Anoniem: 69879 schreef op 05 december 2002 @ 00:45:
[...]
Jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten. Echte muziek is wat jij maakt. Een composeer programma zal geen muziek voor jouw schrijven hoor. Dat moet je toch nog steeds echt zelf doen. Reason is een pracht tool om te gebruiken als je muziek aan het componeren bent. Als je iets verder kijkt dan weet je ook wel dat Reason sample based (ook 2 synths) is en dat je die heel goed zelf samples kan maken (opnemen). Je kan het Rewiren aan Cubase en het op die manier gebuiken in combinatie met de hardware. Er zijn geen programma's die ook maar in de buurt van het gebruiks gemak van Reason komen ....
Als ik de titel goed begrijp wordt er door de topic opener gevraagt om je studio te laten zien. Waarom moeten er dan nog steeds mensen reppen over 'gearpatsen' ??
Als je serious met het composeren van muziek en het produceren van geluiden bezig ben zit je al snel aan zoiets. Je hebt altijd een mixer, computer, effect apparaten, compressors, keyboards etc nodig om dit op z'n minst minimaal te kunnen doen.
Ik heb er geen kaas van gegeten, nou, en bedankt. Erg gegronde redenen in jouw topic zie ik niet. Waarom zou jij er nou opeens meer 'verstand' van moeten hebben dan ik... jammer hoor.
Waar het mij om gaat is dit:
door de reason interface, de reason manier van handelen, de reason manier van sounds maken, ontstaat er bij 95% van alle muziek die met reason gemaakt iets, iets wat op elkaar lijkt. Mensen die reason gebruiken zijn vaak geen creatieve geesten en denken snel iets in elkaar te kunnen happen. Dáar heb ik een hekel aan. Er zullen vast best een aantal wel leuke nummers gemaakt zijn met reason, maar volgens mij loopt een _echte_ muzikant al snel tegen de beperkingen op van zo'n programma.
Ik vind reason net zoiets als magix music maker, maar dan 1 stapje verder...
Componeren is een erg brede term, en een beetje trance strings, basje, beatje, breakje, melodietje bij elkaar zetten zonder idee te hebben wat je nou eigenlijk doet noem ik geen componeren, want dan kan iedere kleuter mondriaan maken en iedere smurf stockhausen als ie tegen wat pannen tikt, bij wijze van spreken.
Niet alles wat je als mens maakt is een compositie of moet zo gezien worden.. Reason is best leuk als schetspad, maar om het nou als serieus instrument te gebruiken en jezelf dan nog serieus te nemen als muzikant: nee.
Daar komt bij, dat als je reason gebruikt, je volgens mij helemaal nergens die hardware outboard gear voor nodig hebt. Een berhinger mixertje zou reeds volstaan om _evt_ een stem of wattan ook op te nemen. Maar om dan direct over TL audio, TC electronics, en andere 'vette' hardware boeren te gaan praten, terwijl je een beetje loopt te krotten in reason en je dus lekker al je fx daar kunt regelen, is dus echt grote onzin. Dát bedoel ik met gearpatsen. Fijn dat tegenwoordige iedere puber met wat centen een ruimte met een mixer, computer en compressor in elkaar kan zette, reason kan opstarten, 'vette' beats maken en zeggen dat ie muziek maakt en een studio heeft, vind ik een beetje jammer... Ik vind dat je dat soort dingen dan ook beter in het how to become a producer topic neer kunt zetten. Het gaat hier over een semi professionele thuisstudio, en niet eoa tienerkamertje met reason...
mensen met reason lachen mensen met music maker uit, en zo kan je dus wel verder gaan.
Reason is leuk om snel wat in elkaar te zetten dat acceptabel klinkt, maar neem jezelf dan ajb niet zo serieus qua muziekmaken of 'componeren'
Dat dit dus een gearpats topic is geworden dat nergens meer over gaat, is een beetje jammer.......
Als je dan zo graag die spullen wil hebben, laat dan ook HOREN waarom..
Ze zeggen wel dat het beter is in de blaadjes, maar wat doet het met jouw muziek..? Soms is een 'brakke' compressor net zo lekker als een urei hoor, afhankelijk van wat je maakt..
(en iets laten zien is niet direct patsen, het hebben over wat voor vette shit er wel niet is zonder dat het je iets zegt, dat is onzin)
Nou ja..
Veel plezier ermee...
PS, DotCom: Als je dan toch al iets quote, lees dan eerst de context nog even.. De post waarin ik dat zei ('echte' muziek vind ik leuker) kwam uit de post waarin ik zei dat we idd eens een laat je studiowerk eens horen topic moesten doen, en dat ik in die context echte muziek leuker vind omdat daar veel meer te zeggen is over mix opname en mastering... dus je quote slaat eigenlijk ook al niet echt ergens meer op....(en mijn posting is misschien ook een beetje offtopic nu)
[
Voor 9% gewijzigd door
djazete op 05-12-2002 10:35
]