[BC3] Wanneer is iets een opsomming en wanneer niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Ik vraag me af...ook interessant voor moderators zoals Obsidian:
Wanneer is een thread een opsomming en wanneer niet?
En wanneer kan het een slotje gebruiken en wanneer niet?
Voorbeelden (toevallig over films):
*Last seen movie?: DivX of bios binnen vijf minuten slotje?
*Cult films geen slotje?
*Welke film zou jij een manga movie van laten maken slotje

.. en vele andere voorbeelden

Mij is het niet duidelijk... en precieze richtlijnen kan ik niet vinden.
Duidelijke argumenten graag.

Verwijderd

/move
Dit is meer bedoeld voor Lieve Adjes

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

in dat topic over die cult films kan een discussie ontstaan, over wat nou cult is en wat niet, die andere 2 is echt puur opsommen

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 mei 2001 13:56 schreef Metalium- het volgende:
in dat topic over die cult films kan een discussie ontstaan, over wat nou cult is en wat niet, die andere 2 is echt puur opsommen
Ehhhh... ja, geen toevoeging hierop nodig eigenlijk...

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op dit moment zijn ''we'' bezig met het opstellen van duidelijkere richtlijnen. Die komen er zo spoedig mogelijk (deze week nog gok ik).

Blijft het feit overeind staan dat iedereen een beetje gezond verstand heeft als het goed is. Het is echt niet de bedoeling om alles in SG af te kappen maar het moet ook niet een grote onzinbende worden.

En nog even over je 3 voorbeelden. Die 1ste is duidelijk een opsomming waar echt geen ''nut'' in zit. Levert dus een terecht slotje op. Hetzelfde geldt voor je 3e voorbeeld.

Die cult films is ten eerste een OUD topic. In die tijd waren er minder mensen en liepen dingen minder snel uit de hand.
Dat ie weer omhoog is gehaald is jammer, je kunt meteen zien dat de ''feeling'' van de draad veranderd in een opsomming.
Daarnaast is deze draad ook anders dan de 2 slotjes die je noemt. Je kunt er nog info uit halen (zij het met mate ;)).

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Llewella>Prima.. ik had stront in mijn ogen..
Metalium-> Ervaringen en kennis uitwisselen... daar gaat het om.. Als iemand een (domme??) vraag stelt.... Hoop je (of ik in ieder geval) dat het niet alleen een opsomming zal worden...maar ook wordt gezegd met argumenten waarom dit antwoord te geven...

ook referend naar Domme vraag = opsomming?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Wat betreft de nieuwe regel: Prima..
Maar als ik moderator was.. zou ik dan wat resoluter zijn.. gewoon alle opsommingen uitbannen .... scheelt ook netwerkbelasting.

of toch niet?
Begrijp me niet verkeerd.. ik probeer het een en ander gewoon aan te scherpen...

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 14:02 schreef henkleerssen het volgende:
Llewella>Prima.. ik had stront in mijn ogen..
Graag gedaan, je zult ook een mailtje in je mailbox vinden omdat ik niet wist of je snel je topic terug kon vinden :)

Voor de rest sluit ik me wel bij de rest aan...

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 09 mei 2001 14:06 schreef henkleerssen het volgende:
Wat betreft de nieuwe regel: Prima..
Maar als ik moderator was.. zou ik dan wat resoluter zijn.. gewoon alle opsommingen uitbannen .... scheelt ook netwerkbelasting.

of toch niet?
Begrijp me niet verkeerd.. ik probeer het een en ander gewoon aan te scherpen...
Als je nog opsommingen tegenkomt die wij niet gezien hebben, je kan ze altijd melden in SU.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Llewella> Ok..thanks

Obsidian> ook oude opsommingen?

Ik denk dat het niet meer dan verstandig is gewoon scherpe regels te stellen... ook met opsommingen....Dat mis ik dus in richtlijnen. Gewoon uitbannen. Ook recursief (scheelt ook weer space...).

Ook voor de toekomst (wanneer er nog meer bezoekers zullen zijn) zou het een en ander nog duidelijker moeten zijn... Ook om dit soort discussies (misschien wel niet de meest "leukste"...) te voorkomen...?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ja hoor, ook oude opsommingen, zolang ze nog aktief zijn wel. Als ze al helemaal weggezakt zijn heeft het weinig zin natuurlijk.

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 14:17 schreef henkleerssen het volgende:
Llewella> Ok..thanks

Ik denk dat het niet meer dan verstandig is gewoon scherpe regels te stellen... ook met opsommingen....Dat mis ik dus in richtlijnen. Gewoon uitbannen. Ook recursief (scheelt ook weer space...).

Ook voor de toekomst (wanneer er nog meer bezoekers zullen zijn) zou het een en ander nog duidelijker moeten zijn... Ook om dit soort discussies (misschien wel niet de meest "leukste"...) te voorkomen...?

edit:typo
Als je zelf een goed ideetje hebt voor de richtlijnen is dat altijd welkom natuurlijk, het is moeilijk om een waterdichte faq te maken, en ook nog eens daar consequent naar te handelen...
Ons streven is nog altijd dat users hun eigen verantwoordelijkheid dragen voor een leuk schoon forum, ipv dat wij politie agentje moeten spelen en overal op strict moeten letten of mensen zich wel aan de regels houden...
Ik hoop dat we deze verandering kunnen brengen ten goede van allen...
En er blijven gewoon veel grijze gebieden, dat blijft een moeilijk punt... niet elk topic is hetzelfde, en het ene topic kan net iets meer op het randje hangen dan de andere...

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 14:09 schreef obsidian het volgende:

[..]

Als je nog opsommingen tegenkomt die wij niet gezien hebben, je kan ze altijd melden in SU.
wil je dat we dat echt doen..:? :)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Obsidian> OK...Misschien hier een slotje op? [topic=173909]

Llewella>Ok.. Point taken.. alleen "kan net iets meer op het randje hangen.." Tja.. Een oordeel blijft altijd subjectief.. Ik zou wat meer politie agent spelen (ook al kost dat wat meer tijd). Voordeel is wel dat je als site minder load hebt...

....Willen jullie altijd die topics van slotjes voorzien?

Ik waardeer jullie als moderators de inzet ... maar ik zou als ik jullie was de beheerder (Arjen? Femme?) van dit forum gewoon vragen om te filteren op woorden en daar automatisch een slot op zetten..Om jullie "werk" te ontlasten... bijvoorbeeld bij het woord "opsomming".. of "DivX""... Is dat erg? Denk ik niet.. tenslotte oordeel je altijd subjectief....duidelijke regels zoals simpele filtering verhelpt dit.

Andere optie voor werkontlasting is juist alles vrij te laten en gewoon de "onzin" forums te laten voor wat ze zijn. Geeft wel veel load..

Hoe lang willen jullie iets beoordelen op een opsomming .. of een slotje?

• IceStorm

IceStorm

Filteren op woorden is niet handig in de praktijk. En we gaan ook zeker niet ''losser'' doen.

Ik denk dat de taak van een modje het best te omschrijven is als ''het in geval dat het nodig is een user verantwoordelijk houden voor zijn postgedrag''..

Damn die zin zat een stuk beter in mijn hoofd ;).

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

Jaymz

Keep on moving !

Volgens mij heeft dit wel iets weg van een opsomming :)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

Jaymz

Keep on moving !

En: Opslot :)

Verwijderd

Voorbeelden (toevallig over films):
*Last seen movie?: DivX of bios binnen vijf minuten slotje?
*Cult films geen slotje?
*Welke film zou jij een manga movie van laten maken slotje

.. en vele andere voorbeelden
Hm, dit lijkt toch verdacht veel op een opsomming... Slotje? >:)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Op woensdag 09 mei 2001 14:46 schreef IceStorm het volgende:
Filteren op woorden is niet handig in de praktijk. En we gaan ook zeker niet ''losser'' doen.
Waarom zou je niet? Ben je bang dat er "teveel" "onzin" wordt gepost? Of dat het een gewone newsgroup wordt?
Ik denk dat de taak van een modje het best te omschrijven is als ''het in geval dat het nodig is een user verantwoordelijk houden voor zijn postgedrag''..
Hij is mooi.... het betekent practisch meer werk?.. dat jullie die personen persoonlijk gaan mailen misschien?
Damn die zin zat een stuk beter in mijn hoofd ;).
Jip..:) Bij moi zitten ze doorgaans niet zo in mijn hoofd..:)

Verwijderd

[topic=136046]

en deze:

[topic=167080]

See what I mean ;)

Verwijderd

Wil niet lastig zijn maar:
Op woensdag 09 mei 2001 13:56 schreef Metalium- het volgende:
&
Op woensdag 09 mei 2001 14:49 schreef Jaymz het volgende:
Volgens mij heeft dit wel iets weg van een opsomming :)
Maar uit dat laatste topic kan toch ook een discussie ontstaan over wat nu een echte zomerhit is en wat niet:?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Hazes> Allemaal opsommingen ja... op slot ermee.. lijkt me.

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 14:56 schreef TheClown het volgende:
Wil niet lastig zijn maar:
[..]

&
[..]

Maar uit dat laatste topic kan toch ook een discussie ontstaan over wat nu een echte zomerhit is en wat niet:?
Over alles kunnen discussies ontstaan..:O

zelfst over wat de kleur van je sokken is..

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

offtopic......

ontopic is ook SG gezeur.. dussuh....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
TheClown> Jip... maar blijkbaar is verhouding opsomming/discussie een precaire afweging bij een thread om deze wel of niet op slot te gooien.

Ik zou meer neigen naar .. whatever opsomming > sluiten die handel!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
En waar gaat dit over?? [topic=160576]
Lijkt meer op een offtopic geraakte thread .. wat in eerste instantie ook nog eens een opsomming was....Een slotje lijkt me het wel waard.

• IceStorm

IceStorm

Op woensdag 09 mei 2001 14:53 schreef henkleerssen het volgende:
Waarom zou je niet? Ben je bang dat er "teveel" "onzin" wordt gepost? Of dat het een gewone newsgroup wordt?
Nou voorbeeldje. Je wil voorkomen dat er muziek nummers topics komen dus je filtert alles met ''muziek'' weg. En dan is er iemand die zegt: "mijn pc is brak, nisk werkt meer, zelfs geen muziekjes". Snappie?
Losser wordt het niet omdat dat in het verleden al gebeurt is en dat is errug fout gegaan door toedoen van een paar personen.
Hij is mooi.... het betekent practisch meer werk?.. dat jullie die personen persoonlijk gaan mailen misschien?
Oh meer werk maakt me niet uit, echt niet. Maar ik moet het wel ergens voor doen. Er zijn op dit moment teveel mensen die het niet WILLEN snappen imho. Voorbeeldje. Ik kan in Spielerij prima in een topic zetten dat mensen weer on-topic moeten gaan en dan doet iedereen dat ook. Maar als zoiets in SG gezegt wordt is het 9 van de 10 keer nutteloos.
Jip..:) Bij moi zitten ze doorgaans niet zo in mijn hoofd..:)
;)

Waar het MIJ om gaat is het volgende. Dit is een groot forum dat leuk en gezellig is. Je kunt hier primair terecht voor je computer related problemen/vragen etc maar ook voor wat koetjes en kalfjes werk alleen dat laatste is NIET de hoofdmoot.
Lol trappen moet ook kunnen zolang het maar gezellig blijft en zolang het BINNEN DE PERKEN blijft.
Het is gewoon een zaak van ''gezond verstand''. Ik ga ook wel eens off-topic en als die draad dan gesloten wordt door iemand anders dan is het zovan "ach ja, speelkwartier is voorbij, ik ging weer iets te ver".

Sorry ik ga een beetje vaag uit mijn woorden komen :). Ik hoop dat er toch nog een touw aan vast is te knopen.

edit:
Henk, die ''Hoe heet dit nummer'' topic is dus een voorbeeld dat PRIMA kan. Tuurlijk is het een soort van opsomming maar het is leuk, het is een van de weinige, hij is nuttig en er is vraag naar. Waarom ben ik nu de enige die dat verschil ziet ;)?

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 15:02 schreef henkleerssen het volgende:
En waar gaat dit over?? [topic=160576]
Lijkt meer op een offtopic geraakte thread .. wat in eerste instantie ook nog eens een opsomming was....Een slotje lijkt me het wel waard.
Dat is geen off-topic topic en het is ook geen opsom-topic :)

Dat is een tweaker_helpt_een_andere_tweaker-topic :)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
IceStorm> Ok duidelijk verhaal... niks vaags aan.. maar "...is errug fout gegaan door toedoen van een paar personen." Uitsluiten?
En die filters zouden best wel slimmer kunnen... bijvoorbeeld met bepaalde wildcards lijkt me.. toch?

[topic=160576]
Tja.. lijkt me een rare titel om mee te beginnen ... kan opsomming in de hand werken?
"Waarom ben ik nu de enige die dat verschil ziet" .. tja .. je bent niet de enige.. zie hazes... kwestie dus van smaak> subjectief. Snappu?

Ik voorzie gewoon meer werk voor moderators in de toekomst.. door zo te werk te gaan. Vinden jullie dat interessant of leuk? Ik neem aan dat jullie student zijn... (just a wild guess.. no offense) .. wat nu als jullie student af zijn.. vind je hier ook nog tijd voor.. voor dit humane filteren?

Hazes> hoe kom je toch aan al die icoontjes.. :) Lekker een nachtje gefotoshopt?

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 15:16 schreef henkleerssen het volgende:

Hazes> hoe kom je toch aan al die icoontjes.. :) Lekker een nachtje gefotoshopt?
[off-topic]allemaal foto''s genomen van hazes laatste concert ;) :+[/off-topic]

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 15:16 schreef henkleerssen het volgende:
IceStorm> Ok duidelijk verhaal... niks vaags aan.. maar "...is errug fout gegaan door toedoen van een paar personen." Uitsluiten?
En die filters zouden best wel slimmer kunnen... bijvoorbeeld met bepaalde wildcards lijkt me.. toch?

[topic=160576]
Tja.. lijkt me een rare titel om mee te beginnen ... kan opsomming in de hand werken?
"Waarom ben ik nu de enige die dat verschil ziet" .. tja .. je bent niet de enige.. zie hazes... kwestie dus van smaak> subjectief. Snappu?

Ik voorzie gewoon meer werk voor moderators in de toekomst.. door zo te werk te gaan. Vinden jullie dat interessant of leuk? Ik neem aan dat jullie student zijn... (just a wild guess.. no offense) .. wat nu als jullie student af zijn.. vind je hier ook nog tijd voor.. voor dit humane filteren?

ik ben geen student, ik ben een kansloze huisvrouw :+
Nee serieus ik heb er gewoon een baan naast...
En jah het vergt veel tijd...
Maar woorden eruit filteren zie ik nou niet echt zitten... Zeker niet omdat een woord niet specifiek verboden is maar de wijze hoe er over gepraat wordt... probeer dat maar eens te filteren!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Llewella> [serieus]Kansloos bestaat niet.... alleen als iemand zichzelf kansloos acht..[/serieus]

Hoe lang wil je dit blijven doen dan?

Dat filteren.. ja ik snap het.. maar het zou wel een uitdaging zijn om hier iets fuzzy logic achtige manier iets (progje) hiervoor te schrijven. Of misschien is het er al. Het progje zou dus de database (MySQL?) moeten afstruinen naar woorden en de context. En de context moet dan beoordeeld worden door de moderator. Dit onthoudt het progje of database weer.. voor de komende gevallen. Is ook interessant voor andere moderators, beheerders.. whatever... ik zelf heb er wel interesse in .. maar niet in contextuele verband (doorzoeken van nederlands zinnen niet interessant voor mijn werk... )..

edit:typo.. en wat aanvullende tekst

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 15:54 schreef henkleerssen het volgende:
Llewella> [serieus]Kansloos bestaat niet.... alleen als iemand zichzelf kansloos acht..[/serieus]

Hoe lang wil je dit blijven doen dan?

Dat filteren.. ja ik snap het.. maar het zou wel een uitdaging zijn om hier iets fuzzy logic achtige manier iets (progje) hiervoor te schrijven. Of misschien is het er al. Het progje zou dus de database (MySQL?) moeten afstruinen naar woorden en de context. En de context moet dan beoordeeld worden door de moderator. Dit onthoudt het progje of database weer.. voor de komende gevallen. Is ook interessant voor andere moderators, beheerders.. whatever... ik zelf heb er wel interesse in .. maar niet in contextuele verband (doorzoeken van nederlands zinnen niet interessant voor mijn werk... )..

edit:typo.. en wat aanvullende tekst
Ik kan zo een proggie schrijven hoor, maar of het ook functioneel is:?
Ten eerste, je kan er topics mee pakken die eigenlijk open kunnen blijven omdat ze toch interressant zijn of een goede discussie bieden...
Ten tweede wordt je minder oplettend doordat je denkt ohw we hebben toch een filter...
Ten 3e het filter gaat geheid omzeilt worden...
Je kan wel kleine filtertjes bouwen, bijv scheldwoorden, maar geen filter die topics sluit, daar is menselijk inzicht altijd nog voor nodig...

En hoelang ik dit wil blijven doen:? geen idee, ik vind het leuk en zal dit zeker nog wel een tijd blijven doen, ben iig niet van plan om te stoppen met modden voorlopig :)
En kansloos ben ik ook niet hoor, was meer een geintje... ben gewoon een programmeur, dus niet bepaald kansloos...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Daar ben ik het toch niet helemaal mee ens ben ik bang.
Op woensdag 09 mei 2001 16:05 schreef Llewella het volgende:

[..]

Ik kan zo een proggie schrijven hoor, maar of het ook functioneel is :?
Hoeft ook niet meteen een perfect functionerend progje te zijn.
Ten eerste, je kan er topics mee pakken die eigenlijk open kunnen blijven omdat ze toch interressant zijn of een goede discussie bieden...
Das waar...maar daar kun je dat progje toch vor gebruiken om de context te beoordelen?
Ten tweede wordt je minder oplettend doordat je denkt ohw we hebben toch een filter...
Ligt eraan.. hoe slim je het progje maakt..hoe veel functies deze ook heeft.
Ten 3e het filter gaat geheid omzeilt worden...
Wat precies.. het progje? oF dat misschief luitjes in een of andere afkortingen taal het proberen te omzeilen? Tja... dat moet je op bepaalde hoogte ook voor lief nemen.. maar nogmaals .. misschien wel af te vangen door het progje?
Je kan wel kleine filtertjes bouwen, bijv scheldwoorden, maar geen filter die topics sluit, daar is menselijk inzicht altijd nog voor nodig...
Daar geloof ik dus niet in....
En hoelang ik dit wil blijven doen:? geen idee, ik vind het leuk en zal dit zeker nog wel een tijd blijven doen, ben iig niet van plan om te stoppen met modden voorlopig :)
En kansloos ben ik ook niet hoor, was meer een geintje... ben gewoon een programmeur, dus niet bepaald kansloos...
OK...:) .. helemaal niet kansloos dus.

offtopic:
Cobol programmeur bij een bank toevallig?
Pagina: 1