Je gedachtgang is best leuk, maar niet correct.in het bakje nr1 doen we 5mm water en in bakje nr.2 5cm water...
wat er nu gebeur is dat bakje nr1 zeersnel warm word en bakje twee minder snel..
ok nu nog zonder pomp welk bakje kan de meeste warmte opnemen..??
en welk bakje kan dat het snelst?
atwoord.. bakje twee kan de meeste warmte opnemen en bakje 1! kan dat sneller dan bakje twee..
waarom??
in bakje 1 zit maar 5mm water de warmte versprijding in die 5mm gaat sneller dan de warmte versprijding in de 5cm van nr2... zeer logies toch?...
Het bakje met 5mm water wordt sneller warm, maar daarmee bewijs je niet dat het sneller warmte opneemt. Als je in je natuurkundeboek kijkt zal je zien dat je voor het opwarmen van eenm bepaalde stof een bepaalde hoeveelheid energie (warmte) nodig hebt. Heb je minder van die stof, dan zal deze sneller opwarmen ja, dat is lochisch, maar wil dat zeggen dat het bakje uit jou voorbeeld met 5 mm beter koelt dan die met 5cm? Ik dacht het dus niet.
Het gaat er om om zo veel mogelijk warmte van je koelblok in je water te krijgen. Jij zegt dat beter gaat met die 5mm water, ik zeg van niet.
Let op ik zal het eventje uitleggen.
Bij warmte overdracht en warmte transport ben je afhangkelijk van het oppervlak, de temperatuursverschil tussen te koelen medium en het koelende medium, van de warmte geleidingscoefficent van je koelblokje/water en van de warmte overdrachtscoefficient van je koelblok/water.
Dat van het oppervlak weet je dus dat hoef ik niet uit te leggen. Nu de rest nog. Om je koelblok koel te houden heb je water nodig. Nu kan je weinig water erdoorheen pompen met het volgende resultaat..... het water wordt warm zoals jij zegt de temperatuursverschil neemt af en het water neemt minder en minder warmte over van je koelblok. Resultaat ---> slechte koeling. Neem je nu snelstromend water, dan warmt het water minder op en zal de overdracht tussen je koelblok en het wtaer groter zijn. Dat het water minder opwarmt dan bij het ander voorbeeld is simpel te verklaren. Het neemt wel evenveel warmte op (of zelfs nog meer omdat delta T groter is), maar omdat die energie verdeeld is over een groter volume zal de temperatuurstijging kleiner zijn.
Het enige wat jij tot nu toe hebt bewezen is dat een laagje water van 5mm sneller opwarmt dan 5cm. Nou sorry maar een openbaring is dat niet