[PM] Voortgangsrapportage II

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Wat is er allemaal gebeurd/wat hebben we gedaan...

Het is weer eens tijd voor een uitgebreide voortgangsrapportage vanuit het powermod overleg. Inmiddels zijn we vergevorderd met het totale plaatje en in dit topic zullen we proberen uit te leggen hoe we daartoe gekomen zijn.

Een van de eerste voorstellen was om naast de PM, ook een zogenaamde PM-plus in te voeren. De PM zou de PM zijn zoals hij altijd bedoeld was, maar in onze ogen bestaat er ook behoefte aan een PM-plus die de meer administratieve taken vervult, zoals de afhandeling van users die bewust slecht modereren of warez-links posten.
In een IRC meeting werd de PM-plus als 'werkfunctie' ingevoerd en werden de verschillende taken en verantwoordelijkheden over de PM en de PM-plus verdeeld. In een later stadium zou besloten worden de PM-plus als aparte status in te voeren, danwel deze verantwoordelijkheden richting alle Adjes te schuiven.

De 17 punten (zoals Jaymz en TgF ze hebben aangeleverd werden op IRC als volgt verdeeld onder de PM en de PM-plus:

TaakPM/PM+
Uitdelen administratieve -2PM
Moderatie vastzettenPM
Editen reactiesPM+
TrashenPM+
WaarschuwingenPM+
BannenPM+*
Beoordeling plain ModsPM
Beoordeling PM'sPM+
Corrigeren PowerModeratiePM+

* -> PM-plus, maar niet 'default'

De samenvatting van het IRC overleg is hier te vinden.

Het editten/trashen waren de enige twee hekele punten, deze discussies worden op PMO voortgezet.

Editten
De discussie vindt in dit topic plaats en uiteindelijk wordt besloten om de edit-rechten alleen aan de PM-plus toe te kennen.

Trashen
De discussie over het trashen vindt hier plaats.

Deze opmerking (van Wouter) kan als 'basisidee' worden genomen...
Trash: echte dubbelposts
-2: (ernstig) kwetsende of illegale reacties
-1: flaimbaits, trolls, irritante reacties
Nu de meeste barrieres genomen waren, kon een samenvatting tot dan toe, een overzicht van de PM-taken en een overzicht van de PM-plus taken gemaakt worden.

Wat moet er allemaal nog gebeuren?

PM-plus?
Allereerst moet overwogen worden of de PM-plus een aparte functie wordt of dat deze wordt geïntegreerd in die van de Adjes. Men lijkt overwegend voor een aparte status te gaan kiezen (hoewel nog niet iedereen hierop gereageerd heeft). De aparte status wil echter uiteraard NIET zeggen dat een Adje geen PM-Plus zou kunnen worden.

Namen?
Zoals het er nu voor staat, zullen de PM's door de PM-Plus worden 'aangestuurd'; het is dan niet meer dan logisch dat de PM-Plussers ook bij 'de benoeming' een rol van betekenis spelen. De PM-Plussers zullen door de Adjes 'benoemd' moeten worden, het ziet ernaar uit dat Wouter en Robin daar een actieve rol in gaan spelen. Verder is er op PMO in ieder geval niet over namen gesproken en daar is nu dus nog weinig over te zeggen.

Werkwijze?
Werkwijze... Uit de genoemde topics is redelijkerwijs wel een 'gewenste werkwijze' te filteren. Een pagina's dikke handleiding is wat overdreven, maar enige handvatten meegeven is wel verstandig; Misschien dat de mee te geven handvatten duidelijker worden als het proefdraaien heeft plaatsgevonden :)

De gelinkte topics zijn ter informatie en staan allen op slot. Dit is gedaan omdat de discussie op PMO gevoerd is en dat die topics het totale plaatje vormen. Eventuele discussie over de verschillende punten hoort in dit topic, de voortgangsrapportage van PMO richting TMF, thuis. Mocht een discussie verder nodig zijn kunnen één of meerdere topics terug naar PMO gaan (but I don't expect it to happen)

Tot slot nog ff een overzichtje van de 17 punten:
1: Onveranderd
2: Onveranderd
3: Onveranderd
4: Onveranderd, hoewel veel afhangt van hoe Femme dit uiteindelijk gaat implementeren. Waarschijnlijk geeft de PM een + of - zoveel
5: Onveranderd
6: (nog) onveranderd, erbijgekomen: 'Overzichtje' met -2 reacties inclusief statusved en (eventuele) behandelaar)
7: Onveranderd
8: Onveranderd (niet echt over gehad, hooguit zijdelings)
9: Onveranderd
10: Onveranderd
11: Onveranderd
12: Veranderd; is naar PM-Plus geschoven.
13: Onveranderd
14: Onveranderd, mogenlijk discussiepunt of dit ook voor de PM-Plus moet gelden
15: Onveranderd
16: Onveranderd
17: Onveranderd

Jaymz bedankt testcase voor het 'mooier' maken van de tabel, Renegade voor het proberen (was alleen net te laat) Thor voor het wat 'netter maken' van de stijl (zonder aan inhoud in te boeten), jullie voor het lezen, en de PMO-ers voor hun tik en denwerk

[ Voor 8% gewijzigd door botoo op 13-12-2004 22:05 . Reden: html zichtbaar maken :) (idd, en nog een keer :?) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Zit er weer erg netjes uit en ook duidelijk :)
ik zal later vandaag( middag ofzo) nog effe rustiger kijken.
Maar het ziet er goed uit :)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
* Rennie heeft em net uitgeprint en gaat er morgen met een kop koffie effe rustig overheen lezen

Trouwens, volgens mij gaat het fout met je tabel definitie, maar dat terzijde ;)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 01:38 schreef Renegade het volgende:
Trouwens, volgens mij gaat het fout met je tabel definitie, maar dat terzijde ;)
I plead guilty. :+ |:(

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ben te lang niet op het forum geweest denk ik. Powermod??

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 02:58 schreef silentsnow het volgende:
Ben te lang niet op het forum geweest denk ik. Powermod??
En u klikt (waarschijnlijk) te snel op active topics, zonder na te gaan in welke fora deze precies staan... ;)

Het gaat hier om een functie op de T.net Frontpage (dus niet op GoT) die nu in aanbouw is. De invoering van de powermod moet het bijvoorbeeld mogelijk maken dat frontpagereacties die verkeerd beoordeeld zijn, maar waarvan de weging al veel te laag is om echt iets te kunnen uitvoeren, toch op het goede niveau gezet kunnen worden. Ook kan een powermod in één keer een tag wijzigen en zal de mogelijkheid bestaan om reacties naar -2 te modden (zodat ze voor 'iedereen' onzichtbaar zijn).
Voor meer informatie, kijk eens hier en hier of doe een search naar 'powermod' op TMF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PM+ is toch niet meer dan wat een admin nu is? het hernoemen van 'admin' naar 'PM+' is louter naamtecnisch, qua inhoud ga je er niet echt op vooruit.

De vraag is of je een PM wilt assosieren met PM+ taken. Een PM wilt natuurlijk ten alle tijden schone handen houden, maar als een PM+ een ban uitdeelt, dan kan een PM (gewone normale TMF gebruiker met kleine schoenen) wellicht eropaan gekeken worden. Wil je dat?

Overigens, indien je een PM+ invoert a la admin, dan zou ik ff doorkijken of de functie admin nog valt te handhaven zoals die nu is. Dan zou namelijk de admin namelijk de echte admin koeten zijn, zoals Femme (:r) en ACM ( :))dat zijn, namelijk developers. De andere admins kunnen dan beter integraal in het PM+ vat gegooid worden, uiteraard na selectie of het inderdaad PM+ personen zijn.

let er overigens ook ff op dat er al 3 maanden achter de schermen wordt gewerkt en nog weinig concreets wegsijpelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 15:55 schreef ecteinascidin het volgende:
Zowieso is vraag één al, wat een T.net Adjes is/doet/kan.

Mij is dat iig nooit echt duidelijk geweest. Jah, ze kunnen _altijd_ modden, trashen en editten, maar dat komt meer omdat een Administrator nou eenmaal alle mogenljke rechten heeft. En niet omdat het iets is wat bepaalde personen niet kunnen missen oid (niet kunnen functioneren zonder bovengenoemde 'tools')

In dat beeld heb je idd gelijk, de PM+ _zou_ je Adje kunnen noemen, maar da's alleen om het feit datie 'toevallig' kan editten en trashen (en bij de PM+ is daar 'een reden' voor', of iig een duidelijkere reden dan bij de Adjes) (Dus rechtentechnisch, niet bevoegdheidtechnisch (op beslissingen dan enzo))

Wij hebben echter de boel van de andere kant benaderd. Het is nou eenmaal zo dat de PM+ er dingen bijheeft waarbij inzicht in het modsysteem, en 'kunnen modden' méér is dan een pré... (en nou quote ik mezelf, toen ik de discussie: PM+: Aparte status, of intergreren in de Adjes opstartte:...)
De PM-Plus is tot nog toe een werknaam geweest, om het moderatieve en administratieve deel (theoretisch) uit te werken. Aangezien we dicht tegen de 'eindfase' aanzitten wordt het tijd naar de practische invulling te gaan kijken. :)

Dè vraag:

:? Wordt de PM-Plus geintegreerd in het 'taken/verantwoordelijkheden pakket' van de T.net Adjes, of wordt de PM-Plus een gefixeerde status, welke wordt uitgedeeld aan capabele mensen.

Mijn antwoord hierop is: "Een gefixeerde status"

De T.net Adjes hebben namelijk niet per definitie kaas gegeten van het moderatiesysteem, wat in mijn ogen wel een 'eis' is om de PM-Plus taak naar behoren uit te kunnen voeren; Als je een handmatige selectie toepast let je op 'het kunnen' van de persoon in plaats van de 'status die hij/zij toevallig heeft'.

In plaats dat 'PM-Plus' iets is wat je er 'gratis bijkrijgt' als Adje, maak je er een 'dedicated functie' van. Hetgeen in mijn ogen beter is ...
De mensen die hierop gereageerd hebben zeggen kort door de bocht: "Eensch", vandaar ik het heb aangedurft dit hier te noemen :) <font size=1>dat is ook de reden dat het wat langer duurde dan ik liefst had gewilt; Zolang er geen duidelijkheid over de PM+ is/was (die lang als 'werknaam', en FICTIEVE functie is benaderd) wilde/kon ik geen 'totaalplaatje' neerzetten. Omdat als ik _alleen_ de PM had gecommuniceert, er een gat was gevallen. Een gat dat eigenlijk al dicht was, maar nog niet 'rond' was</font>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 15:55 schreef ecteinascidin het volgende:

De vraag is of je een PM wilt assosieren met PM+ taken. Een PM wilt natuurlijk ten alle tijden schone handen houden,
Vandaar de PM+ :)
maar als een PM+ een ban uitdeelt, dan kan een PM (gewone normale TMF gebruiker met kleine schoenen) wellicht eropaan gekeken worden. Wil je dat?
Stel: Ik ben/wordt PM+. Ik geef een ban. Dan geef _IK_ die ban. Ook al is het op 'jouw' aangeven (PM), IK geef die ban. Heeft iemand daar een probleem mee, dan is dan MIJN probleem. 'Jij' (als PM) _constateert_ iets. Dat JIJ iets constateert wat HIJ foutdoet, is NIET jouw probleem (Don't kill the messenger oid). HIJ doet iets verkeerds, JIJ niet.

Dus geef je als PM+ een ban, moet je wel 'weten wat je doet' en niet doen omdat 'iemand anders'(=PM) erom vraagt

<font size=1>Sidenote: Het is overigens NIET de bedoeling dat een PM+ standaard kan bannen (kan overigens nu ook niet.) Bannen is een 'optie', niet standaard</font>

Duidelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ok, dan kan dus de admin hogere moderatie-taken worden afgepakt. Technische kwaliteitsverzorging plaats je in de PM, indien een adje zonder kennis (jou woorden :P) namelijk gaat adminmodden wordt het een soepzootje.

Overloop moderatie-taken van admins -> PM+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:31

botoo

💀 too old to die young

Zo te zien kunnen we heel binnenkort een testfase ingaan?
Er zal altijd ruimte voor verbetering overblijven, maar imho kunnen 'we' beginnen.
Beginnen als in: beginnen met coden, implementeren en 'slachtoffers' zoeken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op zaterdag 08 december 2001 18:59 schreef ecteinascidin het volgende:
Ok, dan kan dus de admin hogere moderatie-taken worden afgepakt.
Zo zou ik het zelf nooit zeggen, maar daar komt het wel op neer :P
Technische kwaliteitsverzorging plaats je in de PM, indien een adje zonder kennis (jou woorden :P) namelijk gaat adminmodden wordt het een soepzootje.
Mijn woorden/bedoeling/insteek is/zijn (wederom) van diezelfde strekking :)
Overloop moderatie-taken van admins -> PM+.
Juist

Zoals ik het nu zelf zie, worden de PM+-ers wèl door de Adjes aangestuurd. Alleen niet door alle, maar door Wouter (en Robin), de PM+-ers 'sturen' de PM's aan, en de PM's sturen de plainmods aan. (aansturen is een nogal flink groot woord overigens)

Dus: Adjes*/PM+/PM/PlainMod

* <font size=1>Wouter en Robin, die ook _uiteindelijk_ de 'verantwoordelijkheid' hebben</font>

Let wel: Dit is mijn visie, wat niet betekend dat het zo gaat gebeuren ofzo (hoewel dat best wel eens zou kunnen)
Op zaterdag 08 december 2001 19:27 schreef botoo het volgende:Zo te zien kunnen we heel binnenkort een testfase ingaan?
Er zal altijd ruimte voor verbetering overblijven, maar imho kunnen 'we' beginnen.
Beginnen als in: beginnen met coden, implementeren en 'slachtoffers' zoeken.
Dat ligt aan Femme en hoever hij is enzo... Ikzelf zal binnenkort eens een lijssie in elkaar vogelen met _alle_ codeerbare feiten eens op een rijtje.

(voorbeeldje):

2 Gefixeerde statusse: PM en PM+

'Tools'

-blaat (PM + PM+)
-blaat2 (PM+)
-blaat3 (PM)

- In single reactieview: Elke gegeven moderatie is 'klikbaar', en verwijst naar 'de gever'. Vanhieruit is van _die_persoon_ een overzichtje oproepnbaar van gegeven Tag's in die draad, de afgelopen dag/24 uur en de afgelopen week.

And so on...

<font size=1>Hmm, gaat nog een leuk klussie worden zie ik</font>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ja, is Femme dan on the fly al aan het proggen geslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op zaterdag 08 december 2001 23:18 schreef ecteinascidin het volgende:
Ja, is Femme dan on the fly al aan het proggen geslagen?
Voor jou een vraag, voor mij een weet vraag... ;)

Over hoever Femme is met het programmeren is niets meer bekend dan wat hij op TMF al heeft gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

aha, dus de vooruitgang is nu achter schermen wellicht even ver als we ooit voor de schermen zijn geweest. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Op zondag 09 december 2001 12:54 schreef ecteinascidin het volgende:
aha, dus de vooruitgang is nu achter schermen wellicht even ver als we ooit voor de schermen zijn geweest. ;(
Wat we erop vooruit zijn gegaan is een (complete) uitwerking van het PM gebeuren, alhoewel ik me wel tussendoor eens heb afgevraagd ofdat we niet gewoon een samenvatting van alle ideen aan het maken zijn, en het "gruis" eruit aan het filteren zijn.

In ieder geval zijn we nu binnen aanzienlijke tijd bij het stadium dat we het geheel bij Femme kunnen leggen, en kijken of hij zijn woorden kan waarmaken.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Maar heeft Femme tijdens het developmentproces dan nergens aangegeven wat progtechnisch mogelijk is? hebben jullie dan achter de schermen ideeen lopen maken/raffineren zonder expliciete medewerking van de proggers (ACM)?.

* Delerium dacht dat bekende fouten inmiddels wel bekend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Op Sunday 09 December 2001 12:54 schreef ecteinascidin het volgende:
Ja en nee.

Op PMO is gezicht gegeven aan hetgeen op TMF is geroepen. Er is in plaats van dat iedereen zijn visie probeerde te uiten gewoon n idee uitgewerkt; het geheel is overzien en er zijn knopen gehakt, zonder daar weken/maanden over te discussieren.

We zijn nog steeds even ver als toen de 17 punten werden neergesmeten, alleen weten we nu hoe we er uiteindelijk mee om moeten/zullen gaan.

Dus jah, er is vooruitgang geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Op 27/10 zei Femme:
Ik post maar weer even in dit threadje.
Ik heb de afgelopen week nog geen tijd gehad voor het powermod gebeuren (wel wat klein voorbereidend werk), o.a. ivm problemen met MySQL en wat andere kleine dingetjes die nog gedaan moeten worden. Vanaf ~maandag hoop ik wél aan de slag te kunnen.
Daarna is er nog een mail geweest (30/10) en op 11/11 wist Jaymz daar aan toe te voegen:
Updeetje.
Jaymz heeft Femme gesproken:

Hij kon zich wel vinden in de lijst van 17, alleen het editten leek hem een hekel puntje. Mja dat vonden wij zelf ook al, dus dat lijkt me geen probleem

Aangezien de searchperikelen afgelopen zijn (voorlopig althans) konnie weer met de PM verder. Hij verwachtte hier nog 'enkele weken' mee bezig te zijn.

Verder hebben we een beetje lopen keuvelen over oa. het modsysteem (en mogenlijke verbeteringen) en vroeg ik me af hoe een PM daadwerkelijk (technisch dan) een powermoderatie zou geven. Waarschijnlijk gewoon een + of - zoveel. (optellen/aftrekken van/bij de huidige score)

Dat zal in de range van 1 t/m 6 liggen (verwacht ik) De 6 omdat je van +4 naar -2 moet kunnen
Ik dacht, ik zet het er hier even bij om duidelijkheid te geven in de stand van zaken inzake het al dan niet proggen en coden van Femme.

Jaymz, mooi en overzichtelijk overzicht (hmm, overzichtelijk overzicht, als dat maar overkomt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Topicstarter
Buiten de loftuigingen enzo om ;)

:? Is er nog inhoudelijke feedback ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Op maandag 10 december 2001 18:13 schreef Jaymz het volgende:
[...] Is er nog inhoudelijke feedback ?
Nee, van de kant van * KeX ff niet. Ik heb alles weer doorgelezen (tevens de draden waarnaar verwezen werd) en ik heb alles ter kennisgeving aangenomen. Ben niet direct iets tegengekomen waar ik problemen mee had.

* KeX moet toegeven dat hij even een PM verzwakkingsmoment heeft. Ik ben ff info murw gebeukt. Het hele gebeuren speelt nu al zo lang en soms kost het even moeite om de zoveelste herversamenvattende topic structureel goed door te lezen en te analyseren. Excuses hiervoor, volgende ronde zal ik weer proberen om met volledige scherpheid erbij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Op maandag 10 december 2001 18:13 schreef Jaymz het volgende:
Buiten de loftuigingen enzo om ;)

:? Is er nog inhoudelijke feedback ?
De 17 punten (zoals Jaymz en TgF ze hebben aangeleverd werden op IRC als volgt verdeeld onder de PM en de PM-plus:
Ik was er zelf bij, ik weet waar het over gaat dus zal ik weinig te feedbacken hebben.

Feedback:

Mij lijkt het dat we wellicht nu even in een wat rustiger vaarwater komen en dat we toch eigenlijk wel een soort MT-beslissing nodig hebben, danwel kennis moeten nemen van hoe het MT zich in (of buiten) dit verhaal ziet, anders gezegd:

"heey, MT, wat vinden jullie er van?"

ofzo

Ik weet dat dit niet direct feedback ik op jouw verhaal Jaymz, maar da's wel hoe ik er nu over denk...

edit:

na wat aandachtiger leeswerk, kan ik alleen maar mijn bovenstaande opmerking herhalen, de meeste punten zijn uitgekristaliseerd en panklaar en wachten op een reactie van MT (toch?).

Ik denk dat we voorlopig klaar zijn, tenzij iemand nu het lijstje namen van de PM'ers op wil hoesten, of hebben we genoeg aan het lijstje van een paar topics geleden?
Pagina: 1