Sorry maar basic noem ik geen programmeren.. assembly... dat IS programmeren!!
Anoniem: 121370
Misschien doel je op Wammes Witkop. DE MSX adept uit de jaren 80.Vampier schreef op 27 april 2003 @ 18:18:
Roland Witvoet... de naam komt me bekend voorik geloof door een persoon uit Gemert wat naar de naam Hugo luisterd
Ik weet dat jij erg bezig bent met computers en ook met de MSX... ik vraag me nog meer af waar ik je naam van ken... nouwjah goed...
Hoofdredakteur van een MSX blad naar ik me meen te herrineren.
Neej ik weet wie Wammes is... laten we maar stilhouden over Ronald hij was nogal 'boosjes' na onze laatste e-mail over dit topic.
Wammes wittekop is een alias... btw Wammes is ook lid van tweakers
Wammes wittekop is een alias... btw Wammes is ook lid van tweakers
Anoniem: 25016
Daar ben ik het zeker mee eenspulleke schreef op 26 augustus 2004 @ 10:57:
Sorry maar basic noem ik geen programmeren.. assembly... dat IS programmeren!!
Ik ben dan ook een ml programmeur op de msx.
Ik maakte eerst alleen maar dos tooltjes, maar ben nu bezig met een demo en later gaan we vast nog meer maken.
Ik moet alleen nog een moonsound op de kop zien te tikken, moet het nu allemaal met een emulator doen en ben daar niet zo blij mee.
Op een emulator draait het niet zo goed als op een echte msx.
ik heb zelf de volgende MSX setup:
Panasonic FS-A1GT
Novaxis SCSI iface
2Gb hdd
zip drive
SCC (f1-spirit + salamander met switch)
Roland SC-55
Philips Muziek module
4mb memory mapper
ik heb nog wel meer spul, maar deze setup wordt gebruikt, en het andere nog niet.
(m'n msx2 is weg, wordt momenteel omgebouwd tot msx2+)
http://www.msxsoft.nl/development.php
Hier zijn in ieder geval al twee goed bruikbare tools voor proggen.
Anoniem: 122386
Ik heb laatst een tas vol met MSX spul gekocht.
Met een heleboel bandjes, het was echt een feest der herkenning om al die spelletjes te laden en te spelen.
Ik snap niet dat ik ooit zo stom ben geweest om de MSX de deur uit te doen.
Ik ben geen programmeur ofzo, maar de games te spelen, dat is mijn nostalgie van de MSX.
Vroeger slechte cijfers op school omdat je alleen maar achter je MSXje zat.
Ik had een VG-8020.
Soms was je langer bezig met spelletjes kopieeren als dat je werkelijk de spellen speelde.
Met een heleboel bandjes, het was echt een feest der herkenning om al die spelletjes te laden en te spelen.
Ik snap niet dat ik ooit zo stom ben geweest om de MSX de deur uit te doen.
Ik ben geen programmeur ofzo, maar de games te spelen, dat is mijn nostalgie van de MSX.
Vroeger slechte cijfers op school omdat je alleen maar achter je MSXje zat.
Ik had een VG-8020.
Soms was je langer bezig met spelletjes kopieeren als dat je werkelijk de spellen speelde.
De F1-Spirit remake wordt voortgezet.. het stopte niet na www.remakes.org
openMSX 0.5.0 is al een paar daagjes uit
Jaaa het goede seizoen om weer wat te maken voor de MSX zit er weer aan te komen
Zelf hebben we Near Dark maar weer wat actiever gemaakt en het eerste resultaat was Soepfiskje - happy 10th birthday, welke we releasden op de MSX-meeting in Bussum. Maar er zit meer aan te komen... so sit tight and buckle up
ow je bedoeld de 1 chip msx?
Ik denk niet dat die bij Near Dark vandaan komt.
O ja, mijn laatste aanwinst:

De Sony HB-F1XD: MSX 2 met 64 kB RAM, 128 kB VRAM en een ren-sha turbo-schuifje.
Haha nou dat nou ook weer niet, maar lachen is dat project wel! Hopelijk breekt het een beetje door, want ik zou graag zo'n ding in mun auto bouwen... lcd schermpje eraan en ik zou helemaal de blits maken tussen het in auto's ingebouwde Playstation 2 geweld
ik kan hier in de US geen msx aankomen
dus daarom maar openMSX 0.5.0
Mwah, daar valt wel een mouw aan te passen. Het ligt er maar aan of het wat mag kosten. Ik heb gisteren nog 2 MSX-en naar Argentinië verzonden, dsu de US of A moet ook wel gaan.Vampier schreef op 04 november 2004 @ 01:33:
ik kan hier in de US geen msx aankomendus daarom maar openMSX 0.5.0
blueMSX 2.0 is gereleased 
www.blueMSX.com (ik ken de author irl zelfs
)
www.blueMSX.com (ik ken de author irl zelfs
[ Voor 28% gewijzigd door Vampier op 23-11-2004 19:33 . Reden: ik ben un pruts0r ]
Hopelijk is versie 2.0 wat stabieler dan 1.7 die ik van de week eens probeerde. Mijn anders stabiele pc ging na een uurtje volledig over z'n nek.... jammer dat daarmee ook weer aardig wat tekenwerk verloren ging
Ik denk dat Daniel Vik graag je bevindingen wil horen... ik ken hem persoonlijk (ga af en toe bij hem op bezoek in San Diego) hij stelt de feedback van zijn gebruikers erg op prijs.
Tot op nu nog geen enkele problemen gehad met versie 2.0
Op dit moment is het openMSX/C-bios team bezig met een openSource MSX bios om zo niet een copyright te schenden bij het uitbrengen van een emulator... maar om toch een emulator out of the box in staat te stellen om (rom) games te spelen 

Nu ben ik opzoek naar testers die af en toe een rommetje willen testen
developers zijn tevens welkom op irc.freenode.net #openMSX 
voor meer informatie
http://cbios.sf.net
http://www.vampier.net/cbios

Nu ben ik opzoek naar testers die af en toe een rommetje willen testen
voor meer informatie
http://cbios.sf.net
http://www.vampier.net/cbios
[ Voor 7% gewijzigd door Vampier op 12-12-2004 18:44 ]
Ok
afgelopen weekend zijn er weer wat updates geweest op het MSX front. Er zijn 2 updates uitgekomen ... ten eerste: C-BIOS 0.19 (Officieele Compatibility lijst) en Blue MSX 2.1 met de C-BIOS 0.19 release ingebakken in de zip file 
Binnenkort C-BIOS 0.20 als het zo doorgaat
en wederom een release van openMSX met gfx9000 mogelijkheden
/ OSD en een nieuwe versie van de front-end catapult
Binnenkort C-BIOS 0.20 als het zo doorgaat
Ik heb zelf meer nostalgische gevoelens bij mijn "good ol" Atari 800XL (64K)... Hier kon ik toen ook alles mee... incl. alles wat ik wilde maken in Assembly.... Ik gebruikte de MAC65 assembler... Kicken... een maat van me had een MSX... had er bijna zelf 1 gekocht..
Emulators rock.... MAME of de Atari emulator.... zo grappig om je oude rommel te kunnen draaien zonder dat je voor je TV moet gaan zitten.
Emulators rock.... MAME of de Atari emulator.... zo grappig om je oude rommel te kunnen draaien zonder dat je voor je TV moet gaan zitten.
Anoniem: 25016 schreef op dinsdag 31 augustus 2004 @ 18:40:
[...]
Daar ben ik het zeker mee eens
Ik ben dan ook een ml programmeur op de msx.
Ik maakte eerst alleen maar dos tooltjes, maar ben nu bezig met een demo en later gaan we vast nog meer maken.
Ik moet alleen nog een moonsound op de kop zien te tikken, moet het nu allemaal met een emulator doen en ben daar niet zo blij mee.
Op een emulator draait het niet zo goed als op een echte msx.
ik heb zelf de volgende MSX setup:
Panasonic FS-A1GT
Novaxis SCSI iface
2Gb hdd
zip drive
SCC (f1-spirit + salamander met switch)
Roland SC-55
Philips Muziek module
4mb memory mapper
ik heb nog wel meer spul, maar deze setup wordt gebruikt, en het andere nog niet.
(m'n msx2 is weg, wordt momenteel omgebouwd tot msx2+)
http://www.msxsoft.nl/development.php
Hier zijn in ieder geval al twee goed bruikbare tools voor proggen.
Anoniem: 83969
Tja, MSX... die goeie oude tijd. Wat mij betreft leeft MSX nog steeds! Ik ben vorig jaar en dit jaar nog naar Japan geweest, maar daar zijn de "Glory-days" wel over. Als je goed zoekt vind je nog wel wat. (je kan trouwens een reportage lezen op www.msx.org van de trip naar Japan)
Ik denk dat de MSX geest wel altijd blijft bestaan, en alleen maar meer nostalgie wordt. Herrinneringen aan leuke beurzen! Zandvoort, Tilburg... Goeie tijd met MSX Engine, mis het toch wel...
Maar ja... life goes on!
Greetz,
Remco van Nunen
Ik denk dat de MSX geest wel altijd blijft bestaan, en alleen maar meer nostalgie wordt. Herrinneringen aan leuke beurzen! Zandvoort, Tilburg... Goeie tijd met MSX Engine, mis het toch wel...
Greetz,
Remco van Nunen
Sven Keizer, svennevik at hotmail punt com ... weet niet 100% zeker... ik heb ook maar google gebruikt
Heb zelf een MSX Goldstar. FS-200 dacht ik. Met bandjes nog. En een Philips NMS 8250 met 256KB. Niet meer met de originele drive. Maar de nieuwere is dan ook iets sneller. MSX Dos Rom, zo een Philips sound dingens
en een vrachlading diskettes en wat ROMS.
Heb er nu geen plek voor dus ze staan in de kast. Maar als ik ga verhuizen en ik heb de zolder omgedoopt tot serverhok, maak ik zeker een hoekje waar ik deze oude glorie in ere herstel
Heb er nu geen plek voor dus ze staan in de kast. Maar als ik ga verhuizen en ik heb de zolder omgedoopt tot serverhok, maak ik zeker een hoekje waar ik deze oude glorie in ere herstel
Real men use Linux
Damn een MSX topic, geweldig zeg 
Helaas was ik in mijn MSX-tijd nog van dusdanige leeftijd dat ik er nooit hardware matig dingen van geleerd heb, het enige wat ik me kan herinneren is dat je er een floppy in stopte, het ding aan deed (of resette), dan kreeg je een menu (met heel veel strepen, volgens mij in het rood en blauw (dat herinner je je dan nog wel, vreemd genoeg) met de programma's/spellen op die diskette
Nou zat ik een maandje of 2 geleden op school wat te internetbrowsen op mijn laptop en kreeg het briljante idee om eens te kijken of er ook iets van een MSX emulator bestond, tikte "emerge -s msx" in en, jawel, daar was openMSX
Draait de meeste spellen feilloos, alleen jammer dat hij niet fullscreen wil maar dat went wel
Het is zo geweldig om die spellen van toen weer eens te spelen, ik noem: Boxing Konami, GP World, Galaga, Galaxians, Ghostbusters (die sinds openMSX 0.5.0 werkt
), Green Beret (die nog niet wil met openMSX helaas, maar dat komt vast nog wel), Nemesis, Tank Battalion, Yie Ar Kung-Fu en Yie Ar Kung-Fu 2 
Voor de liefhebbers heb ik voor deze post van alle games (behalve dus Green Beret) even een screenshotje gemaakt
Boxing
Galaga
Galaxians
Ghostbusters
GP World
Nemesis
Tank Batallion
Yie Ar Kung-Fu
Yie Ar Kung-Fu 2
Helaas was ik in mijn MSX-tijd nog van dusdanige leeftijd dat ik er nooit hardware matig dingen van geleerd heb, het enige wat ik me kan herinneren is dat je er een floppy in stopte, het ding aan deed (of resette), dan kreeg je een menu (met heel veel strepen, volgens mij in het rood en blauw (dat herinner je je dan nog wel, vreemd genoeg) met de programma's/spellen op die diskette
Nou zat ik een maandje of 2 geleden op school wat te internetbrowsen op mijn laptop en kreeg het briljante idee om eens te kijken of er ook iets van een MSX emulator bestond, tikte "emerge -s msx" in en, jawel, daar was openMSX
Draait de meeste spellen feilloos, alleen jammer dat hij niet fullscreen wil maar dat went wel
Het is zo geweldig om die spellen van toen weer eens te spelen, ik noem: Boxing Konami, GP World, Galaga, Galaxians, Ghostbusters (die sinds openMSX 0.5.0 werkt
Voor de liefhebbers heb ik voor deze post van alle games (behalve dus Green Beret) even een screenshotje gemaakt
Boxing
Galaga
Galaxians
Ghostbusters
GP World
Nemesis
Tank Batallion
Yie Ar Kung-Fu
Yie Ar Kung-Fu 2
edit:
Fullscreen kan gewoon met F11
[ Voor 6% gewijzigd door NoBody op 04-01-2005 05:34 ]
Hoi
Anoniem: 83969
Een goede, snelle en gebruiksvriendelijke emulator is bluemsx!
www.bluemsx.com
En voor de laatste info m.b.t. MSX, dat kan je vinden op www.MSX.org
Remco
www.bluemsx.com
En voor de laatste info m.b.t. MSX, dat kan je vinden op www.MSX.org
Remco
Reactie verwijderd...
Mod <hoe verwijder ik mijn eigen posts en als dat niet kan dan graag deze verwijderen>
Mod <hoe verwijder ik mijn eigen posts en als dat niet kan dan graag deze verwijderen>
ViNyL schreef op zaterdag 31 juli 2004 @ 19:29:
Nou dat is niet wat ik bedoel. De laatste keer dat ik de MSX gebruikte was dus op de basisschool ruim 12 jaar gelede het al oud. Dat stimuleert mij niet echt om de 587 andere posts te gaan lezen
[ Voor 47% gewijzigd door Darth Malak op 06-01-2005 14:51 ]
Ik ben blij dat je openMSX zo waardeertNoBody schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 04:10:
Damn een MSX topic, geweldig zeg
edit:
tip duw op f10 en type in : set scaler hq2x of set scaler 2xsai voor beter beeld.
Goh f11
Verder is catapult als uitgegroeid tot een volwaardige lanceerder voor openMSX (met real time communicatie) voor het aanpassen van scalers / midi poorten etc etc.
Er is ook een lanceerder project gestart voor de MSX gamers die graag snel een spelletje willen spelen en simpel een rom willen uitzoeken (zoals MAME)
En nog een leuke verassing

(c) Eric Boon / Patrick van Arkel
http://www.vampier.net/cbios/ voor de compatibility lijst van afgelopen week (1-1-2005)
blueMSX is ook erg goed bezig om een van de beste te worden... bleuMSX en het openMSX team werken hecht samen.
Voor meer informatie irc.freenode.net #openMSX waar de developer van BlueMSX ook langskomt.
EN ALLEMAAL NAAR DE MSX MEET IN OSS KOMEN!!
[ Voor 12% gewijzigd door Vampier op 07-01-2005 08:21 ]
ja het is inmiddels F12 geworden kwam ik achterVampier schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 08:16:
[...]
Ik ben blij dat je openMSX zo waardeertdaar doen we het voor
tip duw op f10 en type in : set scaler hq2x of set scaler 2xsai voor beter beeld.
Goh f11dan gebruik je nog een oude... de nieuwe is 0.5.0 (tenminste de officieele) ik ben lid van het openMSX development team (*juigt*) en op dit moment is het team erg hard bezig aan GFX9000 implementatie (die dus al werkt) tevens aan on screen Display / IPS patches etc etc.
Bedankt voor je tip, hoewel ik zelf het beeld op full screen (1280x1024) al erg goed vond, zou het best een mooie "improvement" kunnen betekenen (ik ken het effect van 2xSAI bij zsnes
Ben ook erg benieuwd naar die GFX9000 implementatie
Ik heb catapult nog niet (lanceer openmsx altijd vanuit console, op zich geen grote moeite), maar als ik het zo lees op de catapult homepage dan lijkt het me wel makkelijk, ga vanavond thuis (zit nu op mijn werk) even kijken of catapult al in de Gentoo portage tree is te vinden en anders compileer ik hem zelfVerder is catapult als uitgegroeid tot een volwaardige lanceerder voor openMSX (met real time communicatie) voor het aanpassen van scalers / midi poorten etc etc.
Er is ook een lanceerder project gestart voor de MSX gamers die graag snel een spelletje willen spelen en simpel een rom willen uitzoeken (zoals MAME)
Cool logo, ben benieuwdEn nog een leuke verassingC-BIOS is weer nieuw leven ingeblazen (een open source bios voor de MSX) ... naar alle waarschijnlijkheid gaat dit het nieuwe logo worden voor C-BIOS MSX2
[afbeelding]
(c) Eric Boon / Patrick van Arkel
http://www.vampier.net/cbios/ voor de compatibility lijst van afgelopen week (1-1-2005)
Ik heb hier op mijn werk geen IRC, maar zal er thuis zeker eens kijkenblueMSX is ook erg goed bezig om een van de beste te worden... bleuMSX en het openMSX team werken hecht samen.
Voor meer informatie irc.freenode.net #openMSX waar de developer van BlueMSX ook langskomt.
EN ALLEMAAL NAAR DE MSX MEET IN OSS KOMEN!!
Voor de rest; ga vooral door met de ontwikkeling van openMSX (en cbios natuurlijk), ik vind het een zeer goed initiatief

Hoi
openMSX 0.5.1 en C-BIOS 0.20 staan op het punt om hun finale test fase in te gaan
Is er nog iemand naar de MSX meeting in Oss geweest? Ja? een paar fotootjes/verslagje misschien?
Er staan wat grote releases op stapel wat betreft openMSX en blueMSX
Ik ben de afgelopen 2 weken hard bezig geweest aan een nieuwe rom database die door beide emu's zal worden ondersteund.
Op naar perfectie
Op naar perfectie
[ Voor 8% gewijzigd door Vampier op 27-02-2005 22:17 ]
openMSX 0.5.1 is uitgebracht 
http://openmsx.sf.net
en tevens een nieuw forum.
http://forum.openmsx.org
http://openmsx.sf.net
en tevens een nieuw forum.
http://forum.openmsx.org

[ Voor 24% gewijzigd door Vampier op 07-03-2005 08:09 ]
Mmm, dittopic is wel een beetje aan het afzakken. 
Ik heb gisteren mijn schuurtje opgeruimd en daardoor weer even met 1 van mijn MSX-en gespeeld. Het is een turbo R GT maar gek genoeg is dat niet eens mijn favoriete MSX. Ik doe eigenlijk veel te weinig met de mogelijkheden vanhet ding.
Gisteren heb ik een 8-kanaals interface kaart getest die ik een tijdje geleden gekregen had, met bijbehorend boek. Echt leuk, het ding hangt uiteraard aan de printerpoort en je bestuurt hem met LPRINT CHR$( B ) waarbij B een waarde tussen de 0 en 255 mag zijn. Nu alleen nog een leuk schakelingetje bedenken en een net programmatje schrijven.
Ik heb gisteren mijn schuurtje opgeruimd en daardoor weer even met 1 van mijn MSX-en gespeeld. Het is een turbo R GT maar gek genoeg is dat niet eens mijn favoriete MSX. Ik doe eigenlijk veel te weinig met de mogelijkheden vanhet ding.
Gisteren heb ik een 8-kanaals interface kaart getest die ik een tijdje geleden gekregen had, met bijbehorend boek. Echt leuk, het ding hangt uiteraard aan de printerpoort en je bestuurt hem met LPRINT CHR$( B ) waarbij B een waarde tussen de 0 en 255 mag zijn. Nu alleen nog een leuk schakelingetje bedenken en een net programmatje schrijven.
LPRINT CHR$(&B00000000) is makkelijker, hoef je t niet vanuit binair om te rekenen en kun je gewoon 1tjes plaatsen.Jazzy schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:41:
Mmm, dittopic is wel een beetje aan het afzakken.
Gisteren heb ik een 8-kanaals interface kaart getest die ik een tijdje geleden gekregen had, met bijbehorend boek. Echt leuk, het ding hangt uiteraard aan de printerpoort en je bestuurt hem met LPRINT CHR$(waarbij B een waarde tussen de 0 en 255 mag zijn. Nu alleen nog een leuk schakelingetje bedenken en een net programmatje schrijven.
ik heb volgens mij nog ergens een soort looplicht-programmatje liggen, idd dus op de lpt poort
Voor mensen die openMSX gebruiken is hier een wastlijst met cheats (had even niets te doen zullen we maar zeggen)
http://members.home.nl/parkel/dump/trainers.tcl
De fille in je openmsx/share/scripts dir zetten. F10 met de console en dan trainer_(je game naam) have fun
Binnenkort meer... ook voor blueMSX maar daar wordt aan gewerkt achter de schermen
http://members.home.nl/parkel/dump/trainers.tcl
De fille in je openmsx/share/scripts dir zetten. F10 met de console en dan trainer_(je game naam) have fun
Binnenkort meer... ook voor blueMSX maar daar wordt aan gewerkt achter de schermen
[ Voor 100% gewijzigd door Vampier op 04-04-2005 18:47 ]
Is het misschien een idee om al die emulator-stuf even in een apart topic te gooien? Nu ging het net weer even over 'echte' MSX-en en nu valt dat weer in het niet door dit lapje tekst.Vampier schreef op maandag 04 april 2005 @ 08:43:
Voor mensen die openMSX gebruiken is hier een wastlijst met cheats (had even niets te doen zullen we maar zeggen)
Ik waardeer je bijdragen wel hoor maar het lijkt me gewoon leuk als hier weer wat echte MSX-berichten verschijnen.
Je hebt gelijk,ik heb even de lap text weggehaald.en vervangen door een file.
kijk je ooit op www.msx.org?
ObsoNet is een nieuwe (en voor zover ik weet) eerste netwerk kaart voor MSX. Voor meer informatie:
http://www.konamiman.com/msx/
en hier voor een foto:
http://www.konamiman.com/msx/PA310571.jpg
ObsoNet is een nieuwe (en voor zover ik weet) eerste netwerk kaart voor MSX. Voor meer informatie:
http://www.konamiman.com/msx/
en hier voor een foto:
http://www.konamiman.com/msx/PA310571.jpg
[ Voor 50% gewijzigd door Vampier op 04-04-2005 19:02 ]
http://www.msx.org/forumtopic1477.htmlVampier schreef op maandag 04 april 2005 @ 18:50:
Je hebt gelijk,ik heb even de lap text weggehaald.en vervangen door een file.
Mwah, niet helemaal.ObsoNet is een nieuwe (en voor zover ik weet) eerste netwerk kaart voor MSX.

Yamaha YIS503 IIIR oftewel de studentcomputer: MSX 2, Cyrillisch toetsenbord en in het bekende 60-polige slot onder het keyboard zit een netwerkmodule op basis van de Yamaha YM3802.

Yamaha YIS-805/128R2 oftewel de leraarcomputer: MSX 2, diskdrive, Cyrillisch toetsenbord en de zelfde netwerkkaart.

CALL HELP op de studentcomputer.

CALL HELP op de leraarcomputer.

Ingebouwde CP/M op de YIS-503. Lezen en schrijven naar de ramdisk van een willekeurige client op het netwerk.
Ja maar die werken niet op TCP/IP 
Ik ben opzoek naar een MSX2+ of een Turbo-r om af en toe iets buiten een emulator te kunnen testen. Maar aangezien er in de USA niet al te veel van die bakken rondhangen ga ik maar eens proberen ofdat ik er een uit Japan kan importeren (110V)
Ik ben opzoek naar een MSX2+ of een Turbo-r om af en toe iets buiten een emulator te kunnen testen. Maar aangezien er in de USA niet al te veel van die bakken rondhangen ga ik maar eens proberen ofdat ik er een uit Japan kan importeren (110V)
Klopt, het was ook maar een grapje. Inderdaad, dit is wat mij betreft de belangrijkset ontwikkeling sinds de IDE-interface voor MSX. Ik kijk er echt naar uit.
In Nederland staat er eentje op Ebay. Hij moet nog even maar staat nu nog maar op 100 euro. Verzenden naar US of A kost je een paar tientjes.Ik ben opzoek naar een MSX2+ of een Turbo-r om af en toe iets buiten een emulator te kunnen testen. Maar aangezien er in de USA niet al te veel van die bakken rondhangen ga ik maar eens proberen ofdat ik er een uit Japan kan importeren (110V)
Gezellig hier. 
Vandaag een pakje binnen gekregen uit Egypte.

Al Alamiah AX 170:
Arabische MSX 1. Hij is gemaakt door Sanyo en is uiterlijk bijna gelijk aan de MPC-2. Hij heeft extra ROMs met o.a. ingebouwde software en Sakhr-BASIC.

Yamaha AX-150:
Arabische MSX 1. Ook deze Yamaha heeft speciale Arabische software aan board en een aangepaste BASIC.

Yamaha AX-350II:
Arabische MSX 2 computer. De behuizing is bijna gelijk aan de (Russische) YIS-503III maar in plaats van het bekende 60-polige slot heeft hij een 720 kB diskdrive. Software en BASIC idem als boven.
Zoals altijd staan er grotere foto's op mijn website.
Vandaag een pakje binnen gekregen uit Egypte.

Al Alamiah AX 170:
Arabische MSX 1. Hij is gemaakt door Sanyo en is uiterlijk bijna gelijk aan de MPC-2. Hij heeft extra ROMs met o.a. ingebouwde software en Sakhr-BASIC.

Yamaha AX-150:
Arabische MSX 1. Ook deze Yamaha heeft speciale Arabische software aan board en een aangepaste BASIC.

Yamaha AX-350II:
Arabische MSX 2 computer. De behuizing is bijna gelijk aan de (Russische) YIS-503III maar in plaats van het bekende 60-polige slot heeft hij een 720 kB diskdrive. Software en BASIC idem als boven.
Zoals altijd staan er grotere foto's op mijn website.
Indrukwekkend
nu kun je het aantal computers ook weer updaten in je onderschrift.
.... ander onderwerp even
Zojuist de cheatlist geupdate... downloaden van de link hierboven.... 77 cheats bijna alle goodmsx konami's zijn getrained
.... ander onderwerp even
Zojuist de cheatlist geupdate... downloaden van de link hierboven.... 77 cheats bijna alle goodmsx konami's zijn getrained
[ Voor 4% gewijzigd door Vampier op 09-04-2005 06:42 ]
Aangezien dit topic toch zo goed als dood is tijd voor weer een emulator mededeling 
BiFi (Albert Beevendorp) en ik zijn bezig geweest om cheats te zoeken voor zo'n 110 spelen voor zowel roms als disk images. Initieel voor openMSX maar aangezien de conversie naar blueMSX niet al te moeilijk was hebben we dat ook maar even gedaan. Deze cheats werken 100% zeker op openMSX... bij blueMSX kunnen er een paar corrupte cheat files tussen zitten, maar niets wat niet kan worden opgelost.
de openMSX cheatlist
de blueMSX cheat files
Ik ga nu beginnen om een goede XML structuur op te zetten die hopelijk in de toekomst door beide emulators ondersteund gaat worden
Een beetje het MAME idee...
Voor de rest zit er weer een nieuwe versie van openMSX aan te komen die de huidige SCC problemen oplost en die waarschijnlijk ook direct sound gaat ondersteunen (we gaan langzaam weg van de SDL oplossing, maar dat kan nog wel eventjes duren voordat alles native op een platform ondersteund gaat worden)
Veel plannen weinig tijd zullen we maar zeggen.
BiFi (Albert Beevendorp) en ik zijn bezig geweest om cheats te zoeken voor zo'n 110 spelen voor zowel roms als disk images. Initieel voor openMSX maar aangezien de conversie naar blueMSX niet al te moeilijk was hebben we dat ook maar even gedaan. Deze cheats werken 100% zeker op openMSX... bij blueMSX kunnen er een paar corrupte cheat files tussen zitten, maar niets wat niet kan worden opgelost.
de openMSX cheatlist
de blueMSX cheat files
Ik ga nu beginnen om een goede XML structuur op te zetten die hopelijk in de toekomst door beide emulators ondersteund gaat worden
Voor de rest zit er weer een nieuwe versie van openMSX aan te komen die de huidige SCC problemen oplost en die waarschijnlijk ook direct sound gaat ondersteunen (we gaan langzaam weg van de SDL oplossing, maar dat kan nog wel eventjes duren voordat alles native op een platform ondersteund gaat worden)
Veel plannen weinig tijd zullen we maar zeggen.
Nog een mooi nieuw stukje hardware: Obsonet!
De eerste echte ethernetkaart voor MSX, lees hier een uitgebreide bespreking.
De eerste echte ethernetkaart voor MSX, lees hier een uitgebreide bespreking.
De snelheden zijn nog niet om over naar huis te schrijven moet ik zeggen. En veel sneller zullen ze denk ik ook niet worden
maar toch een zinnige aanvulling als je het web wilt surfen of via een sessie wat wil chatten op irc 
Op dit moment is het openMSX team flink aan het testen en veranderingen aan het doorvoeren. Veel nieuwigheden staan eraan te komen:
- Cheatfinder en +-150 cheats voor de meest populaire games.
- Verbeterd geluid voor SCC en FM-PAC
- Directx geluid voor windows gebruikers
- MSX Tar : aanmaken van (hard disk) images en het importeren van bestanden op deze images. Tevens kunnen in *nix partities als hard disk gebruikt worden (alleen nog maar fat12 dus 32mb max)
En veel kleine bugfixes
Op dit moment is het openMSX team flink aan het testen en veranderingen aan het doorvoeren. Veel nieuwigheden staan eraan te komen:
- Cheatfinder en +-150 cheats voor de meest populaire games.
- Verbeterd geluid voor SCC en FM-PAC
- Directx geluid voor windows gebruikers
- MSX Tar : aanmaken van (hard disk) images en het importeren van bestanden op deze images. Tevens kunnen in *nix partities als hard disk gebruikt worden (alleen nog maar fat12 dus 32mb max)
En veel kleine bugfixes
cbios 0.21 staat op het punt om uit te komen... samen met openMSX 0.5.3 
Catapult zal dit keer nog uitkomen en gebruikmaken van wxwidgets.. dat gaat in de toekomst veranderen.
Catapult zal dit keer nog uitkomen en gebruikmaken van wxwidgets.. dat gaat in de toekomst veranderen.
[ Voor 26% gewijzigd door Vampier op 06-06-2005 03:06 ]
Wat doen jullie eigenlijk om bestanden van je pc naar de echte MSX te brengen? Ik heb alleen een IDE interface waar nu een harddisk aan hangt.
ROM-bestanden kan ik wel via een 720 kB diskette overzetten maar als ik bijvoorbeeld meerdere DSK-bestanden over wil brengen dan moet ik ze 1 voor 1 wegschrijven naar diskette. Dit moet dan met bijvoorbeeld Diskmanager, gaat niet echt snel en bovendien loop ik tegen problemen aan bij de 4e diskette van SD Snatcher. Blijkbaar zit daar iets beveiligds in...
Anders toch maar een cd-romspeler aansluiten en dan een multisessie cd gaan gebruiken?
ROM-bestanden kan ik wel via een 720 kB diskette overzetten maar als ik bijvoorbeeld meerdere DSK-bestanden over wil brengen dan moet ik ze 1 voor 1 wegschrijven naar diskette. Dit moet dan met bijvoorbeeld Diskmanager, gaat niet echt snel en bovendien loop ik tegen problemen aan bij de 4e diskette van SD Snatcher. Blijkbaar zit daar iets beveiligds in...
Anders toch maar een cd-romspeler aansluiten en dan een multisessie cd gaan gebruiken?
Probeer TED eensJazzy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:09:
Andere vraag: ik zoek een eenvoudige tekst editor om bijvoorbeel configuratiebestanden te bewerken. Ik kan op Funet niets vinden...
Ik heb geen echte MSX hier... dus ik doe het ook nooit. (sd snatcher heeft maar 3 disks + 1 save disk)Jazzy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 10:11:
Wat doen jullie eigenlijk om bestanden van je pc naar de echte MSX te brengen? Ik heb alleen een IDE interface waar nu een harddisk aan hangt.
In de nieuwe MSX zit een disk manipulator ingebouwd... deze kan virtueele harde schijven aanmaken en een hele dir importeren naar hardddisk
Ik heb TED eindelijk gevonden, bleek sinds 2001 open source te zijn geworden. Het archief is te vinden op www.hansotten.com -> http://www.funet.fi/pub/m...om/sources/riesvriend.zip
Ik heb voor school veel met tassword gedaan.... maar TED is toch net een tikkeltje beter (en kan grotere bestanden aan)Jazzy schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:18:
[...]
Ik heb TED eindelijk gevonden, bleek sinds 2001 open source te zijn geworden. Het archief is te vinden op www.hansotten.com -> http://www.funet.fi/pub/m...om/sources/riesvriend.zip
Btw c-bios 0.21 is vandaag uitgekomen... binnenkort in openMSX, blueMSX en RuMSX
http://cbios.openmsx.org voor de lijst met games die werken en niet werken (en half werken)
De beste filemanager voor MSX is zonder twijfel Multi Mente. Iedereen lijkt hem te gebruiken maar hij is bijna niet te vinden. Daarom heb ik er een pagina op mijn site aan gewijd. Hier vindt je de Engelse versies, de documentatie en wat gerelateerde meuk.
Hiero: http://www.mellema.net/homecomputers
Overigens is MM public domain, oftewel freeware.
Hiero: http://www.mellema.net/homecomputers
Overigens is MM public domain, oftewel freeware.
Jazzy mooie zet, ik heb 3 maanden geleden me rot gezocht naar 2.07 engels
Heeft iemand al een 1 chip msx besteld?
Zaterdag is de MSX beurs in Bussum weer... ik zal van de partij zijn, wie nog meer?
Wat denk je zelf? Kijk maar bij de standhouders: MSX beurs Bussum 2005. 
Nieuwspost op MSX.org
Draadje op MSX.org
Ik neem dus al mijn MSX computers mee, dat zijn er een stuk of 50 geloof ik. Zit best wat bijzonder spul tussen maar ook veel bekends natuurlijk. De eerste categorie is vooral leuk voor de kenner, de tweede categorie is juist lekker herkenbaar voor de oud-MSX-er.
Nieuwspost op MSX.org
Draadje op MSX.org
Ik neem dus al mijn MSX computers mee, dat zijn er een stuk of 50 geloof ik. Zit best wat bijzonder spul tussen maar ook veel bekends natuurlijk. De eerste categorie is vooral leuk voor de kenner, de tweede categorie is juist lekker herkenbaar voor de oud-MSX-er.
Anoniem: 2557
Ik ben er niet...maar je kan er wel mijn produkten kopen 
zie www.generation-msx.nl/arranger/projects
zie www.generation-msx.nl/arranger/projects
sorry maar euh, wat is een MSX? zal toen wel goed en snel enzo zijn geweest, het is iets met computers, maar wat is een MSX eigenlijk precies?
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Kijk anders gewoon hier even: http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
thnx! die heeft mijn vader volges mij nog ergens eentje liggen...
* McGryphon is 12, excuseert u hem alstublieft dat hij geen kont van dit soort dingen weet
* McGryphon is 12, excuseert u hem alstublieft dat hij geen kont van dit soort dingen weet
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
of hier natuurlijkJazzy schreef op woensdag 28 september 2005 @ 21:42:
Kijk anders gewoon hier even: http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
Het was een geslaagde beurs! 
Uitgebreid fotoverslag vind je hier: http://www.msx.org/photogallery79.html maar echt interessant wordt het pas hier: http://www.msx.org/photo91gal79.html
Uitgebreid fotoverslag vind je hier: http://www.msx.org/photogallery79.html maar echt interessant wordt het pas hier: http://www.msx.org/photo91gal79.html
Ja het was zeer geslaagd, ook weer leuk jouw verzameling te mogen aanschouwen!
Ik heb mijn Sony Hitbit MSX1 ook nog steeds inclusief een externe SS FDD van Toshiba, heb hier soms meer lol mee als met een heel recent spel. Zal wel door de nostalgie ook komen.
Ik had alleen wel ff een vraag: War is dit bijv nu nog waard? (In geld niet in emotionele waarde..)
Heb zelfs de orinele doos nog en een heel vet groen monochrome scherm
Ik had alleen wel ff een vraag: War is dit bijv nu nog waard? (In geld niet in emotionele waarde..)
Heb zelfs de orinele doos nog en een heel vet groen monochrome scherm
[ Voor 12% gewijzigd door wimpie007 op 04-10-2005 22:57 ]
Hangt van het type af, kan variëren tussen de 5 en de 25 euro. Het scherm heeft vrijwel geen waarde.
Nou voor dat geld zal ik het nooooit verkopen. Is mij veel meer waard dan dat.Jazzy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 22:59:
Hangt van het type af, kan variëren tussen de 5 en de 25 euro. Het scherm heeft vrijwel geen waarde.
Dacht dat de echtie die-hard collectors er wel meer voor over zouden hebben aangezien de doos er ook bij zit en manuals enzo.
Kijk, daar gaat het om. Dan moet je hem gewoon lekker houden.wimpie007 schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 18:24:
[...]
Nou voor dat geld zal ik het nooooit verkopen. Is mij veel meer waard dan dat.
Geloof me, ik ben een redelijke die hard verzamelaar en een Sony Hitbit (welk type eigenlijk) is niet snel verzamelwaardig. Als je een beetje een indruk wil hebben waarom dan moet je maar eens zoeken op Hitbit of MSX op marktplaats. Complete zolders staan vol emt die 'rommel'.Dacht dat de echtie die-hard collectors er wel meer voor over zouden hebben aangezien de doos er ook bij zit en manuals enzo.
Er zijn maar weinig MSX computers die echt geld waard zijn. Dan moet hij ofwel zeldzaam of exotisch zijn, ofwel bijzondere functionaliteit hebben. Bijvoorbeeld de Panasonic turbo R modellen:

De ST kost pakweg € 200 en de GT ongeveer € 350, wat meer als er nog een doos bij zit.
Andere voorbeelden zijn de Philips NMS-8280 (videocomputer) of de Yamaha CX-5M (MIDI). Als je die apparaten hebt, in goede staat en met wat interessante toebehoren dan kun je wel richting de € 100 gaan. Maar je kunt ze soms ook voor € 5 op een vlooienmarkt kopen.
Heb net even gekeken. Is een MSX 1 HB201P. Grijs
Dus ik heb niet zo'n exotische als die jij noemde helaas, heb wel aardig wat geld neergelegd vroeger voor die externe floppiedrive
Dus ik heb niet zo'n exotische als die jij noemde helaas, heb wel aardig wat geld neergelegd vroeger voor die externe floppiedrive
het openMSX team probeerd openMSX 0.6.0 voor het eind van het jaar uit te brengen... ik denk niet dat slingshot voor 2006 gereleased wordt omdat ik net met een nieuwe baan ben begonnen die me ontzettend veel tijd gaat kosten
Nog actief MSX nieuws?
- Het openMSX team is op dit moment met de voorbereidingen bezig om save states in te gaan bouwen.
- C-BIOS gaat waarschijnlijk een soort van basic krijgen en een disk rom.
- Catapult wordt opnieuw gebouwd
- Slingshot staat in de ijskast
- Het openMSX team is op dit moment met de voorbereidingen bezig om save states in te gaan bouwen.
- C-BIOS gaat waarschijnlijk een soort van basic krijgen en een disk rom.
- Catapult wordt opnieuw gebouwd
- Slingshot staat in de ijskast
Hoera! Ik heb gisteren een Philips VG-8000 gekregen, in prima staat. Nu nog maar 1 model en dan heb ik alle verkochte Philips MSX computers.
en welke mis je dan nog?
HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.
De NMS-801 natuurlijk. 
Maar ik ben met iemand bezig dus hoop deze binnenkort ook te hebben. Er is er wel eens vaker eentje voorbij gekomen, met name in Italië, maar ik kan en wil er nu eenmaal geen honder euro aan uitgeven.
Maar ik ben met iemand bezig dus hoop deze binnenkort ook te hebben. Er is er wel eens vaker eentje voorbij gekomen, met name in Italië, maar ik kan en wil er nu eenmaal geen honder euro aan uitgeven.
de NMS-801 is geen MSX computer maar is MSX compatible (geen cart slots).... maar dat neemt niet weg dat het een mooie collectors item is
Zeg, de FSA1-GT en ST zijn ook geen MSX computers maar hoor je daar wel eens iemand over zeuren?
Sorry dat ik je jouw ogen zeur
Het is je vergeven. 
Maar hoe zouden we dit topic nog een beetje levend kunnen houden? ZIjn er nog andere (ex-)MSX-ers die dit topic volgen? Laat eens wat van je horen!
Maar hoe zouden we dit topic nog een beetje levend kunnen houden? ZIjn er nog andere (ex-)MSX-ers die dit topic volgen? Laat eens wat van je horen!
Toen ik een jaar of 8 was kreeg ik een MSX2
Met meer dan 1000 spelletjes ( dozen vol met floppie's)
en nog 200 carsettes
had er 2 joystikkies bij
en een printer
hij heeft toch 4 jaar bij mij elke dag aangestaan ..... ( nu staat hij opzolder ...)
Maar ik doe hem niet weg .... ( ben zelf helemaal niet oud hoor ! dat ding is veel ouder dan mij )
Met meer dan 1000 spelletjes ( dozen vol met floppie's)
en nog 200 carsettes
had er 2 joystikkies bij
en een printer
hij heeft toch 4 jaar bij mij elke dag aangestaan ..... ( nu staat hij opzolder ...)
Maar ik doe hem niet weg .... ( ben zelf helemaal niet oud hoor ! dat ding is veel ouder dan mij )
Vake bei te bange
Ik heb nog een MSX 1 (type VG 8020) op zolder staan, van Philips. Ongeveer 50 casettes met spelletjes. De casettereader werkt alleen niet meer, dat moet ik ff zien te fixen. Verder is ie helemaal compleet, van me ouders geweest
[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 25-05-2006 15:33 ]
ik volg dit topic zo nu en danJazzy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:40:
Het is je vergeven.
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Ik had vroeger (en heb nog steeds ergens op zolder liggen) een sony hitbit msx1 met ingebouwde tapestreamer en een sanyo msx 2+ (die met 2 diskdrives).
Leuke herinneringen aan gehouden, en wel eens met FAC soundtracker gerommeld. Muziek op de msx was overigens geweldig
Ik speel nu nog wel eens msx spellen op emulator af en toe, gradius 2 etc
Overigens ik had laatst Aleste 2 gedownload en vroeger kwam ik altijd wel vrij ver in dat spel maar nu kwam ik niet eens bij de allereerste subboss van level 1? Ik zal wel oud worden.
Leuke herinneringen aan gehouden, en wel eens met FAC soundtracker gerommeld. Muziek op de msx was overigens geweldig
Ik speel nu nog wel eens msx spellen op emulator af en toe, gradius 2 etc
Overigens ik had laatst Aleste 2 gedownload en vroeger kwam ik altijd wel vrij ver in dat spel maar nu kwam ik niet eens bij de allereerste subboss van level 1? Ik zal wel oud worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Gigapower op 26-05-2006 15:37 ]
Mmm, de meeste mensen willen juist van hun tapes af.markvt schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:24:
[...]
ik volg dit topic zo nu en danzou er eigenlijk een manier zijn om een rommetje op een cassette bandje te streamen .. mijn msx heeft alleen een tape streamer en cartridge slots. Een spel vanaf cartridge boot echt supersnel lang leve cartridges helaas heb ik maar 1 cartridge spel
Of je gebruikt gewoon een goede emulator 
blueMSX of openMSX (openMSX is beter omdat ik daar actief aan meewerk
)
blueMSX of openMSX (openMSX is beter omdat ik daar actief aan meewerk
ik kreeg vandaag mijn FM Stereo PAK binnen 
mooi dingetje
ik heb een paar vragen, hoort het dat als je het interne geluid doorlust het er niet uit te komen bij PSG only games (PSG == intern right?). en ten tweede, zijn er nog leuk spelletjes/demo's/muziek voor de fm pak?
mooi dingetje
ik heb een paar vragen, hoort het dat als je het interne geluid doorlust het er niet uit te komen bij PSG only games (PSG == intern right?). en ten tweede, zijn er nog leuk spelletjes/demo's/muziek voor de fm pak?
Anoniem: 2557
Aanraders voor de FM Pak muziek:Tp21 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:46:
ik kreeg vandaag mijn FM Stereo PAK binnen
mooi dingetje
Dragonslayer VI - Legend of Heroes (Falcom, RPG)
Xak, the Art of Visual Stage (Micro Cabin, RPG) <- absoluut de beste FM muziek ooit op MSX
Xak - The Tower of Gazzel (Micro Cabin, RPG)
Firehawk (Thexder II) (Game Arts, Shooter)
Undeadline (T&E, Shoot 'em up)
Aleste en Aleste 2 (Compile, Shoot 'em up)
Rune Worth (T&E, RPG)
Feedback (Tecnosoft, Shooter)
Ik heb 2 demodisks liggen waar al deze muziek inzit trouwens, allemaal geript uit de spellen en in een player program gestopt, de MSX voorloper van Winamp zeg maar
als je mij die demodisks zou willen sturen zou ik heel erg blij zijn
mijn email is:
ik zou eens kijken naar die spellen die je noemde
mijn email is:
ik zou eens kijken naar die spellen die je noemde
Zekers volg ik dit topic nog. Ben zelfs nog wel actief met de MSXJazzy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:40:
Het is je vergeven.
Dat lukt ook nooit meer voor Bussum. Komt later nog wel eens.
Laatst filmpjes gemaakt van Xtazy, erg mooi spel!
Hier meldt een nieuw-MSXer zichJazzy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:40:
Het is je vergeven.

In m'n jeugdjaren hadden nogal wat vrienden MSXen (vrij standaard Philips modellen, iirc vooral NMS-8020 en VG-8235) maar ik was meer van de Sinclair.
Toch laatste tijd iets meer interesse gekregen (ben me nogal multi-platform aan het verbreden) en bij een kringloopwinkel een perfect werkende NMS-8245 met ingebouwde/modde PC FDD voor EUR 2 op de kop getikt
Leuke bak, beetje geploeterd met MS-Basic, Nemesis voor het eerst in jaren weer gespeeld. Maar goed, wat ik enorm mis is tips voor hoe anno 2006 zo'n bak zinnig te gebruiken.
Dat betekent dingen als:
- hoe kun je netwerken? (en dan met name SLIP/PLIP)
- welke OSsen (Uzix - hoe/wat/waar)
- is daar SSH voor beschikbaar? Of Telnet?
- voor de MSX bestaan SCSI cartridges waarmee je dus HDD en ethernet kunt toevoegen. Alleen zijn die krengen niet te vinden- hoe toch nog (evt met zelfbouw) iets te regelen.
- veel toepassingen eisen meer dan de 128kB systeemRAM die de meeste MSX2s hebben. Er valt eea te solderen, maar ook daar hoe/wat/waar.
Nu ben ik een ouwe zak en ik kan deels antwoorden vinden, enige reden dat ik niet zelf erachteraan gegaan ben is luiheid+druk met 1001 andere projectjes, maar niets gaat boven mensen met praktijkervaring die dit soort dingen kunnen vertellen.
Oftewel een gedegen FAQ - en dat als TS voor dit topic
* dion_b ziet een woonkamer voor zich vol MSX-en, Sinclairs en Ataris die via SSH als terminals van z'n Athlon64 draaien
[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 23-08-2006 18:06 ]
Oslik blyat! Oslik!
Het zal je verbazen maar een eenvoudige Google op MSX+ FAQ brengt je hier: http://www.faq.msxnet.org/
Daar kun je wel even mee vooruit denk ik.
Ja en nee...Jazzy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:45:
Het zal je verbazen maar een eenvoudige Google op MSX+ FAQ brengt je hier: http://www.faq.msxnet.org/
Om even op de punten die ik hierboven noemde terug te komen:
SCSI:
Letterlijk iedere link in de SCSI section muv de algemene "what is SCSI" en de site van Hans Otten is dood, met name doordat www.msxarchive.nl "moved" is naar een dode link

Maarja IDE is toch minder flexibel dan SCSI...
Netwerk:
Wordt met geen woord over gerept behalve in de HW list met proprietary dingen als de SVI-709 (waar de links weer dood bij zijn). Ook niets over mogelijkheid om via seriele verbinding te werken of om een SCSI Ethernetcontroller te gebruiken. Beetje googlen op "MSX" en "rs232" geeft pagina's als dit met nota bene vergelijkende review van seriele cartridges
Uzix is sowieso "the way to go" als je netwerk access wil - SSH support ontbreekt, maar telnet gaat wel en bovendien is er zelfs een geniaal webbrowser-via-verkleinproxy mogelijk
http://uzix.sourceforge.n...ndex.php?page=tcp&lang=us
Kortom het kan wel - en de info is ook beschikbaar, maar niet op een plek en niet bepaald systematisch
Dat is dus wat ik hierboven wilde aanstippen

Oslik blyat! Oslik!
Vraag het even op www.msx.org (forum.msx.org) ik zal ook even Manuel poken over de gebroken link.
De OCM (One Chip MSX) blijkt dan toch een feit te worden. Alhoewel ik me op dit moment afvraag ofdat de OCM niet te laat komt? De Wii schijnt zelfs MSX games te gaan ondersteunen en met de kwaliteit van blueMSX en openMSX zet ik echt vraagtekens bij de aanschaf van een OCM.... tenzij ze wat nieuws kunnen brengen zoals een MSX3 standaard?
Tja, te laat? Zelfs begin jaren negentig ten tijde van de turbo R had een nieuwe MSX computer al geen toekomst meer. De ps was in opkomst en betekende onherroepelijk het einde voor Commodor, Atari en MSX homecomputers. Het is na die tijd een niche-markt gebleven en zal dat altijd blijven.
Ik denk dat de OCM succesvol genoemd mag worden als de maker er voldoende kan verkopen om uit de kosten te komen, of dat er nu 100 zijn of 3000.
Zelf zal ik hem niet aanschaffen, omdat ik er vanuit ga dat hij enkele honderden euro's gaat kosten. Om die zelfde reden heb ik ook nooit een Moonsound of GFX9000 gekocht. Een hobby is leuk maar het moet wel een hobby blijven.
Ik denk dat de OCM succesvol genoemd mag worden als de maker er voldoende kan verkopen om uit de kosten te komen, of dat er nu 100 zijn of 3000.
Zelf zal ik hem niet aanschaffen, omdat ik er vanuit ga dat hij enkele honderden euro's gaat kosten. Om die zelfde reden heb ik ook nooit een Moonsound of GFX9000 gekocht. Een hobby is leuk maar het moet wel een hobby blijven.
[ Voor 21% gewijzigd door Jazzy op 27-09-2006 23:58 ]
Vraagje. Waarom is de qwertyuiop{} regel van mijn Philips NMS-8250 toetsenbord verkleurt, i.t.t. de andere toetsen?
Vroeger op de basisschool veel 'logo' gedaan met de MSX. (schildpadje; tekenen)
Vroeger op de basisschool veel 'logo' gedaan met de MSX. (schildpadje; tekenen)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4