[mp3] Encoding voor de gevorderden

Pagina: 1
Acties:

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik ben op zoek naar de beste kwaliteit, zonder nou gelijk aan de 256 of 320k CBR te moeten. Ik heb nu 2 mp3's gehoord die 226 en 232k VBR waren,en daarvan zei ik:dat KLINKT. Mijn favoriete encoder is Lame, dat wil ik sowieso niet veranderen. Dus ik experimenteren met VBR~256k(Lame hoogste setting), krijg ik mp3's van 160k(klassiek) en 182k(Dire Straits). Das te weinig. Vraag: hoe hebben die gasten die mp3's op ~227k gekregen in VBR? Welke commandswitch moet ik doen(want ik denk dat dat 't is). Anders blijf ik wel bij 192k CBR no-JS.

Gebruikte Lame was 3.90 alpha9, zowel de dll is gebruikt als de exe(switch: --r3mix)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Ik gebruik 3.89 laatste ß in combinatie met Razorlame als GUI. In Razorlame kan je de LAME options selecteren in een venster met Tabs.

Als ik VBR kies, staat er bij de VBR bitrate dat dit de maximum BR is. De minimum BR wordt de BR die in het Tabblad General staat, staat beschreven naast het veld van VBR.
Bij stilte wordt er toch een lagere bitrate gebruikt, dus bij klassieke muziek met pauzes tussen de stukken zal de BR wel lager komen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Op zaterdag 01 december 2001 01:57 schreef Sjah het volgende:
Ik ben op zoek naar de beste kwaliteit, zonder nou gelijk aan de 256 of 320k CBR te moeten. Ik heb nu 2 mp3's gehoord die 226 en 232k VBR waren,en daarvan zei ik:dat KLINKT. Mijn favoriete encoder is Lame, dat wil ik sowieso niet veranderen. Dus ik experimenteren met VBR~256k(Lame hoogste setting), krijg ik mp3's van 160k(klassiek) en 182k(Dire Straits). Das te weinig. Vraag: hoe hebben die gasten die mp3's op ~227k gekregen in VBR? Welke commandswitch moet ik doen(want ik denk dat dat 't is). Anders blijf ik wel bij 192k CBR no-JS.

Gebruikte Lame was 3.90 alpha9, zowel de dll is gebruikt als de exe(switch: --r3mix)
VBR kiest de bitrate die nodig is om een bepaald stukje te encoden, en dat dan voor vele stukjes uit het nummer. Vandaar dat de bitrate voor een ingewikkeld stuk muziek (= veel verschillende golven door elkaar) hoger moet zijn. Toch heb je overal verlies, maar VBR met een instelling van 256k betekend dat de muziek moet klinken alsof het daadwerkelijk 256k is. Als een nummer dan maar rond de 192 is, dan is het blijkbaar niet nodig om met de volle bitrate te werken.

In theorie zou een MP3 met een VBR~256k hetzelfde moeten klinken als een daadwerkelijke 256k, alleen is de filesize kleiner.

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

GeekK

Rag Mama Rag

Kijk hier eens:

www.r3mix.net

Staat veel informatie over mp3-rippen/encoden.

Gebruik zelf nu een tijdje de --r3mix switch. Bevalt goed, hoewel ik niet veel verstand heb van mp3-encoding ;)

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Ok ik had beter onderzoek moeten doen voor ik deze vraag stelde |:( Ik heb nu die mooie 230k mp3 naar wav omgeturnd en vervolgens in VBR 1 ~256k gedaan, en hij kwam te voorschijn als 212k mp3 ;) Dus Cheatah had gelijk, pas als 't nodig is pakt Lame veel bits.....

Mooi dan hebbik nu mijn perfecte setting gevonden: Lame 3.90 dll VBR 1 (~256k) Stereo. tIs langzamer met encoden maarja pech gehad, tis weer sneller met uploaden dan een 256k CBR :Z

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

lame --help
lame --preset help

in lame kan je zo ontiegelijk veel veranderen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig zijn er mensen geweest die werkelijkwaar uren en uren hebben geluisterd naar de verschillende mogelijkheden, hun bevindingen zijn verwerkt in de zogenaamde presets van lame

1 van de presets is al genoemd namelijk r3mix (www.r3mix.net) een ander die er sinds de 3.90 standaard in zit (3.89 weet ik niet zeker) is dibrom.
lame --dm-preset standard geeft mijnziens transparante mp3's (~ 190 - 230kbit) met -dm preset xx (xx gewenste bitrate) komt er een mp3 uit die rond de xx bits zit maar wel met een zo'n hoog mogelijke kwaliteit.

Neem eens een kijkje op het r3mix forum als je meer wil weten over lame, --preset en meer van die ongein

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Pagina: 1