Ik bedoel dat het moeilijker is om mee te beginnen..Op woensdag 05 december 2001 21:03 schreef RooT het volgende:Euh ik weet niet wat jij onder "rottiger" verstaat
ja leuk!! lol...Op woensdag 05 december 2001 21:52 schreef robbb het volgende:
NT4?
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
de een vind bsd roelen (welke dan, gwoon bsd is helemaal moeilijk
als je meteen goed wilt beginnen met linux? kun je slackware kiezen, OF debian, OF OF OF !????aaaa
wat the fok is nu t verschil PRECIES !?
en stel voor, ik install debian (vanaf cdtje van tienpiek.net is denk makkelijkst)
wat dan, ik kom in debian (kzie een dosachtig scherm, ik ken dos wel maar ben geen xpert, ik ken de basisdingen, cd folder, dir, make, rename enz., ik heb zelf een keer in dos dat standaard ftp gebeuren gebruikt om wat up te loaden
hoe krijg ik apache installed ? moet ik dat vanaf me windows bak doen via telnet ofzo ? of kan ik gwoon in debian (_dos_) 'surfen'.....
ff heel basic denken aub
Verwijderd
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
Mja, Berkeley BSD draait niet op een PC neeOp woensdag 05 december 2001 23:02 schreef effex het volgende:
welke dan, gwoon bsd is helemaal moeilijk
De BSDs zijn over het algemeen wat 'ruiger' en robuuster dan GNU/Linux, hoewel het verschil met Slackware en Debian niet zo heel grootis.freebsd ? openbds ? netbsd ?
als je meteen goed wilt beginnen met linux? kun je slackware kiezen, OF debian, OF OF OF !????aaaa
wat the fok is nu t verschil PRECIES !?
FreeBSD is een beetje de generieke server BSD, OpenBSD probeert (by default) zo veilig mogelijk te zijn, en NetBSD is het meest portable OS dat er is (het draait op 46 architecturen).
Wat betreft GNU/Linux:
Mandrake, Red hat en SuSE zijn 'gebruikersvriendelijk' (point-n-click, automatisch hardwaredetectie, die trand), bij Debian en Slackware moet je meer zelf doen (en bij de BSDs nog meer).
Bij Debian (meeste geldt ook voor Slackware en de BSDs) wordt bijvoorbeeld je hardware niet automatisch gedetecteerd, en is na het installeren slechts een kaal basissysteem geinstalleerd.
Je moet dan zelf nog programma's installeren (hoe verschilt nogal per OS/distro) en configureren (vaak door zelf de configuratie-files te editen).
Op deze manier heb je meestal wel een sneller, veiliger, netter en minder met overbodige dingen beladen systeem.
In principe zijn alle 5 deze OSsen/distro's een mogelijkheid - welke iemand kiest is grotendeels een kwestie van smaak.
Ikzelf zou Debian of FreeBSD aanraden, maar dat is mijn mening.
Debian heeft een (veelgebruikte) mogelijkheid tot netinstall - Dan heb je 6 floppies nodig, en dan installeer je de rest vanaf Internet (FreeBSD heeft deze mogelijkheid ook iig). Niet aan te raden voor 56k6 uiteraarden stel voor, ik install debian (vanaf cdtje van tienpiek.net is denk makkelijkst)
Tsja, een aantal dingen zijn hetzelfde (je hebt files en directories, en je geeft op de prompt commando's om iets met die files te doen), maar er zijn ook een hoop verschillen.wat dan, ik kom in debian (kzie een dosachtig scherm, ik ken dos wel maar ben geen xpert, ik ken de basisdingen, cd folder, dir, make, rename enz., ik heb zelf een keer in dos dat standaard ftp gebeuren gebruikt om wat up te loadenwow jaja, maar dan houdt t wel op..)
Maar hier zijn goede manuals/HOWTOs over.
In GNU/Linux en *BSD kun je alles via de console doen. Als je naar je bak telnet, krijg je ook een prompt, waarmee je exact hetzelfde kunt als met de console (console of telnet maakt dus niks uit).hoe krijg ik apache installed ? moet ik dat vanaf me windows bak doen via telnet ofzo ? of kan ik gwoon in debian (_dos_) 'surfen'.....
Je kunt surfen in de console ja (w3m en lynx zijn text-webbrowsers), maar dit is niet voor alle sites ideaal.
Maar surfen zal waarschijnlijk niet echt nodig zijn; Bij de BSDs en de meeste GNU/Linux distro's zit veel software bijgeleverd.
In Debian installeer je apache met het volgende commando:
1
| apt-get install apache |
Dan haalt hij apache van de installatie-cdrom of van inet (hangt er vanaf wat je hebt ingesteld) en installeert hem met een standaard configuratie.
In slackware gaat dit anders:
Debian kent 'packages': kant en klare pakketjes met daarin het programma en alle informatie die nodig is om het programma te installeren. Debian kan met deze informatie het programma automatisch installeren.
Slackware kent ook packages, maar deze zijn meer 'basic'. Slackware heeft ook minder packages, dus ik weet niet of Slackware een apache package heeft. Zo ja, dan kun je die installeren, zo nee, dan moet je het zelf doen (wat sowieso de inslag van Slackware is).
FreeBSD kent ook packages, maar ook hier is niet heel veel gepackaged. Apache installeren doe je hier waarschijnlijk via de ports collection. De ports collection is een verzameling source code voor programma's, die wat is getest, zodat je geen rare problemen met de source hoeft op te lossen.
Die handleiding is goed ja!Op woensdag 05 december 2001 23:08 schreef X-terior het volgende:
Misschien heb je iets aan deze link. Heb het al bekeken, omdat ik aan het denken was om over te stappen van RedHat naar Debian.
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
OS/2 4 is ook leuk.
Of anders toch stoeien met BSD of Linux, een distributie waar je heel veel zelf moet/kunt doen, zodat het niet zo sloom is zoals Mandrake.
Verwijderd
Verwijderd
Debian is iets moeilijker maar het gebruik van apt maakt veel goed (alle tijd dat het extra kost om debian te doorgronden (niet echt zo heel veel) verdien je terug door het makkelijk installeren van software
Als je een snel systeem wil zou ik een net install doen van debian dan staat er alleen software op die je nodig hebt bij eeen install van cd rom neem je bijna altijd meer mee.
Ik adviseer je dus om Debian te kiezen
Ps bsd roelt wel maar niet als OS voor de *nix noob
Als er dan ook nog een engelse versie van dit verslag er bij zou zitten heb je volgens mij gelijk een heleboel hits per maand er bij.
ik wou er eigenlijk ook win2k opzetten voor t gemak
maar kon niet omdat er maar 32 ram inzit
kheb nog 32 ram liggen maar die gaat er niet in omdat er maar 2 slots zijn en er 2 x 16 ram inzit
en die 32 ram + 16 werkt ook niet !?
kdenk omdat die 32 dubbelzijdig is..
maar allemaal bedankt, vooral deadinspace, ik ga gewoon debian proberen, die site was heel uitgebreid dus ik ga t gwoon proberen
Mijn gateway, een 486DX4-100 met 16 MB ram, draait een http, ftp, ssh, dns en dhcp server, en hij deelt het internet hier ( chello)... En hij doet het prima hoor.Op donderdag 06 december 2001 10:32 schreef BalusC het volgende:
Gooi der meer geheugen bij, dan gaat het lekkerder. Mijn server heeft een Cyrix 6x86MX-PR233 en 256MB SDRAM. Toch draait Win2K Advanced Server best wel vlotjes. Uit ervaring weet ik dat dit niet het geval was met 128MB SDRAM of minder.
Toegegeven, installeren was traag en het installeren van programma's duurt ook even, maar voor de rest werktie als een trein.
Hij draait Debian GNU/Linux btw.
Zoiets heb ik dus ook maar dan met delen van mijn internet verbinding via telefoonlijn.Op donderdag 06 december 2001 11:09 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Mijn gateway, een 486DX4-100 met 16 MB ram, draait een http, ftp, ssh, dns en dhcp server, en hij deelt het internet hier ( chello)... En hij doet het prima hoor.
Toegegeven, installeren was traag en het installeren van programma's duurt ook even, maar voor de rest werktie als een trein.
Hij draait Debian GNU/Linux btw.
Debian GNU/Linux roelt... :):)
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Verwijderd
Je hebt dus:
A: gewoon meer geheugen nodig.
B: meer geduld nodig
[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]
Windows vreet ook veel geheugen.
ik wist niet eens dat win2k zoveel nodig had.
ik zou gewoon Linux installeren. Slackware bv.
als het eenmaal draait dan draait het ook gelijk goed
win2k zou ik wel willen maar die heb minimaal 64mb nodig om alleen al te installeren, en alle windows vreten geheugen, win2k weliswaar minder maar ik had hem eerst op deze bak staan met 512 en...afijn
kga gwoon debian proberen want kzou niet weten hoe ik er meer geheugen in moet krijgen, heb ik hierboven al verteld ...
OfOp donderdag 06 december 2001 13:35 schreef ZyberTEQ het volgende:
Ik heb een P200MMX met 128MBSDRAM.en daarop draait Windows 2000 Professional heel smooth. snel en goed dus.
Je hebt dus:
A: gewoon meer geheugen nodig.
B: meer geduld nodig
C: een echt OS nodig
is dat alles dan ? is bijna klaar
zit daar apache enzo ook al bij ?
en ik zag nog allemaal driver packages enzo
zitten daar alle drivers in als bij windows ?
en het x window systeem heb je dan niet he ?
want die hoef ik dus ook niet
maarrrr hoe zit dat met drivers enzo
kan ik gwoon voor me netwerkkaartje (3com) de drivers van internet halen net als ik deed voor windows ?
en wat is dat kernel config bestand ?
wat mot ik daarme, dat is geen bin die ik naar een floppy kan zetten, moet ik die gwoon los op floppy zetten ?
en root.bin ?
en welke floppy moet ik mee beginne, hoe start ik
aaaa waar ben ik aan begonnen
Verwijderd
floppy's, dus 11 base, 4 driver, root en resqeu.bin te rawriten boot hem met de resque flop. ( oja rawriten wel onder een win9x doen, win2k werkte niet, rotte dos-emulator )
volg de setup de mijne pakte direct mijn 10/100 sitecom nic.
en dan kreeg ik weer een menu'tje welke onderdelen je kon apt-getten...staat van alles
lees ff:
http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html http://www.debian.org/releases/stable/i386/install
Om van internet te installeren heb je rescue.bin, root.bin en driver-[1,2,3,4].bin nodig.Op donderdag 06 december 2001 16:25 schreef effex het volgende:
kben nu die 11 .bin bestandjes aan t downen van de ftp server van debian.org
is dat alles dan ? is bijna klaar
zit daar apache enzo ook al bij ?
en ik zag nog allemaal driver packages enzo
zitten daar alle drivers in als bij windows ?
en het x window systeem heb je dan niet he ?
want die hoef ik dus ook niet
maarrrr hoe zit dat met drivers enzo
kan ik gwoon voor me netwerkkaartje (3com) de drivers van internet halen net als ik deed voor windows ?
en wat is dat kernel config bestand ?
wat mot ik daarme, dat is geen bin die ik naar een floppy kan zetten, moet ik die gwoon los op floppy zetten ?
en root.bin ?
en welke floppy moet ik mee beginne, hoe start ik
Dit zijn raw floppy images, die je niet 'gewoon' naar een floppy moet kopieren, maar met een tool als rawrite erop moet zetten.
Dan stop je de floppy met de rescue.bin in je compu en boot ervan. Hij zal tijdens het booten om de root.bin vragen, deze moet je er dan instoppen.
De diskettes met driver-*.bin zijn voor de drivers voor bijv. netwerkkaarten, zodat je van internet kunt installeren.
Maar als het goed is, staat hierover het een en het ander in die handleiding.
Deze 6 flops bevatten alleen de programma's en drivers die nodig zijn om Debian te installeren. Dingen als apache en X zitten er niet bij.
Programma's (waaronder bijvoorbeeld apache en X) installeer je later vanaf internet.
Tsjahaaaa waar ben ik aan begonnen
Majh, kijk eens op LinuxToday of op /. o.i.d., het komt er gewoon op neer, dat je gewoon moet gebruiken wat je lekker vind werken, FreeBSD is spartaanser dan bijv. RedHat, maar ook voor Redhat is er een markt..Op donderdag 06 december 2001 10:27 schreef Liqued het volgende:
Ik zou het eens een keer gaaf vinden als t.net een (grootschalige) test deed met allemaal unix varianten (dus ook gewoon een boel linux distro's). Dan kan er eindelijk worden verwezen naar zo'n test in bij dit soort (steeds terug komende) topics.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Op donderdag 06 december 2001 17:46 schreef markvt het volgende:
win95 lijkt mij toch wel aardig of win98
Wel lezen heOp woensdag 05 december 2001 19:17 schreef effex het volgende:
ok, kheb een pentium, 200mhz met 32 ram
nu draait windows 98 er nog op, werkt maar niet echt lekker
Verwijderd
NON Operating SystemsOp donderdag 06 december 2001 18:44 schreef loekie2002 het volgende:
doe er idd meer geheugen bij ja, en dan werkt windows 98 en ook ME goed.
Als je toch tijd heb dan Debian (zul je geen spijt van
krijgen)
Op donderdag 06 december 2001 18:44 schreef loekie2002 het volgende:
doe er idd meer geheugen bij ja, en dan werkt windows 98 en ook ME goed.
Lastig he, dat lezen...Op donderdag 06 december 2001 14:22 schreef effex het volgende:
kzou niet weten hoe ik er meer geheugen in moet krijgen, heb ik hierboven al verteld ...
Bovendien werken win 98 en win ME per definitie niet goed
Ik bedoelde het niet als flame! Maar heb je ook gelezen "uit mijn ervaring tenminste..". En ik wil linux ook niet afkraken, en ik ben ook geen BSD aanhanger of whatever, want ik gebruik linux ook nog elke dag hoorOp woensdag 05 december 2001 21:48 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Excuse me? GNU/Linux niet dan?
* deadinspace wordt moe van dat BSD-gezever...
Ja, de BSDs roelen, maar GNU/Linux roelt ook.
Yep..maar dan liever iets meer dan 32 MB RAM.Op donderdag 06 december 2001 17:23 schreef Vlabakje90 het volgende:
Iemand nog NT4, gaat toch ook perfect?
daar ga ik binnenkort win xp opzetten
ik ga gwoon debian doen, heb er geen tijd voor maar maak er tijd voor omdat ik t wil leren
kheb net me alcatel adsl modem getweaked en als dhcp server ingesteld, in debian staat toch ook standaard ingesteld volgens dhcp ? dus als de netwerkkaart installed is kan ik meteen online ?
ik heb nu de 11 base files gedownload en rawrite2 had ik ook al, ik dacht dat je daarmee de bin files naar flop moest schrijven..
maar als ik het zo lees moet ik dus ;
- rescue.bin met rawrite naar flop schrijven
- driver(x).bin naar flop schrijven (iemand die weet op welke de driver voor mijn 3com netwerkkaartje zit ?)
- de rest via internet downloaden
De Debian installer kan (onder andere) via dhcp zijn netwerkinstellingen krijgen.Op donderdag 06 december 2001 22:17 schreef effex het volgende:
kheb net me alcatel adsl modem getweaked en als dhcp server ingesteld, in debian staat toch ook standaard ingesteld volgens dhcp ? dus als de netwerkkaart installed is kan ik meteen online ?
Daar is rawrite2 idd voor (nouja, ik ken alleen rawrite, maar wat zal het verschil tussen rawrite en rawrite2 nou zijn...)ik heb nu de 11 base files gedownload en rawrite2 had ik ook al, ik dacht dat je daarmee de bin files naar flop moest schrijven..
Vergeet root.bin nietmaar als ik het zo lees moet ik dus ;
- rescue.bin met rawrite naar flop schrijven
- driver(x).bin naar flop schrijven (iemand die weet op welke de driver voor mijn 3com netwerkkaartje zit ?)
- de rest via internet downloaden
De installer zal om alle4 de driver disks vragen, waarna je eventueel benodigde drivers mag kiezen uit een lijst.
Jij zult net / 3cXXX nodig hebben, waarbij XXX afhankelijk is van welk 3com kaartje het is.
maar booten van rescue ?
en dan vraagt ie automatisch naar die flops met root en drivers ?
en die kernel.config ofzo die ook op die ftp stond !?
Ja. En die kernel.config heb je niet nodig.Op vrijdag 07 december 2001 00:02 schreef effex het volgende:
ok dus ook nog root.bin op een aparte flop pleuren met rawrite
maar booten van rescue ?
en dan vraagt ie automatisch naar die flops met root en drivers ?
en die kernel.config ofzo die ook op die ftp stond !?
Over de install staat een hoop in die handleiding
dat weet ik nu wel dankzij gullie
Verwijderd
Veel beter kun je dan gebruik maken een lichtere window manager zoals Icewm op enlightenment.
www.icewm.org
www.enlightenment.org
IceWm draait op mijn P200 mmx (40 mb ram) zonder problemen. (En ziet er overigens ook nog erg mooi uit).
Verwijderd
Ja en? IceWM of enlightenment draait ook op Debian... KDE of GNOME ook... Wedden dat KDE ook langzaam draait op je Debian distro??Op vrijdag 07 december 2001 13:56 schreef effex het volgende:
lees nou ff de hele topic ! ik ben debian al aan t installen !
hoe the fok krijg ik die 3com driver van me netwerkkaartje installed, kheb die tar.gz linux driver gedownload van de 3com site, moet werken, op floppy gezet maar hoe de fok install ik die ? kdeed module loaden van floppy maar eerst zei die dat t verkeerd op floppy stond
toen had ik op floppy map gemaakt genaamd lib, daarin map modules, daarin die tar.gz ding en weer module loaden dan zegt ie nix en gaat ie naar lijst met drivers weer maar dan staat ie nog nergensn!?
hrrrrrrrr
Het moet ongeveer zo:
* booten vanaf de rescuedisk (staat dus de kernel op)
* rootdisk erin rammen als daarom gevraagd wordt (staat een basis root filesysteempje op)
* setup starten (gaat automagisch)
* in de setuo de driver diskettes installeren
* dan netwerk configgen in de setup
* dan een basis image downloaden
* klaar
Als je dan reboot, kun je via apt alle nodig zooi installeren volgens mij.
[deze advertentieruimte is te koop]
hiero liep ik dus vast, hoe moet ik het netwerk configgen als mijn netwerkkaart niet is geinstalleerd !!!!!!!!!!Op vrijdag 07 december 2001 16:21 schreef RG© het volgende:
Het voordeel aan de Debian setup is dat ke die per pc maar 1 keer hoeft uit te voeren en dan ben je voor altijd klaar. Maja aangezien dat dus alweer een tijdje geleden is dat ik die uitgevoerd hebDe slackware setup kan ik met mijn ogen dicht nog wel...
Het moet ongeveer zo:
* booten vanaf de rescuedisk (staat dus de kernel op)
* rootdisk erin rammen als daarom gevraagd wordt (staat een basis root filesysteempje op)
* setup starten (gaat automagisch)
* in de setuo de driver diskettes installeren
* dan netwerk configgen in de setup
ik heb nu maar die base files ook op floppy gezet en zo geinstalleerd maar me netwerkkaart is dus nog steeds niet geinstalleerd, ik heb een tar.gz bestand met de driver van de 3com site gehaald maar hoe de fok installeer ik die ~!? er stond een korte uitleg bij van iemand maar die was voor redhat, en die werkte dus niet bij mij !!!!!!!
ik hoef maar 1 driver te installen, dan kom ik wel verder dnek maar hoe de fok doe ik dat !!!!1 aaaaaaaaaaaaaaaa
Op een van de driver disks van debian (zijn 4 disks die je waarschijnlijk al gemaakt heb) zelf staan de drivers van je 3com kaart als het goed is....Op vrijdag 07 december 2001 16:30 schreef effex het volgende:
[..]
hiero liep ik dus vast, hoe moet ik het netwerk configgen als mijn netwerkkaart niet is geinstalleerd !!!!!!!!!!
ik heb nu maar die base files ook op floppy gezet en zo geinstalleerd maar me netwerkkaart is dus nog steeds niet geinstalleerd, ik heb een tar.gz bestand met de driver van de 3com site gehaald maar hoe de fok installeer ik die ~!? er stond een korte uitleg bij van iemand maar die was voor redhat, en die werkte dus niet bij mij !!!!!!!
ik hoef maar 1 driver te installen, dan kom ik wel verder dnek maar hoe de fok doe ik dat !!!!1 aaaaaaaaaaaaaaaa
3c59x (of 3c90x of iets in die trand) module moet hebben volgens mij..daar zitten een deel 3com drivers in en ook die van jou dacht ik (ben er nietOp vrijdag 07 december 2001 16:46 schreef effex het volgende:
jaa maar die gaan tot 593 serie ofzo
mijn kaart is de 3C905C-TX
helemaal zeker van maar tis te proberen)
edit
/edit
Ik heb zelf ook 3com kaart en die doet 't gewoon. Al is 't al een tijdje geleden dat ik die floppen in m'n systeem heb gehad.
Verwijderd
Ik heb dezelfde kaart, driver heet 3c59x en zit standaard bij de kernel.Op vrijdag 07 december 2001 17:44 schreef Rudoli het volgende:
Er staat me iets bij van 3c59x of boomerang........ in ieder gaval ging 't gewoon van de bootfloppen, zonder extra's en zeker niets downen bij 3com.
Ik heb zelf ook 3com kaart en die doet 't gewoon. Al is 't al een tijdje geleden dat ik die floppen in m'n systeem heb gehad.
mijn kaartje is vrij nieuw, vorig jaar erin gezet...
maar ik heb ook nog wel een compaq netwerkkaartje, maar daar staat niet precies een modelnr op
maar kheb nu dus alles al installed, ook de base via floppies gwoon dus nu als ik opstart kom ik gwoon in debian dus hoe kan ik vanuit debian dan me driver installeren ?
in die handleiding vind ik t ook niet echt duidelijk, daar worden allemaal vage dingen uitgeleegd terwijl ik eerst gewoon me driver van me netwerkkaart wil installeren zodat ik op i-net kan, maar die gast gaat er vanuit dat je een netwerkkaart hebt waarvan de drivers standaard in debian zitten
owja, nog iets ; ik ging wat dingetjes oefenen uit die handleiding (156 paginas uitgeprint
In de 3c59x zitten meerdere drivers...volgens mij ook die van de 3c90x.Op vrijdag 07 december 2001 18:46 schreef effex het volgende:
3c59x zit idd standaard erin maar ik heb dus de 3c90x nodig !!! want mijn kaartje is de 3C905C, niet de 3c590C !!! zoals die van jullie...(?)
man less, wil je gewoon progjes opstarten werkt vaak al met ./filenameowja, nog iets ; ik ging wat dingetjes oefenen uit die handleiding (156 paginas uitgeprint) maar die command LESS werkt helemaal niet bij mij !?
Verwijderd
maar hoe kom ik dan weer in dat menu om dat in te stellen (als dat uberhaupt nog kan zo)
want ik zit nu dus in debian, alles installed
ik login en zie dollarteken dus
wat nu om die driver te installen dan !?
Verwijderd
1
| modprobe 3c59x |
Hoe de netconfig in debian te doen weet ik niet. Zou ik je ook nooit aanraden, die package manager is net zo erg als die van RedHat. Maar dat is PERSOONLIJKE voorkeur.
en dan kies ik dus 3c59x maar daarna krijg je paar options ofzo en een command line (daarna doet ie idd modprobe)
maar wat moet je daar dan invullen ?!
ik heb verschillende dingen geprobeerd maar steeds als ik ok druk zegt ie installation failed en gaat ie weer trug...
man modconfOp vrijdag 07 december 2001 19:51 schreef effex het volgende:
hm ik ben er weer gekomen via modconf
en dan kies ik dus 3c59x maar daarna krijg je paar options ofzo en een command line (daarna doet ie idd modprobe)
maar wat moet je daar dan invullen ?!
ik heb verschillende dingen geprobeerd maar steeds als ik ok druk zegt ie installation failed en gaat ie weer trug...
Anders post ff wat optie's waaruit je kan kiezen
(98se ietsje slomer)
Even voor de duidelijkheid: als het goed is heeft de Debian install wel ondersteuning voor je netwerkkaart.Op vrijdag 07 december 2001 18:46 schreef effex het volgende:
3c59x zit idd standaard erin maar ik heb dus de 3c90x nodig !!! want mijn kaartje is de 3C905C, niet de 3c590C !!! zoals die van jullie...(?)
mijn kaartje is vrij nieuw, vorig jaar erin gezet...
maar ik heb ook nog wel een compaq netwerkkaartje, maar daar staat niet precies een modelnr op
maar kheb nu dus alles al installed, ook de base via floppies gwoon dus nu als ik opstart kom ik gwoon in debian dus hoe kan ik vanuit debian dan me driver installeren ?
in die handleiding vind ik t ook niet echt duidelijk, daar worden allemaal vage dingen uitgeleegd terwijl ik eerst gewoon me driver van me netwerkkaart wil installeren zodat ik op i-net kan, maar die gast gaat er vanuit dat je een netwerkkaart hebt waarvan de drivers standaard in debian zitten
owja, nog iets ; ik ging wat dingetjes oefenen uit die handleiding (156 paginas uitgeprint) maar die command LESS werkt helemaal niet bij mij !?
De 3c59x is een verzameldriver voor een hoop 3com kaartjes. (ikzelf heb een 3c900 en ik heb iirc een 3c905 gehad; deze werkten gewoon).
Doe eens (als root) 'modprobe 3c59x', gevolgd door 'pump' en 'ping luon.net' ?
[edit] Hmm, topic openen en een uur later pas replyen werkt niet zo heel goed als je geen overbodige dingen wilt zeggen
alles met een shell aan te passen wat belangrijk is.
gewoon eigenlijk een click and play server
(linux based trouwens)
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Failed modconf daarmee?Op vrijdag 07 december 2001 19:59 schreef effex het volgende:
hij failed omdat modprobe : unknown command !
ik koos de module met de driver die ik nodig had, er wordt gevraagd of ik em wil installen, ja dat wil ik, dan kom ik in een scherm met de command line
daarin heb ik verschillende dingen geprobeerd maar hij zegt steeds : modprobe : can't find command..
vanuit de root heeft ie die command ook niet
ik zag hem wel in een directory staan maar daar kan je weinig met die modprobe... toen ik daar modprobe 3c90x deed (kweenie meer pcies wat ik deed maar dat gloof ik)
liep ie vast ofzo !/?
werkt wel in root
waarschijn had ik daarvoor ./modprobe gedaan
maar in root moet het gwoon modprobe (wrom bij normale user wel ./ eigenlijk ?)
afijn we komen ergens want volgens mij is de netwerkkaart nu goed geinstalleerd, moet wel want ik maak contact met de modem ! ping 10.0.0.138 werkt !
maar ping luon.net of welk ander adres dan ook niet
waarschijnlijk omdat het ip adres van de computer moet instellen of maybe niet, via dchp is dat niet nodig maar wat wel nodig is, is de gateway instellen op 10.0.0.138
maar waar doe ik dat ?
terwijl ik helemaal nix heb ingesteld....kwa netwerkinstellingen
ik ben apache aan t downloaden !
nu ff kijken waar die terecht komt, hoe ik em install etc.
maar ik zal waarschijnlijk toch nog een ip adres moeten instellen zodat ik in de modem de NAT goed kan instellen en doorsluizen naar dat ip adres van die linux bak zodat ie de server kan draaien...
Ok: lang verhaal, maar wel redelijk belangrijk:Op vrijdag 07 december 2001 22:52 schreef effex het volgende:
sorry mijn fout
werkt wel in root
waarschijn had ik daarvoor ./modprobe gedaan
maar in root moet het gwoon modprobe (wrom bij normale user wel ./ eigenlijk ?)
Allereerst zijn er verschillende plaatsen waar programma's staan. Een aantal belangrijke:
/bin Belangrijke basisprogramma's (bash, ls, rm, enz)
/usr/bin De meeste overige (niet-essentiele) programma's (bijvoorbeeld editors)
/sbin Belangrijke administratie-commando's (mount, modprobe)
/usr/sbin overige administratie-commando's.
Programma's start je door het pad ernaar toe te typen, bijvoorbeeld '/usr/bin/joe' om joe (een editor) te starten. '.' betekent huidige directory, dus './blaat' betekent 'start het programma blaat dat in de huidige directory staat'. Je kunt joe dus ook opstarten door in de directory /usr/bin te gaan staan en './joe' te typen.
Omdat het lastig is telkens het hele pad ervoor te moeten typen (bijv '/usr/local/X11R6/bin/qiv'), is er iets bedacht dat het PATH heet. Dit is een omgevingsvariabele die voor iedere login-sessie anders kan zijn.
Als je een commando typt, zonder pad ervoor (bijvoorbeeld 'joe'), dan zoekt de shell (het programma dat je commando prompt verzorgt) alle directories in je PATH door om te kijken of daar dat programma staat.
Als je als user ingelogd bent, staan onder andere /bin en /usr/bin in je path. Als je dan 'joe' typt, zoekt je shell in /bin (en vindt joe daar niet), en in /usr/bin (en vindt hem dan en start hem op).
Als je als root ingelogd bent, staan ook /sbin en /usr/bin in je PATH, dus dan kun je ook programma's in deze directories 'automatisch' opstarten.
Als je als user 'modprobe' typt, dan zoekt je shell in /bin en /usr/bin, maar dan vindt hij modprobe niet (en meldt dat). Dat komt omdat modprobe in /sbin staat (en /sbin staat wel in het PATH van root, daarom werkt het als root wel).
Door in /sbin te gaan staan en expliciet './modprobe' te typen kun je dus (zoals je al merkte) wel modprobe als user uitvoeren (het kan ook door /sbin/modprobe te typen).
De reden hiervoor is dat users niks aan het systeem mogen veranderen. Kort gezegd mogen users alleen aan hun eigen spullen zitten.
Systeem-administratie-taken (zoals je IP veranderen of modules ladem met modprobe) mag alleen door de administrator gebeuren. De administrator heet 'root'.
Root mag simpelweg alles dat het systeem kan overigens. Als jij als root een commando typt dat je hele HD leeggooit, dan gebeurt dat (als user mag je dat simpelweg niet).
Omdat users toch geen modules mogen laden, heeft het weinig nut om hen modprobe te laten gebruiken, vandaar dat modprobe in /sbin 'uit het zicht' van users staat.
Mja, het idee van DHCP is eigenlijk dat instellingen als default gateway en DNS meteen ingesteld wordenafijn we komen ergens want volgens mij is de netwerkkaart nu goed geinstalleerd, moet wel want ik maak contact met de modem ! ping 10.0.0.138 werkt !
maar ping luon.net of welk ander adres dan ook niet
waarschijnlijk omdat het ip adres van de computer moet instellen of maybe niet, via dchp is dat niet nodig maar wat wel nodig is, is de gateway instellen op 10.0.0.138
maar waar doe ik dat ?
Maargoed, misschien deelt je adsl modem alleen IPs uit ofzo....
De default gw instellen gaat met
1
| route add default gw IP-adres |
en een DNS server instellen met
1
| echo nameserver IP-adres > /etc/resolv.conf |
maar nu gaf die apache een fout dat ie localhost niet kon vinden ofzo
ik moet denk eerst in me modem instellen dat ie het ip doorlinkt naar die linux bak want ik heb maar 1 ip en 3 pcs die hem gebruiken dus dat werkt niet
maar met veel commandos in root zegt ie nog permission denied !
als ik bij rout inlog werkt meeste wel wat ik daaruit meteen kan doen maar als ik vanuit root naar een directory ga en dan wat probeer zegt ie steeds permossion denied !
Je kan natuurlijk ook gewoon apt-get install apache doen! Daar staat debian ook bekend om. Dan download en installed die da pakketje, het enigste om nog te doen is naar je wensen aan te passen.Op vrijdag 07 december 2001 23:28 schreef effex het volgende:
ik ben apache aan t downloaden !
ahja wel ff je source's list aanpassen. (/etc/apt/sources.list)
daarna kan je zo'n beetje alle pakketen die je nodig hebt via apt downloaden/instaleren.
Deze source's heb ik erin staan (ooit hier van GoT afgeplukt)
1
2
3
4
5
6
7
8
| deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian stable main contrib non-free deb ftp://ftp.us.debian.org/debian stable main contrib non-free deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian testing main contrib non-free deb ftp://ftp.us.debian.org/debian testing main contrib non-free deb ftp://ftp.nl.debian.org/debian unstable main contrib non-free deb ftp://ftp.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free |
als je dit in je source's list hebt gemikt opslaan en apt-get update doen. Daarna lekker apt-getten
Hopes this helps
debian roelz
Misschien werkte DHCP alsnog?Op vrijdag 07 december 2001 23:28 schreef effex het volgende:
ok ik weet niet wat ik heb gedaan maar t werkt allemaal
terwijl ik helemaal nix heb ingesteld....kwa netwerkinstellingen
Waarschijnlijk doe je nu overbodig werkik ben apache aan t downloaden !
Programma's installeren kun je beter 'the Debian way' doen... Dat is makkelijker, en je krijgt dan een versie die door Debian getest is en goed moet werken op een Debian systeem.
Hangt er vanaf... Als je je modem als DHCP server laat staan, en dan je Debian bak zijn IP laat krijgen via DHCP (naar de modem) en dan je Debian bak een dhcp server laat draaien voor de andere computers op je netwerk, dan kun je DHCP gewoon aan laten.maar ik zal waarschijnlijk toch nog een ip adres moeten instellen zodat ik in de modem de NAT goed kan instellen en doorsluizen naar dat ip adres van die linux bak zodat ie de server kan draaien...
Op zich wel netjes, dan werkt alles via DHCP. En als je dan een gewone computer uit je netwerk (die dan dus ook is ingesteld voor DHCP) een keer direct aan je kabelmodem hangt, zou dat ook meteen moeten werken (want modem doet DHCP server zijn en computer doet DHCPen).
Magoed, das een keuze.
root en beperkingen? Vreemd... Root zou alle rechten moeten hebben en zeker om een mapje te openen oid...Op vrijdag 07 december 2001 23:45 schreef effex het volgende:
als ik bij rout inlog werkt meeste wel wat ik daaruit meteen kan doen maar als ik vanuit root naar een directory ga en dan wat probeer zegt ie steeds permossion denied !
Dat was het volgende puntje jaOp vrijdag 07 december 2001 23:46 schreef stiena het volgende:
ahja wel ff je source's list aanpassen. (/etc/apt/sources.list)
Ik zou alleen toch iets andere sources erin zetten...
1
2
3
| deb http://www.debian.nl/debian stable main contrib non-free deb http://www.debian.nl/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free |
De eerste twee zijn ongeveer gelijk aan de eerste twee van de jouwe (de gewone Debian Stable sources van de nederlandse mirror), maar die laatste 4 van jou zijn van Testing en Unstable... Die zijn zelden nodig op een server, en aangezien je op je server meestal liever geen experimenteel spul hebt, kun je ze beter weglaten tenzij je ze echt nodig hebt.
Mijn laatste regel is ook nogal belangrijk: de security updates voor Stable.
Als er een bug wordt gevonden die een veiligheidsrisico vormt, wordt deze meteen gerepareerd en in de security updates gezet. Erg handig voor een server.
Als je deze regels in je /etc/apt/sources.list gezet hebt (en voor eventuele regels die er al stonen een '#' gezet hebt), moet je even
1
| apt-get update; apt-get upgrade |
runnen (als root). Hierna kun je programma's installeren met apt-get.
Wat doe je precies?Op vrijdag 07 december 2001 23:45 schreef effex het volgende:
Misschien dat je probeert een file op te starten die helemaal geen programma is (dan krijg je ook die foutmelding namelijk, ook als root).
Roger that, thnxOp zaterdag 08 december 2001 00:00 schreef deadinspace het volgende:
[..]
maar die laatste 4 van jou zijn van Testing en Unstable... Die zijn zelden nodig op een server, en aangezien je op je server meestal liever geen experimenteel spul hebt, kun je ze beter weglaten tenzij je ze echt nodig hebt.
fetched 740kb in 11s
kheb nu apache en lynx gedownload
lynx werkt goed, lekker tekstsurfen
maar apache niet
ik had het dus al meteen gedaan via apt-get install apache
(jaja ik let wel op en lees de guide maar kben gwoon beetje dom dat ik t nog niet allemaal snap
maar kbegin t steeds meer te snappen alleen dat filesystem is nog beetje vaag, overal mappen met weer dezelfde mappen (directories/mappen, niet zeiken
afijn, kben er moe van, ga morgen wel verder
verwacht meer replies van me met vragen
iig al harstikke bedankt degenen die nuttige replies hebben gezet (jeweetwiejebent
DocumentRoot takes one argument, Root directory of the document tree /usr/sbin/apachetl start: httpd could not be started
Mjah, en wat staat erachter ? En waar staat de site op de computer, in /var/www ?Op zaterdag 08 december 2001 13:44 schreef effex het volgende:
ok apache geeft dus een error op line 14 van smr.conf
daaro staat DocumentRoot
Dan moet dat er dus achter staan
En anders zouden we graag de exacte foutmelding willen weten..
maar die index.html heeft ie gwoon in home dir gezet volgens mij
als ik als root inlog
en 2 x cd .. en ls
zie je etc, floppy etc. EN index.html !
maar ik moet ook weten waar ik die linux bak een ip adres kan geven want internet werkt nu wel via dhcp maar als ik er site op draai wil ik wel weten via welk ip adres die te bereiken is ofcourse
althans, kheb een dir gemaakt in /etc/apache genaamd www
(was er nog niet!)
dit pad heb ik in smr.conf achter DocumentRoot gezet
vervolgens bij t starten gaf ie aan dat ik servername moest instellen ofzo
dus heb ik in httpd.conf servername uncommented en erachter gezet : localhost
in lynx werkt localhost nu dan dus ook
maar heb ik t nu goed gefixed of iets heel stoms gedaan
en hoe kan ik nu vanaf mijn windows bak/vanaf inet mijn site bezoeken ?! want ip van me modem is 10.0.0.138 en mijn computers krijgen 10.0.0.150 - 200 via dchp
maar hoe kom ik dan achter me egte ip adres
en hoe kan ik die linux bak een vast ip adres geven zodat ik in me modem via NAT kan instellen dat als t inkomend verkeerd van i-net via de modem naar die linux bak gesluist wordt >?
als je apache installeert krijg je idd automatisch een index om te testen of ie werkt (zie http://stina.dyndns.org zo'n pagina krijg je dan)Op zaterdag 08 december 2001 13:53 schreef effex het volgende:
exacte foutmelding heb ik hierboven gedaan
maar die index.html heeft ie gwoon in home dir gezet volgens mij
als ik als root inlog
en 2 x cd .. en ls
zie je etc, floppy etc. EN index.html !
in /etc/network/interfaces kan je het ipadres enzow invullen.maar ik moet ook weten waar ik die linux bak een ip adres kan geven want internet werkt nu wel via dhcp maar als ik er site op draai wil ik wel weten via welk ip adres die te bereiken is ofcourse
zal er nou dan zoiets uitzien:
1
2
3
| iface lo inet loopback iface eth0 inet dhcp |
moet iets worden als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255 |
dan nog de overige instellingen erbij zetten als je die nodig hebt (gateway ed)
en daar kwam die standaard welkomstmsg !
maar ik zal voor de zekerheid maar een vast ip zetten want via dhcp zal steeds anders zijn en in die modem moet je vast ip zetten waar alles naar doorgelinkt wordt
maar dat is dan nog steeds het lokale netwerk ip adres
hoe kan ik zien wat me werkelijke ip adres is zodat ik vanaf internet de site kan bereiken ?
of t kan ook automatisch he, via dhcp kan gwoon blijven tog want jij hebt ook een dynamische ip tog ? hoe krijg ik dan zon dyndns.org ding
en php kan ik installeren door simpelweg apt-get install php te doen ofzo ?
heb bij dyndns.org een static ip gehaald en die heeft automatisch mijn ip ingevuld
voordat ik het verkeer had doorgelinkt naar de linux bak kwam ik bij mijndomein.homelinux.com uit bij mijn modem !
maar nu ik het verkeerd heb doorgeschakeld werkt ie niet !, cannot find server..
werkt dat doorschakelen dan niet ? of moet het daarvoor een statische ip zijn...
Eh.. Wordt het niet eens tijd omOp zaterdag 08 december 2001 18:57 schreef effex het volgende:
werkt dat doorschakelen dan niet ? of moet het daarvoor een statische ip zijn...
a) De search te gaan gebruiken
b) voor een nieuw probleem, een nieuwe thread te starten, i.p.v. steeds hier nieuwe vragen neer te gooien ?
Niet dat ik dat laatste zo erg vind, maar als het een nieuwe thread is, heb je meer kans dat mensen het lezen
Ennuh, voor je laatste vraag , please explain, * moto-moi snapt de vraagstelling niet echt geloof ik..
Verwijderd
http://sladhdot.org/ moet zijn http://www.slashdot.orgOp donderdag 06 december 2001 17:44 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Majh, kijk eens op LinuxToday of op /. o.i.d., het komt er gewoon op neer, dat je gewoon moet gebruiken wat je lekker vind werken, FreeBSD is spartaanser dan bijv. RedHat, maar ook voor Redhat is er een markt..
daarna nix meer en nu zit ik met casema maar met de snelheid van mxstream !!!!
maar kga eerst maar es proberen mxstream weer te fixen...
zodat t overal weer werkt...vage boel...
hm door een of andere vage kronkel krijg ik mxstream snelheid via casema nog steeds terwijl ik opnieuw de modem had reset, alles ingesteld en bij dhcp zegt ie ook dat deze windows bak en de debian bak een ip hebben via de dhcp server in de modem en ik kan ook vanaf beide bakken de modem pingen maar ik kom niet op internet ! terwijl de ppp verbinding van de modem met internet gewoon up is..vaaag
Hmm, om eerlijk te zijn snap ik niet wat je bedoelt... kun je wat duidelijker zijn?Op zaterdag 08 december 2001 19:55 schreef effex het volgende:
!?!!!?doordat dat doorvoeren fout is gegaan ofzo deed internet t niemeer, eerst nog wel msn en kazaa maar niet meer web enzo
daarna nix meer en nu zit ik met casema maar met de snelheid van mxstream !!!!! koel
maar kga eerst maar es proberen mxstream weer te fixen...
zodat t overal weer werkt...vage boel...
hm door een of andere vage kronkel krijg ik mxstream snelheid via casema nog steeds terwijl ik opnieuw de modem had reset, alles ingesteld en bij dhcp zegt ie ook dat deze windows bak en de debian bak een ip hebben via de dhcp server in de modem en ik kan ook vanaf beide bakken de modem pingen maar ik kom niet op internet ! terwijl de ppp verbinding van de modem met internet gewoon up is..vaaag
kortom : ik krijg geen verbinding meer met me alcatel modem !!!! nix wat ik probeer helpt
Verwijderd
kijk hier is.. http://www.e-smith.nl/sections.php?op=viewarticle&artid=1
weet niet welke distro je hebt mara moet toch wel makkelik te 'veranderen' zijn
of ie nu op een windows of linux (debian) bak zit en of ie via hub in uplink of direct aan pc zit, hij doet nix meer behalve beetje lichtjes flikkeren als je hem probeert te pingen!
het heeft idd perfect gewerkt die hack/tweak maar nadat ik het verkeer via NAT wou doorsluizen van de modem naar de linux bak ging het fout, waarschijnlijk omdat ik een fout had gemaakt met de ip adressen
daarna nog vanalles geprobeerd toen ik nog wel verbinding met de modem kon maken maar blijkbaar had ik dat beter niet kunnen doen want nu kan ik helemaal geen verbinding meer maken, ook niet als ik de modem direct aan 1 pc doe
ik had hem net aan mijn linux bak direct dus, als ik ping doe gebeurt er nix, maar de lampjes van de modem branden wel ! allemaal, als ik ping gaan dus ook tx, rx en lan knipperen
en als t via de hub gaat knippert modem ook en ook de poort waarop de betreffende pc die pingt op zit, maar niet het uplink lampje (dat toen alles nog werkte ook brandde tijdens dataverkeer..logisch)
Verwijderd
ik heb debian nu man, en t valt idd erg mee
maar lees nou aub es de hele topic voor je zon nutteloze reactie plaats
ik heb veel grote problemen op t moment