peltier koeling via lucht

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
als ik hier aan wil beginnen, wat heb ik dan nodig? Ok een peltier, en verder? KAn via luchtkoeling + peltier ook condens worden veroorzaakt? Hoeveel moet dit handeltje dan gaan kosten?
kan het niet zo?:
processor
peltier
alpha pal + delta?

Verwijderd

Je moet wel zoon coldplate/spacer hebben dacht ik.

• Milenco
hmm k, thnx
hoe duur kost zo\n ding ongeveer?

Verwijderd

Je hebt een coldplate van 5 piek. en een copperspacer van 32 piek. En wat het verschil nu echt is? Denk dat die copperspacer beter koper is ofzo?

• Milenco
ok dus ongeveer 30 piek (valt nog mee)
en met luchtkoeling krijg je geen condens?

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op zondag 21 januari 2001 19:48 schreef Milenco het volgende:
ok dus ongeveer 30 piek (valt nog mee)
en met luchtkoeling krijg je geen condens?
Jawel krijg je toch ook als je aan het douchen bent geweest en als dan de lucht tegen een koud raam komt

zo is het toch of heb ik het mis

Audi A8 W12 6.0

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

als de temperatuur onder het dauwpunt komt dan gaat het water condenseren op het koude oppervlak. Dauwpunt is afhankelijk van luchttemperatuur/vochtigheid.
Met andere woorden, of je nou water of luchtkoeling gebruikt, condensatie krijg je wel als je peltiers gebruikt.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:33
Op zondag 21 januari 2001 19:55 schreef delyver het volgende:

[..]
Jawel krijg je toch ook als je aan het douchen bent geweest en als dan de lucht tegen een koud raam komt

zo is het toch of heb ik het mis
Nee want je gebruikt hier geen waterkoeling.
Luchtkoeling + peltier veroorzaakt geen condens...

• Daan
  • Laatst online: 12:33
Dus wel.. |:(.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
ohja is ook zo
|:(
;)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Op zondag 21 januari 2001 20:02 schreef RdB het volgende:
Blablabla, inderdaad.
Alles goed Ruurd? Hoe laat heb jij morgen de herkansingstoets SQL? Ik heb namelijk geen idee.

Groeten Bram.

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

van dat douchen klopt wel hoor. Doordat je met warm water staat te spelen, en warm water verdamt nogal. Dit komt omdat de deeltjes meer energie krijgen, dus sneller bewegen, en dus sneller vanuit de vloeistof kunnen ontsnappen (er is geloof ik ook een topic over dat water snel verdamt bij 40 graden oid..komt dus hierdoor).
Door dit feit wordt de luchtvochtigheid in de douche erg hoog, en dus veel condens op de koude ramen.

moraal van dit verhaal is dat je beter geen peltier in je computer kan zetten als ie in de douche staat |:( :Z

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

he brammetje!
Die toets van SQL is donderdag hoor, so don't worry.
portfolio al af?

hmm..we praten ergens anders wel verder, okidoki?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Als jij een peltier+duron wilt koelen met een luchtkoeling... mag je mij vertellen wat voor koeler je daarvoor gaat gebruiken.
Een overgeklokte duron+peltier = ongeveer 70+ minimaal 70 = minimaal 140 watt warmte.
Dit is alleen te koelen met een water koeling.

Geen inspiratie

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Volgens Newt van www.ocshop.nl kan het wel. Naar mijn weten geeft een Duron ongeveer evenveel watt af als een P-3 Coppermine en die van mij is ook gewoon gekoeld met een peltier icm Alpha FCPAL 35 + Delta60HPB-)

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 21 januari 2001 20:32 schreef martijn12345 het volgende:
Als jij een peltier+duron wilt koelen met een luchtkoeling... mag je mij vertellen wat voor koeler je daarvoor gaat gebruiken.
Een overgeklokte duron+peltier = ongeveer 70+ minimaal 70 = minimaal 140 watt warmte.
dit is prima te koelen met luchtkoeling.. wel es gehoord van een brommer/motor met luchtkoeling?

of, meer dezelfde temperatuur en vermogen, een versterker..

het enige probleem is dat je een nogal grote heatsink nodig hebt. maar het is wel te doen.

Verwijderd

Dus een Duron 700@ongeveer 850 + Abit KT7-REET gaat wel met een Super Orb, en , nog beter, een peltier + SuperOrb?

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

ik vroeg me af of er hier nou echt veel mensen zijn die en peltier hebben. Ikzelf vind dat veel te veel gedoe eigenlijk. Zorgen dat je geen condensatie krijgt, en awt schiet je er uiteindelijk mee op? Hoeveel sneller is je computer eigenlijk echt geworden na het toevoegen van een peltier?
En dan ook nog het stroomverbruik. Das toch ook wel een beetje lomp imho....een vette gloeilamp ofzo die doe je toch ook snel uit omdat je bang bent een hoge stroomrekening te krijgen(??toch??)
maargoed, no offence verder.

ps.ik heb zelf ook waterkoeling gemaakt, dus over het gedoe mag ik eigenlijk niet zeuren. Maar dat stroomverbruik zit me echt dwars..hoeveel kost het nou precies per jaar, weet iemand dat?

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zondag 21 januari 2001 19:35 schreef Alchemy het volgende:
Je hebt een coldplate van 5 piek. en een copperspacer van 32 piek. En wat het verschil nu echt is? Denk dat die copperspacer beter koper is ofzo?
Een spacer is een koperen plaatje dat zo uitgesneden is dat het precies over je CPU heen kan. Dit vergroot het oppervlak waarover gekoeld kan worden en beschermt je core. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ned-cool.nl/images/spaceroncpu.jpg

Een cold-plate is een wat dikkere vlakke koperen plaat (3mm is een goede en veelgebruikte maat) die je gebruikt om de warmte van je CPU naar je peltier over te brengen. De CPU heeft een erg klein oppervlak, en door de koperen plaat te gebruiken verspreid de warmte zich door het koper, en kan je je peltier efficiënter gebruiken omdat hij over een groter oppervlak kan koelen. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/nl/images/coldplates_Coldplate.jpg
Op zondag 21 januari 2001 20:32 schreef martijn12345 het volgende:
Dit is een beetje overdreven, maar of het nut heeft kunnen we betwijfelen. Volgens de specificatie kom je voor (laten we maar extreem doen:)) een duron op 1200mhz met 2.00V er op op zo'n 67W uit. Hierbij is geen luchtgekoelde peltier meer te gebruiken omdat je nu minimaal een peltier van 100W nodig zal hebben om ook maar een minimaal verschil te halen, dus zet zulke ideeen maar vast uit je hoofd. Met luchtkoeling is een 80W peltier de limiet.

een realistischere overklok-waarde is 1000mhz met 1.85V. Dan zit je op 50.3W
Als we dan ff doorrekenen voor een Duron 700:
Peltier =80WX.75=60W effectief. Formule:
Delta T = (1 - (afgifte wattage/max wat peltier))X max temp verschil
Delta T= (1- (50.4/60)X 71°C = 11.36°C.
Met deze opstelling haal je dus de temperatuur 11.36 graden omlaag.
Hierbij moet je ook nog ff rekening houden met de warmte die je heatsink af kan voeren. Mijn persoonlijke favoriet is de Alpha PEP66T met een Delta HP fan. Dit vanwege de grootte van de heatsink. Dat geeft hem meer capaciteit in deze extreme omstandigheden. De Alpha moet 50.4+60W=110.4W afvoeren met een thermische weerstand van 0.35°C/W.
Dus: 110.4X0.35=38.64°C+omgevingstemperatuur (zeg 20°C). Dan wordt de heatsink zo'n 60°C.
Voor een heatsink van dat formaat met een temperatuur moet je een behoorlijk pittige case-cooling setup hebben.

UPDATE
Ik heb zelf ff niet logisch zitten nadenken:( . Komt hier op neer: de stijging van de temperatuur van de heatsink moet kleiner zijn dan de daling van de temp door de peltier ( Delta T= 1- (wattCPU/Max watt peltier) x max temp verschil peltier)
Anders heeft de peltier juist een negatief effect op je temp. Dit hangt dus samen met de wamtegeleidende eigenschappen van de heatsink. Voor een Alpha PEP66 die in dit voorbeeld gebruikt is tot nu to is de warmtegeleidingsweerstand 0.35°C.
Het omslagpunt voor een AlphaPEP66T met een Delta HP in combinatie met een 80W peltier is theoretisch het volgende: 0.35X80=28°C is de temp stijging van de koeler. De peltier moet dus een afkoeling creeren die groter is dan 28°C.
Het omslagpunt ligt dan bij een warmte-afgifte van 48W van de CPU. Bij dat punt is de temp gelijk met of zonder peltier.
Om een temperatuurverschil te bereiken dat groter is dan 10°C. mag je CPU niet meer warmte afgeven dan 38W. Een Duron op 800mhz met een voltage van 1.75W produceert 38W. Als je de settings dus hoger dan 800 met 1.75V wilt doen, stel ik voor dat je het maar laat zitten, want dat is dus nutteloos.
Het rekenvoorbeeld met de Duron hierboven komt er dan ook op neer dat de processor 10°C warmer zal worden met gebruik van een 80W peltier.

Het moraal hiervan is: Heeft het effect? Nee. Niet voor een Duron. Voor andere CPU’s kan het wel nut hebben, maar dan moet je dus zelf even de berekeningen opnieuw uitvoeren.
Houdt er echter rekening mee dat dit wel een erg dure grap is voor dat kleine beetje winst, en er is nog steeds geen garantie dat je zo veel verder komt. De combo peltier+gasket+Alpha/Delta+2X120MM fan+2X80MM fan(dat heb je zo ongeveer wel nodig voor je case-cooling!)+ extra PSU+ Arctic Silver kost je grofweg zo'n Fl. 500,-
Als je een die-hard overklok-enthousiast bent, ga je gang, maar ik denk dat veel mensen zich wel even zullen bedenken als ze eenmaal doorhebben wat de consequenties zijn.
/UPDATE
Voor wat uitgebreidere informatie hierover moet je dit artikel ok maar ff lezen, en deze is ook wel aardig.

The End.

* worsie gaat ff zijn vingers in een bakje ijswater houden. Voor de komende 10 minuten ff geen tikwerk meer [img]"i/s/puh2.gif\\"[/img]

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Een brommermotor mag 90 graden worden en zo is er met het enorme verschil in temperatuur goed luchtkoeling nodig. Maar je hebt pas iets aan een peltier als de warme kant niet boven ~40 graden uitkomt zodat de koude kant onder kamer temperatuur kan komen. En een duron met een hoog voltage+ hoge clock is idd 60-70Watt, je peltier moet dan 70 watt rendement hebben om de koude kant net zo warm te maken als de warme kant. dus die moet nog hoger zijn zeg 100-120watt effectief wil je er wat mee gaan koelen. Formule ff kwijt was iets van Delta T = (1 - (Watt proc/ effectief watt koeler) * delta T max. Omdat die delta T max van meestal aangegeven ~70 graden is en eigenlijk maar 40 is. Kun je er dus met een 120 watt koeler ongeveer 25 graden mee onder de kant van warme kant zitten. Let wel dan moet je een peltier hebben van 120 watt effectief en die verbruikt ongeveer 160 watt. 160 watt + die 70 watt van duron is 230 watt. Ik weet niet of jij dit luchtgekoeld krijgt. Word al moeilijk waterkoelen. Okay je kunt misschien je duron niet te hoog voltage geven zodat ie ~50watt verbruikt en dan die peltier 90 watt effectief samen totaal van 170 watt ongeveer warmte opbrengst (peltier 120watt benadert) Dit is natuurlijk allemaal grofweg genomen.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

tsjeezus man, dat gaat wel heel ver!! met je formules!! Maareh, een peltier is dus een beetje geldverspilling? (een proc koeler die zelf harder gekoeld moet worden 8)) en dan nog allerhande zooi enz.

Verwijderd

ow ja, past zo'n spacer icm een Super Orbb??

• Milenco
Hmm ik snap er weinig van om eerlijk te zijn
Ik heb al de Alpha PAL + Delta HP fan
ik wil dus een TB 1.2 Ghz kopen, die ik waarschijnlijk gewoon op 1.85 volt laat draaien en niet ga oc'en. Als ik met peltierkoeling ga werken, wat moet ik dan pcies nog kopen
kast is standaart open.
BTW cpu wordt nu al 21 graden

• worsie
Op zondag 21 januari 2001 22:23 schreef Milenco het volgende:
Hmm ik snap er weinig van om eerlijk te zijn
ik wil dus een TB 1.2 Ghz kopen, die ik waarschijnlijk gewoon op 1.85 volt laat draaien en niet ga oc'en. Als ik met peltierkoeling ga werken, wat moet ik dan pcies nog kopen
kast is standaart open.
De formules gaan uit van de max warmte-afgifte, dus met koetje bijvoorbeeld. Voor een Tird 1.2Ghz met jouw fan zal de temp. bij kamertemp (reken-reken...) ongeveer 51°C worden bij een kamertemp van zo'n 20°C. PLus of minus een graad of 4 (ik ga trouwens er van uit dat je dan Arctic Silver gebruikt).

Wat ik net al zei, voor luchtkoeling is 80W wel het maximum. Als jij wilt OC-en met een peltier zal je over moeten op een waterkoeling-setup. Anders gaat het simpelweg niet. Waarom niet? Nog een keer dan:
Omdat je een peltier van 120W nodig hebt om ook maar iets te bereiken. De temperatuurdaling van een 120W peltier die we puur theoretisch ook als 120W rekenen (iets wat in de praktijk dus niet haalbaar is!) zorgt voor een temp daling van 23°C.
De temp van je koeler wordt met 200W aan warte er op dan 74.3°C+omgevingstemp van 20°C=94.3°C!!!
94.3°C-23=71.3°C. Dus je processor wordt 71.3°C op full load.

Nu zonder peltier: (80.9X0.37)+20= 49.9°C.
De peltier heeft er dus voor gezorgd dat je CPU 22.3°C warmer is geworden dan zonder cooler. De reden hiervan is dat luchtkoeling gewoonweg niet de capaciteit heeft om zo veel warmte af te voeren. De peltier heeft dus een negatief effect.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Op zondag 21 januari 2001 22:23 schreef Milenco het volgende:Hmm ik snap er weinig van om eerlijk te zijn
kast is standaart open.
Reserve Thunderbird, want als de peltier/koeling combo de warmte die je proc genereert niet snel genoeg weg krijgt, is je cpu sneller verbrandt dan jij je systeem uit kan schakelen

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• worsie
FF voor de mensen die mijn uitleg hebben gelezen: Lees hem nog een keer. Ik heb een vrij belangrijke update aangebracht voor de Duron-gebruikers die over een Peltier denken!

• worsie
Op zondag 21 januari 2001 22:16 schreef daNpy het volgende:
ow ja, past zo'n spacer icm een Super Orbb??
Ja. Past icm alle coolers.

Verwijderd

Worsie,
je kan het ook voor de mensen op een andere manier aanschouwelijk maken :

Wie denkt nu dat je met een tafelfan een 100 watt gloeilamp zo ver kan afkoelen dat je niet je vingers er aan brandt, of een soldeerbout ....

:)

Denk dan aan een 120watt gloeilamp die in een koettrommel zit en je probeert dat te koelen met een 6cm fannetje, lukt dus helmaal niet heb je minstens een 12cm fan met een hele hele grote heatsink voor nodig...

(Of water natuurlijk)
:9

• aatos
Op zondag 21 januari 2001 22:09 schreef Wimpy006 het volgende:
Een brommermotor mag 90 graden worden en zo is er met het enorme verschil in temperatuur goed luchtkoeling nodig. Maar je hebt pas iets aan een peltier als de warme kant niet boven ~40 graden uitkomt zodat de koude kant onder kamer temperatuur kan komen. En een duron met een hoog voltage+ hoge clock is idd 60-70Watt, je peltier moet dan 70 watt rendement hebben om de koude kant net zo warm te maken als de warme kant. dus die moet nog hoger zijn zeg 100-120watt effectief wil je er wat mee gaan koelen. Formule ff kwijt was iets van Delta T = (1 - (Watt proc/ effectief watt koeler) * delta T max. Omdat die delta T max van meestal aangegeven ~70 graden is en eigenlijk maar 40 is. Kun je er dus met een 120 watt koeler ongeveer 25 graden mee onder de kant van warme kant zitten. Let wel dan moet je een peltier hebben van 120 watt effectief en die verbruikt ongeveer 160 watt. 160 watt + die 70 watt van duron is 230 watt. Ik weet niet of jij dit luchtgekoeld krijgt. Word al moeilijk waterkoelen. Okay je kunt misschien je duron niet te hoog voltage geven zodat ie ~50watt verbruikt en dan die peltier 90 watt effectief samen totaal van 170 watt ongeveer warmte opbrengst (peltier 120watt benadert) Dit is natuurlijk allemaal grofweg genomen.
powerversterkers moeten wel meer warmte kwijt dan 170 watt.. wordt allemaal gedaan met passieve heatsinks (vaak niet eens een fan!)

het hangt er gewoon vanaf hoe groot de heatsink is die je gebruikt..

Verwijderd

Versterkers????
Die is leuk.
Ik zit zelf al jaren in een band. Heb je enig idee hoe HEET een 400Watt continu PA versterker wordt ???

En hoe denk je dat mijn 250 watt Basversterker gekoeld wordt ? met een vette 12cm metalen HighSpeed PAPST fan dus.....

Om 140 Watt met luchtkoeling bij 25graden luchttemp onder de 40graden te houden heb je dus een heatsink zo groot als het aanrecht nodig... en nog vrij opgesteld ook.

OK, beetje overdreven. Zo groot als de zitting van een tweezits bank dan :P .

Maar in een behuizing wordt het wat problematisch hoor, dat past er helemaal niet in.. hah.. >:)

• aatos
Op maandag 22 januari 2001 02:20 schreef Hooi het volgende:
Versterkers????
Die is leuk.
Ik zit zelf al jaren in een band. Heb je enig idee hoe HEET een 400Watt continu PA versterker wordt ???

En hoe denk je dat mijn 250 watt Basversterker gekoeld wordt ? met een vette 12cm metalen HighSpeed PAPST fan dus.....

Om 140 Watt met luchtkoeling bij 25graden luchttemp onder de 40graden te houden heb je dus een heatsink zo groot als het aanrecht nodig... en nog vrij opgesteld ook.

OK, beetje overdreven. Zo groot als de zitting van een tweezits bank dan :P .

Maar in een behuizing wordt het wat problematisch hoor, dat past er helemaal niet in.. hah.. >:)
waar haal je die maten vandaan? volgens mij volledig uit de duim gezogen.

even een voorbeeld: mijn monitor (een 20" eizo) gebruikt 95 watt continu (zelf gemeten)

de koelelementen binnenin worden echt niet heter dan 40 graden (gevoeld)

toch zijn de heatsinks in de monitor bij elkaar echt niet groot. bij elkaar is het oppervlak waar warmte afgegeven kan worden misschien net zo groot als dat van twee alpha koelers. en er zitten geen fans op...

oh ja, de gemiddelde luchttemperatuur op mijn kamer is 24 graden.

nog een voorbeeld: mijn versterker trekt idle 60 watt (ook weer gemeten). dan maakt hij dus nog geen muziek. er zit een koelelement in van 25 cm lang, 5 cm breed, 5 cd diep, de vinnen zijn 3 mm dik, en zitten om de cm.

aan de bovenkant is net voelbaar dat hij aanstaat. dit koelelement is dus weer zeker geen 40 graden.

over die PA versterkers: heb je het over het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen? het opgenomen vermogen is altijd meer, het lijkt me niet ondenkbaar dat een 400 watt versterker meer dan een kilowatt uit het net trekt. en dan heb je wel aardig wat koeling nodig, dus of een groot oppervlak, of de zooi word heel heet. daarnaast heb je niks gezegd over hoe die heatsink gecontrueerd is, en hoe goed de airflow eromheen is. als de hete lucht niet wegkan, dan kan het ook enorm heet worden, terwijl op zich de heatsink groot zat is.

Verwijderd

Even ter informatie: ik heb vorig jaar zelf een 2x500W (RMS, geen PMPO of DIN) versterker ontworpen/gebouwd. Daar zitten 2 koelprofielen in van 40cm lang, 15cm hoog, en 6cm diep. De gegenereerde hitte bij max. load (1kHz sinus, 10% THD) is zo'n 400W (per kanaal). Dat is NIET zonder dikke 120mm fan af te voeren. En dan nog wordt het koelprofiel zo'n 65-70 graden.

Vergelijk nou de afmetingen eens met een processorkoeler....

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 15:17 schreef aatos het volgende:

[..]
waar haal je die maten vandaan? volgens mij volledig uit de duim gezogen.

even een voorbeeld: mijn monitor (een 20" eizo) gebruikt 95 watt continu (zelf gemeten)

de koelelementen binnenin worden echt niet heter dan 40 graden (gevoeld)

toch zijn de heatsinks in de monitor bij elkaar echt niet groot. bij elkaar is het oppervlak waar warmte afgegeven kan worden misschien net zo groot als dat van twee alpha koelers. en er zitten geen fans op...

oh ja, de gemiddelde luchttemperatuur op mijn kamer is 24 graden.

nog een voorbeeld: mijn versterker trekt idle 60 watt (ook weer gemeten). dan maakt hij dus nog geen muziek. er zit een koelelement in van 25 cm lang, 5 cm breed, 5 cd diep, de vinnen zijn 3 mm dik, en zitten om de cm.

aan de bovenkant is net voelbaar dat hij aanstaat. dit koelelement is dus weer zeker geen 40 graden.

over die PA versterkers: heb je het over het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen? het opgenomen vermogen is altijd meer, het lijkt me niet ondenkbaar dat een 400 watt versterker meer dan een kilowatt uit het net trekt. en dan heb je wel aardig wat koeling nodig, dus of een groot oppervlak, of de zooi word heel heet. daarnaast heb je niks gezegd over hoe die heatsink gecontrueerd is, en hoe goed de airflow eromheen is. als de hete lucht niet wegkan, dan kan het ook enorm heet worden, terwijl op zich de heatsink groot zat is.
Niet alle energie die naar je monitor gaat wordt omgezet in warmte...

Bij een processor dus WEL en die genereert dus heel wat meer warmte dan die monitor bij een zelfde vermogen

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2021

lambi80

zucht....

Blijf ff bij de topic:(

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• Wimpy006
Ik hoop ook niet voor je versterkertje dat alle energie omgezet in warmte. Je probeert namelijk beweginsenergie te maken. Als je nu ook nog eens het uitgangsvermogen meet (word lastig) en dan het ingangsvermogen meet en dat van elkaar aftrekt, dan zie je wat er gekoeld moet worden. Enne een peltier is maar 4x4 dat telt ook nog mee.

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 18:00 schreef lambi80 het volgende:
Blijf ff bij de topic:(
:? We hebben het toch ook over luchtkoeling??

Trouwens, een peltier heeft op zich niet veel met koeling te maken. Het is een ding dat het omgekeerde kan, van warmte koude maken.

M.a.w. niet een 'device' om warmte af te voeren, dat moet je nog steeds met lucht of water doen.

En het punt waar we steeds |:( tegen de muur aanlopen, is waar we er achter komen dat in een metalen kast het niet doenlijk is om met alleen lucht meer dan ca.100 watt hitte af te voeren, terwijl de kast onder de 30 graden moet blijven.

Peltiers zijn geen koeling 'devices' maar een technisch middel om een temperatuurs daling te bereiken. Dat willen we om de CPU meer over te klokken.

De schijnbare paradox is dat je kunt denken dat het afvoeren van warmte, oftewel koeling, hetzelfde is.

Maar een peltier genereert zelf ook weer meer warmte. Vandaar de niet aanwezige paradox dus.. volgt U het nog ? 8-)

Verwijderd

Oh.

De oplossing is natuurlijk te vinden bij de 'stage amplification' (PA versterkers dus)

Het affronterende, vreselijke hitte ontwikkelende deel van het systeem deels aan de buitenkant aanbrengen, met een groot koelblok.
CPU'tje dus tegen de achterplaat, isoleren, en een 40x20x20 koelplaat er op schroeven :P

(Nou nog effe een ander model mobo opsnorren *snotter*)

• aatos
Op maandag 22 januari 2001 17:47 schreef Ruud het volgende:

[..]
Niet alle energie die naar je monitor gaat wordt omgezet in warmte...

Bij een processor dus WEL en die genereert dus heel wat meer warmte dan die monitor bij een zelfde vermogen
jaja, waar gaat de rest van de energie dan heen? misschien 1 watt in de vorm van licht, nou goed, doen we nog .01 watt voor het geluid van de piepjes. blijft over ongeveer evenveel.

• aatos
Op dinsdag 23 januari 2001 20:19 schreef Wimpy006 het volgende:
Ik hoop ook niet voor je versterkertje dat alle energie omgezet in warmte. Je probeert namelijk beweginsenergie te maken. Als je nu ook nog eens het uitgangsvermogen meet (word lastig) en dan het ingangsvermogen meet en dat van elkaar aftrekt, dan zie je wat er gekoeld moet worden. Enne een peltier is maar 4x4 dat telt ook nog mee.
ik had het over het vermogen wat de versterker trekt als ie geen ingangssignaal krijgt, en de volumeknop helemaal laag staat. dan verdwijnt er dus geen energie in welke vorm dan ook naar de boxen.

Verwijderd

ok worsie, bedankt. maar nu wil ik nog weten: Heeft het NUT?? de proc kan dan toch via een groter oppervlak zijn warmte kwijt??

• worsie
Op woensdag 24 januari 2001 15:36 schreef daNpy het volgende:
ok worsie, bedankt. maar nu wil ik nog weten: Heeft het NUT?? de proc kan dan toch via een groter oppervlak zijn warmte kwijt??
Bij mijn Tbird heb ik niet echt verschil gemerkt. Bij de huidige processoren heb je ook te maken met een hele kleine core. 95% van de koeling loopt denk ik via dat kleine oppervlak.
De rest van de processor zit er eigenlijk alleen maar voor de verbinding met de socket. Die wordt eigenlijk niet echt warm. De temp van de core straalt natuurlijk wel een beetje uit naar de rest van de chip, maar daar hoef je echt geen rekening mee te houden. Bij luchtkoeling denk ik niet dat het nu echt zo veel uitmaakt.
Dat wil niet zeggen dat het niet nuttig is, want vooral voor een Tbird is het wel een goede bescherming tegen het afbrokkelen van je core. Ik verwacht dat het meer verschil maakt als je gaat koelen met een peltier. Omdat je dan actief aan het koelen bent kan je ook de temp van de omgeving van de cpu omlaag brengen, en daar zal de shim absoluut bij helpen.

• Wimpy006
Ja hallo 60 watt dat over 25cm verspreid word. (had ik even overgelezen) Weet je hoe lang het duurt voordat je zown plaat aluminium 1 graad krijg opgewarmd. Ik zo ff ook niet. Nou ff uitgereageerd.

• worsie
Op donderdag 25 januari 2001 00:18 schreef Wimpy006 het volgende:
Ja hallo 60 watt dat over 25cm verspreid word. (had ik even overgelezen) Weet je hoe lang het duurt voordat je zown plaat aluminium 1 graad krijg opgewarmd. Ik zo ff ook niet. Nou ff uitgereageerd.
Ik heb een koperen, dus dat is het probleem niet zo.

Heb echter wel een stukkie gelezen op overclockers.com dat je bij actieve koeling waarbij je onder de ambient temp komt, beter af bent om geen shim te gebruiken bij FC-PGA (dus ook Athlon) processoren. Had ik niet verwacht, maar blijkt dus wel zo te zijn. Ze hadden het zelf ook niet verwacht, maar de metingen zeggen dus wat anders.

Verwijderd

mhh nou..
Die core is natuurlijk altijd al zo klein geweest.
Nog veel kleiner zelfs, de Tbird heeft waarschijnlijk de grootste microprocessor core van dat moment.

Het verschil is dat je nu de top van de core opeens ziet, vroeger zat dat altijd verborgen achter een stukje blik of koper of epoxy materiaal.
(of zelfs gewoon plastic vroeger, kijk maar naar de cpu in een Commodore 64 :+ )

Met de grote hitteontwikkeling van die AMD's heb je te maken met hogere eisen, ik denk dat het feit dat we nu opeens de core zien zitten er niet zo veel toe doet.

(Tbird had op het moment van uitkomen de chip met het grootste aantal transistoren erop. Kweenie of de P4 er nu meer heeft)
Pagina: 1