezever. No offence, maar op een uni leer je voor onderzoeker. Op een HBO niet. Dat heeft niets met het ontwikkelen van algo's te maken of het doorgronden van wat er eigenlijk gebeurt. Vertel es, wat leer je dan op de MTS-informatica opleiding? computers aan/uit zetten?
Op gamegebied wordt ontzettend veel ontwikkeld. Niet door game-engine programmeurs, maar in onderzoekteams op universiteiten of researchcentra als Microsoft research en IBM research. De technieken die nu worden gebruikt voor grote terrains in engines, of iets simpels als real time softshadows dmv projected textures is niet bedacht door een gameprogrammer. Veel is overigens al jarenoud want 3D graphics is echt niet iets nieuws.
Mensen die informatica opleidigen doen op universiteiten en HBO klagen steevast dat ze 1) niets leren en 2) medestudenten hebben die echt niets kunnen.
Als je dat roept heb je het niet begrepen. Je zit niet op de HIO voor het leren van Java of de concepten van OO door te krijgen of het uitnormaliseren van een datamodel. Je zit niet op de Universiteit om te leren hoe je n-dimensionale oplossingsruimtes toepast of waarom P!=NP.
Je zit op die instellingen zodat je een zak met kleine bouwsteentjes bij je hebt die ervoor zorgen dat wannneer je de opdracht krijgt "we hebben problemen a, b en c. Los op", je niet problemen a, b en c oplost, maar probleem D, wat de oorzaak is van probleem a, b en c. _DAN_ heb je begrepen wat je doet op zo'n opleiding.
Ik heb 2 jaar Universiteit informatica gedaan. Na 2 jaar mn vakken gehaald te hebben ben ik naar HBO terug gegaan. Ik wilde geen onderzoeker worden. 4 jaar op de HIO doorgeslapen, althans dat dacht ik. Totdat ik erachter kwam dat het niet ging om de gedetailleerde lesstof die je voorgelepeld kreeg, maar om de verbanden die je er zelf tussen legt. Dat leer je echter niet 1 2 3. Dat kost tijd. Daarom snap je op een opleidingsinstituut vaak ook niet waarom je er zit... "Ik leer toch niks". Nee, je leer enorm veel. Je snapt alleen niet hoe je het toepast, want je legt de verbanden niet of slecht.
HBO en Uni informatica zijn qua niveau veranderd de afgelopen jaren. Kregen we in '88 nog 60% van de tijd wiskundevakken, nu is dat niet meer zo. Of het niveau minder is weet ik niet, immers wat is het nut dat je weet hoe je de impliciete functiestelling toepast, als je programma's wilt ontwikkelen.
Er is niveauverschil tussen HBO en Uni. Wellicht ben ik niet representatief voor de HIO, maar mijn ervaring is dat het zeker niet opleidt tot passief gebruik van kennis. De universiteiten, althans toen ik er nog op zat, leiden meer op tot een carriere als onderzoeker, dus je zak met basisbouwsteentjes zijn daarop gericht.
Daarom ligt het niveauverschil meer in de toepassingsgebieden van de in de opleiding gedoceerde stof (onderzoek vs. bedrijfsmatige toepassing), niet in de kwaliteit/moeilijkheidsgraad van de gedoceerde stof.
Wil je iets doen wat buiten de toepassingsgebieden ligt van die opleidingen, moet je die opleidingen niet doen. Een systeembeheerder hoeft helemaal geen HIO of universiteit, om de doodeenvoudige reden dat het werk wat ermee gemoeid is, passieve consumptie van kennis met zich meebrengt en leunt op door ervaring verkregen know-how, de verbanden tussen de feiten.
Wil je je leven slijten als programmeur (of zoals een vriend van me zei "De loopgraven in en code kloppen") dan heb je geen HIO noch universiteit nodig. Koop een boek van de taal waarin je je code moet schrijven en doe ervaring op. Immers, wat je doet is implementeren van de ontwerpen van een ander. Precies wat ze leren op bv MTS-informatica.