Accepteren? Ik kan niet accepteren dat God bestaat. Dat zou weer zijn alsof ik tegen mezelf beweer: 'God bestaat'. Mijn bewustzijn zal terug zeggen: 'Lazer op joh, ik heb redenen genoeg gehoord in je bestaan tot nu toe om aan te nemen dat het niet zo is.'. God is voor mij geen optie: zelfs als ik zou willen, dan weet ik teveel van de complexe schoonheid van de wereld om enige reden te zien tot het geloven in God. Idem met al die anderen verschijnselen.Kyori schreef:
Waarom kan ik het dan wel
[..]
Het heeft bij mij weinig met geloven te maken, eerder met het accepteren van iets en er later van overtuigd zijn, omdat er geen reden is om van de acceptatie af te stappen.
De enige optie. Of je hebt jezelf gehersenspoeld, dat kan ook: dan geloof je het nu inderdaad, maar of het een gezonde manier van tot het geloof komen is?Dat is jouw visie.
Weet je dat de astrologie aardig ingedeukt is nadat men ooit een groot onderzoek met professionele astrologen, die allen heilig in hun werk geloofden, hebben gedaan, waarbij ze, tot hun eigen stomme verbazing, niet eens geboortedata en horoscopen bij elkaar konden leggen? Ze kregen alle informatie over de mensen die ze maar wilden en nog konden ze de link niet maken: de link op basis waarvan ze normaalgesproken zoveel voorspellen. Er zijn er een redelijk aantal mee gestopt nadat was aangetoond dat ze niet konden wat ze tot dan toe door selectief te onthouden dachten te kunnen. Of is astrologie wel onzin? Zoja, waarom dat wel en wat is het verschil met de rest?Op een gegeven moment wilde ik iemand onderuit halen op het gebied van magie en toekomstvoorspelling, door diegene mijn toekomst te laten voorspellen, maar het nog niet tegen mij te vertellen. Tevens liet ik diegene een spreuk over mij uitspreken.
De kracht van suggestie is erg groot. Als ik constant zeg dat je hoofdpijn hebt, dan zal je vanzelf hoofdpijn krijgen (dit soort experimenten zijn wèl gedaan).De spreuk was er eentje die bij mij een angst op zou wekken voor spinnen. Iedereen die mij kent, weet maar al te goed dat ik juist voor spinnen absoluut niet bang ben. Die week was dat dus wel het geval, zonder enige aanwijsbare reden. De voorspellingen waren ook uitgekomen.
Als je enig verstand van de evolutietheorie had, zou je dit nooit zeggen. Mensen en de huidige mensapen stammen van dezelfde voorouder af. Verder zou ik graag je argumenten tegen de menselijke afstamming van die voorouder willen horen, in een aparte draad. Lees alsjeblieft wel eerst de FAQ op de website van alt.talkorigins, de newsgroup waar sinds het bestaan van het internet de oorsprong van de mens worden bestudeerd en waar een groot archief over alle argumenten voor en tegen wordt bijgehouden.Ik geloof wel in evolutie na de creatie van iets, maar niet in evolutie vanuit het oogpunt dat de mens af zou stammen van de aap, dat vindt ik grote nonsens.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?