i.m.v de vele aanvragen per icq/mail/websms etc heb ik besloten om mijn source online te zetten en mensen er (hopelijk) erg blij mee te maken.
/me doet dit ook omdat dit hier niet gemakkelijk te vinden is en omdat ik hier zin in had
Ook heb ik gelijk de source voorzien van commentaar zodat je het tevens spelend php kan leren.
wat ben je nodig om dit script te starten?
• Webspace (jawel zo'n 20kb!)
• PHP access (php moet geinstallerd zijn!)
• mogelijkheden om je chmod te veranderen (rechten van het 'counter' bestandje.)
ok laten we beginnen
Files:
• counter.txt (datafile)
• icon.png (plaatje)
• icon.php (script)
counter.txt moet d.m.v chmod 777 alle rechten krijgen om het bestand te open/sluiten er van te lezen en er in te schrijven.
counter.txt
icon.png
icon.php = alle php selecties bij elkaar!
en de .php moet beginnen met <? en eindigen met ?>.
nu het 2e gedeelte waar we laten zien dat dit scriptje een 'plaatje' is
nu het laatste gedeelte, oftewel het plaatje maken!.
LETOP!: ik ben niet verantwoordelijk voor fouten in dit script etc... dus speelze !
voorbeeld

hoe zet je dit in je profiel?
http://www.yourserver.com/yourpath/yourproject.php?ext=.png
het .png kan dus verandern in .jpg en .gif
vragen
suggesties
etc
.
kan op me email/icq etc
tnx 2 chem
/me doet dit ook omdat dit hier niet gemakkelijk te vinden is en omdat ik hier zin in had
Ook heb ik gelijk de source voorzien van commentaar zodat je het tevens spelend php kan leren.
wat ben je nodig om dit script te starten?
• Webspace (jawel zo'n 20kb!)
• PHP access (php moet geinstallerd zijn!)
• mogelijkheden om je chmod te veranderen (rechten van het 'counter' bestandje.)
ok laten we beginnen
Files:
• counter.txt (datafile)
• icon.png (plaatje)
• icon.php (script)
counter.txt moet d.m.v chmod 777 alle rechten krijgen om het bestand te open/sluiten er van te lezen en er in te schrijven.
counter.txt
(er staat nix in 0 byte .txt file)een 0 byte bestand hehehehee
icon.png
Het eerste gedeelte!, om de counter te lezen en te schrijven.Het icon.png bestandje
(is je plaatje (kan je maken met photoshop))
icon.php = alle php selecties bij elkaar!
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| <? //This generates my user icon for forums and includes a counter.. // open het bestand $file = fopen("counter.txt", "r+"); // als het bestand niet bestaat dan... if (!$file) { // oeps echo "<p>Couldn\'t open counter file\!<p>"; // stop het script exit; // eind als (if) } // lees de counter uit de counter.txt if (!($counter=fread($file,30))) { // oeps kan niet lezen echo "<p>Couldn\'t read counter file\!<p>"; // eind als (if) } // plaats het schrijfkopje van php op positie 0 van het bestand. fseek($file,0); // schrijf de nieuwe counter waarde naar het bestand. (counter + 1) fwrite($file, ++$counter, 30); // en sluiten maar weer. fclose($file); ?> |
nu het 2e gedeelte waar we laten zien dat dit scriptje een 'plaatje' is
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| <? // set de header op image/png (formaat van plaatje // kan je ook wijzigen naar image/jpeg of image/gif // indien je andere plaatjes gebruikt. Header("Content-type: image/png"); // cache het plaatje niet! Header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0"); // experiation date ;) Header("Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT"); // again dit plaatje niet saven! Header("Pragma: no-cache"); ?> |
nu het laatste gedeelte, oftewel het plaatje maken!.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| <? // laat het plaatje naar $im $im = imagecreatefrompng("icon.png"); // zet de achtergrond kleur op wit (255,255,255) $color = ImageColorAllocate($im, 255,255,255); // hier bereken ik de positie van het plaatje. $x = (60 - strlen($counter) * 7); // en dat weer delen door 2 = precies het midden :+ $x = $x / 2; // nu de string toevoegen aan het plaatje ImageString($im, $font=2, $x, $y=48, $counter, $color); // laat het plaatje zien! ImagePng($im); // verwijder het plaatje van de 'server?' ImageDestroy($im); ?> |
LETOP!: ik ben niet verantwoordelijk voor fouten in dit script etc... dus speelze !
voorbeeld

het .png kan dus verandern in .jpg en .gif
kan op me email/icq etc
tnx 2 chem