Goed, in dit draadje mag natuurlijk geen korenwolf-reactie ontbreken. Allereerst wil ik Femme bedanken voor het feit dat hij de tijd heeft gevonden om het geheel te implementeren: bedankt en succes!
Ik wil graag reageren op Femmes eerste post en daarna nog een aantal vragen stellen.
• De PowerModder ziet de nieuwsartikelen als een gewone bezoeker en kan ook dusdanig als een normale bezoeker modereren.
• De extra PowerMod features kunnen gebruikt worden op de single post pagina's, bijv.
http://www.tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=380242 . Hier kan de PowerModder middels een formulier een reactie op een bepaald niveau vastzetten (daarna +/- 1 wijziging mogelijk door bezoekers).
Heel goed. Zo hoeft de powermod nooit na te denken of ie nu gewoon aan het modden is of aan het powermodden is: beide systemen zijn gewoon gescheiden. Ik heb lang nagedacht over op welke plaats en hoe je het PM-gebeuren het best zou kunnen implementeren. Het gebruik van de single post pagina's is eigenlijk gewoon geniaal.
Vraag: Kan de PM reacties naar elk niveau plaatsen, dus van -1 tot +4? En kan in gevallen waarin dat nodig is de mogelijkheid tot +/- 1 wijziging door bezoekers worden uitgezet?
• PowerMod kan reactieoordeel (informatief, troll enz) corrigeren en vastzetten? (lijkt me ook noodzakelijk omdat er vaak irritaties ontstaan door mensen die onterecht een troll achter hun posting krijgen terwijl de score evt wel juist kan zijn).<li>Postings die gepowermod zijn, zijn in de normale layout herkenbaar met een opvallend icoontje.
</li>
Daar ben ik heel blij mee.

De identiteit van de PowerModder moet bekend zijn. Is dit voor alle bezoeker zichtbaar of alleen voor mede-PowerModders en LA's?
De identiteit moet bekend zijn om de doodsimpele reden dat de user in kwestie in discussie moet kunnen gaan over de moderatie. Ik verwacht veel weerstand als we de powermoderaties 'stiekum' gaan uitvoeren.
Wat je misschien ook kunt doen is om de naam alleen bekend te maken voor mede-PM'ers, LA's én de betreffende user.
De anonimiteit van de modererende bezoeker vind ik wel belangrijk. Handmatige meta-moderatie lijkt me beter om foute moderators op te sporen. Een foute moderatie (en dan bedoel ik hard misbruik zoals onterechte trolls en flamebaits) kan anoniem uit de lijst aangeklikt worden en een strafpunt (gele/rode kaart oid) gegeven worden. Users die dan bijv. meer dan 3 strafpunten hebben, worden zichtbaar in een lijst en verliezen dan hun anonimiteit. De PowerModders kunnen vervolgens besluiten of iemand van zijn modrechten ontdaan moet worden (bijv. 3 onafhankelijke votes van 3 PowerModders = exit). De metamodbot kan dan helemaal afgeschaft worden.
Hier moet IMHO goed over worden nagedacht, want handmatige metamoderatie is heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk. Wat mij betreft blijft de metamodbot gewoon bestaan en kunnen powermods er in ieder geval voor zorgen dat er maatregelen getroffen worden als er één moderator uitspringt (door bijvoorbeeld alles 'first post' te modden). Een systeem met strafpunten en gele/rode kaarten is natuurlijk hartstikke leuk, maar eigenlijk zou ik je willen adviseren om daar juist niet aan te beginnen: dat kost alleen maar extra tijd en ik denk niet dat met het clubje powermodders de anonimiteit in het geding komt. Maak het jezelf dan niet te moeilijk en maak die namen gewoon zichtbaar. Op die manier springen er ook mensen uit die structureel verkeerd modden, maar wel sporadisch over verschillende draden en waarschijnlijk ook onbewust.
Postings op -2 niveau alleen zichtbaar voor LA's en PowerMods.
Ok. Ik neem aan dat PM's reacties ook op -2 kunnen zetten.
Vraag: Ik neem aan dat je PM's geen reactie-edit-rechten wilt toekennen. Kunnen PM's reacties ook markeren voor mensen die dat wel kunnen? Ik weet niet precies hoe ik het nu zelf bedoel (

), maar stel je een hele inzichtvolle en behulpzame reactie voor waarin een illegale link staat. Zo'n reactie zou ik liever niet op -2 dumpen, maar wat doe je wel?
Moderators moeten verkorte FAQ verplicht lezen voordat ze kunnen modden
Ik ga weer zeggen dat ik me blijf afvragen in hoeverre dat zin heeft. Leest men zo'n FAQ wel en wat moet er dan in? Voor Femme nog een keer (ik weet niet of hij het al eens gezien heeft): ik heb ooit eens het begin in elkaar geknutseld van een
moderatiecursus. Ik kan niet HTML-en en ik heb nog geen tijd gehad om het af te maken, maar dit idee is misschien ook in overweging te nemen; ik denk dat het resultaat dan beter is.
Verdeling modpunten moet aangepast worden. Minder punten voor newbies en meer voor ervaren t.netters. Hierbij kunnen allerlei factoren meegenomen worden zoals duur registratie user, modpoint recyclerate (hoeveel modpunten worden daadwerkelijk gebruikt), strafpunten door PowerMods enz..
Dat vind ik ook een goed idee, vooral de modpoint recyclerate zou ik belangrijk vinden. Worden deze 'extra's' tegelijk aangepast met de invoering van de powermod?
Users krijgen ergens een overzichtje van hun reacties van de afgelopen week met moderaties, PowerMod interventies en postings die op -2 zijn gezet (maar -2 zal zelden gebruikt worden).
Zo'n overzichtje lijkt me naar de users toe ook erg handig.
Vraag: Kan een dergelijk overzicht niet meteen gekoppeld worden aan de mogelijkheid om een overzicht te krijgen van al je geplaatste reacties. Ik zie er vaak mensen naar vragen en je moet ze dan op de omweg wijzen om in de reacties op je eigen username te zoeken. Als je username bijvoorbeeld 'intel' is, is dat dus onmogelijk.
Overige vragen die me nu te binnen schieten:
• Kan de powermod ook de score van reacties editten ná die bewuste 48 uur? Ik kan me voorstellen dat we in dat geval oorlog krijgen met de karmaberekening, maar misschien is het een idee om PM's tot 72 uur naderhand modrechten te geven en daarna de definitieve score vast te stellen. Ik vraag me eigenlijk wel af of het wenselijk is, maar ik zie te vaak reacties gemeld worden in TMF waarbij de 48-uurs grens net overschreden is.
• Is het misschien een idee om te implementeren dat het mogelijk is om een klein stukje tekst bij een powermoderatie te plaatsen. Op die manier kun je de moderatie enigszins verduidelijken. Misschien is het ook mogelijk om zo'n stukje tekst aan een reactie te hangen (waarbij het PM-icoontje zichtbaar wordt), zonder een moderatie uit te voeren. Op die manier kun je de user een boodschap meegeven, zoals bijvoorbeeld 'als je het niet eens bent met de moderatie, kun je beter je reactie niet editten, maar gewoon een topic plaatsen op TMF'.
• Komen er duidelijke links naar het TMF? Ik verwacht vooral in het begin veel discussie en het moet voor de grootste newbie duidelijk zijn dat ie die hier mag houden en niet op de frontpage.
• Komt er voor nieuwsposters de mogelijkheid om het scoregebied te verkleinen (dat je bij DPC en shorts alleen maar tot +2 of +3 kunt modden en dat de uitschieters (+4's dus) door PM's afgehandeld kunnen worden)?
• Krijgen PM's unlimited modpoints?
• Wat gebeurt er eigenlijk precies na een powermoderatie? Kun je dat instellen? Opties zijn: de users kunnen met +/- 1 finetunen, de users kunnen gewoon doorgaan met modden, alsof die PM er niet geweest was (een soort interventie dus), de PM kan de beoordeling van die reactie compleet resetten (users beginnen weer te modden met een weging van 1).
Goed, dat is zo op het eerste gezicht wat mij nu te binnen schiet. Zo, nu eerst een.... beetje nachtrust...
Never stop seeking what seems unobtainable...