Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Dat sommige mensen vinden dat een plaat beter klinkt, is natuurlijk eigen voorkeur.
Je zou het kunnen gooien op continu/analoog en onderbroken = digitaal.
Maar dat vind ik maar onzin.
Verwijderd
Een andere reden zou ik niet weten
Voor de zogenaamde warmere sfeer heb je de versterker.
[alleen voor lp fan ]
Versterker :
Das dat apparaat dat je gebruikt om ruis en tikken te onderdrukken en het versleten Lp geluid op te krikken.
[/alleen voor lp fan ]
Lp
Ik luisterde laatst naar een oude Jazz-LP van Louis Armstrong & Ella Fitzgerald waarvan ik hetzelfde nummer ook op CD had staan. Ik moet zeggen dat de sfeer van het nummer op de LP - hoewel het nummer identiek is maar dan geremastered - toch een beter was...''warmer'' zeg maar. Dat is hoe ik het ervaar tenminste
Geef mij maar een Warsteiner.
Een goede versterker versterkt alleen maar (logisch lijkt mij) en hoort dus niets toe te voegen/of weg te laten aan het signaal van de bron (bv LP)Versterker :
Das dat apparaat dat je gebruikt om ruis en tikken te onderdrukken en het versleten Lp geluid op te krikken.
Verwijderd
Een versterker verstekrt het signaal dat binnenkomt, inclusief tikken. De knoppen die er op zitten zijn er voor om ongewenste signalen te onderdrukken.Op zaterdag 28 april 2001 01:17 schreef universal creations het volgende:
[..]
Een goede versterker versterkt alleen maar (logisch lijkt mij) en hoort dus niets toe te voegen/of weg te laten aan het signaal van de bron (bv LP)
Er bestaan geen knoppen die alleen de ongewenste signalen onderdrukken, want wanneer je dit probeert onderdruk je gewoon bepaalde frequenties en het is niet de bedoeling om het geluid te vervormen.De knoppen die er op zitten zijn er voor om ongewenste signalen te onderdrukken.
Voorbeeld: de beste versterkers zijn een combinatie van voor- en eindversterker (mono/stereo), op de eindversterker zit alleen een power-knop (hoeft alleen maar het voorversterkersignaal te versterken) en op de voorversterker zit een volumeknop en een knop om de source (bron) te selecteren evt ook nog een knop om kiezen welke bron je wil opnemen en natuurlijk een powerknop.
Verwijderd
Op een cd staan de geluiden zoals de muzikant ze bedoelt heeft. En in tegenstelling tot een vinylplaat slijt hij niet. Het geluid blijft dus constant reproduceerbaar zoals de muzikant het gehoord wil hebben.Op zaterdag 28 april 2001 01:41 schreef universal creations het volgende:
[..]
Er bestaan geen knoppen die alleen de ongewenste signalen onderdrukken, want wanneer je dit probeert onderdruk je gewoon bepaalde frequenties en het is niet de bedoeling om het geluid te vervormen.
Voorbeeld: de beste versterkers zijn een combinatie van voor- en eindversterker (mono/stereo), op de eindversterker zit alleen een power-knop (hoeft alleen maar het voorversterkersignaal te versterken) en op de voorversterker zit een volumeknop en een knop om de source (bron) te selecteren evt ook nog een knop om kiezen welke bron je wil opnemen en natuurlijk een powerknop.
Je koopt toch ook geen van Gogh en gaat daarna de kleuren zitten veranderen ??
Precies, zoals ik al zei, je moet niets aan het geluid veranderen (dus ook niets filteren). En als je ervan baalt dat je platen verslijten, ben je er gewoon niet goed mee omgegaan.Op een cd staan de geluiden zoals de muzikant ze bedoelt heeft. En in tegenstelling tot een vinylplaat slijt hij niet. Het geluid blijft dus constant reproduceerbaar zoals de muzikant het gehoord wil hebben.
Je koopt toch ook geen van Gogh en gaat daarna de kleuren zitten veranderen ??
voor ongeveer 99% van de mensen gaat dit op (ik hoor gelukkig bij die 99%) maar zeker met klassieke muziek wil ik wel geloven dat een LP beter zou moeten klinken.Op zaterdag 28 april 2001 01:51 schreef HlpDsK het volgende:
Een CD klinkt gewoon beter. Punt.
Dat sommige mensen vinden dat een plaat beter klinkt, is natuurlijk eigen voorkeur.
Je zou het kunnen gooien op continu/analoog en onderbroken = digitaal.
Maar dat vind ik maar onzin.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
register op een LP is veel groter dan bij een CD... bij een CD heb je (als ik me niet vergis) 192bit kwaliteit... je verliest dus pieken en dalen... bij de LP is dat niet het geval.
simpel.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Nou je kan er bijna niet verder vandaan zitten.Op zaterdag 28 april 2001 02:34 schreef kuperus het volgende:
ok, waarom klinkt een LP beter? vrij simpel...
register op een LP is veel groter dan bij een CD... bij een CD heb je (als ik me niet vergis) 192bit kwaliteit... je verliest dus pieken en dalen... bij de LP is dat niet het geval.
simpel.
Het argument dat je noemt tegen cd''s, dynamiek (niet met zoveel woorden, maar je doelt er wel op), is nou juist een voordeel van de cd. Terwijl de cd zo''n 96 dB dynamiek heeft, blijft de plaat steken op 60 dB.
LOL... gevalletje klok en klepel?Op zaterdag 28 april 2001 02:34 schreef Johan Cruyff het volgende:
ok, waarom klinkt een LP beter? vrij simpel...
simpel.
192bit cd''s enzo?
of was dit als humor bedoeld?
achja; elk voordeel heb ze nadeel
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.
Dus, een cd geeft de meest nauwkeurige weergave van geluid voor het overgrote deel van het geluid dat wij kunnen horen. Echter, het blijft een kwestie van smaak en sommige mensen zijn nu eenmaal dol op lp''s..
Zoals ikke, probeer maar eens te scratchen met een CDEchter, het blijft een kwestie van smaak en sommige mensen zijn nu eenmaal dol op lp''s..
Amen! Daardoor komen er zoveel matige cd''s uit. Omdat de mixers/producers zoiets hebben van: "o, het is toch digitaal, dus het klinkt toch wel lekker.Op zaterdag 28 april 2001 02:47 schreef fv het volgende:
In het LP tijdperk waren deze mensen veel creativer om een goed geluid met beperkte middelen te creeeren. Teminste dat is mijn mening...
Gelukkig is er de laatste tijd weer een tendens naar mooi opgenomen cd''s.
verder wil ik kwijt dat:
- een cd slijtvaster is.
- een cd-speler veel goedkoper kan zijn, zonder dat deze zo extreem inlevert in weergavekwaliteit
- Een plaat die je op een cd opneemt, net zo mooi warm klinkt als de plaat zelf.
- Een plaat leuker is om aan te zetten; omdat je er meer voor moet doen, waardeer je de muziek meer. Dat kan je opvatten als beter klinken.<li>Een plaat en een platenspeler ziet er mooier uit. Een plaat is groter, waardoor de hoes sprekender is.
Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.
Als iemand trouwens wilt weten hoe een opname klinkt met weinig dynamiek -> de radio.
Jag: Je was eerder! Inderdaad radio is een en al compressie en geluids verneukerij!!!
Het menselijk oor kan frequenties tot zo''n 22khz verstaan. Om geluid te kunnen digitaliseren moet je MINIMAAL met dubbele frequentie samplen. Voor cd''s wordt gesampled op 44khz.
Een analoge golf wordt dan op twee punten gemeten en opgeslagen op de cd. Als deze golf via je cd-speler opnieuw wordt geconstrueert wordt de orginele golf bepaald aan de hand van slechts twee meetpunten, dit is erg weinig, je hebt dan wel de juiste frequentie, maar de golf heeft niet meer z''n orginele analoge vorm.
Naar mijn idee behoudt de LP beter de karaktiristiek van de golven dan de CD-speler. Er moet gewoon met hogere frequentie gesampled worden.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
maak daar maar 18 van, gemiddeldOp zaterdag 28 april 2001 03:58 schreef ledro het volgende:
Het menselijk oor kan frequenties tot zo''n 22khz verstaan.
Klopt, maar daarom zitten er ook filters in. En je hebt slechte en goeie daarvan. Die 44.1 Khz is niet echt een groot bezwaar!Om geluid te kunnen digitaliseren moet je MINIMAAL met dubbele frequentie samplen. Voor cd''s wordt gesampled op 44khz.
Een analoge golf wordt dan op twee punten gemeten en opgeslagen op de cd. Als deze golf via je cd-speler opnieuw wordt geconstrueert wordt de orginele golf bepaald aan de hand van slechts twee meetpunten, dit is erg weinig, je hebt dan wel de juiste frequentie, maar de golf heeft niet meer z''n orginele analoge vorm.
Naar mijn idee behoudt de LP beter de karaktiristiek van de golven dan de CD-speler. Er moet gewoon met hogere frequentie gesampled worden.
Verwijderd
Daarbij komt dat een CD allerlei voordelen biedt. Eigenlijk net zoiets als MP3; dat is namelijk slechter dan CD (meestal), maar dat hoor je bijna niet en de voordelen zijn bekend. Voila, maar je moet gewoon doen wat je zelf leuk vindt. Doe ik ook.
<off topic>
Is het nou zo moeilijk om on-topic te blijven ?
</off topic>
Op zaterdag 28 april 2001 04:39 schreef Vrep het volgende:
De meeste live optredens zijn analoog, daarom klinkt een (nieuwe) LP (=analoog) dan ook meer naar het optreden dat je hebt gehoord en een CD (=digitaal) minder.
Euh, een thuis-hifi klinkt al dusdanig anders dan een PA of van mijn part iets akoestisch, dat de (subtiele) verschillen tussen een Plaat en een cd daar he-le-maal in wegvallen!
Ik vind een plaat ook veel lekkerder klinken dan een CD. Het geluid mag dan wel verder weg zitten van hoe het bedoeld is, maar het klinkt veel warmer.. veel.. lekkerder.. En dat ligt echt niet aan nostalgie, ik ben nog geen 17 jaar dus ik ben niet iemand die nog van ''vroeger'' aan plaat gehecht is.
Het feit dat muziek op plaat lekkerder klinkt, zal waarschijnlijk liggen aan de combinatie van de klankkleur van een plaat, en de ruis. De groeven van een plaat verslijten, en zodoende komt er telkens meer ruis bij elke x als je de plaat draait.
Ik zal ff een willekeurig nummertje -het maakt me nu ff niet uit wat voor muziek het is- van mp3 naar wav omzetten. Mp3 is al gecomprimeerd, dus de officiele kwaliteit van het geluid is niet zo goed als het origineel, maar daar gaat het me nu even niet om, het gaat om de perceptie ervan, hoe men het nummer ervaart.
Het eerst nummer is een stukje uit ''t originele mp3tje die van de CD afkwam. Het tweede nummer is een stukje uit ''t originele mp3tje die van plaat afkwam. Als je deze 2 nummertjes aan iemand laat luisteren die veel van platen houdt, dan zul je 4 van de 5 keer het antwoord krijgen dat de 2e beter klinkt. De eerste klinkt erg kaal, hoor je dan, en de tweede klinkt voller, warmer, lekkerder.
een.mp3
twee.mp3
Door de warme, bruine ruis, die je vaak op een redelijk versleten LP hebt, klinken de lagere tonen wat warmer, en de muziek wat voller.. En natuurlijk is het waar, dat men in een goede studio de goede aspecten van die bruine ruis aan muziek kan toevoegen, waardoor het voller klinkt, maar dat gebeurt niet, althans niet vaak.
Tegenwoordig doen een hoop technici het nog steeds hetzelfde, alleen doordat een CD een extreem veel grotere kanaalscheiding heeft, en dus geen overspraak werkt dit niet. Je kunt op een cd die op deze manier opgenomen is dan ook precies aangeven waar de microfoons geplaatst zijn. Voor een digitale opname moeten dan ook meer microfoons gebruikt worden (tenminste 4) om de juiste weergave en spreiding te geven van allen instrumenten op het podium. Alleen dan zal een CD mooier klinken.
Dit komt dus niet door CD of LP, maar door een verkeerde opname techniek. Let wel dit verhaaltje gaat dus over analoge opnames voor digitale weergave, maar als een techinicus in een studio zit te kutten op dezelfde manier als ie met opnames voor LP''s deed, zonder rekening te houden met het medium waar het uiteindelijk weer mee weergegeven word, wordt het ook daar geen mooi resultaat.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verwijderd
Wow . heb je ze als ASCII geupped of zo? Die mp3''s zijn echt compleet verneukt!Op zaterdag 28 april 2001 05:35 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Ik hoor vaak het argument: Het zal wel aan de nostalgie liggen, dat sommige mensen platen beter vinden klinken dan cd''s.
Ik vind een plaat ook veel lekkerder klinken dan een CD. Het geluid mag dan wel verder weg zitten van hoe het bedoeld is, maar het klinkt veel warmer.. veel.. lekkerder.. En dat ligt echt niet aan nostalgie, ik ben nog geen 17 jaar dus ik ben niet iemand die nog van ''vroeger'' aan plaat gehecht is.
Het feit dat muziek op plaat lekkerder klinkt, zal waarschijnlijk liggen aan de combinatie van de klankkleur van een plaat, en de ruis. De groeven van een plaat verslijten, en zodoende komt er telkens meer ruis bij elke x als je de plaat draait.
Ik zal ff een willekeurig nummertje -het maakt me nu ff niet uit wat voor muziek het is- van mp3 naar wav omzetten. Mp3 is al gecomprimeerd, dus de officiele kwaliteit van het geluid is niet zo goed als het origineel, maar daar gaat het me nu even niet om, het gaat om de perceptie ervan, hoe men het nummer ervaart.
Het eerst nummer is een stukje uit ''t originele mp3tje die van de CD afkwam. Het tweede nummer is een stukje uit ''t originele mp3tje die van plaat afkwam. Als je deze 2 nummertjes aan iemand laat luisteren die veel van platen houdt, dan zul je 4 van de 5 keer het antwoord krijgen dat de 2e beter klinkt. De eerste klinkt erg kaal, hoor je dan, en de tweede klinkt voller, warmer, lekkerder.
een.mp3
twee.mp3
Door de warme, bruine ruis, die je vaak op een redelijk versleten LP hebt, klinken de lagere tonen wat warmer, en de muziek wat voller.. En natuurlijk is het waar, dat men in een goede studio de goede aspecten van die bruine ruis aan muziek kan toevoegen, waardoor het voller klinkt, maar dat gebeurt niet, althans niet vaak.
Verwijderd
Woehaaaah kep ze ff geluisterd :P:P ROFL hahaha... W8 maar ff..Op zaterdag 28 april 2001 07:17 schreef HlpDsK het volgende:
[..]
Wow . heb je ze als ASCII geupped of zo? Die mp3''s zijn echt compleet verneukt!
FlashFXP deed weer eens vreemd. Ik up ze wel ff met LeechFTP.
"I sit in my room and imagine the future."
Verwijderd
Ten eerste wil ik iedereen even hiernaartoe verwijzen:
gathering.tweakers.net/showtopic.php/97726
Lees daar eens de posts van Jag en mij door, ik zal ze even kort samenvatten:
-Een cd heeft _meer_ dynamiek --> beter
-Doordat er bij vinyl contact is tussen het medium en de afspeelapparatuur, treden er een aantal verschijnselen op:
1: Het medium slijt --> geluidskwaliteit neemt af
2: Het signaal komt nooit perfect over, door wrijving etc
-Een cd heeft theorietisch minder frequentiebereik, theorietisch:
Hoe duur je element en je naald en de rest van je audioset ook is, na een paar keer afspelen zijn de hoogste frequenties van je oplaat afgesleten. Bovendien zijn deze frequenties nooit zuiver door je naald te krijgen, _hoe duur deze ook is_.
Een cd heeft een vaste waarde van rond de 20KHz, welke altijd gehaald wordt.
Op het moment dat je set zo duur is, dat al deze frequenties van vinyl ook duidelijk weergegeven worden, kan je er een super audio cd set naastzetten. En die heeft vervolgens een frequentieberijk waar je platenspeler behoorlijk jaloers op is.
Moet ik nog doorgaan?
Edit: Nog heel even dan:
Warmer klinken?
Het enige wat je hoort is ruis, en rumble. Ik ben ook van mening dat dit "voller/warmer" klinkt. Maar zo is het niet bedoeld, dus krijg je willekeurige factoren in je muziek, en dat is niet de bedoeling. Als een artiest zou willen dat het warm klinkt, moet hij die ruis maar in de studio toevoegen.
Opnamekwaliteit?
Het is wel zo dat bijna alle cd''s tegenwoordig _Heel_ slecht worden opgenomen. Daardoor gaan ze idd kaal en ondynamisch klinken. MAar dit ligt aan de engineer. Die zou hetzelfde doen als hij een plaat opneemt. Als je een cd goed opneemt, klinkt deze beter
Verwijderd
Ik hoor bij die tweede alleen ontzettende storende ruis. En als dat het argument voor warmer moet zijn dan wil ik je best geloven, maar zo heb je mij er wel van overtuigd dat een CD kwalitatief een stuk beter is.Op zaterdag 28 april 2001 05:35 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Ik hoor vaak het argument: Het zal wel aan de nostalgie liggen, dat sommige mensen platen beter vinden klinken dan cd''s.
[...]
De eerste klinkt erg kaal, hoor je dan, en de tweede klinkt voller, warmer, lekkerder.
een.mp3
twee.mp3
Door de warme, bruine ruis, die je vaak op een redelijk versleten LP hebt, klinken de lagere tonen wat warmer, en de muziek wat voller..
Verwijderd
Da''s pure emotie, je bedoelt die uit ''63.Op zaterdag 28 april 2001 01:17 schreef Knakker het volgende:
Nou, technisch weet ik niet hoe het zit, maar...
Ik luisterde laatst naar een oude Jazz-LP van Louis Armstrong & Ella Fitzgerald waarvan ik hetzelfde nummer ook op CD had staan. Ik moet zeggen dat de sfeer van het nummer op de LP - hoewel het nummer identiek is maar dan geremastered - toch een beter was...''warmer'' zeg maar. Dat is hoe ik het ervaar tenminste
Een waanzinnig album en daarom eigelijk niet zo geschikt voor een vergelijking in mijn geval.
Ik pak altijd night and day van Joe Jackson, een duitse persing en de cd.
Of pulse van Pink Floyd, de zware(180gram?) versie en dat tegen de cd.:9
Wat gebruiken jullie eigenlijk voor apparatuur?
Ik heb een thorens 320 mkIII met een AToc9 element, een prachtige combinatie en niet zo duur. Mijn cd-speler is een oudje; een teac VRDS-10.
Platen zijn voor een deel emotie, een stukje cult en voor een groot deel niet te krijgen op cd. Ik luister veel klassiek en de platen die ik heb, daarvan is er geen één op cd te krijgen.
Iemand (een platen liefhebber) heeft het mij ooit zo uitgelegd:
"Als je een kip in stukken snijd en daarna weer in elkaar zet is het nogsteeds een kip; een dooie kip".
Dat gebeurt bij een cd ook, hele kleine stukjes
De cd is nu eenmaal makkelijker, te kopieren en te vervoeren. Maar ook niet meer van deze tijd, de techniek stamt uit begin ''80 en dat kan beter, kijk maar naar een Mp3''tje
No news is bad news.
Yup, maar dat gebeurt vaak nietOp zaterdag 28 april 2001 09:44 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Als je een cd goed opneemt, klinkt deze beter
Kwalitatief misschien, maar kwalitatief betekent niet dat het ook lekkerder klinkt.Op zaterdag 28 april 2001 10:16 schreef Nem0 het volgende:
[..]
Ik hoor bij die tweede alleen ontzettende storende ruis. En als dat het argument voor warmer moet zijn dan wil ik je best geloven, maar zo heb je mij er wel van overtuigd dat een CD kwalitatief een stuk beter is.
LP heeft een warmer geluid, omdat het analoog is. Dus bij een plaat komen bijvoorbeeld alle waardes tussen 0 en 1 voor. Bij een digitale cd kan dit niet, dat word allemaal afgerond naar bijvoorbeeld 0,1 en 0,2 en 0,3 enz en is 0,45 bijvoorbeeld niet mogelijk in het frequentie gebied.
Dit neemt niet weg dat de cd slijtvast is en veel minder ruis heeft.
Ik persoonlijk kies voor cd.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Of dit echt beter klinkt ??????
ik vind dat het enorm per muzieksoort en aparatuur verschilt, maar met echt lekkere draaitafels hoor je hem ook zo lekker meelopen vanaf de naald, hij blijft dus analoog....
(Toch het onderbroken vs. constant verhaal)
"I sit in my room and imagine the future."
Er is pas gebleken dat 20 % van alle mensen boven de 20 khz kan horen....Op zaterdag 28 april 2001 04:23 schreef JvS het volgende:
[..]
maak daar maar 18 van, gemiddeld
[..]
Klopt, maar daarom zitten er ook filters in. En je hebt slechte en goeie daarvan. Die 44.1 Khz is niet echt een groot bezwaar!
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
een cd een discreet signaal. Een continu signaal klinkt theoretisch altijd beter. Maar is moeilijker te behouden en te kopieren.
Ik voor de SA-CD, als die eindelijk eens uit zal komen. Hoe hoger het aantal metingen van het signaal per seconde, hoe dichter de kwaliteit bij die van ee LP komt. Alleen dan van de SACD (en normale CD uiteraard) praktisch een perfect kopie te maken zonder meer ruis, en dat is bij de LP niet het geval.Op zaterdag 28 april 2001 12:25 schreef JT het volgende:
Tis puur een kwestie van smaak.
LP heeft een warmer geluid, omdat het analoog is. Dus bij een plaat komen bijvoorbeeld alle waardes tussen 0 en 1 voor. Bij een digitale cd kan dit niet, dat word allemaal afgerond naar bijvoorbeeld 0,1 en 0,2 en 0,3 enz en is 0,45 bijvoorbeeld niet mogelijk in het frequentie gebied.
Dit neemt niet weg dat de cd slijtvast is en veel minder ruis heeft.
Ik persoonlijk kies voor cd.
Ecodan warmtepomp
Mp3 is eigenlijk gewoon kut kwaliteit. De hoge tonen worden er van weg gevilterd en de tonen worden nog blikkeriger. Helaas vinden de meeste mensen de kwaliteit goed genoeg en komt er hierdoor niet zo snel een standaart die beter is. En de meeste mensen hebben niet zulke goede apparatuur zodat ze het verschil tussen mp3 en cd horen
Ecodan warmtepomp
Geloof je nou echt zelf dat het analoge signaal, dat uit de cd-speler komt "trappetjes" vertoont? D''r komt gewoon een mooie sinus uit hoor. Daar heeft een cd filters voor.Op zaterdag 28 april 2001 15:14 schreef jhead22 het volgende:
Een analoge golf van een piano bijvoorbeeld heeft normaal ronde rondingen aan de bovenkant en aan de onder kant. Bij een lp blijft dit en klinkt het dus natuurlijk. Bij een cd speler word die golf opgebouwd uit blokjes. Hierdoor heb je dus een analoge golf die toch blokkerig is en dat hoorje.
Klink als de zogenaamde "alpha-processor"Denon heeft momenteel cd spelers op de markt die bij de 16 bits van de cd er 4 bits tussen plaatst waardoor de blokjes dus kleiner zijn en de golf weer wat ronder word. Dit hoor je heel duidelijk.
Maar aan de andere kant is een plaat mechanisch beperkt. De allerhoogste tonen zullen hier ook minder nauwkeurig zijn, omdat de groeven gewoon niet fijn genoeg zijn.
de SACD trouwens werkt wel zonder die filters. Sony noemt het DSD (direct streamline D-nogwat). Hierbij is het geluid zo nauwkeurig opgeslagen, dat ook de kleine (20Khz+) sinussen gewoon uit hele mooie glooiende punten bestaan. Er wordt dus geen filter gebruikt die de tussenliggende waarden "gokt", wat een normale (elke) cd-speler dus wel doet...
Hier hebben we al uitgebreid over gediscusseerd. Ga daar maar eens lezen, er zou weleens een mooie wereld voor je open kunnen gaan (niet Xing-gebouwde mp3''s bijvoorbeeld). kijk hier en hier maar ''s.Mp3 is eigenlijk gewoon kut kwaliteit.
*bla*
Dus dat hele argument gaat niet op, en het zou ook niet eens relevant geweest zijn. Het gaat er namelijk om welk medium er in praktijk het dichtst bij het oorspronkelijke signaal komt. De eerste opname werd gemaakt met een naald in een wassenbord, ook analoog, maar niet om aan te horen natuurlijk.
En als je dan gaat kijken welk medium het beste het oorspronkelijke signaal weergeeft, dan ben ik bang dat de platenspeler het zwaar moet afleggen.
Verder het argument van het frequentie bereik, zoals JaapVR al zei, als je een paar keer met die naald door die groef bent heen gejast, dan blijft er niks meer over van die fijne groeven van de hoge tonen.
En wat betreft de cd speler: er werd gezegd dat een cd speler 20KHz wel haalde, maar dat de vorm niet behouden werd omdat er geextrapoleerd wordt. Dit is geen goed argument. Muziek bestaat namelijk alleen maar uit sinussen. En met die sinussen kun je alles bouwen, zelfs blokgolven. Een 20KHz sinus met een andere vorm is ook geen 20KHz sinus, maar een 20KHz sinus met een andere sinus erdoorheen. Een sinus met een hogere frequentie. Die wordt idd niet herkend door de cd speler, maar dus ook niet door de platenspeler! Want die heeft net zo goed beperkingen in zijn frequentiebereik.
Het lijkt me dat je er echt niet omheen kan dat een cd technisch beter is. Je kan wel beweren dat een plaat beter klinkt, maar dan moet je wel toegeven dat dat komt doordat het oorspronkelijke signaal veranderd is.
nu wordt toegegeven dat de cd iets te veel weglaat...een lp klinkt ''voller''
de opvolger van de huidige cd (ik weet ff niet meer hoe die gaat heten) moet dit oplossen en beter gaan klinken
ik weet dat hier flink op geflaimed kan worden maar toch is dit mijn conclusie uit wat ik hier over heb gelezen
Verwijderd
Er wordt helemaal niets _teveel_ weggelaten!nu wordt toegegeven dat de cd iets te veel weglaat...een lp klinkt ''voller''
Het enige wat weggelaten wordt, zijn vervorming, ruis etc etc. Jij ervaart dit als "warm" geluid, en denkt dat je bestolen bent door phillips, maar het is pure onnauwkeurigheid
ja, maar dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met de discussie of cd of lp technisch beter is.Op dinsdag 01 mei 2001 13:21 schreef Beathoven het volgende:
Zo''n LP hoes vin ik toch nog altijd iets beter dan zo''n plastic CD hoesje
Daar gaat de discussie niet om. Dat lijkt me duidelijk: cd is technisch superieur aan LP, alleen omdat de techniek nog enrom verbeterd/verfijnd wordt...Op dinsdag 01 mei 2001 15:10 schreef aatos het volgende:
[..]
ja, maar dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met de discussie of cd of lp technisch beter is.
Hier gaat het om wat beter klinkt. En jij zou dan zeggen dat de vorm van een hoes geen invloed heeft...
Nou, dat weet ik zo een-twee-drie niet. Psycho-akoestiek enzo. Ik heb d''r geloof ik al wat over gepost in deze thread. Maar omdat je "je best moet doen" om een plaat aan te zetten, waardeer je de muziek meer, en geniet je er meer van.
Meer van muziek genieten staat bij mij gelijk aan mooier klinken. Dat is -denk ik- ook de reden dat ik m''n speakers ge bi-wired heb. Het kan me niet schelen dat er meetbaar geen verschil is. Het ziet er mooi uit, en ik heb het idee dat het mooier klinkt (kan ook zijn omdat er wel erg baggerkabels vervangen werden). Dat telt IMO ook mee.
Verwijderd
Tja... Je geeft zelf toe dat het tussen je oren zit, dus prakitsch maakt het medium niet uit. Maar voor je gevoel wel, en daargaat het bij muziek wel om.
Als er iemand is die opnames in een wassen rol prachtig vindt, dan is dat ook zijn gevoel. Daar kan je niets aan veranderen, en diegene zal waarschijnlijk ook nooit inzien dat een cd beter klinkt...
Over de apparatuur:
Laten we bij deze vergelijking uitgaan van de perfecte situatie. Bij cd is deze situatie redelijk simpel te verkirjgen, met een goede D/A convertor ben je al een heel eind.
Bij vinyl is deze situatie simpelweg onmogelijk. Er is altijd wrvijng tussen je element en je naald, en je naald en je plaat. En dit slechts 1 van de nadelen. Het is voor een platenspeler moeilijk genoeg om een redelijke frequentie-respons te krijgen van tussen de 20 en de 20K.
Op het moment dat je platenspeler, en de rest van je set, zover is, kan je er van hetzelfde geld een SACD-set naastzetten, en begint het verhaal weer opnieuw.
Bovendien worden de hoge frequenties heel snel (paar keer spelen) van je plaat afgeslepen.
Verwijderd
uhh en anderen ook.. zijn intussen hoop reacties bijgekomen ;-)