Op dinsdag 04 december 2001 13:16 schreef Links234 het volgende:
Dat beschouwd ieder normaal denkend mens toch echt als gestoord hoor, lijkt me.

Zoiets is zeer zeker niet gestoord.
Gestoord ben je als je flink in de war bent.
Een moordenaar is bijv iemand die alleen een heel erg zwak wil heeft om bepaalde impulsen tegen te gaan. Het enige verschil tussen jij en ik en de moordenaars die op dit moment in de bak zitten, is het feit dat als jij ontiegelijk boos bent op iemand en de gedachte bij je opkomt van "Aaargh ik VERMOORD je nog eens een keer!" je het niet doet! Jij en ik kunnen dan weglopen, even rustig nadenken enzo. Zo'n persoon kan het niet. Dat maakt zoiemand niet ziek, of gestoord, diegene heeft gewoon niet de wil zo'n impuls niet uit te voeren!
Nog een ander voorbeeld: Een pedofiel. Een pedofiel is iemand die geil wordt van kinderen, en over ze fantaseerd, en ze aanrand of sexueel misbruikt. Dat maakt die persoon niet ziek, of gestoord. Die persoon heeft dan gewoon een bepaalde sexuele fantasie (zoals anderen bijv van dierensex houden, iets wat ik persoonlijk nét zo erg vind), maar heeft niet de wil om die fantasie niet uit te voeren. Als jij in de trein zit, en er zit een ONGELOFELIJK lekkere meid voor je, dan komt ook wel heel even de gedachte bij je op van 'Damn, die zou ik wel eens lekker willen..".. Maar je doet niks, je blijft gewoon zitten, kijkt uit het raam en binnen een paar seconde is die gedachte weg. Bij sommige mensen blijft die gedachte, en is het zo sterk dat ze het niet tegen kunnen houden.
Het zelfde geld voor verkrachters, die hebben hetzelfde als pedofielen alleen geilen ze op vrouwen (of mannen als het vrouwlijke verkrachters zijn, want die heb je wel degelijk).
Zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden geven. Als een persoon iets doet wat niet 'normaal' is volgens de huidige maatschappij, betekent dat alleen dat die persoon niet de wilskracht heeft om zich volgens de regels van die maatschappij te behouden. De een uit het 'rebel'-achtige door aan drugs te doen, omdat diegene het niet kan weerstaan. En een ander doet dat soort zijn of haar sexuele fantasieën uit te voeren.
In Afrika heb je nog steeds stammen met cannibalen. Volgens hun kleine maatschappij in die stam is daar niks mis mee. Hier moeten we het niet proberen, een mens op te gaan vreten. Net als bijv in india. Hier kan je gerust een koe eten, daar staat er dacht ik meteen de doodstraf op.
De morale regels en waarden worden bepaald door de maatschappij waar je in leeft. De meeste mensen kunnen zich aanpassen aan de maatschappij, en sommigen lukt dat niet.
Het helpt niet? Maar 'daar gaat het nu niet om'?
Daar gaat het nu juist wel om!!!!
Om redicive te voorkomen. Maar jij wil ze dus gewoon laten behandelen door psych (iets dat volgens je eigen woorden toch niet werkt) en dan lekker weer vrij laten?

Nee, laat ze lekker achter slot en grendel zitten, tot ze de impulsen tegen kunnen houden.
De doodstraf daar bereik je ook niks mee, althans zo zie ik het. Om nou niet mijn geloofovertuigingen in beeld te gooien, toch moet dit er even bij: ik geloof in reincarnatie. Als je iemand de doodstraf geeft, en diegene heeft z'n huidige les nog niet geleerd (om bijv. z'n impulsen tegen te kunnen houden) reincarneert ie gewoon opnieuw, en krijg je heel het gezeik opnieuw. Dat lost dus totaal niks op.
En wat heeft de doodstraf verder nog voor zin, zelfs als je het feit van reincarnatie niet meerekent? Helemaal niks.
Denk je nou echt dat het andere personen in diezelfde psychische status nou tegenhoudt? Echt niet hoor. Het is vaak genoeg bewezen dat als een moordenaar iemand vermoord, het niet is omdat diegene de straf niet zo erg vind, maar omdat diegene opeens een sterke impuls krijgt en die niet tegen kan houden. Wat voor straf je daar ook tegenover zet, er wordt niks aan veranderd.
Het enige wat veranderd is de morale status van de maatschappij. Want eerst mag de doodstraf. Straks komt publiek op de schandpaal zetten weer in, omdat dat zogenaamd dat soort mensen af zou moeten schrikken. Daarna mag er weer publiekelijk gestenigd worden, enzovoorts enzovoorts. Straks zitten we weer in de middeleeuwen, alleen met geavanceerder technologie waarmee we MEER en ERGERE dingen kunnen doen!
Naar Belgie? Ja, daar is het veel beter met de strafmaat. Dat zien we aan Dutroux en zijn kindermisbruikvriendjes tot aan de hoogste regionen van het belgische politieapparaat toe.

Ik heb niet veel verstand van het rechtssysteem en de morale waarden van de maatschappij in andere landen, maar een aantal dingen weet ik wel. Waar zou je dan heen kunnen gaan? Als zelfs Nederland weer een stap terug in de tijd neemt en dingen als de doodstraf weer invoert, waar moet je dan heen?
Ik dacht dat we tegenwoordig aardig ver geevolueerd waren. Met dit soort uitspraken als 'we moeten de doodstraf weer invoeren' blijkt maar weer dat we weinig verschillen met de Chimpansee. Zelfs een Chimpansee zou een moraal hoogwaardigere maatschappij in elkaar kunnen zetten, zouden ze onze mate van intelligentie en self-awareness bezitten.
En trouwens, voor welke straffen zou de doodstraf ingevoerd moeten worden? Voor kinderen, die in hun jeugd wat rottigheid uithalen? Voor pedofielen of moordenaars of verkrachters ofzo? Zeg het maar. Nou eigenlijk, liever niet.
Niemand heeft het recht te beslissen wanneer hij/zij een ander individu van het leven mag beroven, alleen de individu zelf heeft dat recht.
Als jij de doodstraf op iemand uitvoert, een moordenaar bijvoorbeeld, dan ben jij ook een moordenaar, omdat jij die persoon van z'n leven berooft net zoals die persoon bij iemand anders gedaan heeft.