[3d] opengl, direct3d - hoe leer je dat?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.341 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 08:54 schreef apottjewijd het volgende:
Okee, dus vector algebra is vereist... iemand daar een voorbeeld van en misschien een verduidelijking hoe je zo'n voorbeeld dan in een 3D apllicatie kan toepassen? Iemand die me een formulie kan tonen ofzo van vectoralgebra? Kan ik zelf FF bepalen hoe lastig dat is ( niet meteen met de allermoeilijkste voorbeelden komen dus ) :)
voor mn eigen cameraatje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
// Purpose: calculates new position of camera based on the rotation angles.
// Builds rotation matrix and uses that to calculate the new position plus upvector.
// Uses m_vStartPosition as the position to rotate and m_vStartUp as start up vector
void
CCubeMap::PanCamera()
{
    SMat4       m4Rotation;

// Get rotation matrix
    BuildRotationMatrix(m4Rotation, m_fCameraPanXAngle, m_fCameraPanYAngle, m_fCameraPanZAngle);

// Calculate new position
    MultiplyMatrixVector(m4Rotation, m_vStartPosition, m_scCamera.m_vPosition);

// Calculate new up vector
    MultiplyMatrixVector(m4Rotation, m_vStartUp, m_scCamera.m_vUp);
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
// Purpose: does a * v where a is a 4x4 float matrix and b is a 4 float vector.
void
MultiplyMatrixVector(SMat4 mA, SVect4 vV, SVect4 vProduct)
{
    int         i;
    float       fV0, fV1, fV2, fV3;

fV0=vV[0];
    fV1=vV[1];
    fV2=vV[2];
    fV3=vV[3];
    for (i=0; i < 4; i++)
    {
        vProduct[i] = mA[(0<<2)+i] * fV0 + mA[(1<<2)+i] * fV1 + mA[(2<<2)+i] * fV2 + mA[(3<<2)+i] * fV3;
    }
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
// Purpose: builds a rotation matrix using right handed system. (OpenGL)
// Angles are in degrees. Uses euler angles. 
void
BuildRotationMatrix(SMat4 m4Dst, float fXAngle, float fYAngle, float fZAngle)
{
    SMat4   m4X, m4Y, m4Z, m4Tmp;
    float   cx,cy,cz, sx,sy,sz;
    float   fXR, fYR, fZR;

fXR=(fXAngle/180.0f) * PI;
    fYR=(fYAngle/180.0f) * PI;
    fZR=(fZAngle/180.0f) * PI;

cx = (float)cos(fXR);
    cy = (float)cos(fYR);
    cz = (float)cos(fZR);

sx = (float)sin(fXR);
    sy = (float)sin(fYR);
    sz = (float)sin(fZR);

m4X[0]=1;   m4X[1]=0;   m4X[2] =0;      m4X[3] =0;
    m4X[4]=0;   m4X[5]=cx;  m4X[6] =-sx;    m4X[7] =0;
    m4X[8]=0;   m4X[9]=sx;  m4X[10]=cx;     m4X[11]=0;
    m4X[12]=0;  m4X[13]=0;  m4X[14]=0;      m4X[15]=1;

m4Y[0]=cy;  m4Y[1]=0;   m4Y[2] =sy;     m4Y[3] =0;
    m4Y[4]=0;   m4Y[5]=1;   m4Y[6] =0;      m4Y[7] =0;
    m4Y[8]=-sy; m4Y[9]=0;   m4Y[10]=cy;     m4Y[11]=0;
    m4Y[12]=0;  m4Y[13]=0;  m4Y[14] =0;     m4Y[15] =1;

m4Z[0]=cz;  m4Z[1]=-sz; m4Z[2] =0;      m4Z[3] =0;
    m4Z[4]=sz;  m4Z[5]=cz;  m4Z[6] =0;      m4Z[7] =0;
    m4Z[8]=0;   m4Z[9]=0;   m4Z[10]=1;      m4Z[11]=0;
    m4Z[12]=0;  m4Z[13]=0;  m4Z[14] =0;     m4Z[15] =1;

// Note we are multiplying x*y*z. You can change the order,
    //  but you will get different results.

MultiplyMatrixMatrix(m4Z,m4Y, m4Tmp);   // multiply 2 matrices
    MultiplyMatrixMatrix(m4Tmp,m4X,m4Dst);          // multiply result by 3rd matrix
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

Op woensdag 19 december 2001 17:34 schreef Otis het volgende:
Rob heeft er wel gewerkt dacht ik. (maar dat is alweer een hele tijd terug, toen ambience nog bestond ;))
Misschien daar stage gelopen?? Hij zit namelijk nog steeds op mijn (net twee dagen) ex-school waar Ile ook op rond liep... Maarja, moet je maar eens het verhaal vragen aan Ile, kan je lachen... >:)

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mwah.. IMHO is het transleren van vectoren niet het grootste struikelblok.. Het goed kunnen toepassen van bv in en uitproducten schijnen mensen nog wel eens lastig te vinden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 09:40 schreef Banpei het volgende:
[..]
Misschien daar stage gelopen?? Hij zit namelijk nog steeds op mijn (net twee dagen) ex-school waar Ile ook op rond liep... Maarja, moet je maar eens het verhaal vragen aan Ile, kan je lachen... >:)
Hehehe nou ik word er toch wel een beetje verdrietig van. Wat ik niet begrijp is dat men voor shortcut zn toekomst wegflikkert door van school te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 09:44 schreef Janoz het volgende:
mwah.. IMHO is het transleren van vectoren niet het grootste struikelblok.. Het goed kunnen toepassen van bv in en uitproducten schijnen mensen nog wel eens lastig te vinden.
Klopt. Het is voor beginners idd verwarrend hoe nu de hoek te berekenen tussen 2 vectoren en hoe nu de lengte van een vector te berekenen etc etc.

goede beginnerscursus:
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part1/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part2/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part3/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part4/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part5/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part6/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part7/index.html
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part8/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

http://www.3dica.org/ ook een goede site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:34

bloody

0.000 KB!!

Op vrijdag 21 december 2001 10:01 schreef Otis het volgende:

[..]

Klopt. Het is voor beginners idd verwarrend hoe nu de hoek te berekenen tussen 2 vectoren en hoe nu de lengte van een vector te berekenen etc etc.
daarom is een flinke portie wiskunde B ook zeer handig. :7

voor mensen die geen inzicht hebben in wiskunde/ruimte is dit heel lastig te begrijpen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of 't al genoemd is (onderwerp is alweer 9 pagina's lang, geen zin om ze door te spitten ;) maar als je heel eenvoudig aan een spel wilt klooien probeer de truevision3d engine dan eens: http://www.truevision3dsdk.com/
gratis 3d/sound/movie engines met support voor 3ds meshes, directX models, 32 bit textures, landscapes etc. voor VB6 en C++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 10:07 schreef bloody het volgende:
[..]
daarom is een flinke portie wiskunde B ook zeer handig. :7
voor mensen die geen inzicht hebben in wiskunde/ruimte is dit heel lastig te begrijpen.
Daarom zijn die artikelen op voodooextreme die ik hierboven noem erg goed. Alles wordt behandeld op een hapklare brokkenmanier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow hee Otiz, dat is niet niks zeg! Denk dat je me niet even snel uit kan leggen wat hier
vProduct[i] = mA[(0<<2)+i] * fV0 + mA[(1<<2)+i] * fV1 + mA[(2<<2)+i] * fV2 + mA[(3<<2)+i] * fV3;
allemaal gebeurt :) Het begint bij mij al te duizelen als ik dat allemaal zo eens lees :? Denk dat ik toch maar eens die tutorial sites door ga lezen ( bedankt voor de links daarvoor ) misschien dat het me dan wat duidelijker wordt.

Maar als ik dit allemaal zo zie heb ik toch weer de nijging om lekker met het truevision component te gaan werken ( bedankt betaai, is inderdaad een erg mooi component :9~ is al wel een keer eerder genoemd, maar zeker de moeite waard om nog een keer de aandacht op te vestigen ).

Hoop met de links van otis en scorpion wat meer wiskundig inzicht te gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

Op vrijdag 21 december 2001 09:59 schreef Otis het volgende:
Hehehe nou ik word er toch wel een beetje verdrietig van. Wat ik niet begrijp is dat men voor shortcut zn toekomst wegflikkert door van school te gaan.
Tsja, dat ben ik ook van mening... Daarom heb ik het wel afgemaakt... Maarja, kan me ook voorstellen dat je het helemaal niet leuk vind om allerlei saaie dingen 4 jaar lang te doen op school... :Z

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hint: het is een 4x4 matrix, het is een manier om snel een positie te bepalen in een 16pos rijtje wat een 4x4 matrix voorstelt, in 1 loop. Dit kun je nog op 1001 andere manieren opschrijven, wat wellicht nog sneller werkt ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

is mischien iets makkelijker te lezen als je het schrijft als:

vProduct[i]=mA[i][0] * fV0 + mA[i][1] * fV1 + mA[i][2] * fV2 + mA[i][3] * fV3;

Niet dat dat zomaar werkt in C, maar het is wat leesbaarder :) (ik hoop dat ik ze in de juiste volgorde heb gezet).. De bovenste is gewoon een snelle variant om een 2D matrix in een 1D array te adresseren.

<<2 <=> shift left 2 <=> *4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuws:

Dit weekend ben ik bij een tweaker geweest die in mijn ogen al behoorlijk ver was met 3D programmeren in 3D ( helemaal zonder DirectX etc ), zo'n 3D skelet draaide al goed bij hem, alleen vraag ik me nu af wat voor een methode's jullie gebruiken om zo'n skelet op te vullen met een texture of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuws II:

Ik heb dit weekend ook nog de source van het ( oude ) Wolfenstein 3D gedownload. Dit is dan wel allemaal C++ code, maar je kan er wel een hoop van leren zeg! Een groot deel van wat ze in C++ op die manier programmeren is volgens mij bijna gelijk aan hoe ik het in VB zou doen... ( de vraag is, "zit ik er weer helemaal naast?" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Op woensdag 12 december 2001 10:04 schreef superjoost het volgende:
Je bent volgens mij echt te dom daarvoor.. Waarom denk je dat die programmeurs allemaal een studie van 10 jaar volgen ??? :?
Wat een lomperik ben jij joh, denk je nou echt dat ze programmeren op een opleiding leren? Ja, misschien de beginselen, maar de rest moet je je zelf aanleren. Een opleiding van 10 jaar, waar haal je die onzin vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-07 21:03
Op maandag 24 december 2001 08:39 schreef apottjewijd het volgende:
Nieuws II:

Ik heb dit weekend ook nog de source van het ( oude ) Wolfenstein 3D gedownload. Dit is dan wel allemaal C++ code, maar je kan er wel een hoop van leren zeg! Een groot deel van wat ze in C++ op die manier programmeren is volgens mij bijna gelijk aan hoe ik het in VB zou doen... ( de vraag is, "zit ik er weer helemaal naast?" )
Wolfenstein 3D was nou nog niet echt 3D, je kon nl. niet naar boven of naar beneden kijken, alleen maar links en rechts. Het is dus eigenlijk gewoon 2D met een 3D aanzicht, waardoor ik denk dat je beter de Quake 2 source kan downen, dat is tenminste echte 3D, en ik denk dat je met modernere code ook beter inzicht krijgt in wat er nu nodig is, en niet 10 jaar geleden.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

vergeet aub om een "3d game" te maken zonder grondige wiskunde kennis en programmeer ervaring... ik wordt hier zo moe van hehe, waarom wil iedereen maar een 3d engine bouwen zonder er iets van af te weten...je gaat toch tegen dingen als quaternions en hierarchie (sp?) aan lopen. Ik heb het zelf gfx al rond de 6-7 jaar als hobby, studeer zowel wiskunde als informatica 4e jaars, heb een grondig OO C++ systeem opgezet, en *nog steeds* is het lastig. Dus kom niet met dat verhaal dat "alle programmeurs doen alsof het lastig is terwijl het best te doen is". Het verveeld me dat alle afgestudeerde worden afgeschilderd alsof ze niks kunnen en de "thuis hacker" eigenlijk beter is...(zie ook de "wat te studeren" thread hier in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 24 december 2001 10:36 schreef Zoijar het volgende:
vergeet aub om een "3d game" te maken zonder grondige wiskunde kennis en programmeer ervaring... ik wordt hier zo moe van hehe, waarom wil iedereen maar een 3d engine bouwen zonder er iets van af te weten...je gaat toch tegen dingen als quaternions en hierarchie (sp?) aan lopen. Ik heb het zelf gfx al rond de 6-7 jaar als hobby, studeer zowel wiskunde als informatica 4e jaars, heb een grondig OO C++ systeem opgezet, en *nog steeds* is het lastig. Dus kom niet met dat verhaal dat "alle programmeurs doen alsof het lastig is terwijl het best te doen is". Het verveeld me dat alle afgestudeerde worden afgeschilderd alsof ze niks kunnen en de "thuis hacker" eigenlijk beter is...(zie ook de "wat te studeren" thread hier in de buurt)
Omdat het "cool" is om te kunnen zeggen dat je zelf een 3d engine gebouwt hebt natuurlijk!!! Kijk. ik ben cool, l33t etc. etc. etc. etc. etc. Waarschijnlijk wordt zoiets als "cool/l33t" beschouwd omdat het meteen zichtbaar is op het beeldscherm. Je kan ook hele "coole/l33te" dingen doen die niet meteen zichtbaar op het scherm zijn.

Wat me opvalt (IHMO) is dat voornamelijk de "thuis hacker" loopt te vertellen wat ie allemaal al wel niet heeft gedaan, waarom ie zo cool is etc.. Terwijl de afgestudeerde(n) over het algemeen niet rond lopen te bazuinen wat ze allemaal hebben gedaan/gemaakt. Dat is volgens mij meteen 1 van de redenen dat de "thuis hacker" als beter wordt afgeschilderd.

Ach ja.. ik krijg een veel grotere kick als iets wat ik gemaakt hebt, ook daadwerkelijk gebruikt wordt door een hoop mensen. En dit is (gelukkig hehe) het geval in het bedrijf waar ik werk. Alles wat ik thuis heb gehobbied (inclusief LCDInf) heb ik gemaakt voor mezelf, omdat ik het cool vond (vind) om te maken, en het zal mij verder een worst wezen of iemand het gebruikt.

Ok.. ff on topic weer:

Je hebt bij een tweaker thuis wat dingen gezien, en nu wel je zelf weten hoe een draad model op te vullen? Hmm.. op internet is stiekum wel redelijk wat info te vinden over het tekenen van polygonen. Als dat is gelukt, ga dan eens kijken of je de polygonen een shading kan geven, en daarna of je i.p.v. een 1 kleurige of geshade polygoon een getexturede (jezus.. textured op z'n engels hehe) kan maken.

Maar zoals eerder gezegd.. de performance in VB zal redelijk triest zijn in vergelijking met een C(++), en zonder wiskunde zul je niet al te ver komen.

[disclaimer]/me is afgestudeerd.
Het enige hobby-"thuis hacker"-projectje waar ik wel eens de aandacht op vestig staat in mijn sig. :)[/disclaimer]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op maandag 24 december 2001 08:39 schreef apottjewijd het volgende:
Nieuws II:

Wolfenstein3D is dacht ik toch echt in C geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

nou euhm sorry hoor maar ik doe nu HIO, en daarna ga ik een VDO op de uni doen, en tot nu toe heb ik dus nog helemaal niets geleerd wat ik nog niet wist met computer graphics. En ik heb me een beetje verdiept in de vakken die ze op de uni geven, en ik weet nu al dat ik daar ook niets ga leren.

En het is gewoon een feit: aan theorie heb je vrijwel niets wat computer graphics betreft... over het algemeen komt het allemaal aan op praktijk-ervaring. Waarom denk je dat al die bedrijven liever willen zien wat je al gemaakt hebt dan dat je met een simpel papiertje aan komt zetten waarop staat wat voor opleiding je genoten hebt? En waarom denk je dat veel demosceners nu een best goeie baan hebben? Niet omdat ze een bepaalde opleiding gedaan hebben...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No offence, maar de meeste demosceners die ik ken DIE een goede baan hebben, hebben OF mazzel gehad OF hio/uni gedaan. De rest is low level code-klopper en zal dat met een beetje pech ook altijd blijven. En nee, ik noem polypusher-progger geen goede baan, want als je 30 bent, doe je dat dan nog? Of ga je dan ineens andere dingen doen en denk je dan daar verstand van te hebben als ongeletterde? Nee, natuurlijk niet.

De HIO is geen opleiding voor computergraphics programmeur, dus verwacht niet dat je met HIO wel even graphics programmer gaat worden. Echter, graphics programmeren is maar een klein onderdeel van wat je kunt programmeren en wat bv nodig is in een game.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten of hij/zij iets leert of denkt dat wel even op te pikken 'along the way'. :) Ik zeg altijd maar zo: de opleiding duurt 4 jaar, als je in het bedrijfsleven maximaal voor 6 maanden studietijd krijgt gedurende 4 jaar, dan heb je mazzel. Dus wie steekt er meer op?

En die ervaring valt wel mee. Men zoekt meer mensen die theorie geleerd hebben, zodat ze niet focussen op details als programmeertalen, programmeertaalaspecten, OS specifieke pro-/con's etc, maar op grote lijnen en daarna de details invullen. En ja, een HIO/Uni opleiding helpt dan alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mmja ik doelde dus ook meer op een baan in de computergraphics/games industrie :)

En ook bedoelde ik niet dat school totaal overbodig was (waarom zou ik anders studeren :)), aangezien dit toch voor een papiertje zorgt, en veel vrije tijd om kennis op te doen

Wat ik bedoelde is dat je niet moet denken dat je het op school allemaal leert, want dat is dus totaal niet zo (tenzij je zo'n gespecificeerde opleiding gaat doen, maar die zijn er in nederland niet echt)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even weer verduidelijken, ik weet best dat die gasten van het HIO etc. heeeel slim zijn en daar ook niet zomaar zitten. Ze kunnen zeer zeker beter programmeren als mij, en zullen zeker ook beter weten wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Alleen, ik ben een prutser in 3D programmeren, maar dat haalt niet weg dat ik het heeel erg leuk vind om te doen. En omdat VB programmeren me gewoon erg goed lukt, wil ik dus in VB een 3D game gaan bouwen. Okee, dan kost dat me maar 100 jaar, 't is toch lol. Alleen van die 100 jaar zou ik dus 10 jaar kunnen maken als er hier wat HIO-er-tjes enzo zouden zitten die mij dus bijvoorbeeld in de juiste richting kunnen duwen door een voorbeeld te geven ( of een site met info ) over hoe ik mijn kubusje nou bijvoorbeeld met wat leuke textures vul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 december 2001 16:39 schreef marcelk het volgende:

[..]

Wolfenstein3D is dacht ik toch echt in C geschreven.
Zou best kunnen, zowel C++ als C zeggen mij echt helemaal niks, maar de source was gewoon als text files te downloaden ( waarschijnlijk zijn C / C++ source files net als VB gewoon text files :? ), dus voor mij erg moeilijk te bepalen welke taal het is ( weet zelfs de verschillen niet eens, zou wel oude versie / nieuwe versie zijn :? ). Maar, de code was erg goed 'leesbaar', dus kon ik er een hoop van opsteken, maar zoals in deze pagina al gezegd was kan ik beter de Quake source bestureren, omdat die echt 3D is ( vond ik wel een slimme tip ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

als prutser kan je natuurlijk ook eens kijken naar vrml, x3d, java3d e.d. die geven je als 'prutser' een zeer duidelijk beeld van wat er gebeurd, de code die je er uit krijgt wordt direct doorgestuurd naar directx of opengl zonder dat je de kennis van deze behoeft te kennen. Wij hebben op school vrml en java3d gehad en tis toch best leuk speul. Je kan er best leuke / mooie dingen mee maken die je ook een stuk sneller uitkakt als c(++), maar een echt echte prutser wilt hier natuurlijk niets van weten en blijft bij zn vertrouwde microsoft product, maar het kan ook anders :)

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaddajaddajadda.

Who gives a flying fuck wie/wat welk product gemaakt heeft. Zealot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu gewoon C++ gaat leren heb je daar veel profijt van. Echt zowat alle documentatie en artikelen op internet over 3d coden zijn allemaal voor de taal C++ geschreven. Als je nu eerst C++ leert zeg maar, en dan een beetje gaat klooien met de tutorials van NeHe (http://nehe.gamedev.net)
kom je ook al best een eindje met het maken van kleine 3d programma's

Zo heb ik het ook geleerd om in OpenGL te coden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 13:29 schreef Liquidus het volgende:
Als je nu gewoon C++ gaat leren heb je daar veel profijt van. Echt zowat alle documentatie en artikelen op internet over 3d coden zijn allemaal voor de taal C++ geschreven. Als je nu eerst C++ leert zeg maar, en dan een beetje gaat klooien met de tutorials van NeHe (http://nehe.gamedev.net)
kom je ook al best een eindje met het maken van kleine 3d programma's

Zo heb ik het ook geleerd om in OpenGL te coden
Ik gloof dat dit al een aantal keer is gezegt in dit topic :)

Wel een hoop nieuwe links gezien, dank dank :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op vrijdag 28 december 2001 08:53 schreef apottjewijd het volgende:
Even weer verduidelijken, ik weet best dat die gasten van het HIO etc. heeeel slim zijn en daar ook niet zomaar zitten. Ze kunnen zeer zeker beter programmeren als mij
"dan ik" :+
en zullen zeker ook beter weten wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Alleen, ik ben een prutser in 3D programmeren, maar dat haalt niet weg dat ik het heeel erg leuk vind om te doen. En omdat VB programmeren me gewoon erg goed lukt, wil ik dus in VB een 3D game gaan bouwen. Okee, dan kost dat me maar 100 jaar, 't is toch lol.
Dit is een hele andere instelling als die je eerst gaf, want dat was "ik wil dit wel leren, zolang het maar simpel is, en zonder wiskunde, anders snap ik het toch niet"
Alleen van die 100 jaar zou ik dus 10 jaar kunnen maken als er hier wat HIO-er-tjes enzo zouden zitten die mij dus bijvoorbeeld in de juiste richting kunnen duwen door een voorbeeld te geven ( of een site met info ) over hoe ik mijn kubusje nou bijvoorbeeld met wat leuke textures vul.
neuh, als je dat kan kun je al meer dan de helft van de studenten bij ons op school... Je moest eens weten hoeveel HIO'ers er bij mij op school zitten die gewoon niet kunnen programmeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*D Okee, even vaststellen dan dat ik niet "Even" C(++) kan leren :'( en dat ik gewoon verslaafd :9~ ben aan VB ( sommige zullen dat wel erg |:( vinden, maar dat weten we nu wel ), dus ook in VB mijn 3D programma wil bouwen ( waarvan is vastgesteld dat dat zeker weten kan :) ), kom ik terug op mijn vraag of er IEMAND :? is, die in EEN taal ( als ik weet hoe het in 1 taal kan, kan ik het vast ook wel in vb denk ik... *D ) weet hoe ik op mijn reeds in VB opgezette 3D mannetje B-) textures kan plaatsen, zodat het niet meer een paar lijntjes zijn :'( , maar ook echt ergens op lijkt. Er zijn er hier een hoop die zeggen 3D te kunnen programmeren, dus hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoe ik een texture plaats op een skelet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 15:26 schreef OiSyN het volgende:
neuh, als je dat kan kun je al meer dan de helft van de studenten bij ons op school... Je moest eens weten hoeveel HIO'ers er bij mij op school zitten die gewoon niet kunnen programmeren :)
Ik durf de stelling wel aan dat iedereen OP de hio niet kan programmeren: 1) anders zaten ze er niet en 2) pas als je alle kennis hebt vergaard kun je het in praktijk gaan brengen en het allerbelangrijkste opbouwen: inzicht gebaseerd op verworven gedegen kennis.

:)

Echter wat is het geval? Het gros op de hio denkt dat ze de grootst mogelijke superprogrammeurs zijn, zichzelf feilloos in staat achten elk willekeurige probleem moeiteloos om te zetten in oplossingen. En dat terwijl datzelfde gros nauwelijks het verschil weet tussen gegevens en informatie. :)

/me , oud hio-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

zucht :z

zoals gewoonlijk begrijp je me weer helemaal verkeerd. Als ik het over 'programmeren' heb dan bedoel ik dus in staat zijn een degelijk programma te maken, voor wat voor probleem ook.

En dan neem je eens een kijkje bij het practicum bij ons op school, en dan zie je ze prutsen en doen en dan denk je bij jezelf "waar zijn ze in godsnaam mee bezig :?". En dan kijk je even terug op wat de school je de afgelopen paar jaren geleerd heeft, en dan kom je erachter dat die lui gewoon op de verkeerde plek zitten... Na 3 jaar college snappen ze er nog steeds geen fuck van.

Ik sta ook totaal niet achter jou stelling dat het grootste deel van de HIO'ers denken dat ze 'de grootst mogelijke superprogrammeurs' zijn, want dat is dus absoluut niet zo. Misschien dat het 'in jouw tijd' zo was, maar hier iig niet.

* .oisyn nog niet zo oud HIO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 15:27 schreef apottjewijd het volgende:
*D Okee, even vaststellen dan dat ik niet "Even" C(++) kan leren :'( en dat ik gewoon verslaafd :9~ ben aan VB ( sommige zullen dat wel erg |:( vinden, maar dat weten we nu wel ), dus ook in VB mijn 3D programma wil bouwen ( waarvan is vastgesteld dat dat zeker weten kan :) ), kom ik terug op mijn vraag of er IEMAND :? is, die in EEN taal ( als ik weet hoe het in 1 taal kan, kan ik het vast ook wel in vb denk ik... *D ) weet hoe ik op mijn reeds in VB opgezette 3D mannetje B-) textures kan plaatsen, zodat het niet meer een paar lijntjes zijn :'( , maar ook echt ergens op lijkt. Er zijn er hier een hoop die zeggen 3D te kunnen programmeren, dus hoop ik dat iemand mij kan vertellen hoe ik een texture plaats op een skelet :?
Hier komt ie dan hoe je het moet doen:
code:
1
2
3
4
5
glGenTextures(1,  &texture[]);
glBindTexture(GL_TEXTURE_2D, texture[0]);
glTexImage2D(GL_TEXTURE_2D, 0, 3, Texture[0]->sizeX, Texture[0]->sizeY, 0, GL_RGB, GL_UNSIGNED_BYTE, Texture[0]->data);
glTexParameteri(GL_TEXTURE_2D,GL_TEXTURE_MIN_FILTER,GL_LINEAR);
glTexParameteri(GL_TEXTURE_2D,GL_TEXTURE_MAG_FILTER,GL_LINEAR);

en dan in je init ff plaatsen
code:
1
glEnable(GL_TEXTURE_2D);

dan doe je in je render code:
code:
1
2
3
4
5
6
glBegin(GL_TRIANGLE)
{
......
glTextcoord2f(x1, y1); glVertx3f(x, y, z)
enz......
}

of kijk hier ff voor wat meer info
http://nehe.gamedev.net/tutorials/lesson06.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op maandag 24 december 2001 16:45 schreef OiSyN het volgende:
nou euhm sorry hoor maar ik doe nu HIO, en daarna ga ik een VDO op de uni doen, en tot nu toe heb ik dus nog helemaal niets geleerd wat ik nog niet wist met computer graphics. En ik heb me een beetje verdiept in de vakken die ze op de uni geven, en ik weet nu al dat ik daar ook niets ga leren.
verkeerde opleiding mischien? :)

Ikzelf zit op de RuG en ga na de vakantie beginnen met mijn afstudeer project. Ik kan niet zeggen dat ik niks ben tegen gekomen wat ik nog neit wist (maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen)..

Lineaire algebra is mij nu een stuk duidelijker (Ik wist daarvoor niet eens dat het zo hete waar ik mee bezig was :)).. Maar wat ik vooral geleerd heb zijn alle dingen die er omheen zitten.. Een polygoon tekenen kan elke kleuter :), maar van efficiente datastructuren voor (oa) je scenes, graven algoritmes en nog een heleboel andere dingen weet ik nu een stuk meer van.
Op maandag 24 december 2001 09:38 schreef Taradino het volgende:

[..]

Wolfenstein 3D was nou nog niet echt 3D, je kon nl. niet naar boven of naar beneden kijken, alleen maar links en rechts. Het is dus eigenlijk gewoon 2D met een 3D aanzicht, waardoor ik denk dat je beter de Quake 2 source kan downen, dat is tenminste echte 3D, en ik denk dat je met modernere code ook beter inzicht krijgt in wat er nu nodig is, en niet 10 jaar geleden.
wolfenstein 3D is, net als Doom +klonen en Duke3D, een raycast engine. Deze werken fundamenteel anders dan de huidige 3D apps. Opzich is de werking van wolfenstein heel simpel. Voor elke verticale beeldlijn wordt een straal geschoten. Hoe verder deze straal gaat, hoe meer pixels voor de vloer er getekend moeten worden. Op een gegeven moment wordt er een muur geraakt. Op dat moment wordt gekeken hoever de huidige positie vanaf het midden van het scherm ligt, en op welke positie de straal de muur raakt. De positie op de muur geeft de verticale lijn in de texture voor die muur aan en de positie op het scherm geeft aan hoe die tecture lijn geschaalt moet worden. Doe je dat voor alle 320 verticale beeldlijnen, dan heb je een mooi plaatje :) (* Janoz heeft vroeger nog wel eens een raycast engine mbv Borland pascal gemaakt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 15-09 11:04
Waarom begin je niet met java te leren. Deze taal kan alles wat C++ kan(misschien een beetje trager) en is veel eenvoudiger om aan te leren. Je kan trouwens prima 3d mee programmeren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zaterdag 29 december 2001 00:12 schreef jos707 het volgende:
Waarom begin je niet met java te leren. Deze taal kan alles wat C++ kan(misschien een beetje trager) en is veel eenvoudiger om aan te leren. Je kan trouwens prima 3d mee programmeren :Y)
1 woord: direct memory access :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zaterdag 29 december 2001 00:07 schreef Janoz het volgende:

verkeerde opleiding mischien? :)

Ikzelf zit op de RuG en ga na de vakantie beginnen met mijn afstudeer project. Ik kan niet zeggen dat ik niks ben tegen gekomen wat ik nog neit wist (maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen)..

Lineaire algebra is mij nu een stuk duidelijker (Ik wist daarvoor niet eens dat het zo hete waar ik mee bezig was :)).. Maar wat ik vooral geleerd heb zijn alle dingen die er omheen zitten.. Een polygoon tekenen kan elke kleuter :), maar van efficiente datastructuren voor (oa) je scenes, graven algoritmes en nog een heleboel andere dingen weet ik nu een stuk meer van.
Dat zal het verschil zijn tussen uni en hio... hoewel ik van de computergraphics vakken die op de UU worden gegeven ook niet echt veel kan leren (ze komen gewoon een paar jaar te laat met die informatie... nee het is anders.. ik kom daar een paar jaar te laat :))
(* Janoz heeft vroeger nog wel eens een raycast engine mbv Borland pascal gemaakt :) )
haha ja wie niet... ik heb hier nog een "Appletstein 3D" liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 29 december 2001 00:19 schreef OiSyN het volgende:

[..]

Kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel (owh, wat heb ik veel mensen zien struikelen over pointers :).. en dan begin ik nog niet eens over bounds checking (hoeft niet natuurlijk, maar er lopen volgens mij een heleboel zelfverzekerde programmeurs rond die af en toe maar wat ongefundeerde '-1'-tjes door hun code strooien om maar van rare bugs af te komen), memoryleaks, access violations, bus errors, enz enz enz enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 29 december 2001 00:23 schreef OiSyN het volgende:

Dat zal het verschil zijn tussen uni en hio... hoewel ik van de computergraphics vakken die op de UU worden gegeven ook niet echt veel kan leren (ze komen gewoon een paar jaar te laat met die informatie... nee het is anders.. ik kom daar een paar jaar te laat :))
Ik heb hier ergens eens een reactie gelezen waarin het verschil tussen HBO en WO leuk werd uitgezet.

HBO.. je leert bestaande algoritmes te gebruiken
WO.. Je leert de bestaande algoritmes te begrijpen, bewijzen en de onderliggende gedachtegang te doorgronden. Vervolgens kun je met die kennis zelf nieuwe efficientere methoden ontwikkelen.. En dat laatste is iets wat op gamegebied niet zo heel veel gebeurt, en waar je dus een behoorlijke voorsprong mee kunt krijgen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 00:27 schreef Janoz het volgende:
Ik heb hier ergens eens een reactie gelezen waarin het verschil tussen HBO en WO leuk werd uitgezet.
HBO.. je leert bestaande algoritmes te gebruiken
WO.. Je leert de bestaande algoritmes te begrijpen, bewijzen en de onderliggende gedachtegang te doorgronden. Vervolgens kun je met die kennis zelf nieuwe efficientere methoden ontwikkelen.. En dat laatste is iets wat op gamegebied niet zo heel veel gebeurt, en waar je dus een behoorlijke voorsprong mee kunt krijgen.. :)
Wat een gezever. No offence, maar op een uni leer je voor onderzoeker. Op een HBO niet. Dat heeft niets met het ontwikkelen van algo's te maken of het doorgronden van wat er eigenlijk gebeurt. Vertel es, wat leer je dan op de MTS-informatica opleiding? computers aan/uit zetten?

Op gamegebied wordt ontzettend veel ontwikkeld. Niet door game-engine programmeurs, maar in onderzoekteams op universiteiten of researchcentra als Microsoft research en IBM research. De technieken die nu worden gebruikt voor grote terrains in engines, of iets simpels als real time softshadows dmv projected textures is niet bedacht door een gameprogrammer. Veel is overigens al jarenoud want 3D graphics is echt niet iets nieuws.

Mensen die informatica opleidigen doen op universiteiten en HBO klagen steevast dat ze 1) niets leren en 2) medestudenten hebben die echt niets kunnen.

Als je dat roept heb je het niet begrepen. Je zit niet op de HIO voor het leren van Java of de concepten van OO door te krijgen of het uitnormaliseren van een datamodel. Je zit niet op de Universiteit om te leren hoe je n-dimensionale oplossingsruimtes toepast of waarom P!=NP.

Je zit op die instellingen zodat je een zak met kleine bouwsteentjes bij je hebt die ervoor zorgen dat wannneer je de opdracht krijgt "we hebben problemen a, b en c. Los op", je niet problemen a, b en c oplost, maar probleem D, wat de oorzaak is van probleem a, b en c. _DAN_ heb je begrepen wat je doet op zo'n opleiding.

Ik heb 2 jaar Universiteit informatica gedaan. Na 2 jaar mn vakken gehaald te hebben ben ik naar HBO terug gegaan. Ik wilde geen onderzoeker worden. 4 jaar op de HIO doorgeslapen, althans dat dacht ik. Totdat ik erachter kwam dat het niet ging om de gedetailleerde lesstof die je voorgelepeld kreeg, maar om de verbanden die je er zelf tussen legt. Dat leer je echter niet 1 2 3. Dat kost tijd. Daarom snap je op een opleidingsinstituut vaak ook niet waarom je er zit... "Ik leer toch niks". Nee, je leer enorm veel. Je snapt alleen niet hoe je het toepast, want je legt de verbanden niet of slecht.

HBO en Uni informatica zijn qua niveau veranderd de afgelopen jaren. Kregen we in '88 nog 60% van de tijd wiskundevakken, nu is dat niet meer zo. Of het niveau minder is weet ik niet, immers wat is het nut dat je weet hoe je de impliciete functiestelling toepast, als je programma's wilt ontwikkelen.

Er is niveauverschil tussen HBO en Uni. Wellicht ben ik niet representatief voor de HIO, maar mijn ervaring is dat het zeker niet opleidt tot passief gebruik van kennis. De universiteiten, althans toen ik er nog op zat, leiden meer op tot een carriere als onderzoeker, dus je zak met basisbouwsteentjes zijn daarop gericht.

Daarom ligt het niveauverschil meer in de toepassingsgebieden van de in de opleiding gedoceerde stof (onderzoek vs. bedrijfsmatige toepassing), niet in de kwaliteit/moeilijkheidsgraad van de gedoceerde stof.

Wil je iets doen wat buiten de toepassingsgebieden ligt van die opleidingen, moet je die opleidingen niet doen. Een systeembeheerder hoeft helemaal geen HIO of universiteit, om de doodeenvoudige reden dat het werk wat ermee gemoeid is, passieve consumptie van kennis met zich meebrengt en leunt op door ervaring verkregen know-how, de verbanden tussen de feiten.

Wil je je leven slijten als programmeur (of zoals een vriend van me zei "De loopgraven in en code kloppen") dan heb je geen HIO noch universiteit nodig. Koop een boek van de taal waarin je je code moet schrijven en doe ervaring op. Immers, wat je doet is implementeren van de ontwerpen van een ander. Precies wat ze leren op bv MTS-informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kregen we nog maar 60% van de vakken wiskunde, had ik veel meer aan gehad... (heb altijd al zitten twijfelen tussen informatica en wiskunde). Jouw verhaal ook totaal niet bij mijn opleiding, want als ze ergens wel niet mee bezig zijn dan is het wel problemen oplossen (practicum en projecten zijn gewoon simpel voorkauwwerk). Maar ja, we zijn dan ook 12 jaar verder.

Verder heb ik een beetje het idee dat jij neerkijkt op mensen die willen coden voor hun geld. Kom op heej, implementeren van de ontwerpen van een ander? Dat kun je idd gaan doen ja, maar dat hoeft dus niet als je wilt programmeren. Damn man ben je in de tijd blijven steken ofzo? Je ziet bijvoorbeeld steeds meer wiskundigen in de gamedev scene

Ik zie het wel zitten hoor, een leven als gamedevver... Geen saaie baan (voor mij), continu bezig met de nieuwste techniek, en mijn streven is vooral ook om vernieuwend bezig te zijn (dus niet implementeren van de ontwerpen van iemand anders). Ieder z'n smaak, maar ga mensen daarom niet afzeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Laatst online: 15-09 11:04
Op zaterdag 29 december 2001 00:19 schreef OiSyN het volgende:

[..]

Waarvoor heb je dat dan zonodig, ik programmeer alles in java en kan best zonder die pointer-rommel van C++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zaterdag 29 december 2001 01:51 schreef jos707 het volgende:

[..]

Waarvoor heb je dat dan zonodig, ik programmeer alles in java en kan best zonder die pointer-rommel van C++.
Het is altijd wel fijn om gewoon in een buffertje te werken zonder dat iemand op je vingers loopt te kijken of je indices welk binnen de grenzen liggen. :)
En je hebt het vaak nodig voor low-level werk (operating systems, console games, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
In Java 2 v1.4.0 is er een nieuwe feature: directe toegang tot het geheugen, zonder gebruik van JNI :o . Alles draait om de nieuwe IO api's en direct buffers.

Dit wordt gedaan via een of andere ranzige sun.misc.Unsafe die totaal ongedocumenteerd is en waar druk over gediscussieerd wordt op het web... In eerdere beta's kon je deze klasse namelijk direct gebruiken. Wat klaarblijkelijk nogal een foutje was :o . Nu is hij slechts op de achtergrond aanwezig voor de implementatie van de nieuwe IO api's.

Zie onder andere deze links en quotes (sorry voor de lange quotes, maar dit moeten jullie wel interessant vinden denk ik).
Is there a sample for JDK1.4's undocumented sun.misc.Unsafe class? Is there a sample for JDK1.4's undocumented sun.misc.Unsafe class? This class supposedly allows java code to access native memory directly from Java (without needing to write C++ JNI code).
http://www.jguru.com/faq/view.jsp?EID=448031
If there is any group of developers that knows how to squeeze out every ounce of performance, it has to be gamers.

<knip>

My wanderings through wwww.JavaGaming.org got less random when I saw a thread entitled "Ugly memory tricks in 1.4 beta". I must say that even though the thread was short and simple, I needed to walk away from my desk and think about it for a while. The code segment presented below prints "2" and "os".
code:
1
2
3
4
String osv = "Osvaldo"; 
sun.misc.Unsafe.getUnsafe().putInt(osv, 16, 2); 
System.err.println(osv.length()); 
System.err.println(osv);

Jeff Kesselman pointed out that the unsafe class is suppose to provide direct access to native memory without needing to use the JNI. Apparently, the implementation can only be used from privileged code and does perform bounds checking. Even so, this is a class I'm sure I'm not going to be using any time soon.
http://www.javaperformancetuning.com/newsletter007.shtml
Posted by Osvaldo Doederlein, 25 May 2001 op www.javalobby.org

Everybody who cares about performance, please check NIO and the improvements in JNI. The docs fail to state how important they are!!

Let's say we want to implement an efficient 3D engine, such as Java3D or an OpenGL mapping. Up to JDK1.3, there are only two alternatives. #1 Data lives in Java objects, and when native code wants its bits, it needs to either copy the data or "pin" it, both expensive operations. #2 Data lives on the native heap, and when Java wants, it needs to do native calls, which is even more expensive. With direct buffers, we can have data blocks that live in the native heap (so the native code can read/write efficiently, and the GC will not move it), but Java code can still access
it efficiently.

Some "magic" is required to implement this. I looked at the sources, and there's no native code in "java.nio", instead the buffer classes use a mysterious class named "sun.misc.Unsafe" which is supposed to manipulate the native buffers without JNI penalty. This class is implemented with JNI, but it's a unique, well-known spot with well-known semantics, and the implementation is internal to the Java core (one cannot change or override it) so the JIT compiler can easily replace its code by custom code which can really access the native buffers directly. (This kind of optimization is known as semantic expansion.)

So I thought, "Unsafe" is still safe because the only way to use this class is through the "java.nio" APIs, and these are supposed to not have bugs, and to check app requests (mostly bounds checks, which can also be optimized out) and untrusted code will not be able to touch the Unsafe
class, right?

Wrong. Try the following code:
code:
1
2
3
4
String osv = "Osvaldo";
System.err.println(osv);

Run it and you will get "2" and "Os" as output. I actually changed a private field of the String object (the length). Try with different offsets and values and you will get very different results (most of them fatal crashes of the JVM).

Now, it seems like Sun sneaked a mechanism similar to C#'s "unsafe" code, in the name of high performance. I am in favor of this EXCEPT that only core libraries should be allowed to use it (the getUnsafe() method is perfect for an efficient security manager check). Making this legal to application code (like it is in C#) means havoc. Well, this is a beta release, maybe the security is still missing but will be enforced later. Or maybe this is handled just like any use of JNI. Do you think this feature should be allowed for trusted, but non-core code?

Back to our example, the new DirectBuffer feature of NIO & JNI can be used to significantly reduce the overhead of talking to the 3D engine. Either Java3D or a direct OpenGL mapping library could use direct buffers to implement the 3D pipeline (spitting vertex arrays, textures etc. to the 3D engine). Or maybe the Java 3D-related objects can be implemented using a ByteBuffer as the underlying storage (instead of using Java arrays), so we completely eliminate copying at least in some cases. I guess other code will benefit too (sound, device control... anything that needs a high-performance data pipeline from Java code to native support).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Hum in beta 3 werkt dit nog steeds :o . Lekker ranzig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
public class Test
{
   public static void main(String[] ps)
   {
    String osv = "Osvaldo";
    System.err.println(osv);
   }
}

Levert dus gewoon 2 en Os op... We hebben mutable Strings in Java! :P ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

haha ja ik had hier wel eens van gehoord, maar er nooit echt in verdiept...

hmmm... ik bedenk ineens nog een goeie en snelle implementatie van die stringReplace functie van laatst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 01:43 schreef OiSyN het volgende:
kregen we nog maar 60% van de vakken wiskunde, had ik veel meer aan gehad... (heb altijd al zitten twijfelen tussen informatica en wiskunde). Jouw verhaal ook totaal niet bij mijn opleiding, want als ze ergens wel niet mee bezig zijn dan is het wel problemen oplossen (practicum en projecten zijn gewoon simpel voorkauwwerk). Maar ja, we zijn dan ook 12 jaar verder.
Het verschilde al sterk per hio, dus dat zal zeker niet veranderd zijn. Ik zat op de HIO Enschede, waar je 2 jaar lang vertalerbouw kreeg, (2e en 4e) en bv een HIO als Emmen kregen maar 2 trimesters vertalerbouw. Wat ik niet heb vermeld, en wat zeker meespeelt is het feit dat per afgestudeerde leerling, een instituut een subsidie krijgt (tig-duizend gulden, weet het exacte bedrag niet meer). In tijden van weinig studenten op de inf. opleidingen zoals nu, is elke sjaaq die het 'haalt' er 1. (helaas)
Verder heb ik een beetje het idee dat jij neerkijkt op mensen die willen coden voor hun geld. Kom op heej, implementeren van de ontwerpen van een ander? Dat kun je idd gaan doen ja, maar dat hoeft dus niet als je wilt programmeren. Damn man ben je in de tijd blijven steken ofzo? Je ziet bijvoorbeeld steeds meer wiskundigen in de gamedev scene
Ik programmeer ook voor mn geld, dus neerkijken daarop lijkt me wat onzinnig ;) Je moet niet vergeten dat HBO niet is bedoeld voor het opleiden van mensen die eigenlijk het werk van een MTS-er willen doen. Dat kan wel, maar je kunt dan beter die MTS doen en de tijd die je uitspaart gebruiken voor het opdoen van ervaring.

En welke gamedev scene? Die in NL? Kijk dan eens wat men normaliter gebruikt voor technieken, die zijn echt allemaal op te zoeken in proefschriften of boeken. Dat is ook niet erg, een gamedevver is geen onderzoeker. Maar hemel het aub niet te erg op. :)
Ik zie het wel zitten hoor, een leven als gamedevver... Geen saaie baan (voor mij), continu bezig met de nieuwste techniek, en mijn streven is vooral ook om vernieuwend bezig te zijn (dus niet implementeren van de ontwerpen van iemand anders). Ieder z'n smaak, maar ga mensen daarom niet afzeiken
Kennelijk vind jij het implementeren van ontwerpen van iemand anders iets laags. Het is _ander_ werk. En ander werk vereist andere opleidingen. Als je de gehele dag 3D engines wilt programmeren, dan hoef je geen HIO te doen. Zonde van je tijd. Dat bedoelde ik ermee. Maar op je 40e nog spelletjes programmeren is in Nederland echt uitgesloten. Nu al zie je dat ze voor de development steeds meer uitwijken naar buitenlandse engines.

Vernieuwend bezigzijn in de gamewereld doen ze maar op een paar plekken. Ik weet wat je bedoelt, hell, als oud demoscener heb ik ook games willen maken, maar je woont helaas in het verkeerde land daarvoor.

Overigens, en dat is ook iets wat kennelijk niet doordringt, het maakt niet uit wat je ontwikkelt/programmeert: altijd doorloop je ong. dezelfde stappen. Of dat nu SQL-puzzels zijn om op de meest efficiente manier de gewenste data uit de database te trekken of het bepalen welke polygonen je moet tekenen met de huidige stand van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programma's als bijv 3dmax studio 4 en maya 4, welke uitermate geschikt zijn voor 3d games te ontwikkelingen leer je niet in 1 jaar. dit kost jaren en jaren voordat je een klein game'pje kan bouwen. En als je nagaat dat aan een spel vaak meer als 10 werken mensen voor dezelfde scene, de een doet textures de ander doet het modelling weer een ander doot de AI etc. Ga maar nu dat dit niet makkelijk is zonder enige kennis van wiskunde met name voor 3d max

je zou bijv kunnen beginnen met game blender welke gratis is en vrij makkelijk om te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 29 december 2001 11:55 schreef yardcure het volgende:
Programma's als bijv 3dmax studio 4 en maya 4, welke uitermate geschikt zijn voor 3d games te ontwikkelingen leer je niet in 1 jaar. dit kost jaren en jaren voordat je een klein game'pje kan bouwen. En als je nagaat dat aan een spel vaak meer als 10 werken mensen voor dezelfde scene, de een doet textures de ander doet het modelling weer een ander doot de AI etc. Ga maar nu dat dit niet makkelijk is zonder enige kennis van wiskunde met name voor 3d max

je zou bijv kunnen beginnen met game blender welke gratis is en vrij makkelijk om te leren
mwah .. 3d max en maya zijn helemaal niet geschikt voor het maken van een 3d game.. Mischien alleen voor de cut-scenes en mischien voor wat modeling, maar meer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt mee. De NDL engine leunt bv totaal op hun 3dsmax exporter. Je bouwt je complete gamescenes incl alles wat er in plaatsvindt in 3dsmax, exporteert dat dmv de NDL exporter en dmv simpele scripts en eventhandlers bouw je je game af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 29 december 2001 13:59 schreef Otis het volgende:
Valt mee. De NDL engine leunt bv totaal op hun 3dsmax exporter. Je bouwt je complete gamescenes incl alles wat er in plaatsvindt in 3dsmax, exporteert dat dmv de NDL exporter en dmv simpele scripts en eventhandlers bouw je je game af.
hmm .. vind ik eigenlijk best wel een kromme benadering.. Tuurlijk is die IDE een ideale om 3d scenes mee te ontwikkelen (Zit al jaren research achter natuurlijk), maar die pakketten hebben tot doel een zo realistisch mogelijk plaatje te genereren. Bij games heb je juist hele andere eisen waaraan je moet voldoen. Daar gaat het juist over efficientie. Denk bv aan progressive meshes ed.. In 3d studio maakt het niet zoveel uit dat een object dat eigenlijk maar een paar 100 pixels bijdraagt aan je uiteindelijke beeld nog steeds uit 100 polygonen bestaat, terwijl dat voor de performance van je realtime scene toch wel degelijk van belang is..

Maar ja, aan de andere kant is het compleet ontwikkelen van nieuwe 3D ide natuurlijk ook wel een heibels karwei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zaterdag 29 december 2001 11:48 schreef Otis een verhaal
Het verschilde al sterk per hio, dus dat zal zeker niet veranderd zijn. Ik zat op de HIO Enschede, waar je 2 jaar lang vertalerbouw kreeg, (2e en 4e) en bv een HIO als Emmen kregen maar 2 trimesters vertalerbouw. Wat ik niet heb vermeld, en wat zeker meespeelt is het feit dat per afgestudeerde leerling, een instituut een subsidie krijgt (tig-duizend gulden, weet het exacte bedrag niet meer). In tijden van weinig studenten op de inf. opleidingen zoals nu, is elke sjaaq die het 'haalt' er 1. (helaas)
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geef je gelijk wat betreft dat verhaaltje waar de uni en hbo voor bedoeld is... jammer genoeg wordt dat alleen niet gehandhaafd, en dat is waar ik zo van baal
Ik programmeer ook voor mn geld, dus neerkijken daarop lijkt me wat onzinnig ;)
Mmmja zo kwam het over. No offence :)
Je moet niet vergeten dat HBO niet is bedoeld voor het opleiden van mensen die eigenlijk het werk van een MTS-er willen doen. Dat kan wel, maar je kunt dan beter die MTS doen en de tijd die je uitspaart gebruiken voor het opdoen van ervaring.
Yup das waar, daarom heb ik ook het idee dat ik er voor niets zit... Hoewel ik wel denk dat het papiertje wat je hebt uitmaakt hoe hoog je salaris is (in de reguliere programmeerbranche dan :))
En welke gamedev scene? Die in NL? Kijk dan eens wat men normaliter gebruikt voor technieken, die zijn echt allemaal op te zoeken in proefschriften of boeken. Dat is ook niet erg, een gamedevver is geen onderzoeker. Maar hemel het aub niet te erg op. :)
Ik was ook niet van plan in nederland te blijven :)
Kennelijk vind jij het implementeren van ontwerpen van iemand anders iets laags.
Nee helemaal niet, maar dat idee had ik van jou, omdat je met die opleiding kwam ("de loopgraven in en code kloppen")
Het is _ander_ werk. En ander werk vereist andere opleidingen. Als je de gehele dag 3D engines wilt programmeren, dan hoef je geen HIO te doen. Zonde van je tijd. Dat bedoelde ik ermee. Maar op je 40e nog spelletjes programmeren is in Nederland echt uitgesloten. Nu al zie je dat ze voor de development steeds meer uitwijken naar buitenlandse engines.

Vernieuwend bezigzijn in de gamewereld doen ze maar op een paar plekken. Ik weet wat je bedoelt, hell, als oud demoscener heb ik ook games willen maken, maar je woont helaas in het verkeerde land daarvoor.
Yup, dat weet ik... Kijk, het zal sowieso een tijd duren voordat je iets vernieuwends uitvind, als je het al uitvind (en die kans is behoorlijk klein, aangezien er al duizenden knappe koppen je voor zijn geweest met het uitdenken van bepaalde algo's), maar mijn streven is dat dus wel
Overigens, en dat is ook iets wat kennelijk niet doordringt, het maakt niet uit wat je ontwikkelt/programmeert: altijd doorloop je ong. dezelfde stappen. Of dat nu SQL-puzzels zijn om op de meest efficiente manier de gewenste data uit de database te trekken of het bepalen welke polygonen je moet tekenen met de huidige stand van de camera.
Das waar, maar ik vind het een leuker dan het ander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ineens HEEL geinteresseerd :9~ Ik hoor dat je dus games kan bouwen met 3D Studio Max... laat ik daar nou eens best goed mee overweg kunnen *D Maar is er toevallig iemand die wat info kan geven over hoe ik dat dan dynamisch kan laten renderen enzo? En eeeeehm... is dat dan ook mogelijk in Visual Basic??? Iemand met info??? De combi 3D Studio Max en VB zou voor mij perfect zijn, kan lekker met 3D max mijn 3D omgeving in elkaar kleuteren, en met VB de gameplay regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij ook nog even dank aan Liquidus, die op de vorige pagina mooi uitlegde hoe je textures kan gebruiken. Ik snap er momenteel nog geen f@k van, ( wat meer info is nog steeds erug gewenst ), maar heb in elk geval iets waar ik me in kan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 29 december 2001 13:59 schreef Otis het volgende:
Valt mee. De NDL engine
??? NDL Engine :9~ :9~ :9~[quote]
leunt bv totaal op hun 3dsmax exporter.
??? 3dsmax exporter :9~ :9~ :9~ :9~
Je bouwt je complete gamescenes incl alles wat er in plaatsvindt in 3dsmax, exporteert dat dmv de NDL exporter en dmv simpele scripts
??? Simpele scripts :9~ :9~ :9~[quote]
en eventhandlers bouw je je game af.
Dit vond ik dus allemaal MEGA gaaf klinken... maar ik mis nog wat info... Is het ook nog een beetje snel? Want mijn 3D Studio max rendered gewoon als trage stront, en zo traag wil ik mijn toekomstige game nou ook weer niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengst
  • Laatst online: 09-09 12:04
Appotjewijd, dit is echt te erg voor woorden waarom probeer je dit uberhaupt als je een wiskunde nul bent.

Je zult echt het een en ander van transformaties op vectoren en matrices moeten leren en dan het liefst ook nog over loops (je moet dus leren voorspellen wat een serie berekingen doet). Dan moet je nog leren hoe objecten elkaar kunnen snijden...

Man houd er mee op, zelfs al heb je een engine ben je nog ver boven je hoofd bezig. Zoek iemand die je (HOGERE)wiskunde bij kan brengen. Daar heb je meer aan dan aan al die tips over software die ik hier gezien heb.

Oh als je echt zo goed bent in VB waarom specialiseer je je dan niet in .NET componenten bouwen kun je er misschien ook nog wat meer mee verdienen :)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of het al echt genoemd is ....
maar probeer eerst eens at simel 2d en werk omhoog. Dus maak eerst een soort van pacman, en werk rustig naar een quake toe zodat je meer ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 09:27 schreef Hengst een hoop gelul:
Appotjewijd, dit is echt te erg voor woorden waarom probeer je dit uberhaupt als je een wiskunde nul bent.
Ehm... nooit geschoten is misgeschoten???
Je zult echt het een en ander van transformaties op vectoren en matrices moeten leren en dan het liefst ook nog over loops (je moet dus leren voorspellen wat een serie berekingen doet). Dan moet je nog leren hoe objecten elkaar kunnen snijden...
Bullshit... |:( zelfs ik met m'n gepruts heb toch al hele leuke dingetjes in de 3D wereld voor elkaar gekregen... is alleen een kwestie van doorzetten en tegen mensen met een wat positievere instelling als hengst aanlopen die je heeele zinnige dingen kunnen leren.
Man houd er mee op, zelfs al heb je een engine ben je nog ver boven je hoofd bezig.
Ehm... waar haal jij het recht vandaan om te zeggen dat ik ver boven m'n hoofd bezig ben? Met deze negatieve instelling kom je niet echt ver in het leven denk ik zo...
Zoek iemand die je (HOGERE)wiskunde bij kan brengen. Daar heb je meer aan dan aan al die tips over software die ik hier gezien heb.
Dubbel bullshit |:( |:( , wiskunde trekt me gewoon niet. En met de tips die ik hier allemaal heb gekregen kan ik me al heeeel goed vermaken.
Oh als je echt zo goed bent in VB waarom specialiseer je je dan niet in .NET componenten bouwen kun je er misschien ook nog wat meer mee verdienen :)
Moet wel even opmerken dat ik je wel ERUG irritant vind typen, kan aan mij liggen hoor... Maar ik zou me graag in .NET componenten willen verdiepen, had je wat meer moeite genomen om de overige posts door te lezen, ik zou ook graag meer willen weten over 3D programmeren in .NET. Maar van afzeik- posts leer je nooit zoveel he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De NDL engine kost ong. $75000,-. Daarna mag je ermee doen wat je wilt. Dus even je spaarpot opentrekken, appotjewijd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 12:14 schreef Otis het volgende:
De NDL engine kost ong. $75000,-. Daarna mag je ermee doen wat je wilt. Dus even je spaarpot opentrekken, appotjewijd :D
Maar ehm... wat kan je met zo'n NDL engine dan precies? ( en waarom is het zo aso duur??? ben al bijna failliet door de aanschaf van Visual Studio ), en zijn er dan geen ( goedkope ) apps die het ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm... ik ben me even aan het verdiepen in die NDL Engine, ( thnx Otis ) hier is wat info voor degene die ook geinteresseerd zijn:

NDL = Numerical Design Ltd
Website = www.ndl.com

Ze verkopen een set van tools, waaronder ook MAXImmerse, de 'engine' voor 3D Studio max ( deze kost gelukkig geen $75000 maar is volgens mij gratis te downloaden van http://www.ndl.com/netimmerse/max_download.html ).

Verder zien de grafische voorbeelden gemaakt met deze toolkit er erg goed uit. Ik moet wel zeggen dat deze engine in C++ gemaakt is ( maar vast vanuit VB benaderbaar *D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paar kreten: vrml, x3d
Paar vragen: Wie kent ze en wat kan je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruik google eens, wie weet steek je er iets van op. Altijd maar vragen zonder iets te doen met de antwoorden maakt dat je geen ene moer opschiet en geen voor geen meter wijzer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het al langsgekomen maar http://nehe.gamedev.net/ is een site waar ik toch de beste tutorials heb gevonden, imho kan je gewoon het beste daar beginnen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nadat ik goed gezocht hem met google naar vrml, x3d
ben ik tot de conclussie gekomen dat dat niet echt gemaakt is om een game mee te ontwikkelen, en dat het meer alleen web- gebaseerd is. ( vraag is eigenlijk "denk ik dat goed" ). De conclussie waar IK eigenlijk toe ben gekomen is:

A. Met Visual Basic kan je heeeeele mooie, snelle games maken, maar je moet wel gebruik maken van Direct X of andere API's etc om je doel te bereiken ( maar dat is nou eenmaal programmeren met VB ).

B. Het programmeren van 3D games etc. Is eigenlijk meer weggelegd voor C(++), maar eigenlijk alleen omdat die echte wiskunde- gasten vrijwel altijd C(++) doen en geen VB ( C(++) zou wel bij de opleiding hebben gezeten ).

C. Je hebt GEEN wiskunde nodig om een leuke 3D game te maken. Een beetje verstand van VB en je komt al een heel end. Ook door het combineren van VB met bijvoorbeeld 3D studio krijg je al heeeeel snel mooie resultaten.

D. Je kan het beste gewoon beginnen met prutsen en zien waar je tegen aan loopt.

E. Er zitten hier best wel wat mensen met zinnige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 16:21 schreef ScitzoFreak het volgende:
Misschien is het al langsgekomen maar http://nehe.gamedev.net/ is een site waar ik toch de beste tutorials heb gevonden, imho kan je gewoon het beste daar beginnen. :D
Ja, is een eeeerug mooie site, goede duidelijke tutorial, maar echt alleen voor mensen die 3D willen programmeren met C(++), en niet voor mensen die het met VB willen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 02 januari 2002 09:35 schreef apottjewijd het volgende:

[..]

Ja, is een eeeerug mooie site, goede duidelijke tutorial, maar echt alleen voor mensen die 3D willen programmeren met C(++), en niet voor mensen die het met VB willen bereiken.
ach "eeeerug mooie site" is ernstig overdreven. veel te veel commentaar bij de sourcecodes en tutorials, en de manier van programmeren is ook vrij euhmz "druk" / "onoverzichtelijk" gametutorials ziet er wat dat betreft al wat beter uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam net nog iets tegen bij planet-source-code.com: Dit document werd daar gelinkt.

Voor het artikel van planet-source-code, surf naar: http://www.planet-source-code.com/xq/ASP/txtCodeId.30305/lngWId.1/qx/vb/scripts/ShowCode.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 11:23 schreef I-eye het volgende:
Ik kwam net nog iets tegen bij planet-source-code.com: Dit document werd daar gelinkt.

Voor het artikel van planet-source-code, surf naar: http://www.planet-source-code.com/xq/ASP/txtCodeId.30305/lngWId.1/qx/vb/scripts/ShowCode.htm
Krijg nou wat :? de auteur van dat document lijkt vet jong en is dan al zulke info aan het kladden... ik noem het knap. Maar de source en het hele voorbeeldje is gewoon voor een 2D spelletje. Wel een coole link hoor, maar het blijft gewoon een 2D oud iets. Niet echt iets om een 3D game mee te gaan maken, ook gebruikt het voor zover ik kan zien niks van 3D acceleratie. Maar toch zeker bedankt voor de link *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 10:52 schreef Scorpion het volgende:

[..]

ach "eeeerug mooie site" is ernstig overdreven. veel te veel commentaar bij de sourcecodes en tutorials, en de manier van programmeren is ook vrij euhmz "druk" / "onoverzichtelijk" gametutorials ziet er wat dat betreft al wat beter uit imho.
Wel... voor mij kan er nooit info genoeg worden geplaatst, en de tutorial vond ik toch zeker erg duidelijk en mooi per stap uitgelegd. Ik denk dat als je C(++) kan programmeren dat je met deze site toch wel wat leuks kan bouwen. Ik heb zelfs geprobeerd de voorbeelden op VB toe te passen, maar dat is me helaas nog niet gelukt. Wou alleen dat er zo'n soort site voor VB programmeurs bestond :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

Op woensdag 02 januari 2002 13:33 schreef apottjewijd het volgende:

[..]

Wel... voor mij kan er nooit info genoeg worden geplaatst, en de tutorial vond ik toch zeker erg duidelijk en mooi per stap uitgelegd. Ik denk dat als je C(++) kan programmeren dat je met deze site toch wel wat leuks kan bouwen. Ik heb zelfs geprobeerd de voorbeelden op VB toe te passen, maar dat is me helaas nog niet gelukt. Wou alleen dat er zo'n soort site voor VB programmeurs bestond :'(
bekijk de links onderaan de tutorials eens, ik geloof dat daar ook conversies stonden naar andere talen. vb zal er ook vast wel bij staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ja maar fok weet je, je neemt niet eens de moeite om eens naar die wiskunde te kijken. Je zegt bij voorbaat al gelijk: aaargh nee wiskunde, dat kan ik niet hoor.

Je moet het zelf weten, maar naar mijn idee kom jij niet ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Dat denk ik ook 'n Game engine is wat anders dan wat klooien met 'n Feature demo's. De proffesionals doen er ook vaak meer dan 'n jaar over met 'n team en elk paar jaren daarop komt er een betere versie die de huidige features breed ondersteunen.
Maar dan heb je alleen maar 'n game engine nog niet eens de game art en daar gaat met de Nieuwe complexere game art standaart van nu nog meer jaren inzitten.
'n Game engine licenceren betekend 'n sneller time to marked en je development team kan zich concentreren op de game play, features en art want dat maakt de game.
Dit zijn vaak specialisten op hun vakgebied.
Alleen zijn die licenties wel duur voor de hobby'ist

Het komt gewoon neer op het wiel her uitvinden, het fenomeen not coded here we can do it better. als je tijd hebt. Game engine is gewoon 'n voorbeeld van code reuse.
Net als DX.

Het is mogelijk met 'n flexible Game-engine twee compleet verschillende games te maken. Script/data driven game-engine, de Game engine is een verborgen onderdeel van het geheel.

Wil je zelf eentje maken dan zul je er veel tijd in moeten steken in team verband als enkeling nog meer met het risiko dat het voortijdig wordt afgebroken. niet haalbaar.
Aangezien het aan de huidige features van huidige game engines moet voldoen.

Of het moet 'n erg basic Game engine dus geen NDL of QuakeIII tegenhanger. Maar dat het net nog 'n game engine te noemen is voor 'n simpel 3D GAMe te maken niet volgens de huidige normen en features.
De toppers van nu hebben er in de loop d'r tijd veel ingestoken die ervaring en tijd mis je.

Positieve instelling is leuk als je maar de realiteit in de gaten houd. Can it be done.(Y/N)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kun je misschien in het vervolg wat minder enters gebruiken? Dit leest irritant

stukken beter Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~metamorf/images/god.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Op woensdag 02 januari 2002 21:07 schreef OiSyN het volgende:
kun je misschien in het vervolg wat minder enters gebruiken? Dit leest irritant
Vindt je? :P Is mij anders niet opgevallen krijg anders de neiging om hele lange zinnen te maken zonder einde en dan klopt er vaak op grammatica niveau geen bal van.
Ben niet zo'n taal wonder. :)

/me gaat het effe oppoetsen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 17:17 schreef OiSyN het volgende:
ja maar fok weet je, je neemt niet eens de moeite om eens naar die wiskunde te kijken. Je zegt bij voorbaat al gelijk: aaargh nee wiskunde, dat kan ik niet hoor.

Je moet het zelf weten, maar naar mijn idee kom jij niet ver
Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehm... ik heb wel de moeite genomen om naar die wiskunde te kijken, heb zelfs uitleg gevraagd, en ben uit sommige stukken wel uitgekomen, maar er komen gewoon steeds weer voor mij nog moeilijkere dingen bij kijken, die een programma als 3D Studio Max ook gewoon voor me kan doen.

En ik ben maar in m'n uppie hoor ( natuurlijk wel met wat hulp van mensen hier ), dus ik verwacht ook helemaal niet zo gek veel, maar wil gewoon een beginnetje maken, en het liefst niet 100 jaar aan een nieuwe engine werken, maar gewoon het voor mekaar krijgen dat er een mannetje ( of een blokje wat mij betreft ) door een gangenstelsel loopt met vijandjes en misschien dat ie die vijanden ook nog wel neer kan knallen, dan daarna wat licht effecten erbij etc.

En het liefst doe ik het gewoon zo makkelijk mogelijk, maar dan wel in VB, anders kan ik net zo goed de level editor van Quake III gaan pakken, en met VB kan ik alles tenminste nog zelf beinvloeden *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op donderdag 03 januari 2002 08:53 schreef apottjewijd het volgende:

En ik ben maar in m'n uppie hoor ( natuurlijk wel met wat hulp van mensen hier ), dus ik verwacht ook helemaal niet zo gek veel, maar wil gewoon een beginnetje maken, en het liefst niet 100 jaar aan een nieuwe engine werken, maar gewoon het voor mekaar krijgen dat er een mannetje ( of een blokje wat mij betreft ) door een gangenstelsel loopt met vijandjes en misschien dat ie die vijanden ook nog wel neer kan knallen, dan daarna wat licht effecten erbij etc.
Nou, begin dan maar gewoon met de lichteffecten.. DIe zijn een stuk simpeler (door componentje te doen) dan het laten rondlopen. Er zijn volgens mij niet zoveel componentjes waarmee je simpel 3d collision afhandeld (object vs level & object vs object). Dan zul je echt wat moeten omkloten met objecten in 3d space. En dan heb ik het nog niet eens over de AI van je tegenstander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 09:52 schreef Janoz het volgende:

[..]

Nou, begin dan maar gewoon met de lichteffecten.. DIe zijn een stuk simpeler (door componentje te doen) dan het laten rondlopen. Er zijn volgens mij niet zoveel componentjes waarmee je simpel 3d collision afhandeld (object vs level & object vs object). Dan zul je echt wat moeten omkloten met objecten in 3d space. En dan heb ik het nog niet eens over de AI van je tegenstander.
Woooooooooow... dit klinkt alsof je er verstand van hebt... zou je me misschien kunnen vertellen waar ik problemen ga krijgen in mijn programma? ( en waarmee ) Dit is een beetje hoe ik het stapsgewijs wil doen:

1. Skeletten objecten bouwen ( wireframe mannetje etc )

2. Mannetje beetje animeren ( soort van loop effect etc )

3. Gangenstel definieren

4. Textures aanbrengen op mannetje & gangenstelsel

5. Mannetje ook echt alleen door de gang laten lopen

6. Deurtjes in de gangen bouwen ( dichte deur, mannetje
kan er niet doorheen )

7. Boefje plaatsen ( is gewoon een stilstaand mannetje, als speler boefje raakt dan speler dood. )

8. Boefje 'zelf' random door de gangen laten lopen

9. Boefje 'zelf' de speler op laten zoeken

10. Speler een pistooltje geven

11. Als speler schiet en boefje staat ervoor dan boefje dood.

12. Lichteffecten programmeren ( kogels verlichten de hele gang *D ).

13. Meer boefjes plaatsen, en zo'n beetje het einde van fase 1, ben al erg blij als ik zover gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorderingen op het moment:

Ik heb stap 1 ( wireframe mannetje ).

Ben bezig met stap 2 ( loopeffect ).

Stap 3 lukt al aardig ( gang ), maar combi met mannetje & gang nog niet :'(.

Stap 4 ( textures ) shake ik nog maar FF, nog geen idee hoe ik dat aan moet pakken.

Stap 5,7,8 en 9 lukken ook nog niet, maar nog niet veel tijd aan besteed. Ook al lijkt het AI van het boefje me niet zo heel moeilijk te maken.

Met stap 10 ben ik stiekem ook al bezig ( pistool object ).

Stap 11 ben ik nog niet eens aan begonnen ( schiet & raak/mis )

Ik heb een idee hoe stap 12 moet ( lichteffecten ), maar heb nog geen idee of dit ook op m'n eventuele textures gaat lukken :?

Stap 13 lijkt me een eitje ( meerdere boefjes plaatsen i.p.v. 1 ). Daar komt dan nog even bij dat ik ook zou moeten maken dat boefjes en speler niet gewoon dwars door elkaar heen kunnen lopen, maar dat is ongeveer de zelfde grap als met de deur en de gangwanden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

Op donderdag 03 januari 2002 11:13 schreef apottjewijd het volgende:

[..]

Woooooooooow... dit klinkt alsof je er verstand van hebt... zou je me misschien kunnen vertellen waar ik problemen ga krijgen in mijn programma? ( en waarmee ) Dit is een beetje hoe ik het stapsgewijs wil doen:
Begin, en vraag dan gericht. Zo schiet een stuk meer op dan wanneer we een beetje moeten gaan gissen wat _jij_ voor problemen kan tegen komen. Zelf iets uitzoeken voor te vragen leer je ook van.

Dus begin gewoon met het programmeren van je programma, ik neem aan dat je al het 1 en ander op papier hebt staan wat je precies wilt, en er al over nagedacht hebt wat je er in wilt etc... Begin gewoon, en vraag dan gericht. zovan: "waarom loopt hij door de muur, en stopt hij niet??" Dan kunnen wij je vraag beantwoorden met: "Je moet collision detection gebruiken, kijk hier en hier eens voor een tutorial, meer info, docs, txt, rfc, howto's, voorbeeld code, or whater..."

get my point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 11:22 schreef Scorpion het volgende:

[..]

Begin, en vraag dan gericht. Zo schiet een stuk meer op dan wanneer we een beetje moeten gaan gissen wat _jij_ voor problemen kan tegen komen. Zelf iets uitzoeken voor te vragen leer je ook van.

Dus begin gewoon met het programmeren van je programma, ik neem aan dat je al het 1 en ander op papier hebt staan wat je precies wilt, en er al over nagedacht hebt wat je er in wilt etc... Begin gewoon, en vraag dan gericht. zovan: "waarom loopt hij door de muur, en stopt hij niet??" Dan kunnen wij je vraag beantwoorden met: "Je moet collision detection gebruiken, kijk hier en hier eens voor een tutorial, meer info, docs, txt, rfc, howto's, voorbeeld code, or whater..."

get my point?
Zoals je ziet, ben ik al begonnen met het programmeren van het programma, wat ik precies wil is stap voor stap opgeschreven. Het zou leuk zijn als iemand tips heeft voor die stappen van let op dit of let op dat... aan kreten als "collision detection" ( heel leuk woord, maar wat moet ik er mee??? ), heb ik niet zoveel, leuker zou zijn als iemand met info komt over hoe ik dat in VB moet doen, waar ik op moet letten, waar ik tutorials kan vinden ( behalve op de genoemde sites ), of iemand er ook ervaring mee heeft, etc.

Maar goed, nog een keer heeeel erg puntgericht voor waar ik nu tegenaanloop *D :

:? Ik krijg het in VB met Direct X niet voor elkaar om textures op mijn objecten te plaatsen.

:? Ik heb geen idee hoe ik een deur moet maken in mijn gangenstelsel, laat staan dat deze op een event open of dicht kan gaan.

:? Ik heb heeeeeel veel moeite om te zorgen dat mijn mannetje alleen in mijn gangenstelsel kan bewegen, en niet dwars er doorheen. Ik leer me hier helemaal gek op, maar mis goeie voorbeelden / uitleg.

:? Straks heb ik een wireframe mannetje die met een trigger een ( wat ik noem ) loopbeweging kan maken. Maar :'( het duurt in VB allemaal zo'n eeuwigheid op de manier dat ik het heb geprogrammeerd, terwijl het grotendeels Direct X is.

:? Alle andere punten zijn heeel welkom, ik heb nog nooit iets in 3D geprogrammeerd, en ik zie hier al dat er genoeg zijn die er veel meer vanaf weten dan mij, ik hoop daar eigenlijk een en ander van te leren terwijl ik aan het programmeren ben. Heb al veel zinnige tips gehad waar ik erg veel mee op ben geschoten, dus eigenlijk is elke tip / hint / tutorial gewoon welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op donderdag 03 januari 2002 11:48 schreef apottjewijd het volgende:
"collision detection" ( heel leuk woord, maar wat moet ik er mee???
Intikken bij www.google.com .. Vindt je meer dan waneer je "mannetje loopt door muur" intikt.

Oplossen van je probleem?

Zorg eerst dat je object wat bounding boxes/spheres heeft (Dat zijn onzichtbare doosjes of bollen die je om je figuurtje heen definieerd). Nu hoef je alleen maar te berekenen of die bounding boxes/spheres je level raken. Is dit het geval dan is de beweging niet mogelijk. Ik ben echter erg benieuwd hoe je dit zonder wiskunde een beetje efficient gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

... aan kreten als "collision detection" ( heel leuk woord, maar wat moet ik er mee??? )...
tja, als je de wiskunde niet kent heb je hier ook weinig aan... of je moet een library ervoor downloaden, maar die heb ik nog nooit gezien (ook nog nooit naar gezocht, aangezien ik het zelf wil doen). Ja, van die industriele zooi (I-COLLIDE enzo), heb je in games niet erg veel aan
:? Ik krijg het in VB met Direct X niet voor elkaar om textures op mijn objecten te plaatsen.
das nogal RTFM, er zijn een hoop tutorials over (waarvan de links hier al meerdere keren gegeven zijn)
:? Ik heb geen idee hoe ik een deur moet maken in mijn gangenstelsel, laat staan dat deze op een event open of dicht kan gaan.
Vraag je eens af: wat is het verschill tussen een muur en een deur? Een deur is niets anders dan een bewegende muur, dus maak m ook zo
:? Ik heb heeeeeel veel moeite om te zorgen dat mijn mannetje alleen in mijn gangenstelsel kan bewegen, en niet dwars er doorheen. Ik leer me hier helemaal gek op, maar mis goeie voorbeelden / uitleg.
En daar heb je je collision detection. Wat gewoon betekent "botsing detectie". Zonder enige basiskennis vectoralgebra is dit niet echt bepaald makkelijk op te lossen
:? Straks heb ik een wireframe mannetje die met een trigger een ( wat ik noem ) loopbeweging kan maken. Maar :'( het duurt in VB allemaal zo'n eeuwigheid op de manier dat ik het heb geprogrammeerd, terwijl het grotendeels Direct X is.
Dat zal meer aan jouw code liggen dan aan VB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

[..]

Geef eens een stukje code wat je hebt gedaan, dan kunnen wij zien waar de fout zit (wij is niet ik, want ik doe geen vb)
een deur kan je zien als een object die je moet verplaatsen als je er voor staat en een actie start. (je drukt op enter oid).
zoek op google op "collision detection" en eventueel dingen als "visual basic" en "directx" in je search opnemen. verder neem eens een kijkje op gamedev. daar zullen ze vast wel wat hebben.

programmeer eens PONG. dan kom je dit begrip ook tegen, maar dan 2D. een balletje moet terugkaatsen wanneer hij het padje raakt. zoiets is dan een oplossing:
code:
1
2
3
// player 2 is right
// player 1 is left
if (ball.x >= player2.paddle.x) ball.x_acc = -ball.x_acc;

dat is een simpel voorbeeld van collision detection in een pong spel.
euhmz eveneens een voorbeeld code, dan kan iemand advies geven wat je hier sneller kan doen, etc..
:? Alle andere punten zijn heeel welkom, ik heb nog nooit iets in 3D geprogrammeerd, en ik zie hier al dat er genoeg zijn die er veel meer vanaf weten dan mij, ik hoop daar eigenlijk een en ander van te leren terwijl ik aan het programmeren ben. Heb al veel zinnige tips gehad waar ik erg veel mee op ben geschoten, dus eigenlijk is elke tip / hint / tutorial gewoon welkom.
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een hele mooie link van iemand gehad:
http://pub13.ezboard.com/fvisualbasicexplorerdirectx70?page=7

Hoop hier het antwoord op mijn textures te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had nog de tutorial van
http://rookscape.com/vbgaming/tutH.php

gedaan, wat een crep :? ik krijg even een zwart beeld en daar houd het grapje wel weer mee op. Iemand die wel een stukje voorbeeld heeft van hoe het in Direct X is bedoeld om bijvoorbeeld een kubus met texture te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

wij hebben ook net wat tutorials gepost, onze 3d kerel schrijft verder tot iedereen een mooie engine heeft geschreven inclusief particle shit etc.

http://www.pc-gamers.com

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 03 januari 2002 13:16 schreef killercow het volgende:
wij hebben ook net wat tutorials gepost, onze 3d kerel schrijft verder tot iedereen een mooie engine heeft geschreven inclusief particle shit etc.

http://www.pc-gamers.com
:'( Weeeeh... wat een ranzige site... ( sorry hoor, maar moest frustratie even kwijt, niet beledigend bedoeld *D ), maar ik ga helemaal een tutorial opzoeken, copy en paste die code... en daar gaat het dus al mis, code is niet juist, en code copy- paste niet netjes ( geen enters, lange lappen code achter elkaar, etc ).

Dus ik de hele code netjes neerzetten, blijken er toch nog wat fouten in te zitten zoals:

( ""-) ( Neem aan dat het minnetje weg moet )

Dit vat mijn VB al helemaal niet:

BackBuffer.BltFast( X, Y, Surfaces(Surfacenum).Surface, RectTEMP, DDBLTFAST_WAIT Or DDBLTFAST_SRCCOLORKEY)

Ik heb het over het voorbeeld op
http://www.pc-gamers.com/article.php?sid=273&website=pc-gamers

Wel bedankt voor je info *D , maar ik wordt altijd zo moe van dit soort tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb het voorbeeldje van de tutorial werkend gekregen ( code klopt niet, maar is wel uit te komen, als mensen 'option explicit' aan hebben staan is het nog meer puzzelen, maar het is te doen ). Verder wel grappig, ik kan een bitmap op een zwarte achtergrond zetten met al die code. Kan er verder helemaal niks mee, en bij het eindigen krijg je een automation error. Maar, heb wel weer wat statements om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hou er rekening mee dat dit directx 7 is he! 8 zit echt compleet anders in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry ik wordt hier een beetje moe van dit gezeur
Eerst vraagt ie gewoon om adviezen enzo en dan ben ik ook bereid die te geven maar als je verder leest negeert ie gewoon de adviezen van iedereen. Dan hebben de meeste allang een link geplaatst en blijft ie toch gewoon doorvragen zonder het schijnbaar echt zelf uitgepuzzeld te hebben mbv die sites.
En hij loopt al conclusies te trekken dat hij het ineens beter weet dan de rest die er veel meer ervaring mee heeft zoals bijvoorbeeld:
Bullshit... zelfs ik met m'n gepruts heb toch al hele leuke dingetjes in de 3D wereld voor elkaar gekregen... is alleen een kwestie van doorzetten en tegen mensen met een wat positievere instelling als hengst aanlopen die je heeele zinnige dingen kunnen leren
Zo kan ik nog wel door gaan.
Hij slaat gewoon iedereens adviezen in de wind. Dit vind ik eigenlijk niet kunnen. Hij neemt er ook niet de tijd voor. VOlgens mij verwacht hij dat we het allemaal netjes voor hem voorschotelen. Dat er dadelijk een halve 3d engine in dit topic staat ofzo, zodat hij allemaal mooi kan copy&pasten.

:r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 03 januari 2002 18:49 schreef Liquidus iets over apottjewijd
die gedachte begon bij mij ook al te vormen idd... Daarom is dit ook mijn laatste reactie in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

Op donderdag 03 januari 2002 18:49 schreef Liquidus het volgende:
Sorry ik wordt hier een beetje moe van dit gezeur
Eerst vraagt ie gewoon om adviezen enzo en dan ben ik ook bereid die te geven maar als je verder leest negeert ie gewoon de adviezen van iedereen. Dan hebben de meeste allang een link geplaatst en blijft ie toch gewoon doorvragen zonder het schijnbaar echt zelf uitgepuzzeld te hebben mbv die sites.
En hij loopt al conclusies te trekken dat hij het ineens beter weet dan de rest die er veel meer ervaring mee heeft zoals bijvoorbeeld:
[..]

Zo kan ik nog wel door gaan.
Hij slaat gewoon iedereens adviezen in de wind. Dit vind ik eigenlijk niet kunnen. Hij neemt er ook niet de tijd voor. VOlgens mij verwacht hij dat we het allemaal netjes voor hem voorschotelen. Dat er dadelijk een halve 3d engine in dit topic staat ofzo, zodat hij allemaal mooi kan copy&pasten.

:r
Indeed, bij deze ook mijn laatste reactie. Totaal geen moeite willen doen, en maar denken dat het allemaal maar aan komt waaien. :r De laatste reactie van appotwnogwat is zo'n beetje precies zo beantwoord als dat ik het zou doen door Liquidus, en bij deze mag er van mij ook wel een slot op deze thread. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoelang lopen jullie nou al mee, jongens :) Het postinggedrag van die gast spreekt toch overduidelijk van het type "Eerst vragen, dan denken"? Een eigenschap overigens die je snel doet stranden in proggers-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Yeps het wordt een beetje een voorkauwtopic. Als iedereen maar stukken code voor rotatie enzo gaat posten hoeft ie op laatst helemaal niets meer zelf te doen. Code ff een beetje naar wens aanpassen en tadaa je hebt een engine.

Je kunt echt beter met een schone lei beginnen. Als je helemaal nieuw bent in de wereld van grafische dingen programmeren, probeer dan eerst eens iets simpels te maken zoals Mystify of Starfield, die windows screensavers. 3D rommel komt later wel.

Als je die dingetjes kunt, voeg dan ff een handjevol code toe om 't aantal FPS te meten en zie het dan als een uitdaging om je code zo te optimaliseren dat je veel meer FPS haalt. Zelfs als loopt je proggel al op 100 FPS, dat maakt niet uit. Als je een Mystify ding maakt wat slechts 100 FPS haalt zal je 3D engine erg traag zijn als je routines gebruikt die uit dezelfde klei gebakken zijn als je mystify routines.

Verder is het errrrrrrrrrrrrrrrrug leerzaam om niet meteen in DirectX te programmeren, maar om eerst zelf alle grafische routines te schrijven. Programmeer zelf eens een functie die een lijn trekt tussen 2 punten. En maak die functie zo snel mogelijk! I think you get the point by now...

/edit: Nu ik er nog eens over nadenk: wordt dit topic anders op deze manier niet een scriptrequest-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpion

Scorpion

Op donderdag 03 januari 2002 22:16 schreef Otis het volgende:
Hoelang lopen jullie nou al mee, jongens :) Het postinggedrag van die gast spreekt toch overduidelijk van het type "Eerst vragen, dan denken"? Een eigenschap overigens die je snel doet stranden in proggers-land.
ik had nog stille hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee jongens, einde topic dan bij deze. Jammer dat jullie er zo over denken. Toch bedankt voor alle wel nuttige info die ik van jullie mocht ontvangen, heb er zeker veel aan gehad en ben nu ook nog lekker bezig.

*D Nogmaals bedankt, en bij deze allemaal nog een gelukkig nieuwjaar. *D

Hier nog even een overzicht van alle gegeven links :

www.blender3d.com- Hopakee
www.truevision3dsdk.com- Razor-X, Betaai
www.flipcode.com- mgfun
nehe.gamedev.net- mgfun
www.gameskool.nl/forum- OiSyn
www.darkbasic.com- hvdberg
www.wildtangent.com- FreeWilly
http://developer.nvidia.com- T-Junkie
ftp://ftp.nvidia.com- T-Junkie
www.hef.kun.nl/~pfk/teaching/cg/- Baschie
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part1/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part2/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part3/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part4/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part5/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part6/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part7/index.html - Otis
http://www.voodooextreme.com/hw/Features/3dexplained/part8/index.html - Otis
www.3dica.org- Scorpion
http://www.jguru.com/faq/view.jsp?EID=448031 - MBravenboer
http://www.planet-source-code.com/xq/ASP/txtCodeId.30305/lngWId.1/qx/vb/scripts/ShowCode.htm - I-Eye
www.ndl.com- Apottjewijd
http://pub13.ezboard.com/fvisualbasicexplorerdirectx70?page=7 - Apottjewijd
http://rookscape.com/vbgaming/tutH.php - Apottjewijd
http://www.pc-gamers.com - Killercow

Thnx allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 12 december 2001 10:14 schreef raymanontweakers het volgende:
...geopent en nog een gast uhm.. rudi :? was bezig met een site....
http://www.gameskool.nl

succes!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Op vrijdag 04 januari 2002 08:46 schreef apottjewijd het volgende:
Okee jongens, einde topic dan bij deze. Jammer dat jullie er zo over denken. Toch bedankt voor alle wel nuttige info die ik van jullie mocht ontvangen, heb er zeker veel aan gehad en ben nu ook nog lekker bezig.

*D Nogmaals bedankt, en bij deze allemaal nog een gelukkig nieuwjaar. *D

...een berg links...

Thnx allemaal!
Graag gedaan :) We horen graag hoe het je af gaat! MSN en ICQ staan ook altijd open uiteraard.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.