De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Verder vind ik dat men van gevangenisstraf beter gaat nadenken en tot inzicht komt waarom men hier zit en in de dodencel zit je alleen maar aan je dood te denken.
Bovendien vind ik het onmenselijk in deze tijd.
Verwijderd
En dan reken je nog niet eens de andere getallen mee, die die Amerikanen natuurlijk nooit naar buiten zullen brengen: hoe veel mensen zijn er onterecht omgebracht?Op donderdag 17 mei 2001 14:10 schreef M-er het volgende:
- sinds 1973 zijn in Amerika ongeveer 87 personen vrijgelaten uit de dodencel, nadat bleek dat ze onschuldig waren.
Verwijderd
dat is net zoiets als je hond af laten maken omdat je hem niet kan verzorgen
een groot deel van amerika heeft blijkbaar geen controle over de criminaliteit en lost het op deze manier op
Simpel
Heb je trouwens een linkje naar het onderzoek dat 52% van de NL-ers de doodstraf ''gerechtvaardigd'' vind? Vergelijk de volgende vraagstellingen maar:
1) Bent u voor de doodstraf?
2) Vindt u dat de doodstraf omder sommige omstandigheden gerechtvaardigd is?
Vraag 2 gaat geheel voorbij aan de praktische bezwaren, vraag 1 niet. De vraagstelling bepaalt de uitkomst, ik wil graag weten WAAR die 52% precies voor was!
Verwijderd
zelfs als ze mij de 2e vraag zouden stellen zou ik nee zeggenOp donderdag 17 mei 2001 14:21 schreef joepP het volgende:
Tegen, alleen al omdat het onherroepelijk is.
Simpel
Heb je trouwens een linkje naar het onderzoek dat 52% van de NL-ers de doodstraf ''gerechtvaardigd'' vind? Vergelijk de volgende vraagstellingen maar:
Vraag 2 gaat geheel voorbij aan de praktische bezwaren, vraag 1 niet. De vraagstelling bepaalt de uitkomst, ik wil graag weten WAAR die 52% precies voor was!
www.omroep.nl daar heb ik het artikeltje vandaan, maar idd, eigenlijk wil ik ook wel s zien wat voor vragen er gesteld werden.Op donderdag 17 mei 2001 14:21 schreef joepP het volgende:
Simpel
ik vindt zobiezo dat veel argumenten omtrent dit soort onderwerpen heel vaag worden aangevoerd, zo van:
"VOOR de doodstraf, want dat kost minder geld."
owja? vergelijking, harde feiten aub! maar das moeilijk tevinden..
zelf ben ik TEGEN de doodstraf, ten eerste al omdat ieder mens recht heeft op leven, als iemand moord, en het gerechtshof veroordeelt hem tot de dood, dan moord de maatschappij in feite ook, kwaad met kwaad vergelden, als je een moordenaar vermoord, moet je een verkrachter dan verkrachten?
Beetje krom lijkt me
<edit> linkje dee ut nie, je moet ff zoeken op "doodstraf" als je op omroep.nl bent</edit>
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
wat lijkt je erger: doodgaan of de rest van je leven niets meer kunnen doen en tegen dezelfde grijze muren aankijken...
Easy choice. Let ''em rot!
Dat zijn vaak hele suggestieve vragen...zo van: Als uw eigen dochtertje van 3 jaar door 12 Hells Angels een week lang verkracht is, vind u het dan mogelijk moet zijn dat de doodstraf een optie is.Op donderdag 17 mei 2001 14:21 schreef joepP het volgende:
In dat soort zaken reageert bijna iedereen spontaan met: ja natuurlijk!!!
Dat het niet helpt maakt dan geen ruk uit. Wij hebben hier een lager misdaad cijfer dan de VS en we hebben geen doodstraf.
Bovendien ga ik van het standpunt uit dat je je niet moet verlagen tot de handelswijze van een misdadiger. Dan verlies je alle recht van spreken.
In de VS blijkt uit onderzoek dat het zelfs duurder is. De processen worden nl hoe dan ook gevoerd. Dan volgt er toch nog jaren opsluiting, speciale gevangenissen en een hele organisatie die er voor in leven moet worden gehouden. En opnieuw rechtzaken, beroepsprocedures etc.Op donderdag 17 mei 2001 14:36 schreef M-er het volgende:
ik vindt zobiezo dat veel argumenten omtrent dit soort onderwerpen heel vaag worden aangevoerd, zo van:
"VOOR de doodstraf, want dat kost minder geld."
bent
Alleen in China is het goedkoper. Daar gaat he in de stijl van: On 11 uur ''s morgens de veroordeling en om 15 uur voor het vuurpeloton of in het ziekenhuis om je organen kwijt te raken. Beroep is niet mogelijk. Fouten worden niet gemaakt. Dat blijkt uit het feit dat de veroordeelden nooit klagen na een jaar.
Verwijderd
Wraak vind ik geen emotie die je mee moet laten spelen, en zeker geen emotie waar je een rechtssysteem op moet baseren. Bij dit soort vragen en geld vind ik ook minder belangrijk bij dit soort zaken.
Daarbij komt dat de overheid een soort van voorbeeldfunctie heeft. Als de overheid toe mag geven aan wraakgevoelens, dan zijn mensen zelf ook eerder geneigd dit te doen.
En het is natuurlijk onherroepelijk, wat ook behoorlijk lullig is, als iemand toch onschuldig blijkt te zijn.
Ik ben dus tegen.
Ik denk dat als iemand gewoon levenslang weggestopt wordt, het genoeg is. Je hoort nooit meer wat van die persoon: direct klaar dus.
Verwijderd
En doodstraf heeft weinig invloed op criminaliteit-toename/afname want 99% van criminaliteit is diefstal, illegale handel, drugs en geweld en geen massamoorden e.d.
Verwijderd
Het zou niet uit moeten maken hoe je hem stelt als je op vraag 2 ja zegt dan is het antwoord op vraag 1 ook ja. Dat er een hoop domme mensen zijn die op 2 wel ja zeggen en op 1 niet, snap ik niet. Je bent voor of niet, en als je in bepaalde omstandigheden voor bent dan ben je dus ook voor.Op donderdag 17 mei 2001 14:21 schreef joepP het volgende:
Simpel
Dan kan je nooit onderzoek doen. De uitkomst kan je dan altijd in de prullebak gooien met de opmerking dat er of te veel mensen met blauwe ogen of te veel mensen beneden de 175 cm in zitten. Want die reageren anders op licht, of die voelen zich sneller onzeker bij langere mensen in de buurt.Op donderdag 17 mei 2001 15:29 schreef Tweaker het volgende:
Verglijken met Amerika heeft weinig zin (en met China nog minder), andere cultuur en maatschappelijke problemen.
Je kan dan alleen bv gedurende 100 jaar de doodstraf in Nederland invoer. En daarna even in je tijdmachine springen en een eeuw terug gaan. Daarna 100 jaar zonder de doodstraf aan de gang gaan. Want je kan het niet na elkaar doen, want dan is de cultuur alweer veranderd.
Amerikanen zijn voor een groot deel afkomstig uit Noordwest Europa. Niet echt een afwijkende cultuur.
En met China werd al helemaal nergens vergeleken. Ik stelde alleen dat ze daar een goedkope oplossing hebben. En niet of dat beter/slechter/even goed zou zijn.
Verwijderd
kijk niet alles wat ze in de states doen is goed
zo krijg je een rechtssysteem dat terugvalt op de middeleeuwen
stelen hand eraf
paardendief opknopen (moet je je eens voorstellen in amsterdam met autos
nee laat de doodstraf maar voor wat ie is
maar actieve preventie mag wel meer
kijk iemand die roofmoord pleegd in de nacht in de regio weet dat als ie een valse meling doet in de andere uithoek van de regio
kan ie in zijn plaats gerust inbreken
want dat duurt minstens 30 minuten eer de juuten er zijn
het uithollen van allerlei wetgevende machten leid ertoe dat we toch weer hard de kant van de middeleeuwen opgaan
Je hebt helemaal gelijk uiteraard! Maar in de praktijk (domme mensenOp donderdag 17 mei 2001 15:32 schreef Tweaker het volgende:
Het zou niet uit moeten maken hoe je hem stelt als je op vraag 2 ja zegt dan is het antwoord op vraag 1 ook ja. Dat er een hoop domme mensen zijn die op 2 wel ja zeggen en op 1 niet, snap ik niet. Je bent voor of niet, en als je in bepaalde omstandigheden voor bent dan ben je dus ook voor.
Uitspraken als ''52% is voor de doodstraf'' zijn dus zeer gevaarlijk, als de exacte vraagstelling onbekend is. Let voortaan maar eens op, als er bij Netwerk weer eens een ''opzienbarend onderzoek'' gepresenteerd wordt. It''s happening all the time!
Amerikaans/chinees bedrijf??Op donderdag 17 mei 2001 16:52 schreef TlighT het volgende:
Ik heb even een kleine enquete op m''n werk gehouden. Daar is uitgekomen dat 60% vindt dat martelen tot de dood erop volgt weer als straf ingevoerd moet worden. En van de overige 40% vond de helft dat de normale doodstraf (zonder martelen) weer ingevoerd moet worden.
Verwijderd
Kan wel degelijk, je moet alleen geen appels met peren verglijken.Op donderdag 17 mei 2001 15:49 schreef Ortep het volgende:
[..]
Dan kan je nooit onderzoek doen. De uitkomst kan je dan altijd in de prullebak gooien met de opmerking dat er of te veel mensen met blauwe ogen of te veel mensen beneden de 175 cm in zitten. Want die reageren anders op licht, of die voelen zich sneller onzeker bij langere mensen in de buurt.
Amerika is gewoon heel anders dan Europa.
Kon het maar, was wel makkelijk.Je kan dan alleen bv gedurende 100 jaar de doodstraf in Nederland invoer. En daarna even in je tijdmachine springen en een eeuw terug gaan. Daarna 100 jaar zonder de doodstraf aan de gang gaan. Want je kan het niet na elkaar doen, want dan is de cultuur alweer veranderd.
Dat was honderden jaren geleden ja.Amerikanen zijn voor een groot deel afkomstig uit Noordwest Europa. Niet echt een afwijkende cultuur.
Ik bedoelde jou ook niet maar in het algemeen.En met China werd al helemaal nergens vergeleken. Ik stelde alleen dat ze daar een goedkope oplossing hebben. En niet of dat beter/slechter/even goed zou zijn.
Maar ik vind een ''vrijwillige doodstraf'' wel moeten kunnen. En eventueel een doodstraf voor de allerernstigste barbaren (oorlogsmisdadigers bijvoorbeeld).
Dus ik ben niet meer 100% tegen.
Overigens ben ik het met Tweaker oneens. Je kunt best vergelijken met andere culturen, zolang je er maar rekening mee houdt dat het andere culturen zijn. Gewoon corrigeren dus voor andere variablen (is vast niet zo simpel, maar niet geheel onmogelijk).
Verwijderd
Mensen zoals als jou bedoel ik dus, jij bent niet tegen jij bent voor (namelijk in bepaalde omstandigheden).Op donderdag 17 mei 2001 18:40 schreef dextertje het volgende:
Altijd al tegen geweest, uit principiële bezwaren.
Maar ik vind een ''vrijwillige doodstraf'' wel moeten kunnen. En eventueel een doodstraf voor de allerernstigste barbaren (oorlogsmisdadigers bijvoorbeeld).
Overigens ben ik het met Tweaker oneens. Je kunt best vergelijken met andere culturen, zolang je er maar rekening mee houdt dat het andere culturen zijn. Gewoon corrigeren dus voor andere variablen (is vast niet zo simpel, maar niet geheel onmogelijk).
Verwijderd
Eingelijk heeft de doodstraf alleen economische voordelen. Als je iemand voor heel lang (ja, in NL is dat dan toch wel eens te kort) oplsluit wordt ie denk ik beter gestraft.. Het kost alleen wat meer..
Nee hoor, ik ben tegen (namelijk in de meeste omstandigheden).Op donderdag 17 mei 2001 18:43 schreef Tweaker het volgende:
Mensen zoals als jou bedoel ik dus, jij bent niet tegen jij bent voor (namelijk in bepaalde omstandigheden).
In elk geval niet echt voor, aangezien ik me nooit zou gaan inzetten voor herinvoering ervan (ik zou tegen stemmen).
Dat ik erover na wil denken (ik heb nog niet gezegd: doe maar) in geval van extreme omstandigheden (en ik heb het niet over verkrachters, psychopaten en pedofielen), maakt me niet direct een voorstander.
Ik snap niet waarom mijn bereidheid tot nuanceren aangemerkt zou moeten worden als domheid.
Ambivalentie is niet hetzelfde als domheid.
Als iemand iemand vermoordt en hij wordt terechtgesteld en de doodstraf krijgt dan is de rechter in feite net zo slecht als de moordenaar.
Wij mogen niet beslissen over andermans leven! Zowel zij niet als wij niet. Liever een gevangenisstraf met verplichte therapie dan de doodsstraf.
Verwijderd
OK, als een misdadiger zelf liever dood wil, dan levenslang opgesloten wil zitten, vooruit, die mag de doodstraf. Maar in alle andere gevallen ben ik eigenlijk tegen. Dus ook bij oorlogsmisdadigers.Op donderdag 17 mei 2001 18:40 schreef dextertje het volgende:
Altijd al tegen geweest, uit principiële bezwaren.
De doodstraf hier in Nederland invoeren heeft alleen maar nadelen...
het is onherroepelijk
maar ik vind dat kinderverkrachters wel langzaam uit elkaar getrokken moeten worden
NIET DE RECHTER! Waarom zeggen zoveel mensen dat toch. Het is de maatschappij, de regering die dat bepaald. Je kan een rechter in bv. de VS niet kwalijk nemen dat hij de wet volgt. Het zelfde gebeurde vroeger in Nederland. De maatschappij en daardoor de regering moet veranderen want als er 1 voorbeeld is dat er onschuldigen ter dood veroordeeld kunnen worden dan is het de V.S. wel.Op vrijdag 18 mei 2001 00:39 schreef Darth-Sentinel het volgende:
Ik ben tegen de doodstraf. Waarom?
Als iemand iemand vermoordt en hij wordt terechtgesteld en de doodstraf krijgt dan is de rechter in feite net zo slecht als de moordenaar.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Verwijderd
Op die manier geef je zo''n klootzak nog z''n zin ook. Laat die gast toch lekker lijden, niets mis mee. Doodstraf heb je niks aan, daar lijdt z''n familie meer onder dan hijzelf, kan het hem schelen.Op vrijdag 18 mei 2001 01:27 schreef Sandalf het volgende:
[..]
OK, als een misdadiger zelf liever dood wil, dan levenslang opgesloten wil zitten, vooruit, die mag de doodstraf.
Bovendien is dat niet een vraagstuk over de doodstraf maar over euthanasie. Ofwel je draait de rollen om. Niet de Staat maar de verdachte eist zijn straf.Op vrijdag 18 mei 2001 01:42 schreef MREn het volgende:
[..]
Op die manier geef je zo''n klootzak nog z''n zin ook. Laat die gast toch lekker lijden, niets mis mee. Doodstraf heb je niks aan, daar lijdt z''n familie meer onder dan hijzelf, kan het hem schelen.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Dus we gaan een crimineel zijn zin geven? Dus als ie liever vrij wilt, mag ie dat ook...Op vrijdag 18 mei 2001 01:27 schreef Sandalf het volgende:
OK, als een misdadiger zelf liever dood wil, dan levenslang opgesloten wil zitten, vooruit, die mag de doodstraf.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik had het meer over ongeneeslijke psychopaten die af en toe een stukje zelfinzicht hebben. Zo iemand die levenslang TBS nodig heeft.Op vrijdag 18 mei 2001 01:42 schreef MREn het volgende:
Op die manier geef je zo''n klootzak nog z''n zin ook. Laat die gast toch lekker lijden, niets mis mee. Doodstraf heb je niks aan, daar lijdt z''n familie meer onder dan hijzelf, kan het hem schelen.
Waarom zou je zo''n persoon levenslang TBS laten ondergaan (met gevaar op ontsnapping en recidive) als hij zelf (bij een vlaag van goed verstand) denkt: "Ik ben te slecht voor deze maatschappij, het is beter als ik deze wereld verlaat"?
Streep wraak weg en er blijft nauwelijks een rationele reden over. Aan levenslang TBS heb je ook niet veel, aan "lekker lang laten lijden" ook niet, behalve dan genoegdoening voor een deel van de bevolking (een ander deel ziet hem liever gewoon 6 feet under)..
Verwijderd
En als ze dan 3 jaar krijgen (met aftrek van voorarrest), voor een 1 of andere gruwelijke daad, dan komen ze nog in veel teveel luxe terecht waar ze nog rechten kunnen opeisen ook. Niks studies, TV, sport etc.. Gewoon wegrotten en als ze wat te zeiken hebben krijgen ze er nog wat jaartjes bij.
Maak van de gevangenis een hel en zorg voor een politie/rechterlijke -macht waar de mensen respect voor hebben. Wat we nu hebben is een lachertje.
Verwijderd
Veroordeling zonder eerlijk proces behoort (gelukkig) tot de onmogelijkheden in dit (beschaafde) land.
Laten wij ons, indien zo''n vraag aan de orde komt, dan ook menselijk beschaafd opstellen.
Natuurlijk hoeft de vraag of we de doodstraf moeten invoeren in dit land niet meer gesteld te worden.
Elke "straf" die in dit land wordt uitgesproken/ uitgevoerd heeft dan ook niet als eerste doel de veroordeelde als paria buiten de maatschappij te plaatsen als vergelding van aangedaan leed maar om hem/haar een tijdje in afzondering (indien gevangenisstraf) ervan overtuigd te laten worden dat zijn/haar handelen in strijd was met opvattingen die we als gezamenlijk volk hebben bepaald.
Het voorstel om de doodstraf terug te willen is een primitieve roep die geuit wordt door mensen die weigeren hun hersens te gebruiken en vanuit die optie (vaak) een slechte ochtendkrant lezen!
Verwijderd
Dit vind ik nu altijd de meest domme uitspraak tegen de doodstraf.Op vrijdag 18 mei 2001 00:39 schreef Darth-Sentinel het volgende:
Ik ben tegen de doodstraf. Waarom?
Wij mogen niet beslissen over andermans leven! Zowel zij niet als wij niet. Liever een gevangenisstraf met verplichte therapie dan de doodsstraf.
Dus als een rechter iemand opsluit die iemand heeft gegijzeld (of jaren lang in zijn kelder bewaard), is de rechter ook net zo slecht als de crimineel.
Verwijderd
Als je in de meeste omstandigheden tegen bent ben je in sommige dus voor en dus ook voor de doodstraf (want die vind je dus wel kunnen in sommige gevallen).Op donderdag 17 mei 2001 20:10 schreef dextertje het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben tegen (namelijk in de meeste omstandigheden).
In elk geval niet echt voor, aangezien ik me nooit zou gaan inzetten voor herinvoering ervan (ik zou tegen stemmen).
Heb ik gelijk of ligt het nou aan mijn manier van denken ?
En wat is trouwens in de meeste gevallen ?
Verwijderd
Een straf is vaak ook bedoeld asl voorbeeldfunctie
Duzz jij wil aan de maatschappij laten zien dat moorden slecht is en daarom dus een moordenaar vermoorden?
Lekker hypocriet.
Doodstraf is gwoon harstikke primitief..en van amerikaanse odnerzoeken zou ik me zowiezow geen fuck aantrekken...als d''r een volk is wat closeminded is zijn het die lui wel.
Verwijderd
Als ik mijn mening op zou schrijven zou het een dubbelpost worden. Ik quote koekoeksjong gewoon nog een keer. Mooi gesproken!Op vrijdag 18 mei 2001 03:12 schreef koekoeksjong het volgende:
We horen tot de "beschaafde" landen en dat houdt onder anderen in dat we eraan moeten werken onze wetgeving t.o.v. mensen (of ze nu de wet overtreden of niet) te baseren op regels die voor (algemeen) beschaafd doorgaan.
Veroordeling zonder eerlijk proces behoort (gelukkig) tot de onmogelijkheden in dit (beschaafde) land.
Laten wij ons, indien zo''n vraag aan de orde komt, dan ook menselijk beschaafd opstellen.
Natuurlijk hoeft de vraag of we de doodstraf moeten invoeren in dit land niet meer gesteld te worden.
Elke "straf" die in dit land wordt uitgesproken/ uitgevoerd heeft dan ook niet als eerste doel de veroordeelde als paria buiten de maatschappij te plaatsen als vergelding van aangedaan leed maar om hem/haar een tijdje in afzondering (indien gevangenisstraf) ervan overtuigd te laten worden dat zijn/haar handelen in strijd was met opvattingen die we als gezamenlijk volk hebben bepaald.
Het voorstel om de doodstraf terug te willen is een primitieve roep die geuit wordt door mensen die weigeren hun hersens te gebruiken en vanuit die optie (vaak) een slechte ochtendkrant lezen!![]()
Over de telegraaf gesproken: mensen eten gewoon stront omdat het sappig is|:(
Lekker makkelijkOp vrijdag 18 mei 2001 01:40 schreef -Stef- het volgende:
[..]
NIET DE RECHTER! Waarom zeggen zoveel mensen dat toch. Het is de maatschappij, de regering die dat bepaald. Je kan een rechter in bv. de VS niet kwalijk nemen dat hij de wet volgt. Het zelfde gebeurde vroeger in Nederland. De maatschappij en daardoor de regering moet veranderen want als er 1 voorbeeld is dat er onschuldigen ter dood veroordeeld kunnen worden dan is het de V.S. wel.
Rechter: Ik was mijn handen in onschuld omdat zoveel man hebben voorgestemd wat betreft de doodsstraf. Het is niet mijn keus maar HUN keus.
Tuurlijk. Maar een rechter HOEFT niet te kiezen voor de doodsstraf.
Verwijderd
Leuk he onze "democratie"
Als een rechter besluit iemand in de gevangenis te zetten omdat deze iemand heeft gegijzeld/vermoord of iets dergelijks, wordt deze persoon gewezen op zijn fouten, hij/zij heeft de kans om zijn/haar "zonden" te overzien (jaja.. zelfs dat nog) en de kans om zijn leven te verbeteren.Op vrijdag 18 mei 2001 19:33 schreef Tweaker het volgende:
[..]
Dit vind ik nu altijd de meest domme uitspraak tegen de doodstraf.
Dus als een rechter iemand opsluit die iemand heeft gegijzeld (of jaren lang in zijn kelder bewaard), is de rechter ook net zo slecht als de crimineel.
Of diegene deze kans aangrijpt, is een ander ding, de doodstraf daarentegen, maakt de misdadiger niet eens duidelijk wat hij heeft aangericht, hij is in een keer af van de dingen die hij aangericht heeft...
paar woordjes tussengevoegd
Het ligt aan jouw manier van denken: die is nogal zwart-wit: je bent voor of tegen.Op vrijdag 18 mei 2001 19:45 schreef Tweaker het volgende:
Als je in de meeste omstandigheden tegen bent ben je in sommige dus voor en dus ook voor de doodstraf (want die vind je dus wel kunnen in sommige gevallen).
Heb ik gelijk of ligt het nou aan mijn manier van denken ?
En wat is trouwens in de meeste gevallen ?
Ik ben niet in alle gevallen 100% tegen, ik heb echter niet nergens gepleit VOOR de doodstraf. Ik trachtte slechts aan te geven in enkele omstandigheden niet direct afwijzend te staan tegen het overwegen van de doodstraf.
In veruit de meeste gevallen gaat dit dus niet op. En wat zijn de meeste gevallen? Vrijwel alle gevallen (moord en kinderverkrachting incluis), behalve die gevallen waar de menselijkheid met een zeer grove marge werd overschreden.
Zoals bij enkele figuren uit WO-II.
Ik ben principieel tegen, maar soms vraag je je idd wel eens af of de gemiddelde kampbewaker in Joegoslavie of Nazi-Duitsland gewoon niet beter verdient. (Wat dus zou betekenen dat ik ''voor'' was bij de goede vraagstelling)
Maargoed, ik ben tegen, waarom?
- Zwaarder straffen blijkt niet te helpen.
- Onherroepbaar
- Ethisch onverantwoord, niemand heeft het recht te beslissen over iemand ander''s leven.
- Levenslang is een ergere straf. (Indien mensen zo heilig in straffen geloven).
Ik zie geen enkel voordeel in de doodstraf verder. ''t Lost ECHT het cellentekort niet op hoor.
Europe''s view on the Death Penalty:
http://www.time.com/time/europe/eu/magazine/0,9868,109552,00.html
Laat die doodstraf maar komen, iedereen die zijn poten niet kan thuishouden, moet gewoon keihard aangepakt worden, niet altijd direct de doodstraf, maar niet van de softe straffen als 2 jaar gevangenis straf
Verwijderd
Niet zeuren Looskuh.Op zaterdag 19 mei 2001 05:58 schreef looskuh het volgende:
Lezen BAZZA: Er is niet duidelijk wat de vraagstelling was.
Verwijderd
Als je vijftig jaar in de gevangenis hebt gezeten en dan vrijkomt na een nieuw proces waarin je onschuld is bewezen dat vind ik ook onherroepelijk BTW.Op donderdag 17 mei 2001 14:14 schreef MREn het volgende:
TEGEN, als is het al om het simplele feit dan rechters soms fouten maken en de doodstraf onherroepelijk is.
Yep.. das ook onherroepelijk, maar moet je nagaan als diegene dan al ter dood veroordeeld wasOp zaterdag 19 mei 2001 18:24 schreef nadd het volgende:
[..]
Als je vijftig jaar in de gevangenis hebt gezeten en dan vrijkomt na een nieuw proces waarin je onschuld is bewezen dat vind ik ook onherroepelijk BTW.
eigenlijk is het ook wel heel krom, ik bedoel, als je na 15 jaar vrijkomt doordat je onschuld is bewezen is je sociale leven/vaardigheden behoorlijk naar beneden gehaald, vraag me ook af wat je er dan nog aan hebt.. misschien WILLEN die lui na 15 jaar onschuldig in de gevangenis juist wel liever dood zijn
De doodstraf is zelfs duurder dan levenslang... Dit wordt door meerdere bronnen bevestigd."VOOR de doodstraf, want dat kost minder geld."
Ik ben tegen de doodstraf als normale strafmaatregel. De rechtbanken maken ''s mijns inziens te veel fouten. Tel daarbij op dat ook de invloed van de advocaat aanzienlijk is, en je krijgt snel een systeem van rechtsongelijkheid. Daarnaast voel ik wel wat het het ''let them rot'' principe.
Toch ben ik niet voor de totale afschaffing van de doodstraf. Ik ben van mening dat de doodstraf gehanteerd moet kunnen worden in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld zeer zware misdaden tegen de menselijkheid.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Yes......Op zaterdag 19 mei 2001 18:59 schreef ijdod het volgende:
[..]
De doodstraf is zelfs duurder dan levenslang... Dit wordt door meerdere bronnen bevestigd.
heel veel thx voor deze url
kheb waarschijnlijk weer s naar de verkeerde dingen gezocht op internet, want dizz weer net wat ik nodig had om de discussie als we het over de economie hebben, ook nog s ff te gaan winnen
BTW: er is wel een maniertje om zonder doodstraf toch ''resultaat'' te krijgen: als ze een gevangene levenslang 24/7 naar big brother/de bus/big diet/starmaker enz laat kijken, wedden dat ze zichzelf binnen een week van kant maken
Verwijderd
Ok, het is duidelijk dat je voor de doodstraf bent, maar WAAROM?Op zaterdag 19 mei 2001 19:52 schreef ubermaestro het volgende:
Ik ben VOOR de doodsstraf mits er een goed onderzoek aan is verbonden. De straffen in nederland zijn zowieso veels te mild. Ik vind dat een meervoudige moordenaar best de doodstraf mag krijgen.
Zoals ik al zei: Ik vind dat een meervoudige moordenaar best de doodstraf mag krijgen.Op zondag 20 mei 2001 03:00 schreef olav het volgende:
[..]
Ok, het is duidelijk dat je voor de doodstraf bent, maar WAAROM?
Verwijderd
Waarom vind je kaas lekker?
Omdat ik vind dat sommige kaas lekker is.
Verwijderd
1. Je kunt de doodstraf maar 1x per persoon uitvoeren (DUH!). DUS stel je voor: Iemand pleegt een moord, op moord staat de doostraf. Die persoon ziet zichzelf toch als een ''dead man walking'' dus wat maakt nog een extra sl8offer uit? Je kunt toch maar 1x sterven. In dit geval worden en dus meer moorden/misdaden gepleegd als gevolg van de doodstraf(!)
2. De overheid heeft een voorbeeldfuntie (
- And Justice for all...
Lost dat iets op dan? Moet je niet voorkomen dat het weer gebeurd? Tsja, kijk, d''r is altijd bewezen dat de doodstraf het moorden nog niet heeft gestopt.Laat die doodstraf maar komen, iedereen die zijn poten niet kan thuishouden, moet gewoon keihard aangepakt worden, niet altijd direct de doodstraf, maar niet van de softe straffen als 2 jaar gevangenis straf
En dat over die ''2 jaar gevangenis'' toont aan dat je d''r helemaal niet over hebt nagedacht, want die 2 jaar verzin je zelf.
En dat moeten we niet hebben: irrationaliet op Telegraaf niveau.
Verwijderd
Ik heb liever dat iemand levenslang zit dan dat ie er met de doodstraf gemakkelijk afkomt.
de straffen in nederland moeten zowieso veel strenger worden, maar ja, wie ben ik om dat te zeggen
de regering luistert toch niet naar de bevolking
Doh, stelen zonder handen is best moeilijk >:):DOp maandag 21 mei 2001 11:08 schreef War_4_L het volgende:
Ik vind iemand z''n hand eraf hakken nadat hij voor de zoveelste keer iets steelt veel effectiever.
Verwijderd
Meervoudige moordenaars, verkrachters, psychopaten etc. hebben hun recht op leven verspeelt. Hun verdienen slechts hetzelfde lot als dat zij een onschuldig iemand lieten ondergaan.
Voorbeeldje: Ferdi E heeft in koele bloede, van te voren bedacht die Heijn afgemaakt en z''n pink afgehakt.
Alles van te voren gepland, bedacht en uitgevoerd. En nu is ie al weer een keer op verlof gegaan!
Heijn is dood.
Ferdi E verdient dezelfde straf
(Buiten dat dient de maatschappij gewoon tegen zo iemand beschermt te worden, hij heeft al laten zien waar hij toe in staat is.)
Verwijderd
Ik hoorde op de radio van een vrouw in het midden-oosten die (vandaag) gestenigd is (tot oksels ingegraven en dan net zo hard met stenen gooien tot ze dood is, onwaarschijnlijk bloedbad, die het woord defacing een andere bedoeling geeft
Religie? Yup.
PS. Al die stenengooiers moeten wat mij betreft meteen de doodstraf krijgen. MFU.
Verwijderd
Is het jullie trouwens ook opgevallen dat er meer, en sterkere, argumenten TEGEN de doodstraf zijn, dan dat er argumenten VOOR zijn... (no offense voor iedereen die ''voor'' is, het is gewoon zijn)
Ps. denk eens na: wat vind je erger? ter dood veroordeeld worden, of de rest van je leven in een 3x3 (ofzo) cel zitten, zonder kans om ooit vrij te komen...
En wat betreft je opmerking over gradaties---->het vermoorden van een weerloze vrouw van 40 of het vermoorden van een weerloos kind van 4, is allebei even walgelijk en deze persoon verdient gewoon niet meer te leven.
Dat heeft niks met vergelding te maken, hij heeft aangetoond zich niet aan de basisregels van het menszijn te kunnen houden en een gevaar voor zijn omgeving te zijn.
Kop eraf dus
een gedetineerde kost de samenleveing enorm veel geld. Bijna 70pct van de gedetineerden zijn van allochtone komaf; de meeste Islamitisch.
Allochtonen moeten per sé hun eigen gebruiken kunne behouden, welnu straf ze dan ook maar naar de Sharia (islamitische wetgeving).
Voor meervoudige (kinder-)verkrachters is er m.i. ook maar een straf rechtvaardig: de doodstraf!
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
Verwijderd
We beginnen met het stelen van een snoepje, dat is 50 jaar en daarna alles de doodstraf, en wel onmiddellijk voltrekken (Ik wil wel de beul zijn) dat bespaard namelijk 10 tallen miljarden guldens over de gehele wereld aan justitie, praten we nog niet eens over het milleu, bomen voor papierwinkel, zand, klei, staal en noem maar op, alles voor gevangenissen b.v. grond waar die dingen opstaan etc etc.Wat vinden jullie eigenlijk? moet de doodstraf ingevoerd worden in nederland, en hoe zwaar moet de misdaad zijn waarvoor deze wordt opgelegd?
pietje vermoord keesje.
pietje wordt wordt vermoord(doodstraf) omdat hij keesje heeft vermoord.
is de rechter dan een haar beter dan de terechtgestelde?
Verwijderd
De meeste mensen die iemand neerschieten hebben daar een reden voor. Of je dat nou een goede reden vind is een andere vraag. Op het moment zelf is de mogelijke straf niet echt waar iemand aan denkt.Laten we wel wezen; het is natuurlijk veel minder aantrekkelijk een kogel door iemand zijn lijf te jagen als je weet dat de doodstraf er op volgt. Met het uitzicht op een paar jaar cel met uiteindelijk vervroegd ontslag wegens "goed gedrag" wordt het voor een kansloze wel erg makkelijk de trekker over te halen......
Misschien dat voor huurmoordenaars oid de strafmaat wat uitmaakt, of anders voor de tarieven. Maar in veel andere gevallen zal het weinig uithalen.
Voor mensen ala huurmoordenaars is volgensmij de pakkans trouwens belangrijker dan de uiteindelijke straf, zeker als die niet al te groot is.
De doodstraf volgt er niet automatisch op. Alleen maar als je gepakt en berecht wordt. En dat is heel essentieel. Het maakt het natuurlijk wel aantrekkelijker om eventuele getuigen ook maar een kogel door de lijf te jagen, want dat verkleint de pakkans (en zwaarder gestraft worden omdat je meer mensen hebt vermoord, kan toch niet).Op dinsdag 22 mei 2001 21:19 schreef Hek het volgende:
Laten we wel wezen; het is natuurlijk veel minder aantrekkelijk een kogel door iemand zijn lijf te jagen als je weet dat de doodstraf er op volgt.
edit: el_marcianito was iets eerder... ze heeft gelijk! Behalve dan dat gewone moordenaars niet aan de straf denken. Ik denk dat ze dat wel doen, als het om moord (met voorbedachte rade) gaat. Daarom verzinnen ze meestal ook plannen om niet gepakt te worden...
Verwijderd
The producer of your nightmare.Op dinsdag 22 mei 2001 18:05 schreef The_Jester het volgende:
VOOR!
een gedetineerde kost de samenleveing enorm veel geld. Bijna 70pct van de gedetineerden zijn van allochtone komaf; de meeste Islamitisch.
Allochtonen moeten per sé hun eigen gebruiken kunne behouden, welnu straf ze dan ook maar naar de Sharia (islamitische wetgeving).
Voor meervoudige (kinder-)verkrachters is er m.i. ook maar een straf rechtvaardig: de doodstraf!
Verwijderd
Gevangenisstraf evenmin.Op maandag 21 mei 2001 11:05 schreef looskuh het volgende:
[..]
Lost dat iets op dan? Moet je niet voorkomen dat het weer gebeurd? Tsja, kijk, d''r is altijd bewezen dat de doodstraf het moorden nog niet heeft gestopt
Verwijderd
Idd, als je na 15 jaar toch onschuldig wordt verklaard is toch je hele leven vergald, want je blijft toch "dader".Op zaterdag 19 mei 2001 18:24 schreef nadd het volgende:
[..]
Als je vijftig jaar in de gevangenis hebt gezeten en dan vrijkomt na een nieuw proces waarin je onschuld is bewezen dat vind ik ook onherroepelijk BTW.
Verwijderd
Je spreekt jezelf tegen.Op zaterdag 19 mei 2001 05:58 schreef looskuh het volgende:
Lezen BAZZA: Er is niet duidelijk wat de vraagstelling was.
Ik ben principieel tegen, maar soms vraag je je idd wel eens af of de gemiddelde kampbewaker in Joegoslavie of Nazi-Duitsland gewoon niet beter verdient. (Wat dus zou betekenen dat ik ''voor'' was bij de goede vraagstelling)
Maargoed, ik ben tegen, waarom?
- Zwaarder straffen blijkt niet te helpen.
- Onherroepbaar
- Ethisch onverantwoord, niemand heeft het recht te beslissen over iemand ander''s leven.
- Levenslang is een ergere straf. (Indien mensen zo heilig in straffen geloven).
Ik zie geen enkel voordeel in de doodstraf verder. ''t Lost ECHT het cellentekort niet op hoor.
Levenslang is erger, maar zwaarder straffen helpt toch niet ?
Gevangenisstraf is ook onherroepbaar alleen in iets mindere mate.
En ethisch onverantwoord ? Dat is jouw mening ik vind doodstraf ethischer en humaner dan levenslange opsluiting.
Verwijderd
Gevangen kunnen ontsnappen of vrijkomen en alsnog onschuldigen iets aandoen, doden niet.Op zaterdag 19 mei 2001 15:09 schreef johnny appleseed het volgende:
Tegen, om het simpele feit dat 1 onschuldig mensenleven nooit op kan wegen tegen de zogenaamde "ideale straf" voor de werkelijk schuldigen.
Verwijderd
Niks is 100% zeker!Op maandag 21 mei 2001 19:32 schreef ALepH het volgende:
Alleen voor als de schuld bewezen 100% bewezen is. Dan mogen ze hem/haar een injectie geven. Zoniet, opsluiten.
Verwijderd
1 Je hoeft doodstraf niet uit te voeren voor elke moordenaar!Op zondag 20 mei 2001 13:36 schreef LeAD het volgende:
Ik ben TEGEN... omdat:
1. Je kunt de doodstraf maar 1x per persoon uitvoeren (DUH!). DUS stel je voor: Iemand pleegt een moord, op moord staat de doostraf. Die persoon ziet zichzelf toch als een ''dead man walking'' dus wat maakt nog een extra sl8offer uit? Je kunt toch maar 1x sterven. In dit geval worden en dus meer moorden/misdaden gepleegd als gevolg van de doodstraf(!)
2. De overheid heeft een voorbeeldfuntie (). Als de overheid zich verlaagt tot het niveau van criminelen, is dit IMHO een HEEL slecht voorbeeld...
- And Justice for all...
2 De overheid heeft geen voorbeeldfunctie, die moet de orde handhaven en het land besturen.
Verwijderd
Dat is ook als levenslang de zwaarste straf is. Dan denken ze ik zit toch al heel mijn leven vast kan ik er maar net zo goed nog iemand om leggen want als ik gepakt word maakt de straf geen verschil meer.Op dinsdag 22 mei 2001 21:36 schreef dextertje het volgende:
[..]
De doodstraf volgt er niet automatisch op. Alleen maar als je gepakt en berecht wordt. En dat is heel essentieel. Het maakt het natuurlijk wel aantrekkelijker om eventuele getuigen ook maar een kogel door de lijf te jagen, want dat verkleint de pakkans (en zwaarder gestraft worden omdat je meer mensen hebt vermoord, kan toch niet).
edit: el_marcianito was iets eerder... ze heeft gelijk! Behalve dan dat gewone moordenaars niet aan de straf denken. Ik denk dat ze dat wel doen, als het om moord (met voorbedachte rade) gaat. Daarom verzinnen ze meestal ook plannen om niet gepakt te worden...
Verwijderd
Bem ik helemaal met je eens. Doodstraf moet ook niet zoals in Amerika worden toegepast, maar alleen voor de allerergsten (denk aan Dutroux, seriemoordenaars e.d.). Mensen die gestoord zijn en een regelrecht gevaar voor de maatschappij en niet voor elke moordenaar of verkrachten.Op dinsdag 22 mei 2001 15:27 schreef LeAD het volgende:
Het argument van vergelding gaat IMHO niet op, omdat de doodstraf de misdaad niet ongedaan maakt... (gevangenisstraf ook niet hoor btw). Maar ALS je de doodstraf zou invoeren, wanneer zou je hem dan toepassen? Ik bedoel, waar trek je de grens? Bij moord? Bij verkrachting? Bij seriemoord? Stel je voor: Iemand verkracht en vermoord een 8 jarig kind, hij krijgt hiervoor de doodstraf, lijkt ''eerlijk'' toch? Maar nou is er NOG iemand die nog een veel ergere misdaad heeft begaan... zou die dan ook de doodstraf moeten krijgen? Dan zou die dus dezelfde straf krijgen als iemand die een veel ''minder erge'' misdaad begaan heeft! Dat klopt niet... En daar zie je ook meteen een van de grootste gebrekken van de doodstraf: Het kan maar 1x uitgevoerd worden, no matter what (per persoon dan he?)... Dan kun je natuurlijk nog pleiten voor dood door marteling, maar dat is ook onmenselijk, zelfs voor een onmenselijk iemand, omdat de overheid een ''goed'' voorbeeld moet geven...
Maar dit probleem heb je ook bij levenslang, waar trek je de grens ?
Ik heb nog weinig goede argumenten tegen gehoord (voor trouwens ook hoor). Alle problemen die aangekaart worden gelden net zo goed als levenslang de zwaarste straf is.Is het jullie trouwens ook opgevallen dat er meer, en sterkere, argumenten TEGEN de doodstraf zijn, dan dat er argumenten VOOR zijn... (no offense voor iedereen die ''voor'' is, het is gewoon zijn)
Mensen gaan vaak uit van de Amerikaanse situatie, jij pleegt een moord, je krijgt de doodstraf terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Maakt weinig verschil denk ik. Reken er maar op voordat de doodstraf wordt uitgevoerd het nog een jaar of 10 duurt voordat de executie ook plaats vindt.Ps. denk eens na: wat vind je erger? ter dood veroordeeld worden, of de rest van je leven in een 3x3 (ofzo) cel zitten, zonder kans om ooit vrij te komen...
En kans om vrij te komen bestaat altijd!
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Reken er maar op dat als er geen doodstraf is levenslang geven nog duurder is. Zolang mensen de zwaarste straf krijgen zullen ze namelijk altijd doorprocederen of dat nu doodstraf is of levenslang. En afschieten is goedkoper dan nog 20-30 jaar cel.Op zaterdag 19 mei 2001 18:59 schreef ijdod het volgende:
[..]
De doodstraf is zelfs duurder dan levenslang... Dit wordt door meerdere bronnen bevestigd.
Dit is dus de eerste goede reden die ik tegenkom tegen de doodstraf.Ik ben tegen de doodstraf als normale strafmaatregel. De rechtbanken maken ''s mijns inziens te veel fouten.
Die rechtsongelijkheid heb je met gevangenisstraffen net zo goed.Tel daarbij op dat ook de invloed van de advocaat aanzienlijk is, en je krijgt snel een systeem van rechtsongelijkheid. Daarnaast voel ik wel wat het het ''let them rot'' principe.
Helemaal mee eens.Toch ben ik niet voor de totale afschaffing van de doodstraf. Ik ben van mening dat de doodstraf gehanteerd moet kunnen worden in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld zeer zware misdaden tegen de menselijkheid.
1: Stel er is nog nooit tegen dat kind gezegd dat het geen koekje uit de trommel mag pakken, wat weerhoudt het er dan van?
2: Stel het is gezegd dat het niet mocht, maar ik het verleden heeft het kind nog nooit een echte straf gekregen/een ander kind een straf zien krijgen? Wat weerhoudt het er dan van?
3: Stel het kind weet dat het niet mocht, en heeft gezien dat een ander kind een enorme opsodemieter kreeg omdat deze het ondanks de waarschuwing toch deed?
Mijn persoonlijke mening: STRAFFEN
Daarmee heb je het grootste bereik, en dan bedoel ik dus niet alleen dat de doodstraf opnieuw ingevoerd moet worden, ik zou ook graag zien dat gevangenissen niet meer waren dat een plaats waar je niks kan en mag behalve in een cel in leven blijven.
Doodstraf in mijn ogen: Graaf een gat, pleur moordenaar erin, gat dicht. Dat kost niet zo veel hoor...
Het moet niet alleen een straf zijn voor de daders, maar VOORAL een voorbeeld zodat potentiele moordenaars nog tijdig het juiste pad kiezen. De echte psychopaten help je er toch niet mee, maar die zijn we ook liever kwijt dan rijk.
Ik vind overigens dat je de doodstraf moet invoeren vooral voor moord, sexueel misbruik, en dan van kinderen in het bijzonder.
Geen medelijden met de dader... Deze is volledig bewust bezig met zijn/haar acties, en wederom geldt dat als dat niet zo is de mens sowieso een gevaarlijk persoon is die we beter kwijt zijn dan rijk.
Alles van dit bovenstaande behoort tot mijn mening, ik bedoel hiermee niks aan anderen op te dringen...
Mensen die er plezier in scheppen als anderen lijden? Jawel, die er plezier in scheppen wanneer anderen jaren lang constant lijden! Ongelooflijk!Op die manier geef je zo''n klootzak nog z''n zin ook. Laat die gast toch lekker lijden, niets mis mee.
Wat is het doel van een straf? Dat kan tweedelig zijn:
* misdadiger verbeteren
* maatschappij vrijwaren van misdaden.
Of in andere, maar misschien duidelijkere verwoording:
* Zorgen dat mensen die andere doelen hebben dan jij, dezelfde doelen krijgen.
* De verwerkelijking van je eigen doelen veilig stellen ten koste van die van anderen.
Rechtvaardigheid, of ze een loze term, is in een Universum zonder absolute moraal natuurlijk absurd; en zij vormt geen argument voor of tegen straf.
Als je straft om het eerste te bereiken, ben je bezig met indoctrinatie van de laagste soort: via machtsvertoon, pijn en geweld.
Als je straft om de tweede reden beb je iig nuttig bezig: straffen zijn een middel om jouw doelen (bijvoorbeeld: verhoging van het wereldgeluk) te bereiken. Nu, dan moet je de straf dus wel zo uitkiezen dat hij bij je doel past! En als dat de verhoging van het geluk is (waar veel van ons rechtssysteem toch op gebaseerd is), dan moet je dus een straf kiezen die er voor zorgt dat:
* de misdadiger geen ongeluk meer kan veroorzaken
* de misdadiger zo gelukkig mogelijk is als kan onder die omstandigheden
Straffen als wraak, gruwelijk straffen, ed: Dat zijn pathetische overblijfselen uit de barbaarse tijden van de menshied. (Of zitten we daar misschien nog midden in?)
Lord Daemon
als "alleen bij moordzaken en bij verkrachtings zaken" ONOMSTOTELIJK is bewezen dat hij / zij de dader is (mbv dna whatever)
misschien dat mensen dan wel 2 keer uitkijken voor ze zoiets doen
Verwijderd
Je ontneemt mensen iets wat eigenlijk hun enige onvervreemdbare bezit is.
Het recht om te leven is voor mij een van de belangrijkste rechten van de mens.
Ik ben het er zelf gedeeltelijk met dit eens:
Gevangenisstraf kost de staat (lees burger) veel geld, dus doodstraf is wel makkelijke oplossing.
Wanneer doodstraf??
eerlijk gezegd vind ik 1 moord met voorbedachte rade, bewezen "beyond any reasonable doubt" voldoende. Het moet dan ook wel nioet weerlegbaar zijn, keihard bewezen en overduidelijk zijn.
Als 1 iemand een leven van een ander neemt met voorbedachte rade, vind ik dat er wat voor valt te zeggen.
In princiepe mee eens, maar in Nederland krijg je niet echt levenslang.Op donderdag 17 mei 2001 15:22 schreef joepP het volgende:
Ik vraag me zelfs af of de doodstraf voor de nabestaanden (van het slachtoffer) wel beter is dan levenslang! Als iemand na 8 jaar eindelijk een keer in de gaskamer gezet wordt, mag je lekker nog een keer door alle pijn heen. Zie kranten, eventueel uitstel, weet ik wat. Plus dat het nou niet bepaald goed is om jarenlang verbitterd van haat te wachten op ''gerechtigheid''.
Ik denk dat als iemand gewoon levenslang weggestopt wordt, het genoeg is. Je hoort nooit meer wat van die persoon: direct klaar dus.
doodstraf is onmenselijk
doodstraf is het zelfde als moord.
Je moet als samenleving het goeie voorbeeld geven, door de doodstraf in te voeren ga je dus als samenleving "moord" als iets ''goeds'' bestempelen, zodat mense denken dat het wel zomaar mag.
absolute tegen dus
Verwijderd
Waarom is het onmenselijk ?Op woensdag 23 mei 2001 20:17 schreef Larry4 het volgende:
TEGEN natuurlijk :r:r:r
doodstraf is onmenselijk
Veel mensen schreeuwen dit maar de reden is me niet helemaal duidelijk.[quote]
doodstraf is het zelfde als moord.
[/quote
En gavngenis is hetzelfde als gijzeling ?
De samenleving hoeft geen voorbeeld te zijn en de overheid ook niet. Iedereen weet de wet en is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.Je moet als samenleving het goeie voorbeeld geven, door de doodstraf in te voeren ga je dus als samenleving "moord" als iets ''goeds'' bestempelen, zodat mense denken dat het wel zomaar mag.
absolute tegen dus
Mensen die dat denken zijn niet goed bij hun hoofd en zijn de eersten die uit de maatschappij "verwijderd" moeten worden.
Mijn betoog leidt toch duidelijk naar de conclusie dat wanneer je straffen rechtvaardigt met het doel ''het geluk in de wereld verhogen'', dat je dit dan ook moet toepassen bij het straffen zelf. Straffen moeten dan dus zo plezierig zijn als kan zonder dat ze ineffectief worden.Ik zie veel betoog maar weinig standpunten.
Daarbij stel ik dat wraak en gerechtigheid geen redenen tot straf zijn, wat zo goed als niemand met me eens schijnt te zijn. En daar wil ik graag argumenten voor zien.
Verwijderd
zucht...Op woensdag 23 mei 2001 22:05 schreef AtomicShockwave het volgende:
stelling:
pietje vermoord keesje.
pietje wordt wordt vermoord(doodstraf) omdat hij keesje heeft vermoord.
5de keer dat dit voorbeeld wordt aangehaald.
stelling:
pietje sluit keesje op in een kelder voor 8 jaar.
pietje wordt veroordeeld tot 8 jaar(gevangenisstraf) omdat hij keesje 8 jaar lang heeft opgesloten.
antwoord kun je zelf denk ik wel bedenken.
LD antwoord ik morgen wel.
Ten tweede, het is onherroepelijk.
Ten derde, waar leg je de grens van de doodstraf, hoe bepaal je wanneer iemand die straf ''verdiend''?
En met de doodstraf bereik je niks, behalve dan een slaapplaats in de cel....
Ook vind ik dat je met levenslang weinig bereikt, je straft wel, maar niemand schiet er iets mee op. Je beschermt de samenleving wel tegen die persoon, maar het ligt niet zo HEEL ver van de doodstraf, vind ik....
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."