3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
De mensheid is echt ziek en als we zo doorgaan ligt de hele wereld in duigen als we 10 generaties verder zijn.
Blij dat ik er dan niet meer ben...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Weet je wel hoeveel mooie dingen er zijn op deze wereld? En hoeveel warmte er tussen mensen bestaat?
Er zijn genoeg positieve dingen, maar je kan _niet_ ontkennen dat de mensheid zichzelf naar de klote helpt. En die mensen die gewoon in elkaar worden getimmerd ? Das toch niet meer normaal.....Of het zoveelste bedrijf dat ff een paar ton afval illegaal loost in een rivier of bos, omdat verwerken geld kost ? Waar is de liefde dan en noem je dat dan niet ''de maatschappij is verkankerd door geld'' ?? Sorry, als het een beetje agressief klinktOp maandag 07 mei 2001 22:23 schreef olav het volgende:
Je moet een cursus postief herwaarderen doen.
Weet je wel hoeveel mooie dingen er zijn op deze wereld? En hoeveel warmte er tussen mensen bestaat?
EDIT : wat wel positief is, is DBZ
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Verwijderd
Persoonlijk heb ik hier de afgelopen drie maanden nogal veel over gedacht. Mensen proberen te begrijpen, denken waar ik nu eigenlijk mee bezig ben, om dat tot de conclusie te komen dat het leven zeker wel z''n goede kanten heeft, maar over het geheel bekeken is het gewoon nutteloos.
Iedereen die wel eens over z''n leven dadenkt, denkt eraan hoe het zou zijn om dood te zijn. Ik heb zelf nogal eens wisselingen van emoties, en dat kan heel plotseling zijn. Herinneringen aan "vroeger" enzo. Dan kan ik me van de ene op de andere minuut ongelofelijk kut voelen. Eerste reactie zou dan zijn onder de trein springen, maar tot nu toe heb ik nog altijd de tegenwoordigheid van geeft gehad om er een nachtje over te slapen, waarna het vaak al iets beter ging als ik weer wakker werd.
Ben zelf de afgelopen drie maanden ontzettend slecht behandeld door m''n (ex)vriendin, ik weet nog steeds niet waarom, maar blijkbaar heb ik het ergens aan verdiend dat ik na een raltie van 1,5 jaar niets meer met haar te maken mag hebben. Je gaat ja dan toch afvragen wat je in Godsnaam verkeerd hebt gedaan, want ik zou zo niets weten. Daarom denk ik ook dat zelfmoord toen meer een statement zou zijn geweest van "kijk nou wat je me aan hebt gedaan" of tegen de rest van de kenissen "kijk eens hoe zielig ik ben". Vandaar dat ik toch meestal een instelling heb van "zelfmoord is voor mietjes, laffe uitweg, face life en overwin je problemen", maar ik kan me best voorstellen dat sommigen dat niet hun hele leve op kunnen brengen.
Mijn visie is dus dat mijn leven zinloos is, maar waarschijnlijk wel de moeite waard. Nu even niet dan, maar ik verwacht dat het weer beter gaan met de tijd.
Verwijderd
we slopen onze resources, kunnen niet verder kijken dan pak hem beet 5 jaar, slopen het milieu (want IK MOET hardhouten kozijnen)
ik wil ook die vettere wagen van de zaak. maak me helemaal druk om me werk, terwijl dat nergens over gaat, ookal heet dat dan een goede baan te zijn.....
eigenlijk wil ik voor het rode kruis gaan werken, iets doen dat echt telt....maar door de drukte zijn de momenten dat je daar over kan denken en plannen maken zo schaars......
en dan pak je wat op wat weer lol geeft, je gaat sporten, je gaat uit, lekker zuipen en achter de popjes aan....tuurlijk echt wel leuk enzo....maar het gaat nergens over....
vaak op vakantie in je tentje op de berghelling voor het meertje of de zee, ga je denken "Dit wil ik altijd!!" en kom je dr achter dat al die onzin en overdreven communicatie helemaal niet nodig is. wie kent niet dat ''nare'' gevoel van "ik wil niet weg" als je op je laatste dag van de vakantie je spulletje weer in moet pakken???
Het moment van verzadiging gaat mischien nog wel eerder komen dan je zou verwachten.....degene die "stilstand is achteruitgang" heeft uitgevonden zouden ze eigenlijk op moeten hangen, mischien komen we er nog op tijd achter.....dat maken wij niet meer mee, maar kinderen neerzetten op deze wereld hoeft ook niet zo van mij. weer een ziel erbij, er zijn er pas 6 miljard...wanneer is het genoeg?? zoals die lui in Israel leven in de kiboetsj, daar is nog wel wat voor te zeggen,
een half miljoen voor een stapel stenen (huis) is toch helemaal van de pot gerukt??
lekker samenhangend zooitje maar wellicht een bijdrage....met mij gaat alles prima hoor
DaBuzzz:Z:Z:z:z
Op maandag 07 mei 2001 22:53 schreef MREn het volgende:
Ben zelf de afgelopen drie maanden ontzettend slecht behandeld door m''n (ex)vriendin, ik weet nog steeds niet waarom, maar blijkbaar heb ik het ergens aan verdiend dat ik na een raltie van 1,5 jaar niets meer met haar te maken mag hebben. Je gaat ja dan toch afvragen wat je in Godsnaam verkeerd hebt gedaan, want ik zou zo niets weten.
Over dat zelfmoord; ben ik nooit van plan geweest en ben gelukkig hoorDaarom denk ik ook dat zelfmoord toen meer een statement zou zijn geweest van "kijk nou wat je me aan hebt gedaan" of tegen de rest van de kenissen "kijk eens hoe zielig ik ben". Vandaar dat ik toch meestal een instelling heb van "zelfmoord is voor mietjes, laffe uitweg, face life en overwin je problemen", maar ik kan me best voorstellen dat sommigen dat niet hun hele leve op kunnen brengen.
Mijn visie is dus dat mijn leven zinloos is, maar waarschijnlijk wel de moeite waard. Nu even niet dan, maar ik verwacht dat het weer beter gaan met de tijd.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Als iedereen dat deed, dan zou de wereld een betere plaats zijn.Op maandag 07 mei 2001 23:15 schreef MREn het volgende:
[..]
Moet je dan je hele leven het geluk van anderen boven dat van je zelf blijven stellen dan?
Soms denk ik wel is : misschien was het wel beter om in de middeleeuwen te leven. En de computer mis je dan toch niet, want dat ken je dan niet.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik ben van de ene kant blij met die technologie die mijn kamer vult, met m''n werk dat m''n bankrekening vult. Maar een "hoger doel" ofzo heeft [i]niemand[i].
Op het moment voel ik me dus gewoon verlaten en gebruikt, volkomen terecht denk ik. Maar van de andere kant, morgen of staks zet ik een goede cd op, lekker hard en mijn leven is weer wat beter.
Ik ken nog genoeg mensen die een stuk ouder zijn en no lekker maagd zijn, moeten zij weten, maar ik krijg toch het idee dat ik iemand nodig heb om van de houden.
Natuurlijk "hou" ik van mijn familie, maar om nou voor hun in leven te blijven al zou ik zelf dood willen, nee. Het is mijn leven, ik bepaal wat ik doe, daarmee probeer ik anderen niet van last te zijn, of soms zelfs aardig te zijn tegen anderen, maar dan ben ik weer zo naief om te denken dat anderen dan ook automatsch aardig tegen mij zijn.
En zo denken heel wat meer mensen. Misschien nog iets extremer; denken alleen maaar aan zichzelf, hetgeen tot op zekere hoogte zeker niet verkkerd is, en geven [i]nergens[i] iets om, dat helpt iedereen naar de klote. Misschien niet binnen vijf jaar, maar uiteindelijk zal ook de mens ten onder gaan. Ik denk niet aan oorlog of vernietiging van het milieu, maar aan het feit dat iedereens leven nutteloos wordt. Alles wordt overgenomen door machines, niemand is meer nodig, verveling -> zelfmoord. Ik denk dus, hoe minder de mens hoeft te doen, hoe meer verveling...hoe minder mensen.
De mens gaat gewoon tenonder aan zijn veranderende eisen. Vroeger was je gelukkig als je een tv had, nu ben je pas tevreden met 3 auto''s en joekel van een breedbeeld, dts-geluid en die nieuwste pc. Maar daar blijf je toch niet voor in leven.
Als ik maar zeker zou weten wat er na mijn dood zou zijn...nou weet ik dat aardig zeker, ben best wel een realist. Dood is toch mar dood he?
Zelf kijk ik ook veel positiever tegen de wereld op. De downs heb je natuurlijk ook af en toe, maar vooral variatie van dingen helpt je je weer goed te voelen (ik bedoel dus niet alleen computeren, alleen uitgaan, alleen zuipen, alleen met je vriendin (ne..) etc. gewoon van alles een beetje doen.
2). Ik heb hier absoluut vaak over nagedacht, maar zelfmoord zou ik nooit doen. Ben er ook te laf voor denk ik...
Peace, Ilmer
Verwijderd
De meeste mensen zijn te laf om zelfmoord te plegen en daarom verzinnen ze dit soort cliche''s, om toch enig zelfrespect te houden.Op maandag 07 mei 2001 22:53 schreef MREn het volgende:
Vandaar dat ik toch meestal een instelling heb van "zelfmoord is voor mietjes, laffe uitweg, face life en overwin je problemen", maar ik kan me best voorstellen dat sommigen dat niet hun hele leve op kunnen brengen.
Verwijderd
Dreigen met zelfmoord is aandachttrekkerij, evenals 95% van de mislukte zelfmoorden.
Iemand die echt genoeg heeft van zijn leven, maakt er gewoon in één keer meteen goed een einde aan.
Ik ben het op je eerste punt volledig met je eens...Op maandag 07 mei 2001 21:38 schreef JT het volgende:
1.) Ik ben best wel pessimistisch over de wereld.
Tja, zonder als EO-er over te komen denk ik dat dat ook HET GROTE voordeel van geloven in de bijbel/God is.2.) Is er een hemel en een hel ? Het lijkt me heerlijk om geen problemen e.d. meer te hebben enzo. Wie denkt hier ook wel is over na ?
1. Je ziet ellende om je heen
2. Je neemt Jezus als verlosser aan.
3. Uit dankbaarheid ga je al in je aardse leven proberen de heerlijkheid van het hiernamaals te laten zien.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Alles wat gebeurd is Gods werk en daar heb je geen invloed op. Waarom zou je je dan kut voelen, had je maar volgens de Bijbel moeten leven vroeger.
Van de ene kant lijkt het me geweldig om God als reden te hebben voor alles dat ik meemaak en alles dat goed en fout gaat, maar zo heb je toch geen fatsoenlijk leven? Ik ben juist blij dat ik geloof ik me zelf (en soms ook niet), dat ik een heldere kijk heb op de gang van zaken op deze wereld, en dat ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor alles dat ik doe of laat en niet God. Ik hoef alleen maar aan mezelf verantwoording af te leggen over mijn daden ipv van alles af te schuiven op Gods wil. Het is mijn leven, ik beslis zelf wat ik doe, of ik naar de kerk ga, of ik op zondag ga werken ofniet, maar ook wanneer ik het genoeg vind en zelfmoord zou plegen. Dit is niet echt het juiste topic hiervoor, maar ik geloof wel dat het geloof niet van deze tijd is en de mensen alleen maar steun kan geven in tijden dat ze niets anders hebben om steun aan te hebben, in oorlogstijden enzo.
Dit is niet wat de bijbel leert. Wat strenge gereformeerden geloven moeten zij geloven, maar het is niet overeenstemming met de bijbel. Dat zou ook wel erg makkelijk zijn... als ik iemand vermoord en ik kom daardoor in de cel, zou ik God de schuld kunnen geven?Op dinsdag 08 mei 2001 01:32 schreef MREn het volgende:
Wat dat betreft heb je het als gelovige maar wat gemakkelijk. Kijk maar eens naar die strenge geroformeerden; alles wat er gebeurd is God''s werk. Als je iets erg overkomt, heb je blijkbaar iets verkeerds gedaan in Gods ogen. Op die manier heb je toch geen leven meer?
Als ik invalide gereden word door een auto, zou ik dan God de schuld moeten geven, of de automobilist?
Dat er niets buiten God omgaat, wil niet zeggen dat God overal verantwoordelijk voor is. Zie bovenstaand voorbeeld over het invalide worden door een auto(mobilist).Alles wat gebeurd is Gods werk en daar heb je geen invloed op. Waarom zou je je dan kut voelen, had je maar volgens de Bijbel moeten leven vroeger.
Dit is trouwens moeilijk te rijmen met Gods Almacht, maar niet onmogelijk.
Helemaal mee eens..Van de ene kant lijkt het me geweldig om God als reden te hebben voor alles dat ik meemaak en alles dat goed en fout gaat, maar zo heb je toch geen fatsoenlijk leven?
Ik ben juist blij dat ik geloof ik me zelf (en soms ook niet), dat ik een heldere kijk heb op de gang van zaken op deze wereld, en dat ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor alles dat ik doe of laat en niet God. Ik hoef alleen maar aan mezelf verantwoording af te leggen over mijn daden ipv van alles af te schuiven op Gods wil. Het is mijn leven, ik beslis zelf wat ik doe, of ik naar de kerk ga, of ik op zondag ga werken ofniet, maar ook wanneer ik het genoeg vind en zelfmoord zou plegen. Dit is niet echt het juiste topic hiervoor, maar ik geloof wel dat het geloof niet van deze tijd is en de mensen alleen maar steun kan geven in tijden dat ze niets anders hebben om steun aan te hebben, in oorlogstijden enzo.
Maar als je de wereld goed bekijkt zie je dat het een enorme puinzooi is en tja.. dan kun je geloven dat het ''pech'' is, of het ''lot'' of ''toeval''...
of je gelooft dat God de wereld goed heeft geschapen en de mens zonder God wilde leven en de gevolgen daarvan nu moet dragen.
Verwijderd
Volgende punt: is de wereld wel een enorme puinzooi? Of lijkt dat alleen maar door onze steeds meer milieugericht blik op de wereld? In sommige zaken wordt heel het milieuaspect veel te ver doorgedreven. Kijk toch naar Zuid-Limburg, waar een weg niet aangelegd kan worden omdat daar een paar van die nep-hamsters wonen, nou en? Eén weg boeit echt niets hoor. Ik zeg dat economisch belang altijd voor moet gaan, maar opdeze manier wordt het mileeu wel belachelijk belangrijk gemaakt.Op dinsdag 08 mei 2001 01:57 schreef Lordy79 onder andere het volgende:
Maar als je de wereld goed bekijkt zie je dat het een enorme puinzooi is en tja.. dan kun je geloven dat het ''pech'' is, of het ''lot'' of ''toeval''...
of je gelooft dat God de wereld goed heeft geschapen en de mens zonder God wilde leven en de gevolgen daarvan nu moet dragen.
Waarom zou de wereld er nu slecht aan toe zijn dan, pak ''em beet, 100 jaar geleden? Natuurlijk is sinds de industriële revolutie de aarde wat meer vervuild geraakt, maar dit is zeker ten goede gekomen aan de mensheid. Waarbij ik wel moet zeggen, dat de mensheid de aarde compleet als haar eigendom beschouwd.
Pessimistisch over de wereld kan ik zijn, ik vertrouw er op dat met al onze technologische kennis er uiteindelijk geen onoverkomelijk probleem meer zal zijn. Waar ik me meer zorgen over maak, is de leegheid van het leven nu, maar vooral in de toekomst. Je kan toch niet ontkennen dat een leven nu minder nut heeft dat 50 jaar gelden. Uiteraard heeft dit ook z''n goede kanten, maar als later 90 of 95% van je tijd vrije tijd is, hoe gelukkig zul ja daar van worden? Volgens mij worden we niet gelukkiger naarmate de tijd en de technologische vooruitgang vordert. Het maakt het leven weliswaar gemakkelijker maar tegelijkertijd een stuk leger en zinlozer. Daarom verwacht ik dat het aantal zelfdodingen alleen nog maar toe zal nemen met een stijging van de welvaart.
Dit is ook wat jij noemt, MREN... en waar ik ook enorm achter sta.moraal, geld dat de maatschappij heeft verkankerd
De ''Verlichte'' (ROFLMAO) mens komt er dan eindelijk volledig achter dat hij nutteloos is...
Verwijderd
Mijn leven was leuk & zal misschien weer eens leuk worden, voel me nu al een kwart jaar ronduit KUT, maar verder zal het nooit zin krijgen wat ik ook doe...
Toch een apart iets, dat zelfbewustzijn van de mens...
Omdat de meeste mensen lol hebben en LEVEN, en niet tot na 2:15 op een vaag forum over nutteloze zaken zitten na te denken, maar gewoon plezier hebben zonder na te denken.Op dinsdag 08 mei 2001 02:15 schreef MREn het volgende:
Waarom leven er dan nog zoveel mensen?
Mja... als dat mijn conclusie was........ [gecensureerd omdat ik van Lord Daemon geen BAN wil krijgen >:)]Mijn leven was leuk & zal misschien weer eens leuk worden, voel me nu al een kwart jaar ronduit KUT, maar verder zal het nooit zin krijgen wat ik ook doe...
Verwijderd
Natuurlijk heb ik ook wel lol, probleem is dat je de negatieve kanten van het leven veel harder aantrekt, en de postieve kanten te snel vergeet of laat verdrukken door de negatieve.
Maar je moet toch toegeven: jouw leven is net zo zinloos als het mijne.
Nee... LD zei ooit dat hij een ban voor mij zou aanvragen omdat ik zei dat ik mijzelf op zou hangen als het niet-bestaan van mijn God bewezen is. Ik sta overigens nog steeds achter die uitspraak.Op dinsdag 08 mei 2001 02:27 schreef MREn het volgende:
ban waarvoor? aanzetten tot zelfmoord?
Klopt.. het is ook interessant, maar ik denk dat er maar weinig mensen in nederland zijn die kunnen begrijpen wat er interessant aan is c.q. het interessant vinden. Het was ook een beetje sarcastisch bedoeld.En zo onzinnig vind ik het niet om hier om 2:30 nog te zitten, vind het interessant, en SA is zo triviaal en afgezaagd.
You''re welcome!''k Moet toch eens wat vaker in W&L binnen wandelen (hang normaal in AV).
Hmm... probeer dat dan eens om te draaien. Lukt niet van de ene nacht op de andere, maar toch... Ik kan enorm veel voldoening/blijdschap halen uit het bivakkeren op GoT, hierover nadenken tijdens mijn werk. De negatieve dingen in mijn leven probeer ik gewoon te vergeten. Maar nogmaals: da''s makkelijker gezegd dan gedaan.Natuurlijk heb ik ook wel lol, probleem is dat je de negatieve kanten van het leven veel harder aantrekt, en de postieve kanten te snel vergeet of laat verdrukken door de negatieve.
Ligt eraan wat je bedoelt...Maar je moet toch toegeven: jouw leven is net zo zinloos als het mijne.
Kijk... als je atheist bent, dan klopt dat... leven is zinloos.
Als je theist bent (ik ben christen, maar dat had je wel door denk ik..
Verwijderd
Ik denk dat het zowel het bestaan als het niet-bestaan van God nooit aangetoont kunnen worden, hoewel het mij (als "wetenschapper"), sterk lijkt dat er een "hogere" kracht bestaat.Nee... LD zei ooit dat hij een ban voor mij zou aanvragen omdat ik zei dat ik mijzelf op zou hangen als het niet-bestaan van mijn God bewezen is. Ik sta overigens nog steeds achter die uitspraak.
Ik denk dat het zo bij iedereen werkt. Valt m.i. niets aan te veranderen. Is maar net in welke omgeving ik ben. De ene persoon vindt dat ik veel te serieus ben (mn tijdens het werk) en een ander zegt weer dat ik nooit eens serieus kan zijn (studie), terwijl ook hier de waarheid ergens in het midden ligt.Hmm... probeer dat dan eens om te draaien. Lukt niet van de ene nacht op de andere, maar toch... Ik kan enorm veel voldoening/blijdschap halen uit het bivakkeren op GoT, hierover nadenken tijdens mijn werk. De negatieve dingen in mijn leven probeer ik gewoon te vergeten. Maar nogmaals: da''s makkelijker gezegd dan gedaan.
Feit is dat ik voor alles de oorzaak bij mezelf zoek. Voor het feit dat m''n ex na een ralatie van 1,5 jaar van de ene op de andere dag niets meer van me wil horen, zoek ik de problemen en ook de oplossing bij mezelf. Op zoek naar mijn fouten en onvolkomenheden, in plaats van te beseffen dat zij misschien toch niet het schattige meisje is zoals ik me haar wil blijven herinneren. Sinds ik maar besloten heb om niet meer zo zien, gaat het steeds beter met me.
Dat vind ik persoonlijk geen nuttig leven, je zelf toewijden, op slavernij af, is geen leven. Put je hier ook kracht uit als je je om wat voor reden klote voelt en zoek je het probleem allereerst bij je zelf? Hoe zie jij God dan? Als iemand (of iets?) die je leven bepaald, terwijl je eerder al zei dat je gewoon je eigen leven bepaald.Ligt eraan wat je bedoelt...
Kijk... als je atheist bent, dan klopt dat... leven is zinloos.
Als je theist bent (ik ben christen, maar dat had je wel door denk ik..) dan heeft het leven enorm veel nut/zin. Liefde voor de naaste en God. God eren. God uitdragen in daad en woord. Een zuiver beeld van God proberen te zijn met hart, ziel en verstand.
Wat als je later sterft en dat dan blijkt dat al je toewijding voor niets is geweest? Hoewel ik denk dat je na je dood geen enkele gedachtes meer hebt, zou je dan geen spijt krijgen??
Tja.. in mijn andere draad over waarom natuurwetten zijn zoals ze zijn, ben ik tot de conclusie gekomen uit LD woorden dat het inderdaad niet bewezen en niet niet-bewezen kan worden. Er blijven dan ook 2 mogelijkheden over:Op dinsdag 08 mei 2001 02:53 schreef MREn het volgende:
Ik denk dat het zowel het bestaan als het niet-bestaan van God nooit aangetoont kunnen worden, hoewel het mij (als "wetenschapper"), sterk lijkt dat er een "hogere" kracht bestaat.
1) er was ooit een beginsituatie waarmee de natuurwetten de loop heeft genomen.
2) Er is een externe kracht (die buiten ons Universum (ons ALLES)) die de boel in werking heeft gezet.
Het rotte is dat de waarheid altijd ergens in het midden ligtDe ene persoon vindt dat ik veel te serieus ben (mn tijdens het werk) en een ander zegt weer dat ik nooit eens serieus kan zijn (studie), terwijl ook hier de waarheid ergens in het midden ligt.
Besluiten iets te voelen is een mooi voornemen, maar vaak niet haalbaar... Maar ik help het je hopen, want je ''besluit'' is denk ik wel een goede.Op zoek naar mijn fouten en onvolkomenheden, in plaats van te beseffen dat zij misschien toch niet het schattige meisje is zoals ik me haar wil blijven herinneren. Sinds ik maar besloten heb om niet meer zo zien, gaat het steeds beter met me.
Is een liefdesrelatie (van A tot Z) slavernij? Alles over hebben voor de elkaar? Dat is LIEFDE. God heeft de mensen lief en wil dolgraag dat de mensen Hem ook liefhebben.Dat vind ik persoonlijk geen nuttig leven, je zelf toewijden, op slavernij af, is geen leven.
Tja.. Als ik problemen heb probeer ik altijd het positieve ervan in te zien. Als ik me klote voel en niemand om me heen wil, dan ga ik iets doen waar ik zin in heb (boekie lezen, gamepje spelen, beetje tweaken, GoTTeN of beetje TV kijken). Ik voel me alleen zelden klote, tenzij er echt een goede reden voor is.Put je hier ook kracht uit als je je om wat voor reden klote voelt en zoek je het probleem allereerst bij je zelf?
Dat is vrij lastig uit te leggen... Ik geloof dat ik, net als ieder mens, keuzevrijheid heb gekregen in mijn leven. Enerzijds bepaal ik mijn leven zelf door die keuzes te maken, anderzijds kan God mijn leven wel leiden en mijn geloof in Hem beproeven. Hoe God dat precies doet, weet ik niet.Hoe zie jij God dan? Als iemand (of iets?) die je leven bepaald, terwijl je eerder al zei dat je gewoon je eigen leven bepaald.
Daarbij geloof ik er wel heel sterk in dat God altijd bij me is. Nu, al bij mijn geboorte, tot aan mijn dood op aarde. En dat Hij over mij waakt.
Deze is wel leuk....Wat als je later sterft en dat dan blijkt dat al je toewijding voor niets is geweest?
1) ik heb gelijk: toewijding is niet voor niets geweest
2) jij hebt gelijk: ik ben dood en kan geen spijt hebben.
Overigens is het voor mij niet zo dat ik ''er maar op gok'' dat God bestaat en dat optie 1 waar is. Ik WEET dat optie 1 correct is. Alleen kan ik het niet bewijzen.
edit:
maar goed... * Lordy79 gaat zzlapuh... :Z:Z:Z:Z:Z
Verwijderd
Liefdes relatie tussen twee mensen bestaan uit geven en nemen. Je hebt inderdaad alles over voor elkaar. Is een raltie met God een ideale liefdes relatie omdat Hij je nooit zal bedonderen zoals mensen dat doen?Op dinsdag 08 mei 2001 03:11 schreef Lordy79 het volgende:
Is een liefdesrelatie (van A tot Z) slavernij? Alles over hebben voor de elkaar? Dat is LIEFDE. God heeft de mensen lief en wil dolgraag dat de mensen Hem ook liefhebben.
Maar wat krijg je er nu echt voor terug? Je kan niet samen leuke dingen doen, niet elkaar warm houden in de nacht, niet lekker knuffelen zoals je met een mens kunt doen.
In hoeverre kun je verblind zijn door je liefde voor God dat je het ware leven niet meer ziet? Liefde maakt tenslotte blind, nietwaar?
Bovendien, God zit in je hoofd, mensen kun je mee lachen, kun je ook steun aan hebben.
Stel: God bestaat niet(iets dat ik dus vrijwel zeker durf te stellen), hoe kan je dan Zijn aanwezigheid voelen?
Anywayz, slaap lekker, moet ik ook maar eens gaan doen.
The human race is a virus. It consumes everything on one place and then goes to the next place to consume everything there untill everything is gone.
Ecodan warmtepomp
Inderdaad... God maakt Zijn beloftes altijd waar. Daarbij geeft God ook veel. Hij heeft jou en mij het leven geschonken, Hij heeft geduld met ons, houdt van ons, wil bij ons Zijn.Op dinsdag 08 mei 2001 03:38 schreef MREn het volgende:
Liefdes relatie tussen twee mensen bestaan uit geven en nemen. Je hebt inderdaad alles over voor elkaar. Is een raltie met God een ideale liefdes relatie omdat Hij je nooit zal bedonderen zoals mensen dat doen?
Maar wat krijg je er nu echt voor terug? Je kan niet samen leuke dingen doen, niet elkaar warm houden in de nacht, niet lekker knuffelen zoals je met een mens kunt doen.
Dat kan zeker... Gelukkig maakt Jezus duidelijk dat je als christen middenin de wereld moet staan en geen muurtje om je heen moet bouwen.In hoeverre kun je verblind zijn door je liefde voor God dat je het ware leven niet meer ziet? Liefde maakt tenslotte blind, nietwaar?
Aan God kan ik ook steun hebben. Je kunt het allemaal zelfsuggestie noemen, maar ik voel me daadwerkelijk verlicht als ik oprecht tot God bid over bepaalde problemen/zaken. En ik merk ook dat als ik juist bid, ik ook antwoord krijg.Bovendien, God zit in je hoofd, mensen kun je mee lachen, kun je ook steun aan hebben.
Door bovenstaand verhaal. Voorbeeld, maar dit klinkt echt heel EO-achtig:Stel: God bestaat niet(iets dat ik dus vrijwel zeker durf te stellen), hoe kan je dan Zijn aanwezigheid voelen?
Ik heb gebeden om meer kennis over God te krijgen, een paar maanden geleden. Ik wilde God weer terug, want daarvoor zat ik in een geloofsdipje. Daarbij wilde ik ook graag dat alle twijfels/scepsis die ik had omtrent God opgehelderd hebben.
Vervolgens ben ik ineens aktief op GoT gaan GoTTen en heb door kritische vragen van anderen en vervolgvragen van mijzelf enorm veel meer inzicht gekregen in God en zijn inderdaad al mijn twijfels omtrent het bestaan van God verdreven.
Het is echt zeer duidelijk voor mij dat God er is, wie Hij is en wat Zijn Plan is.
Pessimistisch over het geld dat belangrijker is dan al het andere in de maatschappij. Das balen, zorgt voor een hoop dingen die niet leuk zijn, maar wat doe je eraan? Ik zie er geen oplossing voor (geen realistische althans) dus kan ik er ook niet druk om maken.
Zelfmoord plegen is iets waar ik écht nog nooit over nagedacht heb. Ik zou ook niet weten waarom, die mindere periodes van mij stellen niks voor in vergelijking met de ellende van anderen. Er zijn veel mensen om mij heen die van me houden, ik heb veel vrienden..ergo: ik ben nog niet zo verkeerd
Ik kan natuurlijk niet zien wat er in de toekomst ligt (en als ik het kon zou ik het niet doen) dus wie weet komt er nog een tijd dat ik over zelfmoord denk, maar het lijkt me stug.
En wat is de zin van het leven? In elk geval niet om alleen maar na te denken over dingen die ik toch niet begrijp. Ik leef mijn leven en probeer dat zo goed mogelijk te doen, en mocht er na mijn dood een opperwezen komen vertellen dat ik het verkeerd heb gedaan, zal ik zeggen dat ik de handleiding niet kon begrijpen en daar de consequenties van dragen. Maar dat zie ik in het volgende leven wel weer....press F5 to continue.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Welnee... verstand of diepste gevoelens zijn IK. God is een entiteit die in principe los van mij staat. (net zoals mijn geliefde los van mij staat)Op dinsdag 08 mei 2001 03:57 schreef MREn het volgende:
En als je nu in elk antwoord van jou ''God'' vervangt voor ''verstand'' of ''diepste gevoelens''...hebben we niet gewoon andere woorden voor het zelfde iets?
Verder is mijn verstand feilbaar, mijn gevoelens vals en veranderlijk. Heb ik geen rechtvaardigsheidsgevoel en geen onvoorwaardelijke liefde voor anderen. Tenslotte: ik ben niet almachtig. En dat zijn alleen nog maar ''aardse'' verschillen tussen God en mens.
Verwijderd
God, wat erg voor je, ik begrijp je volkomen.Op maandag 07 mei 2001 23:05 schreef Metalium- het volgende:
en het ergste is nog, dat ik nog steeds via Casema op internet zit
Is er een mooie hoge flat in jouw buurt te vinden of een drukke snelweg misschien?
Ik leef met je mee...
Das toch eenzelfde situatie, eigenlijk ben je dan ook ''dood''... toch?
Je bent ziek, vergeet je soms dat het alleen maar in een stijgende lijn gaat met de wereld op de grote lijn gezien?Op maandag 07 mei 2001 22:35 schreef JT het volgende:
[..]
Er zijn genoeg positieve dingen, maar je kan _niet_ ontkennen dat de mensheid zichzelf naar de klote helpt. En die mensen die gewoon in elkaar worden getimmerd ? Das toch niet meer normaal.....Of het zoveelste bedrijf dat ff een paar ton afval illegaal loost in een rivier of bos, omdat verwerken geld kost ? Waar is de liefde dan en noem je dat dan niet ''de maatschappij is verkankerd door geld'' ?? Sorry, als het een beetje agressief klinkt
In de Middeleeuwen was het een stuuuuk verroter man! En in de 40 jaren ook etc.
Klinkt misschien raar, maar daar hebben we toch nix aan ?Dus alles wat tegen Zijn Eer ingaat, daar verwijdert God zich van.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ooit zal het wel beter gaan met deze wereld hoor, maar dat duurt nog wel ff...
Mijn verhaaltje waarvan ik uitga: wereld vergaat door natuur rampen. deel van de mensheid overleeft ondergronds, worden geholpen door aliens om de aarde te herbouwen, natuur herstelt zich, geld bestaat niet meer, mensen ruilen ervaringen en diensten op een goede manier...
Alleen jah zoals het ernu voorstaat...
Tuurlijk ben ik het er ook niet mee eens... maar ik heb wel hoop dat het ooit beter gaat... En voor mezelf, ik probeer goed te leven en een goed mens te zijn en dingen te leren...
Ik probeer het goed te doen, en zou het liefst de wereld willen veranderen, maarjah wie ben ik:?
De wereld kan ook heel mooi zijn, als je het maar ziet...
En ik ben denk gewoon een positievelingetje, ik heb er totaal geen spijt van dat ik hier ben...
mzzl
dikzak
Ik studeer namelijk Scheikundige Technologie en dan leer je (chemische) fabrieken bouwen. Nu zullen velen van jullie gelijk aan vervuiling denken. Dat was vroeger. In de jaren 60 zijn er smerige fabrieken neergezet. Tegenwoordig moet alles milieuvriendelijk neer worden gezet en zijn de multinationals echt bereid om grote milieuinvesteringen te doen.
Ik zal als ik afgestudeerd ben geconfronteerd worden met oude vieze fabrieken en de opdracht "laat die fabriek op een schone manier werken" of ik krijg de opdracht: "ontwerp een fabriek die dat en dat produceert zonder afvalstroom anders dan water en CO2/N2". En dat kan en dat gebeurt. Misschien heb ik de ideologische drijfveer geformuleerd terwijl ik al studeerde, misschien speelde het onderbewust al een rol.
Volgens mij is de wereld zo rot nog niet t.o.v. vroeger tijden. Iedereen ervaart alle veranderingen als negatief en dat gebeurt al eeuwen. "De jeugd van tegenwoordig", volgens mij lost dat zichzelf wel enigzins op en zal er een nieuw evenwicht gevonden worden in de maatschappij wat op zijn beurt weer omver wordt geduwd door "de jeugd".
Trouwens, veel mensen vinden het nu rotter met de wereld dan 30 jaar terug. Het tegenovergestelde is waar. Toendertijd was men lang niet zo goed geinformeerd als nu. Nu hebben we op 30 kanalen nieuws + een oneindig netwerk met een hoge nieuwsdichtheid en een lage verspreidingdrempel. Smerige praktijken worden vanzelf aan de kaak gesteld en daardoor zal de hoeveelheid smerige praktijken afnemen.
Overigens, ik ben een ras-optimist
Verwijderd
Het moeilijke is goed onderscheid maken tussen belangrijke en onbelangrijke dingen. Als m''n pc in puin ligt voel ik me inderdaad klote, zo niet aggressief, maar dit probleem stelt niets voor. Relativeren: klein probleem, misschien niet voor mij, maar in het algemeen wel, dus niet de moeite waard om pessimistisch te worden over de wereld.
Milieu is ook weer zo wat, goed dat er aan gedacht wordt om het milieu niet steeds verder naar de klote te helpen, maar zoals ik al eerder gezegd heb, vind ik dat er nu wel erg ver doorgeschoten wordt met die milieuaspecten.
Ras-optimisten hebben al net zo''n ''verkeerde'' kijk op het geheel als ras-pessimisten. Ik weet waar ik het mijne van moet denken en welke zaken belangrijk voor me zijn en welke niet. Dan maak ik zelf wel uit of ik me kut voel of niet. Nou kan je zeggen dat ik de laatste tijd alles negatief in zag, maar dat is maar schijn, ik zie (en zag) heel veel dingen positief in, maar dit alles werd overheerst door een ontzettend sterk negatief gevoel, nu heb ik dat negatieve wat minder belangrijk gemaakt (klinkt wazig, ik weet ik) waardoor het positieve over het algemeen is gaan overheersen. Ben dus geen ras-optimist of -pessimist, maar ik tracht in het midden te zitten.
En pessimistisch zijn over de wereld vind ik ook wat overdreven, het gaat beter dan ooit, minder oorlogen. Misschien wel wat hongersnoden, maar die zijn er altijd al geweest. Oorlogen ook, maar ik heb het idee dat die er tegenwoordig minder zijn dan vroeger. Door de zgn. vooruitgang vallen er wel meer doden met één wapen, maar in de tijd van de romeinen stonden ook gewoon twee legers van honderduizend man op elkaar in te hakken, minsters zo barbaars als de hedendaagse moordtechnieken.
Maar, ook zoals ik al eerder zij, denk ik wel dat de mensheid zoals wij die nu kennen uiteindelijk ten onder zal gaan aan zijn eigen technologische vooruitgang.
Verwijderd
Je zie eerder dat je stuen hebt aan God, maar zoals ik het zie (there is no such thing as God), ben je tijdens het bidden gewoon voor je zelf alles goed op een rijtje aan het zetten.Op dinsdag 08 mei 2001 10:35 schreef Lordy79 het volgende:
Welnee... verstand of diepste gevoelens zijn IK. God is een entiteit die in principe los van mij staat. (net zoals mijn geliefde los van mij staat)
Verder is mijn verstand feilbaar, mijn gevoelens vals en veranderlijk. Heb ik geen rechtvaardigsheidsgevoel en geen onvoorwaardelijke liefde voor anderen. Tenslotte: ik ben niet almachtig. En dat zijn alleen nog maar ''aardse'' verschillen tussen God en mens.
En natuurlijk zijn je gevboelens "vals en veranderlijk", daar ben je mens voor. Als je je steeds het zelfde zou voelen, zou dat helemaal een reden zijn om de rest van je leven somber in te gaan zien.
Wat voor beloftes dan? De belofte om er altijd voor je te zijn? Als ik het op mijn manier bekijk, dus dat God eigenlijk je eigen verstand is, dat is het nogal logisch dat Hij er altijd voor je is. In mijn eigen, "wetenschappelijke", benadering, is het voor 100% aan mijn ouders te danken/wijten dat ik nu hier ben en heeft God daar verder niets mee te maken. Zaadcel, eicel, celdeling etc. komt, voor mij, geen God aan te pas. Niettemin toch een zeer interessant proces te noemen.Inderdaad... God maakt Zijn beloftes altijd waar. Daarbij geeft God ook veel. Hij heeft jou en mij het leven geschonken, Hij heeft geduld met ons, houdt van ons, wil bij ons Zijn.
Hoe weet je dat God van je houd? Wederom in mijn eigen situtie: ik hou ook van mezelf; dat is gewoon een eerste vereiste om een leven te hebben.
Uiteraard doe je dat, maar dat zou ik als ik niet-christen was ook doen. Het verschil zit ''m in het antwoord. God geeft antwoord in Zijn Woord en ik weet zeker (oeps.. dat mag ik niet zeggen.. ik denk zeker te weten) dat Gods Geest in contact is met mijn geest.Op dinsdag 08 mei 2001 17:01 schreef MREn het volgende:
Je zie eerder dat je stuen hebt aan God, maar zoals ik het zie (there is no such thing as God), ben je tijdens het bidden gewoon voor je zelf alles goed op een rijtje aan het zetten.
Jij vroeg of mijn verstand+gevoel samen niet hetgene is waar ik God van maak. God is Rechtvaardig en Onveranderlijk. Ik niet. Ik doe dingen die tegen Gods wil ingaan. De normen en waarden die God in Zijn Eeuwigheid heeft gesteld zijn niet MIJN normen en waarden. Was dat maar waar... dat zou een stuk makkelijker zijn, want er zijn best wel een paar dingen die ik zou willen veranderenEn natuurlijk zijn je gevboelens "vals en veranderlijk", daar ben je mens voor. Als je je steeds het zelfde zou voelen, zou dat helemaal een reden zijn om de rest van je leven somber in te gaan zien.
Ja... en dat is denk ik belangrijker dan veel mensen (including christenen) denken. Zonder God is er geen leven en geen liefde meer. Godsverlatenheid is gelijk aan de hel. Dus geen eeuwige verbranding ofzo, maar gewoon liefdeloosheid. Verdriet zoals geen mens het heeft gekend. Alles wat God NIET is. Onrecht, kou, stilte, duisternis.. etc..Wat voor beloftes dan? De belofte om er altijd voor je te zijn?
Ik geloof dat er ook een ziel in een menselijk lichaam geschapen wordt en dat lichaam+ziel samen een mens vormen.Als ik het op mijn manier bekijk, dus dat God eigenlijk je eigen verstand is, dat is het nogal logisch dat Hij er altijd voor je is. In mijn eigen, "wetenschappelijke", benadering, is het voor 100% aan mijn ouders te danken/wijten dat ik nu hier ben en heeft God daar verder niets mee te maken. Zaadcel, eicel, celdeling etc. komt, voor mij, geen God aan te pas. Niettemin toch een zeer interessant proces te noemen.
Ik hou van God omdat Hij de eigenschappen heeft die Hij heeft. Omdat Hij liefdevol is geweest en nog steeds is. Wij schopten tegen God aan en verlieten Hem en Hij kwam toch weer naar ons toe om ons een 2e kans te geven weer naar Hem terug te keren.Hoe weet je dat God van je houd? Wederom in mijn eigen situtie: ik hou ook van mezelf; dat is gewoon een eerste vereiste om een leven te hebben.
Daarbij hou ik ook heel veel van mezelf
soms denk ik ook in
we slopen onze resources, kunnen niet verder kijken dan pak hem beet 5 jaar, slopen het milieu (want IK MOET hardhouten kozijnen)
ik wil ook die vettere wagen van de zaak. maak me helemaal druk om me werk, terwijl dat nergens over gaat, ookal heet dat dan een goede baan te zijn.....
eigenlijk wil ik voor het rode kruis gaan werken, iets doen dat echt telt....maar door de drukte zijn de momenten dat je daar over kan denken en plannen maken zo schaars......
en dan pak je wat op wat weer lol geeft, je gaat sporten, je gaat uit, lekker zuipen en achter de popjes aan....tuurlijk echt wel leuk enzo....maar het gaat nergens over....
vaak op vakantie in je tentje op de berghelling voor het meertje of de zee, ga je denken "Dit wil ik altijd!!" en kom je dr achter dat al die onzin en overdreven communicatie helemaal niet nodig is. wie kent niet dat ''nare'' gevoel van "ik wil niet weg" als je op je laatste dag van de vakantie je spulletje weer in moet pakken???
Het moment van verzadiging gaat mischien nog wel eerder komen dan je zou verwachten.....degene die "stilstand is achteruitgang" heeft uitgevonden zouden ze eigenlijk op moeten hangen, mischien komen we er nog op tijd achter.....dat maken wij niet meer mee, maar kinderen neerzetten op deze wereld hoeft ook niet zo van mij. weer een ziel erbij, er zijn er pas 6 miljard...wanneer is het genoeg?? zoals die lui in Israel leven in de kiboetsj, daar is nog wel wat voor te zeggen,
een half miljoen voor een stapel stenen (huis) is toch helemaal van de pot gerukt??
Zoals jullie zien is het leven een illusie.
Tijdens lessen levensbeschouwing op school hebben we een opdracht gekregen waarbij we konden kiezen tussen een stuk of 8 levensdoelen.
De meest opmerkelijke hiervan zijn deze:
1. Zin is Onzin!!!
2. Zin is de weg naar (alle) kennis!!!
3. Zin is geld (goede baan)
Ad 1:
Een redelijke veronderstelling, want het is niet mogelijk om een zin te ''bewijzen''.
Ad2:
Mijn levens(zin)(doel). Ik sta hierachter, want als je hier niet aan meedoet moet je kiezen voor 1 of 3. 1 wil zeggen dat je junk wordt en niet meer nadenkt. Het is de natuur(instinct) van mensen om te onderzoeken en wat de zin nu eigenlijk is.
Ad"3 :
Onzin!!!! Dit zij de egoisten, de geldwolven de EIKELS van de maatschappij. Zij verkloten het milieu en vinden 60 miljoen doden in ''40-''45 een bijkomstig nadeel van hun doelen. Ze willen de grootste wagen en de lekkerste wijven. Ze neuken ze voor een weekje en dumopen ze daarna weer. Sorry voor mijn taalgebruik. Maar dit is toch ongeveer het type Geldschieter!!!!
Conclusie:
Ikzelf ben een combinatie van 1 en 2.
Je leeft een beetje als een junk. Zuipen, fun. Maar steeds de waarden van het leven waarderen. Iedereen accepteren. Je vriendin met respect behandelen (die heb ik dan wel neit)
Daarnaast je hoofd binnen deze werweld hopuden en studeren op 4VWO (wat zuigt CKV, er is geen grotere ONZIN (!!!HINT!!!)).
En iedere dag ff tweakers tsjekken.
Life is Great, or isn''t it. Als je vader je net weer voor van alles uitscheldt. En je kan hem maar niet overtuigen, en hij kan jouw niet overtuigen.
Je kan de samenleving dus indelen in 2 groepen mensen:
-De egoisten
-De rechtvaardige mensen (geen betere term??)
Maak er wat van!!!!!!!
Maar tis belangrijk vind ik. Stel nou dat helemaal niemand eraan zou denken. Dan is de wereld kapot voordat we het weten.Omdat de meeste mensen lol hebben en LEVEN, en niet tot na 2:15 op een vaag forum over nutteloze zaken zitten na te denken, maar gewoon plezier hebben zonder na te denken.
De enigste zin van het leven was volgens mij vroeger het in evenwicht houden van het milieu. Maar dat is al een paar honderd jaar niet meer zo. En ik leef niet om een naaste lief te hebben. Dit doe ik omdat ik leef en omdat het fijn is.Maar je moet toch toegeven: jouw leven is net zo zinloos als het mijne.
Ik hoop dat m''n kop nou niet word ingeslagen door aale geloveigenIk denk dat het zowel het bestaan als het niet-bestaan van God nooit aangetoont kunnen worden, hoewel het mij (als "wetenschapper"), sterk lijkt dat er een "hogere" kracht bestaat.
Volgens mij is geloof doorgegroeit, en is het nu een normaal iets. Ben ook gelovig geweest, maar nu niet meer en heb gewoon respect voor gelovigen hoor
Waarom dan al deze elende op de wereld ? Oorlogen, ziektes, oude mensen die in elkaar worden gslagen voor een paar tientjes, egoisme enz....Dat is LIEFDE. God heeft de mensen lief en wil dolgraag dat de mensen Hem ook liefhebben.
Zo heb ik God ook een tijdje gezien.Nee, dat is waar. Zie God meer als vaderfiguur. De wijze vader waar je altijd op kunt terugvallen, waar je altijd bij kunt aankloppen. Die kan genieten als jij geniet, die er voor je is als je problemen hebt.
Het feit dat er nix aan te doen is, betekent voor mij niet dat ik het maar moet negeren. Want in mijn omgeving (vrienden, familie) kan ik er WEL wat aan doen.Pessimistisch over het geld dat belangrijker is dan al het andere in de maatschappij. Das balen, zorgt voor een hoop dingen die niet leuk zijn, maar wat doe je eraan? Ik zie er geen oplossing voor (geen realistische althans) dus kan ik er ook niet druk om maken.
Economisch gezien ja. Vroeger was er eer, nu is er achterbaksheid en huichelen. Vroeger ook wel, maar veel minder. En kijk hoe de natuur gesloopt werd. Was in de middeleeuwen ook niet zo. Sorry, maar veel mensen, waaronder jij willen volgens mij niet de negatieve dingen zien. Vroger in de middeleeuwen besteelden ze ook niet oude mensen voor een beetje geld. Of werd er gereld voor een sportclub waarbij doden vielen. Die lijn stijgt nu, maar verdwijnt op de dag dat de mensheid zichzelf vernietigt.Je bent ziek, vergeet je soms dat het alleen maar in een stijgende lijn gaat met de wereld op de grote lijn gezien?
In de Middeleeuwen was het een stuuuuk verroter man! En in de 40 jaren ook etc.
Dit zou heel mooi zijn. Dan kan de mens nog leren van z''n eigen fout doordat een gedeelte overleeft, de natuur komt weer terug en de geldpest is de wereld uit.Mijn verhaaltje waarvan ik uitga: wereld vergaat door natuur rampen. deel van de mensheid overleeft ondergronds, worden geholpen door aliens om de aarde te herbouwen, natuur herstelt zich, geld bestaat niet meer, mensen ruilen ervaringen en diensten op een goede manier...
Moet ik nog zien, want ik heb nog helemaal geen actie van ze gezien.en zijn de multinationals echt bereid om grote milieuinvesteringen te doen.
Das een hele mooie theorie. Het kan en het gebeurt......maar weinig. Want het kost geld. Minder inkomsten = minder succes.Ik zal als ik afgestudeerd ben geconfronteerd worden met oude vieze fabrieken en de opdracht "laat die fabriek op een schone manier werken" of ik krijg de opdracht: "ontwerp een fabriek die dat en dat produceert zonder afvalstroom anders dan water en CO2/N2". En dat kan en dat gebeurt.
Ik ken niemand maar dan ook niemand behalve ikzelf die snoeppapiertjes e.d. in z''n jaszak doet om het niet op de straat te hoeven gooien...moet je is kijken hoe de jeugd vervuilt, das gewoon ziek."De jeugd van tegenwoordig", volgens mij lost dat zichzelf wel enigzins op en zal er een nieuw evenwicht gevonden worden in de maatschappij wat op zijn beurt weer omver wordt geduwd door "de jeugd".
Ik heb het ook niet over 30 jaar terug, maar eeb paar honderd jaar op z''n minstTrouwens, veel mensen vinden het nu rotter met de wereld dan 30 jaar terug. Het tegenovergestelde is waar. Toendertijd was men lang niet zo goed geinformeerd als nu.
Minder, maar toendertijd hadden we het over oorlogen tussen 2 huizen, dus misschien 5000 man. Nu bijvoorbeeld met de 2e wereldoorlog zijn er miljoenen doden gevallen en in de 1e wereld oorlog ook 14 miljoen. En wat te denken van een kernoorlog ?En pessimistisch zijn over de wereld vind ik ook wat overdreven, het gaat beter dan ooit, minder oorlogen.
Duisternis, kou en onrust is er al en geweest (1e en 2e WO)Godsverlatenheid is gelijk aan de hel. Dus geen eeuwige verbranding ofzo, maar gewoon liefdeloosheid. Verdriet zoals geen mens het heeft gekend. Alles wat God NIET is. Onrecht, kou, stilte, duisternis.. etc..
Wat er in miljoenen jaren is aangemaakt redderen wij in een paar honderd jaar op....we slopen onze resources, kunnen niet verder kijken dan pak hem beet 5 jaar, slopen het milieu (want IK MOET hardhouten kozijnen)
Ik probeer het beste van m''n leven te maken. Het leven vind ik wel nuttig, want je hebt ook lol en lol is een belangrijk iets van je bewustzijn.
Ik ga een opstel maken waarom de wereld klote is, en dat komt op me toekomstige site.
Een van mijn motto''s is ook :
Het milieu komt er wel weer bovenop, met onze hulp of zonder ons.
Ecodan warmtepomp
Op dinsdag 08 mei 2001 21:35 schreef JT het volgende:
Maar tis belangrijk vind ik. Stel nou dat helemaal niemand eraan zou denken. Dan is de wereld kapot voordat we het weten.
Tja... het wordt ook soms een beetje overtrokken. Je naaste liefhebben als jezelf. Het is net als in een ultiem goede relatie tussen man en vrouw: je hebt ALLES voor elkaar over en daardoor is je leven ENORM aangenaam.De enigste zin van het leven was volgens mij vroeger het in evenwicht houden van het milieu. Maar dat is al een paar honderd jaar niet meer zo. En ik leef niet om een naaste lief te hebben. Dit doe ik omdat ik leef en omdat het fijn is.
God heeft de mensheid niet geschapen, maar de mensheid heeft God geschapen uit wanhoop en als aanhangpunt.
Je wilt God daar toch niet voor verantwoordelijk stellen? Ik ga mijn voorbeeld maar weer uit de kast halen...Waarom dan al deze elende op de wereld ? Oorlogen, ziektes, oude mensen die in elkaar worden gslagen voor een paar tientjes, egoisme enz....
Ik loop over straat. Ik word aangereden door een auto die veel te hard rijdt en raak invalide. Is het dan niet bijzonder bespottelijk om God daarvoor verantwoordelijk te stellen i.p.v. de bestuurder van de auto? Wat ik wil zeggen is dat de MENS verantwoordelijk is voor de ellende in de wereld en niet God.
Waarom nu niet meer dan?Zo heb ik God ook een tijdje gezien.
Hmm... Vroeger was er ook ''wie heeft de meeste vrouwen'', ''wie heeft het mooiste kasteel'', ''het machtigste leger'', etc. etc. Ook economisch geneuzel.Economisch gezien ja. Vroeger was er eer, nu is er achterbaksheid en huichelen. Vroeger ook wel, maar veel minder.
Het komt in de buurt... Ik ben in Auswitsch geweest.. en de rillingen liepen letterlijk over mijn rug.[Lordy: Defenitie Hel]
Duisternis, kou en onrust is er al en geweest (1e en 2e WO)
Hier ben ik het helemaal mee eensIk probeer het beste van m''n leven te maken. Het leven vind ik wel nuttig, want je hebt ook lol en lol is een belangrijk iets van je bewustzijn.
Maar waarom maakt God zijn bestaan dan niet duidelijk met weet ik wat voor gebeurtenis en waarom vertelt God dan niet aan die man dattie rustig moet rijden ? Waarom zegt God niet tegen iedereen dattie bestaat ? Tis niet zo dat je alleen God kan horen als je erin gelooft....Ik loop over straat. Ik word aangereden door een auto die veel te hard rijdt en raak invalide. Is het dan niet bijzonder bespottelijk om God daarvoor verantwoordelijk te stellen i.p.v. de bestuurder van de auto? Wat ik wil zeggen is dat de MENS verantwoordelijk is voor de ellende in de wereld en niet God.]
Ik heb in God geloofd, maar altijd mijn vraagtekens erbij gezet. Ook gebeden om iets weg te laten gaan dat mijn leven echt verrot maakte, maar nix gebeurt. Gelukkig ben ik er nu doorheen. Toen gaf mijn opa (echt een heel wijs man, sta je van versteld wat die allemaal weet, en ziet zichzelf niet zo) die verklaring van dat de mens God heeft geschapen. Dat vond ik de reden voor het ''bestaan'' van God volgens vele mensen.
Ecodan warmtepomp
1) Het schijnt dat de israelieten ook niet waarachtig geloofden in God na het zien van vele wonderen.Op dinsdag 08 mei 2001 23:17 schreef JT het volgende:
Maar waarom maakt God zijn bestaan dan niet duidelijk met weet ik wat voor gebeurtenis en waarom vertelt God dan niet aan die man dattie rustig moet rijden ?
2) God wil dat we Hem liefhebben ZONDER truukjes. Daarbij zijn Zijn natuurwetten niet gemaakt om ze te doorbreken.
3) Impliciet DWINGT God je om Hem slaafs te volgen i.p.v. Hem lief te hebben. Dat is juist lijnrecht tegenover hoe God de mens gemaakt heeft: vrije wil.
4) Als God die man dwingt om goed te rijden, dan heeft die man ook geen vrije wil.
Tja.. waarom er nix gebeurd is, weet ik niet.. hierbij kom ik toch met de dooddoener ''Gods wegen zijn ondoorgrondelijk''. Wel geloof ik dat als je om iets vraagt met als doel dat Gods eer groot wordt en iets wat niet tegen Gods wil ingaat (dus geen wonderen ''eisen'') dat het gebed altijd verhoord wordt.Ik heb in God geloofd, maar altijd mijn vraagtekens erbij gezet. Ook gebeden om iets weg te laten gaan dat mijn leven echt verrot maakte, maar nix gebeurt.
Opa''s (en oude mensen in het algemeen) vind ik ook erg wijs. Helaas is mijn opa overleden toen ik een jaar of 14 was. Heb jaren weinig aan hem gedacht, maar de laatste maanden weer heel veel.Toen gaf mijn opa (echt een heel wijs man, sta je van versteld wat die allemaal weet, en ziet zichzelf niet zo) die verklaring van dat de mens God heeft geschapen. Dat vond ik de reden voor het ''bestaan'' van God volgens vele mensen.
Toch vind ik het een reaktie van een klein kind dat zijn zin niet krijgt van pappa en pappa dan meteen stom vindt als je God verlaat omdat Hij je gebed niet verhoort.
Ik heb het nooit gehad over dwingen...Op dinsdag 08 mei 2001 23:27 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
3) Impliciet DWINGT God je om Hem slaafs te volgen i.p.v. Hem lief te hebben. Dat is juist lijnrecht tegenover hoe God de mens gemaakt heeft: vrije wil.
4) Als God die man dwingt om goed te rijden, dan heeft die man ook geen vrije wil.
[..]
Opa''s (en oude mensen in het algemeen) vind ik ook erg wijs. Helaas is mijn opa overleden toen ik een jaar of 14 was. Heb jaren weinig aan hem gedacht, maar de laatste maanden weer heel veel.
Toch vind ik het een reaktie van een klein kind dat zijn zin niet krijgt van pappa en pappa dan meteen stom vindt als je God verlaat omdat Hij je gebed niet verhoort.
Enneh, das niet het enigste, maar als God zo machtig is en zo van de mensheid houd, waarom kijkt Hij dan rustig toe zonder wat te doen ? Nog een reden waarom God niet zou bestaan
En ''Gods wegen zijn ondoorgrondelijk'' vind ik, sorry, een bot excuus.
Ecodan warmtepomp
Nochtans impliceert het het wel. De mens heeft moreel besef. Jij weet dat je niet roekeloos moet rijden, ik ook. Toch rijd ik erg vaak VEEL te hard op de snelweg en heb ook wel roekeloos gereden. Nochtans KIES ik er dus voor om te hard te rijden, ondanks dat ik weet dat God van mij vraagt de overheid te gehoorzamen.Op dinsdag 08 mei 2001 23:46 schreef JT het volgende:
Ik heb het nooit gehad over dwingen...
wel het schattigste?Enneh, das niet het enigste
Omdat God de mens heeft geschapen met een eigen WIL. PRecies hetzelfde als hierboven. En God zou de mens niet in Gods waarde laten als Hij bij elke beslissing die een mens neemt die Hem niet bevalt zou ingrijpen. Dan zou je toch geen mens meer hebben met een vrije wil + gevolgen?, maar als God zo machtig is en zo van de mensheid houd, waarom kijkt Hij dan rustig toe zonder wat te doen ? Nog een reden waarom God niet zou bestaan
Klopt.. ik wist ook niet of ik het moest posten. Vergeet niet dat ik je situatie niet ken (doet er ook niet toe). Maar ik vertrouw in voor- en tegenspoed op God en voel me met Hem aan mijn zijde ook onoverwinnelijk.En ''Gods wegen zijn ondoorgrondelijk'' vind ik, sorry, een bot excuus.
Ik heb het niet over elke beslissing die Hem niet bevalt. Voorbeeld :Omdat God de mens heeft geschapen met een eigen WIL. PRecies hetzelfde als hierboven. En God zou de mens niet in Gods waarde laten als Hij bij elke beslissing die een mens neemt die Hem niet bevalt zou ingrijpen. Dan zou je toch geen mens meer hebben met een vrije wil + gevolgen?
Als mijn kind een beslissing neemt waardoor hij/zij dood gaat, dan zal ik hem/haar hoe dan ook tegenhouden.
Maw, God vind z''n eigen normen en waarden belangrijker dan zijn ''kinderen'' (want dat is de mensheid toch voor God) waar Hij zo zielsveel van houd ?
Ecodan warmtepomp
God zit toch echt anders in elkaar. God gaat helemaal tegen zichzelf in.Op dinsdag 08 mei 2001 23:56 schreef JT het volgende:
Als mijn kind een beslissing neemt waardoor hij/zij dood gaat, dan zal ik hem/haar hoe dan ook tegenhouden.
1) Het is een vrij reeele vergelijking als je je kind stelt op 21 jaar of ouder
2) God zal geen beslissing van een mens overrulen. God zou het kind wel ''bepraten'' maar als het kind daarna nog steeds voor die dodelijke beslissing gaat, dan houdt het op. God zal nooit dwingen.
God is Rechtvaardig. Dus alles wat tegen Zijn Eer ingaat, daar verwijdert God zich van. Nochtans zal God er ALLES aan doen om dat weer te herstellen.Maw, God vind z''n eigen normen en waarden belangrijker dan zijn ''kinderen'' (want dat is de mensheid toch voor God) waar Hij zo zielsveel van houd ?
Joh 3:16... want alzo lief had God de wereld........etc.
hoezo niet?Op woensdag 09 mei 2001 00:13 schreef JT het volgende:
[..]
Klinkt misschien raar, maar daar hebben we toch nix aan ?
sorry... ter verduidelijking:
Gods normen en waarden = Gods Eer.
Alles wat strookt met Gods normen en waarden, eert God.
Alles wat er niet mee strookt, is een vernedering voor God.
En God pikt vernederingen niet. Nu niet, nooit niet.
Verwijderd
Hoewel ik het al onzinnig vind om aan te nemen dat God bestaat (dit is je goed ercht overigens), lijkt het me sterk dat je je laat beïnvloeden door iets of iemand die/dat helemaal niet bestaat. Ik weet niet zeker of God bestaat, jij evenmin, hoe kom je er dan bij om te menen Zijn invloed te kunnen voelen? Ik blijf erbij dat dit toch je eigen verstand is.
Nu vraag ik me toch af wat je beter kunt hebben: een leven met God of een leven zonder God. Even er vanuit gaande dat je er volledig in vertrouwd. Misschien dat het je sterkt in tijden dat je het nodig hebt, maar om eerlijk te zijn, wat heb je nu precies aan jouw God? Niet meer of minder dan dat je aan jezelf hebt. Als je niet zeker weet dat God bestaat (hetgeen ik op maak aan je posts), is de kans dus groot dat het toch je eigen verstand is dat jouw leven beïnvloed, net als bij mij.
Nou zijn er natuurlijk verschillende gratadies in de mate van belijdenis, maar zeker die "fanatieke gelovigen" die de Bijbel letterlijk interpreteren ipv alleen de moraal die er van uit gaat, zijn in mijn ogen niet goed bij hun hoofd. Niets tegen gelovigen hoor, laat dat duidelijk zijn, maar wat heb je er aan? Valse steun, valse hoop? Raad die je denkt te krijgen door het bidden zijn toch je eigen gedachten...
Volmondig ja...Op woensdag 09 mei 2001 02:25 schreef MREn het volgende:
Dus voor jouw is God de Goedheid zelve?
Welnee! God is nog steeds in de wereld en Hij is ook aan het werk, dus er is ook nog goedheid in de wereld. Ook dat sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Maar wat is ''goed''? Er zijn denk ik best veel mensen die denken goed te doen maar dat doen voor zichzelf. Het bekende voorbeeld is geld storten op giro XXX. Niet omdat ze het zo sneu vinden dat er een aardbeving heeft plaatsgevonden in land YYY, maar omdat ze hun geweten willen sussen.Al het goede dat jij doet is ingegeven door Hem, maar al het slechte dat jij doet is jouw eigen verantwoordelijk, daar waar jij God definifief laat stikken.
Hoewel ik het al onzinnig vind om aan te nemen dat God bestaat (dit is je goed ercht overigens),
Ik niet... en ik geloof er heilig in dat de mens zonder God ook niet meer in staat is tot iets goeds. En dan bedoel ik ECHT goed. Goed zijn voor vrienden, kennissen en familie is niet moeilijk en doe je mede omdat je een sociaal leven wilt. Echt GOED doen is iets doen voor een ander uit liefde, zonder tegenprestatie. Bijvoorbeeld een kop koffie aanbieden aan een zwerver en een praatje maken....lijkt het me sterk dat je je laat beïnvloeden door iets of iemand die/dat helemaal niet bestaat. Ik weet niet zeker of God bestaat, jij evenmin, hoe kom je er dan bij om te menen Zijn invloed te kunnen voelen? Ik blijf erbij dat dit toch je eigen verstand is.
1. zie boven: zonder God geen goedheid.Nu vraag ik me toch af wat je beter kunt hebben: een leven met God of een leven zonder God. Even er vanuit gaande dat je er volledig in vertrouwd. Misschien dat het je sterkt in tijden dat je het nodig hebt, maar om eerlijk te zijn, wat heb je nu precies aan jouw God?
2. Een onoverwinnelijke Bondgenoot. Ik hoef nergens bang voor te zijn en dat ben ik ook niet. Niet bang voor de dood, niet bang voor ''vreemde'' situaties. Niet bang voor moeilijke gesprekken. Niet bang voor ziektes. Niet bang voor ''slechte'' mensen. etc. etc. Weten dat het Goed zit.
3. Een DOEL in het leven. Dit kun je makkelijk verwerpen, maar wat is een mooier doel dan een gemeenschap van God en mensen die alleen maar GOED willen doen? Wat is er waardevoller dan oprechte hartelijkheid en liefde?
4. God maakt mij tot een GOED mens. Niet dat ik mezelf zo goed vind hoor, maar na mijn dood vernieuwt God mijn lichaam en ziel tot volmaaktheid: dus volledig in staat zijn om GOED te doen. Nooit meer verdriet, angst, haat, pijn en ellende.
Als je niet zeker weet dat God bestaat (hetgeen ik op maak aan je posts), is de kans dus groot dat het toch je eigen verstand is dat jouw leven beïnvloed, net als bij mij.
Ik val binnen die groep ''fanatieke gelovigen'' die niet goed bij hun hoofd is.maar zeker die "fanatieke gelovigen" die de Bijbel letterlijk interpreteren ipv alleen de moraal die er van uit gaat, zijn in mijn ogen niet goed bij hun hoofd.
zie hierboven.Niets tegen gelovigen hoor, laat dat duidelijk zijn, maar wat heb je er aan?
Heb jij een geweten? Vast wel... en dat geweten, zijn dat jouw eigen gedachten? Ik ervaar God als een soort 2e geweten. Niet als ''stemmetje in mijn hoofd'', maar ik heb een onweerstaanbare drang om in de bijbel te lezen om te zien wat God mij te vertellen heeft.Raad die je denkt te krijgen door het bidden zijn toch je eigen gedachten...
Verwijderd
Als men er een goed gevoel bij krijgt is dat hun goed recht, en ze helpen er nog anderen mee ook. Dat dit voor hun menslievendheid inhoud, kan ik ook niets doen, dat is hun leven, zij denken goed te doen, dus ze doen het ook. Misschien denk jij ook wel goed te doen, terwijl anderen daar compleet anders over denken. In deze geef ik je uiteraard gelijk, maar wie bepaald er wat goed en slacht is. Kan dat uberhaupt wel? Voor de één kan iets goed lijken, terwijl het voor een ander iets negatiefs inhoud. Mensen verschillen nu eenmaal, meningen ook. Jouw idee van goed/kwaad zal waarschijnlijk anders zijn dan het idee van iemand anders. Ik vind daareventegen dat er geen goed/kwaad scheidslijn bestaat. Goed/kwaad zijn in mijn ogen meningen die per persoon verschillen, en daar valt verder ook niet over te discussieren.Welnee! God is nog steeds in de wereld en Hij is ook aan het werk, dus er is ook nog goedheid in de wereld. Ook dat sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Maar wat is ''goed''? Er zijn denk ik best veel mensen die denken goed te doen maar dat doen voor zichzelf. Het bekende voorbeeld is geld storten op giro XXX. Niet omdat ze het zo sneu vinden dat er een aardbeving heeft plaatsgevonden in land YYY, maar omdat ze hun geweten willen sussen.
En terecht. Hate me for this, maar van een geloofsfanaticus valt niet te winnen.Hierover discussieer ik ook niet (meer)
Ik ben volledig met mezelf in het reine. Voor mijn gevoel doe ik goed, dus dan is het zo. Er zijn ook mensen die daar volledig anders over denken. Ik heb altijd geprobeerd goed te zijn voor m''n vriendin, zij vond dat blijkbaar niet goed genoeg, en wil niets meerr van me weten. In mijn ogen heb ik goed gedaan, ik haar ogen ben ik een irritant figuur die haar lastig valt (viel inmiddels) met het verleden. Hitler zal ongetwijfeld het idee hebben gehad dat hij goed bezig was door ons te bevrijden van het Joodse geloof, hij dacht goed bezig te zijn, maar velen vonden van niet, dat is zijn goed recht, dat is mijn goed recht, dat is jouw goed recht. Een kop koffie aanbieden aan een zwerver vind ik niet per definitie goed doen. Leuk voor die man, maar het is wel zijn eigen schuld dat hij zwerver is. Nederland is rijk land, waar niemand op straat hoeft te leven. Uitkering is misschien net genoeg om een huis te huren en eten te kopen, maar op straat leven is pertinent niet nodig, dus doe jij wel zo goed hier aan??Ik niet... en ik geloof er heilig in dat de mens zonder God ook niet meer in staat is tot iets goeds. En dan bedoel ik ECHT goed. Goed zijn voor vrienden, kennissen en familie is niet moeilijk en doe je mede omdat je een sociaal leven wilt. Echt GOED doen is iets doen voor een ander uit liefde, zonder tegenprestatie. Bijvoorbeeld een kop koffie aanbieden aan een zwerver en een praatje maken.
1.zonder mens geen goedheid. Goedheid zit in de mens, niet in God.1. zie boven: zonder God geen goedheid.
2. Een onoverwinnelijke Bondgenoot. Ik hoef nergens bang voor te zijn en dat ben ik ook niet. Niet bang voor de dood, niet bang voor ''vreemde'' situaties. Niet bang voor moeilijke gesprekken. Niet bang voor ziektes. Niet bang voor ''slechte'' mensen. etc. etc. Weten dat het Goed zit.
3. Een DOEL in het leven. Dit kun je makkelijk verwerpen, maar wat is een mooier doel dan een gemeenschap van God en mensen die alleen maar GOED willen doen? Wat is er waardevoller dan oprechte hartelijkheid en liefde?
4. God maakt mij tot een GOED mens. Niet dat ik mezelf zo goed vind hoor, maar na mijn dood vernieuwt God mijn lichaam en ziel tot volmaaktheid: dus volledig in staat zijn om GOED te doen. Nooit meer verdriet, angst, haat, pijn en ellende.
2.ik ben ook nergens bang voor, waarom zou ik. Ben niet bijzonder klein om het zo maar even uit te drukken, heb het idee veel aan te kunnen. Waar is jouw God als je in een steegje een mes op je keel krijgt? Waarom zou jij hier beter van af komen dan ik? Ik ben ook zeker niet bang voor de dood, op sommige momenten verlang ik er zelfs naar. Wat heeft het voor zin bang te zijn voor de dood? Iedereen gaat dood. Ik weet niet hoe jij hier over denkt, maar volgens mij is het gewoon over and out nadat je je laatste adem uit hebt geblazen. Help wat mensen met organen van me en stop me onder de grond, geef de nabestaanden een kruis als aandenken, en that''s it. Hoeveel gelovigen vertrouwen er trouwens niet op God dat kun kinderen niet sterven aan polio? Was God echt zo barmhartig tijdens die epidemie vijf jaar geleden? Gelovigen die geloven (al lijkt met me meer hopen) in een leven na de dood, zullen hun vitale organen niet afstaan omdat ze bang zijn verder te moeten leven zonder. Maar geeft God hun dan geen nieuwe organen, geeft God je dan leven ook al heb je geen hart en longen meer? Op die manier ben je ook schijnheilig bezig door wel het voorbeeld van die werver aan te halen, maar verder wel lekker met al je organen onder de grond te gaan omdat je niet vetrouwd op Gods goedheid om jou te laten leven na je dood.
3.niemands leven een doel, ieders leven is nutteloos, was nutteloos en zal altijd nutteloss blivjen.
4.dus op het moment dat ik in God zou gaat geloven zal ik me niet meer ellendig en verdrietig voelen door alles wat mij is aangedaan door een bepaalde persoon die ik haat, maar tegelijkertijd nog steeds ontzetend lief heb? Hoe zou God mij kunnen zeggen wat het beste is in deze situatie? Hoe hoor ik dat, dat blijft toch echt mijn eigen gevoel hoor.
Ging het zoveel beter dan 100 jaar geleden toen iedereen nog gelovig was??Kijk maar eens naar de globale mensheid. De hele wereld... in welk land is het GEEN puinhoop? De VS? Met hun arrogantie en ''ruimteschild'' waarmee ze de supermachten weer op gespannen voet zet? De EU? Onze ''beschaving'' waarin mensen zich onveilig voelen, mensen worden vermoord, verkracht, waarbij weinig moraal meer is. etc. etc. (zie topicstarter) Het midden-oosten? (hoeft geen toelichting) China? (hoeft ook geen toelichting)
Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat er niets mis mee is als je uitgaat van de moraal van het verhaal in de Bijbel, ipv alles letterlijk te geloven. Het gaat om de boodschap die uitgedragen wordt, over de diepere betekenissen, niet over alles wat er omheen is verzonnen om die boodschap aantrekkelijk te verpakken. De meeste dingen in de Bijbel hebben een symbolische betekenis, geen historische.Ik val binnen die groep ''fanatieke gelovigen'' die niet goed bij hun hoofd is.Ik vind dat je pas niet goed bij je hoofd bent als je de bijbel half aanneemt en er alleen maar dingen uithaalt die goed in je straatje passen. Daar
ik op. God
daarop. ''Liever koud dan lauw'' is Gods motto.
Wat is een geweten? Het gevoel achteraf dat je iets verkeerd hebt gedaan? Om nogmaal het probleem met m''n ex aan te kaarten, ik heb een rein geweten, ik weet van binnen dat ik niets misdaan heb, maar blijkbaar is dat toch wel zo anders zou ze me niet zo behandelen. Dus mijn "geweten" voelt zich door niets bezwaard. Bovendien wil ik geen ''tweede stemmetje in mijn hoofd'', ik sta altijd vollidig achter mijn beslissingen. Alleen achteraf wil nog wel eens blijken dat ik toch niet het jusite heb gedaan, op zo''n manier heb ik aan één geweten, dat van me zelf, echt wel genoeg.Heb jij een geweten? Vast wel... en dat geweten, zijn dat jouw eigen gedachten? Ik ervaar God als een soort 2e geweten. Niet als ''stemmetje in mijn hoofd'', maar ik heb een onweerstaanbare drang om in de bijbel te lezen om te zien wat God mij te vertellen heeft.
Zou jou leven nou echt zoveel beter zijn door het op te dragen aan God? Het is niet voor niets mijn leven, niet dat van God. Ik maak al mijn beslissingen op rationele gronden, niet op basis van een boek dat bedoeld is om mensen een boodschap over te brengen ipv letterlijk geïnterptreteerd te worden. Ik heb geen God nodig, ik bepaal zelf wat goed voor me is. Nogmaals: als jij niet zeker weet of God bestaat, heb je er niets aan, en zijn het toch je eigen gedachten, is het toch je eigen verstand, hoe kom je immers aan al die goede daden die je aan een niet-bestaande God teoschrijft??
Ik denk zelfs dat een leven zonder God veel relaxter is omdat je alleen aan je zelf verantwoording af hoeft te leggen en niet ook nog eens aan God. Ik weet zelf donders goed of ik iets verkeerd heb gedaan of niet, daar heb ik geen God voor nodig. Drink, feest, neuk, vrees geen God, doe wat je wilt, later heb je geleefd ipv je ingehouden voor een God die uiteindelijk toch maar een verzinsel blijft van de mensenlijke drang naar een gevoel van (valse) veiligheid en geborgenheid.
Dat vind ik kromme logica.. als ik goed doe door alle moslims te willen doden omdat ik het een bedreiging vind, zou ik ook ''goed doen''?Op woensdag 09 mei 2001 03:33 schreef MREn het volgende:
Dat dit voor hun menslievendheid inhoud, kan ik ook niets doen, dat is hun leven, zij denken goed te doen, dus ze doen het ook.
Volgens mij valt er ook niet over te discussieren maar ik geloof dat God GOED is en dat alles wat tegen Gods eeuwige normen en waarden (=eer) ingaat, KWAAD is. En dat er geen ''grijs gebied'' is. Het lijkt me ook vrij logisch dat er Universele normen en waarden zijn.maar wie bepaald er wat goed en slacht is. Kan dat uberhaupt wel? Voor de één kan iets goed lijken, terwijl het voor een ander iets negatiefs inhoud. Mensen verschillen nu eenmaal, meningen ook. Jouw idee van goed/kwaad zal waarschijnlijk anders zijn dan het idee van iemand anders. Ik vind daareventegen dat er geen goed/kwaad scheidslijn bestaat. Goed/kwaad zijn in mijn ogen meningen die per persoon verschillen, en daar valt verder ook niet over te discussieren.
Niet te winnen en niet te verliezen. Het is een patstelling... *schudt hand met MREn*En terecht. Hate me for this, maar van een geloofsfanaticus valt niet te winnen.
Vind ik niet... vind ik ook niet ''zijn goed recht'', naast het feit dat ik zijn daden/gedachten afkeur. Het gekke is dat veel mensen het hierover wel eens zijn.Hitler zal ongetwijfeld het idee hebben gehad dat hij goed bezig was door ons te bevrijden van het Joodse geloof, hij dacht goed bezig te zijn, maar velen vonden van niet, dat is zijn goed recht
Nou.. als ik niets doe, dan gebeurt er niets en blijft hij zwerver. Als je met zo''n makker praat, kun je misschien begrijpen waarom ie op straat leeft. Niet dat het zijn schuld niet is (dat wil ik in het midden laten) maar je kunt ''m misschien op weg helpen naar een fijner leven.Uitkering is misschien net genoeg om een huis te huren en eten te kopen, maar op straat leven is pertinent niet nodig, dus doe jij wel zo goed hier aan??
Mijn betoog over de mensheid in de wereld geeft wel aan hoe ik daarover denk. Volgens mij zit er geen greintje goedheid in de mens. Niet in politici, niet in het bedrijfsleven, niet in consumenten en niet in zwervers.1.zonder mens geen goedheid. Goedheid zit in de mens, niet in God.
2.ik ben ook nergens bang voor, waarom zou ik. Ben niet bijzonder klein om het zo maar even uit te drukken, heb het idee veel aan te kunnen.
Of ik er hier beter vanaf kom is irrelevant. Als ik een mes op mijn keel krijg, sta ik natuurlijk doodsangsten uit. Maar ik weet dat God dan bij me is en dat God machtiger is dan de makker met het mes. En dat er niets buiten God omgaat.Waar is jouw God als je in een steegje een mes op je keel krijgt? Waarom zou jij hier beter van af komen dan ik?
Ah.. dan moet je hierboven mijn veronderstelde angst van jou voor de dood schrappenWat heeft het voor zin bang te zijn voor de dood? Iedereen gaat dood.
Dat is ook ZIEK. Die lui moeten beseffen dat God Almachtig is. Daar geloven ze immers in. Dan geloven ze ook dat God de inentingen aan de mens gegeven heeft en dat God zelfs bij machte is kinderen aan polio te laten sterven als die kinderen ingeent zijn. Daarbij: als ze niet ingeent mogen worden, mogen ze ook niet naar de dokter. En het argument ''ik wil geen ziekte in mijn kind laten inspuiten'' is echt bull-shit.Hoeveel gelovigen vertrouwen er trouwens niet op God dat kun kinderen niet sterven aan polio? Was God echt zo barmhartig tijdens die epidemie vijf jaar geleden?
Same story als polio...Gelovigen die geloven (al lijkt met me meer hopen) in een leven na de dood, zullen hun vitale organen niet afstaan omdat ze bang zijn verder te moeten leven zonder.
Klopt. Maar ik ben dan ook sterk voor orgaandonatie. Mijn organen rotten anders toch wel weg onder de grond.Op die manier ben je ook schijnheilig bezig door wel het voorbeeld van die werver aan te halen, maar verder wel lekker met al je organen onder de grond te gaan omdat je niet vetrouwd op Gods goedheid om jou te laten leven na je dood.
Iedereen ging toen misschien naar een kerk, maar niet iedereen was toen gelovig. Daarbij ging het mijns inziens wel beter ja... Niet aangaande oorlogen maar wel aangaande de normen en waarden van ''het gewone volk''. Ik ben erg ''pessimistisch over de wereld'' en sluit me daarbij ook bij de draad-starter aan.Ging het zoveel beter dan 100 jaar geleden toen iedereen nog gelovig was??
Dat is jouw mening. En je schopt op die manier wel de pijlers onder het christelijk geloof weg. Weg Jezus (dat was een fictief persoon), weg Heilige Geest (dat was maar een idee om het goede in de mens te Personificeren), weg God (de mens die leeft naar de normen van de bijbel is god).Het gaat om de boodschap die uitgedragen wordt, over de diepere betekenissen, niet over alles wat er omheen is verzonnen om die boodschap aantrekkelijk te verpakken. De meeste dingen in de Bijbel hebben een symbolische betekenis, geen historische.
Bij mij spreekt mijn geweten al als ik ergens mee bezig ben waar ik niet achter sta. Liegen (er is dan eigenlijk geen weg meer terug), Onvriendelijkheid (een breuk tussen mij en een ander mens creeren), etc.Wat is een geweten? Het gevoel achteraf dat je iets verkeerd hebt gedaan?
Ik ken het voorval niet.Om nogmaal het probleem met m''n ex aan te kaarten, ik heb een rein geweten, ik weet van binnen dat ik niets misdaan heb, maar blijkbaar is dat toch wel zo anders zou ze me niet zo behandelen.
Hierin spreek je jezelf tegen. Je staat achter je beslissingen maar komt er later achter dat het geen goede beslissing was...Bovendien wil ik geen ''tweede stemmetje in mijn hoofd'', ik sta altijd vollidig achter mijn beslissingen. Alleen achteraf wil nog wel eens blijken dat ik toch niet het jusite heb gedaan, op zo''n manier heb ik aan één geweten, dat van me zelf, echt wel genoeg.
Ja.Zou jou leven nou echt zoveel beter zijn door het op te dragen aan God?
Het is JOUW leven. Zo heeft God het ook bedoeld. Jij hebt de keuze om Gods normen en waarden over te nemen en daarnaar te leven. Dan doe je pas GOED. (ik leef daar ook niet 100% naar hoor) Verder is het jouw mening/interpretatie dat je het niet lett. moet interpreteren.Het is niet voor niets mijn leven, niet dat van God. Ik maak al mijn beslissingen op rationele gronden, niet op basis van een boek dat bedoeld is om mensen een boodschap over te brengen ipv letterlijk geïnterptreteerd te worden.
hahaha.. sorry... met deze lach, die ik niet ga backspacen want dat vind ik laf, trap ik je misschien op je ziel.Ik heb geen God nodig, ik bepaal zelf wat goed voor me is.
Je bepaalt zelf wat goed voor je is? Kun je dat? En wat is het eind van het liedje: je sterft. Je neemt beslissingen waarvan je achteraf doorhebt dat ze niet goed waren. Je weet niet wat goed en kwaad is.
De mensheid weet zo goed wat het beste is... laat me niet lachen... ik kots op Bush... ik kots op de leider van China. ik kots op Poetin. Ze willen alleen maar Macht, Aanzien en Geld.
Tja.. ik geloof dat God van mij een ander mens maakt en mij vertelt wat GOED en kwaad is. Ik zeg met nadruk niet dat ik GOED handel. Elke dag bega ik zonden.Nogmaals: als jij niet zeker weet of God bestaat, heb je er niets aan, en zijn het toch je eigen gedachten, is het toch je eigen verstand, hoe kom je immers aan al die goede daden die je aan een niet-bestaande God teoschrijft??
Ja, het is wel makkelijk ja... doen wat jezelf goed acht... dat klopt...Ik denk zelfs dat een leven zonder God veel relaxter is omdat je alleen aan je zelf verantwoording af hoeft te leggen en niet ook nog eens aan God.
Ik drink en feest ook en zie er niets verkeerds in. (met mate) Ik ben ook geen maagd meer, maar weet donders goed dat verkeerde omgang met sex bijzonder vervelende gevolgen kan hebben voor 1 of meerdere participanten.Ik weet zelf donders goed of ik iets verkeerd heb gedaan of niet, daar heb ik geen God voor nodig. Drink, feest, neuk, vrees geen God, doe wat je wilt, later heb je geleefd ipv je ingehouden voor een God die uiteindelijk toch maar een verzinsel blijft van de mensenlijke drang naar een gevoel van (valse) veiligheid en geborgenheid.
Verwijderd
Voor jouw gevoel wel ja.Dat vind ik kromme logica.. als ik goed doe door alle moslims te willen doden omdat ik het een bedreiging vind, zou ik ook ''goed doen''?
/me schudt ook Lordy79''s hand.Niet te winnen en niet te verliezen. Het is een patstelling... *schudt hand met MREn*
Natuurlijk was ik bang m''n vriendin kwijt te raken, net als met veel andere dierbare dingen. Ben jij niet bang om ooit het geloof in God kwijt te raken als Hij volgens jou je iets ongelofelijk onrechtvaardigs aandoet?Maar je was wel bang om je vriendin kwijt te raken. Je bent misschien bang voor de dood, bang om oud te worden, bang om invalide te raken, bang om ziek te worden.
Hmm, hier begin ik toch we ernstig te betwijfelen of jij, als ''fanatiekeling'' nog wel een goede kijk op de realiteit hebt, je bent min of meer bevooroordeeld door je idee dat God je er wel doorheen zal helpen, hoewel je nog steeds niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Hij bestaat.Of ik er hier beter vanaf kom is irrelevant. Als ik een mes op mijn keel krijg, sta ik natuurlijk doodsangsten uit. Maar ik weet dat God dan bij me is en dat God machtiger is dan de makker met het mes. En dat er niets buiten God omgaat.
Inderdaad, geloof bindt mensen wel, maar als het er op aan komt is het grote onzin. Ik weet dat ik hier veel mensen mee beledig, maar zonder geloof zou iedereen een veel betere kijk hebben op de wereld. Meteen zouden er een aantal flinke oorlogen/rassenrellen ophouden omdat er niets meer bestaat als geloof en verbondenheid. Dan zal het gaan als met politieke partijen; je voelt je verbonden met je ideeëen, niet met je geloof. Want geeft nou toe, je geloof wordt je toch messtal door je omgeving opgedrongen. bijna 100% van de Christelijken heeft Christelijke ouders, moslims, joden, whatever precies het zelfde. Ok, ik ben misschien wat radicaal bezig, maar zou het niet beter om alle geloven maar af te schaffen. Ik weet, dit is niet van de ene op de andere dag gebeurd, maar verbondenheid door ideologie lijkt me een stuk beter. Jij hebt deze ideeën, omdatdat die er van kinds af aan ''ingestampt'' zijn door je omgeving. Laat alle kinderen toch in volkomen vrijheid, zonder geloof opgroeien, en laat ze hun eigen mening over de dingen ontwikkelen, zoals bij mij het geval is geweest. Lijkt me dat je dan een veel beter en minder bevooroordeeld beeld van de wereld krijgt.Dat is jouw mening. En je schopt op die manier wel de pijlers onder het christelijk geloof weg. Weg Jezus (dat was een fictief persoon), weg Heilige Geest (dat was maar een idee om het goede in de mens te Personificeren), weg God (de mens die leeft naar de normen van de bijbel is god).
Voorval staat ergens aan het begin van deze topic een beetje beschreven, heb er verder geen in zin in om hier over te praten.Ik ken het voorval niet.
[..]
Hierin spreek je jezelf tegen. Je staat achter je beslissingen maar komt er later achter dat het geen goede beslissing was...![]()
Ik spreek mezelf zeker niet tegen, op het moment dat ik een beslissing neem, sta ik hier voor de volle 100% achter, maar dat wil nog niet zeggen dat dit achteraf gezien de juiste beslissing is geweest, hoewel ik dat op het bewuste moment wel voor ogen had.
Natuurlijk weet ik wat goed voor me is. Geld, macht en aanzien natuurlijk. Nah, just kidding, maar niemand weet wat goed en kwaad is, goed/kwaad bestaat niet, tenminste niet als zwart/wit en is strikt persoonlijk. Ik beschouw het Christendom niet als fout, hoewel bepaalde radicalen dat wel doen. Voor mij is het alleen maar een lachertje, stelte niets voor, loze woorden. Het is niets concreets, niets tastbaars, en daarom niet van belang voor mij, misschien dat anderen er hoop en vertrouwen uit kunnen putten, maar voor mij is het klinkklare onzin.hahaha.. sorry... met deze lach, die ik niet ga backspacen want dat vind ik laf, trap ik je misschien op je ziel.
Je bepaalt zelf wat goed voor je is? Kun je dat? En wat is het eind van het liedje: je sterft. Je neemt beslissingen waarvan je achteraf doorhebt dat ze niet goed waren. Je weet niet wat goed en kwaad is.
Het is geen theorie, het is wat er nu gebeurt. Multinationals krijgen steeds meer door dat de toekomst voor het bedrijf gekoppeld is aan strenge milieueisen. Als binnen afzienbare tijd de eisen veel strenger worden en de oude installaties moeten sluiten moeten ze toch ergens van leven...
Ik zal als ik afgestudeerd ben geconfronteerd worden met oude vieze fabrieken en de opdracht "laat die fabriek op een schone manier werken" of ik krijg de opdracht: "ontwerp een fabriek die dat en dat produceert zonder afvalstroom anders dan water en CO2/N2". En dat kan en dat gebeurt.
..
Das een hele mooie theorie. Het kan en het gebeurt......maar weinig. Want het kost geld. Minder inkomsten = minder succes.
Bedrijven zijn ook afhankelijk van de opinie van het publiek en van de overheid. Mooi voorbeeld is Shell Pernis die een installatie heeft staan die van de allerzwaarste aardoliefractie (hele hoge C/H verhouding) aardgas en CO2 weet te maken (aardgas: hele lage C/H verhouding). Die CO2 gaat pffp de lucht in.
20 kilometer verderop staan de tuinders in het Westland aardgas te verstoken om hun plantjes beter te laten groeien. Nu is Shell met een voorstel gekomen om samen met de NAM de tuinders van die CO2 te voorzien. Dit kost Shell een enorme bak geld aan aanpassingen en levert ze op: minder CO2 uitstoot en een postieve indruk van het publiek.
Verwijderd
Hmmja, naar maar waar!Op maandag 07 mei 2001 22:53 schreef MREn het volgende:
[knip]
Ben zelf de afgelopen drie maanden ontzettend slecht behandeld door m''n (ex)vriendin, ik weet nog steeds niet waarom, maar blijkbaar heb ik het ergens aan verdiend dat ik na een raltie van 1,5 jaar niets meer met haar te maken mag hebben. Je gaat ja dan toch afvragen wat je in Godsnaam verkeerd hebt gedaan, want ik zou zo niets weten. Daarom denk ik ook dat zelfmoord toen meer een statement zou zijn geweest van "kijk nou wat je me aan hebt gedaan" of tegen de rest van de kenissen "kijk eens hoe zielig ik ben". Vandaar dat ik toch meestal een instelling heb van "zelfmoord is voor mietjes, laffe uitweg, face life en overwin je problemen", maar ik kan me best voorstellen dat sommigen dat niet hun hele leve op kunnen brengen.
Vriend van me had plmin 6 jaar relatie met zijn vriendin. Toen ging het dus bergafwaarts en zij ging liegen enzo, op een gegeven moment ook vreemdgaan erbij.
(schijnen vrouwen nogal es te doen, om te checken of het voor hun gevoel ook echt over is)
En toen ging het dus officieel ''uit'', en wilde zij hem niet meer zien. To-taal geen contacts meer enzo. Weg van de minste weerstand....}:O
Moet er ook bijzeggen dat de situatie nogal zwaar was (beide ouders v die vriend van me verloren gegaan aan kanker, en nog wat ''andere dingen'';().
Weet wel dat hij evenzeer haar steun en toeverlaat was als zij voor hem.
Maarja... op=op!
Alleen lullig dat ze nog mee is gegaan op die vakantie naar Turkije...die hij betaalde...en die compleet deprimerend was.
Zij was nogal gestressed enzo. De bitch.
Dat geld voor mij ook. Ik had voor iets engs gebeden dat het weg ging, maar dat ging het niet. En God weet wat goed is. Dan moet Hij die corrigeren. En dan niet zeggen van ''dan heeft de mens geen eigen wil meer'', want dat zou ook betekenen dat jij je kind niet mag straffen voor iets wat nit mag. Want dan pak je hem ook ''z''n eigen wil'' af.2. Een onoverwinnelijke Bondgenoot. Ik hoef nergens bang voor te zijn en dat ben ik ook niet. Niet bang voor de dood, niet bang voor ''vreemde'' situaties. Niet bang voor moeilijke gesprekken. Niet bang voor ziektes. Niet bang voor ''slechte'' mensen. etc. etc. Weten dat het Goed zit.
Wat doet God er dan tegen ? Want als je iets niet pikt, dan onderneem je tegenactie...hoezo niet?
sorry... ter verduidelijking:
Gods normen en waarden = Gods Eer.
Alles wat strookt met Gods normen en waarden, eert God.
Alles wat er niet mee strookt, is een vernedering voor God.
En God pikt vernederingen niet. Nu niet, nooit niet.
Maw, ik ben niet degene die goed doet, maar God ? Dank U...NOT. Ik ben vanuit mezelf ook tot goed in staat. En als de mens niet meer tot iets goeds in staat is zonder God, dan doet God toch iets met de mensen dat zewel tot goed in staat zijn ? Dan spreek je jezelf tegen, want God wil niet de mens besturen. En als je dan zegt dat de mensen niet zonder God willen vanwege bovenstaande reden, dan moet je het maar is aan iemand vragen wanneer God er niet zou zijn.Ik niet... en ik geloof er heilig in dat de mens zonder God ook niet meer in staat is tot iets goeds. En dan bedoel ik ECHT goed. Goed zijn voor vrienden, kennissen en familie is niet moeilijk en doe je mede omdat je een sociaal leven wilt. Echt GOED doen is iets doen voor een ander uit liefde, zonder tegenprestatie. Bijvoorbeeld een kop koffie aanbieden aan een zwerver en een praatje maken.
Dat is wel degelijk relevant....want oo wat heb je veel aan God als je strot word doorgesneden. Ik ga dan niet gelukkig dood met de gedacht dat God machtiger is.Of ik er hier beter vanaf kom is irrelevant. Als ik een mes op mijn keel krijg, sta ik natuurlijk doodsangsten uit. Maar ik weet dat God dan bij me is en dat God machtiger is dan de makker met het mes. En dat er niets buiten God omgaat.
Zijn we het toch nog ergens ove eensIk ben erg ''pessimistisch over de wereld'' en sluit me daarbij ook bij de draad-starter aan.
Voorbeeld : je denkt dat medicijn A beter is tegen ziekte X dan medicijn B. Als je het dan toedient en B blijkt toch beter te zijn en het kind word zieker, dan kan ik eerst achter m''n beslissing staan omdat ik denk dat het kind beter word, maar als dan blijkt dat het kind zieker word, dan krijg ik last van me geweten.Hierin spreek je jezelf tegen. Je staat achter je beslissingen maar komt er later achter dat het geen goede beslissing was...
Je zegt ja, maar dan doe je dus Gods wil en niet je eigen wil. Dan laat God je dus niet gaan, en jij zei dat Hij dat wel doet en wil...Zou jou leven nou echt zoveel beter zijn door het op te dragen aan God?
En waarom God dan wel ? En ga niet zo stom lachen, want ik lach jou ook niet uit omdat je je leven opdraagt aan God. Daar is ook geen reden voor. En ook jij neemt beslissingen die achteraf verkeerd waren, anders biecht je niet.hahaha.. sorry... met deze lach, die ik niet ga backspacen want dat vind ik laf, trap ik je misschien op je ziel.
Dat doe jij ook. Jij doet het alleen volgens de normen van God en wij volgens de normen van onze opvoeding.Ja, het is wel makkelijk ja... doen wat jezelf goed acht... dat klopt...
En die debiel bush dan ? En dat is misschien wel 1 land, maar ook een heel groot land.Multinationals krijgen steeds meer door dat de toekomst voor het bedrijf gekoppeld is aan strenge milieueisen.
Ecodan warmtepomp
Ecodan warmtepomp
Ach.. dit vind ik onredelijk. Volgens mij moet er wel een Univserseel Geldende Moraal (UGM) bestaan.Op woensdag 09 mei 2001 04:45 schreef MREn het volgende:
Voor jouw gevoel wel ja.
Ik ben er zo niet-bang voor dat ik stel dat als ik mijn geloof kwijtraak, ik mezelf ophang, omdat het leven zonder God zinloos/ijdel is. (dit heb ik eerder toegelicht)Ben jij niet bang om ooit het geloof in God kwijt te raken als Hij volgens jou je iets ongelofelijk onrechtvaardigs aandoet?
Zie het voorbeeld met de UFO. Ik zie een UFO. UFO vliegt weg. Dan bestaan er UFO''s zonder dat ik ze kan bewijzen.je bent min of meer bevooroordeeld door je idee dat God je er wel doorheen zal helpen, hoewel je nog steeds niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Hij bestaat.
Ik ben er heilig van overtuigd, weet zeker(!) dat God bestaat. Je moet daarover geen onzekerheid in mijn mond leggen.
1) hiermee impliceer je dat ik een veel betere kijk op de wereld zou hebben.maar zonder geloof zou iedereen een veel betere kijk hebben op de wereld.
2) wat is ''een goede kijk hebben op de wereld''? Er is volgens jou toch geen UGM?
3) tjonge, wat heeft de ''moderne'' zelfstandige mens een goede kijk op de wereld...
Verbondenheid bestaat ook door vaderlandsliefde. En ben je echt zo naief dat je denkt dat de oorlogen in het Midden-Oosten ophouden als ze het jodendom en moslim-geloof afschaffen?Meteen zouden er een aantal flinke oorlogen/rassenrellen ophouden omdat er niets meer bestaat als geloof en verbondenheid.
Ik ben christelijk opgevoed, maar niet beschermd met een dikke betonnen muur om me heen. Het motto was: (/is, want opvoeding houdt niet op bij 22 denk ik) Onderzoek alles, maar behoud het GOEDE! Mocht ik ooit kinderen krijgen, zal dat ook zeker mijn motto zijn.Want geeft nou toe, je geloof wordt je toch messtal door je omgeving opgedrongen. bijna 100% van de Christelijken heeft Christelijke ouders
Ook dit impliceert dat ik geen eigen mening heb. Je kunt op verschillende manieren met het christelijke geloof in de opvoeding omgaan. Ik weet ook wel dat er kinderen worden opgevoed waarbij er een enorme angst voor God wordt ingeramd. En dat vind ik een belediging van God.en laat ze hun eigen mening over de dingen ontwikkelen, zoals bij mij het geval is geweest.
Dus er is sprake van verkeerde beslissingen. Er zijn dan ongetwijfeld ook beslissingen waarvan jij achteraf NIET inziet dat ze verkeerd zijn. Kortom: je bent niet in staat goede beslissingen te nemen. Om dan nog maar niet te spreken over dat je (sorry dat ik het zo persoonlijk in het vat giet) niet in staat bent om aan te merken wat GOED is.op het moment dat ik een beslissing neem, sta ik hier voor de volle 100% achter, maar dat wil nog niet zeggen dat dit achteraf gezien de juiste beslissing is geweest, hoewel ik dat op het bewuste moment wel voor ogen had.
Daar geloof ik dus niet in. Volgens mij moet een een UGM zijn.maar niemand weet wat goed en kwaad is, goed/kwaad bestaat niet, tenminste niet als zwart/wit en is strikt persoonlijk.
Je kunt je iig niet meer verdedigen met de woorden:"Waar was U dan? Hoezo, God? Ik wist niet dat U bestaat, dus ik kon niet voor U kiezen."Voor mij is het alleen maar een lachertje, stelt niets voor, loze woorden. Het is niets concreets, niets tastbaars, en daarom niet van belang voor mij, misschien dat anderen er hoop en vertrouwen uit kunnen putten, maar voor mij is het klinkklare onzin.
Een menselijk kind t.o.v. zijn ouders heeft minder moreel besef dan een volwassen mens t.o.v. God. Dus die vergelijking loopt mank.Op woensdag 09 mei 2001 15:47 schreef JT het volgende:
En dan niet zeggen van ''dan heeft de mens geen eigen wil meer'', want dat zou ook betekenen dat jij je kind niet mag straffen voor iets wat nit mag. Want dan pak je hem ook ''z''n eigen wil'' af.
Overigens: als je kind van 16 allerlei dingen doet/denkt waar je het niet mee eens bent, dan laat je je kind ook in zijn/haar waarde en ga je ''t er niet uit rammen. Je kunt er dan hooguit over praten en dat is ook iets wat God doet. Hoe God praat? De bijbel heet niet voor niets Gods Woord.
God verwijdert Zich van de mensheid. De gevolgen van de zonde zijn duidelijk. Dood, ziekte, haat, ellende... etc.Wat doet God er dan tegen ? Want als je iets niet pikt, dan onderneem je tegenactie...
God geeft gelukkig de mens een 2e kans om terug te keren naar Hem. Niet dat Hij het door de vingers ziet (dat zou tegen Zijn Rechtvaardigheid ingaan) maar Hij heeft een slim Plan bedacht om het weer goed te maken tussen Hem en de mens.
Welnee, het een sluit het ander niet uit. Dat heb ik al eerder gepost.Maw, ik ben niet degene die goed doet, maar God ?
God verandert de mens door Zijn Geest. Je wordt een ander mens als je waar gelooft in God. Je krijgt inzicht in het GOEDE (en dan bedoel ik dus niet ''goedheid'' zodat je zelf een ''goed'' gevoel krijgt) en probeert ook GOED te doen.
Zie hierboven. God geeft de mens een 2e kans en als die verworpen wordt... tja.. ik weet niet wat er dan gebeurt. Misschien toch eeuwige verwijdering van God? Misschien een 3e kans?Dan spreek je jezelf tegen, want God wil niet de mens besturen.
Kun je dit in iets andere woorden herhalen? Ik vat ''m niet.En als je dan zegt dat de mensen niet zonder God willen vanwege bovenstaande reden, dan moet je het maar is aan iemand vragen wanneer God er niet zou zijn.
Ach, dan is mijn aardse leven voorbij en ben ik dus verlost van alle pijn en moeite etc. En als God PER SE Wil dat ik blijf leven dan zal Hij er wel voor zorgen dat het met een sisser afloopt. Ik leg mijn leven in Gods handen.Dat is wel degelijk relevant....want oo wat heb je veel aan God als je strot word doorgesneden. Ik ga dan niet gelukkig dood met de gedacht dat God machtiger is.
Jep, moet ik toegeven.Voorbeeld : je denkt dat medicijn A beter is tegen ziekte X dan medicijn B. Als je het dan toedient en B blijkt toch beter te zijn en het kind word zieker, dan kan ik eerst achter m''n beslissing staan omdat ik denk dat het kind beter word, maar als dan blijkt dat het kind zieker word, dan krijg ik last van me geweten.
Ik zeg JA. En dat is MIJN keuze, net zoals jij (neem ik aan) NEE zegt. Jij kiest niet voor (dus tegen) God en zult daarvan de gevolgen moeten dragen: een leven zonder God.Je zegt ja, maar dan doe je dus Gods wil en niet je eigen wil. Dan laat God je dus niet gaan, en jij zei dat Hij dat wel doet en wil...
Omdat God GOD is. Eeuwig en een bron van al het goede.En waarom God dan wel ?
Ik had me al veronschuldigd, maar ik wilde niet backspacen omdat ik dan mijn eigen gedachten zit te verdoezelen. Ik ga er van uit dat degene met wie ik discussieer respect hebben en ik respecteer anderen ook. Alleen dit vond ik... tja... lachwekkend...En ga niet zo stom lachen, want ik lach jou ook niet uit omdat je je leven opdraagt aan God.
Tuurlijk maak(te) ik beslissingen die fout waren. Overigens biecht ik niet (ik geloof niet zo in biechten), maar leg alles voor aan God. (dat zou je ook opbiechten kunnen noemen trouwens)Daar is ook geen reden voor. En ook jij neemt beslissingen die achteraf verkeerd waren, anders biecht je niet.
Alleen, omdat God Eeuwig is en een Bron van al het Goede, zijn Gods normen UGN (Universeel Geldende Normen) en die van mensen niet.Dat doe jij ook. Jij doet het alleen volgens de normen van God en wij volgens de normen van onze opvoeding.
En die debiel bush dan ? En dat is misschien wel 1 land, maar ook een heel groot land.
Verwijderd
Een simpel voorbeeldje: Ik sta op een kruising, ik kan links of ik kan rechts, ik denk wat korter is, logisch redeneren, het beste voor mij kiezen. Als ik dan vervolgens thuis op de kaart kijk, zie ik dat ik de verkeerde beslissing heb gemaakt, echter wel op rationele gronden (ik was in de veronderstelling dat ik de beste route heb genomen), dus niet wil absoluut niet zeggen dat ik niet goed kan doen, of dat ik niet zou weten wat goed is.
Ik leef ook zonder God, ben niet gedoopt en ik moet er niets van hebben. Ik vind het eerbiedwaardig dat er in deze tijd nog steeds mensen zijn die in deze, nooit bewezen, "flauwekul" geloven. Natuurlijk zal het je helpen, daar twijfel ik niet aan, maar je zal me er toch nooit van kunnen overtuigen dat jouw God iets anders is dan je eigen gedachten. Zo zal het ook voor mij ondoenlijk te zijn om jou te overtuigen van mijn gelijk (in mijn optiek uiteraard). Waarom zou een leven zonder God voor jou geen zin meer hebben? Lijkt me een beetje vreemd, er leven zo veel mensen zonde God, onderwie ik, en ik kan toch niet zeggen dat ik een "slechter" leven zou hebben dan iemand die God naast zich heeft. Waarom zou je niet meer willen leven als een keer -puur hypothetisch- aangetoond wordt dat God helemaal niet bestaat? Dat betekend toch dat die God van jouw gedachten toch je eigen gedachten zijn geweest, dus waarom zou je zelfmoord willen plegen?Ik ben er zo niet-bang voor dat ik stel dat als ik mijn geloof kwijtraak, ik mezelf ophang, omdat het leven zonder God zinloos/ijdel is. (dit heb ik eerder toegelicht)
Ik zal niet zeggen dat het dan van de ene op de andere dag voorbij is, maar als dat gloff op den duur uitsterft, of er nooit geweest zou zijn, dan zouden er inderdaad in sommige delen van de wereld geen oorlog zijn zijn geweest. Tweede Wereld Oorlog incluis. Nee, toch niet helemaal waar, maar dan zouden er geen dingen als Jodenvervolgingen kunnen zijn geweest opdat er gewoon geen Joden zouden bestaan, evenals geen Christenen, Moslims of wat dan ook.Verbondenheid bestaat ook door vaderlandsliefde. En ben je echt zo naief dat je denkt dat de oorlogen in het Midden-Oosten ophouden als ze het jodendom en moslim-geloof afschaffen?
Hier gaan veel mensen over vallen: maar een aarde zonder religie zal uitgaan van de mens die je bent, de gedachtes die je uitspreid en niet van het geloof dat je aanhangt.
Nee, maar wat jij goed vindt, kan iemand anders misschien wel eens niet-goed vinden. Wat is dan objectief GOED? Maar goed.. jij gelooft niet dat dat bestaat.Op woensdag 09 mei 2001 17:54 schreef MREn het volgende:
Als ik op dit moment een beslissing neem die voor mij het beste lijkt, en het achteracf blijft dat dit toch niet het geval is geweest, hoeft absoluut niet te betekenen dat ik niet goed kan doen, of niet zo weten wat goed doen is.
Ik kan je, ik zou bijna zeggen: helaas, niet dwingen om de bijbel te lezen en tot God te bidden om wijsheid hieromtrent. Als iemand gelooft dat God er is en bidt om kennismaking met God, dan komt die er. Pas dan raakt iemand overtuigd. Ik pretendeer ook niet dat ik iemand kan ''bekeren''.Natuurlijk zal het je helpen, daar twijfel ik niet aan, maar je zal me er toch nooit van kunnen overtuigen dat jouw God iets anders is dan je eigen gedachten.
Klopt.. maar nu haal je 2 begrippen door elkaar.Waarom zou een leven zonder God voor jou geen zin meer hebben? Lijkt me een beetje vreemd, er leven zo veel mensen zonde God, onderwie ik, en ik kan toch niet zeggen dat ik een "slechter" leven zou hebben dan iemand die God naast zich heeft.
Ik stel dat een leven zonder God tweeerlei zinloos is:
1) Als God niet bestaat geldt: dood=dood. dan zijn alle levens zinloos.
2) Als God wel bestaat geldt: een leven zonder God is zinloos.
Zie 1)Waarom zou je niet meer willen leven als een keer -puur hypothetisch- aangetoond wordt dat God helemaal niet bestaat?
Alle levens zijn zinloos. De ellende en pijn op aarde weegt mijns inziens niet op tegen de leuke dingen.
maar als dat gloff op den duur uitsterft, of er nooit geweest zou zijn, dan zouden er inderdaad in sommige delen van de wereld geen oorlog zijn zijn geweest.
Verwijderd
Ik was al eerder tot de coclusie gekomen dat elk leven in weze zinloos is. Het mijne, zo ook het jouwe.Klopt.. maar nu haal je 2 begrippen door elkaar.
Ik stel dat een leven zonder God tweeerlei zinloos is:
1) Als God niet bestaat geldt: dood=dood. dan zijn alle levens zinloos.
2) Als God wel bestaat geldt: een leven zonder God is zinloos.
Ja, ik zeg ik ook niet dat er geen oorlogen meer zouden zijn, maar driekwart van de huidige conflicten heeft een religieuze oorsprong. Indonesië bijvoorbeeld.vind je dit echt verdedigbaar? Ik geloof ook niet dat het in het mid. oosten om religie gaat, maar dat het een middel is. Het gaat in het mid. oosten om MACHT, BEZIT (land), AANZIEN.
Nee, want er is ook nog een optie 3:Op woensdag 09 mei 2001 19:35 schreef MREn het volgende:
Ik was al eerder tot de coclusie gekomen dat elk leven in weze zinloos is. Het mijne, zo ook het jouwe.
3) God bestaat: je gelooft in God en volgt Hem en krijgt het eeuwige leven. De pijn en het lijden op aarde weegt nog voor geen klein deeltje op tegen de Heerlijkheid op de nieuwe aarde.
Ik denk dat nog geen EEN-kwart van de oorlogen in de wereld zou stoppen als religie niet meer zou bestaan.Ja, ik zeg ik ook niet dat er geen oorlogen meer zouden zijn, maar driekwart van de huidige conflicten heeft een religieuze oorsprong. Indonesië bijvoorbeeld.
Verwijderd
Om eerlijk te zijn; ik moet er niet aan denken om het eeuwige leven te hebben, gatver wat zal je je dan kapot gaan vervelen. Hoewel het natuurlijk als het moment daar is te vroeg zal lijken, zal het me toch wel een gevoel van genoegdoening als ik "klaar" ben, en vredig weg kan rotten.Op woensdag 09 mei 2001 19:38 schreef Lordy79 het volgende:
Nee, want er is ook nog een optie 3:
3) God bestaat: je gelooft in God en volgt Hem en krijgt het eeuwige leven. De pijn en het lijden op aarde weegt nog voor geen klein deeltje op tegen de Heerlijkheid op de nieuwe aarde.
read!Op woensdag 09 mei 2001 19:42 schreef MREn het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn; ik moet er niet aan denken om het eeuwige leven te hebben, gatver wat zal je je dan kapot gaan vervelen. Hoewel het natuurlijk als het moment daar is te vroeg zal lijken, zal het me toch wel een gevoel van genoegdoening als ik "klaar" ben, en vredig weg kan rotten.
De pijn en het lijden op aarde weegt nog voor geen klein deeltje op tegen de Heerlijkheid op de nieuwe aarde.
Daarbij.. Eeuwigheid is een begrip dat wij niet kennen. Het is gewoon tijdloos, zonder einde.
Iedereen kent de uitdrukking:"kwam er aan dit moment maar nooit een einde"
Dat moment, maar dan nog oneindig uitvergroot, is HOE het eeuwige leven zal zijn, maar dan ook echt zonder einde.
Dat is tenminste het enige (beperkte) idee wat ik heb van het hiernamaals.
Fijn dat de goeie de pineut worden van de slechte....laten we de wereld maar is verneuken omdat er een paar man verkeerd bezig zijn....die paar andere mensen die daarbij leed ondervinden boeit niet...leuke instelling van God ALS Hij zo zou denken. Want als Hij bestaat geloof ik dat niet.God verwijdert Zich van de mensheid. De gevolgen van de zonde zijn duidelijk. Dood, ziekte, haat, ellende... etc.
Laat maar....erg moeilijk uit te leggen.Kun je dit in iets andere woorden herhalen? Ik vat ''m niet.
Als jij af wil van alle pijn en ellende, waarom pleeg je dan geen zelfmoord ? Dan ben je er toch vanaf ? Of is er toch een vorm van onzekerheid van wat hierna zou moeten komen....Ach, dan is mijn aardse leven voorbij en ben ik dus verlost van alle pijn en moeite etc. En als God PER SE Wil dat ik blijf leven dan zal Hij er wel voor zorgen dat het met een sisser afloopt. Ik leg mijn leven in Gods handen.
Want....Omdat God GOD is. Eeuwig en een bron van al het goede.
tja, dit houd dan op, want dit is een reden alleen voor gelovigen.Alleen, omdat God Eeuwig is en een Bron van al het Goede, zijn Gods normen UGN (Universeel Geldende Normen) en die van mensen niet.
Dat betekent dat jij afhankelijk bent an God en dus naar God leeft en niet onder je eigen beslissingen.Ik ben er zo niet-bang voor dat ik stel dat als ik mijn geloof kwijtraak, ik mezelf ophang, omdat het leven zonder God zinloos/ijdel is. (dit heb ik eerder toegelicht)
Ecodan warmtepomp
Het lullige en deprimerende is dat er geen GOEIEN zijn...Op woensdag 09 mei 2001 21:52 schreef JT het volgende:
Fijn dat de goeie de pineut worden van de slechte....
Het makkelijkste zou zelfmoord zijn ja. Maar God eist van elke gelovige dat hij zijn Woord verkondigt in de wereld en een voorbeeld is hoe een christen moet leven. Dat eerste vind ik niet zo moeilijk, maar dat laatste valt me wel vrij zwaar.Als jij af wil van alle pijn en ellende, waarom pleeg je dan geen zelfmoord ? Dan ben je er toch vanaf ? Of is er toch een vorm van onzekerheid van wat hierna zou moeten komen....
Daarnaast beslist God over leven en dood en niet de mens.
Want....
Al mijn uitspraken over en omtrent God komen uit de bijbel. Daar is mijn hele verhaal op gefundeerd. Als we het over de gezaghebbende eigenschap van de bijbel gaan hebben, verwijs ik je naar mijn signature.tja, dit houd dan op, want dit is een reden alleen voor gelovigen.
Ik ben DONDERS afhankelijk van God. Jij ook (naar mijn mening). Net zoals jij en ik afhankelijk zijn van water, zonlicht en zuurstof. Dat houdt niet in dat ik PER SE naar zuurstof, etc. moet leven.Dat betekent dat jij afhankelijk bent aan God en dus naar God leeft en niet onder je eigen beslissingen.
Dus iedereen is slecht ? Dat betekent dat niemand zich naar Gods normen en waarden gedraagt dus zou de hele wereld naar de klote moeten. Leuk om een wereld te scheppen met alleen maar slechte mensen...Het lullige en deprimerende is dat er geen GOEIEN zijn...
Hoe kan ik afhankelijk zijn van God als ik niet in Hem geloof ? Dus als Hij voor mij niet bestaat ? Ik heb nooit ook maar 1 ding van God vernomen, ook geen antwoord op m''n gebeden. Wat doet God dan met mij dat ik afhanelijk van Hem ben ?Ik ben DONDERS afhankelijk van God. Jij ook (naar mijn mening). Net zoals jij en ik afhankelijk zijn van water, zonlicht en zuurstof. Dat houdt niet in dat ik PER SE naar zuurstof, etc. moet leven.
Ecodan warmtepomp
Als er geen goeien zijn lijkt me dat een logische gevolgtrekkingOp woensdag 09 mei 2001 22:25 schreef JT het volgende:
Dus iedereen is slecht ?
Klopt... gelukkig geeft God ons een 2e kans om ons te bekeren tot Jezus en dus weer GOEDE daden te kunnen verrichten en op den duur weer GOED gemaakt worden door God.Dat betekent dat niemand zich naar Gods normen en waarden gedraagt dus zou de hele wereld naar de klote moeten. Leuk om een wereld te scheppen met alleen maar slechte mensen...
Als God zich nu zou terugtrekken zou je ter plekke doodvallen. Als een vis op het droge...Hoe kan ik afhankelijk zijn van God als ik niet in Hem geloof ?
Nee? Nog nooit iets over de bijbel gehoord?Ik heb nooit ook maar 1 ding van God vernomen
Hij laat je leven en geeft je tijd om een keuze te maken. En je bent dus afhankelijk van Hem in die zin dat je de ''bron van het goede'' kwijt bent, en de Liefde, en eigenlijk alles.ook geen antwoord op m''n gebeden. Wat doet God dan met mij dat ik afhanelijk van Hem ben ?
[offtopic]
P.S had Jeroen jouw nog gebeld ?
[offtopic]
dikzak
Ok, die stelling eindigt de discussie ook hier, want hier ben ik het niet mee eens omdat ik nie geloof.Als God zich nu zou terugtrekken zou je ter plekke doodvallen. Als een vis op het droge...
Dat is geschreven door mensen...Of niet soms ?Nee? Nog nooit iets over de bijbel gehoord?
Ecodan warmtepomp
Geinspireerd door God, geschreven door mensen. Inderdaad.Op woensdag 09 mei 2001 22:37 schreef JT het volgende:
Dat is geschreven door mensen...Of niet soms ?
Discussie houdt hier inderdaad op...
*steekt hand uit*
Nog 1 ding. Het is geinspireerd door God. Omdat die mensen erin geloven. Maar voor mij bestaat God niet, dus geld dat niet als bewijsmiddelOp woensdag 09 mei 2001 22:40 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Geinspireerd door God, geschreven door mensen. Inderdaad.
Discussie houdt hier inderdaad op...
*steekt hand uit*
* JT geeft de hand.
Tsjek trouwens is m''n sig en dan de onderste zin, ben je het met me eens ?
Ecodan warmtepomp
Klopt. Daarom schudden we ook hand...Op woensdag 09 mei 2001 22:46 schreef JT het volgende:
Nog 1 ding. Het is geinspireerd door God. Omdat die mensen erin geloven. Maar voor mij bestaat God niet, dus geld dat niet als bewijsmiddel
Only fools do not know God.Tsjek trouwens is m''n sig en dan de onderste zin, ben je het met me eens ?
Only fools do not know fear.
100% agree. Met en zonder christendom-overtuiging ENABLED.Het milieu komt er wel weer boven op; met onze hulp of zonder ons.
Verwijderd
Dus ik spoor niet? Ik moet zeggen dat ik zelfs zonder God best aardig weet te leven. Ben dan wel redelijk lam, en kan ook voor geen meter meer typen, maar zelf zonder God moet ik zeggen dat mij leven best de moeite waard is, ook al is het zo zinloos als het jouwe.Only fools do not know God.
Tuurlijk wel, heb op ''n RK basisschool gezeten, heb ook een deel van de bijbel gelezen, maar m.i. gaat het gewoon om de "moraal acher het verhaal" en niet om de bijbel leeterlijk te nemen. Want dan zouden alle levende wezen heden ten dage af stammen van Noach''s/Noë''s ark, en dat is je reinste incest.Nee? Nog nooit iets over de bijbel gehoord?
Ik niet. Ik ben van niemand afhankelijk. Net als jij zegt, ben ik idd afhannkelijk van water, zuurstof en zonlicht. Maar het lijkt me sterk dat jij als mens zonder zuurstof kan leven. God helpt je echt niet hoor.Ik ben DONDERS afhankelijk van God. Jij ook (naar mijn mening). Net zoals jij en ik afhankelijk zijn van water, zonlicht en zuurstof. Dat houdt niet in dat ik PER SE naar zuurstof, etc. moet leven.
Verwijderd
Sorry dat ik het zo zeg, maar reli-fanatics zijn toch niet serieus te nemen??? De bijbel draagt weldegelijk een boodschap uit, maar je moet het allemaal niet zo letterlijk nemen.
Pessimistisch over de dood kan niemand zijn, lijkt me het beste gevoel dat bestaat, dood, niets, totale leegte. Ieders leven is/was zinloos, dus ieders dood is een verlossing van de aardste nutteloosheid van het leven. Als je leven op arde al zinloos is, hoe kan je eeuwige, gelukkige leven ergens anders dan zin hebben??? Dat is toch onmogelijk
^
|
|
hehehe!! LOL!!
Verwijderd
Over je vraag "waar is de liefde" kan ik kort zijn: die is er nog steeds, alleen dan de liefde voor geld en materialistische zaken, of bij een ander, godverse kuthoer
Op donderdag 10 mei 2001 02:27 schreef MREn het volgende:
Dus ik spoor niet?
Je bent niet zonder God. God is alomtegenwoordig net zoals water alomtegenwoordig is in de zee (vergelijking gaat redelijk goed op).Ik moet zeggen dat ik zelfs zonder God best aardig weet te leven.
Of het de moeite waard is, is heel iets anders dan of het zinvol/-loos is.Ben dan wel redelijk lam, en kan ook voor geen meter meer typen, maar zelf zonder God moet ik zeggen dat mij leven best de moeite waard is, ook al is het zo zinloos als het jouwe.
Je hebt dus van God gehoord en kent Hem dus. Nu is het de vraag of je Zijn normen en waarden wilt accepteren en of je in wilt zien dat je die niet KUNT hanteren en of je je durft over te geven aan Jezus, die dat voor je opheft.Tuurlijk wel, heb op ''n RK basisschool gezeten, heb ook een deel van de bijbel gelezen, maar m.i. gaat het gewoon om de "moraal acher het verhaal" en niet om de bijbel leeterlijk te nemen. Want dan zouden alle levende wezen heden ten dage af stammen van Noach''s/Noë''s ark, en dat is je reinste incest.
Over Noach en ark: tja.. er waren 8 mensen in die ark. Hoe dat verder is gegaan weet ik ook niet.
God is Almachtig dus kan mij laten leven zonder zuurstof. Echter: het gaat tegen Zijn natuurwetten in, dus of Hij het doet is stap 2.Ik niet. Ik ben van niemand afhankelijk. Net als jij zegt, ben ik idd afhannkelijk van water, zuurstof en zonlicht. Maar het lijkt me sterk dat jij als mens zonder zuurstof kan leven. God helpt je echt niet hoor.
Overigens is het mijn geloof dat jij en ik niet zonder God kunnen en het is jouw geloof dat God NIET bestaat. Daarover kunnen we weer een hand schudden.
Iedereen doet et... tegen zichzelf praten god is daar gewoon uit geevolueerd, meer is hij niet, het hele geloof, de bijbel alles wijst er op.Op woensdag 09 mei 2001 22:34 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Als er geen goeien zijn lijkt me dat een logische gevolgtrekking
[..]
Klopt... gelukkig geeft God ons een 2e kans om ons te bekeren tot Jezus en dus weer GOEDE daden te kunnen verrichten en op den duur weer GOED gemaakt worden door God.
[..]
Als God zich nu zou terugtrekken zou je ter plekke doodvallen. Als een vis op het droge...
[..]
Nee? Nog nooit iets over de bijbel gehoord?
[..]
Hij laat je leven en geeft je tijd om een keuze te maken. En je bent dus afhankelijk van Hem in die zin dat je de ''bron van het goede'' kwijt bent, en de Liefde, en eigenlijk alles.
Mensen kunnen niet tegen eenzaamheid en het gevoel dat ze geen fuck waard zijn, dan kan je twee dingen doen...
of je accepteerd het en pleegt (als je echt geen plezier meer kent) zelfmoord of je leeft vrolijk door in een wereld die niet altijd even eerlijk is maar waarin JIJ leeft en jij keuzes maakt en daar de verantwoording voor hebt. Dat zijn dus twee lijnen waar je naar toe werkt of zweeft.
Of je maakt jezelf wijs dat er een god is en hij al het goede is in de wereld en jij zijn zoon bent, je leeft volgens zijn leefregels.
Sorry hoor maar dat zie ik als jezelf voor liegen en de zwakste uitweg.
"Loving everyone is destroying the value of love"
Denk daar maar es overna
Idd bewijs, de Americaanse dollar waar heel groot op staat... "In god we trust"[b]Op donderdag 10 mei 2001 09:56
Over je vraag "waar is de liefde" kan ik kort zijn: die is er nog steeds, alleen dan de liefde voor geld en materialistische zaken, of bij een ander, godverse kuthoer![]()
![]()
Where is your god now
Verwijderd
Het zich bezighouden met ''het grote plaatje'' vergt veel energie. Diezelfde energie zou je natuurlijk kunnen steken id relatie met de mensen om je heen, of het vinden van een staat van welbehagen (lust for life:)).
Al gedacht aan een vorm van expressie zoals schrijven, het bijhouden van een dagboek mbt dit pessimisme? (een dagboek over dood zijn is wat lastig)
En hoe zit het met de liefde enzo?
Kunnen deze wereldse genoegens je niet raken?
Vanwaar die drempels tussen jou en je vreugde? Leef en leer. Zoniet vandaag, dan morgen. Eigen tempo.
Hoe ging die van Ramses Shaffy ook alweer?
''Zing, vecht, huil, bid, lach, werk, en bewonder!!''
Verwijderd
Dus ik ben een debiel ? Kijk ff naar jezelf voor je oordeelt. Angst is gezond en behoed mensen voor het doen van gevaarlijke dingen. Als jij fragiel vast zit aan een vleugel van een vliegtuig en dat vliegtuig stijgt op, dan schijt je bagger, dus zeg niet dat je geen angst kent.[..]
Only fools do not know God.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
God was de eerste flamer => brandend braambos:7Op donderdag 10 mei 2001 23:12 schreef JT het volgende:
[..]
Dus ik ben een debiel ? Kijk ff naar jezelf voor je oordeelt.
[knip]
Verwijderd
Zelfde als met dat verhaal van Adam & Eva, die hadden samen 2 kinderen, 2 jongens, wil de mensheid dus echt afstammen van Adam & Eva, dan moet dus één van die jongens een kind bij z''n eigen moeder gehad hebben. Als dat een meisje was, zou die dus bevrucht zijn door of haar vader, of haar opa of haar oom, als het jongen zou zijn, zou die zijn oma weer moeten hebben bevrucht.
Dus mensen die die de bijbel letterlijk interpreteren zijn m.i. niet goed bij hun hoofd.
Jazeker wel !!! Eindelijk iemand anders die ook ermee eens is dat Jeffrey aka JT een randdebiel is. In plaats van nuttig zijn tijd te besteden gaat ie zinloze topics open.
Oke ! de wereld zuigt daar ben ik mee eens, en dan ? doe er dan iets aan als je de macht hebt !!! wat ?? o nee dat heb je niet he ?!
Gewoon er niet aan denken want wat voor verschil kunnen wij nou maken in deze wereld, we kunnen nix er tegen doen ! }:0
dikzak
Verwijderd
Jezus man, waar heb jij last van?? Ga je zusje pesten ofzo, want hier heb je dus echt geen flikker aan.Op vrijdag 11 mei 2001 23:59 scheet Chello200 het volgende uit ze reet:
Quote : Dus ik ben een debiel ?
Jazeker wel !!! Eindelijk iemand anders die ook ermee eens is dat Jeffrey aka JT een randdebiel is. In plaats van nuttig zijn tijd te besteden gaat ie zinloze topics open.
Oke ! de wereld zuigt daar ben ik mee eens, en dan ? doe er dan iets aan als je de macht hebt !!! wat ?? o nee dat heb je niet he ?!
en nog meer geblaat
MREn, aan hemn moet je schijt hebben, ik ken hem. Vette debiel. Ik schop hem nog wel ff in elkaar op schoolOp zaterdag 12 mei 2001 01:45 schreef MREn het volgende:
[..]
Jezus man, waar heb jij last van?? Ga je zusje pesten ofzo, want hier heb je dus echt geen flikker aan.
Ecodan warmtepomp
dikzak
He Jeffrey de enige debiel die ik nu ziet bent jij ! Jij opent deze topic en jij zit deze mensen een beetje depri te maken waardoor ze nog pessimistischer worden dan ze misschien al waren !Op zaterdag 12 mei 2001 12:58 schreef JT het volgende:
[..]
MREn, aan hemn moet je schijt hebben, ik ken hem. Vette debiel.
dikzak
Kai Kai Kai.....waar is je opvoeding....heb je die nie gehad ? Je woont op 7 hoog, maak er gebruik vanOp zaterdag 12 mei 2001 23:04 schreef Chello200 het volgende:
[..]
He Jeffrey de enige debiel die ik nu ziet bent jij ! Jij opent deze topic en jij zit deze mensen een beetje depri te maken waardoor ze nog pessimistischer worden dan ze misschien al waren !GROOTMEESTER TWEAKER aka mojong sie tjee
Ecodan warmtepomp