Hangt uiteraard af van je koeling. Je hebt niet alleen te maken met de afkoeling die je peltier kan creeren, maar ook met de opwarming die dezelfde peltier verzorgt voor je koeler. Qua luchtkoeling is de meest efficiente die ik ken de Alpha PEP 66 met een C/W weerstand van 0.35°C/W. Met een effectief vermogen van 60W extra wordt de heatsink 0.35X60=21°C warmer dan zonder peltier.Op dinsdag 23 januari 2001 21:19 schreef freakyfrank het volgende:
kga uit van een Tbirdje 700 1.75V = 38W
38W * 1000/700 * 1.9/1.75 = ong. 60W
60 * 1,33 (75% regel) = 80W peltier om hem 2a5 graden boven kamertemp te houden..
hoe groter je peltier... hoe lager je cputemp zal worden
De afkoeling van de peltier is (38W(max afgifte CPU/80W (max cooling)) X 71°C(max Delta T)= 37,275. 21°C opwarming min 32°C koeling is 11°C koeler dan zonder peltier.
Met waterkoeling zit je op (ik gebruik hiervoor de Swiftec MCW 462 met een thermische weerstand van 0.13°C/W volgens de tests van overclockers.com, da''s namelijk de enige waarvan ik de thermische weerstand weet, en ik denk dat dit (net als de PEP66 voor de luchtkoelers) een van de beste waterblokken is):
een hogere temp van het (water)koelblok van 0.13X60=7.8°C.
De tempdaling door de peltier is gelijk(37,275 °C), dus nu is het verschil 19,6°C.
Dat maakt toch behoorlijk wat uit. Beide uitendelijke temps zijn de laling in temp die ongeveer te verwachten is met een positief scenario. Heb ff geen zin om het allemaal exact uit te gsaan rekenen aan de hand van alle schema''s. Houdt er ok rekening dat we het hier hebben over een Tbird 700@ 1.75V. Als je gaat overklokken stijgt de afgifte in W van een Tbird heel erg snel. Voor een beetje fatsoenlijk overklokken (ook gezien de kosten die je hebt met de extra componenten) heb je minimaal een 120W peltier nodig, gecombineerd met waterkoeling. Luchtkoeling is geen optie voor een peltier boven de 80W.
Wil je meer weten, in deze topic heb ik er wat uitgebreidere uitleg op gegeven, en ook een paar links richting formules e.d.