[FS2002] ILS Vraag

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44
Ik vlieg nu al een tijdje met het verschrikkelijk moeilijke maar wel leuke simulatie, alleen 1 ding kan ik nog niet. En dat is met ILS werken. Ik heb de search gebruikt en ik zag daar een hele uitleg van ene ND staan. Nu dacht ik: Daar kom ik wel uit... Maar niet dus. Stel ik begin op Brussel en ik ga naar EHAM. Nu toets ik al bij de start de ILS frequentie in van de landingsbaan op Schiphol idat juist? Nu krijg ik een blauwe pijl van m'n GPS en ik beging te vliegen, daarna ga ik op course 006 vliegen ofzo. Maar zodra ik Schiphol nader, krijg ik geen andere informatie dan die ik anders krijg. Dus ik kan alleen op Runway 6 landen, ook al heb ik NAV1 op die frequentie gezet. Ik snap er helemaal niks van.
Kan iemand mij misschien helpen?

Kia Niro-EV 2024

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 01:08

Pogostokje

* twiet *

ILS = Instrument Landing System
Als je weet op welke baan je mag/wil landen op je bestemming dan kan je de bijbehorende ILS frequentie programmeren in bv. je NAV1. Zet de echte heading van de landingsbaan in je COURSE. (Landingsbanen 19 op Schiphol zijn bijvoorbeeld niet precies 190 graden, maar 186 graden ofzo).
Je krijgt dan als je binnen bereik van de zender bent (hangt van je hoogte af, max zo'n 20 miles) aanwijzingen hoe je vliegt ten opzichte van de baan. Je hebt twee aanwijzingen: Localizer en Glideslope. De eerste vertelt je of je links/rechts uitlijning klopt (dus dat je recht voor de baan zit) en de tweede zegt je of je in de ideale dalingshoek zit naar de landingsbaan (dus dat je niet te hoog of te laag zit). Als beide precies 'goed' staan dan kom je vanzelf uit vlak boven het begin van de landingsbaan.

ILS frequentie invoeren doe je meestal als je zo'n beetje gaat beginnen met de landingsvoorbereidingen. Zeker weten welke baan je krijgt, krijg je pas als de verkeersleiding je zoiets zegt als 'expect vectors for the ILS 15 approach'. Je weet dan dat je kan verwachten dat je naar baan 15 gaat. Dit is pas in de laatste fase van je vlucht, meestal ergens tussen de 30 en 80 miles van je bestemming. Eerder invoeren kan wel, maar heeft weinig zin en het helpt je zeker niet het vliegveld te vinden. De frequentie kan waar jij begint wel van een ander vliegveld zijn.

Zo. Duidelijker? ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Freak187
Ja een goede uitleg! Alleen ik krijg van de ATC geen: Expect vectors for runway 15L... Ik krijg zowiezo bij Schiphol alleen Runway 6, maar dit schijnt normaal te zijn. Maar in m'n ATC window verandert niks. Als ik Schiphol EHAM selecteer staat er: Tune ATIS, Request Full stop landing, request Touch and go. En als ik full stop landing doe dan zeggen ze: Make straight in Runway 6. En dan moet je dat beamen. Maar dan vlieg ik tot 4 miles van Schiphol maar ik krijg nog steeds nix door. Volgens mij hoor ik wel de bakens, maar ik weet dat niet precies. Of moet ik nog een "schermpje" openen? Want ik vlieg nu op de blauwe lijn van de GPS.

Kia Niro-EV 2024

• Roland
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

Als je je ILS Freq. in NAV1 hebt staan, hoor je dan op een gegeven moment ook een korte piep. 3 of 4 keer achter elkaar aan...

Dan staat in je radio ook een ID lampje te branden.

...Make every cut count, even if it is one frame...

• Freak187
Ja klopt!! Dat heb ik inderdaad gezien. Maar wat kan ik er verder mee? Of is het zo dat je op Schiphol verplicht bent om Runway 6 te nemen, tenzij je het weer anders insteld?
En ik zie ook bij m'n hoogte meter(digitale) zie ik aan de zijkant een paars pijltje staan en daaronder en boven witte blokjes. En onder aan dat intrument hetelfde. Dat staat voor de hoek van daling en richting?
Dan doe ik het dus wel goed, alleen mijn probleem is dat ik geen vectors krijg via de ATC. Maar dit kan komen doordat ik bij NAV 1 een andere runway heb ingevuld, terwijl Schiphol mij een Runway toewijst.

Kia Niro-EV 2024

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

als je IFR vliegt (dus als je vectors van de ATC krijgt) wordt je altijd naar runway 6 gesproken... bij elke airport wordt je maar op 1 runway (altijd dezelfde) binnen gesproken.. krijg je dus vectors voor runway 6 dan moet je ook in je NAV1 de ils frequentie van runway 6 invoeren...

that's it :) en als je je laatste vectors hebt gekregen ga je gewoon van GPS naar NAV en autopilot op APR en dan gaat alles wel goed.. (mits je natuurlijk ook de goede knots/flaps verhouding hebt)

zodra de locatizer actief word meteen overschakelen op APR :)

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

• Freak187
Mmm maak het niet te moeilijk :) Een localizer ofzo iets? Dat zal wel. Maar het ging erom dat ik geen vectors kreeg, maar dit probleem lijkt me nu dus opgelost. Jammer genoeg kan ik pas vanavond kijken of het me lukt, omdat ik nu nog op m'n werk zit.
Maar is het zo.. als ik het weer anders zet(of het weer download) dat ik dan andere runways kan/moet nemen?

Kia Niro-EV 2024

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik snap ook niet hoe dat werkt. Ik kan nog maar net via GPS vliegen :) Ik begrijp dat je in een Boeiing op Radio Stock moet klikken en daar het een en ander invullen. Maar hoe kom je achter de gegevens? En hoe in te vullen?

• Freak187
Die gegevens haal je uit de Map van de wereld. Als je naar flight planner gaat en je gaat van rotterdam naar Amsterdam, dan dubbelklik je op EHAM. Dan krijg je een nieuw venstertje met alle gegevens van EHAM. En daar staan de ILS frequentie en Course in.
Maar.... als de GPS bijvoorbeeld 359 graden aangeeft, maar de Course is 006.. welke moet je dan hebben? Moet je gelijk de ILS course gaan vliegen of eerst een stuk met de GPS doen?

Kia Niro-EV 2024

• Freak187
Ow ja, de gegevens vul je in doormiddel van je Radio Stack. Ga bij NAV1 staan en dan krijg je een Handje te zien. De ene keer is het een handje met een plus en als je em ietsjes naar recht beweegrt wordt ie een min. Als het getal op 113.30 staat en je moet 110.53 hebben moet je door middel van dat handje die getallen veranderen, gewoon klikken met je muis.

Kia Niro-EV 2024

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

ten eerste als je met create a flight bezig ben kun je kiezen uit IFR of VFR vfr = visual flight rules.. en IFR is instrument flight rules... je moet IFR nemen om binnen gesproken te worden... anders gebeurt er nix...

gewoon je GPS lijn vliegen (GPS/NAV) zodra er iets door de ATC gezegt wordt doe je dat gewoon.. meestal een aantal miles voor de runway beginnen ze met "turn to a heading of blablabla"

• Freak187
Dus zij beginnen met het contact? Of moet je iedere keer checken op je ATC window of er al andere opties zijn..
Ik kies inderdaad altijd voor IFR.
Maakt het nog uit welke optie je kiest? Low Altitude, High Altitude, VOR to VOR of Direct GPS.

Kia Niro-EV 2024

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Op dinsdag 04 december 2001 12:56 schreef Freak187 het volgende:
Dus zij beginnen met het contact? Of moet je iedere keer checken op je ATC window of er al andere opties zijn..
Ik kies inderdaad altijd voor IFR.
Maakt het nog uit welke optie je kiest? Low Altitude, High Altitude, VOR to VOR of Direct GPS.
doe gewoon altijd low alltitude of high alltitude...

en inderdaad zij beginnen met het contact als je in de buurt van de airport bent.. dan komt er vanzelf text in beeld :) het is eingelijk heel makkelijk...

• Freak187
Nou ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Trouwens.. gister deed ik m'n Auto pilot aan voor de APR.
Maar toen maakt hij ineens een bocht naar links en verloor hoogt totdat hij uiteindelijk crashte. Is dit een bug? Want ik had mijn hoogte op 2000 gezet.

Kia Niro-EV 2024

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 01:31

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op dinsdag 04 december 2001 13:11 schreef jos_zwa het volgende:

[..]

doe gewoon altijd low alltitude of high alltitude...

en inderdaad zij beginnen met het contact als je in de buurt van de airport bent.. dan komt er vanzelf text in beeld :) het is eingelijk heel makkelijk...
Maar dit gebeurt alleen als je volledig op een Flight Plan met ATC vliegt. Dit houdt dus in:

- Flight Plan maken (IFR, Low of High Altitude)
- Nog op het platform EERST clearance vragen voor het vluchtplan
- Dan clearance vragen (aan Ground) om te taxiën, je krijgt dan de startbaan en taxiroute door
- Bij de startbaan aangekomen (eventueel met behulp van "progressive taxi") stoppen bij het Holding Point net voor de baan
- Clearance vragen voor de take-off
- Onderweg wisselen van ATC-sectors
- Juiste koers en hoogte blijven :P

Dan krijg je op een gegeven moment door op welke baan je kan landen en krijg je ook de koers en hoogtes door die je moet vliegen totdat je de ILS kan onderscheppen.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Freak187
Clearance vragen voor opstijgen? Als ik create flight doe dan krijg ik die standaart. Of moet ik eerst terug naar de gates en dan weer terug naar de baan toe? En het switchen van ATC sectors is toch gewoon op het nummertje drukken waar het vliegveld achterstaat? Dus je vliegt Nederland binnen en op nummer 8 staat bijvoorbeeld: EHAM dan druk je op 8, dat bedoel je met ATC sectors of niet?

Kia Niro-EV 2024

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op dinsdag 04 december 2001 14:07 schreef Freak187 het volgende:
Clearance vragen voor opstijgen? Als ik create flight doe dan krijg ik die standaart. Of moet ik eerst terug naar de gates en dan weer terug naar de baan toe? En het switchen van ATC sectors is toch gewoon op het nummertje drukken waar het vliegveld achterstaat? Dus je vliegt Nederland binnen en op nummer 8 staat bijvoorbeeld: EHAM dan druk je op 8, dat bedoel je met ATC sectors of niet?
nee, dan vlieg je dus niet IFR, maar VFR. Met ATC sectors bedoel ik dat je steeds van de ene verkeersleiding naar de andere wordt overgedragen. Zij nemen daar zelf het initiatief voor: (bijv.) "KLM 620, you're leaving my Airspace. Contact London Approach at 121.8"

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

als je op 1 drukt en erachter staat EHAM dan gaat deze automatisch je COMMUNICATIE radio instellen, maar NIET de NAV1.

wie kan de volgorde zeggen van de autoapproach met de landing? dus met auto throttle etc

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Freak187
Nou ik vlieg dus echt wel met IFR, maar ik krijg nooit zo'n boodschap. Damn.. het is moelijker dan ik dacht :)
Ik begrijp er nu helemaal niks meer van. Je moet dus NAV1 en je radio veranderen? Of gebeurt dat vanzelf?

Kia Niro-EV 2024

• ND863

ND863

radio gaat auto

Verwijderd

Zodra je Choose Airport hebt gedaan, en je hebt een landing gerequest dan veranderen de frequenties vanzelf (iig hier bij Schiphol, bv Runway 6)

• Freak187
Kan iemand precies aangeven wat hij doet voordat hij gaat vliegen en wat hij doet om deze vectors en ATC sectors te krijgen? ;P

Kia Niro-EV 2024

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op dinsdag 04 december 2001 15:34 schreef Freak187 het volgende:
Kan iemand precies aangeven wat hij doet voordat hij gaat vliegen en wat hij doet om deze vectors en ATC sectors te krijgen? ;P
Je moet eerst met de Flight Planner een vluchtplan maken en opslaan! Dus niet gewoon met Create Flight naar een vliegveld gaan. Pas dan heb je begeleiding van de ATC totaan het vliegveld van bestemming. Na het maken van het vluchtplan ga je verder met de stappen die ik beschreven heb een paar posts hierboven.

• Freak187
Als ik Create flight doe, ga ik naar en sub menu toe(weet niet precies hoe het heet) en dan stel ik in dat ik wil starten vanaf Rotterdam en ik eindig in Amsterdam. Daarna zeg klik ik op find route ofzo iets? Dan zie ik een kaart met een rode lijn die van Rotterdam naar Amsterdam gaat en dan ga ik vliegen. Of moet ik nog wat meer met die kaart doen ofzo?

Kia Niro-EV 2024

• ND863

ND863

voordat je op FIND ROUTE klikt, klik je eerst op IFR flight, pas hierna druk je op Fly Now!. (als je start bijvoorbeeld van Rotterdam, selecteer dan wel dat je start bij een Gate en NIET bij een active runway)
Als ie klaar is met laden, open je de ATC window. Kies Tune Tower. kies hierna : Request clearance IFR rotterdam to Schiphol oid. Dan vraag je toestemming om te taxieen. LET OP : als je aan de voorgeschreven startbaan staan, open je ATC window, kies je voor tune tower, en dan request IFR Takeoff.
en dan vliegen, de rest word je 'begeleid' door ATC.

• Freak187
Aa.. dat is het dus.. Ik druk de hele tijd op Find route en daarna op IFR flight, dus dat moet eerst en daarna pas de vlucht laten "tekenen". Dan is dat iig opgelost.
En als ik wil kiezen om bij de gate te starten.. staat dat als een optie ofzo?
En ik begrijp ook uit je verhaal dat als je op de startbaan begint dat je dus geen ATC begeleiding krijgt. Nou dat wou ik dus fftjes weten.

Kia Niro-EV 2024

• ND863

ND863

voor de GATE > als je select airport to start, in dat schermpje moet je links onder kijken. Daar staat meestal Active Runway, als je daar in het lijstje kijkt kun je kiezen bij Welke Gate je wilt staan.

• Freak187
Ok dan!! Bedankt voor de hulp, ik zal het straks gaan proberen, maar met jullie duidelijke uitleg kan het niet misgaan ;)
Thanks again.

Kia Niro-EV 2024

• Roland
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

Suc6!

...Make every cut count, even if it is one frame...

• Freak187
Nou jongens, ik heb het geprobeert. Ik kreeg inderdaad een IFR optie op m'n ATC window. Ik ging van Eindhoven naar Amsterdam. Alles ging goed, ik moest telkens een andere Approach contacten. Toen kwam ik bij Schiphol en toen zeiden ze cleared for ILS approach Runway 6. En toen gaven ze me coordinaten enzovoorts. Maar toen gebeurde er helemaal nix. Dus ik vloog Schiphol gewoon voorbij! Er wordt wel gezegd dat ik moet wachten op een localizer?? Maar ik weet niet wat ze daarmee bedoelen. Op 6NM afstand van Schiphol heb ik maar op het APR knopje gedrukt van m'n auto pilot, maar toen zat ik al te ver verwijdert van Runway 6 en toen moest ik een Landing missed rapporteren.
Als ik de bakens hoor en ik zie de ILS driehoekjes staan, moet ik dan kiezen voor Visual Landing ofzo?
Want op een andere manier vliegt hij voorbij de luchthaven :'(

Kia Niro-EV 2024

• Freak187
Niemand?

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Localizer zie je in de kunstmatige horizon. Langs de rechterkant verschijnt een roze markering die aangeeft of je onder of boven de glide slope zit. Optimaal staat die in het midden. Onderaan zie je idem maar dan horizontaal die aangeeft of je teveel naar links of naar rechts zit. Je meot wel de ILS freq. van de baan in nav1 zetten en de course instellen op de heading van de landingsbaan. Op zo'n 18 a 20 nm van schiphol ontvang je dit signaal. Je moet dus niet te hoog zitten (op 20 nm max. 6000ft).

• Evilernie933
  • Laatst online: 08-01 22:55
Op dinsdag 04 december 2001 20:12 schreef Freak187 het volgende:
Nou jongens, ik heb het geprobeert. Ik kreeg inderdaad een IFR optie op m'n ATC window. Ik ging van Eindhoven naar Amsterdam. Alles ging goed, ik moest telkens een andere Approach contacten. Toen kwam ik bij Schiphol en toen zeiden ze cleared for ILS approach Runway 6. En toen gaven ze me coordinaten enzovoorts. Maar toen gebeurde er helemaal nix. Dus ik vloog Schiphol gewoon voorbij! Er wordt wel gezegd dat ik moet wachten op een localizer?? Maar ik weet niet wat ze daarmee bedoelen. Op 6NM afstand van Schiphol heb ik maar op het APR knopje gedrukt van m'n auto pilot, maar toen zat ik al te ver verwijdert van Runway 6 en toen moest ik een Landing missed rapporteren.
Als ik de bakens hoor en ik zie de ILS driehoekjes staan, moet ik dan kiezen voor Visual Landing ofzo?
Want op een andere manier vliegt hij voorbij de luchthaven :'(
Je moet wel ongeveer recht voor de groene streep zitten die zichtbaar is op de gps en in de map. Als je een niet al te snel gaat, en je drukt de APR button in zou hij goed naar de baan moeten leiden; vergeet dan niet Autothrottle op arm te zetten. De flaps enzo moet je allemaal zelf bedienen. Als je op ongeveer 1000 meter van de baan verwijderd ben schakel je de autopilot uit en land je de kist en klaar is freak187

Ik snap niet dat mensen problemen hebben met ILS want VOR is toch echt lastiger...

tampert, kriminalpolizei

• ND863

ND863

wat isde VOR van schiphol?

• rdluca
  • Niet online
SPL 108.4

• Freak187
Dus zodra ik die localizer krijg moet ik er voor zorgen dat de roze driehoekjes in het midden komen. Dus ik ik hoef verder niet meer naar de ATC te luisteren. Want als ik de localizer krijg vlieg ik nog bij Rotterdam in de buurt. Als ik dan Schiphol moet tunen geven ze mij andere coordinaten. Je krijg eerst 350 op 4000 voet, daar na 030 op 2000 voet ofzo. Die moet ik gewoon laten voor wat ze zijn? Dus zodra ik de ILS op m'n altimeter zie, kan ik in positie kan gaan vliegen? Dan krijg ik dus ook geen waarschuwingen meer?

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 05 december 2001 09:54 schreef Freak187 het volgende:
Dus zodra ik die localizer krijg moet ik er voor zorgen dat de roze driehoekjes in het midden komen. Dus ik ik hoef verder niet meer naar de ATC te luisteren. Want als ik de localizer krijg vlieg ik nog bij Rotterdam in de buurt. Als ik dan Schiphol moet tunen geven ze mij andere coordinaten. Je krijg eerst 350 op 4000 voet, daar na 030 op 2000 voet ofzo. Die moet ik gewoon laten voor wat ze zijn? Dus zodra ik de ILS op m'n altimeter zie, kan ik in positie kan gaan vliegen? Dan krijg ik dus ook geen waarschuwingen meer?
Yep, de ATC stuurt je ook wel naar die positie toe maar als je die volgt moet je soms een te scherpe bocht maken om nog goed uit te komen . Hoe eerder, op grotere afstand van het vliegveld, je goed op de ILS koers zit hoe makkelijker het wordt.

• Freak187
Maar als je de ATC commands negeert, zeggen ze toch zoiets: ATC will now terminate any further contact. IFR flight cancelled.

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Nee hoor, je vliegt bijna dezelfde koers als de ATC je verwacht en komt uiteindelijk uit op de ILS, waar de ATC je verwacht.

• Freak187
nou ok, dan ga ik het nog een keertje proberen vandaag :)
Als het nu niet lukt dan weet ik het ook niet meer.
Dus zodra ik de ILS zie op m'n altimeter, en ik hoor piepjes van m'n outer marker, en ik zie ID oplichten op m'n NAV1 dan kan ik dus de ILS Course van de Runway gaan vliegen? Dus dat is bijvoorbeeld 61 Graden.

Kia Niro-EV 2024

• Evilernie933
Op woensdag 05 december 2001 11:42 schreef Freak187 het volgende:
nou ok, dan ga ik het nog een keertje proberen vandaag :)
Als het nu niet lukt dan weet ik het ook niet meer.
Dus zodra ik de ILS zie op m'n altimeter, en ik hoor piepjes van m'n outer marker, en ik zie ID oplichten op m'n NAV1 dan kan ik dus de ILS Course van de Runway gaan vliegen? Dus dat is bijvoorbeeld 61 Graden.
outer marker is toch veel dichter bij het vliegveld...

tampert, kriminalpolizei

• rdluca
  • Niet online
Probeer anders eens een andere baan op schiphol en schijt hebben aan de ATC. Bij een westenwind wordt o.a. op baan 27 geland.

Stijg bijvoorbeeld op van Schiphol baan 01L. Stel je nav2 in op SPY (spykerboor) 113.30. Stijg op schakel over op autopilot: A/T F/D HDG SPD:250 ALT 7000 A/P. Op je kompas zie je nav2 in het groen aangegeven en of door te sturen of door middel van je HDG op de autopilot (die staat op nul en moet je naar de nav2 pijl toedraaien) stel je je koers naar SPY in. Boven SPY draai je wijzig je in HDG naar 103 deg. Je vliegt dan naar ADF LLS 326.0 Lelystad. Boven LLS draai je naar koers 200 en daal je naar 5000ft en daar ga je 210 vliegen. Je stelt je NAV1 op de ILS van Schiphol 27 en dat is 111.50 en course 270. Nav2 stel je in op PAM 117.80 (Pampus).
Als je koers 260 vliegt en de NAV2 pijl geeft aan dat PAM op koers 250 ligt begin je naar PAM toe te draaien zorg dat je uitkomt koers 260/265. Niet lang daarna zie je in je kompas de ILS verschijnen.

• Freak187
Ehm... ;) Heb jij toevallig je vliegbrevet ofzo?
Ik ga gewoon zo fftjes klooien, ik zie vanzelf wel wanneer het goed gaat. Het gaat me er meer om, wanneer ik nou op de ILS kan vliegen, maar dat ga ik nu gewoon proberen.

Kia Niro-EV 2024

• Freak187
Trouwens, zo het ook zo kunnen zijn, dat als ik runway 6 krijg dat ik dan van de andere kant moet landen? Dus in plaats vanaf Rotterdam straight in, maar zeg maar vanaf Den Helder "in" komen vliegen. Of is het standaart dat runway 6 vanaf Rotterdam genomen wordt. Want dat zou verklaren waarom ik door de ATC langs het vliegveld wordt geleid..

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Invliegen op baan 06 kan van iedere richting. Ook al kom je uit Noorwegen aanvliegen, bij oostenwind wordt baan 06 gebruikt.

Wanneer je vanaf Rotterdam komt aanvliegen, vlieg dan naar Den Haag en boven het centrum draai je naar Valkenburg Navy. Je ziet dan baan 05 van Valkenburg Navy voor je liggen. Probeer ongeveer evenwijdig aan die baan te vliegen en als het kan er recht over al voor je er boven bent ontvang je de ILS van baan 06 Schiphol.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Freak187, met welk vliegtuig vlieg je?

• Freak187
Meestal (eigenlijk altijd) met een 737 die standaart in het spel zit.

Kia Niro-EV 2024

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Op woensdag 05 december 2001 14:45 schreef Freak187 het volgende:
horen jullie die ILS piepjes wel ? van de outer marker enz... ??? ikke niet!!!

• ND863

ND863

Op woensdag 05 december 2001 08:07 schreef rdluca het volgende:
SPL 108.4
leuk is da, die NAV1 kan volgens mij niet onder de 110.00. Of heb ik het nou verkeerd?

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 05 december 2001 14:55 schreef ND het volgende:

[..]

leuk is da, die NAV1 kan volgens mij niet onder de 110.00. Of heb ik het nou verkeerd?
NAv 1+2 gaan van 108.00 tot 117.97

• Freak187
Nou, ik ben veilig geland op Schiphol. Vraag niet hoe. Als ik ILS doe vlieg ik er langs. Als ik Visual Approach doe vlieg ik er langs. Toen ik heb maar eens APR knop aangezet en toen zette hij me voor de landingsbaan, maar niet precies ervoor zodat ik veels te hoog en ernaast vloog. Toen Autopilot maar uitgedaan en zelf geland. Maar wat is die Localizer dan precies? Want ik krijg als laatste Turn right heading 030 maintain 2000. And dan zegt iets: Until localizer bla bla. Maar ja weet ik veel.
Kortom: Ik ben geland, maar echt volgens het boekje gaat het niet. Want als ik verder was gevlogen op instrucite van de ILS was ik richting Noordzee gevlogen, en ik kijk dan met de Spot Plane wanneer ik ongeveer de draai kan maken voor de Runway.

Kia Niro-EV 2024

• Evilernie933
Op woensdag 05 december 2001 14:45 schreef Freak187 het volgende:
probeer dan eerst een langzamere makkelijker kist.... beech Baron ofzo of gewoon de cessna...

tampert, kriminalpolizei

• ND863

ND863

als je ils signaal ontvangt, dan zie je op je schermpje van de horizon instrument toch die paarse/roze trepen, pijltjes? Das de Localizer :)
Je kan beter met de 777 vliegen voor ILS, bij mij doet die 737 ook raar met de hoogte :( (algemeen bekend :?)

• rdluca
  • Niet online
Op woensdag 05 december 2001 16:09 schreef Freak187 het volgende:
Nou, ik ben veilig geland op Schiphol. Vraag niet hoe. Als ik ILS doe vlieg ik er langs. Als ik Visual Approach doe vlieg ik er langs. Toen ik heb maar eens APR knop aangezet en toen zette hij me voor de landingsbaan, maar niet precies ervoor zodat ik veels te hoog en ernaast vloog. Toen Autopilot maar uitgedaan en zelf geland. Maar wat is die Localizer dan precies? Want ik krijg als laatste Turn right heading 030 maintain 2000. And dan zegt iets: Until localizer bla bla. Maar ja weet ik veel.
Kortom: Ik ben geland, maar echt volgens het boekje gaat het niet. Want als ik verder was gevlogen op instrucite van de ILS was ik richting Noordzee gevlogen, en ik kijk dan met de Spot Plane wanneer ik ongeveer de draai kan maken voor de Runway.
\

Die Localizer is het ILS signaal wat horizontaal onder in je kuntstmatige horizon verschijnt en verticaal aan de rechter kant . Zodra je die ontvangt en je zit qua hoogte en koers in die richting kan je APP inschakelen.
Als je APP hebt ingeschakelt moet je wel je speed controleren en de flaps anders ga je te langzaam en heeft je vliegtuig te weinig snelheid om de Glide Slope te volgen waardoor je te snel daalt.

Ik zou het eens op een andere baan proberen.

• Evilernie933
Op woensdag 05 december 2001 16:18 schreef rdluca het volgende:

[..]

\

Die Localizer is het ILS signaal wat horizontaal onder in je kuntstmatige horizon verschijnt en verticaal aan de rechter kant . Zodra je die ontvangt en je zit qua hoogte en koers in die richting kan je APP inschakelen.
Als je APP hebt ingeschakelt moet je wel je speed controleren en de flaps anders ga je te langzaam en heeft je vliegtuig te weinig snelheid om de Glide Slope te volgen waardoor je te snel daalt.

Ik zou het eens op een andere baan proberen.
Ik ben ook een nav newbie, maar ik kijk altijd naar de horizontale witte streep en de verticale witte streep...

tampert, kriminalpolizei

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Speciaal voor jou: :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ejn/got/loc.jpg

Het paarse naaldje geeft aan dat de koers ik ik moet gaan vliegen links van me ligt. Dit is een nadering op Schiphol baan 6. Op de screenshot is te zien dat ik nu ongeveer op een heading van 10° vlieg. Baan 6 heeft een heading van 61° Omdat het "pad" van de ILS best smal is, zou dit betekenen dat ik het localiser pad nu met een verschil van 51° onderschep. Dat is erg veel, dus is de kans groot dat ik er gelijk "doorheen" schiet. Ik ga nu dus op een heading van ongeveer 40° vliegen. Op een gegeven moment gaat dat paarse naaldje naar rechts bewegen. Het is nu de kunst om precies wanneer het naaldje in het midden zit, op de juiste heading van de runway te vliegen (61° dus in dit geval). Hetzelfde geld voor de glideslope (Het andere omcirkelde deel). Maar dit gaat over het verticale deel van het ILS-pad. Ik zit nu nog onder de glideslope, want het paarse naaldje staat helemaal bovenaan. Ik blijf dus rustig op 3000 voet doorvliegen, totdat het paarse naaldje naar beneden gaat bewegen. Als hij in het midden komt weet je dat je op de juiste onderscheppingshoogte zit en kan je verder dalen waarbij je zorgt dat het naaldje in het midden blijft.

Verder moet je natuurlijk ook zorgen voor de juiste snelheid, juiste flapsettings enz. (en vergeet niet het landingsgestel naar beneden te doen :P)

p.s. Ik probeerde net een landing in APR mode en het was idd zo dat wel de localiser door de AP gepakt werd, maar niet de glideslope! Dat is dus een bug in FS2002. Vreemd, want eerder heb ik wel in de APR-mode geland met de 737-400 :?

p.s. II: Kijk ook eens hier: http://www.navfltsm.addr.com/ils.htm

• Freak187
Hey man, hartstikke bedankt voor je uitleg en screenshot :)
Het is me nu helemaal duidelijk. Dus er wordt ook nog een beetje logisch nadenken vereist ;)
Want ik dacht gewoon, die ILS en ATC praten je gewoon recht voor de runway, in weze is dat ook wel zo maar je moet wel insturen. Maar ik doe dit dus door middel van de Spot Plane, ik neem aan dat hier handigere truukjes voor zijn. Of doet iedereen het op mijn manier?

Kia Niro-EV 2024

• Freak187
WACHT!! Ik weet het al :) denk ik.
Je kan aan de paarse "balk" zien hoe je in het patroon "glijd". Nee ik weet genoeg :)
Bedankt.

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ERHRSPODHHE

ILS Landing Schiphol 06
Hier kom ik aanvliegen vanuit de Noordzee over Scheveningen richting Valkenburg Navy.
Ik heb NAV1 op 110.55 en Course op 61. Ik vlieg zelf nu koers 071.
In de verte zie je Valkenburg Runway 05 oplichten. In de kunstmatige horizon zie je onderin de roze ILS Localizer markering. Die staat rechts van het midden wat betekent dat ik teveel links zit, vandaar koers 071.
Op het scherm daaronder zie je dat ik op 23.7nm van KAG zit, dat is de naam van ILS-06.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EEOPSPODHHE
De localizer loopt naar het midden toe dus ik stel mijn koers bij naar 061 (heading 061) en aan de rechterkant van de kunstmatige horizon zie je ook dat de glide-slope indicator is verschenen. Die staat nu nog boven het midden dus dat betekent dat ik iets te laag zit. Snelheid terug naar 180 flaps5.
NU schakel ik APP in.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EPDSSPODHHE

Op 4nm van baan 06 op 640 feet hoogte spd 137. Ik schakel nu de autopilot uit.

Verwijderd

Mooie uitleg !!!!!

• Freak187
Zeker een mooie uitleg! Maareh.. Valkenburg is toch Limburg? En dat zie je vanaf Amsterdam al liggen zo'n beetje? Damn.. wat is Nederland klein :P

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 09:07 schreef Freak187 het volgende:
Zeker een mooie uitleg! Maareh.. Valkenburg is toch Limburg? En dat zie je vanaf Amsterdam al liggen zo'n beetje? Damn.. wat is Nederland klein :P
Marine Vliegkamp Valkenburg boven Wassenaar en ten westen van Leiden.
Hiervandaan vliegen de Lockheed Orions P3C van de marine o.a.

• Freak187
Ow.. hehe, ik ben weer lekker op de hoogte. Trouwens, omdat ik eindelijk begreep hoe ILS nou werkte ging ik van Schiphol naar Heathrow. Ik had gekozen voor een High Altitude flight. En toen zei de ATC. Fly Flightplan 260 and continue at own navigation ofzo iets. Die FL260, is dat de hoogte die ze bedoelen?

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Ja, tot de 18.000ft wordt je in ft. verwezen, climb to 15000ft. Boven de 18.000 wordt het flight level: FL290 (29.000ft), FL330 (33.000ft).

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

Potatoman

koniwa

Zomaar ff een kort vraagje (niet de moeite waard om een nieuw topic over te openen): kan je ook tanken in fs2002 en zo ja, hoe?

The cyclographing developer

• Freak187
Ok dan, dan is het duidelijk.

Kia Niro-EV 2024

• Freak187
Mmm.. nog nooit iets over gezien eigenlijk. Je kan volgens mij alleen je fuel aan het begin van de vlucht instellen.

Kia Niro-EV 2024

• rdluca
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EAPMTRPDHHE

Op elk vliegveld heb je een refuelling area. Geel vierkant met een gele F erin. Erin gaan staan en je tanks zijn weer vol.

• Freak187
Geinige paint op je vliegtuig :)

Kia Niro-EV 2024

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op donderdag 06 december 2001 11:36 schreef rdluca het volgende:
[afbeelding]

Op elk vliegveld heb je een refuelling area. Geel vierkant met een gele F erin. Erin gaan staan en je tanks zijn weer vol.
Is dat een dreamfleet bak?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• rdluca
  • Niet online
Ja

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Op donderdag 06 december 2001 12:07 schreef rdluca het volgende:
Ja
Netjes hoor :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Even iets anders. Is het ook mogelijk om tijdens het vliegen je flightplan te zien? Zodat ik ils gegevens van een ander vliegveld kan instellen als ik toch naar een andere bestemming wil vliegen? En.. is er ergens een freeware scenery voor schiphol? Compatible uiteraard met FS2002...

Thanx!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Uit mijn hoofd weet ik het niet helemaal maar probeer anders eens ALT-W (World) -> Map (M) op te vragen. Dat is hetzelfde kaartje die je ziet in je flightplanner dus misschien kan je daar je gehele flightplan opvragen.

Ik baal er overigens flink van dat het niet mogelijk is om een andere flightlevel te requesten tijdens een IFR vlucht.. aargh.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op donderdag 06 december 2001 13:58 schreef terwee het volgende:
Even iets anders. Is het ook mogelijk om tijdens het vliegen je flightplan te zien? Zodat ik ils gegevens van een ander vliegveld kan instellen als ik toch naar een andere bestemming wil vliegen? En.. is er ergens een freeware scenery voor schiphol? Compatible uiteraard met FS2002...

Thanx!
World -> Map View...

Je ziet dan niet je vluchtplan, maar wel een kaartje waar je de gegevens van vliegvelden mee kan opvragen (klik op een vliegveld).

Freeware scenery die 100% compatible met fs2002 is bestaat naar ik weet nog niet, je kan die van www.nl-2000.com proberen, maar daar zijn nog wat probleempjes mee.

• BigB
  • Niet online
Aargh ik word helemaal gek ik doe het precies zoals jullie zeggen maar ik kom nooit recht voor de runway aanvliegen :(

Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~b.pater/ils.JPG

• Evilernie933
ten eerste je zit veel te hoog...
tne tweede je probeert op schiphol oost te landen
ten derde de baaan waar je op zou moeten landen; vlieg je nu voorbij...

tampert, kriminalpolizei

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:37
Op donderdag 06 december 2001 16:29 schreef BigB het volgende:
Aargh ik word helemaal gek ik doe het precies zoals jullie zeggen maar ik kom nooit recht voor de runway aanvliegen :(

Wat doe ik fout?

[afbeelding]
Je moet de autopilot op NAV zetten! Dan is het een stuk eenvoudiger als je nog moeite hebt met de richting te zoeken. Verder vlieg je veeeeel te hard. Bij IAS kan je de snelheid instellen en die met A/T (autothrottle) vaststellen.

Verwijderd

Op donderdag 06 december 2001 16:29 schreef BigB het volgende:

Wat doe ik fout?

[afbeelding]
Je vlieft op de verkeerde baan af!!!! Zie je roze balkje! Je moet de baan hebben die links naast je ligt!! Zorg dat je recht op die balkjes afvliegt!!!

• BigB
  • Niet online
Op donderdag 06 december 2001 16:35 schreef Evilernie het volgende:
tne tweede je probeert op schiphol oost te landen
ten derde de baaan waar je op zou moeten landen; vlieg je nu voorbij...
En wat doe ik aan die 2 punten?

• BigB
  • Niet online
Kan ik voor course en hdg nou gewoon 061 doen? als ik op baan 6 ga landen of hangt dat ook weer ergens vanaf
En wanneer schakel ik over naar HDG of APR?

• biobak
Op donderdag 06 december 2001 16:37 schreef BigB het volgende:

[..]

En wat doe ik aan die 2 punten?
Je autopilot op NAV zetten, vaart minderen (veel), je hoogte aanpassen dmv. de paarse driehoekjes (die moeten rond het middelste streepje zitten).

Ik zou ook niet in een window spelen, want dan werkt de hardware acceleration niet geloof ik.

• BigB
  • Niet online
Ok dat in window had ik ff voor screen gedaan :)
Ik ga het zo nog ff een x tryen

• KIMBLE
  • Laatst online: 10:11
Op donderdag 06 december 2001 16:40 schreef BigB het volgende:
Kan ik voor course en hdg nou gewoon 061 doen? als ik op baan 6 ga landen of hangt dat ook weer ergens vanaf
En wanneer schakel ik over naar HDG of APR?
course heb je nergens voor nodig..(voor de ils dan)

• Saekerhett
  • Nu online
Ik snap nog steeds niet precies hoe je ILS instelt, ik begrijp dat er 2 paarse naaldjes zijn die in het midden moeten komen te staan, maar:

- hoe kom je aan de informatie voor ILS
- hoe voer je het precies in?
- zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten?

Graag uitleg ik n00b-taal (voor FS 2002 dan >:))

Kan ik vanavond om 20:45 ook weer vliegen, maar dan met een goeie landing :)

• Evilernie933
Op donderdag 06 december 2001 16:52 schreef Saekerhett het volgende:
Ik snap nog steeds niet precies hoe je ILS instelt, ik begrijp dat er 2 paarse naaldjes zijn die in het midden moeten komen te staan, maar:

Graag uitleg ik n00b-taal (voor FS 2002 dan >:))

Kan ik vanavond om 20:45 ook weer vliegen, maar dan met een goeie landing :)
-ga naar je map in je world menu (kom je in met alt) en zoek de ils frequenties op
-ga naar je Radio stack die in elke kist zit en voer bij je NAV1 in hoe wat de ils is van de baan (die kon je vinden in je map en dan inzoomen op het vliegveld waar je gaat landen en dan dubbelklikk) en zet hem aan.
-tot nu toe niet... :P

tampert, kriminalpolizei

• biobak
Op donderdag 06 december 2001 16:52 schreef Saekerhett het volgende:
Ik zou een paar lesjes groundschool doen om wat te leren over VOR's en ILS, maar ik zal even proberen uit te leggen.

Informatie over ILS vind je op de kaart (niet de GPS kaart) maar de kaart die je met het knopje met het windroosje opent. Zoek een luchthaven op en zoom erop in. Kies een landingsbaan (of wacht tot je er eentje door de ATC toegewezen krijgt) en onthoudt het landingsbaan nummer (bijv 6 op Schiphol/EHAM). Dubbelklik in het kaartje op de luchthaven. Er komt nu een tabel te voorschijn. Onderaan die tabel staan de banen van dit vliegveld met daarachter de course en de frequentie.
Frequentie vul je in op de radio bij NAV1 (zorg dat die frequentie niet op de standby stand staat, maar op de active). Bijv. 110.55 voor EHAM baan 6. Course vul je in op je instrumentenpaneel CRS bij de autopilot (ook voor EHAM baan 6 dus). Zorg dat je koers van het vliegtuig een beetje goed is ten opzichte van baan 6. In de buurt en de ILS onderschept? Schakel over op NAV en het vliegtuig lijnt je redelijk tot zeer goed uit voor baan 6 (afhankelijk van de koers die je gekozen hebt). Let op de paarse pijltje, pas je snelheid en je flaps aan. Gebruik evt. je spoilers om af te remmen (niet onder 1000 ft.) doe je gears uit en breng het vliegtuig naar de baan met de neus een tikkeltje omhoog aan het einde. Speedbrake zet je op arm voor de landing en remmen doe je voorzichtig.
Zo moet je een redelijke landing kunnen maken.

• BigB
  • Niet online
Als ik die autopilot aan heb staan enzo die zorgt dan toch dat je recht op de baan afkomt?
Ik heb net geprobeerd maar weer gaat het fout :(

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~b.pater/ils2.JPG

• Evilernie933
Op donderdag 06 december 2001 17:09 schreef BigB het volgende:
Als ik die autopilot aan heb staan enzo die zorgt dan toch dat je recht op de baan afkomt?

[afbeelding]
Probeer het eerst eens om de ils frequentie goed in te stellen en dan vanaf het punt waar je nu vliegt, de APR button in te drukken

tampert, kriminalpolizei

• biobak
Op donderdag 06 december 2001 17:09 schreef BigB het volgende:

[afbeelding]
Doe eens een plaatje van de radio erbij. En niet te vlug dalen.

Verwijderd

zomaar even.. wat is APR??

• biobak
Op donderdag 06 december 2001 17:12 schreef terwee het volgende:
zomaar even.. wat is APR??
APpRoach, nadering van de landingsbaan. Hij begeleidt je dan helemaal naar de landingsbaan. Hou je weinig handwerk over. Is wel eenvoudiger, maar vind ik zelf niet zoveel aan :P

• BigB
  • Niet online
Ik doe het zo mot eerst ffies eten :P

• ND863

ND863

als je dit in je toetsie bord drukt : Alt + w en dan M , dan ga je naar MAP-View, Dubbelklik op het vliegveld van je keuze (inzoomen wanneer nodig) Je krijgt nu een lijst van bijvoorbeeld schiphol EHAM. Het word in een niew 'window' geopend. Scroll helemaal naar beneden. Je ziet dan de gegevens van de landingsbanen van schiphol. Ook de ILS, kies baan zes voor dit voorbeeld. Daarachter staat bij ILS frequentie 110.55 Onthoud dit getal.

Sluit deze raampjes af, en open je radio-stack. Je vind hier de COM1,COM2,NAV1,NAV2 etc. Bij NAV1 heb je twee dispays. Ga met je muis over de twee dispays van NAV1. Als het goed is verandert de muis bij het rechter display in een handje, en bij de linker niet. De linker kun je dus niet veranderen, en de rechter wel! Je zult ook wel opmerken dat je bij het handje plus of min ziet. Dit is om de getallen te veranderen. (check it out) De rechter display is de STANDBY frequentie, en de linker is de huidige die op het systeem is aangesloten. De STANDBY (die je dus kan veranderen) heeft geen effect op je apparatuur. Verander de standby in 110.55 Dat is dus de ILS frequentie van SCHIPHOL EHAM runway 6. (vergeet niet de course in te stellen op 61 graden) Tussen de Linker en recter display van NAV1 zit een knopje. Als je deze indrukt worden de linker en de standby(rechter display) met elkaar verwisselt. Nu betekent het dus dat 110.55 WEL is geactiveerd en aangesloten is op het systeem.

Dat was de uitleg over het GOED instellen van ILS freq.
succes!

• BigB
  • Niet online
blergh laat maar zitten
Ik heb alles geprobeerd en het lukt gewoon niet

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op donderdag 06 december 2001 18:16 schreef BigB het volgende:
blergh laat maar zitten
Ik heb alles geprobeerd en het lukt gewoon niet
je suckt!!! :D :P

Maar aan de screenshots hierboven te zien ga je VEEEEEL te hard!!! Probeer eens te naderen met 180 tot 200 knots.

• KIMBLE
jongens na 1.5 uur werken :) is die klaar
surprise
als die het niet doet ga dan naar
gotVA forum en dan naar plane's en scenery en dan naar het topic daar

• Evilernie933
ff allemaal dank aan Kimble voor zijn geweldige ILS FAQ

:)

tampert, kriminalpolizei

• KIMBLE
Op donderdag 06 december 2001 22:12 schreef Evilernie het volgende:
ff allemaal dank aan Kimble voor zijn geweldige ILS FAQ

:)
thx :)

• Pogostokje
  • Laatst online: 31-01 01:08

Pogostokje

* twiet *

Yup, ziet er goed uit!

Om het helemaal mooi te maken zou ik alleen ook je 'course' instellen op de juiste koers van de baan. Dan werkt je Localizer ook wat duidelijker, nu staat hij een beetje erg scheef. Voor de werking maakt het niet uit in de 737, maar ik vind scheef kijken altijd zo vervelend. Zo leer je het ook in het echt trouwens, want bij de oudere systemen die nog met naaldjes werkten enzo (zie chessna) krijg je geen juiste werking als je de course niet goed hebt. :)

Nog even wat extra informatie uit de echte wereld:
- Meestal (!) moet je op de hoogte blijven die je vliegt tot je recht voor de baan zit ("hold altitude until established on the localizer"). Dus, niet op APR drukken voor je recht voor de baan hant, want APR gaat ook de glideslope volgen (=hij gaat dalen). Met de NAV knop kan je hem lekker laten uitlijnen. Zorg wel dat je iets onder de hoogte zit die de ILS voorstelt, dan kan je nog overstappen op APR voor je de glideslope invliegt, want dan pakt hij hem netjes mee. Dit HOEF je niet te doen, maar het is wel ietsje echter.
- De APR is geen autoland feature. Het is een 'volg de ILS' knop. Dus niet vergeten dat ding weer uit te zetten voor je landt, want anders zal het vliegtuig aan de andere kant een evt. backcourse ofzo gaan volgen (=weer omhoog) maar meestal loopt dat gewoon heel slecht af. :) Er zijn trouwens wel panels te vinden met autoland, maar die zijn zeldzaam. Phoenix panels van de 747 kunnen het, en een echte 747 trouwens ook. :Z
- De auto-throttle is onafhankelijk van de autopilot aan/uit te zetten. Dus als je automatisch aan komt vliegen en de zaak uitzet zoals hierboven beschreven, vergeet dan je autothrottle niet af te zetten anders gaat hij meer gas geven terwijl je remt en rij je aan de andere kant de baan weer af.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1 2 Laatste