Op woensdag 05 december 2001 23:02 schreef effex het volgende:
welke dan, gwoon bsd is helemaal moeilijk

Mja, Berkeley BSD draait niet op een PC nee

freebsd ? openbds ? netbsd ?
als je meteen goed wilt beginnen met linux? kun je slackware kiezen, OF debian, OF OF OF !????aaaa
wat the fok is nu t verschil PRECIES !?
De BSDs zijn over het algemeen wat 'ruiger' en robuuster dan GNU/Linux, hoewel het verschil met Slackware en Debian niet zo heel grootis.
FreeBSD is een beetje de generieke server BSD, OpenBSD probeert (by default) zo veilig mogelijk te zijn, en NetBSD is het meest portable OS dat er is (het draait op 46 architecturen).
Wat betreft GNU/Linux:
Mandrake, Red hat en SuSE zijn 'gebruikersvriendelijk' (point-n-click, automatisch hardwaredetectie, die trand), bij Debian en Slackware moet je meer zelf doen (en bij de BSDs nog meer).
Bij Debian (meeste geldt ook voor Slackware en de BSDs) wordt bijvoorbeeld je hardware niet automatisch gedetecteerd, en is na het installeren slechts een kaal basissysteem geinstalleerd.
Je moet dan zelf nog programma's installeren (hoe verschilt nogal per OS/distro) en configureren (vaak door zelf de configuratie-files te editen).
Op deze manier heb je meestal wel een sneller, veiliger, netter en minder met overbodige dingen beladen systeem.
In principe zijn alle 5 deze OSsen/distro's een mogelijkheid - welke iemand kiest is grotendeels een kwestie van smaak.
Ikzelf zou Debian of FreeBSD aanraden, maar dat is mijn mening.
en stel voor, ik install debian (vanaf cdtje van tienpiek.net is denk makkelijkst)
Debian heeft een (veelgebruikte) mogelijkheid tot netinstall - Dan heb je 6 floppies nodig, en dan installeer je de rest vanaf Internet (FreeBSD heeft deze mogelijkheid ook iig). Niet aan te raden voor 56k6 uiteraard

wat dan, ik kom in debian (kzie een dosachtig scherm, ik ken dos wel maar ben geen xpert, ik ken de basisdingen, cd folder, dir, make, rename enz., ik heb zelf een keer in dos dat standaard ftp gebeuren gebruikt om wat up te loaden

wow jaja, maar dan houdt t wel op..)
Tsja, een aantal dingen zijn hetzelfde (je hebt files en directories, en je geeft op de prompt commando's om iets met die files te doen), maar er zijn ook een hoop verschillen.
Maar hier zijn goede manuals/HOWTOs over.
hoe krijg ik apache installed ? moet ik dat vanaf me windows bak doen via telnet ofzo ? of kan ik gwoon in debian (_dos_) 'surfen'.....
In GNU/Linux en *BSD kun je alles via de console doen. Als je naar je bak telnet, krijg je ook een prompt, waarmee je exact hetzelfde kunt als met de console (console of telnet maakt dus niks uit).
Je kunt surfen in de console ja (w3m en lynx zijn text-webbrowsers), maar dit is niet voor alle sites ideaal.
Maar surfen zal waarschijnlijk niet echt nodig zijn; Bij de BSDs en de meeste GNU/Linux distro's zit veel software bijgeleverd.
In Debian installeer je apache met het volgende commando:
Dan haalt hij apache van de installatie-cdrom of van inet (hangt er vanaf wat je hebt ingesteld) en installeert hem met een standaard configuratie.
In slackware gaat dit anders:
Debian kent 'packages': kant en klare pakketjes met daarin het programma en alle informatie die nodig is om het programma te installeren. Debian kan met deze informatie het programma automatisch installeren.
Slackware kent ook packages, maar deze zijn meer 'basic'. Slackware heeft ook minder packages, dus ik weet niet of Slackware een apache package heeft. Zo ja, dan kun je die installeren, zo nee, dan moet je het zelf doen (wat sowieso de inslag van Slackware is).
FreeBSD kent ook packages, maar ook hier is niet heel veel gepackaged. Apache installeren doe je hier waarschijnlijk via de ports collection. De ports collection is een verzameling source code voor programma's, die wat is getest, zodat je geen rare problemen met de source hoeft op te lossen.