Toon posts:

[BC3] Samen Peltiers inkopen (76-156W)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
DE BESTELLING IS AL GEDAAN!!!

hey .. heb hier al een topic over gepost..
heb als het goed is al iemand die mee doet..

bij www.tedist.com hebben ze mooie peltiers..

156W_TB-127-2.0-1.15____$34.5___F81,-
122W_TB-127-2.0-1.5_____$32_____F75,-
110W_TB-127-2.0-1.65____$31_____F73,-
_76W_TB-127-2.0-2.5_____$30_____F71,-
(NL prijzen zijn afgerond)

allemaal 15.9V max dus tussen 12-13V geven ze het meeste koeling. Ook allemaal potted (dichtgeseald aan de zijkanten)
afmetingen zijn 48mmx48mm (thnx worsie)

korting:
5 to 9 pcs. 5%
10-24 pcs. 10%
25-49 pcs. 15%
over 50 pcs 20%

op dit moment ga ik al 5 bestellen.. dus 5% korting hebben we al..
bestelkosten van $18 kunnen we delen (F 43,-)

OMGEVING EINDHOVEN!
voor interesse mail :
freakyfrank@punkass.com

[edit]

voor degene die willen weten wat voor peltier ze nodig hebben : formule

1 - (CPU-warmte / 75%Peltier-wattage) * 68C = TempDelta

stel je hebt TBird 1Ghz = 54W warmte
en een 156W peltier 75% = 117W

1 - ( 54 / 117 ) * 68C = 36C Tdelta

dus warme kant peltier = 25 C dan is je CPU 25-36= -11C
vergeet niet dat die proc nog niet opgeklokt is.. dus nog niet zoveel warmte..( en hoe koeler hoe beter op te klokken)

kijk hier voor je wattage van je CPU..
http://www.tech-report.com/cpu/
kijk bij "Dissipation W"

Verwijderd

ff vraagje tussendoor: waarmee kun je een peltier koelen? Een chrome Orb of moet er perse water doorlopen? <- geen zin in. Of is een gewone CoolerMaster ook wel genoeg? (dacht het niet 8P )

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

deze hou je NIET koel met een orb. Die 76W kan met een deltafan nog wel koel gehouden worden. Maar voor de anderen zul je echt met een aquarium moeten werekn

Geen inspiratie

Verwijderd

krijg je dan geen condens

Verwijderd

Als ik het goed heb zijn daar van die kits voor. Gasket ofzo. Die sluiten alles af ofzo :?

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Welke zou ik het beste kunnen nemen met mijn Tb800 ? In combinatie met een Fop38 of course :) !
Svp ook een voor de toekomst, dus dat ik hem straks ook op mijn nieuwe TB 1,2 gig of meer kan gebruiken....

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:25
Een luchtgekoelde peltier in combinatie met een thunderbird CPU is niet aan te raden. Een peltier van 80 Watt samen met een CPU van 60 Watt = 140 Watt = een beetje veel voor luchtkoeling.

Verwijderd

Op zondag 21 januari 2001 19:20 schreef Ruben_Pruim het volgende:
Welke zou ik het beste kunnen nemen met mijn Tb800 ? In combinatie met een Fop38 of course :) !
Svp ook een voor de toekomst, dus dat ik hem straks ook op mijn nieuwe TB 1,2 gig of meer kan gebruiken....
Gebruik geen peltier bij een AMD tenzij je waterkoeling hebt. Een AMD geeft zoveel hitte af, kan die heatsink niet trekken.

Greetz

Verwijderd

owkee bedankt. Maar wat is nou het nut van die links?? daar staat nix nuttigs op meen ik.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 21:24

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ok. ik doe ook wel mee (check your mail).

voor mij graag een TB-127-2.0-1.5 / 48

122W versie.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
nu al 4 man

dus 10,- verzendkosten... (als je hem komt halen =) )

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik kom hem wel halen (waar zit je ergens in eindhoven ?)

Verwijderd

Topicstarter
check je mail =)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
You''ve got mail :)

Chalk me up for a TB-127-2.0-1.15 / 48 *D

* worsie gaat zijn 1Ghz Tbird es ff flink op zijn staart trappen [img=15,15]i&#047;s&#047;devil.gif[/img]

Verwijderd

Topicstarter
nog meer liefhebbers??

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

ik wil er ook graag 1 hebben maar weet niet precies welke

ik heb nu een duron 700@1008

deze wil ik later vervangen voor een thunderbird +1 gig

welke kan ik het beste nemen

is voor een waterkoelingsysteem

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Op zondag 21 januari 2001 22:38 schreef ken het volgende:
ik wil er ook graag 1 hebben maar weet niet precies welke

ik heb nu een duron 700@1008

deze wil ik later vervangen voor een thunderbird +1 gig

welke kan ik het beste nemen

is voor een waterkoelingsysteem
Als je een beetje goede opstelling hebt (lees: opstelling die veel warmte kan afvoeren) neem je toch gewoon de grootste :)

blaat? BLAAAAAAAAT!

• ken

ken

zit te twijfelen tussen een 156 en 122 watt

• worsie
Op zondag 21 januari 2001 23:30 schreef ken het volgende:
zit te twijfelen tussen een 156 en 122 watt
Heb ff zitten rekenen voor je: Neem de 156. De 122 is uitstekend voor je huidige setup. Je zal met een hoogwaardig waterblok met goede radiator (waterblok van Danger Den of Swiftech hebben we het dan bijvoorbeeld over) een temp-daling zien van ongeveer 25°C. Met een Athlon echter is dat niks meer. Als ik uitga van dezelfde waterkoeling maar dan met een Athlon @1300mhz met 1.85V. Dan is de temp daling nog maar 2°C. Met een 156W. is dat 12.5°C. Die 156 heb je dus wel nodig voor je upgrade.

Zie ook deze thread even voor meer uitleg.

Verwijderd

Topicstarter
oke nou pakken we er weer formules bij :)
Voel me net natuurkundeleraar AARGH

Duron 700Mhz @ 1.5V = 24W

24w * 1000/700 (mhz) * 1.825/1.5 (v) = 41,7 W
(dus opgeklokt produceerd hij al bijna 2keer zoveel warmte!!!)
als je em op kamertemp wil laten draaien (wat je niet wil !), heb je een 54W peltier nodig (mits je de warme kant van de peltier op kamertemp krijgt..)

stel dat je de 156W peltier pakt..

formule :
1 - (CPU-warmte / 75%Peltier-wattage) * 68C = TempDelta warme en koude kant peltier

Duron opgeklokt = 42W warmte

1 - ( 42 / 117 ) * 68C = 43C Tdelta

stel je hebt (NIET OPGEKLOKTE) TBird 1Ghz = 54W warmte

1 - ( 54 / 117 ) * 68C = 36C Tdelta

• ken

ken

kan mijn waterblok deze 156 watt peltier wel aan ???

ik gebruik een waterblok van www.ned-cool.nl

heb geen extra fans in mijn kast en ook geen radiator en dat wil ik eigelijk ook zo laten :)

als mijn waterblok dat aan kan dan wil ik er ook 1
ik wil namelijk geen doorgebrande cpu :)

Verwijderd

Topicstarter
koperen??

die ziet er wel goed uit

en als je een peltier wilt gebruiken

MOET je ECHT een radiator hebben,,,

ik heb er een voor een geeltje op de autosloop gehaald.. geen geld..

en je kan ook hele stille 120MM ventilators kopen... die maken stukken minder herrie dan je PSU-fan of CPU-fan..

Verwijderd

Topicstarter
even topic omhoog halen =)

nu al 6 mensen totaal dus verzendkosten naar NL zijn nu F7,61 de man ..
7x156W staan op de lijst..

nog 3 xtra peltiers en iedereen heeft 10% korting...

type__prijzen:dollars__5%koring___10%korting__

156W_TB-127-2.0-1.15____$34.5___F77,-__F73,-
122W_TB-127-2.0-1.5_____$32_____F71,-__F68,-
110W_TB-127-2.0-1.65____$31_____F69,-__F66,-
_76W_TB-127-2.0-2.5_____$30_____F67,-__F63,-
(NL prijzen zijn afgerond)

Verwijderd

Die 156W gevallen lijken me wel interessant. ''t is een beetje moeilijk om 2 80W peltiers passend te krijgen op m''n A7V.

Wanneer zou je ze kunnen hebben, en waar regel ik een koperen coldplate van 50x50mm?

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik heb mijn coldplate (50x50mm) van www.peltec.f2s.com

shipping kost waren $5 dus valt wel mee.

er staat bij dat coldplate no international shipping maar ik heb hem toen gemailed en het was geen probleem.

oc-shop verkoopt iig geen koperen. zilver kunnen ze wel voor je maken maar vind ik een beetje prijzig.

Verwijderd

Topicstarter
koperen coldplate van 5x5 cm of 48mmx48mm
dikte 3mm..
kan ik wel voor je knippen.. heb toch genoeg koper over... KRIJG JE!!

maar je moet em wel zelf schuren (400-700) / polijstschuren... (800-1200)

ik wilde ze over 4/5 dagenb gaan bestellen
denk wel dat ik er 3 bij krijg... in 1 dag had ik er al 4 bij dus ja.. =)

Verwijderd

Schrijf mij maar op voor 2x 110 watt :7

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik zou graag 1 122 watt peltier willen hebben.

Divide and conquer.

Verwijderd

Topicstarter
eeej

kunne jullie ook meele?? of tarwe dan

;)

Verwijderd

waarnatoe????

Verwijderd

Topicstarter
freakyfrank@punkass.com

De enige echte!! q:)

Verwijderd

Vange O+

Verwijderd

freakyfrank:

is de DRIFT-0.8 niet interessanter dan die andere 156Watt pelt? 24V is geen probleem voor mij. Kan dat evt ook, of moet ik het perse bij die pelts in het lijstje houden?

Qmax = 172 Watt
Vmax = 24.6V
dTmax = 69 graden
dimensions = 40x40x3.2mm
potted: yes
price: $29.80

Enne, kan ik ook evt nog wat meer koperen plaatje bestellen bij je? ''k zoek er nog 2 van 95mm x 55mm.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Die high performance kan je denk ik ook gewoon bestellen.

alleen waar haal jij 24V vandaan ?
2 voedingen in serie ?

als ik 2 voedingen in serie zet, kan ik de eerste gewoon blijven gebruiken voor de rest van mijn pc. maar wordt het vermogen van die peltier dan uit beide voedingen getrokken (dus 50% per stuk ?)

ik heb namelijk voor de rest niets waar ik 17 of 24 volt voor nodig heb. en ik denk niet dat mijn eerste voeding het trekt als hij ook nog 50% van een 156W peltier moet trekken.

Verwijderd

Wat is de hoogste spanning die je uit een voeding kan halen buiten 15 (12 en -3).
En hoeveel kan ik bij 15v maximaal aan vermogen trekke :?

Verwijderd

Topicstarter
die 24V gevallen werken alleen goed op 18-19V
als dat geen probleem is kan je dat doen ja..

en als je 2 psu''s in PARALLEL schakelt mol je ze volgens de elektronica-zaak.. :(

maar als je een echte 24v voeding hebt kan je beter een 76W en een 110W in serie schakelen op 12v... alleen krijg je dan flink wat amperes!

die 156W werken goed op een 300/330W PSU... Liefst 330... maar 300 trekt et ook (mits goede)

maar bestel maar raak hoor =)

Verwijderd

Topicstarter
ow ik ga wel een berg koper halen..

smelt ik dan om voor mijn koelblokje
FIKKE!!! hehe

maar is geen problemo, komt voor de bakker die coldplates..

de -5 volt heeft maximaal 1 amp geloof ik..

dus 17V kan je maar op 1 amp gebruiken

de -3 volt daarentegen kan meer aan.. maar ik weet niet hoeveel

Verwijderd

ik maak mijn Peltier voeding met een 2x12V ringkerntje, een bruggelijkrichter en een elcotje van 4700 of 1000u (ff kijken wat ik nog heb liggen). Bij 24V mag die elco en de bedrading wat kleiner/dunner zijn.

Die ringkern + zooi past mooi in een lege 5 1/4" bay, en ik wil heel m''n waterkoeling in m''n kast houden.

2 peltiers gebruiken is lastig aangezien ik ruimteproblemen heb rondom m''n socket (A7V), en omdat je dan weer van een groter oppervlak warmte moet gaan transporteren. Heerlijk voor de warme kant, niet zo mooi voor de koude kant.

2 voedingen in serie kan, maar je meot er 1tje helemaal geisoleerd van de rest opstellen, en niet geaard aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
normaal hebben ze een c/w rating..
?? celcius / 1W warmte

dus dan kan je uitrekenen wat de TDelta is

• Hielko
ik maak mijn Peltier voeding met een 2x12V ringkerntje, een bruggelijkrichter en een elcotje van 4700 of 1000u (ff kijken wat ik nog heb liggen). Bij 24V mag die elco en de bedrading wat kleiner/dunner zijn.
Die ringkern + zooi past mooi in een lege 5 1/4" bay, en ik wil heel m''n waterkoeling in m''n kast houden.
Klinkt interessant :). Ik weet weinig van electronica, maar dit klinkt zeker als een handige, niet heel erg duur, en een goede manier op je peltier te voorzien van wat stroom. Iemand hier die wat meer informatie hierover heeft?

Verwijderd

Jah, fixed-font ASCII plaatjes kan ik hier niet tekenen, dus ik beschrijf het even.

- Neem een ringkerntrafo (of een gewone, kan ook natuurlijk)
- de 220V aan de 220 knopen.
- de 2x12V parallel zetten voor +/- 15V, in serie voor +/- 30V
- de twee resulterende draden naar de ~ ingangen van je bruggelijkrichter (te koop bij een elektronicawinkel. Pak gelijk een 25A model).
- Over de + en - uitgangen een elco zetten. Capaciteit: 10000u bij 15V, 4700u bij 30V
- eventueel nog een weerstandje in serie met de peltier om de spanning over dat ding terug te brengen tot maximaal toelaatbare waarde.

that''s it. Simpel, niet zo heel goedkoop (ca. 100 piek voor een 225W trafo), stil en eenvoudig te monteren.

Verwijderd

2 psu''s parallel kan makkelijk, herman heeft dat een keer beschreven howto, kijk op 2xpsu

Ik hou het wel bij 12v, lekker makkelijk *D
Alleen ff kijke of me radiatoren het wel aankenne, is er geen manier om dat uit te rekenen. ze krijgen waarschijnlijk zo''n 300 w om op-te-vreten.
Danger Den heeft een mooie staan
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/boxster2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/boxster6.gif

Ik wil van deze 2 serieel aansluiten, en nog een derde wat grovere daarachter.
iemand een idee hoeveel twee van die dingen aan warmte kunnen afvoeren

• Hielko
- de 220V aan de 220 knopen.
Duh... :)
- de 2x12V parallel zetten voor +/- 15V, in serie voor +/- 30V
Waarom volg ik dit ff niet? Ik heb altijd goed opgeloet bij natuurkunde en daar is me altijd geleerd dat 12V parallel gewoon 12V blijft en 12V in serie 24 volt wordt.
- de twee resulterende draden naar de ~ ingangen van je bruggelijkrichter (te koop bij een elektronicawinkel. Pak gelijk een 25A model).
Wat is, en wat doet z''n ding eigenlijk :?.
- Over de + en - uitgangen een elco zetten. Capaciteit: 10000u bij 15V, 4700u bij 30V
En is een elco nou weer? (ja, ik weet inderdaad niet veel van electronica af...)

Verwijderd

Met bruggelijkrichter maak je van wisselspanning gelijkspanning, wel zo makkelijk met een peltier :o

met elco zal hij waarschijnlijk wel een condensator bedoelen, om de sinus van de gelijkgerichte wisselspanning te vlakken."
:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?:?

weet iemand hoeveel die radiator hierboven ongeveer aan warmte kan afvoeren, of een formule om dat te berekenen |:(

Verwijderd

Topicstarter
he maar je moet die 172W pelts niet op 24v aansluiten he!

maxV = 24,6V op dit voltage krijg je geen temperatuurverschillen, trekt ie het volle amperage en gooit ie 172W over...

op 75%/80% doen ze het et beste.. (MET TDelta''s!)

dus voor die 172W is dat op 18,5V-20V

als je kleine Tdeltas hebt kan je beter richting 80% gaan
als je grote Tdeltas hebt kan je beter naar 75% gaan (45C ofzo)

Verwijderd

Ehh onbekend :?, moet je denk aan DaBit vragen:P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 17:33 schreef DaBit het volgende:

2 peltiers gebruiken is lastig aangezien ik ruimteproblemen heb rondom m''n socket (A7V), en omdat je dan weer van een groter oppervlak warmte moet gaan transporteren. Heerlijk voor de warme kant, niet zo mooi voor de koude kant.

2 voedingen in serie kan, maar je meot er 1tje helemaal geisoleerd van de rest opstellen, en niet geaard aansluiten.
hoe goed kan je die stroom rechttrekken met die condensators?
in procenten of volts plz?

heb er zelf ook over na zitten denken, alleen werd het te duur volgens die gozer bij de elektronicazaak..

kan je er ook 12.9V mee krijgen??

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 17:50 schreef PsychoNL het volgende:
2 psu''s parallel kan makkelijk, herman heeft dat een keer beschreven howto, kijk op 2xpsu
helaas kan je ze zo alleen tegelijk aanzetten..
en niet koppelen zodat je de amperes op kan tellen..
omdat de 2 PSU''s niet dezelfde voltages geven zal er 1 gruwelijk doorfikken (wat ook heel leuk kan zijn :))

Verwijderd

Dat 2 psu artikel van herman was volgens mij ook om de voeding van het "koelsysteem" tegelijk aan te laten gaan met die van het systeem, waarschijnlijk niet om met twee psu''s het koelgebeuren te voeden.
als je twee peltiers gebruik dan kan het natuurlijk wel, ieder 1 psu.

over die radiator, er staan alleen een paar maten bij en dat het binnen in van koper is, maar geen waardes oid :(

• Hielko
* Hielko snapt nu al wat meer van gelijkrichters en condensatoren.

Maar hoe kan je er achter komen hoe gelijkmatig je gelijkspanning wordt voor je peltier?

Dus als ik bijv. een 2x 18V (parallel) - max 300 Watt zet hoe weet ik wat voor condensatoren ik moet gebruiken? Lijkt met namelijk wel zo fijn voor je peltiertje om een constante stroomvoorziening te hebben...

Verwijderd

Topicstarter
AARGH !!

PSYCHO HEB JE DIE PRIJZEN GEZIEN!!

$55,- en minimaal $15,- voor shipping
ZONDER VENTILATOR!!

stel dat je er 2 wilt hebben dan kost dat $125,- dus dat is F300,-

daar heb je 2 dikke 100CFM 120MM PAPST (2x F85,-) ventilatoren voor en 2 autoradiatoren (2 x F25,-) die dezelfde koelcapaciteit hebben.. EN GELD OVER!!

Verwijderd

met die 6x80mm wek ik 480 cfm op.:o
maar ok je hebt wel gelijk, die prijzen zijn wel gruwelijk hoog. Maar ik wil gewoon een opstelling van 1 of meerdere radiatoren die met een airflow van 480cfm ruim 300/400 watt aan warmte/energie in de lucht kenne lozen. Die fan''s zijn het probleem niet, alleen die radiatoren. Misschien dat iemand ergens een radiator weet die voldoet aan die eisen?
(niet al te groot)

Verwijderd

Kun je met zo''n waterkoeling-geval ook je PC nog versjouwen (naar LAN-parties) zonder al te veel risico (weinig zin in een aquarium :)).

Verwijderd

Als je echt geinteresseerd bent in die formules, dan zoek ik ze straks wel even op. Ik heb dat afgeleerd om te berekenen, omdat er meer meespeelt zoals de maximale Irms van een condensator. Dus las de berekening aangeeft dat een 1000uF condensator zat is, dan nog kan-ie de benodigde Irms niet aan, en gaat-ie vroeg of laat kapot (ervaring!). Een condensator (van het type elektrolytische condensator, in het kort elco genoemd) van 10000uF kan zo 6 - 10 Ampere RMS aan, afhankelij van de kwaliteit. Dit weten ze echt niet bij een elektrozaak.

Verder hoef je geen exacte gelijkspanning te hebben. 1 a 2V rimpel erop maakt niks uit.

De spanningen. Als je een sinusvormige spanning hebt, dan is de piekwaarde van de spanning sqrt(2)=1.4 keer hoger dan de wisselspanningswaarde. Dit moet je maar even aannemen. Dus bij 12V is dat dus 12*1.4 = 17V. De brugcel geeft je een verlies van 1.4V, zodat je 15.6V overhoud. Dit alles plusminus omdat we de spanning niet regelen (ook niet nodig), en omdat je toch wat rimpoel hebt over je elco. Als je 2x 12V in serie schakelt, dan heb je dus 24V wissel, wat op 32.5 volt uitkomt. Een 2x9V trafo zou beter zijn: dan kom je op 24V uit. Mjah, ik doe liever dan dat ik reken.

Over peltiers: een 80W peltier die graag 16V maximaal ziet pompt ook pas 80W als er 16V aanwezig is (nouja, als de stroom maximaal is dus). Het is alleen niet zo dat als je ''m 8V geeft dat-ie dan maar 40W pompt. Die kromme loopt niet recht, maar krom. En bij 12V doen 16Vmax peltiers gewoon zo''n 70-80% van hun maximum, bij verminderde warmteproductie.

Maar julklie denken toch zeker niet dat als ik een 80W peltier koop, dat ik ''m dan maar voor 80% laat werken? Voluit stoken met dat ding :P
M''n waterkoeling voert het wel af....

• Hielko
Als je echt geinteresseerd bent in die formules, dan zoek ik ze straks wel even op.
Zo erg ben ik er niet in geinteresseerd, ik wil alleen graag weten wat voor elco (ja, ik ga vaktermen gebruiken :7) ik nodig heb om één, twee flinke peltier elementen veilig van stroom te voorzien met een niet al te grote rimpel.
Die kromme loopt niet recht, maar krom.
Gratis een goede tip voor iedereen: hier staat als het goed is een linkje naar een erg handig programma waarmee je de eigenschappen van een flink aantal peltier elementen in handige grafiekjes kan zetten :).

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik wil ook wel zo''n peltier maar welke moet ik nou nemen?

zie sig... en ik hoopte de 1300 wel te halen.... 1.85v...

cooler.. alpha delta MP .. kan eventueel ook hp kopen..

Verwijderd

freakyfrank:
je hebt dadelijk mail!

Tweaker:
Dat was wel mijn bedoeling ja, dat m''n PC gewoon versjouwbaar blijft.

Black_Adder:
Als je niet met waterkoeling aan de gang gaat, dan kun je het vergeten met peltiers vrees ik. Die TBird verstookt zoveel, dat je een 156W pelt nodig hebt om de warmte af te voeren, en er ook nog iets op wil winnen. No way dat je dat met een alpha af kunt voeren.

Verwijderd

ik hoorde dat iemand laats een gewone want radiator heb gebruikt kon hij zijn kaner ook nog verwrmen denk als je de opervlakte groot genoeg is dat het beter werkt dan een auto radiator en veel stiller

Verwijderd

|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(
ff tussedoor

vermogen peltier is toch spanning x stroom :?
P=I*U

ifso
by de specs van de TB-127-2.0-1.5 48 (<- 122 watt, zie 1e post van thread) staat: Qmax=122 ; Imax=12.4 ; Vmax=15.9, Als ik dit uitreken kom ik op ruim 198w. Dan haal ik bij 12v dus 148.8w terwijl die maximaal 122 afgeeft....
of doe ik soms iets gruwelijk fout :'(:'(:'(

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

volgens mij is Imax dus de maximaal toegestane stroom en Vmax dus maximale spanning.

die zal je nooit te gelijk halen.

122W is bij 15V dus 8A en bij 12V * 8A is dus 95W

tenminste ik dacht dat het zo ging maar ik geloof dat het toch niet helemaal klopt.

Verwijderd

ik denk dat ie bij 12v gewoon zoveel mogelijk amps pakt en gewoon ca. 120 w trekt
iemand mee (on)eens?

Verwijderd

P=U*I
"gewoon 12 V pakken bij 120W"????

das dus
I=P/U 120/12 = 10A!!!!!!!!!!
dat houdt je stopcontact niet eens!!!
en je voeding laat hem nooit zoveel trekken denk k!!

Verwijderd

Hmmm.... Krachtstroom >:)>:)>:)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm jullie vergeten dat een peltier niet 100% efficient is... dus de stroom x volt die je erin stopt geeft niet het aantal W''s aan koelkracht... dus maxU*maxI= NIET maxP

en sommige hebben het nog niet helemaal door volgens mij...

als je op 12V 10A trekt... dan is dat niet hetzelfde als je op 220V 10A trekt
want 12V x 10A = 120W.. en 220V x 10A = 2200W
als je het verlies (20%) van de voeding (220V->12V) erbij rekent dan kom je op 150W.. Dat komt er dus op neer dat die voeding (150W / 220V =) 0.7A trekt.

Stel dat je twee van die voedingen hebt, zodat je 2 peltiers kan voorzien van stroom dan verbruik je evenveel stroom als een goede PC-voeding (300W)

een normale stop in de gangkast kan 16A trekken.. dus 220V x 16A = 3500W
Dan zou je dus ongeveer 24 peltiers kunnen voorzien van stroom... (!)

en als je een peltier op 12V laat werken terwijl maxV = 16V (dus 75%) dan trekt hij ook maar 75% van de maxA stel 10A dan 7,5A

Verwijderd

Topicstarter
enne DABIT .. hier een qoute voor jou :)
hier vandaan geript: http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/SEP96/sep96_04.htm
Powering the Thermoelectric
All thermoelectrics are rated for Imax, Vmax, Qmax, and Tmax, at a specific value of Th. Operating at or near the maximum power is relatively inefficient due to internal heating (Joulian heat) at high power. Therefore, thermoelectrics generally operate within 25% to 80% of the maximum current. The input power to the thermoelectric determines the hot side temperature and cooling capability at a given load.

As the thermoelectric operates, the current flowing through it has two effects: (1) the Peltier Effect (cooling) and (2) the Joulian Effect (heating). The Joulian Effect is proportional to the square of the current. Therefore, as the current increases, the Joule heating dominates the Peltier cooling and causes a loss in net cooling. This cut-off defines Imax for the thermoelectric.

For each device, Qmax is the maximum heat load that can be absorbed by the cold side of the thermoelectric. This maximum occurs at Imax, Vmax, and with T = 0°C. The Tmax value is the maximum temperature difference across the thermoelectric. This maximum occurs at Imax, Vmax and with no load (Qc = 0 watts). These values of Qmax and Tmax are shown on the performance curve (Figure 3) as the end points of the Imax line.

Verwijderd

hoeveel trekken die 2 peltiers van 122 watt (die ik bij Freakyfrank heb besteld) op 12 v????
En ken ik ze beide aansluiten op een 230 watt voeding, als ze die volle 122 toch nie halen moet dat toch te doen zijn :):):)

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 11:30

tazitiz

dbprutser

vergeet niet dat die modules die je noemt niet de standaard 4 bij 4 cm zijn, maar verkrijgbaar in 48 mm bij 48 mm tot 62 bij 62 mm.

daar is wat moeilijker een cold plate voor te krijgen. kijk uit hoor als je deze koopt !

en om de 150 watt uit een at/atx voeding te krijgen, dat is niet altijd gegarandeerd op 12 V, want het is meer dan 10 A. Geschakelde voedingen doen het toch al niet zo lekker met peltiers.

voor meer informatie check ook even
http://titanicmetme.jero.cc
en daar de peltier bereken pagina.

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Hey jongens, niet om jullie feestje te verpesten, maar komen bovenop die prijs geen invoerrechten en btw etc.? Ik heb verder niet op de page gekeken, dus ik zou het niet weten, of het een groothandel is of niet. Daar zou ik wel even achteraan gaan, want voor je het weet vallen ze 2 tientjes duurder uit en zit je met de gebakken peren

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

BTW ga ik wel vanuit. als het niet is is dat mooi meegenomen.

invoerrechten ? volgens mij zitten er geen invoerrechten op peltiers, waar zal dat dan onder vallen ?

Computerapparatuur onderdelen en
toebehoren bv.processors (als CPU''s en DRAM''s)
ik denk niet dat de doune ze hier onder zou laten vallen >:)

Verwijderd

Tazitiz ze zijn 48mm.

12v is 75% van 15,9v dus draaien die pelts waarschijnlijk op 90 watt, 90/12= 7.5 amp
dat keer 2 zou dan 15 amp wat ze beide uit me voeding slurpe. ff kijke wat die voeding geeft op 12v.....
Max output 12v -> 8a :'(:'(:'( dat kan ik wel vergeten :( .
ik zal dus een alternatieve voeding moeten regelen, iemand suggesties. moet op 12v ruim 15 amps kunne geven

[:?]
ok ander vraagje, bij een bv. 300W AT/ATX voeding, als tie 200W belast is, neemt ie dan 200W of 300W uit het lichtnet??
[/:?]

Verwijderd

Topicstarter
als je em niet vol belast, pakt ie niet de volle 300W uit het lichtnet..

netzoals een transformator voor b.v. je SB cambridge geluidsset ook bijna niks slurpt als je em uit hebt staan

Verwijderd

dus theoretisch ( (8> wat een k*twoord (8> ) pakt ie exact wat ie nodig heeft....

Verwijderd

Topicstarter
yep

alleen hebben die voedingen een effecientie van ong 80%.. :7

Verwijderd

Hee Freakyfrank,

klopt die beredenering ((8> jesus, wat een vaktermen (8> ) van de hoeveelheid amps bij 12 V van een paar posts geleden??

Verwijderd

Topicstarter
van wat ik al veel mensen heb horen zeggen
(bv overclockers.com enzo)
is dat de beredenering..
iemand heeft me ooit nog een keer verbeterd toen ik het fout had.. :o

Verwijderd

Hmmm.... je was toch bezig met voedingen van 12V en 25amp *D*D*D*D*D ?
weet je al wat meer daarover

Verwijderd

freakyfrank:

dus WEL de maximale koelcapaciteit bij Vmax en Imax........
Maar zeker NIET de maximale efficiency (Pin/Puit). Dus dat laatste beetje koelvermogen produceert opeens erg veel hitte. Boeie, daar hebben we water voor + 2 radiatoren.

Boven Vmax,Imax loopt de geproduceerde hitte inderdaad ERG sterk op. Speel maar eens met dat kryotherm proggie.

Maareuh, jij had mij staan voor zo''n 172 Watt geval? En jij weet ook hoe lang de levertijd is?

• worsie
Voeding van 12V en 25 amp is de Enermax 550W
Kan je kopen bij OC-Shop, maar daar is ie vet duur:(, 549,- piek.
Ik heb hem zelf hier besteld. Scheelt wel ff. 117.50X3.486=Fl.409.60 :)
Met dank aan de wisselkoersen van Teletekst. Koopkoers he, geen middenkoers, dus dit is wat je echt kwijt bent.

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ja die klopt. Zelf ervaren. Als je peltier 16V en dan 8A (das toevallig de mijne :P die ik binnenkort ga uitproberen op een proc zie ook: [url="http:// "] [/url]) en je laat daar 12V door gaan dan komt daar ook maar 12/16 x 8A = 6A uit.
Mijn peltier is Qmax=90watt oid en hij gebruikt dan 128watt. Dit is dan een rendement van 70% en dit rendement is constant. Dus gebruik je 12V dan wordt ampere = 6A. Dit is 12 x 6 = 72 watt en dan heeft ie een Q max van 72 x 0.70 = 50 watt.
Dit is mooi net te weinig voor mijn celeron die ongeveer 40 watt gebruikt in extreme gevallen. Maar ik doe dit uit mijn hoofd en volgens mij was er dan toch ergens net iets anders, dat het wel goed mogelijk was met deze peltier mijn celeron te koelen. Zal wel andere/hogere Imax zijn of zo en heb dat niet bij de hand

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

hoef geen atx voeding, ga wel langs elektronica boer, kijke of daar wat te regelen valt

Verwijderd

wimpy006:
klopt niet. De kromme Qmax/Ppeltier loopt niet recht.....

Verwijderd

Topicstarter
KLOPT KLOPT KLOPT :D :D :D :D

kut kut kut JULLIE HEBBEN GELIJK! :)

ben me vandaag even helemaal wezen verdiepen in het onderwerp..

peltiers zijn het meest efficients tussen 25% en 80%... daarboven wordt alleen wel veel meer warmte geproduceerd aan de hotside... (dus de kromme is nog krommer aan de bovenkant HAHA)

MAX TDelta is te bereiken op Imax en Vmax..

het percentage gebruikte Amperes van de Imax staat gelijk aan het percentage gebruikte volts van Vmax. (stel 75% van Vmax dan 75% van Imax)
(dus 156W -> 12v met 12A)

( DUS ALS JE PELTIERS HET BESTE WERKEN OP 80% van Vmax, DAN MOET JE BETERE KOELBLOKKEN KOPEN !!)

en nog een stukje over powersupply''s
[qoute]
Do I need a well-regulated DC power supply for my thermoelectric system?
This would only be required if you need well-regulated power for other circuitry that will run from the same supply. Nonetheless, many customers choose regulated switching supplies for thermoelectric systems out of consideration for size, weight, and efficiency. In high volume applications, some users have effectively employed custom, non-regulated switchers to strike a good compromise between price and performance. Those who want to keep things simple, can use a non-regulated, linear supply with a ''brute force'' filter capacitor; these circuits do tend to be bulky, however. In this latter case, ripple should be kept below 15% to maximize power output to the TE modules. Unfiltered DC (i.e., rectification only) at line frequencies is not recommended because of the inefficiencies and thermal stresses imposed; this sort of power is especially problematic if the peak voltage exceeds VMax (see next question).
[/qoute]

hier had DABIT et toch over??

nou zou je mij kunnen helpen met een 16V of een 24.6V voeding??

of een formuletje geven voor de " ''brute force'' filter capacitor "
zou zeer gewaardeerd worden

zoeensoort spanning
[img]http://www.tellurex.com/faqgr/filterac.gif"[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 17:29 schreef worsie het volgende:
Voeding van 12V en 25 amp is de Enermax 550W
Kan je kopen bij OC-Shop, maar daar is ie vet duur:(, 549,- piek.
Ik heb hem zelf hier besteld. Scheelt wel ff. 117.50X3.486=Fl.409.60 :)
Met dank aan de wisselkoersen van Teletekst. Koopkoers he, geen middenkoers, dus dit is wat je echt kwijt bent.
ik had het eigenlijk over PURE 12V voedingen..

dus geen ATX voeding.. maar zonder al die 5v en 3v enzo..

gewoon simpel een plus en een min

een 20A 13.8V model koste F190,-
(net te weinig)

• Wimpy006
Heb jij dan een grafiekje van een kromme? Ik heb alleen nog maar rechte gezien, maar misschien verschilt dit per peltier.

• Hielko
Zie de link die ik eeen aantal posts hierboven heb neergezet...

Verwijderd

Topicstarter
ohja update

de lijst :

1 172W
9 156W''s
2 122W''s
1 112W

nou wil ik toch weten of we nou die 10% korting gaan krijgen of niet!.. ik heb nog geen mail teruggekregen..

waarschijnlijk moet er 19% btw bovenop.. Blah.... ligt eraan hoe goed de douane controleerd.. ben aan het vragen hoe je het gewoon kunt laten versturen zodat er geen btw over betaald hoeft te worden.. (kennissen he)

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 19:45 schreef freakyfrank het volgende:

ik had het eigenlijk over PURE 12V voedingen..

dus geen ATX voeding.. maar zonder al die 5v en 3v enzo..

gewoon simpel een plus en een min

een 20A 13.8V model koste F190,-
(net te weinig)
die voeding hierboven is dat genoeg voor 2x122 om die zo efficient ( (8> daar gaan we weer (8> ) mogelijk te laten werken?

:? ik snap er geen k*t meer van met al dat efficientie-gedoe :?
kan iemand hier een duidelijk en onderbouwd antwoord opgeven.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

JE kan kijken of de leverancier op het pakket wil zetten:

Replacemnt for malfunctioning returned units.

Wil wel eens helpen.

Of bel van te voren het douanekantoor op waar het ding gaat terecht komen (meestal expeditors op schiphol) en zeg dat je het heel snel nodig hebt.

Met de douane op Rotterdam (road-air) heb ik trouwens "makkelijker" ervaringen.

Wat gebeurt er:
Het pakket kan "rood vallen" dan moet de douane controleren. Aangezien het meestal erg druk is, wordt de helft zo doorgestuurd.
Ik heb het gehad dat ik een pakket zeer snel nodig had, en road air heeft het gewoon groen laten stempelen.

Maar meestal betaal je gewoon hoor.

• Wimpy006
Hielko ben te lui om te kijken, maar hier gaat ie dan zelf gemeten:
De Delta T is inderdaad een kromme die van de oorsprong stijl begint en dan afzwakt en dan op het einde begint te dalen. Maar hier had ik het niet over. Ik had het over Qmax / P (I*V) = constant
Qmax = maximale overdraagbare energie
Pmax = de energie die je in de peltier stopt
Ow ja dit heb ik gewoon zelf gemeten.
Mooi zelfgemaakt verwarmingselement aan koude zijde coldplate+ hotplate voor tempmeting. Dan peltier instellen op bv 40 watt gebruik. Kijken hoeveel watt het verwarmingselement nodig heeft om delta T = 0 te maken. En dit heb ik dan op 4 waardes gedaan. 50 70 90 110 of zo.
Boven de Imax en Vmax durf ik niet te gaan, want ik denk dat je dan toch leip bezig bent met een ding van 100piek. Ik denk dat je de energie die je er dan nog in stopt gewoon aan beide kant bij kunt tellen, als je begrijpt wat ik bedoelt (alleen extra hitte dus).

Ben er intussen achter dat ik geen linkje kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
bij DISPLAY kan je een 13.8V 20/22A halen.. F190,- dus... die zou af te regelen zijn naar een lager voltage..

als je em af kan regelen naar 13V dan zit je op zijn 80% gedoe..blablabla.. en dan trekt ie 20.1A..

die is daar dus goed geschikt voor..

Verwijderd

dus een peltier van 16v die je 16v geeft zal dus minder goed koelen dan als je hem op 12v (=75%) zet, en geeft op 12v de beste prestaties, of zeg ik het weer helemaal verkeerd??

eehhh DISPLAY waar is dat dan :? Website?
op www.display.nl en www.display.com doet ie het nie

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 20:32 schreef Wimpy006 het volgende:
Boven de Imax en Vmax durf ik niet te gaan, want ik denk dat je dan toch leip bezig bent met een ding van 100piek. Ik denk dat je de energie die je er dan nog in stopt gewoon aan beide kant bij kunt tellen, als je begrijpt wat ik bedoelt (alleen extra hitte dus).
je peltier zal niet zo snel kapot gaan alleen krijg je interne verwarming waardoor de Tdelta minder zal worden..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 19:43 schreef freakyfrank het volgende:
KLOPT KLOPT KLOPT :D :D :D :D

kut kut kut JULLIE HEBBEN GELIJK! :)

ben me vandaag even helemaal wezen verdiepen in het onderwerp..

blablabla

MAX TDelta is te bereiken op Imax en Vmax..

blablabla

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik heb maybe ook wel intresse maar kan iemand aub een berekeningetje voor me maken want ik zit pas in de 3de nat kunde niet echt feest enzo. Ik heb een Athlon 700@900 op 1.9 volt .. met waterkoeling + peltier hoop ik hem op 1Ghz+ :7 te kunnen draaien ..
Mijn proc word nu 50 graden met luchtkoeling met }:O

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

Topicstarter
kga uit van een Tbirdje 700 1.75V = 38W

38W * 1000/700 * 1.9/1.75 = ong. 60W

60 * 1,33 (75% regel) = 80W peltier om hem 2a5 graden boven kamertemp te houden..

hoe groter je peltier... hoe lager je cputemp zal worden

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 19:30

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

dan ga ik denk ik voor de 110w Maar zet me er nog maar niet bij moet er nog een nachtje over slapen .... >:)

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Verwijderd

freakyfrank:

ik heb alleen gegevens over het gedrag van afvakcondensatoren onder light load condities. Da''s dus niet wat we hier hebben, aangezien 15% ripple best veel is.

Maargeod, als je perse op 4 cijfers nauwkeurig de condenstor wil weten, dan rag ik het morgen ofzo wel even in SPICE (analoog elektro simulatie proggie). Dan moet ik alleen ff kijken waar ik ook al weer de (unix) sources van spice 3f4 gelaten had. Heeft iemand die zo liggen?

Iedereen:

je KUNT een 13.8V voeding gebruiken, maar hou er rekening mee dat die dingen niet zo goed tegen continu volle belasting kunnen. Ook al zeggen ze 20A continu en 25A piek, als je dat probeert, dan is-ie zo dood....

Verwijderd

Koekie007:

die 110W heb je ECHT wel nodig. Bij mij werkt een 80-watter op 12V nog net goed bij een Duron, maar voor geen meter bij een TBird 900 (cpu temp 42 graden). Dit met koperen coldplate van 3mm dik en Arctic Silver.

Enne, voor 110W pelts moet je echt waterkoeling oid gebruiken.....

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 14:00 schreef DaBit het volgende:
Die 156W gevallen lijken me wel interessant. ''t is een beetje moeilijk om 2 80W peltiers passend te krijgen op m''n A7V.

Wanneer zou je ze kunnen hebben, en waar regel ik een koperen coldplate van 50x50mm?
misschien lomp, maar kijk eens op ocshop.nl
daar hoef je niet naar de states voor je garantie.!
Pagina: 1 2 Laatste