Wat was het allereerste spel dat jullie speelden?

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 27.229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste spel dat ik speelde was volgens mij Sonic op de sega.
Ik heb ook een atari gehad maar die had ik pas na mijn sega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 17:22
DIGGER!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Wat was het allereerste spel dat jullie speelden?
Ik geloof koekhappen ofzo, of zakdoekje leggen. Of ezeltje prik. :+

Nee, ff serieus; volgens mij was mijn eerste game pac-man oid. Het was iig op de Atari 2600 dat ik mijn eerste spel speelde.

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/7739/videogameatari26002hs.th.jpg

:Y)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de console was dat Super Mario Bros. en op de PC 'Coaster'. Daarmee kon je zelf achtbanen bouwen daarna een ritje maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J Peursem
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 14:29
Jeep + Heli op de Commodore 64. Opstarten via een bandje. Op de PC was Descent het eerste spel dat ik speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Hihi grappig, zo'n topic..

Mijn eerste spel was Big Top op een 4,77Mhz XT-machine met CGA-graphics!
Het spel was een zogenaamde Booter. Een spel dat alleen gestart kon worden vanaf floppy, kopiëren is mij nooit goed gelukt en zelfs onder DOS een dir opvragen leek niet te kunnen.

Zo zag het er uit.. Jammer dat het op snelle machines onspeelbaar is.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bmannien/data/bigtop.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Bart© op 29-05-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 13:43
Bart_NL schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:44:
Hihi grappig, zo'n topic..

Mijn eerste spel was Big Top op een 4,77Mhz XT-machine met CGA-graphics!
Het spel was een zogenaamde Booter. Een spel dat alleen gestart kon worden vanaf floppy, kopiëren is mij nooit goed gelukt en zelfs onder DOS een dir opvragen leek niet te kunnen.

Zo zag het er uit.. Jammer dat het op snelle machines onspeelbaar is.
[afbeelding]
Dat is een kwestie van frame limiting inbouwen.

Mijn eerste spel: "mens erger je niet" ofzo?
Mijn eerste elektronische spel was denk ik tetris op zo'n brickgame geval.
En op een computer was Commander Keen 1 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Ricvdp schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:50:
[...]
Dat is een kwestie van frame limiting inbouwen.
Volgens mij was het toen nog zo dat ze spellen niet programmeerden omtrend kloksnelheden oid. Misschien is er iemand die weet hoe het pricipe van zo'n booter werkt? (dus niet mogelijk om inhoud van de diskette met DOS te bekijken maar toch staat er een uitvoerbaar programma op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Voor het spelen van oude spellen kun je prima DOSBox gebruiken.
Ik weet niet of die ook bootable diskettes ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Bart_NL schreef:
[...]

Misschien is er iemand die weet hoe het pricipe van zo'n booter werkt? (dus niet mogelijk om inhoud van de diskette met DOS te bekijken maar toch staat er een uitvoerbaar programma op.)
Heel simpel: een spel met een mini-OS er omheen, opgeslagen op een bootable disk geformatteerd volgens een custom (niet-FAT16) filesystem zodat alleen dat OS die disk kan lezen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DroogKloot op 29-05-2006 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
http://www.grenier-du-mac...an/d_f/dark_castle_v1.gif

dark castle, op een MAC, samen met mn broertje, ik lopen mij de pijltjes, hij schieten met de muis. als er iets geniaal was is het deze game wel. in het zwart wit he muhaha

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Space Invaders! op de Atari toen was ik ehh 6 ofzo :P?

Eerst spel op de pc was Red Alert :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 05:30
Voor mij was dat toch echt de good old Prince of Persia I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Lemmings en een vechtspelletje op de Sega. Weet niet meer hoe het heet. Een van de karakters was zon groen monster en je had ook een meisje met van die lange staarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.Koers schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:01:
Ik heb vroeger ooit een of andere spelcomputer gehad die met cassete bandjes werkte.
Daar heb ik een of ander ninja spel op gespeeld.
ja ik had ook zo'n ding.. en dan een spel dat MAN heette ofzo? good old times :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccerfan666
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-08-2023
autodidact schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:36:
http://www.grenier-du-mac...an/d_f/dark_castle_v1.gif

dark castle, op een MAC, samen met mn broertje, ik lopen mij de pijltjes, hij schieten met de muis. als er iets geniaal was is het deze game wel. in het zwart wit he muhaha
Ja, da was nen echte classic. De geluiden bij dat spel waren trouwens ook hilarisch: de beul met de zweep die de slaafjes sloeg, en die je nadien dan kon neermeppen met een goeiendag.

Dat was eigenlijk, buiten de adventures DEJA VU en SHADOWGATE, het enige deftige wat er te vinden was voor de Mac's van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccerfan666
  • Laatst online: 22-08-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Ik speelde snapper een soort van pacman op m'n Acorn Atom in 1981. Sindsdien nog helemaal niets geleerd en nog steeds spelletjes idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H.E.R.O. op de Atari 2600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Dat spelletje met die pinguin, antartica d8 ik. Op de MSX. Was er helemaal weg van :P

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Digger op een XT. Later kwam Supaplex geloof ik. Laatst zelfs nog op usenet zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

space invaders op ms dos ! op een BORSU computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm eens denken eerste spel... Dukke Nukkem :P :o

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
Denk dat het alley cat was.
Op de IBM portable van mn paps zn werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
blood & dragons op een enorm oude laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3llSiNG
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 15:07

H3llSiNG

Meh.

Dat moet MAMBA geweest zijn. Beetje als snake op de nokia alleen dan uit het Dos tijdperk.

Gemaakt door een Nederlander.

Ik had me toch een high score neergezet met dat spel, mezelf nooit meer kunnen verslaan :D

Systeem: Pentium II 350 MHZ @ 400MHZ, Nvidia Riva 128 LX, 128MB RAM, Windows ME Plus (32 Bit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Blockout, op een echte Tulip van hollandse bodem :P

Afbeeldingslocatie: http://www.consoleclassix.com/info_img/Blockout_GEN_ScreenShot2.jpg
op het plaatje issie nog in kleur, maar wij hadden toen zo'n lekker groen monochroom geval, ja jongens en meisjes, kleurenbeeldschermen waren toen nog erg zeldzaam.

ik weet nog dat we naar het nieuwe scherm van de buurman gingen kijken met wel 16 miljoen kleuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Afbeeldingslocatie: http://www.d4.dion.ne.jp/~motohiko/gamedock/apachestrikeshow.GIF

Apache Strike is a 3D helicopter game first developed for the Apple Macintosh in 1987. Its objective is flying an Apache helicopter through a rudimentary hidden line-rendered cityscape in order to destroy the enemy's strategic defense computer. Enemy helicopters and tanks are encountered and must be shot down along the way.

The Apache's position is shown in an onscreen map as well as bearing and distance to the defense computer. Some game events are presented in digitized speech by the Lifelike In-board Narrative Damage Assessment computer, or LINDA.

En nog haal ik eens per twee jaar de mac classic van zolder en speel een potje.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 29-05-2006 21:09 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ortiq01
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 22:55
Hhhm, net ff op een MSX forum zitten loeren. Whoa, dat geeft wel ff kippevel :-)

to the point:
Volgens mij was het Magical Kid Wiz, hier heb ik mijn MSX keyboard wel redelijk mee naar zijn grootje geholpen.....*zucht*....toen kon je nog zonder problemen een weekie thuis blijven om je helemaal suf te gamen.

Thanks poster dat doet een mens goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
AtomicShockwave schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:06:
ik weet nog dat we naar het nieuwe scherm van de buurman gingen kijken met wel 16 miljoen kleuren :D
Ik weet nog dat mijn broer een klasgenoot had die niet geloofde dat we een monitor had die 16 kleuren kon weergeven, omdat een monitor dan enorm groot zou moeten zijn (uitgestrekt armgebaar erbij). :) Hij dacht zeker dat er 16 verschillende elektronenkanonnen en fosfors in zouden moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sachiel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eerste spel wat ik speelde was Venture op een ColecoVision console.
Afbeeldingslocatie: http://www.coleconation.com/0508/03.gif
Afbeeldingslocatie: http://media.g4techtv.com/images/imageDB/article/47857/colecovision-big.gif

Had zelfs nog een stuurtje met gaspedaal bij deze console! (volgens mij een van de eerste stuurtjes ooit)
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/compcloset/Colecovision_Driving.jpg

Tevens had ik twee speciale joysticks voor sportgames.
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/compcloset/Colecovision_SuperAction.jpg

Verder had ik nog Smurf, Bump 'n Jump, Beamrider (vet spel!), Carnival, Omega Race, Zaxxon en Rocky (boxen).

[ Voor 17% gewijzigd door .Sachiel op 30-05-2006 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de 8088 van pappie, sopwith (een HEEL klein spielleke met een vliegtuigje dat je een beetje rond kon laten fladderen en wel 12 dingen kon kapotknallen... was toen ook pas 7 dus dan voldoet dat).
Saillant detail misschien dat ik op m'n 8e "hack" speelde, een ASCII adventure die je onder de naam NetHack nog terug kunt vinden op internet... nu is het zo bijzonder niet maar ik kom nu niet meer zo ver als toen ik 8 was. Eigenlijk vind ik dat nu wel een beetje nerdy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 14:39
Duke Nukem (1e episode) :P op een 386
Afbeeldingslocatie: http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Duke1_Shot1.gif
Ik heb het spel nog steeds. Tegenwoordig is het spel nog steeds op internet te vinden onder de naam "Duke Nukum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:11:
Op de 8088 van pappie, sopwith (een HEEL klein spielleke met een vliegtuigje dat je een beetje rond kon laten fladderen en wel 12 dingen kon kapotknallen... was toen ook pas 7 dus dan voldoet dat).
Saillant detail misschien dat ik op m'n 8e "hack" speelde, een ASCII adventure die je onder de naam NetHack nog terug kunt vinden op internet... nu is het zo bijzonder niet maar ik kom nu niet meer zo ver als toen ik 8 was. Eigenlijk vind ik dat nu wel een beetje nerdy :)
Sopwith ken ik ook nog wel ja, was één van mijn eerste PC games. Ik ben begonnen met zo'n oude Atari (2600?) met daarop Pac-Man, Space Invaders, Demon Attack, Miner en nog wat games die ik inmiddels vergeten ben.

Daarna (veel later) een PC met games als Alley Cat, Popcorn (een brick-out / Arkanoid kloon), Carrier Command (fantastisch spel) en natuurlijk Larry, daarmee heb ik mijn eerste beetje Engels geleerd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 30-05-2006 16:38 . Reden: Even wat linkjes toegevoegd ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hmmz, eens ff graven in m'n geheugen. Denk dat de eerste spelletjes die ik speelde tekstadventures waren op een (toen splinternieuwe) Goldstar MSX 1. Daarna kwamen de door paps en mams ingetikte spelletjes van Data Becker (Pipeline!!!!) en Chuckie Egg :)

Hmm, vanavond maar eens de MSX emulator weer aanzwengelen *feels nostalgic*

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat mijn eerste spel Duck Hunt op de nintendo was, met dat pistool.
Ook was er nog een ander spel met het Nintendo pistool, dan moest je cowboys neerschieten die uit allerlei ramen en deuren van een saloon kwamen... weet iemand de naam daar nog van?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik begon met gamen in '84, op m'n 4e.

Zaxxon herinner ik me nog goed:
Afbeeldingslocatie: http://internettrash.com/users/corn_am_i/scrshots/zaxxon.jpg

En Digger:
Afbeeldingslocatie: http://ariya.pandu.org/linux/game/digger/digger1.png

En Prince of Persia O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe het MSX spel heette waarin je met twee poppetje, een rode en een witte, door een aantal levels moest vechten? Het was een spel met een zijaanzicht, horizontaal platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:39:
Weet iemand hoe het MSX spel heette waarin je met twee poppetje, een rode en een witte, door een aantal levels moest vechten? Het was een spel met een zijaanzicht, horizontaal platform.
Double Dragon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, kleine poppetjes (bijna vierkant). Ik kan me nog een level herinneren waarin allemaal doorzichtige bubbeltjes rondzweefden. De levels waren telkens een screen groot.

Found: Maze of Galious!

Ook heel veel gespeeld vroeger.. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

'k heb ooit wel wat oude atari zwik gespeeld waar me de namen niet meer van bijstaan. De oudste die ik me wel herinneren kan is toch wel zeliard;
Afbeeldingslocatie: http://okgames.altervista.org/html/modules/mydownloads/images/shots/zeliard.jpg
geniaal spel _o_

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Net alle linksjes en namen gegoogled.

Mijn favo game zat op een 286 die vervangen werdt door een trotse vader.

Alleen toen was me game weg!! heb er om zitten JANKEN vroeger :P

Met zojuist terug gevonden :)!!

het heet BEAST !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Laatst online: 13-09 19:48
Shooting Gallery op de 386

Afbeeldingslocatie: http://www.mobygames.com/images/covers/large/1076897700-00.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Autorun op de Acorn electron (met cassette bandjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

hmmm...

volgens mij hadden wij vroeger een paar spelletjes, kan ook dat er daar voor nog spelletjes op een andere computer stonden hier... maar zover ik me kan herinneren:

prince of persia
commander keen
tetris

volgens mij was het zoiets, en wat was prince of persia briljant zeg, heerlijk

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Pong op de commodore 64 of zo? En later iets op datzelfde ding met kanonnen :P En iets wat ik nog steeds speel, supaplex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:57

Polycom

Poes van goud

Digger!

(deuntje zit nog steeds in mn kop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turfschipper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Turfschipper

Hup NAC

Was nog ff vergeten te vermelden aan welk spel ik voor het eerst verslaafd aan raakte en nacht in nacht uit door speeld.

Dat kan alleen maar Dune 2 zijn.

En nog kan dit spel zijn gelijke niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Mijn eerste spel was Pong met behulp van dit systeem:

Afbeeldingslocatie: http://www.futurebots.com/tv.jpg

Je sluit het aan op een televisie en gaan met die banaan! :9
Er waren meer spelletjes dan alleen Pong op te spelen. Zo kon je door middel van de kleine schuifknopjes kiezen voor een ander veldtype, balsnelheid, paddlegrootte, etc. Principe bleef hetzelfde.

Ik ben helaas de naam van het apparaat vergeten en kan alleen deze foto vinden.
Voor de duidelijkheid: de draaiknoppen zijn in het echt blauw. Iemand die het herkent?

[ Voor 32% gewijzigd door Rone op 01-06-2006 07:20 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Petjollen!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04 11:03
Pirates! op de C64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbydw
  • Laatst online: 28-08 14:10

robbydw

live your life

stalscu schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 05:33:
Was nog ff vergeten te vermelden aan welk spel ik voor het eerst verslaafd aan raakte en nacht in nacht uit door speeld.

Dat kan alleen maar Dune 2 zijn.

En nog kan dit spel zijn gelijke niet vinden?
Oef,.. Dune 2 The Battle for Arrakis schande dat ik dat bijna was vergeten.. Avond na avond gespeeld op mijn 386 SX 16 Mhz...

"Sandworm Detected" :9

Iemand trouwens nog bekend met deze console net de schitterende controllers. Ook menig uurtje achter versleten!

http://en.wikipedia.org/wiki/Vectrex

Geen commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealMatteo
  • Laatst online: 03-08 21:31
Mijn eerste games waren 'Fleet Sweep' een space shooter en 'Moon Patrol'. Gave deuntjes kwamen er toen uit zo'n PC-speaker.

Zucht.....

't komt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvduijn
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-10-2023
Pong was volgens mijn op een Philips P7000 en vlak erna op een Sinclair ZX Spectrum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
robbydw schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 09:27:
[...]

Oef,.. Dune 2 The Battle for Arrakis schande dat ik dat bijna was vergeten.. Avond na avond gespeeld op mijn 386 SX 16 Mhz...

"Sandworm Detected" :9
Jup. Ging wel wat sloom op mijn 286 12 MHz. Speelde heerlijk op de 486 SX 25 MHz bij pa op kantoor. ;)

Met hele legers Sonic Tanks was zo'n sand worm wel af te maken (Atreides was m'n favoriete huis). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
Dieptebommen, had duikbootjes die er zo uitzagen ___||___
die dingen schoven over het scherm en dan moest je op de knop drukken om een bom te laten
vallen die dan met een vaste snelheid naar beneden viel, kwestie van timen dus. Als je het midden van het bootje raakte kreeg je extra punten. Stond op een schijfje met 50 spelletjes voor de PC. Toen we overgingen van een laptop naar een 8088 8Mhz draaide het sneller en in kleur (4 kleuren CGA)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Laatst online: 15-09 18:14
Mijn eerste spelletjes waren op de Sinclair ZX spectrum 128k. (1988) en deze tijd zal ik nog lang koesteren, daar ze toen in 48k super spellen programmeerden en tegenwoordig met enkele gigabytes per game die gameplay van toen geneens meer halen :(.

De beste titels: Jetpac, Rtype, Fairlight (een super adventure / RPG!!), Outrun, Barbarian, Boulder Dash en een soort commander keen kickbox vechtspel (ben helaas naam vergeten).
Ligt nu in de kelder te wachten opdat ik hem weer eens tot leven tover, echter een cassete recorder heb ik dan ook weer nodig :(

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

The Black Cauldron, zowel op 2x 3,5" floppy als 4x 5,25", echt te gek, op de 286 met EGA ipv CGA wat toendertijd nog gebruikelijk was (16 kleuren kaching!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
hmm, het was zoiezo op Atari st. Ik denk Astro of (super) break-out. Gouden tijden..zeker toen we een berg spellen hadden die we op de tv konden spelen (via zo'n kastje, zomaar kleuren beeld cool!) Op een gegeven moment stond de atari gewoon standaard naast de tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tetris ook uren in monochroom gespeeld tegen mijn vader. Ik had uiteraard een highscore. Toen had mijn vader met een HEX editor de high scores ergens gevonden in een van de datafiles. Was wel verhaspeld met een of andere berekening. We praten nu wel over 20 jaar geleden. Nu heeft mijn vader moeite met het aanschaffen van een nieuwe muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pong, destijds op een Panasonic console. Zal nooit de dag vergeten dat mijn vader dat ding voor mij kocht, meen destijds iets van 49 gulden, iets van 30 jaar geleden _/-\o_ , wat een hoop geld was. Maar we hebben vele uren plezier eraan beleefd :) Het was de eerste "computer" waar ik in aanraking mee kwam, is sindsdien nooit meer gestopt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het eerste spelletje wat ik me kan herinneren is GATO, een submarine simulatie :P

Afbeeldingslocatie: http://billsportfolio.com/images/gato-screenshot.gif

Speelde ik samen met mijn vader, omdat ik er verder niks van snapte en geen toetsen op het toetsenbord kon lezen etc. (was 3 ofzo). We speelde het onder dos, met zo'n mooi groen scherm.

Vond het altijd geweldig als we weer een schip naar de kelder hadden gejaagd :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 25063
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06-2021
Zou megod niet meer weten wat me eerste game was...

Weet wel dat ik een beetje van de mario/sonic generatie ben :P

Kan me wel iets herrineren van oude motor race spelletjes enzo..

En ook iets met bootjes geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ant attack, op een spectrum 48k.

Rulezzz, uren, dagen, weken gepeeld, slaap tekort en vriendin pleite (toen)!

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:04

steveman

Comfortabel ten onder

Pff... flappy op de sharp mz800 of zo'n autoracespel op de c64, dat zijn de eerste die ik me kan herinneren, maar welke nou eerst kwam...?

Afbeeldingslocatie: http://home.datacomm.ch/fmeyer/c64/pictures/pitstop2_2.gif

Pitstop heette die racer :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

Freddy fish op een Pentium 2. Iets met een oma en een kist met graan die je op moest zoeken :P
En forza motorsport 2 op een console :P Pokemon yellow op handheld (Gameboy color, maar pokemon yellow was volgens mij een gameboy spel)

[ Voor 53% gewijzigd door Moortn op 31-07-2007 10:35 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 18:42
Volgens mij was dat Lost Vikings op een 486 :P
Heerlijk spel. Het zou ook best Asterix & Obelix geweest kunnen zijn. We hadden een DOS-bootdisk voor de pc van mijn vader, waarmee we spellen mochten doen in een menu onder DOS, zodat zijn supernieuwe 'Windows 95' niet in de war geschopt werd :P

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool topic :)

Eerste spellen (weet precieze volgorde niet meer) waren op de MSX
Road Fighter en Oberon (had op papier het hele doolhof meegetekend :p)
En later Solid Snake natuurlijk. Er waren er nog wel meer, maar deze zijn me bij gebleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Samson en gert op een 486 :p Die kasten van toen waren groot genoeg om een serverpark in te huizen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 01:06

M2M

medicijnman

het eerste spel?

red alert 1. als pc game

duck hunt als console game

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Test Drive 1, Blocks, Leisure Suit Larry 1 (deze snapte ik toen niet echt, was een jaar of 6 ofzo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
Blockout natuurlijk!
3D gaming in 1989!
Afbeeldingslocatie: http://www.oldschooldos.com/screens/blockout.png

[ Voor 10% gewijzigd door hing op 31-07-2007 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

dr.lowtune schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:34:
Test Drive 1, Blocks, Leisure Suit Larry 1 (deze snapte ik toen niet echt, was een jaar of 6 ofzo :P )
Gek dat je het niet snapt. Vier spellen tegelijk spelen voor het eerst in je leven. Bikkel :P

Ik verder pong op zo`n pong apparaat. Omdat ik geen leuk game apparaat mocht hebben! Later overgegaan op de c64. Dat was beter.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:20
DLP schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:01:
Mijn eerste spelletjes waren op de Sinclair ZX spectrum 128k. (1988) en deze tijd zal ik nog lang koesteren, daar ze toen in 48k super spellen programmeerden en tegenwoordig met enkele gigabytes per game die gameplay van toen geneens meer halen :(.

De beste titels: Jetpac, Rtype, Fairlight (een super adventure / RPG!!), Outrun, Barbarian, Boulder Dash en een soort commander keen kickbox vechtspel (ben helaas naam vergeten).
Ligt nu in de kelder te wachten opdat ik hem weer eens tot leven tover, echter een cassete recorder heb ik dan ook weer nodig :(
Oja... Brings back memories. De ZX Spectrum is mijn alltime favorite home computer!
Jetpac is echt een onwijs vet spel. Zeker wanneer je de klassieke "Arcade" joystick heb! _/-\o_
Ook vond ik Thunderbirds op de ZX echt leuk! Kent iemand nog "Speech Chess" voor de ZX Spectrum. Dat was pas gaaf, duurde een uur ofzo om te laden maar dan had je een schaakspel/computer die kon praten (tot zo ver mogelijk was voor die tijd)! :9

ZX Spectrum staat stiekem nog steeds aangesloten voor mijn sporadische Jetpac sessie ;)

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Frogger op de C64 en wat andere games op de C64 daarna Digger op de XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 20:12
Tetris, op een Gameboy ^^ (Zo'n grijze koelkast) Het eerste PC spel was meen ik Prince of Persia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

disjfa schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:35:
[...]

Gek dat je het niet snapt. Vier spellen tegelijk spelen voor het eerst in je leven. Bikkel :P

Ik verder pong op zo`n pong apparaat. Omdat ik geen leuk game apparaat mocht hebben! Later overgegaan op de c64. Dat was beter.
Goed he, had 4 x 8086 naast elkaar staan, toetsenborden bedienen met handen en voeten, want die muizen van toen waren natuurlijk super ergonomisch ;). Het was meer een kwestie van: als ik het ene spel niet snapte direct overswappen naar een andere.

Bijvoorbeeld bij testdrive, snapte ik niet dat die wagen zo langzaam wegreed...maarja, wat wil je, ik reed weg in de 5e versnelling, toen dacht ik nog dat "5 " betekende dat ik hard wilde rijden :P

Eerste PC die ik had was een Vendex 8086, die ik op moest starten met 2 floppy's van 5,25"....Er zat geen HDD in. Daarna had iemand mijn pc verklooid en kreeg ik een 8088 (wewt wewt). Onder andere ook nog: California Games en Pitfall (waarbij je een blinkende cursor door een level moest laten vallen) op gespeeld.

Brings back memories!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Mike78

Always

Hoe het eerste spel heette weet ik niet meer, weet alleen nog dat het was op 1 van de eerste atari console's. Daarna verder gespeeld op de msx.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
Zsub schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:37:
Tetris, op een Gameboy ^^ (Zo'n grijze koelkast) Het eerste PC spel was meen ik Prince of Persia.
Het deuntje van Tetris is ook zo geweldig. Jeugdherinnering: 6 uur auto rit naar Frankrijk = 6 uur Tetris spelen zonder koptelefoon met geluid aan. Ouders werden HELEMAAL gek!, Uiteindelijk zo gek dat mijn pa het speakertje er uit gesoldeerd heeft... Gameboy-beul :'(

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk PONG ! eerst op een console later thuis op zo'n made in china ding op je TV.
Later frogger,fort appocalipse en mission impossible op de C64
(distroy him my robots)
In de jaren tachtig in de speelhal, was mijn favoriet Qix en MrDo.
Speel deze nog wel eens op mijn Mame console.
Hierop zijn pacman, donkey kong, qix, MrDo, outrun de favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

FatalZero schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:48:
[...]

Het deuntje van Tetris is ook zo geweldig. Jeugdherinnering: 6 uur auto rit naar Frankrijk = 6 uur Tetris spelen zonder koptelefoon met geluid aan. Ouders werden HELEMAAL gek!, Uiteindelijk zo gek dat mijn pa het speakertje er uit gesoldeerd heeft... Gameboy-beul :'(
Daarna tent opzetten en 3 weken tetris neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Ik weet nog dat mijn pa een floppy meenam met een collectie DOS games (ik weet niet meer wat voor een PC we toen hadden, kon er iig niet veel mee). Via een basic menu kon je dan kiezen welk spel je wilde spelen. De volgende games weet ik nog die er op stonden:

- Frogger
- Robot Wars (niet meer dan een basic speelveld ala snake, alleen dan moet je vijandige blokjes raken met een sterretje dat je horizontaal of verticaal kon schieten)
- Horse races (je kon volgens mij niet meer dan een paard kiezen er vervolgens rende dit paard over een parcours)
- Donkey Kong

Even later heb ik toen nog Sokoban gekregen (heel veel gespeeld):
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/92/Sokoban_PC_game_01.png

Paratrooper ook geweldig natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: http://blog.sirg.ro/jocuri/wp-content/uploads/2006/11/paratrooper1982ingame.gif

Volgende goede herinnering heb ik aan de PC game Rescue Rangers, de eerste game op de nieuwe PC van mijn pa:
Afbeeldingslocatie: http://free-game-downloads.mosw.com/ss/2533_0.jpg

Ook mooie spel, Police quest:
Afbeeldingslocatie: http://www.oldgamecart.com/gamehtml/adven/gameimages/adven_images/Police_Quest_1.gif

[ Voor 17% gewijzigd door RealCato op 31-07-2007 15:02 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
dr.lowtune schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:50:
[...]

Daarna tent opzetten en 3 weken tetris neem ik aan?
Onderandere, maar ook veel Mario Bros, Metroid, Zelda & Harvest moon... Tijd om mijn Gameboy weer eens af te stoffen, ik heb wel een Gameboy en NES emulator op mijn PDA maar is het niet helemaal.

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prince of persia geloof ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:23
Dat was Tetris of Blockout op de XT ergens in 1989 gok ik. Ik kan me het muziekje van Blockout nog steeds herinneren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dambuster op een Philips spelcomputer (p4700 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prins of Persia, en een of ander spel dat je met een vliegtuigje door een tunnel moest vliegen. :+

Trouwens ook nog heel vaak en lang Xenon Mega blast gespeelt. ook leuk. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:45
Mijn allereerste game was Mario's Cement Factory op de Nintendo Game&Watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 06:39
Falcons op een Apple II. Een dikke vette Space Invaders clone maar wel origineel artwork voor die tijd.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Laatst online: 15-09 11:12

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

PONG natuurlijk op zo'n computertje met 2 afstandsbedieningen met een draaischijfje op.
Heb ik jammer genoeg niet meer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pong

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik heb laatst toevallig nog Tyrian gespeeld onder windows XP :')

me eerste spel weet ik niet meer. Deed vroeger veel bubble & bobble met me zus op de 286.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:04
Temple of Rom op een Tandy!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRAM
  • Laatst online: 15-01 21:16
Pacman en Cat

lol

edit: Paratooper!

[ Voor 34% gewijzigd door CRAM op 31-07-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Laatst online: 22:56

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Blue Max op de c64 en IK+ ( international Karate Plus) en the Way of the Exploding Fist

minstens net zo een beleving als tekken 10 jaar later op de playstation

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Pong was het eerste spel dat ik gespeeld heb.
Daarna op de C64 Frogger en IK+.

Toen de 8bit nintendo gekocht en daarna de 16 bit en N64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Commander Keen!

Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/7137/keen4titleei8.gif

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39

Seraphin

Meep?

Whoa brings back memories.

Aller aller aller eerste game(s) waren op ZX Spectrum: Space Invaders kloon, Psssst!, Manic Miner en een of ander platformspel waarbij je hamburgers moest maken door over de verschillende onderdelen (broodje, vlees, augurk) te lopen.

De oudste PC games die ik me kan herinneren gespeeld te hebben zijn: paratrooper, snipes, beast & sopwith. (en nog een of ander heel raar dieptebom spelletje in zwart-wit).

Wel heel grappig om weer terug te denken aan hoe stoer het was toen er spellen in EGA kwamen(16 kleuren woot!)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals een jaar eerder al genoemd was, Green Beret, World Games of Top Gun op de C64

World Games was trouwens erg vet, met schaatsen over tonnen springen, gewicht heffen, cliffdiving.. daar zouden ze nog eens een remake van moeten maken :)

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~parsonsp/assets/images/world_games.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~parsonsp/assets/images/WorldGames6.gif

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~parsonsp/assets/images/WorldGames8.gif

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~parsonsp/assets/images/WorldGames16.gif

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~parsonsp/assets/images/WorldGames10.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Geweldige screenshots .. pff die spellen zijn nu gewoon nogsteeds leuk om te spelen. Helaas ben ik zo dom geweest om m'n oude spelcomputers en pc's weg te geven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 18:46
Hmm... ben nog maar 16 en toch zo lang geleden :P
Ik denk iets van Lemmings >:)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste