Grum_, ik ben nog benieuwd naar jouw antwoord op mijn laatste opgave, je zei dat je het makkelijk vondGrum_: dit is dus etzelfde als de plek waar de maximale afstand minimaal is.
Verwijderd
Kennelijk was dat niet duidelijk genoeg. Zoals ik al zei: ik ga er niet meer op in (inhoudelijk), dus je kunt zoveel commentaar nog posten als je wilt, maar of het zin heeftOp dinsdag 04 december 2001 11:48 schreef Grum_ het volgende:
Op dinsdag 04 december 2001 11:38 schreef jRobert een bekend verhaaltje
dit is dus etzelfde als de plek waar de maximale afstand minimaal is.
Maar bij deze nogmaals het verzoek:
Houd erover op !! (dat had ik ook al gezegd
Verwijderd
code:
1
2
3
4
5
6
| 5 100 0 200 100 100 200 0 100 1 199 |
Ok met pen en papier en geen rekenmachine dus maar calc:
85 116 (ongeveer, tussendoor paar keer afgerond)
Verwijderd
Als jullie als organisatie nu eens wat meer ondubbelzinnige test-inputs met oplossing geven wordt het probleem misschien iets duidelijker. Op deze manier blijft de opgave op verschillende manieren interpreteerbaar.
Verwijderd
Nee dat is hij nu niet meer. De afstand naar het verst weg liggende huis moet minimaal zijn. Duidelijker kan niet.Op dinsdag 04 december 2001 12:10 schreef mietje het volgende:
Als jullie als organisatie nu eens wat meer ondubbelzinnige test-inputs met oplossing geven wordt het probleem misschien iets duidelijker. Op deze manier blijft de opgave op verschillende manieren interpreteerbaar.
He coolfladder: 85 116 (ongeveer, tussendoor paar keer afgerond)
Jij bent volgens mij de eerste die dan een werkend algoritme voor deze interpretatie heeft (iig die het hier laat zien).
80 120 niet klopt hoorOp dinsdag 04 december 2001 11:51 schreef tomato het volgende:
[..]
Grum_, ik ben nog benieuwd naar jouw antwoord op mijn laatste opgave, je zei dat je het makkelijk vond
et moet 84, 116 zijn
Verwijderd
Helaas is het nog uit het hoofd en kost het ongeveer 5 minutenOp dinsdag 04 december 2001 12:14 schreef tomato het volgende:
[..]
He cool
Jij bent volgens mij de eerste die dan een werkend algoritme voor deze interpretatie heeft (iig die het hier laat zien).
Dit topic gaat even op slot,
Ik ben aan het werk aan een eenduidige duidelijke uitleg die alle vorige overruled. Moment aub
Ik ben aan het werk aan een eenduidige duidelijke uitleg die alle vorige overruled. Moment aub
Mooi.. geen strafpunten meer
Vanavond ff m'n oplossing aanpassen en inleveren..
Btw. Hoe zit dat nou met dat inlezen via een memo veld enzo? Zijn er nog mensen die willen weten hoe je vanaf de standaard input moet lezen in Delphi? (tis zoooo simpel)
Btw. Hoe zit dat nou met dat inlezen via een memo veld enzo? Zijn er nog mensen die willen weten hoe je vanaf de standaard input moet lezen in Delphi? (tis zoooo simpel)
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
ik wil dat wel weten creepy
maar ik denk toch dat ik een textfile ga gebruiken,
Je mag niet lezen van uit tekstfile, je moet gebruik maken van een tekstvak of de standaard in. Voor u de keuze....Op dinsdag 04 december 2001 13:01 schreef THE_CR0SS het volgende:
ik wil dat wel weten creepy
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| program Project1;
{$APPTYPE CONSOLE}
uses SysUtils;
var regel: string;
begin
{ Raad eens waar deze readln z'n invoer vandaan haalt? :) }
readln(regel);
writeln('Dit kwam binnen via de stdin: (al dan niet gepiped of via keyboard)');
writeln(regel);
end. |
(In delphi dus File -> New -> Console application);
Hmm.. ik geef voor de rest niks van de opgave weg, dus mag dit vast wel laten staan.. zo niet.. let me know.. haal ik em weer weg..
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Heeft ook in principe niets met de opgave te maken, is alleen het voorbeeld hoe je uit de stdin leest. niets mis mee vindt ik.Op dinsdag 04 december 2001 13:11 schreef Creepy het volgende:
Hmm.. ik geef voor de rest niks van de opgave weg, dus mag dit vast wel laten staan.. zo niet.. let me know.. haal ik em weer weg..
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
moet er nog iemand een grote test-input hebben om de snelheid te testen?
(ik zal 'm maar niet hier posten, want dan duurt 't een uur om de pagina te laden
)
(ik zal 'm maar niet hier posten, want dan duurt 't een uur om de pagina te laden
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
<h1>BELANGRIJK</h1>
Tot mijn spijt werd ik er door dusty en tomato op gewezen dat de opgave nog steeds niet correct is. Daarom wordt deze opgave nu teruggetrokken uit de wedstrijd. De jury is in beraad over de te nemen stappen en we zullen jullie er zo snel mogelijk over berichtten.
Sorry voor het ongemak. De volgende opgave zal meer zorgvuldig nagekeken worden. Houd aub wel in gedachte dat het een wedstrijd is voor de lol en om te leren en wij ook maar hobbyisten zijn
Ik hoop dat jullie nog met plezier meedoen aan volgende opgaven...
nogmaals onze excuses..
Tot mijn spijt werd ik er door dusty en tomato op gewezen dat de opgave nog steeds niet correct is. Daarom wordt deze opgave nu teruggetrokken uit de wedstrijd. De jury is in beraad over de te nemen stappen en we zullen jullie er zo snel mogelijk over berichtten.
Sorry voor het ongemak. De volgende opgave zal meer zorgvuldig nagekeken worden. Houd aub wel in gedachte dat het een wedstrijd is voor de lol en om te leren en wij ook maar hobbyisten zijn
nogmaals onze excuses..
Geef ons maar een week rust, want er klopt helemaal geen kloten van, naar mijn idee.Op dinsdag 04 december 2001 12:54 schreef wasigh het volgende:
[..]
I love my mod-rights
quote overbodig
IK zie het in elk geval niet.
Kan iemand het wat makkelijker uitleggen
/edit dit gaan sneller dan ik dacht
is al teruggetrokkenOp dinsdag 04 december 2001 13:18 schreef DinoRaptor het volgende:
[..]
Geef ons maar een week rust, want er klopt helemaal geen kloten van, naar mijn idee.
Kan iemand het wat makkelijker uitleggen![]()
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Dammm
Daar gaat mijn Xcel werk ....
Daar gaat mijn Xcel werk ....
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Op zich klopt de opgave nu, hij is ook leuk. Alleen klopt het voorbeeld nietDinoRaptor: Geef ons maar een week rust, want er klopt helemaal geen kloten van, naar mijn idee.
Kan iemand het wat makkelijker uitleggen![]()
Vind ik ook.. maar je weet het nooit he...tis en blijft een "wedstrijd" en ik geef wel code weg (hmm.. standaard pascal 1e week programmeren op elke willekeurige informatica opleiding die nog pascal geeft.. maar toch heOp dinsdag 04 december 2001 13:13 schreef dusty het volgende:
[..]
Heeft ook in principe niets met de opgave te maken, is alleen het voorbeeld hoe je uit de stdin leest. niets mis mee vindt ik.
hey .. no problem .. een probleem correct formuleren zonder de oplossing weg te geven is zwaar moeilijk
et is op zich een leuke opgave als er berekend moest worden vanaf welk punt de maximale af te leggen afstand naar een huis minimaal is ... (wat denkik ook een goede omschrijving was geweest
)
et is op zich een leuke opgave als er berekend moest worden vanaf welk punt de maximale af te leggen afstand naar een huis minimaal is ... (wat denkik ook een goede omschrijving was geweest
tnxOp dinsdag 04 december 2001 13:22 schreef Grum_ het volgende:
hey .. no problem .. een probleem correct formuleren zonder de oplossing weg te geven is zwaar moeilijk
et is op zich een leuke opgave als er berekend moest worden vanaf welk punt de maximale af te leggen afstand naar een huis minimaal is ... (wat denkik ook een goede omschrijving was geweest)
maar als we deze anders hadden uitgelegd was tie echt veel te simpel geweest
* D2k gaat maar denken over opdracht 3
Is wel heel wat anders dan het minimum gemiddelde van de afstanden (en ook wel iets lastiger denk ik).. maar was wel aardig geweest jaOp dinsdag 04 december 2001 13:22 schreef Grum_ het volgende:
et is op zich een leuke opgave als er berekend moest worden vanaf welk punt de maximale af te leggen afstand naar een huis minimaal is ... (wat denkik ook een goede omschrijving was geweest)
Als je hem lastiger wil maken dan kan je misschien beter het volgende eisen:
optie 1:
x aantal huisjes met coordinaten
x aantal ziekenhuizen.
a. Bereken de locaties van de ziekenhuizen, zodat de ziekenhuizen zo dicht mogelijk bij de huizen staan.
b. Wat is de maximale afstand van de huizen.
optie 2:
a. Hoeveel ziekenhuizen moeten er zijn zodat de maximale afstand niet groter is als y
b. Wat zijn de coordinaten van de ziekenhuizen.
optie 1:
x aantal ziekenhuizen.
a. Bereken de locaties van de ziekenhuizen, zodat de ziekenhuizen zo dicht mogelijk bij de huizen staan.
optie 2:
a. Hoeveel ziekenhuizen moeten er zijn zodat de maximale afstand niet groter is als y
bij opgave 1 EN bij 2 is het lastig om met maar 1 goede oplossing te komenOp dinsdag 04 december 2001 13:51 schreef LuCarD het volgende:
optie 1:
x aantal ziekenhuizen.
optie 2:
der zullen der bijna altijd meer dan 1 zijn
* D2k en wasigh en jRobert zijn een beetje sjacho
we d88 een mooi opgave te hebben
maar goed
we zijn alweer druk op zoek naar een nieuwe opgave
geeft ons btw ook mooi de tijd om de uitslag van ronde 1 te verwerken
we d88 een mooi opgave te hebben
maar goed
we zijn alweer druk op zoek naar een nieuwe opgave
geeft ons btw ook mooi de tijd om de uitslag van ronde 1 te verwerken
Mag ik voorstellen mailen voor nieuwe opdrachten? Ik zal zelf dan niet verder meedoen aan de competitie
zoiets moet je niet vragen .. maar gewoon spontaan doenOp dinsdag 04 december 2001 14:02 schreef Theswitch het volgende:
Mag ik voorstellen mailen voor nieuwe opdrachten? Ik zal zelf dan niet verder meedoen aan de competitie
als der geen behoefte aan is hoor je et vanzelf
Om aan te geven hoe moeilijk het is om eenduidige vragen te formuleren:Op dinsdag 04 december 2001 13:51 schreef LuCarD het volgende:
Locaties: Precies dezelfde locaties als de huizen, betekent dat elke afstand van een huis naar een ziekenhuis 0 is.optie 1:
x aantal ziekenhuizen.
0.b. Wat is de maximale afstand van de huizen.
er staat niet bij dat het aantal zo laag mogelijk moet zijn, dus hetzelfde aantal als het aantal huisjes.optie 2:
Exact hetzelfde als de huizen.b. Wat zijn de coordinaten van de ziekenhuizen.
even erg kinderachtig geinterpeteerd maar het maakt het wel duidelijk.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
Idd goede voorstellen worden altijd gewaardeerdOp dinsdag 04 december 2001 14:04 schreef Grum_ het volgende:
[..]
zoiets moet je niet vragen .. maar gewoon spontaan doen
als der geen behoefte aan is hoor je et vanzelf
kan de volgende opdracht niet op woensdag of donderdag starten, een week wachten is zo lang.
moet er natuurlijk wel een opdracht zijn.
check de mailbox zou ik zeggen.Op dinsdag 04 december 2001 14:06 schreef wasigh het volgende:
[..]
Idd goede voorstellen worden altijd gewaardeerd
We proberen zo snel mogelijk een nieuwe opdracht online te zetten. Om het moment dat we er 1 hebben zal het minimaal 6 uur van te voren aangekondigd worden.Op dinsdag 04 december 2001 14:18 schreef THE_CR0SS het volgende:
kan de volgende opdracht niet op woensdag of donderdag starten, een week wachten is zo lang.
(En over die 6 uur wil ik geen gezeik!
Hmm tja dat is wel het moeilijkste van opdrachten maken, zeker in wedstrijd verband waar je eigenlijk niks kan weggeven maar ook wel weer het probleem duidelijk moet formuleren.Op dinsdag 04 december 2001 13:25 schreef D2k het volgende:
tnx
maar als we deze anders hadden uitgelegd was tie echt veel te simpel geweest
Maar inderdaad misschien het beste om de probleem stelling voortaan een paar keer door te nemen door verschillende mensen, zonder dat je verteld wat je er mee bedoelt dus alleen de opgave dus te zien krijgt.
Ook de voorbeelden natuurlijk drie keer na rekenen of deze wel uniek zijn. en dus geen meerdere oplossingen kunnen geven.
Verderz is dit heel leuk om mee te doen, al dan wel of niet echt in te sturen. Maar gewoon je eigen idee creeeren voor de oplossing en deze dan vergelijken met jullie oplossing en die van de winnaar.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
Damnit, en ik was nog wel de eerste die een goede oplossing had ingestuurd. Daar gaan dus 3 punten in de prullenbak 
Intuitief was er voor mij maar 1 mogelijke interpretatie voor deze opdracht, maar toen ik wilde onderbouwen waarom dat de enige goede was, door em formeel op te schrijven bleek me dat niet te lukken. Ik ben het er echter niet mee eens dat de opgave nog steeds onduidelijk was toen gesteld werd dat de maximale afstand tot enig huis geminimaliseerd moest worden. Dit probleem werd echter niet opgelost door de oplossing die ik heb ingestuurd.
Ik heb gewoon heel simple het gemiddelde genomen van de coordinaten van alle huizen, en dat werd de locatie van het ziekenhuis. Dit garandeerd echter niet dat de maximale afstand tot een huis minimaal is.
Hier stond onzin
Intuitief was er voor mij maar 1 mogelijke interpretatie voor deze opdracht, maar toen ik wilde onderbouwen waarom dat de enige goede was, door em formeel op te schrijven bleek me dat niet te lukken. Ik ben het er echter niet mee eens dat de opgave nog steeds onduidelijk was toen gesteld werd dat de maximale afstand tot enig huis geminimaliseerd moest worden. Dit probleem werd echter niet opgelost door de oplossing die ik heb ingestuurd.
Ik heb gewoon heel simple het gemiddelde genomen van de coordinaten van alle huizen, en dat werd de locatie van het ziekenhuis. Dit garandeerd echter niet dat de maximale afstand tot een huis minimaal is.
Hier stond onzin
Dat zou wel HEEL simpel zijn.Op dinsdag 04 december 2001 15:06 schreef Xalista het volgende:
Damnit, en ik was nog wel de eerste die een goede oplossing had ingestuurd. Daar gaan dus 3 punten in de prullenbak
Als iemand toch nog meent dat de laatste specificatie van de opdracht toch nog niet eenduidig was (ondanks bovenstaande uitleg) mag ie mij uitleggen waarom.
Exact hetzelfde hoe het bij mij ging en hoe ik erover denk.Xalista: Intuitief was er voor mij maar 1 mogelijke interpretatie voor deze opdracht, maar toen ik wilde onderbouwen waarom dat de enige goede was, door em formeel op te schrijven bleek me dat niet te lukken. Ik ben het er echter niet mee eens dat de opgave nog steeds onduidelijk was toen gesteld werd dat de maximale afstand tot enig huis geminimaliseerd moest worden. Dit probleem werd echter niet opgelost door de oplossing die ik heb ingestuurd.
Dat heb ik ook gedaan, ik kan hem nu ook wel posten:Ik heb gewoon heel simple het gemiddelde genomen van de coordinaten van alle huizen, en dat werd de locatie van het ziekenhuis. Dit garandeerd echter niet dat de maximale afstand tot een huis minimaal is.
code:
1
| $a=<>;while(<>=~/ /){$x+=$`;$y+=$'}printf"%.0f %.0f",$x/$a,$y/$a; |
Maar dusty tipte mij dat het zo gemakkelijk niet was. En dat klopt ook, je vindt niet de locatie waarvoor de gemiddelde afstand zo klein mogelijk is door het gemiddelde van alle coordinaten te nemen. Zie ook enkele voorbeelden later in deze thread.
Overigens, wanneer de opdracht wel was geweest om een locatie te zoeken waarbij de maximale afstand zo kort mogelijk is (zoals op een gegeven moment ook gesteld werd) is het ook niet zo'n triviaal probleem. Ik heb daar wel enkele ideeen voor, maar nog geen complete oplossing.
Dus, conclusie, de 3 punten had je zowiezo niet verdiend
Verwijderd
Heb ik weer, wilde hier net op gaan reageren, is het weg. Nou ja, houd toch mijn verhaal maar even.[b]
Hier stond onzin
Ik dacht eindelijk dat iedereen het erover eens was dat he tde bedoeling was het punt te vinden waarbij de maximale afstand tot een huis minimaal zou zijn (klinkt lekker dit...), daar de andere interpretatie inderdaad wel heel erg simpel zou zijn (gemiddelde van X en gemiddelde van Y-coordinaat, zoals je al zei).
Maar juist op dat moment kwam het tweede geweldige voorbeeld (NOT--no offense...) dat die redenatie tegensprak en bovendien nog slecht gekozen was daar alle punten op een lijn lagen:
-2 0
0 0
10 0
als je de gemiddeldes zou nemen, zou je op 3 0 uitkomen, maar daarbij is de maximale afstand 7 (tot 10), terwijl bij 4 0 de maximale afstand 6 zou zijn, iets wat velen dachten dat bedoeld werd gezien de voorbeelden die voorbijkwamen.
Wat ik wel vreemd vind is dat de opdracht, zoals de tweede in bovenstaand voorbeeld niet gewoon doorgezet is, zo eenvoudig is het volgens mij niet. Ik had wel al een concept bedacht wat volgensm ij wel werkzaam zou zijn, maar waarbij heel veel wiskunde bij nodig is:
Neem de grootste cirkel waarbij drie punten doorsneden worden, en bereken van de driehoek die je daarmee maakt het midden (staat vast wel ergens in een wiskunde boek hoe je dat ook alweer doet
Mazzel en ga vooral door met de wedstrijd, want ondanks dit geharrewar is het wel heel leuk (en het is door velen al bewezen hoe moeijlijk het is een eenduidige opdracht te formuleren).
Joost
<inside info>
het gaat geen week duren voor de nieuwe opgave
we kunnen het niet laten gaan natuurlijk dit
</inside info>
</inside info>
Hebben jullie mijn opgaven ontvangen?Op dinsdag 04 december 2001 15:28 schreef D2k het volgende:
<inside info>
</inside info>
Het voorbeeld was bedoeld als "de locatie waarbij de gemiddelde afstand zo klein mogelijk is", 4 0 was daar dus niet de gezochte oplossing. Echter had je wel gelijk dat het voorbeeld niet klopte, wanneer we 0 0 nemen in plaats van 3 0 is de gemiddelde afstand korter (4 ipv 5).Joshua30: Maar juist op dat moment kwam het tweede geweldige voorbeeld (NOT--no offense...) dat die redenatie tegensprak en bovendien nog slecht gekozen was daar alle punten op een lijn lagen:
-2 0
0 0
10 0
als je de gemiddeldes zou nemen, zou je op 3 0 uitkomen, maar daarbij is de maximale afstand 7 (tot 10), terwijl bij 4 0 de maximale afstand 6 zou zijn, iets wat velen dachten dat bedoeld werd gezien de voorbeelden die voorbijkwamen.
Dat leek me ook wel aardig ja, beide varianten van de opgave hadden best leuk kunnen zijn.Wat ik wel vreemd vind is dat de opdracht, zoals de tweede in bovenstaand voorbeeld niet gewoon doorgezet is, zo eenvoudig is het volgens mij niet. Ik had wel al een concept bedacht wat volgensm ij wel werkzaam zou zijn, maar waarbij heel veel wiskunde bij nodig is:
Ja, je kijkt er al op de juiste manier naar. In je programma verwerk je niet letterlijk die circel, maar om het probleem te benaderen leek me die circel ook mooi.Neem de grootste cirkel waarbij drie punten doorsneden worden, en bereken van de driehoek die je daarmee maakt het midden (staat vast wel ergens in een wiskunde boek hoe je dat ook alweer doet) ,volgens mij kom je dan bij het punt dat in de tweede interpretatie bedoeld is.
Alleen niet zoals je zegt de grootste circel door drie punten, maar de kleinste circel waar geen punt buiten valt (hoewel ik vermoed dat je het wel goed bedoelde maar verkeerd opschreef).
Idd, no offence at all richting de organisatie.Mazzel en ga vooral door met de wedstrijd, want ondanks dit geharrewar is het wel heel leuk (en het is door velen al bewezen hoe moeijlijk het is een eenduidige opdracht te formuleren).
jepzOp dinsdag 04 december 2001 15:33 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Hebben jullie mijn opgaven ontvangen?
en daar gaan we ook naar kijken
maar deze ronde komt er 1 via wasigh
ik ga jouw mailtjes tonite ff lezen iig
volgende ronde kan je dus nog gewoon meedoen als is het maar voor de lol
daarna moeten we ff kijken
Leuk leuk, heb ik wat te doen. Ik wil geen punten hebben hoorOp dinsdag 04 december 2001 15:36 schreef D2k het volgende:
[..]
jepz
en daar gaan we ook naar kijken
maar deze rond komt er 1 via wasigh
ik ga jouw mailtjes tonite ff lezen iig
volgende ronde kan je dus nog gewoon meedoen als is het maar voor de lol
daarna moeten we ff kijken
als je wat inlevert krijg je puntenOp dinsdag 04 december 2001 15:37 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Leuk leuk, heb ik wat te doen. Ik wil geen punten hebben hoorIk zal er nog wel een paar verzinnen, altijd handig om een archief met puzzeltjes te hebben nietwaar?
maar opgaven zijn nooit weg natuurlijk tnx
Is de 6 uur al voorbijOp dinsdag 04 december 2001 14:28 schreef wasigh het volgende:
[..]
We proberen zo snel mogelijk een nieuwe opdracht online te zetten. Om het moment dat we er 1 hebben zal het minimaal 6 uur van te voren aangekondigd worden.
(En over die 6 uur wil ik geen gezeik!)
we hebben niet binnen 6 uur een nieuweOp dinsdag 04 december 2001 15:47 schreef LuCarD het volgende:
[..]
Is de 6 uur al voorbij
we melden minimaal 6 uur van te voren
Net weer 1'tje, volgens mij moet er wel een leuke bijzitten. Als je ze niet gebruikt plaats ik ze hier wel vor de liefhebbersOp dinsdag 04 december 2001 15:41 schreef D2k het volgende:
[..]
als je wat inlevert krijg je punten(+ en -
)
maar opgaven zijn nooit weg natuurlijk tnx
als de GPC klaar is mag je van mij alles publicerenOp dinsdag 04 december 2001 15:56 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Net weer 1'tje, volgens mij moet er wel een leuke bijzitten. Als je ze niet gebruikt plaats ik ze hier wel vor de liefhebbers(De laatste lijkt me zelf ook wel leuk om te proggen, puzzel #4)
ut zijn jouw opgaven wat mij betreft
Ik wacht in spanning op een emailtje van jullie wat je er van vind en of er 1 in aanmerking komt.. ..Op dinsdag 04 december 2001 15:58 schreef D2k het volgende:
[..]
als de GPC klaar is mag je van mij alles publiceren
ut zijn jouw opgaven wat mij betreft
Hoe kom je aan de puzzels? Heb je ze net zelf bedacht of zijn het reeds bestaande (met de kans dat enkele tweakers ze al kennen natuurlijk)?Theswitch: Net weer 1'tje, volgens mij moet er wel een leuke bijzitten. Als je ze niet gebruikt plaats ik ze hier wel vor de liefhebbers(De laatste lijkt me zelf ook wel leuk om te proggen, puzzel #4)
Okay we hebben een nieuwe opdracht. We moeten hem alleen nog uitwerken.
Je kunt hem verwachten:
<hr>
Morgen om ongeveer 10:00 (ja 's morgens)
<hr>
Bedankt dat jullie nog vertrouwen in ons hebben
We hebben ook een nieuw jurylid: Gerco
moet ik mijn l33t html skills weer gebruiken? of is dit duidelijk genoeg
Je kunt hem verwachten:
<hr>
Morgen om ongeveer 10:00 (ja 's morgens)
<hr>
Bedankt dat jullie nog vertrouwen in ons hebben
We hebben ook een nieuw jurylid: Gerco
Zelf bedacht eigenlijk, en een beetje van 1e jaars opdrachten voor informatica studenten, die nog niet zo heel lastig zijn. Alle puzzels die ik bedacht heb en niet hier langskomen zal ik na de contest wel elke week posten.Op dinsdag 04 december 2001 16:02 schreef tomato het volgende:
[..]
Hoe kom je aan de puzzels? Heb je ze net zelf bedacht of zijn het reeds bestaande (met de kans dat enkele tweakers ze al kennen natuurlijk)?
Of we kunnen ze gebruiken voor een volgende contest?Op dinsdag 04 december 2001 16:08 schreef Theswitch het volgende:
[..]
Zelf bedacht eigenlijk, en een beetje van 1e jaars opdrachten voor informatica studenten, die nog niet zo heel lastig zijn. Alle puzzels die ik bedacht heb en niet hier langskomen zal ik na de contest wel elke week posten.
Jah dat mag ook natuurlijk, dan zal ik ze niet posten en verzin ik wel nieuwe tegen die tijd.Op dinsdag 04 december 2001 16:09 schreef wasigh het volgende:
[..]
Of we kunnen ze gebruiken voor een volgende contest?
Op dinsdag 04 december 2001 16:07 schreef wasigh het volgende:
Ik heb mijn l33t mod powers gebruikt en er een sticky van gemaaktOp dinsdag 04 december 2001 16:22 schreef Mr_UnAnimouS het volgende:
[..]
L33T HTML skills gebruiken plz
![]()
Verwijderd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 8 16 3 83 7 30 30 66 44 72 68 36 81 84 86 5 90 |
de oplossing is volgens mij 55 52.
we hebben een nieuwe e-mail adres, eentje die meer als 2 mb aankan:
(bedankt Gerco)
gotcoders@gdries.com
gotcoders@gdries.com
ik vind het erg jammer dat de opdracht is teruggetrokken. Alleen maar omdat sommige mensen de opdracht niet snappen, terwijl het mij gewoon logisch lijkt wat bedoeld wordt.
Ik heb nog even gekeken naar deze opgave (beide varianten) en wanneer op de volgende manier geformuleerd vind ik hem nog erg interessant:
Dus, wie waagt?
Ik heb zelf al een paar leuke ideetjes, maar ben zeer benieuwd naar de slimmerik die dit snel op weet te lossen. Ik heb tot nu toe slechts enkele algoritmen in mijn hoofd voor verschillende situaties (en zonder dat je die situaties weet te identificeren kun je daar in je programma natuurlijk niets mee).Uitgaande van de originele opdracht. Twijfel over wat de optimale locatie is voor het ziekenhuis wordt opgelost door de volgende doelstelling:
Vind een locatie voor het ziekenhuis, waarbij de maximale afstand tussen een huis en het ziekenhuis zo klein mogelijk is.
Het maximum aantal huizen moet wellicht iets teruggebracht worden (2 miljoen lijkt me voor deze opdracht bijna ondoenlijk).
Dus, wie waagt?
Ik heb hem opgelost als "Vind de locatie voor het ziekenhuis zodat de gemiddelde afstand van de huizen naar het ziekenhuis zo KLEIN mogelijk is."
Ook kan het ziekenhuis nooit op een huis liggen
Die van 8:
55,52 = 328,03318188885
00:00:00.0100394
Oeps - klein foutje in men algoritme, hijs nu ook 2x zo snel bij deze opgave
2 miljoen kan die ook, maar dan duurt het minstens 8 seconden voordat ie de ideale plek heeft gevonden
Die van 8:
55,52 = 328,03318188885
00:00:00.0100394
Oeps - klein foutje in men algoritme, hijs nu ook 2x zo snel bij deze opgave
2 miljoen kan die ook, maar dan duurt het minstens 8 seconden voordat ie de ideale plek heeft gevonden
Verwijderd
Ik heb het wat te druk om hier tijd in te gaan steken, maar ik heb wel een tip voor diegenen die het wel gaan doen:Op dinsdag 04 december 2001 19:58 schreef tomato het volgende:
Ik heb nog even gekeken naar deze opgave (beide varianten) en wanneer op de volgende manier geformuleerd vind ik hem nog erg interessant:
[..]
Ik heb zelf al een paar leuke ideetjes, maar ben zeer benieuwd naar de slimmerik die dit snel op weet te lossen. Ik heb tot nu toe slechts enkele algoritmen in mijn hoofd voor verschillende situaties (en zonder dat je die situaties weet te identificeren kun je daar in je programma natuurlijk niets mee).
Dus, wie waagt?
Bereken eerst de convex hull (zoek maar op) van de punten. Dit kan in principe in O(n log n) tijd, maar dan moet je alle punten opslaan. Het kan ook in O(n^2) tijd en dan hoef je de punten niet op te slaan. Vervolgens hoef je alleen nog maar een punt te zoeken waarvoor de maximale afstand tot een punt OP DE CONVEX HULL minimaal is. Dit scheelt iig een enorme berg rekenwerk.
Wat vind je bij:Twilight Burn: Ik heb hem opgelost als "Vind de locatie voor het ziekenhuis zodat de gemiddelde afstand van de huizen naar het ziekenhuis zo KLEIN mogelijk is."
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 6 0 0 1 0 2 0 3 0 4 0 100 0 |
?
3,-1 = 106,231927264637
00:00:00.2108274
Vergelijk dat eens met de gemiddelde afstand als je het ziekenhuis op 4 0 zou plaatsen.Twilight Burn: 3,-1 = 106,231927264637
Ik had inderdaad een algoritme bedacht om de convex hull te bepalen zonder de punten op te hoeven slaan eerst. Leuk om te zien dat ik uit mezelf (en met behulp van een paar huisgenoten) dus inderdaad het juiste idee had. Als eenmaal de convex hull gevonden is het volgende te doen. Je zet het ziekenhuis ergens neer en kijkt of je de maximale afstand tot een huis kunt verkleinen door een van de 8 richtingen op te lopen. En zo verder tot het geen zin meer heeft het ziekenhuis te verplaatsen.
Mijn algoritme voor het bepalen van de convex hull vindt ik zelf erg mooi, maar het algortime om daarna de positie te bepalen moet beter kunnen.
Een idee is om van alle mogelijke driehoeken uit de convex hull een cirkel te maken waarvan de punten van die driehoek op de cirkel liggen. De grootste van deze cirkels moet volgens mij de cirkel zijn die je zoekt, maar of deze methode sneller is dan de eerder genoemde manier betwijfel ik sterk.
Mijn algoritme voor het bepalen van de convex hull vindt ik zelf erg mooi, maar het algortime om daarna de positie te bepalen moet beter kunnen.
Een idee is om van alle mogelijke driehoeken uit de convex hull een cirkel te maken waarvan de punten van die driehoek op de cirkel liggen. De grootste van deze cirkels moet volgens mij de cirkel zijn die je zoekt, maar of deze methode sneller is dan de eerder genoemde manier betwijfel ik sterk.
Ik heb mijn programma iets aangepast, het laat nu ook de minimale afstand zien als hij op een huis zou staan:Op dinsdag 04 december 2001 20:36 schreef tomato het volgende:
[..]
Vergelijk dat eens met de gemiddelde afstand als je het ziekenhuis op 4 0 zou plaatsen.
code:
1
2
3
| Normal: 3,-1: 106,231927264637 On house: 3,0: 104 00:00:00 |
Verwijderd
Mijn oplossing, die al af is maar in de optimalisatiefase zit (al is dat nu niet meer nodig), werkt met behulp van het line-algorithm dat Bresenhem ooit bedacht om lijnen te tekenen op een monitor. Alleen resulteerde het algo van Bresenhem in de coordinaten van de pixels (de lokaties op de map in dit geval) en was ik in deze opgave alleen geinteresseerd in de afstand tussen 2 punten. Supersimpel. Even de totalen optellen en de min. is de optimale positie.. De eventuele optimalitie zit in het aantal punten dat je test op mogelijke posities voor het ziekenhuis(kandidaten), daar ben/was ik nog mee bezig.
10:01 al
komt er een nieuw topic of komt het in deze??
komt er een nieuw topic of komt het in deze??
Journaal is ook al afgelopen !!Op woensdag 05 december 2001 10:01 schreef THE_CR0SS het volgende:
10:01 al
KOm maar op met die contest
Het oneindige X 0
omstreeks 10:00
(mijn bed had wat vertraging vanochtend en de rest van de jury moet de opgave nog goedkeuren..)
(mijn bed had wat vertraging vanochtend en de rest van de jury moet de opgave nog goedkeuren..)
volgens mij zitten er best veel mensen hier de hele tijd op F5 te douwen tot er een nieuw topic is
rotflolOp woensdag 05 december 2001 10:02 schreef wasigh het volgende:
omstreeks 10:00
mwoah dat goedkeuren moet idd iets zorgvuldiger dan de vorige keer
Verwijderd
Op woensdag 05 december 2001 10:03 schreef THE_CR0SS het volgende:
volgens mij zitten er best veel mensen hier de hele tijd op F5 te douwen tot er een nieuw topic is
hij is in ieder geval door 1 jurylid nu goedgekeurd (d2k waar blijf je???)
zie geen mail????????Op woensdag 05 december 2001 10:15 schreef wasigh het volgende:
hij is in ieder geval door 1 jurylid nu goedgekeurd (d2k waar blijf je???)
gevonden
zal um ff bekijken
moment
volgende keer een absolute fout berekenen bij de tijd die je vertelt
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
er staat trouwens nergens omstreeks 10:00 !!!
ik wil opgave!!!
ik wil opgave!!!
ok hij is nu door 2 jury leden goedgekeurd.
Hou het oude sticky topic in de de gaten...
Hou het oude sticky topic in de de gaten...
M'n #!/usr/bin/perl
in de editor staat al klaar
hmm. dit is wel een erg foute manier.. eerst een design/ontwerp maken, dan pas implementeren.. nah, wtf, proggen is leuker
in de editor staat al klaar
hmm. dit is wel een erg foute manier.. eerst een design/ontwerp maken, dan pas implementeren.. nah, wtf, proggen is leuker
Verwijderd
En wat is daar fout aan ik begin ook altijd meteen en ik heb opgave 1 ook nog opgelost dusOp woensdag 05 december 2001 10:22 schreef Theswitch het volgende:
psssssssssssssssssssst
[topic=340659/1/25]
[topic=340659/1/25]