Ik heb veel ervaring met Windows vanaf de eerste versies,
zowel professioneel als voor thuisgebruik.
Elke nieuwe versie betekende verbeteringen, hoewel de eerste versie, 3.2, erg stabiel was, maar daar kun je nu vrijwel niets meer mee.
Windows ME is volledig overbodig geweest naar mijn mening, en barst van de bugs. Als je geluk hebt heb je hier geen last van gehad.
Windows 98 is vooral geliefd door de game fanaten.
De ware explosie van (3D) game-releases is juist in deze periode ontstaan.
Praktisch alle games zijn hiervoor ontworpen, waardoor je meestal alleen problemen krijgt door de hardware en/of drivers.
Windows NT was bijna alleen geschikt voor professionele toepassingen, omdat er niet of nauwelijks plug-and-play ondersteuning was, en voor games is hij al helemaal niet geschikt.
Windows 2000 Pro is zeer stabiel en is tot in de puntjes naar je eigen hand te zetten.
Er is zeer veel mogelijk qua systeeminstellingen, doordat je heel diep in het systeem kunt komen via het configuratiescherm.
Doordat het gebaseerd is op NT, is het niet geschikt om hier alle games probleemloos mee te spelen, maar de meeste doen het goed, is mijn ervaring.
Wel is het een systeem die voor heel veel software speciale Win2K drivers nodig heeft. Win98 of NT drivers zijn dan niet te gebruiken.
Wat dat betreft kan Windows 2000 problemen geven.
Verder ben ik zeer tevreden over dit systeem, nauwelijks blauwe schermen, en die worden meestal veroorzaakt door fouten in de hardware, niet de software.
Windows XP heb ik over Windows 2000 heen geïnstalleerd met behoud van alle installaties van software en instellingen.
Dit werkt heel goed, en tijdens de installatie kun je aangeven of het systeem meteen maar even moet kijken naar beschikbare driver-updates. Heel goed!
Logisch trouwens dat praktisch alle hard- en software door Windows XP qua drivers ondersteund worden. Het zijn immers bestaande dingen en WinXP is nieuw.
Bij latere hard- en software zullen de drivers op de CD dan ook niet toereikend zijn.
Maar door de slimme online updatemogelijkheid tijdens installatie van iets nieuws verwacht ik hier geen problemen mee.
Alles bij mij is en blijft voorlopig FAT32 vwb de schijf van het besturingssysteem, simpelweg vanwege de toegankelijkheid onder DOS, wat soms nodig kan zijn, vooral wanneer je een serieuze systeemcrash hebt, en je je data alleen nog onder DOS veilig kunt stellen!
Als test heb ik een paar dagen later Windows XP ongedaan gemaakt, dus terug naar Windows 2000 Pro.
Gevolg was dat m'n systeem niet meer wilde opstarten!
Ik had vantevoren al een image gemaakt voor de zekerheid, dus dat was snel verholpen.
Maar laat het een waarschuwing zijn wanneer je een upgrade uitvoert.
Het is zowieso zeer aan te raden een image te maken van je systeemschijf met alle geïnstalleerde meest gebruikte software. Zo kun je in geval van serieuze problemen snel terug naar een nieuwe installatie.
Blijf daarnaast regelmatig overige zaken apart backuppen, zoals je email-bestanden, documenten, saves van games etc.
Gebruik altijd wanneer mogelijk een aparte schijf (geen partitie!!!) voor je besturingssysteem en andere installaties. Zet documenten, downloads etc. op andere schijven. Dit kan een hoop ellende en kwijtraken van bestanden voorkomen!
Hele grote schijven (groter dan 60 GB) zijn geweldig, maar let wel op de hoeveelheid die evt. gebackupt moet worden, alsook de tijd die het kost zo'n schijf te defragmenteren!
Over WinXP ben ik heel tevreden, maar ik vind het zeker geen grote openbaring. Als je Windows 2000 gewend bent, zal het heel vertrouwd overkomen, en kun je er makkelijk mee werken.
Het grote voordeel van WinXP vind ik de stabiliteit en gebruiksmogelijkheden van Win2K met de meestal goede ondersteuning van spelletjes e.d. van Win98.
Zorg wel voor een snel systeem met VEEL geheugen.
Win2K vraagt veel, maar om lekker soepel te werken met XP raad ik zeker 256 MB als minimum aan!
Mijn conclusie is dan ook:
Heb je Windows 2000 en ben je geen gamesfanaat, bespaar je dan het geld van de upgrade.
Heb je Win98 of Win2K en ben je gek op 3d-games, ga dan als de sodemieter upgraden!
Ik hoop dat dit een nuttige bijdrage is geweest voor het forum.
Groetjes,
blinkie
Wellicht overbodig, maar voor de fanatiekelingen de gegevens van mijn systeem:
cpu: Pentium 4 1.7 GHz
mem: 512 MB PC800 RIMM
mobo: Gigabyte GA-8ITXR
dvdrom: Pioneer 106s
cdrw: Plextor 12/4/32 SCSI extern
contr.: Adaptec 2940 U2W
maindisk: Seagate 9GB UWSCSI
secdisks: IBM 45 GB 7200rpm
IBM 40 GB 7200rpm
zipdrive: Iomega 250 SCSI extern
sound: Creative SB Live! 5.1 dig in/out
Overige zaken zoals scanner/printer/muis/toetsenbord zijn nauwelijks afhankelijk van je systeemconfiguratie, dus noem ik ze niet.