<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>GMH geeft al een goed voorbeeld en zo zijn er nog talloze voorbeelden.[/quote]Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik vind dat voor het standpunt van GMH wel iets te zeggen valt. Hoe wilde jij verklaren dat een gekopieerde cd zou verschillen van het orgineel? Hoe zou je anders betrouwbaar een file kopieren?
Ik ben van mening dat er grofweg twee onzin-uitkraam-categorieen mensen zijn mbt audio:
- de absolute leken, daar erger ik me niet aan, alleen soms dan als iemand mij voor de zoveelste keer vraagt hoeveel Watt mijn B&Ws zijn (daar heb ik mijn EAW set voor), als ik zeg dat ik speakers heb van een mille per stuk. Maar zij weten er gewoon weinig vanaf, en daar kan makkelijk verandering in komen.
- de andere categorie zijn mensen die irrationeel denken, daar ben ik echt allergisch voor, en dat is niet alleen met audio zo. Heel mooi voorbeeld hiervan is een verhaal van Kaj (mod):
een man komt in de Display winkel waar hij werkt, en vraagt om een soort speciale voedingskabel voor zijn versterker, in het kader van een audio tweak. Dus Kaj zegt tegen die man dat hij wel een heel duur stuk kabel tussen de amp en het stopcontact kan doen, maar dat het vanaf het stopcontact gewoon weer "gewone" kabel is. En die vent drukt zijn mening gewoon door, negeert het argument volledig, en koopt toch voor ik weet niet hoeveel zo'n kabel.
Ook ben ik tegenstander van tweaks die nergens meer over gaan.
Zo ken ik een verhaal van een gast die zijn kabels over bekertjes liet lopen

. Het schijnt dat de dielektrisiteits constante van de vloer ervoor zorgt dat de vloer een beetje geladen wordt als er een stroom door de speakerkabel loopt, en dat die lading in de kabel wordt losgelaten als de stroom weg is. Nou was het zo dat die gast naar een beurs ging, een HiFi beurs, en daar stond een opstelling met speakerkabels over bekertjes, alleen dit waren kartonnen bekertjes. Toen is die gast op die mensen afgelopen, en gezegd dat ze plastic bekertjes moesten gebruiken. Vervolgens hebben ze gewisseld voor plastic bekertjes, en het was een enorm verschil beweerden ze.
Nou, dat vind ik wel zo'n onwerkelijke onzin, bijna net zo erg als homeopathie. En voor dat soort onzin kan ik nou weinig respect opbrengen. Voor mij geldt dat als een tweak niet door een dubbelblinde test heenkomt (mp3's komen niet hier niet door), dat het mij dan ook volledig koud zal laten, pragmatisch noem je dat. En kennelijk doet niet iedereen dat, want de verbeelding is nog heer en meester in HiFi-land. <a href="http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html">Kijk hier maar eens en ga dan naar "A WEE TOUCH OF SCIENCE" voor een interssant artikel.</a>
Jag