Op donderdag 24 mei 2001 12:51 schreef tvdhoff het volgende:
[...]
Zodra er geld in het spel komt dan verliezen mensen iedere vorm van beschaving. De massa''s wolven in schaapskleren die zich aardig voordoen, maar als ze even de kans krijgen er met je hele toko vandoor gaan.
[...]
De mensen die met voorstellen kwamen, hadden helaas onzuivere bedoelingen. Ze kwamen niet om mijn bedrijf te helpen, maar om mij te isoleren zodat ik mijn zogenaamde visie [...]
te kunnen exploiteren.
[...]
Ik moest dus carte blanche geven = ziel verkopen aan de duvel.
[...]
Ik had er op in kunnen gaan en nu goed geld kunnen verdienen, maar ik heb mijn loyaliteit naar mijn collega''s en mijn normen en waarden niet willen verloochenen omwille van het geld. Dat is geen kortzichtigheid, maar staan voor je principes.
* RM-rf selecteerde een aantal subjectieve quotes
ondanks dat je al een groot aantal zaken zeer duidelijk hebt gemaakt, waar ik je voor dank, zit ik nog met een vraagje over je huidige inzichten,
de (subjectieve) quotes die ik eruit heb gepikt sugereren nogal dat je veel anderen ''slechtheid'' aanwrijft, maar ik heb moeite je visie op je eigen handeling te zien, alsof je achteraf iedereen wat aanwrijft, maar zelf vrij bent.
je hebt dan zelf je faillisement aangevraagd, maar als dat teken is van je eigen verantwoordelijkheid vraag ik me af waar je eerder de mogelijkheid genomen hebt om in te grijpen.
uiteindelijk denk ik dat er drie verantwoordelijken zijn voor je neergang:
- de accountant die je dat dodelijke businessplan aansmeerde.
zoals een arts een verklaring dient te geven als zijn patient na een gezondverklaring binnen drie maanden aan een terminale ziekte overlijdt, denk ik dat dit soort jongens ook wel eens verantwoordelijkheid mogen nemen voor hu woorden.
- de ING, die is als financier in een project gestapt waar je achteraf zeer je vraagtekens op haalbaarheid kan plaatsen, sorry, maar ik krijg nergens het idee van een speciale visie, enkel van het idee dat mensen zich hebben leiden door kortzichtig gedrag, een media-hype.
de ING is als financier wel degelijk aansprakelijk omdat zij de mogelijkheid hebben geschapen deze frankenstein te creeeren
- jezelf, jij hebt de keuze genomen om ermee door te gaan, dat kan je afwijzen door te wijzen op allemaal andere mensen die lekker met je mee lulden, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor jou keuzes.
ik laat heel bewust de ''zakenman'' uit het rijtje verantwoordelijken weg, dat is een rat die heeft gesnoept van de taart, maar niet verantwoordelijk voor het geheel, jij, en de ING hebben hem de mogelijkheid gegeven om daarvan mee te snoepen en je moet niet klagen dat een rat dan probeert de gehele taart mee te schransen, dat is de natuur van een rat
je nadruk op waarden vindt ik prettig, maar dat is geen goedkeuring voor je eigen handelingen.
hoeveel normen en waarden je ook hebt, dat spreekt je schulden niet vrij.
je ziel had je al lang aan de duivel verkocht, achteraf wijzen op je verantwoordelijkheid voor je werknemers is zwak. Wel het geld aannemen en niet bereid zijn te accepteren dat je daarmee zeggenschap verliest is dom en komt nogal ''achteraf-praterig'' over
En inderdaad, dit hele verhaal, is een van de beste dingen die me is overkomen. Ik mag dan wel een hoop schuld hebben op het moment, maar ik heb een heleboel geleerd in een hele korte tijd. Ik heb gewoon een verkorte HBO economie opleiding gedaan die een hoop gekost heeft.
dit is een juiste visie, en de enige manier om je staande te houden en je zelfrespect in stand te houden.
bedenk wel dat je met een mislukking niet opeens wel een slimme ondernemer wordt.
maar ik denk wel (vanuit je antwoorden hier) dat je een slim mens bent die enkel honing aan zn kont heeft hangen waar de ratten graag opaf komen.
geen reden om nu opeens uit te gaan van de slechtheid van anderen, maar wat gezond verstand en een kritische blik helpen je dan wel aardig
wat mij betreft raadt ik je aan voorzichtig met de media om te gaan, een bedrijf grond je niet op ''hype''-publiciteit, toen niet en nu weer niet.
overigens mis ik enkel je ''unieke'' internet-inzichten.
* RM-rf gaat weer lekker naar het terrasje, heb sinds de laatste mooie dagen een hoge caferekening, maar hoop dat de cafebaas me voor een aandelenpakket nog een biertje wil geven
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen