Op zondag 22 april 2001 16:40 schreef JvS het volgende:
[..]
Ok, doe ''m is met die tonegenerator, en kijk eens wanneer er een zinnige bas uitkomt (zoeentje die dus behoorlijk op je borst drukt). Want mijn sub gaat bij 15Hz ook wel klapperen als ik ''m hard genoeg zet... Maar ik ben benieuwd, mijn huisgenoot heeft precies zo''n setje, en we zijn het er samen wel over eens dat mijn sub ietsje dieper gaat, als je naar muziek luistert. Ik ga het meemaken, als het zo is, dan gaan specs bij mij
nog verder het verdomhoekje in.
Als mijn linkt het niet meer doet; ik had ''m via
www.Google.com gevonden. Gezocht naar "NCH tone generator".
Geprobeerd, maar er gebeuren nogal nogal vreemde dingen... Op hoeveel Hz ik ''m ook zet, ik hoor altijd wel wat!
Heb het volgende gedaan:
20 Hz = vette bas
15 Hz = ook bas, maar iets minder...
10 Hz = SUPERzware bass

5 Hz = losse tikken, klinkt niet als bass, maar wel geluid

2 Hz = WTF!!! Ik hoor nog steeds losse tikken, maar nu over de sattelites

Dit kan toch nooit? Of dat proggie doet iets heel vaags, of m''n speakers geven een ander geluid weer dan de 2 Hz die ze krijgen... Maar 2 Hz kan je never de never horen, en er is ook geen enkele speaker die dat aankan.
Nouja, dan de hoge tonen maar es testen.
10000 Hz = auw... iets te hard volume, doet pijn aan de oren.
15000 Hz = klotetoontje
16000 Hz = hunh

deze toon klinkt lager... met een wawawaw geluid erdoorheen, net alsof het 2 sinussen zijn met een frequency van een paar hertz verschil... met op de achtergrond de toon van 16000 Hz.
17000 Hz = wtf... nog lager?? klinkt haast wel als een in gesprek toontje van een telefoon... al hoor ik op de achtergrond wel een verschrikkelijk hoog toontje
18000 Hz = nog lagere toon, tis nu echt de telefoon, met een nog hogere toon op de achtergrond
19000 Hz = " "
20000 Hz = " "
21000 Hz = alleen maar de lagere toon, is mijn gehoor nu misschien de limiet, of de speakers? En waarom hoor ik in hemelsnaam telkes een lagere toon erbij? Ik wil alleen de hoge toon horen, anders overstemt de lagere (hardere) toon de hogere (zachtere) toon..
22000 Hz = hele lage toon...
25000 Hz = weer hogere toon

30000 Hz = fucking hoge toon

wat gebeurt hier toch? Geven mijn speakers nu een verkeerde toon ofzo, want dit is veel te hoog voor het menselijk gehoor...
40000 Hz = redelijk hoge toon

50000 Hz = hoge toon...
Ik heb bij alle frequenties alle sinusvormen op de witte ruis na geprobeerd, maar overal klinkt de toon wat anders maar dezelfde vreemde frequenties...
Wat gebeurt hier toch? Doe ik iets fout? Klopt mijn geluidskaart niet (soundblaster live value), doet dat proggie vage dingen, of zijn m''n speakers gewoon superbrak....
Ik ben niet echt een expert op dit gebied ofzo, dus misschien ben ik ook wel heel dom bezig...