Door Laszlo - woensdag 28 november 2001 09:42
--------------------------------------------------------------------------------
quote:

--------------------------------------------------------------------------------
Op woensdag 28 november 2001 09:08 schreef John_Hoek het volgende:
Voor de lezers hier die nooit een FAQ lezen waar eea in vermeld staat over mijn flashtooltje, heb ik het maar hier gepost.
....
Ik heb je tooltje gebruikt. Geen problemen maar wel een opmerking. Het is niet helemaal duidelijk of het flashen nu daadwerkelijk gelukt was.
Daar ik Powerstrip al had draaien, stond deze al op 275/275. Als je defaults aanklikt, dan zet ie ze keurignetjes weer op 250/250.
Gelukkig had ik nog een xp partitie waar ik de kaart nog niet op geinstalleerd had. Daar gaf powerstrip wel in een keer 275/275 aan. Hieruit kan ik dus concluderen dat het gelukt was (toch?).
Wat leuk geweest zou zijn is:
- een log file - met daarin wat info over het flashen zelf.
- een pause - nadat de bios geflasht wordt, zie ik snel wat info voorbij schieten en daarna krijg ik 'successful' - ik ben benieuwd wat er op die vorige pagina stond.
Toch nog bedankt voor je bijdrage!
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet zo goed wat het flashen extra deed, behalve dan de 275/275 standaard en _mogelijk_ meer betere spanning op het geheugen. In de praktijk heb ik geen stabiliteitsverbeteringen heb of betere overclockresultaten. Heeft iemand anders wel merkbare/aantonbare verschillen kunnen boeken?
Groetjes, Laszlo
Andwoord:
----------
ten eerste kan je zien of je een OEM BIOS hebt, of een Retail, als je in Powerstrip reset to defaults even aanklikt en dan apply. dan geeft het de werkelijke snelheid aan die standaard in de BIOS staat.
wat het flashen doet is werkelijk een andere BIOS gebruiken/flashen op je Radeon en die wat andere settings heeft; waaronder een hogere kloksnelheid. Er zitten meer verschillen tussen een OEM en retail, want als je de BIOSsen onderling vergelijkt, blijken er vele verschillende bytes te zijn. Dus niet alleen maar een paar geheugensettings. er moet meer aan de hand zijn! I'm sure!
Hierboven staat het nl. al vermeld. meerdere postings geven aan dat een retailBIOS iets stabieler is en waarom ik denk dat DAT ook zo is
En voor de geinterresseerden onder ons? Sla dit maar over, want is toch niet interressant...
Wat betrefd het flashprogramma kan ik een kleine toelichting geven: voordat ik kan flashen moest ik een copy maken van de databestanden in het geheugen ter backup nadat ik het ATI flashprogramma al gedeeltelijk gestart had en de verificatie daarmee omzeilde op de bijbehorende databestanden...

, dan patch ik in principe even snel dit programma en wat gegevens in de databestanden zelf, zodat de juiste serial PROM gegevens bekend zijn. Het gepatchte ATI flashprogramma gaat dan deze (aangepaste) databestanden gewoon verder verwerken en de flash of backup juist uitvoeren. De aanpassinkjes zijn ook nog wat andere andere dingetjes in het flashtooltje zelf, zodat de FlashPROM-lock ed. uitgezet wordt, het verteld dat er een serial PROM ipv. een parallele is toegepast en welke voltagesettings ervoor nodig zijn en tot slot dat er een R200 core inzit en de in/out timings goed staan (many trial and error

) dit totdat eea op de Radeon 8500 goed werkte! Daaromheen heb ik een mooi simpel menuutje gemaakt voor de wat simpelere zielen onder ons...
Wat er na het flashen gebeurd is dat de gebufferde orginele flashprogramma die in het geheugen staat weer terug geschreven wordt naar de flashdirectory zelf. Dit is dus ook de reden dat je het programma ALTIJD juist moet afsluiten, anders zitten er fouten in het flashprogramma! Als je dan een tweede keer start krijg je rare foutmeldingen etc. etc.
Isse simple, of toch niet?! Ik dacht het toch niet... heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om het werkend te krijgen en dat rare ATI flashtooltje toch voor de gek te houden. reverse engineering is a Hell of a job to do!...
Klingt allemaal simpel, echter is het dus niet!
Klingt allemaal simpel om te doen, maar ga er maar aan staan!