ok mijn versie en kijk op het warmte verhaal..
ik heb met veel aandacht dit topic gelezen... en moet zeggen dat ik het EENS ben met de PA!!....
en ik zal proberen het te onderbouwen...
wat ik mis in het verhaal is de combinatie tussen alle onderdelen die belangrijk zijn...
dit zijn:
1 koelblok/proc
2 volume water.
3 stroom snelheid
4 radiator!
5 kamer temp.
de volgorde is ook wel goed dacht ik..

dat hier een evenwicht in zit... is op het eerste moment niet zo 123 te zeggen..
maar als we nou eens de radiator en het water en de kamer temp nemen...
onder welke omstandigheden zal deze goed gaan werken?
volgens mij als de radiator heter is als de omgeving.... (zodat hij dus door er lucht door te blazen kan koelen)..
wat hebben we daar voor nodig?
water wat warmer is als je kamer temp..
dus hoe warmer het water hoe beter de radiator zijn werk kan gaan doen..
oke nu de andere helft het koelblok en stroomsnelheid...
water is GEEN goede gelijder!!
ja het kan warmte opnemen . maar
als je nou eens de volgende de proef doet zul je zien... dat het nou niet bepaald snel en goed de warmte verdeeld over het totale volume van het water...
neem een glazen buis 30cm vul deze met water.. ga de buis nu boven aan verwarmen..
5 min ofzo... totdat het water boven in gaat koken... ok meet nu op twee plaatsen de temp.. boven aan en onder in de buis.. wat zie je dan???
juist het water onder in de buis is niet of nawelijks warmer geworden...
conclusie?? (de mijne dan,, water geleid slecht, is echter in staad warmte goed te transporteren in grote hoeveelheden door zijn dichtheid en omdat het vloebaar is. daarom word water als transport middel gebruikt).
ok nu we dit weten word het verhaal van PA ook wat duidelijker...
als voor beeld neem ik nu 2vierkante bakjes van koper die we bijde op een warmte bron van 80watt zetten...
in het bakje nr1 doen we 5mm water en in bakje nr.2 5cm water...
wat er nu gebeur is dat bakje nr1 zeersnel warm word en bakje twee minder snel..
ok nu nog zonder pomp welk bakje kan de meeste warmte opnemen..??
en welk bakje kan dat het snelst?
atwoord.. bakje twee kan de meeste warmte opnemen en bakje 1! kan dat sneller dan bakje twee..
waarom??
in bakje 1 zit maar 5mm water de warmte versprijding in die 5mm gaat sneller dan de warmte versprijding in de 5cm van nr2... zeer logies toch?...
ok nu gaan we de pompen aansluiten op de plokjes...
met het eerste pakje zorgen we er voor dat het water nivo niet boven de 5mm uitkomt.. en dat het met laten we zeggen 100l per uur afgevoerd word..
met pakje nr2 doen we het zelfde...
wat gebeurd er nu?? zijn de resultaten nog steeds het zelfde??
nee dus..
we zien nu dat bakje nr1 het snelste warmte op kan nemen en ook weg kan pompen...
blokje nr2 verliest het op twee manieren..
1 het opwarmet van de eerste 5mm van het totale voluma gaat prima! niks mee aande hand..maar daarna worde de slechte gelijdings eigenschap van het water een probleem en duurt het gewoon te lang voor dat de rest van het water de warmte heeft opgenomen.. (zie het als stralings warmte .. hoe verder van de bron hoe minder warm het word)...tevens draait de pomp (100l per uur die voor het eerste bakje prima was) hier duidelijk te langzaam...
ok gaan we die pomp eens lekker OC-en..
en maken er 1200L per uur van. (wow)..
wat er nu in bloke nr 1 gebeur is eigenlijk het zelfde als wat we zonet in blokje nr2 hadden... omdat het water er zo verschrikkelijk snel door heen stroomd (let op nog steeds met een nivo van 5mm) heeft het geen kans om de volle 5mm van het volume te benutten en word slecht 2mm van het water daad werkelijk gebruik om de warmte te transporteren..dit komt weer door de slechte geleidings eigenschap van het water.
resultaat... door dat er maar een klein gedeelte van het water daad werkelijk gebruikt word om te koelen.. zal het water dus kouder uit het koelblok komen dan met de pomp van 100l.. (hier door zal de radiator ook slechter werken door dat de te koelen water dicht tegen de kamer temp zit)
blokje nr2 vindt deze snelheid echter prima! omdat nu het totale volume van het blokje voledig weg word gepompt en vervangen door nieuw water...
kan deze nu die 5mm optimaal gebruiken en op het moment dat het verzadigd is met warmte en dus zou moeten door stralen naar de rest van de 5cm is het water al weer vervangen..
en kan dus weer die 5mm opnieuw gebruikt worden om warmte op te nemen..
dus blokje nr 2 doet het nu opeens weer beter als blokje nr1..
maar ook hier zit je dus met het probleem dat het water wat uit het koelblok komt niet echt warm geworden is.. (in blok twee gaat het om de zelfde rede als blok 1.. namelijk de rest van het volume is niet gebruik alleen de 5mm van de 5cm)
moraal en conclusie..
1 water is een slechte geleider.
2 water heeft dus tijd nodig om warmte op te nemen.
3 water in combinatie met stroomsnelheid, heeft wel degelijk een evenwicht en dus ook een optimale verhouding!
4 hoe groter het oppervlakte van het te koelen onderwerp dest te beter de warmte afvoer!
nou dat was het wel... volgens mij..dan he