Toon posts:

[BC3] Samen Peltiers inkopen (76-156W)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op dinsdag 23 januari 2001 21:19 schreef freakyfrank het volgende:
kga uit van een Tbirdje 700 1.75V = 38W

38W * 1000/700 * 1.9/1.75 = ong. 60W

60 * 1,33 (75% regel) = 80W peltier om hem 2a5 graden boven kamertemp te houden..

hoe groter je peltier... hoe lager je cputemp zal worden
Hangt uiteraard af van je koeling. Je hebt niet alleen te maken met de afkoeling die je peltier kan creeren, maar ook met de opwarming die dezelfde peltier verzorgt voor je koeler. Qua luchtkoeling is de meest efficiente die ik ken de Alpha PEP 66 met een C/W weerstand van 0.35°C/W. Met een effectief vermogen van 60W extra wordt de heatsink 0.35X60=21°C warmer dan zonder peltier.
De afkoeling van de peltier is (38W(max afgifte CPU/80W (max cooling)) X 71°C(max Delta T)= 37,275. 21°C opwarming min 32°C koeling is 11°C koeler dan zonder peltier.

Met waterkoeling zit je op (ik gebruik hiervoor de Swiftec MCW 462 met een thermische weerstand van 0.13°C/W volgens de tests van overclockers.com, da''s namelijk de enige waarvan ik de thermische weerstand weet, en ik denk dat dit (net als de PEP66 voor de luchtkoelers) een van de beste waterblokken is):

een hogere temp van het (water)koelblok van 0.13X60=7.8°C.

De tempdaling door de peltier is gelijk(37,275 °C), dus nu is het verschil 19,6°C.

Dat maakt toch behoorlijk wat uit. Beide uitendelijke temps zijn de laling in temp die ongeveer te verwachten is met een positief scenario. Heb ff geen zin om het allemaal exact uit te gsaan rekenen aan de hand van alle schema''s. Houdt er ok rekening dat we het hier hebben over een Tbird 700@ 1.75V. Als je gaat overklokken stijgt de afgifte in W van een Tbird heel erg snel. Voor een beetje fatsoenlijk overklokken (ook gezien de kosten die je hebt met de extra componenten) heb je minimaal een 120W peltier nodig, gecombineerd met waterkoeling. Luchtkoeling is geen optie voor een peltier boven de 80W.
Wil je meer weten, in deze topic heb ik er wat uitgebreidere uitleg op gegeven, en ook een paar links richting formules e.d.

Verwijderd

Thermische weerstand bij waterblokken ligt net iets anders dan bij luchtkoelers.

Bij luchtkoelers ga je er van uit dat de temperatuurgradient over je koellichaam verwaarloosbaar klein is. maw: het koellichaam is overal even warm.

Bij waterblokken ligt dit duidelijk anders: waar het water stroomt is de temp. veel lager dan waar geen water stroomt. Ook maakt het contactoppervlak nogal veel uit, omdat de niet oneindige warmtegeleiding van het metaal een grote rol speelt bij waterblokken.

Zowiezo ben ik geen fan van waterblokken met een U-vormig kanaal erin, omdat je dan teveel last hebt van de niet oneindige warmtegeleiding van het metaal. Ideaal is zo min mogelijk metaal tussen water en warmtebron.

Mijn huidige waterblokje is gemaakt van een kleine socket7 koeler, met dunne basis. Gewoon een goedkoop shitding, en dat maakt ''m zo ideaal. Deze haalt, mits je zeker 40x40mm van de oppervlakte gebruikt, wel een lagere warmteweerstand dan 0.13 K/W. Hier beginnen we dus duidelijk het effect van oppervlakte te merken, wat bij een Alpha PEP66 nog niet zo is. M.a.w. bij een Alpha zal het niet veel uitmaken voor de temperatuur of je de warmte via een 10x10mm vlak toevoert, of via een 40x40m vlak.

Ik heb getest: mijn waterblok is prima in staat om met een redelijk voluit stokende 80W peltier (13.6V, 6.5A, dus zo''n 160W aan warmte naar het waterblok) de warme kant van de peltier niet voelbaar warmer te laten worden dan het water. Harde getallen kan ik niet geven omdat ik geen geschikte thermometer heb.

Verwijderd

Topicstarter
Verkopen ze ook al 156W pelts bij de ocshop??

Verwijderd

nope. Tot 80W

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ow ja als je leuk aan het rekenen bent met je delta T max. Deze is vaak veel hoger dan in de praktijk haalbaar. Hiermee moet je met je berekening toch goed rekening mee houden. Als bv delta T max 70 graden is, is dat waarschijnlijk in de peltier zelf en is het uitendelijke verschil maar ~40 graden. Ik heb -30graden Celsius gehaald. Dan is het op.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

wimpy006:

De thermische weerstand van warme kant pelt naar water word ook vaak vergeten. En die begint aardig aan te tikken bij >100W peltiers.

Het enige wat je dus niet moet doen is redeneren: ''mijn cpu verstookt 78W, dus aan een 80W pelt heb ik genoeg''. Dat werkt dus niet.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 20:38 schreef freakyfrank het volgende:
bij DISPLAY kan je een 13.8V 20/22A halen.. F190,- dus... die zou af te regelen zijn naar een lager voltage..

als je em af kan regelen naar 13V dan zit je op zijn 80% gedoe..blablabla.. en dan trekt ie 20.1A..

die is daar dus goed geschikt voor..
Waar kan ik dat display vinde, heb je een internet site of winkel??

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ja doh dat je niet genoeg hebt, dan is er geen temp verschil meer tussen warm en koud.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 21:24

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Waar kan ik dat display vinde, heb je een internet site of winkel??
display heeft (nog ?) geen site. display is te vinden in een aantal grote steden oa eindhoven.
in de elektuur staan altijd adressen.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
probeer anders de gouwe ouwe gids :9~

Verwijderd

Maar die 13.8V voedingen zijn overal te kust en te keur te krijgen hoor. Zelfs bij de kijkshop heb ik ze zien staan. Ze worden meestal gebruikt als voedingen voor die 27MC bakkies. Tenzij je in Etten-Leur woont (daar moet je al een halve dag zoeken naar een computerstroomkabeltje, als je die toevallig vergeten bent om mee te nemen naar een demoparty) denk ik dat je lokaal best zo''n ding kunt krijgen.

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Die theorie is allemaal wel leuk, lief en aardig, maar komt het moment nog dat ik dit kan uitproberen met een van deze peltiers? :)

Verwijderd

Mjah, m''n proc is momenteel 26 graden. En het is al zo''n heetgebakerd vluggertje, dus 26 graden is een regelrechte mishandeling voor ''m. Het beestje wil graag nog harder, maarja, als het 26 graden is, dan is het toch al te warm om je echt in te spannen.

Freakyfrank, wanneer ga je bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
BEKIJK JULLIE MAIL!!

ga denk maandag bestellen

Verwijderd

En hoeveel ga je er dan maandag bestellen? Ik bedoel: op welke prijs kan ik rekenen (met die zwaarste peltier dus)?

Greetz Daan

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25
Dabit:

Om het nog ff over het zelf maken van een voeding met een ringkern transformator te hebben.

Wat voor bruggelijkrichter moet heb je precies nodig? Als op de volgende pagina kijk bij conrad.nl dan staan er verschillende bruggelijkrichters met een max A van 25 (moet genoeg zijn). Maar er staat dan ook nog een A en een B voltage. Wat betekend dat, en wat heb ik nodig als de voeding 24V (ongeveer) gaat leveren?

Voor condensatoren heb ik een zelfde vraag. Bij de specs staat een uF waarde (10.000 is toch wel genoeg?), maar er staat ook een U(V-) waarde vermeld. Wat betekend dat, en welke heb ik nodig.

[edit]
hmm.. linkjes naar conrad werken zo te zien niet...

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met dezelfe vragen dabit..

maar ik wil een 15.8V voeding in elkaar knutselen voor 32.2A..

bij display hadden ze een bruggelijkrichter 50A geloof ik... maar alleen nu nog zon ringkerntrafo

alleen condensator???

Verwijderd

Hielko:

De bruggelijkrochter die je kiest moet, als richtlijn, de spanning van de trafo * 1.6 aankunnen. In geval van een 12V trafo moet de gelijkrichter zo''n 20V kunnen hebben. Zoals je ziet voldoen zowel alle A en B typen daaraan. Kies de gelijkrichter met het laagste voltage, deze heeft meestal iets minder interne verliezen. Hoewel dat verschil bijna geen naam mag hebben.

Voor 24V zou ik dus de B 40/35-25 B nemen.

Voor de condensatoren geld hetzelfde. Een condensator die 40V kan hebben is voldoende.

freakyfrank:
voor een 50A voeding moet je toch meerdere 10000u condensatoren parallel gaan zetten. Ik zou eens beginnen met 4 stuks....
Jouw ringkern word een 2x12V geval, minimaal 500 Watt, liever een stapje hoger.

Verwijderd

Topicstarter
fout berichtje... :P

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.amplimo.nl/nl/Voeding/trafo.jpg
625AMP
buitendiameter ca. 135 mm
hoogte ca. 72 mm
gewicht ca. 5,0 kg
Primair 230V wit-wit
Secundair (zie tabel) rood - geel blauw - grijs

type_spanning_stroom

98013_2x_15V_20,8A
98014_2x_18V_17,4A
98015_2x_22V_14,2A
98016_2x_25V_12,5A
98017_2x_30V_10,42A
98018_2x_35V_8,93A

hier op deze site gevonden..

wat denk je ..

is de 15v versie ook goed??

• Hielko
voor een 50A voeding moet je toch meerdere 10000u condensatoren parallel gaan zetten. Ik zou eens beginnen met 4 stuks....
Ik heb mijn natuurkundeboek er vandaag maar bij opengeslagen en daarom begin ik ook al wat meer over het onderwerp te snappen :).

Is het niet zo dat je het beste een rij condensatoren parallel kan zetten met een afnemende waarden?

Bijvoorbeeld de eerste 22000 uF, dan een van 10000 uF, dan een van 4700 uF en om het af te maken nog één van duizend.

Want is het niet zo dat de eerste, de grootste, al het grootste gedeelte van de rimpel weghaalt en dat je dan dus een steeds kleiner voltage verschil gaat krijgen na elke condensator en je dus een steeds kleinere elco kan gebruiken?

Verwijderd

freakyfrank:

2x15V is teveel. Namelijk hierom:

Vdc = (1.414 * 1.05 * Vac) - 1.4V

De effectieve Vdc valt nog ietsje lager uit, afhankelijk van de belasting enzo.
Dus een 15V trafo levert je zo''n 20V op. Net iets teveel dus.

hielko:

Als je er ook nog weerstanden tussen zou zetten, dan klopt jouw redenering. Maar dat doe je niet, dus kun je de waarden van de condensatoren gewoon optellen.

Bij condensatoren parallel:
Ctotaal = C1 + C2 + C3 + ..... + Cx

Bij condensatoren in serie:
1/Ctotaal = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3 + .... + 1/Cx

Weet je wat ik doe? Als ik vandaag wat tijd over heb, dan schrijf ik wel ff een programmaatje dat het trafo/elco/peltier probleem numeriek integreert & oplost.

Degene die ''t onder Windows wil hebben zou het dan ff met een DOS/Windows C++ compiler moeten compileren. Die heb ik hier namelijk niet. Ik kan wel Linux en SUN Solaris binaries maken.

• Hielko
Weet je wat ik doe? Als ik vandaag wat tijd over heb, dan schrijf ik wel ff een programmaatje dat het trafo/elco/peltier probleem numeriek integreert & oplost.

Degene die ''t onder Windows wil hebben zou het dan ff met een DOS/Windows C++ compiler moeten compileren. Die heb ik hier namelijk niet. Ik kan wel Linux en SUN Solaris binaries maken
Als je dat zou doen zou dat in iig erg gewaardeerd worden door mij. Moet ik wel ff een dos of windows complier opzoeken, maar dat moet lukken :).

Verwijderd

Proggie staat hiero:

http://www.arcobel.nl/~dabit/pelt_supply.zip

Hierin zit:
- C sources. ff niet op de codestijl letten graag! ''t is snelragbamklaar-code.
- Linux binary
- Windows binary.

Verwijderd

Owja, voor de mensen die meerdere Peltiers willen gebruiken:

- Bij parallel schakelen (van meerdere dezelfde peltiers) de stromen optellen.
- Bij serieschakeling (van meerdere dezelfde pelts) de spanningen optellen.

Dus: je wilt 2 TEC''s van 80W, die graag 16.4V bij 8A lusten, parallel schakelen. Dan voer je bij het proggie in: spanning=16.4V, stroom=16A. Wil je ze serieschakelen, dan voer je in: spanning=32.8V, stroom=8A.

speel ze!

• Hielko
Op maandag 29 januari 2001 17:22 schreef DaBit het volgende:
Proggie staat hiero:

http://www.arcobel.nl/~dabit/pelt_supply.zip

Hierin zit:
- C sources. ff niet op de codestijl letten graag! ''t is snelragbamklaar-code.
- Linux binary
- Windows binary.
Veel dank :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 22:13
er komt toch ook 19% btw bij?

• Hielko
DaBit:

Een waarschijnlijk erg klein feature requestje: kan je het progje zo maken dat je kan invoeren welke rimpel je wil hebben? Dus dat er niet standaard van 15% wordt uitgegaan, maar je bijv ook 10% kan invullen.

Verwijderd

Hielko:

ja hoor, dat doe ik vanmiddag wel even.

Verwijderd

Topicstarter
vergeet niet dat de top van de rimpel ook de top van de peltier moet zijn he..

dus als je een 15% rimpel hebt en een Vmax van 16v.. dan moet je gemiddelde voltage dus Vmax -7% zijn

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 19:43
Meestal is 1000 uF (micro farad) per ampere wel een goede maat voor wat je aan condensators nodig hebt.
voor een 175watt peltier op 24v lijkt me dan 7500uF wel een goed idee. wel een elco nemen die dat voltage aankan.

edit:

zit me net te bedenken dat ik normaal altijd een spannings stabilisatie ic''tje gebruik...

ps. met een wordt btw. een electrolitische condensator bedoelt dwz een condensator die plus en min heeft. (niet omdraaien aub :P)

oh ja, nog wat: een gelijkgerichte spanning uit een transformator is de spanning van die transformator vermenigvuldigd met wortel 2.
uit 24v ac haal je dan ongeveer 34v. wel even rekening mee houden. ;)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Hielko
-dom-

Verwijderd

hielko:

ik heb ''m even ge-updated (rond 16:10, 30 januari). Zelfde link.

Oja, het proggie houd er rekening mee dat de top van de spanning niet boven de max. spanning van de pelt uitkomt. Daarop kiest-ie ook een trafo.

<edit>Ik zal ook ff de maximale spanning laten zien. Wacht ff met downloaden totdat ik weer gepost heb (hoewel.. ''t is maar 34k)</edit>

''t is een simpel ding, maarja. Vind je het nuttig, gebruik het. Vind je het niks, dan gebruik je het toch niet?

Btw, ik bereken de condensator nu dus door gebruik te maken van integratie over 1/4 van de sinus. Da''s wat nauwkeuriger dan light-load modellen zoals ze in elektroboeken staan (waar de ontlading van een condensator door een weerstand lineair veronderstelt wordt).

Een spanningsstabilisator kan natuurlijk ook, maar is niet echt nodig.

Verwijderd

Hmmz, er staat weer een updateje. (dinsdag 16:18). Nu geeft-ie ook de piekspanning over de peltier weer.

Btw: deze mag best ietsje boven het peltier maximum liggen (paar procent). Die piek duurt zo kort dat je er geen last van hebt. Je peltier gaat er niet kapot van, alleen gedurende die piek is de efficientie wat lager. Alles bij elkaar heb je meer aan een iets hogere gemiddelde spanning, waarbij de pieken zo nu en dan even boven het peltier maximum uitkomen, dan aan een wat lagere spanning waarbij de pieken altijd onder het peltiermaximum blijven.

• Hielko
''t is een simpel ding, maarja. Vind je het nuttig, gebruik het. Vind je het niks, dan gebruik je het toch niet?
Ik vind het erg handig: hoewel het simpel is, erg handig voor de personen (zoals ik) met weinig electronica kennis.
Hmmz, er staat weer een updateje. (dinsdag 16:18). Nu geeft-ie ook de piekspanning over de peltier weer.
Ik zal het progje meteen d/l''en zodra ik achter de juiste pc zit :).

Verwijderd

Ik zal het progje meteen d/l''en zodra ik achter de juiste pc zit
Aha, een Linuxbak? >:)

Verwijderd

Topicstarter
mijn linuxbak had me 17" opgeblazen :)

beetje teveel getweakt en kernel gerecompiled... was ook maar een kutmerk hoor.. alleen moet em nu nog maken..
en 19" doet et prima hoor

zal me ouwe 486 maar weer es opzetten... linux is toch altijd wel leuk

Verwijderd

Topicstarter
he mooi proggie daaro bart! :)~

ow.. ik zie dat TurboC het ook wel slikt..
effe hecke.. :)

Verwijderd

Ja hoor, TurboC snapt dat proggie ook. Als Visual C++ 6 dat ding al snapt, dan snapt elke C compiler in de wereld dat ding. ''t stelt ook geen zak voor. En laat het een voorbeeld zijn van hoe je NIET moet programmeren....

Let wel, getallen achter de komma kloppen in de praktijk toch nooit. Dan moet je ook exacte gegevens over de trafo, de gelijkrichter en de elco hebben.

Verwijderd

Topicstarter
kzit nu eigenlijk met een ander probleempje

ik moet 2 trafos met elkaar verbinden wil ik genoeg wattage krijgen...

2x 300W 12V

moet ik zeker 2 gelijkrichters hebben of niet?

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 22:59 schreef freakyfrank het volgende:
kzit nu eigenlijk met een ander probleempje

ik moet 2 trafos met elkaar verbinden wil ik genoeg wattage krijgen...

2x 300W 12V

moet ik zeker 2 gelijkrichters hebben of niet?
Eentje is genoeg als hij maar 600W kan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
maar als de fase nou precies verkeerd staat dan

BOOMMM!

toch??

Verwijderd

Ik dacht dat je de twee trafo''s gewoon op elkaar kan aansluiten, maar voor de zekerheid ik zal het morgen ff aan mijn natuurkunde leraar vragen.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

bij die eigen voeding - vergeet niet dat als je er erg veel condensatoren achter je brug zet, dat je brug erg heet kan worden... in dat geval kan je zelfs beter naar zware diodes toe (brug = 4 diodes btw)
die ripple wordt door je condensator afgevlakt - je condensator trekt daarvoor de stroom direct van je brug af - en zorgt voor een constante stroom die je brug moet leveren.

maar dit soort voedingen zijn beter voor de peltier dan een geschakelde. op mijn homepage heb ik een foto van de mijne staan. zit ook een ringkern in, maar is niet te tillen zeg

• Hielko
maar als de fase nou precies verkeerd staat dan
BOOMMM!

toch??
Denk ik niet... Hoe kunnen die fases nou ooit verkeerd komen te staan?

Ik zal laatst bij een electronica site ook een schakeling staan van een regelbare voeding en daar stond gewoon bij dat als je meer volt af ampere wou hebben je die trafo''s gewoon in serie of parallel mocht schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
klopt omdat een trafo meestal 2 uitgangen heeft (lees: 4 draadjes)

maar met 2 trafo''s?? volgens die vent die ze verkocht (groothandel) gingen ze kapot als je 2 verschillende trafos nou net verkeerd aansluit (de uitgangen dan he)

want je moet ze parallel schakelen om meer ampere uit te krijgen... en als je ze nou verkeerd om aansluit krijg je gruwelijke kortsluiting....

en dat geld volgen mij ook voor een enkele trafo met 2 uitgangen

Verwijderd

Freakyfrank:

trafo''s parallel schakelen zou ik niet doen. Dat gaat niet goed. In serie mag nog net wel mits het ongeveer dezelfde trafo''s zijn, dus je kunt wel 2x6V in serie schakelen om 1x12V te krijgen.

Maareuh, ringkernen tot 1000W zijn gewoon te krijgen hoor! Kijk anders eens bij Velleman of Conrad ofzo.

Nog ff iets: in mijn zelfbouwversterker zit (per kanaal) 1x800W Amplimo ringkern (zeer, zeer goede trafo''s), 1x35A brugcel en 80000 microfarad afvlakking. De brugcel zit op een metalen plaat gemonteerd, maar echt warm word-ie niet, ook niet als-ie los hangt.

Ik heb ook ooit een erg goedkope (relatief dan) geschakelde voeding ontworpen van 110V @ 3600W, die niet galvanisch gescheiden is van het net. Je kunt er dus nog steeds een opsodemieter van krijgen. Gisteren heb ik eens gekeken hoe makkelijk het is om die om te bouwen tot 15-35V, maar dat valt tegen voor grote stroomsterktes (> 16Amps)

Het probleem zit ''m in de spoelen die voldoende stroom moeten kunnen hebben (voor de kenners: zo''n 200 uH @ 50A). Als die te krijgen zijn, dan is een geschakelde voeding van 15V-35V bij 60 Ampere geen kunst meer.

Voorlopig toch nog maar even ringkernen gebruiken dus. En voordat jullie het vragen: voor 8 ampere ofzo loont het de moeite niet.

Verwijderd

Topicstarter
mooi zal daar maar es gaan kijken dan

(en topic effe omhoog hale)

Verwijderd

dit is nou eindelijk weer is een leerzaam en intressant topic

• Hielko
Hoe zit het eigenlijk met de electromagnetische storing? Ik kan me voorstellen dat een paar flinke spoelen in je PC niet al te gezond is...

Verwijderd

Da''s nou het leuke van ringkernen: bijna geen strooiveld (da''s wat jij storingen noemt). Wel iets, maar onvoldoende om je druk over te maken. Je monitor is erger, om van je GSM nog maar niet te spreken

Verwijderd

oh, btw,

freakyfrank (en evt iedereen die me mail gestuurd heeft), ik ben tijdelijk ff uitgeleend aan een ander bedrijfg, en ik kan ff niet bij m''n mail. De antwoorden komen.

• Hielko
Misschien dat een regelbare voeding ook een leuk idee is :). Ik was zonet ff aan het browsen over Circuits Online, en daar zal ik een leuk schematje staan voor een regelbare voeding van 0-30V en max 15A.

Een paar condensatoren, een paar transistoren en een paar weerstandjes en een IC''tje is volgens mij alles wat nodig is :):

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/voedingen/sch_07.gif
Dit is een vrij zware voeding die 15 A kan leveren en regelbaar is van 0 tot 30 V. Het geheel is opgebouwd rond een spanningsregelaar van het type 78 GU. Dit is een wat ouder type regelaar die misschien toch nog ergens uit te halen is.
De regelaar IC1 wordt om meer vermogen te leveren ondersteund door 4 2N 3055 transistoren en een TIP 41A transistor.
Eventueel kan een kleinere trafo gebruikt worden als het genoemde type te duur is. Het uitgangsvermogen gaat dan natuurlijk wel omlaag.
De transistoren moeten goed gekoeld worden op een grote koelplaat. Ook de bruggelijkrichter B1 zal gekoeld moeten worden.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
Die Tom Leufkens Peltiers schijnen ook zonder enige condens te werken.
Ik heb ook over een gast gelezen die een mega-heatsink had gebruikt en zo zelfs zonder peltier beneden nul kwam. *D
voor die heatsink gast: www.overclockers.com
voor die leufkens: www.3dfxcool.com

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Hielko
:?
Ik heb ook over een gast gelezen die een mega-heatsink had gebruikt en zo zelfs zonder peltier beneden nul kwam.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 februari 2001 17:50 schreef Dr.Q het volgende:

die lui hebben heatsinks op hun peltiers..(als je die bedoelt dan)
dat zorgt ervoor dat de hotside erg HOT wordt.. en de coldside als je geluk hebt maar net onder de kamertemperatuur zit.. zo krijg je geen condens nee... MAAR WAAROM DAN EEN PELTIER??
(peltier+water rulez...)
Ik heb ook over een gast gelezen die een mega-heatsink had gebruikt en zo zelfs zonder peltier beneden nul kwam. *D
had ie een reisje noordpool geboekt??

of had je het over die gast die met kraanwater aan het koelen was?? ten eerste was dat maar 6C... en dat is geen heatsink.. das een warmtewisselaar

zet er even de goeie links bij aub?

eer je overclockers.com doorgelezen hebt ben je 2 dagen verder..

Verwijderd

Topicstarter
ok als je nu nog een peltier wil hebben ben je echt te laat :p

• worsie
Heb je ze besteld? Jaaaaaaa!!! :)

Heb bijna alles binnen, 1 pakketje is nog onderweg, maar die verwacht ik vandaag.
Ik kan nie wachten om de waterkoeling te gaan testen :) Nog een weekje, en dan gaan we es ff subzero OC-en :)

Verwijderd

Is UPS GP niet ground?

Verwijderd

Topicstarter
wegens enige betaalcomplicaties zijn ze wat later..

als het goed is komen ze vandaag aan

Verwijderd

Topicstarter
ik moet alleen effe geld van iedereen binnenkrijgen..

maar bij tedist hebben ze zo ondertussen het pakketje wel klaar staan..

banknummer komt binnengemailt en internationaal overschrijfformulier moet morgen in de bus liggen...

dus binnen 7 dagen moet het binnen zijn ja..

UPS GP duurt 2-4 dagen en naar jullie hangt er vanaf he... 1 dag denk ik..

• DaOverclocker
  • Laatst online: 19-05 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

En hoe staat het met onze pelt Actie?
Zijn ze al binnen?
Iemand al een creatie?

systeem specs

• DaOverclocker
  • Laatst online: 19-05 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

oke! Ik wacht de results af...
Als ik dit topic eerder had gelezen dan had ik er ook een besteld...

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
[b]DE BESTELLING IS DE DEUR AL EEN TIJDJE UIT,

mocht je nog iets bestellen, over een tijdje (als ik geld heb) zal ik wel weer een nieuw toppic opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
JAHAA!!!

ZE ZIJN BINNE!!!
EN IEDEREEN KEN EEN ZIJN BTW TERUGVANGE!!
WOOHOOOOO!!!!

(tenminste.. als je betaald heb he ;))

morgen zal ik ze allemaal versturen

• worsie
Kijk, jij weet tenminste hoe ie een mens gelukkig kan maken op een zware werkdag :)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 22:35
heeft der iemand trouwens al eens gedacht aan gewoon zo een lab voeding alen in de winkel, die dingen staan nog mooi ook op je pc:)

Verwijderd

Labvoeding van 24V bij 11A? Nou, zie zo''n ding maar eens te vinden onder de 500 piek.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
We zijn nu een tijdje verder....hoe bevallen ze?

En hoe voeden jullie ze?
Daar ben ik benieuwd naar, want dat vind ik nog wazig.

Verwijderd

Heh, hij bevalt prima, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Voeden doe ik met een ringkerntransformator.
Pagina: 1 2 Laatste