Hier heb ik trouwens een topic geopend voor een stick.. Iemand ervaring/tips?
Verwijderd
Sinds het uitvinden van de PC als game-toestel zijn er flightsims. Veelal gekenmerkt door een aantal vervelende eigenschappen: Blokkerig terrein, standaard acties en onmogelijke tegenstanders. Daarom speelde ik nooit flight-sims. Maar ik heb onlangs de dem van IL2 gedonload en geprobeerd. En nu ben ik best een beetje verslaafd. 
Als fanatieke "ik-wil-winnen-speler" doe ik vaak quick action tegen 4 of meer bommenwerpers. Die heel rustig en beheerst afschieten is zo lekker
Eerst 1 of 2 aanschieten zodat de motoren gaan roken en dan de rest aanvallen. De eerste twee kun je daarna aan het rookspoor terugvinden.
De eerste keer in de sturmovik was super, ik wat toetsen uitproberen en in de boordschutter stoel terechtgekomen. Hmz, hoe moet ik nu schieten. Dus ik probeer mijn muis en ja, hij schiet! ??? .....wat vloog daar nu weg? Leek wel een touwtje:? Oeps had ik mijn eigen staart aan flarden geschoten
Als fanatieke "ik-wil-winnen-speler" doe ik vaak quick action tegen 4 of meer bommenwerpers. Die heel rustig en beheerst afschieten is zo lekker
De eerste keer in de sturmovik was super, ik wat toetsen uitproberen en in de boordschutter stoel terechtgekomen. Hmz, hoe moet ik nu schieten. Dus ik probeer mijn muis en ja, hij schiet! ??? .....wat vloog daar nu weg? Leek wel een touwtje:? Oeps had ik mijn eigen staart aan flarden geschoten
voor iedereen die lag ondervindt tijdens het opstijgen en een FF joystick heeft: als je FF uitzet heb je geen lag en kan je easier omhoog
Hmmm, nog nooit zoiets bewust meegemaakt met dme ffb pretpookje...Op maandag 28 januari 2002 23:01 schreef RaVeNgEr het volgende:
voor iedereen die lag ondervindt tijdens het opstijgen en een FF joystick heeft: als je FF uitzet heb je geen lag en kan je easier omhoog
Zal er eens op letten
Zozo, jij moet wel heel blij zijn met je LogitechOp dinsdag 29 januari 2002 10:39 schreef gabberjoost het volgende:
[..]
Hmmm, nog nooit zoiets bewust meegemaakt met dme ffb pretpookje...
Zal er eens op letten...
HeheheOp dinsdag 29 januari 2002 12:35 schreef Neejoh het volgende:
[..]
Zozo, jij moet wel heel blij zijn met je LogitechAls je er al een koosnaampje voor hebt...
Nu ik dat ....euhhh... koosnaampje nog eens lees, wil ik eigelijk niet weten wat je er mee doet!!!Op dinsdag 29 januari 2002 12:47 schreef gabberjoost het volgende:
[..]
Hehehe![]()
Speel nu de demo wel eens ff, wel fun.
Staat bijna wel alles uit bij dat realisme
Maar euh waarom vliegt een vliegtuig door als ik eruit spring
Hij is wel 5min door gevlogen en toen ben ik maar gestopt.
Het was een vrij zwaare Duitse jager, verder geen idee.
Tja dat vroeg een poolse piloot ook zich af toen hij uit z'n minder functionerende MIG-23 sprong.. welke zich 3 landen verder op zich in een Belgische boerderij boorde.Op dinsdag 29 januari 2002 14:06 schreef Manic het volgende:
Speel nu de demo wel eens ff, wel fun.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Demo II is beschikbaar. 146MB
Iets voor breedband, dus....
http://www.il2sturmovik.com/download/demo.php
General features of the demo version :
I. Six flyable types of planes
IL-2M (later series) - Russian ground attack
Yak-9T - Russian fighter
LA-5FN - Russian fighter
P-39N-1 Airacobra - American-made Soviet fighter (most popular of all WWII lend lease planes in USSR)
Bf-109G-2 - German fighter
FW-190A-5 - German fighter
II. AI actors
Russian aircraft: IL-2T (torpedo bomber), LaGG-3 (fighter), MBR-2 AM-34 (maritime reconnaissance), Pe-2 (dive bomber), U-2VS (light bomber).
Russian ground units: T-34, T-34-85, IS-2, SU-76M, SU-85, GAZ-67, Willis MB, ZIS-5 truck, ZIS-5 radio, ZIS-5 AA, ZIS-5 medical, ZIS-6 fuel supplier, US-6 Studebecker truck, Studebecker rocket launcher, "Katyusha" rocket launcher, 25 mm AA, 85 mm AA cannon, 76 mm ZIS-3, 152 mm ML-20, Torpedo boat G-5, BBK-1/T-34-76 turrets, Destroyer type 7, Minesweeper.
German aircraft: Fi-156 Storch (reconnaissance, liaison), Ju-52/3mg7e (transport, light bomber).
German ground units: Panzer IIF, Panzer IIIM, Panzer IIIN, Panzer IVF, Panzer IVF2, Panzer V, Panzer VIE, Panzer VIB, Hetzer, StuG III, Kuebelwagen, Opel Kadett, BMW bike, Opel Blitz 3,6-36S, Opel Blitz 3,6-3700A, Opel Blitz 6700 medical, Opel Blitz fuel supplier, Opel Blitz radio car, RSO, Maultier halftrack, Maultier with AA connon, Maultier with rockets, Hanomag, Kattenkrad, 88mm AA Flak cannon 18, 20mm "Oerlikon" AA cannon, Torpedo boat S-80, "Amiral Murgesku", Submarine Type IIB.
Single Play:
· Crimea area map for single play (200x300km).
· Quick Mission Builder
Multiplay:
· LAN/Online Dogfight for 4 players with ability to create own server.
· Special multiplayer maps.
Iets voor breedband, dus....
http://www.il2sturmovik.com/download/demo.php
General features of the demo version :
I. Six flyable types of planes
IL-2M (later series) - Russian ground attack
Yak-9T - Russian fighter
LA-5FN - Russian fighter
P-39N-1 Airacobra - American-made Soviet fighter (most popular of all WWII lend lease planes in USSR)
Bf-109G-2 - German fighter
FW-190A-5 - German fighter
II. AI actors
Russian aircraft: IL-2T (torpedo bomber), LaGG-3 (fighter), MBR-2 AM-34 (maritime reconnaissance), Pe-2 (dive bomber), U-2VS (light bomber).
Russian ground units: T-34, T-34-85, IS-2, SU-76M, SU-85, GAZ-67, Willis MB, ZIS-5 truck, ZIS-5 radio, ZIS-5 AA, ZIS-5 medical, ZIS-6 fuel supplier, US-6 Studebecker truck, Studebecker rocket launcher, "Katyusha" rocket launcher, 25 mm AA, 85 mm AA cannon, 76 mm ZIS-3, 152 mm ML-20, Torpedo boat G-5, BBK-1/T-34-76 turrets, Destroyer type 7, Minesweeper.
German aircraft: Fi-156 Storch (reconnaissance, liaison), Ju-52/3mg7e (transport, light bomber).
German ground units: Panzer IIF, Panzer IIIM, Panzer IIIN, Panzer IVF, Panzer IVF2, Panzer V, Panzer VIE, Panzer VIB, Hetzer, StuG III, Kuebelwagen, Opel Kadett, BMW bike, Opel Blitz 3,6-36S, Opel Blitz 3,6-3700A, Opel Blitz 6700 medical, Opel Blitz fuel supplier, Opel Blitz radio car, RSO, Maultier halftrack, Maultier with AA connon, Maultier with rockets, Hanomag, Kattenkrad, 88mm AA Flak cannon 18, 20mm "Oerlikon" AA cannon, Torpedo boat S-80, "Amiral Murgesku", Submarine Type IIB.
Single Play:
· Crimea area map for single play (200x300km).
· Quick Mission Builder
Multiplay:
· LAN/Online Dogfight for 4 players with ability to create own server.
· Special multiplayer maps.
That's called destiny... Voor die Belg in de boerderij danOp dinsdag 29 januari 2002 14:18 schreef tazzman het volgende:
[..]
Tja dat vroeg een poolse piloot ook zich af toen hij uit z'n minder functionerende MIG-23 sprong.. welke zich 3 landen verder op zich in een Belgische boerderij boorde.
Na 5min is ie allang België voorbij.Op dinsdag 29 januari 2002 14:18 schreef tazzman het volgende:
[..]
Tja dat vroeg een poolse piloot ook zich af toen hij uit z'n minder functionerende MIG-23 sprong.. welke zich 3 landen verder op zich in een Belgische boerderij boorde.
Maar euh serieus, das toch niet ok lijkt me....
Dit IS ook Serieus. Die MiG-23 vloog boven Noord Polen en de piloot had wel verwacht dat de Flogger zich in zee zou storten voor de kust van Polen. (De MiG-23 kwam van Slupsk wat in Noord Polen ligt). Alleen de MiG-23 draaide gewoon om en vloog over Duitsland, stukje Holland en daarna over Belgie.Op dinsdag 29 januari 2002 16:54 schreef Manic het volgende:
[..]
Na 5min is ie allang België voorbij.
Maar euh serieus, das toch niet ok lijkt me....
De kist werd vanaf het moment dat hij Duitsland in vloog al onderschept door Duitse F-4F's, Amerikaanse F-15's van Bitburg en Soesterberg en ook Nederlandse F-16s. Men wilde de Flogger niet neerschieten omdat de brokstukken dan letterlijk alle kanten op zouden vliegen (aardige slachtoffers op de grond dus). De MiG-23 bleef hoogte houden toen hij Belgie in vloog en men hoopte dat hij dus over Belgie zou vliegen en dan in zee zou storten. Maar ineens verloor de MiG snel hoogte en boorde zich in de enige boerderij in de omgeving.
Behoorlijk ironisch maar komisch zou ik het niet willen noemen.. er is namelijk 1 persoon om het leven gekomen en dat vind ik toch erg triest.
Anyhow, het is dus wel mogelijk dat een kist zonder bestuurder toch aardig blijft doorvliegen. Zeker als de persoon eruit gesprongen is toen de kist gewoon horizontaal vloog.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Op dinsdag 29 januari 2002 17:30 schreef tazzman het volgende:
[..]
Dit IS ook Serieus. Die MiG-23 vloog boven Noord Polen en de piloot had wel verwacht dat de Flogger zich in zee zou storten voor de kust van Polen. (De MiG-23 kwam van Slupsk wat in Noord Polen ligt). Alleen de MiG-23 draaide gewoon om en vloog over Duitsland, stukje Holland en daarna over Belgie.
De kist werd vanaf het moment dat hij Duitsland in vloog al onderschept door Duitse F-4F's, Amerikaanse F-15's van Bitburg en Soesterberg en ook Nederlandse F-16s. Men wilde de Flogger niet neerschieten omdat de brokstukken dan letterlijk alle kanten op zouden vliegen (aardige slachtoffers op de grond dus). De MiG-23 bleef hoogte houden toen hij Belgie in vloog en men hoopte dat hij dus over Belgie zou vliegen en dan in zee zou storten. Maar ineens verloor de MiG snel hoogte en boorde zich in de enige boerderij in de omgeving.
Behoorlijk ironisch maar komisch zou ik het niet willen noemen.. er is namelijk 1 persoon om het leven gekomen en dat vind ik toch erg triest.
Anyhow, het is dus wel mogelijk dat een kist zonder bestuurder toch aardig blijft doorvliegen. Zeker als de persoon eruit gesprongen is toen de kist gewoon horizontaal vloog.
Maar stond de automatische piloot aan of zo?
En waarom sprong die piloot uit z'n vliegtuig, er mankeerde blijkbaar weining aan...
Als er allemaal waarschuwings lampjes aangaan die zeggen dat de motor in de fik staat, dan lijkt het me een goed moment om uit te stappen. Volgens mij had hij de AP niet aanstan maar bijzonder veel bekend is er niet - dit komt nog uit de tijd dat Polen geen aspirant NATO partner was.Op dinsdag 29 januari 2002 17:39 schreef gabberjoost het volgende:
[..]
lol
Maar stond de automatische piloot aan of zo?
En waarom sprong die piloot uit z'n vliegtuig, er mankeerde blijkbaar weining aan...
Owke.....Op dinsdag 29 januari 2002 17:43 schreef tazzman het volgende:
[..]
Als er allemaal waarschuwings lampjes aangaan die zeggen dat de motor in de fik staat, dan lijkt het me een goed moment om uit te stappen. Volgens mij had hij de AP niet aanstan maar bijzonder veel bekend is er niet - dit komt nog uit de tijd dat Polen geen aspirant NATO partner was.
Owke.. Nu was ik vanmiddag een aantal missies gaan vliegen, maar ik weet nooit precies waar ik heen moet! Ben ik de enige die geen verkeersborden ziet

Maar serieus, ik vind het nogal moeilijk me te oriënteren daarboven in de sky!
Verder heb ik soms het probleem dat mijn throttle automatisch terugspringt naar 50%, weten jullie waar het aan ligt? Ik dacht dat het eraan lag dat ik te stijl omhoog ging, maar ik had het ook toen ik gewoon naar de horizon vloog.. help
Verder heb ik soms het probleem dat mijn throttle automatisch terugspringt naar 50%, weten jullie waar het aan ligt? Ik dacht dat het eraan lag dat ik te stijl omhoog ging, maar ik had het ook toen ik gewoon naar de horizon vloog.. help
Op M slaan, en ik volg het lijntje altijd, begint iemand op me te schieten dan schiet ik terug.Op dinsdag 29 januari 2002 20:10 schreef Neejoh het volgende:
Owke.. Nu was ik vanmiddag een aantal missies gaan vliegen, maar ik weet nooit precies waar ik heen moet! Ben ik de enige die geen verkeersborden ziet![]()
Alleen als alles gelukt is heb ik geen zin meer om te landen, dus dan kap ik

Kewl verhaal trouwens over dat vliegtuigje daar richting België
Haha lol!!! Of je het geloofd of niet, maar precies toen ik een melding kreeg van HotTopic, las ik hetOp dinsdag 29 januari 2002 20:17 schreef Manic het volgende:
[..]
Op M slaan, en ik volg het lijntje altijd, begint iemand op me te schieten dan schiet ik terug.
Alleen als alles gelukt is heb ik geen zin meer om te landen, dus dan kap ik
Kewl verhaal trouwens over dat vliegtuigje daar richting België
Je was me dan waarschijnlijk nog geen 15sec voor
Ik denk dat ik al weet waarom mijn trottle soms ineens terugspringt... Ik heb een gamepad, een thrustmaster firestorm FFB. Soort van PS-gamepad look-a-like, met ook 2 van die annaloge sticks erop. Ik stuur met de linker, en blijkt dat ik met de rechter gas kan geven, en dat deed ik dus altijd met de +/-. Als ik extra gas geef, en ik raar dat annaloge sticky aan, springt hij naar het middden = 50%