als je eenmaal in het moeras zit, kom je er maar moeilijk uit!
zorg dat je er niet in komt!
niet teveel denken, meer doen!
zorg dat je er niet in komt!
niet teveel denken, meer doen!
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Anoniem: 47897
Damn dit verhaal lijkt veel op mijn verhaal..Op zaterdag 02 februari 2002 02:14 schreef Heatstink het volgende:
Als sinds enkele jaren (altijd al), heb ik moeite om te willen leven. Ik heb al vele psychiatrische onderzoeken moeten ondergaan, en ze zeiden dat ik hoogbegaafd was (IQ 150-160 of zo) en dat ik asperger had. Asperger is een speciale, 'lichtere' vorm van autisme. (Op de Nederlandse tv was er trouwens een uitzending over asperger, ik woon wel in belgië maar ik heb het toch gezien.)
Nu denk ik steeds aan zelfmoord (al vanaf dat ik het woord ken), aan waarom ik eigenlijk nog leef, van kindsaf wordt ik gepest, scheef bekeken en als raar bestempeld, hoewel ik er normaal uit zie. Om niet op te vallen moet ik al héél veel toneel spelen. Ik heb problemen met sociale contacten en gevoelens van mijn eigen kan ik niet goed uitdrukken, en van anderen kan ik ze niet goed interpreteren. Ik voel me altijd eenzaam, misbegrepen en zinloos, en elke dag elk uur elke minuut elke seconde wordt ik er mee geconfronteerd. Op school zeggen ze ook dat ik er een eind aan moet maken.
Eigenlijk heb ik nog nooit echt gelukkig kunnen zijn. Elke keer dat een ander dolgelukkig zou zijn, was ik misschien gewoon niet zoooo ongelukkig als anders. Het moet verrijkend zijn denk ik, echt geluk. Ik zal het wel nooit kunnen meemaken.
Over zelfverminking (enkele berichten hierboven): ik heb dat ook gedaan en doe dat nog, ik vemink me zelf met een mes of zo als ik kwaad ben, op mij bovenarm of zo, een plaats waar niemand het kan zien. Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen en die pijn dat verdooft even, ik moet toch al zoveel pillen slikken, misschien heb ik daarom geen pijn.
Als ik zelfmoord zou plegen zou het met een revolver zijn, de kans dat je als een kasplant verder moet leven na een overdosis is groot, en jezelf ophangen of zo is ook moeilijker, een geweer is een makkelijkere weg denk ik.
Meteen ook een van de grootste redenen waarom ik dit nog niet gedaan heb.
Over mijn ouders zit ik eigenlijk niet zoveel in voor na mijn dood, het klinkt misschien hard, maar ik voel geen enkele affiniteit met hen, en ik zou ze ook niet missen. Waarschijnlijk vinden jullie dit ziek klinken, en waarschijnlijk hebben jullie gelijk ook.
Ondertussen heb ik nog een gebroken hart ook (al veel te lang), het is mijn eigen domme schuld dan ook nog. Als je alles gelezen hebt kan dit wat contradictorisch klinken, maar ik denk dat ik gewoon een onderscheid maak tussen veronderstelde genegenheid/liefde en liefde die niet vanzelfsprekend is.
Waarom leef ik eigenlijk, wie zou er wat om geven, om mij, ik heb geprobeerd echt waar met de mensen begaan te zijn, vrienden te maken enz. maar het gaat gewoon niet. Of ze nu morgen, volgende week of binnen 75 jaar een zerk boven mijn kop zetten: wat i het verschil? 1 dag, 1 week of 75 jaar verdriet?
Nu ik er zo over nadenk is de kans dat ik binnen één/enkele maanden/jaren nog zal leven, niet echt bijster groot, maar ik hoop dat er door deze topic en de mensen die gepost hebben, er toch nog iemand een mooi leven kan hebben.
dat hoop ik echt
nog veel geluk (nee niet succes, alles draait om succes en prestaties nu en dat steekt echt tegen) in dit leven of in een ander, en mochten we elkaar daar tegenkomen, tot dan
b.t.w. ik heb dit twee keer moeten tijpen omdat m'n pc
gecrasht was pfffff
nicholas.taylor@pandora.be
Anoniem: 49130
kleef met je mee man... ik heb precies hetzelfde, en ben zelf ook al door diepe dalen gegaan (verminking etc)Op zaterdag 02 februari 2002 02:14 schreef Heatstink het volgende:
Als sinds enkele jaren (altijd al), heb ik moeite om te willen leven. Ik heb al vele psychiatrische onderzoeken moeten ondergaan, en ze zeiden dat ik hoogbegaafd was (IQ 150-160 of zo) en dat ik asperger had. Asperger is een speciale, 'lichtere' vorm van autisme. (Op de Nederlandse tv was er trouwens een uitzending over asperger, ik woon wel in belgië maar ik heb het toch gezien.)
Nu denk ik steeds aan zelfmoord (al vanaf dat ik het woord ken), aan waarom ik eigenlijk nog leef, van kindsaf wordt ik gepest, scheef bekeken en als raar bestempeld, hoewel ik er normaal uit zie. Om niet op te vallen moet ik al héél veel toneel spelen. Ik heb problemen met sociale contacten en gevoelens van mijn eigen kan ik niet goed uitdrukken, en van anderen kan ik ze niet goed interpreteren. Ik voel me altijd eenzaam, misbegrepen en zinloos, en elke dag elk uur elke minuut elke seconde wordt ik er mee geconfronteerd. Op school zeggen ze ook dat ik er een eind aan moet maken.
Eigenlijk heb ik nog nooit echt gelukkig kunnen zijn. Elke keer dat een ander dolgelukkig zou zijn, was ik misschien gewoon niet zoooo ongelukkig als anders. Het moet verrijkend zijn denk ik, echt geluk. Ik zal het wel nooit kunnen meemaken.
Over zelfverminking (enkele berichten hierboven): ik heb dat ook gedaan en doe dat nog, ik vemink me zelf met een mes of zo als ik kwaad ben, op mij bovenarm of zo, een plaats waar niemand het kan zien. Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen en die pijn dat verdooft even, ik moet toch al zoveel pillen slikken, misschien heb ik daarom geen pijn.
Als ik zelfmoord zou plegen zou het met een revolver zijn, de kans dat je als een kasplant verder moet leven na een overdosis is groot, en jezelf ophangen of zo is ook moeilijker, een geweer is een makkelijkere weg denk ik.
Meteen ook een van de grootste redenen waarom ik dit nog niet gedaan heb.
Over mijn ouders zit ik eigenlijk niet zoveel in voor na mijn dood, het klinkt misschien hard, maar ik voel geen enkele affiniteit met hen, en ik zou ze ook niet missen. Waarschijnlijk vinden jullie dit ziek klinken, en waarschijnlijk hebben jullie gelijk ook.
Ondertussen heb ik nog een gebroken hart ook (al veel te lang), het is mijn eigen domme schuld dan ook nog. Als je alles gelezen hebt kan dit wat contradictorisch klinken, maar ik denk dat ik gewoon een onderscheid maak tussen veronderstelde genegenheid/liefde en liefde die niet vanzelfsprekend is.
Waarom leef ik eigenlijk, wie zou er wat om geven, om mij, ik heb geprobeerd echt waar met de mensen begaan te zijn, vrienden te maken enz. maar het gaat gewoon niet. Of ze nu morgen, volgende week of binnen 75 jaar een zerk boven mijn kop zetten: wat i het verschil? 1 dag, 1 week of 75 jaar verdriet?
Nu ik er zo over nadenk is de kans dat ik binnen één/enkele maanden/jaren nog zal leven, niet echt bijster groot, maar ik hoop dat er door deze topic en de mensen die gepost hebben, er toch nog iemand een mooi leven kan hebben.
dat hoop ik echt
nog veel geluk (nee niet succes, alles draait om succes en prestaties nu en dat steekt echt tegen) in dit leven of in een ander, en mochten we elkaar daar tegenkomen, tot dan
b.t.w. ik heb dit twee keer moeten tijpen omdat m'n pc
gecrasht was pfffff
nicholas.taylor@pandora.be
Anoniem: 51536
Afkomstig uit deze draad:-NuKeM- schreef:
[Iets erg kortzichtigs]
Dan ben jij niet in staat te begrijpen wat er in het hoofd van een zelfmoordenaar omgaat. Wees gelukkig dat het in jouw hoofd nooit zo zwart geweest is. Eenieder die het zwart kent begrijpt zelfmoord. Begrijpt dat zelfmoord geen keuze is, maar een logisch gevolg van het niet kunnen omgaan met de opgestapelde stress in iemands leven.
Iemand die zelfmoord pleegt is misschien zwakker dan jij, zwakker in de zin van een lagere stress-resistentie hebbende. Maar hij/zij kan ook gewoon met veel meer stress dan jij hebben moeten leven. Dat kan je slechts weten als jij zijn/haar leven had geleefd en al-dan-niet hetzelfde had gedaan.
Zelfmoordenaars zijn zelden zelf direct verantwoordelijk te houden voor hun actie; geestelijk gestoorden hou je nu eenmaal niet verantwoordelijk voor hun acties.
[Ja, zelfmoord plegen is een geestelijke stoornis in elke zin waarin geestelijke stoornissen zinvol te definieren zijn; denk eerst na over die definitie voor commentaar op mijn typering te leveren. Geestelijke stoornissen ontstaan buiten iemands eigen directe invloed; een onvermogen tot die invloed kan je zwakte noemen. Ik noem het: pech. Er is niets mis met geestelijke stoornissen.]
Dan sta je achter iedere beslissing tot zelfmoord, alleen zie je dat zelf niet in omdat je een belachelijk onderscheid tussen 'echte' psychiatrische gevallen en 'aanstellers' in je hoofd hebt.Als je een (ik zeg maar even wat) hormonaal probleem hebt dat je een bepaalde manier van denken oplegt waarmee je niet kan leven + de geneesmiddelen werken niet of zijn er niet (of je weet niet dat je en psychiatrisch geval bent) dan sta ik ten volste achter je beslissing om zelfmoord te plegen!
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Jij noemt het dan maar belachelijk.[..]
Dan sta je achter iedere beslissing tot zelfmoord, alleen zie je dat zelf niet in omdat je een belachelijk onderscheid tussen 'echte' psychiatrische gevallen en 'aanstellers' in je hoofd hebt.
Ik heb zelf ook best vaak last gehad van die gevoelens. Vorig jaar rond oktober kreeg ik een zware depressie en die heeft ongeveer drie maanden geduurt. Toen kreeg ik een lieve vriendin en dat heeft me wel uit die depressie geholpen. Helaas maakte zij het om een niet opgegeven reden uit en dat was de reden dat ik ongeveer weer een maand depressief was...Op zaterdag 04 mei 2002 22:55 schreef -NuKeM- een hele hoop onzin:
Ga alsjeblieft geen grapjes lopen maken over zo'n onderwerp. Waarschijnlijk (ik weet het eigenlijk wel zeker) ben jij nog nooit in een uitzichtloze situatie terecht gekomen. Het lijkt erop dat jij het erg leuk vind om in zo'n serieus topic nog even lekker rond te schoppen
Dit heb ik ook gedaan en eerlijk gezegd kreeg ik wel het idee dat het hielp aangezien ik er zo van schrok dat ik in m'n arm had zitten snijden. Met de meeste mensen kon ik er moeilijk over praten; ik wou het ook niet met iedereen, maar met een aantal vrienden heb ik het geluk dat ze dat wel begrijpen.Over zelfverminking (enkele berichten hierboven): ik heb dat ook gedaan en doe dat nog, ik vemink me zelf met een mes of zo als ik kwaad ben, op mij bovenarm of zo, een plaats waar niemand het kan zien.
Nee, ik begrijp niet wat je bedoelt. Niemand maakt het zichzelf *expres* moeilijk in zijn hoofd. Mensen krijgen het gewoon moeilijk in hun hoofd. Daar kunnen ze ook niets aan doen. Als jij denkt dat dat wel kan, mag je even het verschil haarfijn uitleggen.-NuKeM- schreef:
Jij noemt het dan maar belachelijk.
Er is een duidelijk verschil tussen mensen die het zichzelf moeilijk maken en mensen die er niet aan kunnen doen dat ze het moeilijk hebben!
[..]
dit wil ik er wel nog even bijzeggen: ik bedoel eigenlijk mensen die het zichzelf moeilijk maken in hun hoofd en mensen die er niet aan kunnen doen dat ze het moeilijk hebben in hun hoofd... als je snapt wat ik bedoel...
Niemand maakt het zichzelf *expres* moeilijk in zijn hoofd.Nee, ik begrijp niet wat je bedoelt. Niemand maakt het zichzelf *expres* moeilijk in zijn hoofd. Mensen krijgen het gewoon moeilijk in hun hoofd. Daar kunnen ze ook niets aan doen.
Als jij denkt dat dat wel kan, mag je even het verschil haarfijn uitleggen.
Dat is een feit.Er is natuurlijk een verschil tussen een zelfmoordpoging doen voor de aandacht en echt zelfmoord plegen. Maar van de eerste categorie slaagt zeer weinig en van de tweede zeer veel.
Sterker nog, ze hadden liever dat het niet zo was, maar hun denkprocessen lopen nu eenmaal zo . Door een combinatie van nature en nurture.-NuKeM- schreef:
Niemand maakt het zichzelf *expres* moeilijk in zijn hoofd.
Expres bedoel ik niet. Ze maken het zichzelf gewoon moeilijk soms, expres of niet expres (vooral die laatste waarschijnlijk).
Dat ben je een ongeinformeerde, bevooroordeelde gelukkigerd, die nog nooit depressie heeft gehad of van dichtbij heeft meegemaakt.Mensen krijgen het gewoon moeilijk in hun hoofd
Zomaar? Nee ik denk het niet. Er is altijd een oorzaak.
Die oorzaak is meestal of 'chemisch' (of hoe moet ik het nu zeggen) of een 'gedachtenkrul' die ontstaat door één of ander voorval bijvoorbeeld.
Zo vind ik een depressie een 'luxeziekte'.
Haarfijn ga ik het hier niet uitleggen, ik vind het nogal duidelijk op zich.
Ik vind ze niet echt zielepoten, toch niet als ze niet bij de pakken blijven zitten (wat je wel doet als zelfmoord een oplossing voor je blijkt).Op zondag 05 mei 2002 00:57 schreef WOmBaT het volgende:
Ik snap best dat er mensen zijn die te koop lopen met zelfmoord en dat is gewoon een regelrecht vraag om aandacht.
Wat dat betreft kan ik je uitlatingen wel begrijpen. Het gaat mij echter om de mensen die wel met problemen zitten. Die hebben die problemen niet expres en ik vind het dan ook simpel om deze mensen af te doen als zielepoten.
Ik hoop het niet voor je, maar ik denk dat jij nog eens verbaasd staatOp zondag 05 mei 2002 01:26 schreef -NuKeM- het volgende:
Maar zelfs dan zou ik nooit denken aan zelfmoord, daar ben ik zeker van!
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...
Ja, natuurlijk hebben ze het liever niet zo[..]
Sterker nog, ze hadden liever dat het niet zo was, maar hun denkprocessen lopen nu eenmaal zo . Door een combinatie van nature en nurture.
Ik ben inderdaad een bevooroordeelde gelukkigerd, die nog nooit depressie heeft gehad[..]
Dat ben je een ongeinformeerde, bevooroordeelde gelukkigerd, die nog nooit depressie heeft gehad of van dichtbij heeft meegemaakt.
Lees het door mij gequote stuk nog maar eens. Ken je het zwart?
Ik moet mij inderdaad verontschuldigen om mijn eerste post hier die nogal bot was, inderdaad.Op zondag 05 mei 2002 01:46 schreef xentric het volgende:
[..]
Ik hoop het niet voor je, maar ik denk dat jij nog eens verbaasd staat
te kijken van jouw eigen denken als je een keertje een goeie depressie
induikt.
Maargoed, je hoeft de anderen niet te geloven...
Maar een beetje meer tact met een onderwerp als dit is ook niet verkeerd.
Ik denk dat jouw uitspraken best pijnlijk zijn voor mensen die dit lezen
en in dezelfde toestand verkeren als de topic starter.
Aangezien tact iets is dat je door de jaren heen leert denk ik dat jij
ooit in zal zien dat jouw uitspraken wel heel erg bot zijn.
Tuurlijk heb jij recht op jouw eigen visie en redenering, das een goedeOp zondag 05 mei 2002 02:05 schreef -NuKeM- het volgende:
Ik moet mij inderdaad verontschuldigen om mijn eerste post hier die nogal bot was, inderdaad.
Ik begreep na het lezen van deze hele topic echter niet waarom sommige mensen toch zo kortzinnig kunnen zijn om aan zelfmoord te kunnen denken. Het maakte mij kwaad, vandaar de botheid van die post. Die botheid neemt wel niet weg dat de achterliggende gedachte wel blijft bestaan bij mij.
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...
En daardoor kan je eigenlijk niemand verantwoordelijk houden voor een zelfmoord. Veruit de meeste geslaagde zelfmoorden worden gepleegd door mensen die gewoon echt niet meer willen, om wat voor reden dan ook. Wat jij in je hoofd hebt, waar jij om lacht, zijn de 16jarige pubertjes die een zelfmoordpoging doen om aandacht te krijgen.-NuKeM- schreef:
Ja, natuurlijk hebben ze het liever niet zo
Ik geef je inderdaad gelijk dat een zelfmoordgedachte kan gevoed worden door zowel de (soms ondoorgrondbare) invloed van de natuur als van de opvoeding.
Achteraf gezien ja. Maar op dat moment zie je dat niet. Als je persoonlijkheidsstructuur zo is dat je niet met de stress om kan gaan, kan het zijn dat je richting depressie of zelfmoord gaat. Het is heel arrogant om te denken: "ik heb ergere problemen gehad en ben niet depressief geworden, dus ik vind het maar onzin dat die persoon wel depressief is geworden." Dan meet je namelijk andere mensen aan jezelf af, terwijl het geluk hebben dat je goed met stress om kan gaan zelden een persoonlijke verdienste is, maar meestal gewoon een gevolg van je opvoeding en je genen.achteraf gezien heel domme dingen om je druk over te maken).
Ik kan slechts zeggen dat ik zelfmoord begrijp omdat ik de geestesgesteldheid waarin dergelijke mensen zich bevinden ken. Dat is inmiddels lang geleden, maar dat ervaren geeft je wel begrip voor acties van anderen, ook al vind je ze nu overbodig, stupide en eeuwig zonde.Ik zal in ieder geval nog proberen die topic met het zwart erin eens na te lezen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt.Op vrijdag 19 oktober 2001 12:16 schreef sampoo het volgende:
Zelfmoordpogingen al dan niet succesvol zijn veelal een schreeuw om hulp.
Anoniem: 41805
Anoniem: 52581
Anoniem: 15031
Anoniem: 55033
[b]Pijn is volgens mij niet iets dat zo'n indruk kan maken en zo'n invloed heeft op je leven. Ik heb zelf op het randje van de dood gezeten door een aangboren afwijking. Ik heb operaties gehad die slecht en sommige zelfs niet te verdoven waren. Dit alles levert een hoop tegenslag op maar zelfmoord is nog nooit in me op gekomen. gelukkig zijn of niet kwam niet eens aan de orde. Ik was gewoon ziek...Nou moet ik toegeven dat ik erg nuchter ben opgevoed, maar toch blijf ik er bij dat je t allemaal veel te zwaar opvat. Je hebt pijn gehad, okee...dat was een teken van je lichaam dat er iets niet goed zat. tis gerepareerd en je kan weer verder.Op maandag 06 mei 2002 16:38 schreef TheRademaker het volgende:
Klinkt extreem......maar dat bestaat.
Veel mensen weten dat niet..... als ik op straat loop, dan zie je altijd van die jongeren die stoer proberen te doen enzo....van die jongeren die niet weten wat pijn is.
Dan vraag ik me af.....hoe zou jij nou eens reageren als je zo'n enorme pijn zou ervaren.
Of ze dan nog zo stoer zouden zijn....d8 ut niet.
Ik wed dat de kracht van zo'n enorme pijn ook al zou die 10 seconden duren, dat die voor de rest van hun leven hun houding en karakter zouden veranderen tegenover andere mensen.
Ik ben van mening dat een ongelovelijke fysieke of psychologische pijn mensen beter kan maken.
En met beter bedoel ik echt van een beter persoon....
Dit is waarom ik dat denk.
Een mens/dier/ras is op zijn aller aller best wanneer deze bedreigd word.
Of dat nou door een ziekte is...een vijand...een psychologisch lijden.
Ik zie niet helemaal wat hardlopen hier mee te maken heeft. Het is bekend dat hardlopers die zich over een grens proberen te pushen gewoon junkies zijn. je lichaam gaat een stof aan maken waar je aan verslaafd kan raken. dat je je goed gaat voelen, tsjaaaH...tis drugs he...dat van de verhoogde concentratie, gewoon een bijwerking...Zelfs de pijn van het pushen van jezelf bij hardlopen.
Ik liep altijd hard....daarbij probeerde ik mezelf weleens zo ver te pushen dat ik mijn lichaam ertoe dreef bepaalde functies(secunadaire levensfuncties) uit te schakelen.
Dit is eigenlijk heel gewoon bij marathonlopers.
Namelijk.....je pushed jezelf zover dat de pijn zo enorm groot wordt dat het lichaam je secundaire levensfuncties uitschakeld om te kunnen overleven.
Klinkt keihard....maar dit is eigenlijk goed voor lichaam en geest.
Hardlopers komen op zo'n moment op een hoger niveau....het is een ongelooflijk gevoel...ik denk dat je het kan vergelijken met een hoger niveau bereiken bij het mediteren.
Je voelt op een bepaald moment nix meer....het is alsof je zweeft....maar je lichaam blijft hardlopen.
je blijft ritmisch ademen...je lichaam raakt in een perfecte harmonie.
Je gaat op superhoog niveau denken....want het lichaam probeert te overleven, dit resulteert in een verhoging van je IQ tot maximum.
Ik heb veel boeken over hardlopen gelezen en bijna elke marathonloper heeft dit.
Anoniem: 14365
Dat betwijfel ik.TheRademaker schreef:
Feit is....steeds meer mensen plegen zelfmoord.
Anoniem: 34041
Waar slaat dit op? Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar zag zo snel geenr eactie hierop. Ken iemand die het geprobeerd heeft en dat is niet leuk om te horen wat er achter zit! En een hormonaal probleem is niet psychiatrisch dus dat slaat ook al nergens op. Iedereen die het wil of erover denkt zit met een psychiatrisch probleem. Het is echt niet: "Ik voel me niet zo fijn, daar is een flat, ik ga springen..."! Het is echt niet leuk, een jaar (?) geleden ongeveer is er hier iemand voor de trein gesprongen. Ik ken heel wat mensen die hem gekend hebben en zoiets is een grote schok. Veel mensen begrijpen het niet maar iedereen heeft overal een andere kijk op!Op zaterdag 04 mei 2002 22:55 schreef -NuKeM- het volgende: Aan de anderen (niet psychiatrische gevallen):
GET A LIFE (dus niet het omgekeerde!)
stelletje aanstellersjullie maken het alleen maar moeilijk voor de mensen met echte problemen (= de psychiatrische gevallen)!
Ja, ik ben daar wat ruw geweest (lees ook enkele posts later), maar het idee blijft.Op woensdag 08 mei 2002 11:51 schreef Xan het volgende:
[..]
Waar slaat dit op? Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar zag zo snel geenr eactie hierop. Ken iemand die het geprobeerd heeft en dat is niet leuk om te horen wat er achter zit! En een hormonaal probleem is niet psychiatrisch dus dat slaat ook al nergens op. Iedereen die het wil of erover denkt zit met een psychiatrisch probleem. Het is echt niet: "Ik voel me niet zo fijn, daar is een flat, ik ga springen..."! Het is echt niet leuk, een jaar (?) geleden ongeveer is er hier iemand voor de trein gesprongen. Ik ken heel wat mensen die hem gekend hebben en zoiets is een grote schok. Veel mensen begrijpen het niet maar iedereen heeft overal een andere kijk op!
Ik zie nou dat het al gepost is, ongeveer dan maar wil dit toch ff kwijt.
Anoniem: 34041
Anoniem: 42988
Anoniem: 18484
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq