[GPC] Opgave 2 ** teruggetrokken **

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Opgave 2: De trauma-helikopter

<!--
Deze opgave loopt van maandag 3-12-2001 21:00 tot maandag 10-12-2001 21:00.

Oplossing via email naar: gotcoders@hotmail.com

Vermeld in de titel je nickname en welke taal je gebruikt hebt.

Het programma krijgt een maximum runtime van 5 minuten. Ieder programma dat langer draait om de oplossing te vinden krijgt een 'runtime exceeded exception'.

Denk eraan dat je je inzending zipt, dus source & binary in 1 file aanleveren!!

<hr>

Introductie

Het bestuur van de stad Tweaktown heeft besloten een nieuw ziekenhuis te bouwen, aangezien de stad steeds groter en groter wordt en het ziekenhuis aardig aan de krappe kant is momenteel. Nu is tevens het besluit genomen een trauma-helikopter aan te schaffen. Omdat het ziekenhuis opnieuw gebouwd gaat worden kan ook een nieuwe locatie gekozen worden. De bedoeling is dat de trauma-helikopter overal zo snel mogelijk moet kunnen arriveren, dat wil zeggen dat het ziekenhuis dus zo dicht mogelijk bij alle huizen gebouwd moet worden. Er is echter een probleem, het bestuur van Tweaktown heeft werkelijk geen flauw idee hoe ze dit moeten uitrekenen. Aan jou de taak om een computerprogramma te schrijven dat de optimale locatie voor het nieuwe ziekenhuis bepaald!

Je kunt ervan uitgaan dat de helikopter overal kan landen, dus ook op of naast huizen. Daarbij kan het ziekenhuis gebouwd worden op de plaats waar nu een huis staat. Alle externe factoren zoals brandstof voorziening en dergelijke zijn verwaarloosbaar. Daarbij kent de stad geen grenzen en kan hij dus 'oneindig' groot zijn.

Voorbeeld

Hier zie je een symbolische afbeelding van de stad(de rode crosshairs stellen huizen voor), gevolgd door een afbeelding met daarin de beste locatie voor het ziekenhuis(de blauwe crosshair). De lijnen in deze laatste figuur geven de afstanden aan tussen elk huis en het ziekenhuis!

[img]"http://tweakers.net/~crew/wasigh/gpc/voorbeeld.jpg"[/img]

Invoer

Als invoer krijg je eerst een regel met het aantal huizen die de stad telt, en vervolgens op iedere regel twee getallen die de locatie van een huis representeren. Het eerste getal geeft de x positie van een huis en het tweede getal geeft de y positie van een huis. Deze getallen worden gescheiden middels een spatie. Coordinaten kunnen zowel positief als negatief zijn en worden altijd gerepresenteerd door hele getallen. Coordinaten lopen van min. -1000 tot max. 1000 en het aantal huizen dat gegeven wordt zal nooit meer zijn dan 2 miljoen.

2

10 3

4 3

Uitvoer

De uitvoer dient de optimale locatie voor het ziekenhuis te zijn, waarbij deze locatie hetzelfde genoteerd dient te worden als die van de huizen in de invoer. Dus de uitvoer bestaat uit twee getallen, het getal eerste geeft de x positie en het tweede getal de y positie. Deze getallen worden gescheiden middels een spatie. Voor deze coordinaten geldt tevens dat zij zowel positief als negatief kunnen zijn en zij dienen vermeld te worden in gehele getallen. Eventuele afrondingen hierbij volgens de standaard normen.

7 3--> teruggetrokken :(

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zow, na wat geknoei en gedoe...

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 16-09 15:41

Tim Schuhmacher

abasios

Linkje naar de site nog even toevoegen!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
opgave 1 was leuker, maar die heb ik niet gedaan dus wordt het maar deze opgave maken.

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 11:51
Coordinaten lopen van min. -1000 tot max. 1000
"Tot" of "tot en met"?

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

http://213.239.154.16/~crew/wasigh/gpc/

opgave 2 moet hier nog geplaatst worden uiteraard

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is de eis nu dat de totale lengte van alle oranje lijnen in de afbeelding zo klein mogelijk moet zijn?

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

2 miljoen huizen dat betekent dus 2 miljoen en 1 regel maximaal als invoer. Gaat een memoveldje in delphi dat trekken?

• D2k

D2k

Op maandag 03 december 2001 21:10 schreef Nikel het volgende:
Is de eis nu dat de totale lengte van alle oranje lijnen in de afbeelding zo klein mogelijk moet zijn?
De uitvoer dient de optimale locatie voor het ziekenhuis te zijn, waarbij deze locatie hetzelfde genoteerd dient te worden als die van de huizen in de invoer. Dus de uitvoer bestaat uit twee getallen, het getal eerste geeft de x positie en het tweede getal de y positie. Deze getallen worden gescheiden middels een spatie. Voor deze coordinaten geldt tevens dat zij zowel positief als negatief kunnen zijn en zij dienen vermeld te worden in gehele getallen. Eventuele afrondingen hierbij volgens de standaard normen.
sjeez 6 posts en nu moet ik al de opgave quoten?

• Nikel
  • Niet online
Er staat de optimale locatie, jeee, dat kan ik ook wel lezen...

• D2k

D2k

voor de volledigheid

Regelement GoT-programmeur-2001

Het einde van het jaar nadert en de titel GoT-programmeur-2001 is nog niet vergeven.
Daarom zal in de komende weken (tot het einde van het jaar) elke week een programmeer opgave komen waar punten voor te krijgen zijn.
Wie op het eind de meeste punten heeft wint.
Iedereen met een goede oplossing krijgt voor de opgave een bepaald aantal punten.
De 3 mooiste /snelste en correcte >:) opgave krijgen bonuspunten.

Bonuspunten kunnen door de jury ook uitgereikt worden voor vindingrijkheid of andere schoonheid van het algoritme.
Dit zal echter zelden gebeuren.
Alleen werkende programma's tellen mee voor de bonuspunten (dat wil zeggen: de 1e 3 werkende programma's krijgen bonuspunten).

let op:
• Alle mogelijke talen mogen gebruikt worden.
• Geef bij een compiled programma zowel de src als de gecompileerde versie. (GEZIPT!!!!!!)
• In c, c++, java e.d zijn filefunctions niet toegestaan. • Alle input wordt vanaf de standaard In gelezen en naar de standaard OUT geschreven.
• Je mag zo vaak insturen als je wilt. Echter voor elke foutieve oplossing worden strafpunten in rekening gebracht.
• api call's zijn verboden.

De jury bestaat op dit moment uit 3 personen: wasigh & D2k & jRobert

De programma's moeten draaiien op een pentium 3 700, 128 mb, win2000.
De programma's moeten per e-mail gestuurd worden en worden behandeld op binnenkomst.
Foutieve oplossingen geven strafpunten.

Het kan max een dag duren voordat je opgave nagekeken is.
Elke opgave heeft een looptijd van een week.
Opgaven dienen binnen die week gemaild te worden aan de jury
Vermeld in de titel je Nick + welke taal je gebruikt hebt

De meldingen die je van de jury krijgt kunnen zijn:
• "programma correct"
• "foutieve uitvoer"
• "runtime exception" + exception die gegeneerd is
• "compile error" + error die gegeneerd is

punten verdeling:

goede oplossing : 2
evt bonus : 1
Het aantal pogingen worden ook bijgehouden. Uiteindelijk wint de persoon met de meeste punten. Als er meer mensen zijn met een gelijk aantal punten dan wint de persoon met de minste pogingen.

Dit regelement kan ten alle tijde door de jury gewijzigd worden

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:10 schreef bigtree het volgende:

[..]

"Tot" of "tot en met"?
Lees nog eens goed:

tot max. 1000

(verder boeit die ene eigenlijk ook niet, toch?)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:11 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
2 miljoen huizen dat betekent dus 2 miljoen en 1 regel maximaal als invoer. Gaat een memoveldje in delphi dat trekken?
Waar zie jij staan dat de invoer max. 1 regel is?

JONGENS, EERST GOED LEZEN, DAN POSTEN ALS JE VRAGEN HEBT :Z

• D2k

D2k

Op maandag 03 december 2001 21:16 schreef jRobert het volgende:

[..]

Waar zie jij staan dat de invoer max. 1 regel is?

JONGENS, EERST GOED LEZEN, DAN POSTEN ALS JE VRAGEN HEBT :Z
hij bedoeld 2 miljoen plus 1 denk ik :)

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 22:49
Hmm, ziet er aardig wiskundig uit! Maar eens wat er van proberen te bakken :)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:17 schreef D2k het volgende:

[..]

hij bedoeld 2 miljoen plus 1 denk ik :)
oh ja, zo kun je het ook lezen |:(

was trouwens ook niet echt duidelijk, maar mn opmerking blijft by the way

mocht een tekstveld in delphi (of andere taal), dit niet trekken, dan mail ff voor overleg met de jury, zodat je toestemming krijgt uit een bestand te lezen; de uitvoer blijft echter alleen de standaard out

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Jrobert> you're right, Het was dom geschreven van mij, maar ik bedoelde dus wel 2 milj. +1
:)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:18 schreef Dash2in1 het volgende:
Hmm, ziet er aardig wiskundig uit! Maar eens wat er van proberen te bakken :)
Inderdaad, is weer een puur wiskundig probleem. Komt 0 programma structuur bij kijken. Algoritmetje eroverheen, klaar.

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:28
Wat is de optimale plaats? :? De plaats waarvan de totale afstand naar alle huizen het kleinst is?

• Nikel
  • Niet online
snapshot: dat schijn je niet te mogen vragen, je moet de opgave maar goed lezen, ofzo.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 12:08
Euhh.. lijkt me toch niet zo moeilijk :? Ow ja, dat dacht ik ook van de vorige ;) Nou ja, ik kijk wel ff. Maar een vraagje, hoe wil je die 2 miljoen coördinaten gaan invoeren?

• $n@p$hot
  • Laatst online: 21:28
Op maandag 03 december 2001 21:27 schreef Nikel het volgende:
snapshot: dat schijn je niet te mogen vragen, je moet de opgave maar goed lezen, ofzo.
Vragen staat vrij laten we maar zeggen. En als wij 2 er over struikelen zijn er vast nog wel meer mensen die moeite hebben met de formulering van de opgave.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:25 schreef $n@p$hot het volgende:
Wat is de optimale plaats? :? De plaats waarvan de totale afstand naar alle huizen het kleinst is?
Klopt, staat min of meer letterlijk in de opgave ;)
Op maandag 03 december 2001 21:27 schreef Nikel het volgende:
Is ook waar, anders worden we helemaal gek van al die vragen, bovendien kauwen we niet alles voor :)

• D2k

D2k

zie boven :)

Verwijderd

idd, nu zeg ik dus niks meer ;)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 17:41
Op maandag 03 december 2001 21:29 schreef Marcj het volgende:
Euhh.. lijkt me toch niet zo moeilijk :? Ow ja, dat dacht ik ook van de vorige ;) Nou ja, ik kijk wel ff. Maar een vraagje, hoe wil je die 2 miljoen coördinaten gaan invoeren?
Dat mag de jury lekker gaan uitzoeken >:)

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 21:36 schreef MikeN het volgende:

[..]

Dat mag de jury lekker gaan uitzoeken
Zorgen we voor >:)

• Mithrandir
  • Laatst online: 21:52
Hmz, niet zo moeilijk denk ik... 1 probleem: geheugenbeheer...

Verbouwing

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

alles in een array dumpen! :)

• Mithrandir
Op maandag 03 december 2001 21:57 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
alles in een array dumpen! :)
jah, maar toch... Dat geheugen zit met 2 miljoen x 2 coördinaten tot no 1000 wel vol... 2.000.000x2x1000=
4.000.000.000 in totaal. Glûk :)

[edit]
ARRAY VAN 1.000.000 ELEMENTEN?? :o :o

Verbouwing

• SpiceWorm
  • Laatst online: 21-08 01:18
newbie programmeur: is het haalbaar om dit in pascal te doen? Het lijkt mij een leuke uitdaging, maar ik kan alleen pascal. Ik ga dan ook niet voor de prijzen ofzow...

• Nikel
  • Niet online
tot 2000 (!), dat is ongeveer ehm, 11 bits, doe je het niet helemaal overdreven efficient, dan dus 4 bytes per coordinaat, 2 mln x 4 is in totaal 8mb geheugen wat je dan nodig zou hebben, dat valt nog wel mee :) .

• Mithrandir
Op maandag 03 december 2001 22:05 schreef Nikel het volgende:
tot 2000 (!), dat is ongeveer ehm, 11 bits, doe je het niet helemaal overdreven efficient, dan dus 4 bytes per coordinaat, 2 mln x 4 is in totaal 8mb geheugen wat je dan nodig zou hebben, dat valt nog wel mee :) .
das waar...

maar toch... Als je 't niet efficient gebruikt (PHP??), kan 't wel 's wat lastig worden (4mln coördinaten versturen met GET :P)

Verbouwing

• Marcj
  • Laatst online: 16-09 12:08
hmm, de ruwe methode heeft maar 8 MB geheugen nodig ;)

berekening: 2e6 * 2000 * 32 bits / 8 = ruwweg 8 Meg

edit: sorry, foutje :P

• Nikel
  • Niet online
Zo, ik ben klaar, in 13 regels java code.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 03 december 2001 22:04 schreef Spiceworm het volgende:
newbie programmeur: is het haalbaar om dit in pascal te doen? Het lijkt mij een leuke uitdaging, maar ik kan alleen pascal. Ik ga dan ook niet voor de prijzen ofzow...
Deze opgave (net als de eerste) is zo'n beetje in elke taal wel te doen.

En voor de Delphi programeurs. Delphi kan OOK van de commandline aflezen, dan kan je inlezen wat je wilt, en zit je niet tegen de maximale grootte van zo'n memo veld aan te hikken! (file -> new -> console application).

Hmm.... ik ga me er ook maar es aan wagen :) In Delphi, en gewoon lezen van de commandline.. Eigenlijk vind ik dat als iemand een memo veld gebruikt het ingeleverde proggie niet voldoet aan de eisen.. maar goed... dat beslist de jury.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Dash2in1
Hmm, het probleem lijkt nog wat ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht ..

Blijkbaar is in het voorbeeld (7,3) optimaler dan bijvoorbeeld (3,3) terwijl de totale afstand naar de huisjes gelijk is!!
Het gaat dan dus om gemiddelde waardes?!!? (Nuh, jullie hoeven niet te quoten :) )

• Crysania
Op maandag 03 december 2001 22:17 schreef Creepy het volgende:

[..]

En voor de Delphi programeurs. Delphi kan OOK van de commandline aflezen, dan kan je inlezen wat je wilt, en zit je niet tegen de maximale grootte van zo'n memo veld aan te hikken! (file -> new -> console application).
wat is de maximale grootte van een memo???

ik verwacht de opdracht morgenavond af te hebben, hij is niet echt moeilijk als je er over nadenkt

• Creepy

Creepy

Op maandag 03 december 2001 22:20 schreef THE_CR0SS het volgende:

[..]

wat is de maximale grootte van een memo???
Gewoon geen memo gebruiken!!! Gewoon lezen vanaf de commandline.. staat in de Delphi help hoe dit moet. Weet je niet hoe dit moet? Wacht dan ff tot volgende week en bekijk mijn opgave :)

Hmm.. weet niet meer precies hoeveel een memo veld kan hebbe. maar 1 miljoen (laat staan 2) kan je echt wel vergeten.

ALS de jury het toestaat ben ik wel bereidt Delphi code te geven die regels van de commandline kan lezen. Het parsen en het algoritme voor de beste plaatsing van het ziekenhuis moet je dan natuurlij zelf doen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

hmm deze is een stuk eenvoudiger.

* drm durft dit wel aan ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Nikel
  • Niet online
Ik heb hem ingeleverd.

• Dash2in1
Op maandag 03 december 2001 22:17 schreef Dash2in1 het volgende:
Hmm, het probleem lijkt nog wat ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht ..

Blijkbaar is in het voorbeeld (7,3) optimaler dan bijvoorbeeld (3,3) terwijl de totale afstand naar de huisjes gelijk is!!
Het gaat dan dus om gemiddelde waardes?!!? (Nuh, jullie hoeven niet te quoten :) )
Ik kon hem niet meer wijzigen, dus dan maar zo .. maareh, bedoelde niet (3,3), maar (4,3)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Heel veel mensen gaan deze opgave fout hebben.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Unicron
  • Laatst online: 14-09 20:15
Op maandag 03 december 2001 22:34 schreef Nikel het volgende:
Ik heb hem ingeleverd.
Dat is snel zeg. Ik ben nog bezig met het verzinnen van een algoritme

Ik begin me wel dom te voelen :(

Verwijderd

Hmmm, die vorige opgave kon ik niet binnen 8 uur maken, dus daar ben ik afgehaakt.

Maar deze kon ik binnen 8 minuten maken... Lees ik ergens overheen :?

• Dash2in1
Op maandag 03 december 2001 22:44 schreef Unicron het volgende:

[..]

Dat is snel zeg. Ik ben nog bezig met het verzinnen van een algoritme

Ik begin me wel dom te voelen :(
Mjah, ook wel tikje, ... zie niet in waarom bij die 2 punten (10,3) en (4,3) de optimale oplossing (7,3) zou zijn en bijvoorbeeld niet (4,3)

• Nikel
  • Niet online
Op maandag 03 december 2001 22:43 schreef dusty het volgende:
De opgave is gewoon niet eenduidig vastgesteld volgens mij. Wat de "optimale positie" is zal niet iedereen het over eens zijn.

• Creepy

Creepy

Hmm.. oplossing ingeleverd. In delphi, en leest van de commandline! (kill all TMemo's :) ).

Hij geeft in ieder geval het goede antwoord bij de voorbeeld opgave (dus die 7,3). Offie voor de rest goed is hoor ik vanzelf wel :)

edit:
Hmm.. zie net dat er nu dus nog overbodige code en niet gebruikte variabelen in m'n code staan.. ach ja.. dan maar geen bonus punten voor stijl :) Zolang het maar geen strafpunten oplevert)

[2de edit] Toch maar ff aangepast en opnieuw ingeleverd.. das een punt minder helaas.. ach ja..[2de edit]

• Twilight Burn
  • Laatst online: 08-09 11:49
Hmm, ik denk er wel ff eerst over na hoe ik dit aan ga pakken, dan kom ik morgen wel met een programma :)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
nou ff geen tijd om naar te kijken, ik heb hem eens uitgeprint, morgen op school zal ik er eens naar koekeloeren..

Verwijderd

Hoewel programmeren en wiskunde veel met elkaar te maken hebben vind ik deze opdrachten eerlijk gezegd veel te wiskundig.

Dit zijn gewoon wiskunde vraagstukken. Wat jullie aan het testen zijn is hoe goed iemand is in wiskunde, niet hoe goed in programmeren. Ik zou dit topic dus renamen naar GoT mathematical contest.

Zou je dit echt een programmeer-test willen maken dan zou je alle van toepassing zijnde wiskunde in de opgave moeten verwerken.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 23:12 schreef hezik het volgende:
Hoewel programmeren en wiskunde veel met elkaar te maken hebben vind ik deze opdrachten eerlijk gezegd veel te wiskundig.
Ik weet niet of wiskundig het woord is, maar als dit de 2e van 4 opdrachten is, vind ik dit inderdaad meer Algorithm Alley Contest. Niet dat dat verkeerd is, het kan supertof zijn, maar het is wel wat beperkt.

Als ik een opgave mocht bedenken, zou ik bijvoorbeeld een stuk code pakken dat gedurende een jaar tijd een stuk of 8 releases heeft gehad (en dus danig is verherbouwd) en zou ik er een RFC (Request For Change) als opdracht meegeven.

Je weg banen in verherbouwde code is ook een enorme uitdaging.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 23:12 schreef hezik het volgende:

Dit zijn gewoon wiskunde vraagstukken. Wat jullie aan het testen zijn is hoe goed iemand is in wiskunde, niet hoe goed in programmeren. Ik zou dit topic dus renamen naar GoT mathematical contest.

Zou je dit echt een programmeer-test willen maken dan zou je alle van toepassing zijnde wiskunde in de opgave moeten verwerken.
Weleens met een programmeerwedstrijd meegedaan? Helaas is wiskunde nogal belangrijk bij programmeren ;). Bovendien is dit eenvoudiger meetbaar dan databases en dergelijke, maar deze discussie hebben we reeds gehad bij opgave 1. Dus verwijs ik bij deze graag naar het eerste forum van de GoT Programming Contest.

Verwijderd

Opgave ingeleverd. Hij doet zo'n 76 seconden over een bestand met 2 miljoen huizen op een Duron 750 in javascript.

* doekman En toch denk ik dat ik de opgave niet goed begrepen heb, maar ik kan ook niets anders bedenken.

• Unicron
  • Laatst online: 14-09 20:15
Ik stop ermee voor vanavond. Ik ga er eens een lekker nachtje over slapen :)

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:11

johnwoo

3S-GTE

Op maandag 03 december 2001 22:05 schreef Nikel het volgende:
Je hebt zelfs maar de helft nodig, want je kan X en Y natuurlijk in 2 aparte passes doen... of praat ik nu mn mond voorbij?

Jammer dat het geen dual systeem is, dan had het bijzonder snel gekund :) Behalve dat je X en Y zou kunnen splitsen leent het algoritme (dat ik in mn hoofd heb iig) zich er ook uitstekend voor om parallel uitgevoerd te worden...

Naja, ik en drZymo hebben al het een en ander doorgepraat, en wij komen misschien van de week nog wel met een inzending :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Helaas heb ik niet genoeg tijd gehad voor opdracht 1, verder dan een origineel idee qua aanpak ben ik niet gekomen ;(

Maar ik ben wel benieuwd waar anderen (oa Xalista) mee gekomen zijn :)

Voor deze had ik net wel even tijd, in tien minuutjes tot een perl oneliner gekomen. Zwaarste input duurt zo rond de 24 seconden. Optimalisatie is nog mogelijk, maar dan wordt het wat meer code.

* tomato is nog wel wat huiverig of hij niets over het hoofd ziet en wacht dus nog even met inleveren (vooral de opmerking van dusty neemt hij serieus :))

Verwijderd

Ik wacht rustig op een duidelijkere uitleg aangezien ook mijn "Toegepaste Wiskunde"-vriendjes vinden dat met de huidige probleemstelling dit probleem op meerdere manieren is op te vatten.

Verwijderd

Het spijt me zeer, maar deze opgave is echt maar op één manier op te vatten. De beschrijving laat niets aan duidelijkheid te wensen over, jullie denken alleen allemaal te moeilijk. Voor deze opgave heb je niet meer wiskunde nodig dan je op elke middelbare school hebt geleerd, van VBO tot VWO. Goed probleem wasigh, jRobert en D2k. Ik dacht eerst dat ie te makkelijk was, maar dat veel mensen er zo diep over nadenken maakt em wel weer "cool".

Natuurlijk kunnen ze ook 10 keer zoveel woorden wijden aan de uitleg van dit probleem, maar dan kun je haast niet anders dan de oplossing in je beschrijving verwerken.

Verwijderd

Op maandag 03 december 2001 22:43 schreef dusty het volgende:
Ik kan het me niet voorstellen. Gewoon goed lezen wat er gevraagd wordt. Maar ik heb al weer teveel gezegd, Xalista Out.

• tomato
  • Niet online
Eens met Xalista. Ik erger mij er vaak aan als mensen direct met vragen komen zonder eerst eens goed te lezen. Wanneer ik dit verhaal 2 keer doorlees zie ik absoluut geen dubieuze punten.

• Nikel
  • Niet online
Ik kan helaas niet uitleggen waarom en hoe het op meerdere manieren uit te leggen is zonder te veel van een oplossing weg te geven.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 00:25 schreef Xalista het volgende:
Het spijt me zeer, maar deze opgave is echt maar op één manier op te vatten.
[..]
Voor deze opgave heb je niet meer wiskunde nodig dan je op elke middelbare school hebt geleerd, van VBO tot VWO.
[..]
Als ik het opvat op de manier waarop ik het het meest waarschijnlijk vind gaat het me nog heel wat rekenwerk kosten.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 00:42 schreef Nikel het volgende:
Ik kan helaas niet uitleggen waarom en hoe het op meerdere manieren uit te leggen is zonder te veel van een oplossing weg te geven.
Helemaal mee eens. Ik zal het maar gewoon op m'n manier opvatten en een oplossing bouwen. Als de puzzelbedenkers iets anders verzinnen kan ik altijd nog zien of hun opvatting logischer is dan de mijne :) zoniet dan valt er weer wat te discussieren, daar heb je tenslotte een forum voor >:)

• tomato
  • Niet online
fladder: Als ik het opvat op de manier waarop ik het het meest waarschijnlijk vind gaat het me nog heel wat rekenwerk kosten.
Bij mij heeft perl er toch echt niet veel moeite mee. Maar goed, TIMTOWTDI, dus wie weet kan het ook met veel rekenwerk :P

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hmm ja ik had mijn eerste versie ook binnen 10 minuten af ... maar toen begon ik na te denken ...

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een idee, ga het morgen eens in VB bouwen :)

• Erhnam
  • Laatst online: 15-09 16:55

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Opdracht 4:

Herschrijf Windows zo dat als je meer dan 4 programma's start het nog steeds stabiel blijft draaien :)

http://www.xbmcfreak.nl/

• Nikel
  • Niet online
Op dinsdag 04 december 2001 00:17 schreef fladder het volgende:
Ik wacht rustig op een duidelijkere uitleg aangezien ook mijn "Toegepaste Wiskunde"-vriendjes vinden dat met de huidige probleemstelling dit probleem op meerdere manieren is op te vatten.
Ik ga echt denken dat de vraagstelling expres zo vaag is gedaan om je daar dus over aan het denken te zetten. Voorlopig blijf ik maar bij mijn de-oranje-lijnen-moeten-in-totaal-zo-kort-mogelijk-zijn uitleg, maar ik heb dan ook geen enkele kennis van statistiek of andere vormen van wiskunde die hier op van toepassing zijn.

• PanMan
  • Laatst online: 16-09 09:15

PanMan

Spun!

Sorry, ik vind de vraag WEL onduidelijk. Het is lastig om het idd uit te leggen, zonder teveel van de oplossing/problemen te verraden, maar ik zeg toch maar iets. In de opgave staat dit:
De bedoeling is dat de trauma-helikopter overal zo snel mogelijk moet kunnen arriveren, dat wil zeggen dat het ziekenhuis dus zo dicht mogelijk bij alle huizen gebouwd moet worden
Wat is nou de bedoeling? Dat de worst case optimaal is, of dat men gemiddeld zo snel mogelijk in het ziekenhuis is? Dit hoort gewoon een eis te zijn.
(als m'n opmerking niet duidelijk is, verduidelijk ik hem wel, maar wil ook niet teveel vertellen, denk dat de makers de vraag wel snappen).

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Pelle
  • Laatst online: 18:23

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft iets dat werkt in JS

Ik vraag me alleen even af hoe ik daar 2000000 coordinaten in ga pompen. En of JS het trekt, want dat is ook maar de vraag.

Hmm.. misschien maar even herschrijven naar Perl of Pascal ofzo :)

• tomato
  • Niet online
* tomato heeft het nu in Perl, Python en Ruby

Perl oplossing is slechts 65 karakters lang (op een regel uiteraard :P).

Ruby doet een grootste stad in 18, Perl in 21 en Python in 26 seconden.

Ik vraag me toch nog steeds af wat nou de adder onder het gras zou zijn. De opgave heeft iets weg van Vito's Family (opdracht 3 uit NWERC 2000? meen ik mij te herinneren). Die was ook erg makkelijk, maar zelfs het listigheidje dat daar in zat zit hier niet in (of het is erg krom uitgelegd, maar dat geloof ik niet).

(Vito's Family kon ik op die website trouwens niet meer vinden)

[edit] 13 characters gestript

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dan ben ik toch erg benieuwd naar het (simpele :?) algoritme die je hebt bedacht. Ik zit op dit moment al m'n wiskundige kennis weer naar boven te halen (ja ik kijk altijd te moeilijk tegen dingen aan :))

.. Ik ga denk ik maar voor de originaliteits prijs 8-) :Y)

• tomato
  • Niet online
Orphix: Dan ben ik toch erg benieuwd naar het (simpele :?) algoritme die je hebt bedacht. Ik zit op dit moment al m'n wiskundige kennis weer naar boven te halen (ja ik kijk altijd te moeilijk tegen dingen aan :))
Tsja, het stelt echt geen @$%^# voor wat ik heb...
.. Ik ga denk ik maar voor de originaliteits prijs 8-) :Y)
* tomato is erg benieuwd :)

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Prfff, mensen, jullie denken allemaal te moeilijk, algorithmes?! MAN MAN MAN, je moet moet gewoon [..censuur..] :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• tomato
  • Niet online
BezurK: [..censuur..]
Die mod was er snel bij :+

• D2k

D2k

* D2k is roflol :)

net ff de thread gelezen en ik kom niet meer bij
Xalista tnx voor de complimenten

en tomato : ik had in de eerste thread over GPC al tegen grum gezegd dat ik geen ranzige oneliners wil >:) (geintje)

• Crysania
wanneer worden de uitslagen van opgave 1 bekend, ik kan nergens een stand vinden of is die er nog niet.

vanavond mail ik mijn oplossing wel ff

uit een tekstbestand lezen was toch goed??

Verwijderd

Je lacht maar. Ik vind nog steeds dat dit niet een eenduidige opdracht is.

• D2k

D2k

uitslagen opgave 1 worden verwerkt
maak je maar geen zorgen
dat komt echt wel goed
maar wij doen het ook tussen de stages/werk door
dus als er tijd is wordt de stand verwerkt :)

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 08:43 schreef fladder het volgende:
Je lacht maar. Ik vind nog steeds dat dit niet een eenduidige opdracht is.
dan adviseer ik een cursus begrijpend lezen
kijk als we hem nog duidelijker verwoorden is er echt geen donder meer aan. Maar alles wat je moet weten staat er echt in volgens mij.

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 08:45 schreef D2k het volgende:
dan adviseer ik een cursus begrijpend lezen
[..]
Daar heb ik helaas geen tijd voor. En voor de contest dus ook niet nu.

Ik zal aan het eind nog even uitleggen wat het probleem was misschien dat je dan begrijpt dat ik niet degene ben die een cursus nodig heeft.

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 08:48 schreef fladder het volgende:

[..]

Daar heb ik helaas geen tijd voor. En voor de contest dus ook niet nu.

Ik zal aan het eind nog even uitleggen wat het probleem was misschien dat je dan begrijpt dat ik niet degene ben die een cursus nodig heeft.
k is goed :)

* D2k staat wel open voor kritiek hoor

sorry als dat nu ff niet over komt, tis echt zo.

• tomato
  • Niet online
Ik zou zeggen, mail je klachten naar de jury als je bang bent dat het direct een spoiler is. Als het dan terecht is zullen ze er vast iets aan doen.

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 08:51 schreef tomato het volgende:
Ik zou zeggen, mail je klachten naar de jury als je bang bent dat het direct een spoiler is. Als het dan terecht is zullen ze er vast iets aan doen.
dat bed8 ik me ook net :)
sorry nog niet echt lekker wakker :)

gotcoders@hotmail.com

kan je je vraag kwijt

• Creepy

Creepy

Op dinsdag 04 december 2001 03:34 schreef PanMan het volgende:
Sorry, ik vind de vraag WEL onduidelijk. Het is lastig om het idd uit te leggen, zonder teveel van de oplossing/problemen te verraden, maar ik zeg toch maar iets. In de opgave staat dit:
[..]

Wat is nou de bedoeling? Dat de worst case optimaal is, of dat men gemiddeld zo snel mogelijk in het ziekenhuis is? Dit hoort gewoon een eis te zijn.
(als m'n opmerking niet duidelijk is, verduidelijk ik hem wel, maar wil ook niet teveel vertellen, denk dat de makers de vraag wel snappen).
Heb je de opgave GOED gelezen? Zo nee, kijk dan ff naar de voorbeeldtekening!!!!! De voorbeeldtekening legt het probleem (en het antwoord ook) goed uit!!

Hele coole opgave hehe... ik moet alleen ff m'n oplossing aanpassen, want hij loopt vast (geeft een overflow gok ik, had niet verwacht dat jullie met zulke grote opgaven zouden testen hehe :) )

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:17

Wokker

De avond wokkel

hey Cool dit kan ik zelfs oplossen ik doe mee :)
Whee Vanavond oplossing ga nu ff brainstormen hoe ik het ga maken enzo maar ik heb al een idee. :)

Het oneindige X 0

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 09:33 schreef Wokker het volgende:
hey Cool dit kan ik zelfs oplossen ik doe mee :)
Whee Vanavond oplossing ga nu ff brainstormen hoe ik het ga maken enzo maar ik heb al een idee. :)
gewoon coden zoals ik het je in het begin over icq heb uitgelegd :)
dan gaat het goedkomen

• Creepy

Creepy

Op dinsdag 04 december 2001 09:34 schreef D2k het volgende:

[..]

gewoon coden zoals ik het je in het begin over icq heb uitgelegd :)
dan gaat het goedkomen
Hey... worden sommige mensen via ICQ geholpen? :) :) :)

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:17

Wokker

De avond wokkel

Op dinsdag 04 december 2001 09:37 schreef Creepy het volgende:

[..]

Hey... worden sommige mensen via ICQ geholpen? :) :) :)
Fff voor de duidelijk heid das was toen ik nog helemaal niks kon proggen he :) Toen was er nog helemaal geen sprake van een wedstrijd.
Eerst de stappen uit schrijven op papier en dan pas gaan programeren ":) dat wa szijn hulp :P :D

Het oneindige X 0

• Korben
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Op dinsdag 04 december 2001 00:53 schreef Erhnam het volgende:
Opdracht 4:

Herschrijf Windows zo dat als je meer dan 4 programma's start het nog steeds stabiel blijft draaien :)
[off-topic]
http://www.sealsystem.org/
[/off-topic]

Maar anyway, als je Windows net 1 seconde helemaal up hebt draaien er al meer dan 10 programma's.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 09:39 schreef Wokker het volgende:

[..]

Fff voor de duidelijk heid das was toen ik nog helemaal niks kon proggen he :) Toen was er nog helemaal geen sprake van een wedstrijd.
Eerst de stappen uit schrijven op papier en dan pas gaan programeren ":) dat wa szijn hulp :P :D
idd
wees maar niet bang
ik heb Wokker op het rechte coder pad gezet toen ie een beetje de weg kwijt was :+

maar ik help niemand via icq over de opgaves dan :P

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
Ik heb de opgave nog eens gelezen en ik zie er geen onduidelijkheden in. Als er nog problemen zijn gewoon ff mailen. Als het vragen zijn waar iedereen wat aan heeft posten we het antwoord wel.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Topicstarter
opheldering:
we bedoelen dat de maximale afstand tussen het ziekenhuis en een huis zo klein mogelijk moet zijn.

<font size="+3" color="red"><marquee>belangrijk</marquee>
</font>

• Nikel
  • Niet online
Ah, leuk, dat is dus heel wat anders dan dat wat mijn oplossing doet...

• Theswitch
  • Laatst online: 22:37
mag ik ook een perl-sourcecode opsturen?
edit:
volgens mij wel als ik dit zo lees hierboven

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 10:40 schreef Theswitch het volgende:
mag ik ook een perl-sourcecode opsturen?
edit:
volgens mij wel als ik dit zo lees hierboven
jepz :)

• Nikel
  • Niet online
Ik wil trouwens even zeggen dat ik het bijzonder flauw vindt. Op mijn vraag:

Had dus gewoon als antwoord "nee" gegeven kunnen worden...

Beter ook om een deelnemer een cursus begrijpend lezen aan te raden, als je dus uit mijn vraag al kunt opmaken dat het op een andere manier is op te vatten dan op de door jullie blijkbaar bedoelde manier :).

• D2k

D2k

Op dinsdag 04 december 2001 10:46 schreef Nikel het volgende:
Ik wil trouwens even zeggen dat ik het bijzonder flauw vindt. Op mijn vraag:

Had dus gewoon als antwoord "nee" gegeven kunnen worden...

Beter ook om een deelnemer een cursus begrijpend lezen aan te raden, als je dus uit mijn vraag al kunt opmaken dat het op een andere manier is op te vatten dan op de door jullie blijkbaar bedoelde manier :).
ik sta nog steeds achter de oorspronkelijke opgave hoor
we moeten hem blijkbaar verduidelijken dus dan doen we dan toch....

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:33
Lijkt me nogal standaard statistiek achtig opgavetje :D Leuk puntenwolkje.

Anyway, ik snap niet helemaal wat iedereen zich druk zit te maken over geheugen gebruik. Je gaat al die coordinaten toch niet heel de tijd in je geheugen houden? Je verwerkt je input toch gewoon als het binnen komt?

Maar goed..
* bartvb heeft geen tijd voor dit soort spelletjes ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste