[BC3] Welke subwoofer komt het laagst?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Dit is mijn vraag, welke subwoofer komt het laagst (frequentiebereik uiteraard) uitgaande van een budget TOT F1200,-

Waag je kans! Ohja, vergeet niet erbij te zetten op welke niveau het frequentiebereik is gemeten. Het maakt niet uit of de subwoofer bv. 15", 12" of 10" is. Laatste criteria, het moet een Hifi subwoofer met kast zijn, geen losse autospeaker.

Verwijderd

Mijn (> 8 jaar oude) Kenwood SW-900 komt volgens de specs tot 20Hz.
Max. vermogen slechts 70 Watt.
Speakers : 2 x 160mm konus

Verwijderd

Is de kwaliteit van de bas/woofer eigenlijk niet belangrijker? Want hoe laag kan het menselijk gehoor eigenlijk horen?

Verwijderd

de sonysub van m''n setje van 400 piek (incl. 2 sattelieten) haalt tot 28 hz :) :9

1x 16 cm woofur, basreflex. 50 watt

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb het even met deze toongenerator getest. En tot 26Hz (op het scherm) komt er geluid uit. Daaronder hoor ik het niet meer/doet-ie het niet meer. De conussen van me sub bewegen dan wel trouwens.

Echt zinnig weergeven doet-ie tot 29Hz en nij 34 Hz zit er zelfs nog een dikke piek in (34hz is dus harder dan 44Hz).

M''n normale speakers beginnen bij 44Hz al flink af te vallen trouwens, maar hebben ook bij 36,5Hz nog een piek ofzo... :? Grappig, zullen de buren ook leuk vinden. Me zooi staat in me sig trouwens.

[edit]Het is trouwens een subwoofer met 4" speakertjes, geloof het of niet. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

De mijne, die ik nog moet gaan bouwen, heeft een f3 van 27Hz. Gnagna. Dat wordt dus een 115ltr kast met een 12" woofer.

BTW: Heeft iemand nog een leuk subwoofer-versterkertje voor mij liggen?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:09
me desktop theater sub haalt ook 28 hz daaronder begint te "kloppen"

edit: moet het geluid wel aardig hard zetten voordat ik dan wat hoor

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Kheb ook voor de gein mijn Labtec APX 4620 setje aan een testje onderworpen... Bij 14 Hz begint ''ie te trillen en bij 16 Hz begin ik ''m te horen... valt me 100% mee!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 22 april 2001 15:39 schreef PsyFlux het volgende:
Kheb ook voor de gein mijn Labtec APX 4620 setje aan een testje onderworpen... Bij 14 Hz begint ''ie te trillen en bij 16 Hz begin ik ''m te horen... valt me 100% mee!
Ok, dat ga ik maandag dus meteen controleren, want ik geloof niet dat een PC sub dieper gaat dan mijn Hifi sub!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-10 10:08

Dexter

d((o_o))b

Ik heb die tone generator eens losgelaten op mijn Sennheiser HD570 (volgens de specs een reactie tussen 18-22000 Hz....) ik hoorde hem vanaf 23 tot zo''n 19750 Hz. Maar jah...vanaf je geboorte neemt je gehoor al af...dus het einde is in zicht :P

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Heb een heeeel goedkoop jbl-setje...
kom tot 23.411hz

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Thefirstikke
  • Niet online
Bij 23.411 Hz is het einde bereikt bij mijn Magnat Vintage 710 setje

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 22 april 2001 15:17 schreef JvS het volgende:
Heb het even met deze toongenerator getest. En tot 26Hz (op het scherm) komt er geluid uit. Daaronder hoor ik het niet meer/doet-ie het niet meer. De conussen van me sub bewegen dan wel trouwens.
Ligt waarschijnlijk aan het frequentiebereik van je EIGEN gehoor.... voor mensen wordt gezegd dat ze (afhankelijk van de leeftijd) een frequentiegebied horen tussen 20 Hz en 20.000 Hz (geldt voor kinderen). Met name de bovengrens zakt nogal snel terug; als je een jaar of 50 bent ligt die rond de 16.000 Hz. Ben je een jonge volwassene, dan ligt die bovengrens ergens bij de 18.000 Hz.

Maar dat je 26 Hz nog net kan horen en daaronder beweegt de conus wel, maar hoor je niets, betekent denk ik dat jouw gehoor het daar laat afweten. Geen ramp trouwens in dat gebied.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn DTT2500 komt (voor zover ik nog kan horen) op 17 Hz ondertoon uit en boven kan ik nog net 20000 Hz horen

maar serieus geluid begint bij 30 Hz en eindigt bij 16000 Hz

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 15:47 schreef JvS het volgende:

[..]

Ok, dat ga ik maandag dus meteen controleren, want ik geloof niet dat een PC sub dieper gaat dan mijn Hifi sub!
Ik zit niet te bullshitten... zoals ik al zei, het verbaast me zelf ook.
Ik heb van deze site een frequency test gehaald. Dat is een wavje dat elke seconde een Hz omhoog gaat, beginnend bij 0. En toen heb ik de subwoofer op z''n kant gelegd zodat ik net de conus langs de opening aan de onderkant kon zien en m''n cursor op de pauzeknop van winamp gezet.

wachten tot ''ie begon te trillen > pause > bleek gestopt te zijn bij 14 seconde > 14 Hz

toen nog een keer totdat ik ''m kon horen > pauze geklikt > bij 16 seconden > 16 Hz...

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 17:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

bij 18.800 hz houdt het wel op bij mij zo ongeveer :(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 12:36

megaman144

waarom ik weet het niet

Progie is weg iemand een ander linkje?

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

Verwijderd

het ligt volgens mijn ook aan de vorm van je subwoofer..

je ken ''m beter in een buis maken dan in een kast... en je mot ''m op pootjes zetten( heb ik ook maar ergens gelezen:))
oh jah je moet ook een zware versterker hebben maar het belangrijkste is een goeie basfilter die filtert en maakt de lage tonen

eeh je ken het beste een boekie in de bieb halen.. :)(8>

dan ken je ook nog lache om de rare vormen van luidsprekers die er in staan (op foto''s enzo)

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 22 april 2001 16:04 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Ik zit niet te bullshitten... zoals ik al zei, het verbaast me zelf ook.
Ik heb van deze site een frequency test gehaald. Dat is een wavje dat elke seconde een Hz omhoog gaat, beginnend bij 0. En toen heb ik de subwoofer op z''n kant gelegd zodat ik net de conus langs de opening aan de onderkant kon zien en m''n cursor op de pauzeknop van winamp gezet.

wachten tot ''ie begon te trillen > pause > bleek gestopt te zijn bij 14 seconde > 14 Hz

toen nog een keer totdat ik ''m kon horen > pauze geklikt > bij 16 seconden > 16 Hz...
Ok, doe ''m is met die tonegenerator, en kijk eens wanneer er een zinnige bas uitkomt (zoeentje die dus behoorlijk op je borst drukt). Want mijn sub gaat bij 15Hz ook wel klapperen als ik ''m hard genoeg zet... Maar ik ben benieuwd, mijn huisgenoot heeft precies zo''n setje, en we zijn het er samen wel over eens dat mijn sub ietsje dieper gaat, als je naar muziek luistert. Ik ga het meemaken, als het zo is, dan gaan specs bij mij nog verder het verdomhoekje in. 8-)

Als mijn linkt het niet meer doet; ik had ''m via www.Google.com gevonden. Gezocht naar "NCH tone generator".

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 16:40 schreef JvS het volgende:

[..]

Ok, doe ''m is met die tonegenerator, en kijk eens wanneer er een zinnige bas uitkomt (zoeentje die dus behoorlijk op je borst drukt). Want mijn sub gaat bij 15Hz ook wel klapperen als ik ''m hard genoeg zet... Maar ik ben benieuwd, mijn huisgenoot heeft precies zo''n setje, en we zijn het er samen wel over eens dat mijn sub ietsje dieper gaat, als je naar muziek luistert. Ik ga het meemaken, als het zo is, dan gaan specs bij mij nog verder het verdomhoekje in. 8-)

Als mijn linkt het niet meer doet; ik had ''m via www.Google.com gevonden. Gezocht naar "NCH tone generator".
Geprobeerd, maar er gebeuren nogal nogal vreemde dingen... Op hoeveel Hz ik ''m ook zet, ik hoor altijd wel wat!
Heb het volgende gedaan:

20 Hz = vette bas
15 Hz = ook bas, maar iets minder...
10 Hz = SUPERzware bass :?
5 Hz = losse tikken, klinkt niet als bass, maar wel geluid :? :?
2 Hz = WTF!!! Ik hoor nog steeds losse tikken, maar nu over de sattelites :? Dit kan toch nooit? Of dat proggie doet iets heel vaags, of m''n speakers geven een ander geluid weer dan de 2 Hz die ze krijgen... Maar 2 Hz kan je never de never horen, en er is ook geen enkele speaker die dat aankan.

Nouja, dan de hoge tonen maar es testen.
10000 Hz = auw... iets te hard volume, doet pijn aan de oren.
15000 Hz = klotetoontje
16000 Hz = hunh :? deze toon klinkt lager... met een wawawaw geluid erdoorheen, net alsof het 2 sinussen zijn met een frequency van een paar hertz verschil... met op de achtergrond de toon van 16000 Hz.
17000 Hz = wtf... nog lager?? klinkt haast wel als een in gesprek toontje van een telefoon... al hoor ik op de achtergrond wel een verschrikkelijk hoog toontje
18000 Hz = nog lagere toon, tis nu echt de telefoon, met een nog hogere toon op de achtergrond
19000 Hz = " "
20000 Hz = " "
21000 Hz = alleen maar de lagere toon, is mijn gehoor nu misschien de limiet, of de speakers? En waarom hoor ik in hemelsnaam telkes een lagere toon erbij? Ik wil alleen de hoge toon horen, anders overstemt de lagere (hardere) toon de hogere (zachtere) toon..
22000 Hz = hele lage toon...
25000 Hz = weer hogere toon :?
30000 Hz = fucking hoge toon :? wat gebeurt hier toch? Geven mijn speakers nu een verkeerde toon ofzo, want dit is veel te hoog voor het menselijk gehoor...
40000 Hz = redelijk hoge toon :?
50000 Hz = hoge toon...

Ik heb bij alle frequenties alle sinusvormen op de witte ruis na geprobeerd, maar overal klinkt de toon wat anders maar dezelfde vreemde frequenties...

Wat gebeurt hier toch? Doe ik iets fout? Klopt mijn geluidskaart niet (soundblaster live value), doet dat proggie vage dingen, of zijn m''n speakers gewoon superbrak....

Ik ben niet echt een expert op dit gebied ofzo, dus misschien ben ik ook wel heel dom bezig...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 22 april 2001 17:05 schreef PsyFlux het volgende:
18000 Hz = nog lagere toon, tis nu echt de telefoon, met een nog hogere toon op de achtergrond
19000 Hz = " "
20000 Hz = " "
Dit is twijfelachtig of je het hoort.... kan wel
21000 Hz = alleen maar de lagere toon, is mijn gehoor nu misschien de limiet, of de speakers? En waarom hoor ik in hemelsnaam telkes een lagere toon erbij? Ik wil alleen de hoge toon horen, anders overstemt de lagere (hardere) toon de hogere (zachtere) toon..
22000 Hz = hele lage toon...
Heeeeel jonge kinderen kunnen dit nog wel eens horen... maar jij vast en zeker niet meer
25000 Hz = weer hogere toon :?
30000 Hz = fucking hoge toon :? wat gebeurt hier toch? Geven mijn speakers nu een verkeerde toon ofzo, want dit is veel te hoog voor het menselijk gehoor...
40000 Hz = redelijk hoge toon :?
50000 Hz = hoge toon...
Forget it... die frequenties hoor jij dus ECHT TOTAAL NIET
er is dus wat anders aan de hand..... maar daar ben je zelf ook al achter:
Wat gebeurt hier toch? Doe ik iets fout? Klopt mijn geluidskaart niet (soundblaster live value), doet dat proggie vage dingen, of zijn m''n speakers gewoon superbrak....

Ik ben niet echt een expert op dit gebied ofzo, dus misschien ben ik ook wel heel dom bezig...

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
Mijn 2 zelfgebouwde BandPass subwoofers komen tot 25 Hz.. alles daaronder valt meteen dood. Vanaf 28 Hz gaat het volume ook veel hoger. Per subwoofer zitten er twee 80 W 8Ohm Vifa speakers in. Die Tone generator is wel mega vet man ... je kan er echt misselijkmakende tonen mee genereren :r

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 17:25 schreef wfvn het volgende:

[..]

Dit is twijfelachtig of je het hoort.... kan wel
denk dat ik dit nog wel kan horen. Kheb volges mij best wel een goed gehoor (heb een keer bij een gehoortest toch wel behoorlijk boven gemiddeld gescoort). Maar ik ben nu al weer wat ouder (18) en ik verkloot m''n gehoor volges mij best wel met te harde muziek door een koptelefoon. verder is het me ook opgevallen dat ik met rechts een stuk minder hoog hoor, dus het komt allemaal op links aan...
Heeeeel jonge kinderen kunnen dit nog wel eens horen... maar jij vast en zeker niet meer
denk ik ook...
Forget it... die frequenties hoor jij dus ECHT TOTAAL NIET
er is dus wat anders aan de hand..... maar daar ben je zelf ook al achter:
yep... zat nog te denken dat dit misschien iets te maken heeft met grondtonen en boventonen? nooit veel van gesnapt bij natuurkunde :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb een Visaton TIW 400 High End woofer van 15". Volgens de specificaties begint die bij fc en eindigt het geheel bij 20.000. Ik heb veel vrienden met rijdende disco''s, maar geen enkele die lager komt dan ik. Deze woofer hoor je niet....Je voelt''m alleen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik heb een Akari Bazooka aan mijn PC hangen

Afbeeldingslocatie: http://www.freecam.f2s.com/casemod/bazooka.jpg

Met dat proggie komt ie toch 17 Hz, niet dat me dat boeit want er komt echt een vette bass uit
Op het ding staat 600W, of dat nou peik is of iets dergelijks weet ik niet, maar het is zoiezo veel

Verwijderd

ik heb een REL Q100E subwoofer
hiermee haal ik 15 hz als ik er een tonengenerator op los laat
maar dan moet ik wel de versterker van de sub voluit draaien anders hoor je niet veel
maar hij kan het wel :)
is echt een goeie sub
maar goed hij valt niet in het budget tot 1200
hij was ietsje duurder

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 09:48

Mary Wana

keyboard nut

Op zondag 22 april 2001 17:44 schreef weekveel het volgende:
ik heb een REL Q100E subwoofer
hiermee haal ik 15 hz als ik er een tonengenerator op los laat
maar dan moet ik wel de versterker van de sub voluit draaien anders hoor je niet veel
maar hij kan het wel :)
is echt een goeie sub
maar goed hij valt niet in het budget tot 1200
hij was ietsje duurder
dit is een lekkere woofer
maar de REL STRATOS HAALT 13 HZ :)

maar voor oouwn budget is de Q100E een perfecte oplossing

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

quote:
maar de REL STRATOS HAALT 13 HZ

die stratos is helemaal het einde ja
maar goed die zou ook het einde van mijn spaarpot op zijn geweten hebben
deze was al duur genoeg :) enne ik heb eigenlijk nog geen ander merk gehoord dat beter klonk dan REL

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 11:44
25Hz minimaal op 2x 140 DIN Magnat Sigma 1000 luidsprekers, laag genoeg voor 2 ordinaire huiskamerluidsprekers dacht ik zo!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:05
De absolute bovengrens van het ongeschonden (van een foetus) menselijk oor ligt op 20.000 Hz. Mensen met hele goede oren van rond de 20 kunnen net 18.500 Hz horen.

De absolute ondergrens van het menselijk oor ligt op 16 Hz. Lager hoor je hooguit iets trillen, maar dat is geen toon.

De meeste luidsprekers kunnen gewoon 2Hz weergeven, maar dan moet het volume flink hoog en dan zie je de conus heel langzaam een maximale beweging maken. Pas Op! zet het volume dan niet te hoog: dan kan er het een en ander gaan smelten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 17:51 schreef universal creations het volgende:
De absolute bovengrens van het ongeschonden (van een foetus) menselijk oor ligt op 20.000 Hz. Mensen met hele goede oren van rond de 20 kunnen net 18.500 Hz horen.

De absolute ondergrens van het menselijk oor ligt op 16 Hz. Lager hoor je hooguit iets trillen, maar dat is geen toon.

De meeste luidsprekers kunnen gewoon 2Hz weergeven, maar dan moet het volume flink hoog en dan zie je de conus heel langzaam een maximale beweging maken. Pas Op! zet het volume dan niet te hoog: dan kan er het een en ander gaan smelten.
Jij heb er vast ook wel verstand van. Hoe verklaar jij dat ik bij 2 Hz tikken over de sattelites hoor met dat proggie van JvS, en dat ik bij een toon van 30000Hz die zowel mijn speakers niet weer kunnen geven als mijn gehoor kan horen een toon van zo''n 8000 Hz hoor?

Niet dat ik je tegenspreek ofzo, maar ik vraag het me gewoon af...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik ga geen subwoofer aanraden maar ga wel een ander advies geven.
Als iemand hier die toongenerator gaat usen, laat diegene dan zorgen dat er GEEN hond in de buurt is.
Ik zat nl. lekker met dat proggie te klooien maar toen ik maar door bleef gaan werd de hond ineens kompleet gek.
Ik heb een hond nog nooit zo snel de kamer uit zien vliegen. >:)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Jag
  • Laatst online: 09:21

Jag

Die uitspraken van bij zoveel Hz doet ie het nog zijn betekenisloos. Het gaat er juist om dat je een referentiewaarde neemt, bij een sub bijv 100Hz, en dat je dan kijkt hoeveel dBspl hij zachter weergeeft bij ...Hz. En dan kijk je tot hoe laag de sub "lineair" weergeeft, dus zeg zo''n 3 dBspl zachter dan het referentie niveau. En als je het helemaal goed wil doen, dan moet je de geluidsniveaus in een grafiek zetten, en dan krijg je er zoiets uit als in mijn review.

En PsyFlux, je hoort vervorming. Bij de lage tonen waarschijnlijk de harmonischen, en wat er bij de hoge tonen gebeurt is mij een beetje een raadsel.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 22 april 2001 17:51 schreef universal creations het volgende:
Niet juist.... waarom zou het dan niet absoluut op 19.999 liggen of op 20.001?
Dat is niet absoluut!!! Net zo goed dat in sommige boeken staat dat een bepaald dier maximaal een lengte kan krijgen van bijvoorbeeld 1 meter, terwijl je af en toe toch een beest van dat soort hebt wat stiekum toch wat groter is.
De absolute ondergrens van het menselijk oor ligt op 16 Hz.
tja... zelfde commentaar.... dus zie boven....

• Toink
  • Niet online
Op zondag 22 april 2001 17:47 schreef funkflex het volgende:

[..]

maar de REL STRATOS HAALT 13 HZ :)

Helemaal mee eens!!! Ga voor de REL. Geef een paar knaken meer uit en krijg er echte bass voort terug. Ik heb zelf de Q200E en die RAGT aso. Hij gaat nog net iets lager dan de Q100E. Die 200E kun je trouwens kopen voor 2100 gulden. Als je even onderhandelt gaat ie voor 1900 mee :D.

• Devian
  • Laatst online: 09:09
ik kan 20.000 hz en 19.000 hz nog steeds horen hoor met men sennheiser hd570 en 16 hz ook nog wel... 15 hz ben ik niet zo zeker van.. mijn delta fan maakt te veel kabaal :)

https://wren.co/join/Devian

• Universal Creations
  • Laatst online: 10:05
Als de absolute bovengrens wordt gezegd, dan betekend dat het gewoon maximaal haalbaar is. Voorbeeld: de absolute bovengrens voor de leeftijd van een mens is 120 jaar, dan wil dat niet zeggen dat er nooit iemand zal komen die ouder is (uitzonderingen zul je altijd houden).

Over het algemeen zijn beperkingen van zintuigen van de mens vrij goed vast te leggen,. Voorbeeld: er is geen mens ter wereld die ultra-violet kan zien (golflengte <400nm) of infra-rood (golflengte >800nm), ook zul je niemand vinden die iets kan zien met het formaat van 1 boogseconde.

Mensen die beweren geluiden te horen boven de 19Khz, voeren waarschijnlijk het volgende experiment uit: je stelt een toongenerator (kan ook op de pc zijn) zo in dat hij bij lage frequenties begint en dan naar 20 khz gaat. Op een gegeven moment (omstreeks 18-19khz) denk je nog een toon te horen, niets is minder waar: je oren suisen gewoon nog even na.

Het tikken van speakers bij erg hoge en erg lage frequenties, is meestal dat je je volume veel hoger moet zetten om het nog te kunnen "horen". Op dat moment clippen je speakers gewoon, je bent dan te ver!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ALH
  • Laatst online: 11-12 19:28

ALH

Een REL sub is het mooiste laag wat ik ooit gehoord heb :9, er is vast beter maar REL subs zijn echt vet!

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Universal creations heeft het helemaal goed. Je moet voor de lol eens de test andersom draaien en als dat niet kan een programma zoeken die dat wel kan. Je zal zien dat je lager uitkomt als dat je het oplopend uitvoert.

• Yokozuna
Op zondag 22 april 2001 15:17 schreef JvS het volgende:

Echt zinnig weergeven doet-ie tot 29Hz en nij 34 Hz zit er zelfs nog een dikke piek in (34hz is dus harder dan 44Hz).

M''n normale speakers beginnen bij 44Hz al flink af te vallen trouwens, maar hebben ook bij 36,5Hz nog een piek ofzo... :? Grappig, zullen de buren ook leuk vinden. Me zooi staat in me sig trouwens.

[edit]Het is trouwens een subwoofer met 4" speakertjes, geloof het of niet. :)
Die piek heb ik ook, alleen dan op 50Hz, dan komt hij boven de 100dB op 1m afstand.

• Yokozuna
Op zondag 22 april 2001 15:39 schreef PsyFlux het volgende:
Hehe die ken ik al...

• Yokozuna
Op zondag 22 april 2001 15:50 schreef Dexter het volgende:
Ik heb die tone generator eens losgelaten op mijn Sennheiser HD570 (volgens de specs een reactie tussen 18-22000 Hz....) ik hoorde hem vanaf 23 tot zo''n 19750 Hz. Maar jah...vanaf je geboorte neemt je gehoor al af...dus het einde is in zicht :P

Dex
Nee hoor, de mijne komt volgens de specs tot 10Hz. Vanaf 23Hz hoor je hem al flink, en 22Hz haalt hij nog net, getest met gewoon cooledit2000, dan generate sinus tone.
REL StudioII haalt 12Hz :)

Dat jou set "maar" tot 18.8KHz komt is helemaal zo gek nog niet, bijna geen enkele set komt boven de 20.000Hz hoor. Met dat getal wordt meestal gegooit. En een 44.000Hz 16bits mono of stereo wave kan tonen boven de 18KHz ook niet goed meer weergeven. Dan zijn de metingen v/h signaal per seconde al de bottleneck.

Panasonic heeft tweeters ontworpen die tot 70.000Hz komen, ik dacht eerst dat het electrostaten waren, maar het is een soort gewikkeld draad dat net als een gloeilamp werkt, alleen nu krijg het pulsjes. Ipv. constante spanning. Vaagste tweeters die ik ooit heb gezien.
Jij heb er vast ook wel verstand van. Hoe verklaar jij dat ik bij 2 Hz tikken over de sattelites hoor met dat proggie van JvS, en dat ik bij een toon van 30000Hz die zowel mijn speakers niet weer kunnen geven als mijn gehoor kan horen een toon van zo''n 8000 Hz hoor?
Niet dat ik je tegenspreek ofzo, maar ik vraag het me gewoon af...
Omdat de scheidingsfilters van je sattelites daar niet op gemaakt zijn? Die zijn nooit echt goed in pc speakersets, 60Hz komt hier ook bv. nog door de sattelites. GElukkig kunnen ze dat een beetje goed aan, anders zou ik vette vervoriming krijgen.

Dan ze dat doen is omdat de ophaging van je sattelite drivers, (foam of rubber wat rondom de conus zit) de bewegingen niet goed meer kan vasthouden, dan krijg je dat gekraak, en dit zou ik dan ook niet te vaak proberen.
Mensen die beweren geluiden te horen boven de 19Khz, voeren waarschijnlijk het volgende experiment uit: je stelt een toongenerator (kan ook op de pc zijn) zo in dat hij bij lage frequenties begint en dan naar 20 khz gaat. Op een gegeven moment (omstreeks 18-19khz) denk je nog een toon te horen, niets is minder waar: je oren suisen gewoon nog even na.

Het tikken van speakers bij erg hoge en erg lage frequenties, is meestal dat je je volume veel hoger moet zetten om het nog te kunnen "horen". Op dat moment clippen je speakers gewoon, je bent dan te ver!
He dat na suisen is wat! Inzichtvol, daar ben ik nooit opgekomen. Zit echt wat in wat je daar zegt.
De REL Storm gaat tot 18 Db (dB?hehehe) @ -3dB (heb um zelluf ook, voor bij de audio-setup!).
Promote heel het assoriment maar :)
Je kunt ook zeggen: goto www.rel.net
voila. Mijn Sennheiser HD250LiniearII begint trouwens vanaf 20Hz precies, dat op -6dB spl hoor, heb je niets aan, op -3dB komt hij tot 23Hz. Op 0dB tot 25. Dus optimaal voor films lijkt me zo. En dat voor F350,- das nix.

Hij komt tot 17KHz, of tikkeltje hoger 17.5 niet meer. En vervorming hoor ik echter niet, netjes tot 17KHz iets hoger. Daarna helemaal niets. Ik geloof ook uberhaupt niet echt dat er sets zijn die 20KHz halen hoor.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 10:57
Ik heb van deze site een frequency test gehaald. Dat is een wavje dat elke seconde een Hz omhoog gaat, beginnend bij 0.
Hey, da''s mijn site! :)
Kep trouwens de boel weer geupload, was een tijdje offline. Maar laat ik nu meteen wel even zeggen dat dit soort ''testen'' niks zeggen over wat je speakers aankunnen of wat de kwaliteit ervan is. et is gewoon wel eens geinig om af te spelen als je de software om het te genereren niet hebt of geen zin hebt om te zoeken. Het zegt dus niks.

Om dan meteen even wat uit de wereld te helpen, een trilling van 2 Hz is geen geluid. Kun je dus ook niet horen. Als ik met mijn hand twee keer per seconde heen en weer wapper hoor ik ook geen vette bass :) Hoogstens bijgeluiden van de wind. In theorie halen mijn rood blauwe gameboy oordopjes (wie kent ze nog) ook 20 Hz, maar op welk volume? Jag heeft het al eens eerder uitgelegd geloof ik. Een -3dBspl geluidsniveau is gangbaar en eigenlijk zo''n beetje de standaard maat gebruikt in de specs. (hoewel menig pc speakersetje -6dBspl gebruikt)

Oja, en over de topic, van de subs die ik ken gaat de Bag-End infrasub-18 het laagst. (dankzij de 18" woofer (45 cm) en ELF technologie)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Heintje
  • Laatst online: 17-08 15:18
Tjonge jonge wat een triest gelul/haantjesgedrag hier af en toe zeg van al die lui die zeggen dat hun cheapo-sub tot 13 hz ofzo gaat.
13 hz @ -12.000 db zeker? want daar gaat het om! Je moet ze wel kunnen waarnemen die tonen. De Strata van REL (niet de Stratos, dus) gaat tot 20 hz @-3dB (heb um zelf - voor bij de surround setup). De REL Storm gaat tot 18 Hz @ -3dB (heb um zelluf ook, voor bij de audio-setup!). Aan dat soort kasten heb je dus wat!

En als je je huis wilt slopen, dan moet je voor de REL Studio gaan. Die gaat tot 11hz @ -3dB. Je moet daarvoor dan ook eerst een vrijwaring tekenen, voor het geval er met de constructie van je huis iets mis gaat!

Koop geen baskast met lekkere boom-peaks op 50-60 hz, want dan heb je alleen VEEL bas, maar geen echt LAGE bas. Echt goede subs heb je niet onder de 1200 gulden. Spaar even door tot je de Strata kunt kopen. Hou 2e hands sites/ViaVia in de gaten, en je hebt er misschien een voor 1200!

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

even voor alle mensen die met die toongenerator aan de slag gaan:

Het feit dat het programma''tje een bepaalde frequentie op het scherm neerzet wil nog niet zeggen dat je die frequentie ook hoort. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een PC-sub een toon van 14Hz weergeeft, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je zo''n toon niet hoort.

Zoals JAG ook al zei: het is waarschijnlijk vervorming die je hoort. Een paar harmonischen hoger (oid). Dus in plaats van 14Hz hoor je een beetje 28 (zwaar twijfelachtig) best wel wat 42Hz en enorm veel 56Hz. Dat klinkt samen vast en zeker erg vet.

Ik denk dit, omdat mijn PC-speakers, zonder subwoofer, ook tot (op het scherm!) 40Hz geluid produceren. En ook al zijn het een soort van transmissielijntjes, dat kunnen ze echt niet weergeven!

Je zou er een meter naast moeten houden. Om te kijken wat-ie allemaal weergeeft.

Verwijderd

Op zondag 22 april 2001 22:47 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Hey, da''s mijn site! :)
Kep trouwens de boel weer geupload, was een tijdje offline. Maar laat ik nu meteen wel even zeggen dat dit soort ''testen'' niks zeggen over wat je speakers aankunnen of wat de kwaliteit ervan is. et is gewoon wel eens geinig om af te spelen als je de software om het te genereren niet hebt of geen zin hebt om te zoeken. Het zegt dus niks.

Om dan meteen even wat uit de wereld te helpen, een trilling van 2 Hz is geen geluid. Kun je dus ook niet horen. Als ik met mijn hand twee keer per seconde heen en weer wapper hoor ik ook geen vette bass :)
ah mooi dat je dat weer ff hebt geupload, want ik was ''m zelf ook kwijt en ik wou je al net een mailtje sturen of je die boel ff kon mailen zodat ik het ff op een eigen site online kon gooien...

En ik ben het met je eens dat die trilling van 2 Hz geen geluid is. Maar dat programmatje van JvS laat bij 2 Hz twee keer per seconde een klik horen... Ik denk niet dat m''n speakers clippen zoals universal creations zei, want ik hoor geen enkel klikje ik dat wavje neem (van 0 tot 120 Hz in 120 seconden bij hetzelfde volume). En ik heb nog steeds geen goede verklaring gelezen waarom ik een uberhaupt een toon hoor als ik 30000 invoer :) Ik vind dat programmatje dus een beetje vaag...
Op zondag 22 april 2001 23:07 schreef JvS het volgende:
Het feit dat het programma''tje een bepaalde frequentie op het scherm neerzet wil nog niet zeggen dat je die frequentie ook hoort. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een PC-sub een toon van 14Hz weergeeft, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je zo''n toon niet hoort.

Zoals JAG ook al zei: het is waarschijnlijk vervorming die je hoort. Een paar harmonischen hoger (oid). Dus in plaats van 14Hz hoor je een beetje 28 (zwaar twijfelachtig) best wel wat 42Hz en enorm veel 56Hz. Dat klinkt samen vast en zeker erg vet.
Maar ik zie de conus toch bewegen bij 14 Hz als ik dat wavje gebruik? En bij 16 Hz begin ik de boel te horen... jij zegt dus dat ik in feite de vervorming van 2x16=32 hertz hoor? Is wel een beetje vreemd, want in de specs staat dat die subwoofer 20 Hz kan weergeven, dus ik kan me voorstellen dat als ik de boel aardig hard heb (halfopen) dat hij ook nog wel wil beginnen bij 14 Hz, en bij 16 Hz begint mijn gehoor dan gewoon...
Bovendien klinkt de toon die ik bij 16 Hz op ''t scherm hoor echt niet als 32 Hz ofzo. Ik weet behoorlijk zeker dat ik echt wel het verschil kan horen tussen een toon van 32 Hz of 16 Hz.

Ik ben echt serieus en zit de boel niet te overdrijven ofzo... maarja, je kunt het zelf maandag uitvinden, dus ik ben erg benieuwd... Het lijkt me trouwes wel het beste als je dan ook datzelfde wavje gebruikt die van 0 tot 120 Hz gaat, want die tonegenerator geeft bij mij nogal vreemde resultaten (kan onmogelijk de ondergrens bepalen, want het is moeilijk te zeggen wanneer de klikjes nou overgaan tot een bass)...

• BC3 Victim
PsyFlux, staan je boxen wel in fase?
trek er eentje los enkijk of je die 30000 nog steeds hoort.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

ze staan 100% zekers weten in fase want waar ik het over heb is maar een setje computerboxen (labtec apx 4620). En met minijack plugjes kun je moeilijk iets omdraaien :) Maar om een fabrieksfout uit te sluiten heb ik de linkerspeaker er ff uitgehaald.. geen verschil...

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 22:16
rockford/fossgate of

phoenix

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 21:00

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

REL maakt erg goeie subs... komen volgens mij lager (met betere kwaliteit) dan het meeste japanse geweld...

http://www.rel.net

Er staat er nog steeds een op me verlanglijstje, maar een echt goeie is duur :'(

• BC3 Victim
Laaf heeft een gekopieerd exemplaar van Fifa2001..........foei!!! :)

gaaf subwoofertje trouwens, hoe diep is''tie
?

• BC3 Victim
Laaf heeft een illegale kopie van Fifa 2001...... foei!!! >:)

hoe diep is die subwoofer trouwens?

• BC3 Victim
microplugjes kan je idd zelf niet omdraaien maar willen van fabriekswege nog wel eens omgedraaid zitten(kan trouwens op heleboel plaatsen omgedraaid worden, geluidsprogramma, kaart, versterker)
tot slot kan je sub nog in tegenfase staan met een van je sats.
ik heb alleen geen flauw idee of een faseprobleem dit effect overhoopt kan veroorzaken misschien iemand met verstand van zaken die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 14:08 schreef Paliasco het volgende:
microplugjes kan je idd zelf niet omdraaien maar willen van fabriekswege nog wel eens omgedraaid zitten(kan trouwens op heleboel plaatsen omgedraaid worden, geluidsprogramma, kaart, versterker)
tot slot kan je sub nog in tegenfase staan met een van je sats.
ik heb alleen geen flauw idee of een faseprobleem dit effect overhoopt kan veroorzaken misschien iemand met verstand van zaken die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Het is inderdaad vaag, want ik heb et alleen als ik deze toongenerator gebruik, met frequency swoops ofzo heb ik geen enkel probleem. Dus aan 1 kant lijkt het me ook wel weer een softwarematig probleem. Maar waar het me ff om ging is dat het mij lijkt dat dit setje al tonen van 14 Hz kan weergeven. Als ik namelijk een mp3tje neem wat van 0 tot 120 Hz gaat, zie ik dat de conus van de subwoofer begint te bewegen bij 14 Hz. JvS geloofde dit niet echt en vroeg mij om die toongenerator es te gebruiken. Maar die geeft bij mij dus allemaal rare resultaten (klikken bij de extreem lage frequenties en tonen bij onhoorbare freqenties de de boxen ook niet eens kunnen weergeven).

FF voor de duidelijkheid dus: ik heb helemaal geen problemen met deze speakers, maar alleen die toongenerator geeft rare resultaten... Ik heb al veel verklaringen gehoord: m''n speakers clippen, ik hoor harmonische tonen/vervormingen. Maar ik heb et probleem alleen bij die toongenerator... verder heb ik gewoon een soundblaster live, zoals de meeste mensen hier dus daar zal het ook wel niet aan liggen...

• Andy
  • Laatst online: 05-12 22:16

Andy

rm -r

ik heb in mijn Opel Astra Station 4 cylinders met een inhoud van plusminus 500cm3 en boven elk van deze cylinders 4 kleppen. Achterin ligt een 19mm MDF-subwooferkist met een inhoud van 87000 cm3. verstevigd met diverse schotten. Deze is luchtdicht gemaakt met ongeveer 200 cm3 bruisende houtlijm (het moest op)

Om een en ander nut te geven heb ik er 3 12" Kenwood subwoofers ingemaakt met een conusoppervlak van 581cm2 per stuk. gecombineerd met een Xmax van 8mm resulteert dit in een maximale luchtverplaatsing van 2789cm3 :)

Deze drie subwoofers zijn parallel aangesloten op een Kenwood PS400M mono versterker die bij de in dit geval ontstane impendantie van ~1,3Ohm een Continu vermogen kan leveren van 650 Watt.

Aangezien een gesloten kast een verval heeft van 6dB (onder zijn laagste resonantiefrequentie)is er wel een voorstelling te maken van de effecten die een fijne testcd te weeg kan brengen.

grtz Andy

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

• ShittyOldMan
Op maandag 23 april 2001 14:25 schreef PsyFlux het volgende:

Als ik namelijk een mp3tje neem wat van 0 tot 120 Hz gaat, zie ik dat de conus van de subwoofer begint te bewegen bij 14 Hz. JvS geloofde dit niet echt en vroeg mij om die toongenerator es te gebruiken. Maar die geeft bij mij dus allemaal rare resultaten (klikken bij de extreem lage frequenties en tonen bij onhoorbare freqenties de de boxen ook niet eens kunnen weergeven).
Bij mij zie ik m''n woofers van m''n frontspeakers al bij 2 Hz gewoon bewegen. (ik heb geen subwoofer (nodig)). Erg vreemd gezicht is dat trouwens. En niet op een hoog volume maar op een normaal luisterniveau (de boel moet niet kapot gaan, daar heb ik geen zin in). Pas bij ongeveer 18 Hz begin ik dan ook wat te horen, erg zacht welliswaar. Tussen de 20 en 26 Hz gaat de lage toon een stuk harder en dit volume behoudt ''ie een tijd. Dan later (50 Hz) wordt het iets zachter maar kort daarna gaat het weer omhoog.

Wat betreft de problemen met de toongenerator. Het kan zijn dat ''ie een loop ofzo uitzendt. Net als een wavje of met winamp als je die op stop zet dan hoor je ook wel eens een tik. Kan zijn dat dat die tik is die je hoort van het loopen. Kweet het anders ook niet...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:10
[quote]
Op zondag 22 april 2001 15:47 schreef JvS het volgende:

[quote]
bij deze de test (JvS = huisgenoot van Prulleman)

Ik hoor die van mij toch echt pas vanaf 29 en hij klinkt redelijk vanaf 35

Strava

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 23 april 2001 16:11 schreef Prulleman het volgende:

[..]

En ik heb dat mp3tje even afgeluisterd. Ik krijg na krap 8 seconden al een behoorlijke vulling van m''n kamer met laag. Ik gok zo''n 26Hz. Dus dat je na 14 seconden al wat hoort is geen 14Hz. Lijkt me niet dat ik ineens 8Hz uit me sub krijg, toch?

Die labtec begint trouwens pas na 35 seconden wat zinnigs uit te poepen. Daarvoor is het meer "trillen". En je moet hem wel dusdanig achterlijk hard zetten... Maarja. Ik denk dat die toongenerator betrouwbaarder is.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 16:11 schreef Prulleman het volgende:

[..]

Nog drie keer getest... ogen dicht. eerste keer 17 seconden, tweede keer 16 seconden, derde keer weer 17 seconden...
Half volume, bass op geluidskaart en speakers vol open...

Als je op 29 Hz pas wat begint te horen is er iets goed mis met je oren...

Ik heb ''m zelfs nog ff op z''n kant gelegd en als je goed kijkt zie je ''m zelfs al bij 8 Hz beginnen te trillen... die 14 Hz die ik eerst zei was al aan de voorzichtige kant!

Je mag langskomen als je wilt... ik woon in leeuwarden, mail me maar als je het preciese adres wilt weten. Ik heb deze week een proefwerkweek, dus ik ben in de middagen wel thuis.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 16:39 schreef JvS het volgende:
Dus dat je na 14 seconden al wat hoort is geen 14Hz. Lijkt me niet dat ik ineens 8Hz uit me sub krijg, toch?
wacht ff, ik heb nooit gezegd dat ik bij 14 Hz al wat hoorde... pas bij 16 Hz hoor ik wat. Bij 14 Hz trilt ie wel al...

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 23 april 2001 16:49 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

wacht ff, ik heb nooit gezegd dat ik bij 14 Hz al wat hoorde... pas bij 16 Hz hoor ik wat. Bij 14 Hz trilt ie wel al...
16Hz, dan. Sorry.

Maar het blijft net zo ongeloofwaardig, dat-ie 16Hz weergeeft. Laat staan dat je het hoort.

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 16:54 schreef JvS het volgende:

[..]

16Hz, dan. Sorry.

Maar het blijft net zo ongeloofwaardig, dat-ie 16Hz weergeeft. Laat staan dat je het hoort.
zucht... nouja, dan geloof je het niet... anders wordt het toch maar een welles/nietes gesprek. Zoals ik al zei, je mag best langskomen zodat ik het kan bewijzen. Keer op keer kan ik met m''n ogen dicht winamp stoppen zodra ik iets hoor, en elke keer weer is dat bij 16/17 seconde.
En dan heb ik de boel nog niet eens zo belachelijk hard... Het mastervolume van m''n soundblaster live op 85%, de wave/directsound volume op 90%, de bass maximaal, de winamp pregain op minimaal, de equalizer flat, de volumeknop in winamp zelf op maximaal en het volume van de speakertjes op half met de bass open.
Mijn subwoofer staat onder mijn bureau en ik luister gewoon zittend aan mijn bureau, dus niet met mijn oor zo''n beetje tegen de subwoofer aan.
Als prulleman ook een SB live heeft, moet je mijn preciese luistersituatie kunnen nabootsen. Dan kun je me toch niet gaan vertellen dat je pas iets bij 29 Hz hoort??? Okay, bij 16 Hz is wel heel moeilijk te horen. Maar bij 20 Hz is het echt wel duidelijk...

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 23 april 2001 17:09 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

zucht... nouja, dan geloof je het niet... anders wordt het toch maar een welles/nietes gesprek. Zoals ik al zei, je mag best langskomen zodat ik het kan bewijzen. Keer op keer kan ik met m''n ogen dicht winamp stoppen zodra ik iets hoor, en elke keer weer is dat bij 16/17 seconde.
En dan heb ik de boel nog niet eens zo belachelijk hard... Het mastervolume van m''n soundblaster live op 85%, de wave/directsound volume op 90%, de bass maximaal, de winamp pregain op minimaal, de equalizer flat, de volumeknop in winamp zelf op maximaal en het volume van de speakertjes op half met de bass open.
Zucht terug... :) Ik zeg het al een paar keer, ik denk dat die sweep in seconden niet echt nauwkeurig is. Bij mij dus al geluid na 8 seconden!!! Da''s dus geen 8Hz, weet ik zeker!

Je zegt het zelf. Seconden!!! Ik denk dat je subwoofer er zelf een andere frequentie van maakt
Mijn subwoofer staat onder mijn bureau en ik luister gewoon zittend aan mijn bureau, dus niet met mijn oor zo''n beetje tegen de subwoofer aan.
Als prulleman ook een SB live heeft, moet je mijn preciese luistersituatie kunnen nabootsen. Dan kun je me toch niet gaan vertellen dat je pas iets bij 29 Hz hoort??? Okay, bij 16 Hz is wel heel moeilijk te horen. Maar bij 20 Hz is het echt wel duidelijk...
Bij hem zelfde situatie. en d''r komt echt alleen maar gepruttel uit, als je ''m hard zet. Pas bij 35Hz+ komt er iets uit wat ook een beetje zinnig is.

Verwijderd

he die ken ik nog niet...wel de STRATA.....:P

Verwijderd

Op maandag 23 april 2001 17:31 schreef JvS het volgende:

[..]

Zucht terug... :) Ik zeg het al een paar keer, ik denk dat die sweep in seconden niet echt nauwkeurig is. Bij mij dus al geluid na 8 seconden!!! Da''s dus geen 8Hz, weet ik zeker!
misschien is dat dan een harmonische toon die je hoort na 8 seconden? 8x2=16 Hz, dus dat zou wel kunnen... En ik vraag me af: als je dan zo''n harmonische toon hoort, moet de sub dan niet in de eerste plaats al met 8 Hz trillen? En het is wel toevallig dat ik ''m bij 8 Hz al zie trillen en jij dan iets hoort...
Op maandag 23 april 2001 17:31 schreef JvS het volgende:
Je zegt het zelf. Seconden!!! Ik denk dat je subwoofer er zelf een andere frequentie van maakt
Dat ik seconde zeg is natuurlijk omdat dat mp3tje elke seconde een Hz omhoog gaat.
Bij hem zelfde situatie. en d''r komt echt alleen maar gepruttel uit, als je ''m hard zet. Pas bij 35Hz+ komt er iets uit wat ook een beetje zinnig is.
Ben met je eens dat wat je na 35 Hz hoort echt een stevige bass te noemen valt. Maar daarvoor doet ie wel zeker wat...

En kijk anders eens in die subwoofer! Je ziet ''m echt al trillen vanaf 8 seconden... en je zegt zelf al dat hij iets doet bij 8 seconden (8 Hz). Dat je geen toon van 8 Hz hoort, maar een harmonische toon ervan ligt dan toch gewoon aan je gehoor?

Verwijderd

Geen goede subs onder de 1200?
Klopt wel aardig, maar er is een uitzondering. Moet zeggen dat Quake van Rel een geweldig subje is voor z''n prijs. Kostte mij 1200 piek, al heb ik ''m later nog wel goedkoper aangetroffen. Let wel dat je met dit soort kleinere subs geen gigantische kamers vult, ze komen het best tot z''n recht in klein tot middelgrote kamers...

Linkje

• ShittyOldMan
Even voor de duidelijkheid:
De sweep begint bij 0 Hz en iedere seconde gaat deze 1 Hz omhoog. Eindigt uiteindelijk na 120 seconde op 120 Hz

Toevallig weet ik dat omdat ik ''m zelf heb gemaakt :) De sweep is gegenereerd met CoolEdit 2000.
Als je na 8 seconde al wat begint te horen, zou best kunnen, maar dat is dan niet de 8 Hz toon van de bron, want een trilling van 8Hz is niet hoorbaar, maar een bijeffect van de subwoofer/baspoort. Een harmonische toon als gevolg van bijv. de kastconstructie.

Check deze link voor een 8 Hz toon in wav formaat. (2 sec dus laten repeaten)

Overigens begin ik zelf ook pas wat te horen bij 16 - 17 seconden (16 - 17 Hz). De woofer begint bij mij echter al meteen bij het begin te bewegen (1 trilling per seconde ziet er vrij vreemd uit moet ik zeggen).

• Jag

Jag

Ik weet niet wie het misverstand in de wereld heeft geholpen dat als een speaker trilt, dat hij dan ook geluid maakt, want zo zit het absoluut niet. Trillen is wel een voorwaarde om geluid te kunnen creeren, maar het is niet de enige. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om een speaker te maken.
Verder wordt hier een beetje een kromme discussie gevoerd. Er is namelijk maar één manier om een beetje op een acceptabele manier te kunnen meten, en dat is zoiezo niet met je gehoor, maar een SPL meter. En eigenlijk nog een analyzer erbij met een gecalibreerde microfoon ter controle. Verder moet je dan een toongenerator gebruiken die een sinus geeft, en niet allemaal extras die je niet wilt. Het gaat puur om een sinus van een bepaalde frequentie. En dan moet je met de Spl meter (C weighted) dichtbij de speaker meten, en eigenlijk ook nog met een andere meter bij de bass reflex ofzo. En een andere voorwaarde is dat de rest van het systeem wel perfect lineair weergeeft. En een EQ met de bass op max is niet linieair!
Op deze manier (afgezien de analyzer want die heb ik niet) heb ik een meting gemaakt van een aantal PC speaker subs, en die grafieken staan in de review.
Niet juist.... waarom zou het dan niet absoluut op 19.999 liggen of op 20.001? Dat is niet absoluut!!! Net zo goed dat in sommige boeken staat dat een bepaald dier maximaal een lengte kan krijgen van bijvoorbeeld 1 meter, terwijl je af en toe toch een beest van dat soort hebt wat stiekum toch wat groter is.
Het is ook niet echt een absolute bovengrens die 20K, maar wel voor de meeste mensen. En het vervelende nieuws is dat het ook snel minder wordt. Ik hoor zelf tot 17.800Hz, en een vriend van mij (een paar jaar geleden al weer gemeten, toen hij 16 was ofzo) slechts tot 16K. Maar alles boven de 10K wordt zeer weinig gebruikt in muziek, het zijn eigenlijk voornamelijk harmonischen die je mist als je dat niet kan horen of als het niet weergegeven wordt. Even ter illustratie: de Midiland S4-8200 gaven geloof ik weer tot 10K, om vervolgens door te gaan tot de 17K op -10dB (dat is een stuk zachter). En toch zijn er mensen die speakers reviewen en beweren dat ze goed geluid geven :). Zo relatief is het dus (het is wel zo dat die reviewers wel aangegeven hebbben geen reet verstand te hebben van geluid).
Omdat de scheidingsfilters van je sattelites daar niet op gemaakt zijn?
Nee, dat kan het niet zijn. De crossover geleidt zelfs perfect op 30K en hoger.
In theorie halen mijn rood blauwe gameboy oordopjes (wie kent ze nog) ook 20 Hz, maar op welk volume?
Precies.
Jag heeft het al eens eerder uitgelegd geloof ik.
Ik geloof het ook :). Jag heeft er zelfs een FAQ voor geschreven voor dit soort dingen. Maar ja, zo lang die niet 24 uur per dag op iedereens netvlies wordt geprojecteerd, wordt die niet gelezen (alleen door mensen die het leuk vinden om te lezen).
hoewel menig pc speakersetje -6dBspl gebruikt
Een stuk lager! Ik gok lager dan -10dB, misschien wel -15dB door de echte smeerlappen. Als je ziet wat het verschil is in opgegeven frequentie response van Midiland en mij, als bovengrens mijn 9Khz (-5dB) Vs hun 18KHz), tja.
Zoals JAG ook al zei
Beste jVs, Jag is cAsEsEnSiTiVe :).
zucht... nouja, dan geloof je het niet... anders wordt het toch maar een welles/nietes gesprek.
Dat hoeft niet. Het is een kwestie van goed meten, en heel belangrijk dezelfde standaard gebruiken. Zie eerder in deze post.

• DiSiLLUSiON
  • Laatst online: 02-10 09:07
kep dat proggie van pagina 1 ff gestart.. en ik kan vanaf 12hz tot 18.000hz horen.. dus volgens mij klopt dat proggie niet, of ik kan ongewoon lage tonen horen..

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:56

winnie

de poes...

Hier weet ik maar één oplossing: Saint Saen''s orgel symphony draaien. Dan leer je wel af om bij lage tonen het volume op te draaien. Ben je namelijk de volgende seconde doof.
Maar er zit wel 16.3Hz in van de lange pijp van een kerkorgel. Erg leuk om te testen. (en een aardig stukje muziek trouwens)

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 24 april 2001 07:32 schreef winnie het volgende:
Hier weet ik maar één oplossing: Saint Saen''s orgel symphony draaien. Dan leer je wel af om bij lage tonen het volume op te draaien. Ben je namelijk de volgende seconde doof.
Maar er zit wel 16.3Hz in van de lange pijp van een kerkorgel. Erg leuk om te testen. (en een aardig stukje muziek trouwens)
Kep dat nummer gedownload met napster.. en al 3x gedraaid, met de subwoofer op maximum maar zo hard zijn die lage tonen helemaal niet hoor..

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 07:35 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Kep dat nummer gedownload met napster.. en al 3x gedraaid, met de subwoofer op maximum maar zo hard zijn die lage tonen helemaal niet hoor..
Omdat jouw sub niet zo laag komt, duh8-)

• winnie

winnie

de poes...

Het gaat ook niet om het volume van de lage tonen. Het gaat er om dat je aan het begin het volume op een acceptabel niveau moet instellen, en dan het hele stuk met hezelfde volume moet spelen. Dan hoor je weinig tot niets van de lage tonen (want verval van min xxDb bij lage fequenties), terwijl de rest van de muziek op een acceptabel niveau klinkt. Tenzij je echt goede boxen hebt ( kastvolume van een paar honderd liter wil daarbij helpen). Goed box-materiaal (geen plastic!) is een andere mogelijkheid.
Ik kan ook wel mijn boxen bij 20Hz opschroeven tot een zeer hoog volume, om die lage tonen hoorbaar te maken. Maar dat heeft niets te maken met werkelijk luisteren naar muziek. Want als ik met dat zeer hoge volume bij 1000Hz ga luisteren, kan ik de bozen bij het oud vuil zetten.

• DiSiLLUSiON
Op dinsdag 24 april 2001 10:19 schreef Flippit het volgende:

[..]

Omdat jouw sub niet zo laag komt, duh8-)
Ik heb een theatersub.. Zoeentje die in de bioscoop staat, die heb ik 2e hands overgenomen. Ik kan ''m niet eens voluit zetten omdat ik dan haast m''n dubbelglas uit m''n ramen tril. Wat ik bedoelde, was dat die lage tonen niet hard zijn, in vergelijking met een aantal hardcore nummers van mij.. Dan kan je die beter afspelen, daar heeft je sub wel heel wat meer mee te verduren.
Op dinsdag 24 april 2001 10:23 schreef winnie het volgende:
Het gaat ook niet om het volume van de lage tonen. Het gaat er om dat je aan het begin het volume op een acceptabel niveau moet instellen, en dan het hele stuk met hezelfde volume moet spelen. Dan hoor je weinig tot niets van de lage tonen (want verval van min xxDb bij lage fequenties), terwijl de rest van de muziek op een acceptabel niveau klinkt. Tenzij je echt goede boxen hebt ( kastvolume van een paar honderd liter wil daarbij helpen). Goed box-materiaal (geen plastic!) is een andere mogelijkheid.
Ik kan ook wel mijn boxen bij 20Hz opschroeven tot een zeer hoog volume, om die lage tonen hoorbaar te maken. Maar dat heeft niets te maken met werkelijk luisteren naar muziek. Want als ik met dat zeer hoge volume bij 1000Hz ga luisteren, kan ik de bozen bij het oud vuil zetten.
Daar heb je wel gelijk in, alleen bij mij geeft de sub een veel harder geluid dan de rest van m''n speakers :) voordat de hoge tonen zó hard zijn dat m''n tweeters op zouden kunnen blazen, of zelfs m''n mid-range, dan zou m''n sub allang naar z''n grootje zijn..

• Jag

Jag

Hmm :?
Ik heb een theatersub..
Welke?

Verwijderd

Op dinsdag 24 april 2001 04:45 schreef Jag het volgende:
Ik weet niet wie het misverstand in de wereld heeft geholpen dat als een speaker trilt, dat hij dan ook geluid maakt, want zo zit het absoluut niet. Trillen is wel een voorwaarde om geluid te kunnen creeren, maar het is niet de enige.
Wat dan nog meer als ik vragen mag?
Dat hoeft niet. Het is een kwestie van goed meten, en heel belangrijk dezelfde standaard gebruiken. Zie eerder in deze post.
nope, maar ik heb al die meetapparatuur niet... ben maar een arme scholier die blij is met zijn labtec APX 4620 setje zodat ''ie tenminste fatsoenlijk geluid op z''n pctje heeft :) Ik weet wel wat goed geluid inhoud (m''n pa heeft een electrostatische koptelefoon :P), maar ik heb zelf bij lange na geen hifi geluid...

Maar de reden omdat ik die discussie eigenlijk al een beetje zinloos vond worden was omdat het inderdaad niet veel zin heeft om allemaal te zeggen dat hij/zij de hardste bass heeft.

Ik zeg alleen dat ik die subwoofer van m''n setje bij 8 Hz al zie trillen dus ik nam aan dattie daarbij ook al geluid maakte. En als ik er 16 Hz naartoe stuur, hoor ik dat.
En een andere voorwaarde is dat de rest van het systeem wel perfect lineair weergeeft. En een EQ met de bass op max is niet linieair!
Ik heb wel de equalizer van winamp flat (zo heb ik ''m altijd). Maar moet de bass bij de geluidskaart instellingen en de draaiknop op de boxjes ook helemaal uit? Dan hoor je echt geen lage tonen meer, want die draaiknop is in feite volges mij gewoon het volume van de subwoofer. Niet echt een bassknopje, maar het werkt ook :)

• The Collector
  • Laatst online: 24-11 09:51
''k Heb ook eventjes met CoolEdit zitten spelen en wat toontjes gegenereerd. Bij 10Hz voelde ik het doek niet meer trillen, bij 12Hz nog NET wel... Horen was niet bepaald makkelijk, maar er was wel iets.
In het boek staat dat hij van 20-160Hz gaat, alles er onder zwakt snel af. Maar 15Hz gaat nog makkelijk 8-)

Oh ja, ''t is een Yamaha YST-SW150:
http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gSPK00010YST-SW150

toen ik heb gekocht had, 2 jaar geleden koste die ongeveer 600-700 piek...

• Jag

Jag

Wat dan nog meer als ik vragen mag?
Trillen van de lucht is wel de enige voorwaarde, dat is namelijk per definitie geluid. Alleen ik doelde dus op de luidspreker.
Een andere voorwaarde om de lucht aan het trillen te krijgen, is buiten het trillen van de conus, iets dat voor en achter scheidt. Tenminste, voor lage tonen dan. En die rol vervult de kast van een luidspreker. En dat is ook waar het fout gaat bij een bass reflex systeem onder een bepaalde frequentie. Dan gaat namelijk de trilling van achter de luidspreker de trilling van voor de luidspreker opheffen doordat deze twee uit fase zijn (akoestische kortsluiting). Hetzelfde effect als twee luidsprekers die uit fase staan. De conus zal nog wel bewegen, maar er zal geen geluid zijn. Daarom valt een bass reflex systeem ook zo hard af onder een bepaalde frequentie, in tegenstelling tot een gesloten systeem, dat "slechts" met 12 dB per octaaf afvalt.
Ik zeg alleen dat ik die subwoofer van m''n setje bij 8 Hz al zie trillen dus ik nam aan dattie daarbij ook al geluid maakte. En als ik er 16 Hz naartoe stuur, hoor ik dat.
Dat geeft alleen aan dat de speaker in staat is om 16Hz op hoorbare niveau''s te produceren, als het tenminste echt een 16Hz toon is.
Maar het gaat erom dat je een luisprekers frequency response wilt weten. Je wilt weten hoeveel output geeft bij verschillende freqenties. Dat zegt namelijk wat over hoe hij klinkt. Voor subs vind ik dit een vrij loze bezigheid, omdat alles onder de 30Hz eigenlijk nauwlijks een rol speelt. Maar voor computer subs is dit best interessant, omdat die lang niet zo laag weergeven als een HiFi sub.
Ik heb wel de equalizer van winamp flat (zo heb ik ''m altijd). Maar moet de bass bij de geluidskaart instellingen en de draaiknop op de boxjes ook helemaal uit? Dan hoor je echt geen lage tonen meer, want die draaiknop is in feite volges mij gewoon het volume van de subwoofer. Niet echt een bassknopje, maar het werkt ook :)
Het gaat erom dat de rest van het systeem niks verandert aan het geluid. Er moet dus hetzelfde uitkomen als je erin stopt. Dan is namelijk de luidspreker de enige die de frequentie response van het systeem verandert. En wat je meet is dan de frequentie respose van de luidspreker. Je zult dus alles op de "middenstand" moeten zetten waarschijnlijk. De neutrale stand dus zeg maar. Geen extra bass erbij of eraf.

Verwijderd

een lekker lage toon op je sub zetten en dan de versterker flink open draaien is dus DE manier om je sub om zeep te helpen.....:P

• winnie

winnie

de poes...

Jag: wat ik bedoel, is dat mijn boxen bij 30Hz al netjes en snel afvallen/vervallen. -3Db punt ligt tamelijk hoog (maar het zijn dan ook geen zuilen ofzo). Neemt niet weg, dat als ik bij het -3Db punt of het -6Db punt het volume opdraai, nog wel iets zal horen.

Verwijderd

Een Fender Deze komt wel iets boven je budget: 4500,- mar je hebt er ook wat voor hij komt onder de 15 hz heeft een 18" woofer en haalt met het grootste gemak 900 wat RMS! wij heb hem bij de drive-inn van ons staan en we zij er erg tevreden over

Afbeeldingslocatie: http://www.fender.com/proaudio/images/118sA.jpg

edit:
ff plaatje

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 09:48

Mary Wana

keyboard nut

Op woensdag 25 april 2001 19:27 schreef webspeaker het volgende:
Een Fender Deze komt wel iets boven je budget: 4500,- mar je hebt er ook wat voor hij komt onder de 15 hz heeft een 18" woofer en haalt met het grootste gemak 900 wat RMS! wij heb hem bij de drive-inn van ons staan en we zij er erg tevreden over

[afbeelding]

edit:
ff plaatje
ja maar deze is toch neit actief ?? wel een moie wij hebben ook ongeveer zoiets staan in de garage alleen deze was neit actief volgens mij :? maare voor een concert van een stuk of 6000 man gebruike je er een stuk of 3 gaan we met zn allen lakker LAAAG :9

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

klopt niet actief maar boeit dat dan? koop je er toch een peavy versterkertje bij van 2x2500 wat (mono: 6000 wat) mooi mengpaneeltje een nog 2 mooie boxjes van 2000 wat en gaan met die banaan buren gek maken als je quake 3 arena zit te spelen of screem 1/2/3 zit te kijken.

• Yokozuna
Op woensdag 25 april 2001 19:27 schreef webspeaker het volgende:

[afbeelding]

edit:
ff plaatje
Hehe RMS? Continu bedoel je?
Ehh, volgens mij kan per definitie 900Watt Continu al niet, of hij moet zo''n ontieglijk grote (en stroefe) ophanging hebben dat de conus behoorlijke slagen kan maken. Maar 900Watts? Hoeveel OZ moet die magneet wel niet zijn?
Even ter illustratie: de Midiland S4-8200 gaven geloof ik weer tot 10K, om vervolgens door te gaan tot de 17K op -10dB (dat is een stuk zachter). En toch zijn er mensen die speakers reviewen en beweren dat ze goed geluid geven . Zo relatief is het dus (het is wel zo dat die reviewers wel aangegeven hebbben geen reet verstand te hebben van geluid).
Dat is niet zo gek, gezien die set in de sattelites geen tweeters gebruikt. Alleen 3" drivertjes die het hele spectrum moeten weergeven, ja, en dan komen ze niet zo hoog.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 19:37 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Hehe RMS? Continu bedoel je?
Ehh, volgens mij kan per definitie 900Watt Continu al niet, of hij moet zo''n ontieglijk grote (en stroefe) ophanging hebben dat de conus behoorlijke slagen kan maken. Maar 900Watts? Hoeveel OZ moet die magneet wel niet zijn?
Al eens ge hoord van luidsprekers met dubbele spoelen? Dit vermogen moet je vectoretisch optellen dit wordt pas echt leuk als je beide spoelen op de zelfde uitgang aansluit dan kun je een de vermogens gewoon op tellen! Ik goloof dat iedere spoel iets van 600wat RMS is. Dat vermogen (900wat) komt kijken als je hem stereo aan sluit.

en bovendien staat Fender bekent om zijn giganties goeie luidspreker (hiervan vooral de bouw van de kasten en de hand gemaakte luidsprekers) en gitaren.

edit:
ff wat opgezocht

• marksanne
  • Laatst online: 29-12-2023
Rel Strata II subwoofer (HiFi): 26 Hz
Sennheiser 580 Precision headphones: 22 Hz

(zie ook m''n siteje www.marks.cistron.nl)

• Jag

Jag

900 Watt kan echt wel. Maar die RMS is helemaal geen standaard, en de term wordt hier helemaal verkeerd gebruikt, zie de FAQ (in mijn sig). De echte standaard is AES, vernoemd naar de Audio Engineering Society. Daarbij moet de luidspreker ik geloof acht uur lang het opgegeven vermogen moeten kunnen verdragen, plus nog een heleboel andere dingen. En er zijn luidsprekers die een power handling hebben van 1 kW AES :).

• Yokozuna
Op woensdag 25 april 2001 20:32 schreef marksanne het volgende:
Rel Strata II subwoofer (HiFi): 26 Hz

Eh, ja. Heb je die?
Sennheiser 580, 22Hz bij ongeveer -3dB denk je? Heb je het opgemeten? Oh gewoon tot je het zelf denkt te horen Mijne (hieronder staat ie) komt nl. ook tot 22Hz niveau kan ik niet bepalen, het is wanneer ik het zelf hoor, en bij het opgegeven frequentiebereik staat 10-25000Hz bij -10dB. En die 580 12-35000 (12 weet ik zeker iig) bij -10dB. Toch raar, ik vindt deze veel voller klinken, bij een Bang&Olufsen centre zaak had ik mogen luisteren met de HD250 LiniearII en de 580 en de HD600, ik vond de HD250 toch het volste en warmste (ja heel subjectief) klinken. En de duurste HD600 (F459,-) vond ik nog nieteens het best klinken, ook de treble niet zuiverder, hoewel deze op -10dB tot de 35.000 zou komen, en de mijne tot 25.000.

Eigenlijk snap ik niets van die higs. Wat heb je daaraan met een 44.100Hz signaal? Dan kun je toch nooit 20+ KHz duidelijk weergeven? Heb je volgens mij pas ECHT iets aan bij de SuperAudioCD''s.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 02:01 schreef Jag het volgende:

[..]

Trillen van de lucht is wel de enige voorwaarde, dat is namelijk per definitie geluid. Alleen ik doelde dus op de luidspreker.
Een andere voorwaarde om de lucht aan het trillen te krijgen, is buiten het trillen van de conus, iets dat voor en achter scheidt. Tenminste, voor lage tonen dan. En die rol vervult de kast van een luidspreker. En dat is ook waar het fout gaat bij een bass reflex systeem onder een bepaalde frequentie. Dan gaat namelijk de trilling van achter de luidspreker de trilling van voor de luidspreker opheffen doordat deze twee uit fase zijn (akoestische kortsluiting). Hetzelfde effect als twee luidsprekers die uit fase staan. De conus zal nog wel bewegen, maar er zal geen geluid zijn. Daarom valt een bass reflex systeem ook zo hard af onder een bepaalde frequentie, in tegenstelling tot een gesloten systeem, dat "slechts" met 12 dB per octaaf afvalt.
okay, dat snap ik. Maar das wel een beetje muggezifterij :) Als je een speaker ga beluisteren ga je ''m niet los neerleggen ofzo, hij zit altijd erges ingebouwd...

• Jag

Jag

Nee, dat is het niet. Het gebeurt namelijk ook met een bass reflex poort.
Bij 1 Hz trillen mijn speakers echt wel, maar er is echt geen geluid.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 25 april 2001 20:32 schreef marksanne het volgende:

We gaan weer lekker offtopic, maar die 580 blijft verbazingwekkend veel laag weergeven tot 38Hz! Helemaal recht, lijkt het wel. Dan dooft het langzaam uit, tot inderdaad 28Hz ofzo. Daarna wordt het snel veel minder, en tot 21Hz hoor ik nog geluid (damn, daar wordt je misselijk van).

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 20:25 schreef Jag het volgende:
900 Watt kan echt wel. Maar die RMS is helemaal geen standaard, en de term wordt hier helemaal verkeerd gebruikt, zie de FAQ (in mijn sig). De echte standaard is AES, vernoemd naar de Audio Engineering Society. Daarbij moet de luidspreker ik geloof acht uur lang het opgegeven vermogen moeten kunnen verdragen, plus nog een heleboel andere dingen. En er zijn luidsprekers die een power handling hebben van 1 kW AES :).
RMS is een term die veel gebruikt wordt onder de DJ''s dit is het maximale vermogen met 0% vervorming.

• Yokozuna
Op donderdag 26 april 2001 00:41 schreef JvS het volgende:

[..]

We gaan weer lekker offtopic, maar die 580 blijft verbazingwekkend veel laag weergeven tot 38Hz! Helemaal recht, lijkt het wel. Dan dooft het langzaam uit, tot inderdaad 28Hz ofzo. Daarna wordt het snel veel minder, en tot 21Hz hoor ik nog geluid (damn, daar wordt je misselijk van).
Dat klopt idd wel, maar ik vind persoonlijk een dicht systeem voor koptelefoons toch beter klinken. En alle signalen van buitenaf worden met een factor 3 (zoiets) in volume verlaagd. Dus langsrijdende auto''s zijn onhoorbaar etc. En deze komt tot 20Hz en 26Hz op een flink volume. Maarjah, deze is ook puur op frequentiebereik gemaakt, niet design, zo simpel mogelijk gehouden.

• Yokozuna
Op donderdag 26 april 2001 17:57 schreef webspeaker het volgende:

[..]

RMS is een term die veel gebruikt wordt onder de DJ''s dit is het maximale vermogen met 0% vervorming.
0% vervorming tov. van de standaard vervorming bedoel je :)
0% harmonische vervorming is nooit mogelijk, gezien speakers anders zijn gebouwd dan de instrumenten die ze moeten weergeven. Dus ik denk eerder dat RMS voor dj''s een continu vermogen aangeeft waarbij er hoorbaar geen vervorming optreedt.

• Jag

Jag

Op donderdag 26 april 2001 17:57 schreef webspeaker het volgende:

[..]

Het is een beetje offtopic, maar goed. Je hebt duidelijk niet de moeite genomen om de FAQ te lezen merk ik al weer. RMS is echt absoluut niet wat jij zegt. Het betekent Root Mean Square, en is een manier om van een sinusvormige spanning of stroom de effectieve waarde te bapalen. Ten eerste is de term RMS vermogen al fout als het een luidspreker betreft, want de spanning en de stroom zijn uit fase. En het vermogen is dan niet meer het product van de spanning en de stroom.

Maar de grootste fout die gemaakt wordt, is dat RMS wordt behandeld alsof het een standaard is, zoals DIN of AES. Dat is het dus niet! Het is alleen maar een manier om van een sinus de effectieve waarde te bepalen, meer niet.

Verwijderd

het vermogen dat een speaker aan kan zegt dus echt geen f#ck...als ie een beroerd rendament heeft komt er nog geen scheet uit.....

• Yokozuna
Ging ff iets mis met posten.

• Yokozuna
Ik snap het niet zo goed, een speaker is meestal passief, dus dan HEEFT hij toch geen vermogen? Dat vermogen wat aangegeven is (ik zeg altijd maar continu) is toch wat de speaker maximaal kan verdragen van een bron? Toch niet wat hij zelf bezit? Verder vind ik daarom het membraan van een driver zo belangrijk, want dat geeft toch een redelijke identificatie hoeveel lucht de driver kan verplaatsen en dus hoe hard hij kan. Uitgaande van een soepele ophanging uiteraard. En dit kenmerk is niet goed te facken (want dat wordt standaard gedaan, ophanging meegerekend dus). Het continu vermogen van een speaker boeit mij verder ook niet zo heel veel, wel het aanbevolen vermogen van een bron. Want je hebt natuurlijk geen zin je 2x20Watts versterker met bv. een Magnat Reference speaker te gaan opblazen.

En dat DIN, dat staat toch voor een meting van het frequentiebereik op -3dB of heb ik het nou fout?

Verwijderd

mijn subwoofer met een speaker van 38cm 600watt komt ook aan de 20Hz.. B-)

• sju
  • Laatst online: 21-05 10:01

sju

rrradio

Leuk voor je..
get a life man :(

blaat? BLAAAAAAAAT!

Pagina: 1 2 Laatste