Volgens mij is ons rechtssysteem gebaseerd op het beschermen van haar burgers en niet op gelukkig zijn.
Beschermen waarvan? Dingen die ongeluk veroorzaken. De staat gaat je niet beschermen tegen vriendschap of zo... want dat maakt je niet ongelukkig. Maar wel tegen diefstal en moord, want dat maakt je wel ongelukkig.
We zittn wel in Nederland en leven volgens de Nederlandse wet, universum met absoluut moraal doet er weinig toe vind ik.
Als er geen absolute moraal is, is de moraal van het Nederlandse rechtssysteem dus niet dieper gerechtvaardigd dan dat de meesten het er mee eens zijn. Je kan het er dus ook best
niet mee eens zijn.
Het 2de punt staat bij mij toch echt op de laatste plaats (en ik denk bij vele anderen ook, of ze nu voor of tegen zijn). Bescherming van de maatschappij, kans op herhaling, en geld (ook in zekere zin) staan daar bij mij echt boven het geluk vaneen hele zware crimineel.
Waarom sla je het geluk van iemand die het met jou eens is op het morele vlak hoger aan dan dat van iemand die het niet met je eens is? (En die jij dus ''misdadiger'' doopt - het is zinloos om te zeggen dat iemand een misdadiger
is.) Dat is vreemd omgaan met je eigen doelen.
Althans, als jij accepteert dat ''geluk'' een doel is, dat het een van jouw doelen is en dat het een van de grondslagen van het Nederlandse rechtssysteem is. Als dat niet zo is, dan is het logisch dat je het niet met me eens bent, en mag je me vertellen wat jij dan als doel ziet.