Verwijderd

Topicstarter
Nu zag ik laatst iets zeer ergerlijks in de krant bij de sectie "Binnenland".
Het ging over het feit dat de Marokkaanse jongeren in Nederland (nu weet ik niet
hoeveel het er precies waren, het kunnen er goed maar een paar honderd zijn) die
iets eisten van onze staat.
Hun eis:
De Nederlandse staat moet lessen Berbers (de taal die veel in Marokko gesproken wordt) op school beschikbaar maken.

Kijk, dat vind ik nou hondsbrutaal :(
Berbers wordt in hun eigen land niet eens als een officiële taal gezien, laat staan dat er les in wordt gegeven. En nu willen ze ook nog eens dat de scholen naast Frans Duits en Engels ook nog eens Berbers gaan onderwijzen.
Goddamn wat stom zeg!
Een cursus Berbers zou ik wel kunnen hebben. Ze betalen er dan in ieder geval zelf voor (als ze dan toch zo graag willen vervreemden van onze cultuur) en zadelen er niemand onnodig mee op.

Wat vinden jullie? Moet Nederland Berbers gaan onderwijzen aan die Marokkanen, of ketsen we dat verzoek netjes de prullenbak in?
(ik vertrouw erop dat we niet racistisch gaan doen, dat spreekt van zelf).

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gaan ze het toch lekker DAAR leren |:(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik weet wel dat op vele basisscholen verschillende taalcursussen worden aangeboden, of die taal er ook bij zit weet ik niet. Op zich moeten buitenlanders de mogelijkheid krijgen om deze talen te volgen.

Wel vind ik dat deze cursussen buiten schooltijd moeten plaatsvinden en ik geloof dat de basisscholen hier al over gesproken hebben, of het zelf al ingevoerd hebben. Wanneer deze cursussen tijdens schooltijd worden aangeboden, lopen de mensen achter op het gewone reguliere onderwijs en kunnen hierdoor een achterstand oplopen. Dat is dus niet echt de bedoeling.

De staat of OC&W zouden na moeten gaan hoeveel mensen deze taal willen volgen. En als er veel interesse in is, waarom dan niet he?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
okay, ook een idee :)

Verwijderd

Indien een school tot besluit zou komen om de Berberse taal als vrije studievak toe te voegen aan hun schoolbeleid vind ik dat zeker geen slechte zaak. Van leren is nooit iemand stom geworden.

Zolang er geinteresseerden zijn, dus ook onderwijzers die Berbers willen leren is er geen vuiltje aan de lucht, toch?
Zeker als het om een scholengemeenschap gaat in een wijk waar veel Marokkanen wonen kan dit stimulerend werken lijkt me.
Berbers zal toch nimmer een verplichte taal worden in Nederland.

Ik denk dan ook niet dat het betreffende krantenbericht vermelde dat de Marokkaanse jongeren in kwestie dit eisen maar eerder als een suggestief verzoek?

In ieder geval mogen de scholen in Nederland van mij gerust meer aandacht schenken aan de multiculturele samenleving in Nederland.

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

ik vind dat we al genoeg talen hebben op school. Heel veel jongeren hebben nu al moeite met de taal en dan krijg ze nog een rare taal erbij. Nee als ze het willen leren da maar ineen bij cursusje. En niet gesubsideerd door de overheid. Ik weet anders nog wel een leuk taaltje die we ook kunnen gebruiken?

Lekker zijn is een gave :)

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:53

Petuhr

FreeBSD

[no flame intended]

Ze willen nu leuk wel hun eigen taal leren, maar daar schieten ze niks mee op, want dan kunnen wij ze helemaal niet meer verstaan...

De ''meeste'' spreken alleen gebrekkig Nederlands, dus laten ze hun tijd daar maar aan besteden....

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 22:36 schreef Petuhr het volgende:
[no flame intended]

Ze willen nu leuk wel hun eigen taal leren, maar daar schieten ze niks mee op, want dan kunnen wij ze helemaal niet meer verstaan...

De ''meeste'' spreken alleen gebrekkig Nederlands, dus laten ze hun tijd daar maar aan besteden....
Eigenlijk kunnen wij beter berbers gaan leren, dan verstaan we hen ook voor de verandering :)

• Petuhr
  • Laatst online: 21:53

Petuhr

FreeBSD

Op vrijdag 04 mei 2001 22:49 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Eigenlijk kunnen wij beter berbers gaan leren, dan verstaan we hen ook voor de verandering :)
Da''s natuurlijk ook een optie...

Maarja.. had al moeite met Frans op de Mavo dus denk niet dat ik dat red :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:20

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat dachten ze van fatsoenlijk Nederlands leren? Er zijn mensen uit het buitenland die zich na een half jaar al heel redelijk verstaanbaar kunnen maken!

Het overgrote deel van de Marokkanen die hun eigen cultuur hier in Nederland willen vestigen, spreken zelf amper verstaanbaar Nederlands. Hoezo brutaal |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BC3 Victim
Volgens mij hebben jullie het krantenartikel niet gelezen, want er staat namelijk dat deze marokkanen zelfs hun eigen taal niet kennen. Is het dan raar om bijgeschoold te worden zodat men als marokkaan kan zeggen: ik spreek m''n eigen taal nu eindelijk fatsoenlijk. Is dat zo raar? Dit neemt trouwens niet weg dat de gangbare taal hier in Nederland natuurlijk Nederlands en dat dat natuurlijk OOK geleerd wordt. Stel je maar eens voor dat je je eigen taal niet eens kunt spreken. En ik kan jullie garanderen, onder de marokkaanse berbers is dit aantal schrikbarend hoog.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 23:04 schreef _JUSTICE_ het volgende:
Volgens mij hebben jullie het krantenartikel niet gelezen, want er staat namelijk dat deze marokkanen zelfs hun eigen taal niet kennen. Is het dan raar om bijgeschoold te worden zodat men als marokkaan kan zeggen: ik spreek m''n eigen taal nu eindelijk fatsoenlijk. Is dat zo raar? Dit neemt trouwens niet weg dat de gangbare taal hier in Nederland natuurlijk Nederlands en dat dat natuurlijk OOK geleerd wordt. Stel je maar eens voor dat je je eigen taal niet eens kunt spreken. En ik kan jullie garanderen, onder de marokkaanse berbers is dit aantal schrikbarend hoog.
Is het niet fijner om te zeggen : Ik was een marokkaan en BEN een nederlander en ik spreek nederlands?? Hoezo, eigen taal, willen ze dan geen nederlander zijn??

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

nah ze zijn toch ook "nederlanders" dus dan word hun eerste maar nederlands?

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:07 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Is het niet fijner om te zeggen : Ik was een marokkaan en BEN een nederlander en ik spreek nederlands?? Hoezo, eigen taal, willen ze dan geen nederlander zijn??
Is het niet fijner om te zeggen : Ik was een marokkaan en BEN een marokkaan EN ik spreek nederlands en berbers?? Hoezo geen eigen taal, wil jij een nationaliteit aan me opdringen? Waarom moeten ''ze'' per se een nieuwe nationaliteit aannemen ?

Begrijp je :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik naar Frankrijk of Italie ga verhuizen, denk je dat ik dan kan gaan verlangen of eisen dat mijn kinderen daar straks Nederlandse les op school krijgen? |:(Ze zien me al aankomen :D Nederland is het enige achterlijke land dat serieus op zulke onzin ingaat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Dit kan en mag absoluut geen doorgang vinden. schandalig. Zet ze toch het land uit aub :(

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:13 schreef _JUSTICE_ het volgende:

[..]

Is het niet fijner om te zeggen : Ik was een marokkaan en BEN een marokkaan EN ik spreek nederlands en berbers?? Hoezo geen eigen taal, wil jij een nationaliteit aan me opdringen? Waarom moeten ''ze'' per se een nieuwe nationaliteit aannemen ?

Begrijp je :)
als je marrokaan wil blijven hou ik je niet tegen maar blijf dan in maroko. Als je in nederland woont word je nederlander

• sampoo
  • Niet online
Op vrijdag 04 mei 2001 23:07 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ze hebben niets te willen. De vraag komt voort uit voornamelijk jonge marokkanen die goed nederlands kunnen spreken althans beter dan het marokkaans. Een taal die in het thuisland door de politiek om zeep geholpen wordt om plaats te maken voor het arabisch. Ik weet zeker dan een nederlander van marokkaanse afkomst de behoefte heeft om zijn taal te leren. Hou alsjeblieft het argument van "ze spreken slecht nederlands of gaan de taal slechter spreken" voor je van het slaat geen hout.
Op vrijdag 04 mei 2001 22:52 schreef Exirion het volgende:
Wat dachten ze van fatsoenlijk Nederlands leren? Er zijn mensen uit het buitenland die zich na een half jaar al heel redelijk verstaanbaar kunnen maken!
Welke mensen? Misschien mensen die in aanraking (kunnen) komen met nederlanders?

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:08 schreef lordspacie het volgende:

[..]

nah ze zijn toch ook "nederlanders" dus dan word hun eerste maar nederlands?
Leg eens uit, wat wordt er nou bedoeld met ''je bent nederlands''. En wat bedoel je met hun eerste nederlands. Kan men niet begrijpen dat men ook de eigen taal wil leren spreken, is dat zo moeilijk te begrijpen. Nogmaals, nederlands is de officiele en gesproken taal hier. Deze taal behoort dus gesproken te worden, door iedereen, auto of allochtoon. Logisch toch ;) Jeetje wat kunnen we weer moeilijk doen.

• sampoo
  • Niet online
Op vrijdag 04 mei 2001 23:14 schreef Exirion het volgende:

[..]

Als ik naar Frankrijk of Italie ga verhuizen, denk je dat ik dan kan gaan verlangen of eisen dat mijn kinderen daar straks Nederlandse les op school krijgen? |:(Ze zien me al aankomen :D Nederland is het enige achterlijke land dat serieus op zulke onzin ingaat.
In Frankrijk IS het mogelijk om berbers te leren. :D

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:15 schreef lordspacie het volgende:

[..]

als je marrokaan wil blijven hou ik je niet tegen maar blijf dan in maroko. Als je in nederland woont word je nederlander
wat praat jij nou weer, als je nederland woont hou je je eigen nationaliteit. alleen als je dat wilt kun je naast je eigen nationaliteit de nederlandse nationaliteit aannemen, als je wilt dus. stem je CD ofzo?

• sampoo
  • Niet online
Op vrijdag 04 mei 2001 23:19 schreef the_undertaker het volgende:
Dit kan en mag absoluut geen doorgang vinden. schandalig. Zet ze toch het land uit aub :(
:?

Verwijderd

Zo is het niet bedoeld hoor.
Alleen die mensen die dat eisen mogen wat mijn part vertrekken. Maar das mijn mening.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 04 mei 2001 23:18 schreef sampoo het volgende:
Ik weet zeker dan een nederlander van marokkaanse afkomst de behoefte heeft om zijn taal te leren.
Als mijn kinderen in Frankrijk zijn opgegroeid en ze willen Nederlands leren, dan zegt Frankrijk: koop maar een LOI cursus Nederlands. En terecht. Als we voor alle nationaliteiten in Nederland deze ''service'' moeten gaan verzorgen dan kun je wel een de gang blijven. Wie gaat dat allemaal dokken? Wat denk je dat het allemaal kost om lesmateriaal te verzorgen, mensen die het vak kunnen geven, administratie, etc etc.. Het klinkt allemaal heel liefdadig enzo, maar het werkt gewoon niet, en het is ook niet nodig. Dit is Nederland, en als IK naar een ander land verhuis dan zal ik ook mezelf daar moeten redden.

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 23:21 schreef sampoo het volgende:

[..]

Hier ook vast al wel... de LOI zal daar al wel op zijn ingesprongen.

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:18 schreef _JUSTICE_ het volgende:

[..]

Leg eens uit, wat wordt er nou bedoeld met ''je bent nederlands''. En wat bedoel je met hun eerste nederlands. Kan men niet begrijpen dat men ook de eigen taal wil leren spreken, is dat zo moeilijk te begrijpen. Nogmaals, nederlands is de officiele en gesproken taal hier. Deze taal behoort dus gesproken te worden, door iedereen, auto of allochtoon. Logisch toch ;) Jeetje wat kunnen we weer moeilijk doen.
nah dat je nederlander bent dat je nederlands staats bruger bent.
en was het woordje taal vergeten sory

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:19 schreef the_undertaker het volgende:
hoe is het met janmaat? ;)

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:23 schreef _JUSTICE_ het volgende:

[..]

hoe is het met janmaat? ;)
is pas opgepkat wegens oplichting en lid zijn van een criminele organisatie.

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Als ze in nederland zijn hebben ze zich aan de nederlandse regels te houden.

Zo niet, gaan ze maar terug.
Ze verdommen het daaro ook om iets te doen voor de nederlanders, dus van mijn part zakken ze maar in de stront (en nee, ik ben geen racist, ik wil gewoon justice, en geen watjes gedoe van de regering).

Verwijderd

Ik had zelf best Russisch vanaf de eerste klas willen leren :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 04 mei 2001 23:21 schreef sampoo het volgende:

[..]

1. Waarom zou ik dat zomaar van je aannemen ;)
2. Half Marokko spreekt Frans, en hoe zou dat toch komen? Misschien heeft Frankrijk morele verplichtingen naar Marokko toe.
3. Als je Berbers in Frankrijk kunt leren, dan zal dat echt niet zomaar overal op school kunnen, en waarschijnlijk moet dat ook (deels) zelf betaald worden.

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:25 schreef the_undertaker het volgende:
Zo is het niet bedoeld hoor.
Alleen die mensen die dat eisen mogen wat mijn part vertrekken. Maar das mijn mening.
eisen is verkeerd, dat is waar. maar bespreekbaar is alles. en ik wil benadrukken dat dit dus gaat om marokkanen die nederlands al achterstevoren:? kunnen spreken.

Verwijderd

Inderdaad als Nederlandse mensen daar bedreigt worden om uitkeringen te controleren vraag ik me af waar we toch mee bezig zijn zeg. de VVD had al het idee voorgesteld om tijdelijk alle uitkeringen richting Marokko stop te zetten. Meteen doen zou ik zeggen!

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:29 schreef the_undertaker het volgende:
Inderdaad als Nederlandse mensen daar bedreigt worden om uitkeringen te controleren vraag ik me af waar we toch mee bezig zijn zeg. de VVD had al het idee voorgesteld om tijdelijk alle uitkeringen richting Marokko stop te zetten. Meteen doen zou ik zeggen!
mee eens alles stop zetten niets meer voor hun financieren? mijn be nieuwe wat er dan gebeurt?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 04 mei 2001 23:30 schreef lordspacie het volgende:

[..]

mee eens alles stop zetten niets meer voor hun financieren? mijn be nieuwe wat er dan gebeurt?
Dan gaat Marokko failliet, en komt de rest van de bevolking ook gezellig bij ons wonen :P

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:31 schreef Exirion het volgende:

[..]

Dan gaat Marokko failliet, en komt de rest van de bevolking ook gezellig bij ons wonen :P
idd en nog meer criminaliteit van hun

• BC3 Victim
Op vrijdag 04 mei 2001 23:27 schreef Goingin het volgende:
Als ze in nederland zijn hebben ze zich aan de nederlandse regels te houden.

Zo niet, gaan ze maar terug.
Ze verdommen het daaro ook om iets te doen voor de nederlanders, dus van mijn part zakken ze maar in de stront (en nee, ik ben geen racist, ik wil gewoon justice, en geen watjes gedoe van de regering).
:z voor de zoveelste keer, maar ik ben geen racist hoor. wijzig de grondwet zou ik zeggen, dan ben je geen racist. :7

• sampoo
  • Niet online
Welke debiel heeft besloten om uitkeringen naar het buitenland te sturen? Als je het land verlaat moet het voorbij zijn.

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 04 mei 2001 23:34 schreef sampoo het volgende:

[..]

Welke debiel heeft besloten om uitkeringen naar het buitenland te sturen? Als je het land verlaat moet het voorbij zijn.
hahahaha idd wij belasting betalen om hun rijk te maken. Ik mis gun ze niks maar dit is belachelijk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

[..]

Ja, en ze ontvangen ook nog kinderbijslag als ze daar zitten. En dat terwijl ze een riant huis bezitten. OK, het zullen wel uitzonderingen zijn (hoop ik!), maar die dingen gebeuren dus wel |:(

• BC3 Victim
denk nog eens na, dat gaat dus altijd fout bij de vvd. zodra er iets in die heethoofden naar boven komt schreeuwen ze het uit, zonder enige nuance. vind je het gek dat marokko geen medewerking meer wil verlenen. allereerst, weet je wat nederland een aantal maanden terug deed met gevangen die in het kader van een uitwisselingsproject naar nederland terugkwamen deed: VRIJLATEN terwijl sommigen van hen nog 3,4 jaar te gaan hadden. is dit soms een vorm van nederlandse respect tegenover het marokkaanse rechtssysteem. DIT is pas belachelijk. en dan krijgen we het verhaal met de uitkeringen. de nederlandse regering creert een soort van vs-alike grootheidswaanzin. namelijk, als je niet doet wat ik wil gooi ik er sancties op. dit gebeurt er dus wanneer argumenten op raken. als er fraude wordt gepleegd is dat een ZEER slechte zaak, dat moge duidelijk zijn. men moet deze personen dan ook zeer hard aanpakken. maar om nou als nederlandse staat naar marokko af te gaan reizen en daar vervolgens de hele administratie om te gaan wroeten getuigt nou niet bepaald van erkenning van de marokkaanse soevereiniteit. stel je voor dat marokkaanse ambtenaren hier ff de boel komen ''controleren''. fout dus. m.a.w wil je fraudezaken onderzoeken dan kan dat alleen in samenwerking met de marokkaanse overheid, logisch nietwaar. en nu komen de vvd-heethoofden in het verhaal gestapt, men wil alle uitkeringen richting marokko stopzetten. in een woord MISDADIG. verwacht trouwens niet dat de nederlandse regering hier serieus op ingaat.

excuses voor de weinig uitblinkende opmaak van dit stukje tekst. ;)

Verwijderd

[..]

Nou ik vind dat een Bejaarde die zijn hele leven lang belasting heeft betaald best zijn AOW''tje in Spanje mag ontvangen als hij van het mooie weer wil genieten ;)

• looskuh
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Jezus, waar haal de grofheid vandaan?
Iedereen die dus verhuisd moet alles vergeten wat ie vroeger heeft geleerd en heeft meegkregen, en totaal zichzelf verloochenen?
''t Is maar goed dat jij geen macht hebt, je bent gek.(8>

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 mei 2001 00:10 schreef looskuh het volgende:
Iedereen die dus verhuisd moet alles vergeten wat ie vroeger heeft geleerd en heeft meegkregen, en totaal zichzelf verloochenen?
Zoals ik al eerder als voorbeeld gaf: Als ik naar Frankrijk of waar dan ook heen verhuis, dan hoef ik echt niet te verwachten dat mijn kinderen Nederlands op school krijgen. Ze zullen gewoon Frans leren als ze daar geboren worden, en als ik zo nodig wil dat ze Nederlands leren, dan zal ik die cursus zelf voor ze moeten betalen. Dat is precies hetzelfde? Natuurlijk hoef ik dan Nederland niet te vergeten, maar ik zal mezelf wel moeten handhaven in het land waar ik dan in woon. En me ook aan passen aan de regels die daar gelden.

Verwijderd

[..]

Wat is er dan zo grof aan?? Zij komen naar Nederland en willen Nederlands Staatsburger worden, dit houdt in dat ze dus ook Nederlands moeten kennen. Ze hoeven hun verleden niet te verloochenen en mogen prive best berbers praten, maar ik vindt dit geen taak van de overheid.

• BC3 Victim
Is het niet zo dat wij (Ned.) nog niet zo heel lang geleden bergen met marocaanse gast arbeiders naar hier haalden (en niet zo als in slimme landen; ze een tijdelijke werkvergunning gaf, nee een verblijf voor onbepaalde tijd) om alhier voor ons de strond van de straat te vegen ?

Het gevolg: een grote marocaanse gemeenschap die heel lang gewerkt heeft hier, werk wat wij niet wilden doen (en belastinge betaald).
We zijn zelf verantwoordelijk voor die grote groep mensen en dat die ook dingen willen...vind ik niet zo gek in dit land...
Dat ze het niet voor elkaar krijgen is wat anders. Het blijft geven en nemen.
Overigens zou het ook geen slecht idee zijn voor bepaalde beroepen om een woordje berbers/arabisch te spreken. En zaak voor de Nederlandse regering om :'( het sociale bestel en de medelevende instelling los te laten en steed meer ''liberaal'' te worden America here we come.... |:(

Feit is natuurlijk dat de grenzen steeds meer en sneller vervagen, en dat geld wellicht ook voor ''1 taal''...?

Persoonlijk heb ik liever engels als 2e taal dan Arabisch "ElHamdoelila" en ik ben Half marocaans 8-)

Het Frankrijk verhaal is toch vergelijkbaar met de Ned antillen voor ons. De fransen hebbendaar de boel jaren lang beheerst.

Ps. "Imagine all the people living as one" (J. lennon)

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

[..]

hou jezus hier ff buiten. De marokanen geloven zelfs niet in jezus dus word nou niet oftopic. Maar ze zijn in nederland dus ik vind je kan kiezen tussen nederlands worden en je als nederlander gedragen met taal enzo. Of je gaat terug naar je eigen land.

• BC3 Victim
Op zaterdag 05 mei 2001 09:58 schreef lordspacie het volgende:

[..]

hou jezus hier ff buiten. De marokanen geloven zelfs niet in jezus dus word nou niet oftopic. Maar ze zijn in nederland dus ik vind je kan kiezen tussen nederlands worden en je als nederlander gedragen met taal enzo. Of je gaat terug naar je eigen land.
uhum, de marokkanen zijn over het algemeen moslim, en het toont maar weer eens aan dat je kennis wat betreft de islam niet echt optimaal is hé, moslims geloven namelijk WEL in jezus. en de rest van je berichtje reageer ik maar niet op, misschien dat je op een dag wijzer wordt ;).

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Tsja, ik ben een geitenwollensokken aanhanger van Khorne (waarschijnlijk de enige).

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

ik las gister in de krant dat racisme /antisemitisme toeneemd onder jongeren
een van de redenen daarvan is dat racistische opmerkingen steeds meer getolereerd worden :( :r

dat racisten een tekort aan intelligentie hebben blijkt nu ook weer
anders hadden ze wel in gezien dat de stap voor allochtonen om terug te gaan naar het land van herkomst/voorouders makkelijker is als ze
die taal ook/al spreken

maar hopelijk gaan ze niet allemaal want anders stort de nederlandse economie in

als mensen berbers willen leren dan moet die mogelijkheid geboden worden
Gastarbeiders hebben een hoop voor nederland gedaan en we mogen heus wel wat terugdoen

geef ze 2 uurtjes les in berbers per week ipv. van duits en iedereen is blij

en niet gaan zeiken dat er geen geld voor is want er is geld zat

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 mei 2001 20:00 schreef Flamez het volgende:
Gastarbeiders hebben een hoop voor nederland gedaan en we mogen heus wel wat terugdoen

Je beticht andere mensen van kortzichtigheid en oppervlakkigheid, maar je eigen uitspraken zijn minstens zo oppervlakkig en ondoordacht |:(

Verwijderd

Topicstarter
een van de redenen daarvan is dat racistische opmerkingen steeds meer getolereerd worden :( :r

anders hadden ze wel in gezien dat de stap voor allochtonen om terug te gaan naar het land van herkomst/voorouders makkelijker is als ze
die taal ook/al spreken

maar hopelijk gaan ze niet allemaal want anders stort de nederlandse economie in

Wat een onzin, laat die figuren gewoon integreren i.p.v. dat ze zig distancieren.
Je leeft in een gastland, en je behoort je dan aan te passen.

Verwijderd

Berbers is momenteel niet eens een examenvak :? als ze nou Arabisch willen kan ik dat nog wel een beetje begrijpen :Y)

Daar komt nog bij dat Berbers sprekende mensen niet intressant zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven en Arabisch sprekende wel ;)

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 20:37 schreef ShaiHulud het volgende:

Wat een onzin, laat die figuren gewoon integreren i.p.v. dat ze zig distancieren.
Je leeft in een gastland, en je behoort je dan aan te passen.
ehm ze leren ook nog gewoon nederlands hoor
het berbers is extra

wat jij nu zegt is "omdat ze in nederland wonen moeten ze zich maar beperken in hun educatie" :?

als iemand iets wil leren dan is hij daar vrij toe en het onderwijs systeem moet daar de gelegenheid voor geven
zeker als het in belang is van de persoonlijke ontwikkeling

met als voorbeeld :
marokkaanse ouders spreken geen of slecht nederlands , marokkaanse jongeren spreken geen of slecht marokkaans
resultaat : geen onderlinge communicatie
wat dus uitmond in ontspoorde jongeren omdat de ouders niet in staat zijn om normen en waarden over te dragen, en de jongeren niet met hun problemen bij hun ouders terecht kunnen

in die zin vind ik het dus zelfs uiterst belangrijk dat ze hun ''moedertaal'' leren

• BC3 Victim
Op zaterdag 05 mei 2001 21:02 schreef Flamez het volgende:

[..]

het berbers is extra

wat jij nu zegt is "omdat ze in nederland wonen moeten ze zich maar beperken in hun educatie" :?

als iemand iets wil leren dan is hij daar vrij toe en het onderwijs systeem moet daar de gelegenheid voor geven

met als voorbeeld :
marokkaanse ouders spreken geen of slecht nederlands , marokkaanse jongeren spreken geen of slecht marokkaans
wat dus uitmond in ontspoorde jongeren omdat de ouders niet in staat zijn om normen en waarden over te dragen, en de jongeren niet met hun problemen bij hun ouders terecht kunnen

in die zin vind ik het dus zelfs uiterst belangrijk dat ze hun ''moedertaal'' leren
ik bespeur hier geen kortzichtigheid ;) m.a.w ik ben het met je eens. daarom herhaal ik, het is toch absurd dat je je eigen taal niet eens spreekt.

• BC3 Victim
dat ''t als een soort optionele taal moet worden gegeven op school, dat is te hoog gegrepen. maar als een soort cursus waarvoor je een bedrag per jaar betaalt en als er genoeg geinteresseerden zijn, waarom niet?

Verwijderd

Als je Nederlander bent dan is Nederlands jouw taal. (Of Fries, maar daar doen we niet aan :P )

Dat Marrokaans of Berbers de taal van je ouders is boeit geen biet. Men past zich al teveel aan in dit land. Men zou van de tolerantie in dit land gebruik kunnen maken door dankbaarheid te tonen, niet om telkens kritiek te geven op alles wat naar Nederland riekt.

Ik verbaas me er zelfs over dat sommige jongeren durven stellen dat ze zich Marrokaan voelen inplaats van Nederlander. De meeste zijn er nooit geweest! Het is gewoon allemaal een hype om zich bij bepaalde groepen jongeren te kunnen aansluiten, want als ze zich niet Marrokaan voelen worden ze niet geaccepteerd.

Nogmaals, het probleem is de tolerantie tegenover intolerantie van groepen mensen. En het probleem is dat de Nederlanders nog serieus in durven te gaan op deze onzin.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 mei 2001 21:02 schreef Flamez het volgende:
het berbers is extra

Wat een onzin. Voor de zoveelste keer: denk je dat ik Nederlandse les voor m''n kinderen kan eisen/verlangen als ik in een ander land woon? Nee, net zo min als dat ik kan verlangen dat ze een cursus punniken en kantklossen krijgen.
Dat is ook krom denken. Wij moeten dus maar alle talen van de wereld in ons vakkenpakket gaan opnemen omdat een paar enkelingen toevallig zo''n taal willen leren? Er is een aanbod van vakken, en daar moeten ze het maar mee doen. Ik kon ook geen geen schietcursus op het VWO krijgen, terwijl ik dat wel graag wilde leren. Moet ik dat dan gaan eisen omdat ik meen dat ik er recht op heb, omdat ik anders wordt beperkt in mijn ontwikkeling? Get real :Z
met als voorbeeld :
wat dus uitmond in ontspoorde jongeren omdat de ouders niet in staat zijn om normen en waarden over te dragen, en de jongeren niet met hun problemen bij hun ouders terecht kunnen. In die zin vind ik het dus zelfs uiterst belangrijk dat ze hun ''moedertaal'' leren.
Dit is heel krom geredeneerd, en schetst een omgekeerde wereld. De ouders hebben gefaald door geen fatsoenlijk Nederlands te leren, terwijl ze daar alle kans voor hebben gehad. Nee, ze wilden liever hun eigen taal en cultuur in stand houden en gewoon verder leven zoals ze gewend waren. Nu zijn ze het contact met hun eigen kinderen kwijt. Moeten die kinderen dan maar de taal van hun ouders gaan leren? Nee, de kinderen moeten vooruit komen in DEZE maatschappij waarin NEDERLANDS wordt gesproken. Als de kinderen de taal van hun ouders spreken, dan is de stimulans om Nederlands te leren totaal verdwenen. Het lost dus echt niks op! Nederland moet echt wat harder worden, want als Nederlander heb je het in het buitenland ook echt niet zo makkelijk als je emigreert.

• sampoo
  • Niet online
Op zaterdag 05 mei 2001 21:42 schreef Exirion het volgende:

Wat een onzin. Voor de zoveelste keer: denk je dat ik Nederlandse les voor m''n kinderen kan eisen/verlangen als ik in een ander land woon? Nee, net zo min als dat ik kan verlangen dat ze een cursus punniken en kantklossen krijgen.
Je mag het best verlangen of je het uiteindelijk krijgt hangt van de steun die je weet te vergaren. Dit is een democratie en alleen omdat de ouders niet in dit land geboren zijn mogen ze alleen hetgene eisen wat jij ze toestaat om te eisen. Ze willen toch nederlander worden? Als dat zo is moet jij ze ook als "nederlander" gaan zien. Als jij hier in Nederland "eist" dat je de mogelijkheid om Russisch te gaan leren zal je niet te horen krijgen dat je dan maar (terug) naar Rusland moet gaan.
Dat is ook krom denken. Wij moeten dus maar alle talen van de wereld in ons vakkenpakket gaan opnemen omdat een paar enkelingen toevallig zo''n taal willen leren? Er is een aanbod van vakken, en daar moeten ze het maar mee doen. Ik kon ook geen geen schietcursus op het VWO krijgen, terwijl ik dat wel graag wilde leren. Moet ik dat dan gaan eisen omdat ik meen dat ik er recht op heb, omdat ik anders wordt beperkt in mijn ontwikkeling? Get real :Z
Als er veel meer waren die een schietcursus wilden dan was het je nog gelukt.
Dit is heel krom geredeneerd, en schetst een omgekeerde wereld. De ouders hebben gefaald door geen fatsoenlijk Nederlands te leren, terwijl ze daar alle kans voor hebben gehad.
Hoezo alle kans? De cursussen die in de jaren 70 werden aangeboden werden overspoeld met aanvragen, zo erg dat besloten werd om ermee te stoppen want zoveel "buitenlanders" willen we niet in het land "intregreren". Hoeveel autochtonen kende jij die in die tijd met een gastarbeider gezien wilde worden? -> Zal dus (grootendeels) via officieele instanties moeten gaan. Zie jij ze aankomen en gaan eisen dat ze de nederlandse taal wilde leren? Wat denkt men wel, Toch niet dat ze nederlanders worden? Ga je iemand die zijn eigen taal niet kan lezen eens een andere taal aanleren.
Nee, ze wilden liever hun eigen taal en cultuur in stand houden en gewoon verder leven zoals ze gewend waren.
Nu zijn ze het contact met hun eigen kinderen kwijt. Moeten die kinderen dan maar de taal van hun ouders gaan leren? Nee, de kinderen moeten vooruit komen in DEZE maatschappij waarin NEDERLANDS wordt gesproken. Als de kinderen de taal van hun ouders spreken, dan is de stimulans om Nederlands te leren totaal verdwenen.
Vertel mij dan hoe het zit met de chinesen die het hier erg goed doen zonder hun cultuur en taal achterwege te hebben gelaten? De meeste oudere chinesen spreken slecht nederlands, daarentegen spreekt bijna elke chinese nederlander uitstekend nederlands EN ik ben geen chinees tegengekomen die zijn taal niet weet te spreken. Vaak spreken ze onderling die taal veelvuldig. Het zijn de marokkanen die hun cultuur en taal achterwege hebben gelaten. Meer dan welk volk die zich hier gevestigd heeft. Zie nu de problemen. Een kind uit marokaanse ouders die alleen maar nederlands spreekt zal het erg moeilijk hebben aangezien de samenleving hem niet kan zien als (alleen) "Nederlander".
Het lost dus echt niks op! Nederland moet echt wat harder worden, want als Nederlander heb je het in het buitenland ook echt niet zo makkelijk als je emigreert.
Nogmaals dit zijn jongeren die grootendeels hier geboren zijn! Ja, die bestaan ook. Ze zijn niet uit Marokko overgekomen. Ik snap dus niet wat je met dit voorbeeld wilt zeggen.

• sampoo
  • Niet online
Op zaterdag 05 mei 2001 21:40 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Ik verbaas me er zelfs over dat sommige jongeren durven stellen dat ze zich Marrokaan voelen inplaats van Nederlander. De meeste zijn er nooit geweest! Het is gewoon allemaal een hype om zich bij bepaalde groepen jongeren te kunnen aansluiten, want als ze zich niet Marrokaan voelen worden ze niet geaccepteerd.
Je zit bijna goed. Maar een marrokaan die zichzelf ziet als Nederlander wordt niet geaccepteerd als Nederlander. Hooguit een slap aftreksel van een Nederlander.
Nogmaals, het probleem is de tolerantie tegenover intolerantie van groepen mensen. En het probleem is dat de Nederlanders nog serieus in durven te gaan op deze onzin.
Moeten "intolerante" groepen monddood gemaakt worden? Klinkt behoorlijk intolerant. Als ik het met je eens was zou je mond ook gesnoerd moeten worden.

Verwijderd

Maxima bijvoorbeeld ;)

• Lordy79
  • Laatst online: 22:10

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 04 mei 2001 19:22 schreef ShaiHulud het volgende:
Hun eis:
De Nederlandse staat moet lessen Berbers (de taal die veel in Marokko gesproken wordt) op school beschikbaar maken.
En nu willen ze ook nog eens dat de scholen naast Frans Duits en Engels ook nog eens Berbers gaan onderwijzen.
Ik vind dit iets tegenstrijdigs hebben...

''lessen beschikbaar maken'' is iets anders dan ''onderwijzen in Frans, Duits en Engels''.

Op de middelbare school waar ik zat konden we als EXTRA vakken (buiten de normale lesuren) Spaans en/of Portugees volgen. Dit was dus niet verplicht en moest je dus in je vrije tijd doen.

Het staat of valt dus met de bereidwilligheid van de leerlingen om die vakken te volgen. Dit zouden ze ook met Berbers kunnen doen. Waarom niet? Als er genoeg animo voor is, zie ik er niets op tegen.

De kosten ervan mogen ook wel door het de scholen (dus het ministerie van onderwijs, dus ''de nederlanders'' (incl. werkende en belastingbetalende marokkanen)) betaald mogen worden. Zoveel extra kost dat niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 21:42 schreef Exirion het volgende:

Wat een onzin. Voor de zoveelste keer: denk je dat ik Nederlandse les voor m''n kinderen kan eisen/verlangen als ik in een ander land woon?
ja .. als jij met een grote nederlandse gemeenschap in het buitenland woond en zo''n beetje 80 % van je klas/school bestaat uit nederlanders dan krijg je het heus wel voor elkaar om nederlandse les op school te krijgen
Dat is ook krom denken. Wij moeten dus maar alle talen van de wereld in ons vakkenpakket gaan opnemen omdat een paar enkelingen toevallig zo''n taal willen leren?
het gaat hier niet om een enkeling maar een redelijk grote gemeenschap van marokkanen in nederland
Er is een aanbod van vakken, en daar moeten ze het maar mee doen. Ik kon ook geen geen schietcursus op het VWO krijgen, terwijl ik dat wel graag wilde leren.
daar is het leger voor.
een paar boeken aanschaffen voor een school is wat anders dan een schietbaan aanleggen op het school terrein
Dit is heel krom geredeneerd, en schetst een omgekeerde wereld. De ouders hebben gefaald door geen fatsoenlijk Nederlands te leren, terwijl ze daar alle kans voor hebben gehad.
het taalgebied in de hersenen en bijhorende ''neural pathways'' worden op jonge leeftijd gevormd.
het is wetenschappelijk aangetoond dat op oudere leeftijd het steeds moeilijker word om een nieuwe taal en grammatica aan te leren
zeggen dat die mensen gefaald hebben vanwege een menselijk physieke eigenschap slaat dus nergens op
de kinderen moeten vooruit komen in DEZE maatschappij waarin NEDERLANDS wordt gesproken. Als de kinderen de taal van hun ouders spreken, dan is de stimulans om Nederlands te leren totaal verdwenen.
:Z nogmaals berbers word een extra les dus de gewone lessen worden nog steeds in nederlands gegeven
en als die paranoia nederlanders nou eens niet gelijk hun kind van school halen zodra er een allochtoon in de klas komt, dan worden de allochtonen heel wat meer gemotiveerd om nederlands te praten
Het lost dus echt niks op! Nederland moet echt wat harder worden, want als Nederlander heb je het in het buitenland ook echt niet zo makkelijk als je emigreert.
ja nederlanders in het buitenland hebben het toch zo slecht :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 05 mei 2001 23:59 schreef Flamez het volgende:
ja .. als jij met een grote nederlandse gemeenschap in het buitenland woond en zo''n beetje 80 % van je klas/school bestaat uit nederlanders dan krijg je het heus wel voor elkaar om nederlandse les op school te krijgen
Of er nou 5% of 80% van de klas van m''n kinderen uit Nederlanders bestaat, dat is totaal niet relevant. Het blijft onzin om dan ook maar Nederlandse lessen te gaan geven. Ik snap die gedachtengang niet...
het gaat hier niet om een enkeling maar een redelijk grote gemeenschap van marokkanen in nederland
Ik kan me niet voorstellen dat ze ook allemaal een taal willen leren die in hun eigen land blijkbaar niet eens erkend meer wordt. Denk je nou echt dat er zo een gigantisch animo voor zal zijn? Ik denk dat het een kleine kern is die de eisen/verlangens op tafel legt.
daar is het leger voor. een paar boeken aanschaffen voor een school is wat anders dan een schietbaan aanleggen op het school terrein
Ik gaf maar een voorbeeldje, dus je verweer is nogal zwak. Het had ook voor Nepalees kunnen gelden. Als ik dat als Nederlander interessant vind om te leren, dan krijg ik het echt niet meteen als vak op school.
het taalgebied in de hersenen en bijhorende ''neural pathways'' worden op jonge leeftijd gevormd.
het is wetenschappelijk aangetoond dat op oudere leeftijd het steeds moeilijker word om een nieuwe taal en grammatica aan te leren
zeggen dat die mensen gefaald hebben vanwege een menselijk physieke eigenschap slaat dus nergens op
Ja, leuke theorie allemaal. Ik zal echt niet ontkennen dat het best wel klopt, maar er zijn genoeg mensen die op latere leeftijd met een beetje moeite nederlands weten te leren. Voor zulke mensen heb ik bewondering, maar niet voor een lamlendig zooitje dat niet wil inburgeren, maar alleen maar hun eigen cultuur wil vestigen in Nederland.
:Z nogmaals berbers word een extra les dus de gewone lessen worden nog steeds in nederlands gegeven
en als die paranoia nederlanders nou eens niet gelijk hun kind van school halen zodra er een allochtoon in de klas komt, dan worden de allochtonen heel wat meer gemotiveerd om nederlands te praten
Dat is ook erg overdreven. M''n zus was begin jaren 80 de enige autochtone nederlander in haar klas, en bij mij op het VWO was de helft ongeveer allochtoon. Misschien dat mensen buiten de stad ''bang'' zijn, maar in de grote steden gelden die argumenten echt niet.
ja nederlanders in het buitenland hebben het toch zo slecht :?
Nee, en daar zorgen ze ook helemaal zelf voor :) Als ik in Australie ga wonen en werkloos blijf, dan mag ik ophoepelen en hoef ik echt niet m''n hand op te houden voor een uitkering... Kort gelezen was er nog een bericht dat iets van 2/3 van de Marokkanen boven de 40 van een uitkering leeft in Nederland. Je hoeft geen racist te zijn om daar kritische kanttekeningen bij te zetten.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zondag 06 mei 2001 00:12 schreef Exirion het volgende:
Op zaterdag 05 mei 2001 23:59 schreef Flamez het volgende:
[..]
Ik gaf maar een voorbeeldje, dus je verweer is nogal zwak. Het had ook voor Nepalees kunnen gelden. Als ik dat als Nederlander interessant vind om te leren, dan krijg ik het echt niet meteen als vak op school.
Maar je moet toegeven dat een schietbaan veel verder van de conventionele schoolactiviteiten liggen dan een minderheidstaal.
Kort gelezen was er nog een bericht dat iets van 2/3 van de Marokkanen boven de 40 van een uitkering leeft in Nederland. Je hoeft geen racist te zijn om daar kritische kanttekeningen bij te zetten.
Wat is jouw kritische kanttekening daarbij dan? Denk jij dat Marokkanen slechtere mensen zijn dan autochtone Nederlanders? Komt het misschien niet doordat die mensen geen mogelijkheid van de Nederlanders hebben (gehad) om te integreren in de Nederlandse samenleving? En bedenk wel dat veel Marokkanen van 40+ naar Nederland zijn gehaald voor het ''vuile'' werk waar autochtonen te beroerd voor waren. Schept dat niet een verplichting naar hen toe?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 06 mei 2001 00:22 schreef Lordy79 het volgende:
Maar je moet toegeven dat een schietbaan veel verder van de conventionele schoolactiviteiten liggen dan een minderheidstaal.
Ja, maar ik probeerde het ''wij-willen-het-graag-dus-dan-moet-het'' karakter te benadrukken...
Wat is jouw kritische kanttekening daarbij dan? Denk jij dat Marokkanen slechtere mensen zijn dan autochtone Nederlanders?
Ik constateer alleen maar dat relatief veel Marokkanen niet werken.
Komt het misschien niet doordat die mensen geen mogelijkheid van de Nederlanders hebben (gehad) om te integreren in de Nederlandse samenleving?
Surinamers en Antillianen hadden als voordeel dat ze vaak al Nederlands spraken, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld Chinezen en Indonesiers die zich erg goed hebben geintegreerd. Dat zijn vaak hardwerkende gediscplineerde mensen met een mentaliteit waar de Nederlanders nog wat van kunnen leren. Ik constateer bij Marokkanen over het gemiddelde genomen gewoon een andere mentaliteit, en velen met mij.
En bedenk wel dat veel Marokkanen van 40+ naar Nederland zijn gehaald voor het ''vuile'' werk waar autochtonen te beroerd voor waren. Schept dat niet een verplichting naar hen toe?
Waarom komt iedereen toch altijd weer met het argument dat we iets verschuldigd zijn? Ze hebben gewerkt en ze hebben er loon voor gekregen. Blijkbaar genoeg loon om er speciaal voor naar ons land toe te komen. Ik ken genoeg autochtone Nederlanders die zich letterlijk en figuurlijk kapot hebben gewerkt, en die krijgen ook geen speciale behandeling. Heb je wel eens gezien hoe het personeel in ziekenhuizen voor een schandalig lage loon keihard moet werken? Als die mensen straks met een burn-out in de ziektewet belanden, dan is er ook niemand die medelijden met ze heeft.

Verwijderd

Kort gelezen was er nog een bericht dat iets van 2/3 van de Marokkanen boven de 40 van een uitkering leeft in Nederland. Je hoeft geen racist te zijn om daar kritische kanttekeningen bij te zetten.
ja dat was een onderzoek van de VVD ( zegt al genoeg )

een groot gedeelte daarvan krijgt een wao uitkering
en als je kijkt naar wat voor werk ze jarenlang hebben gedaan, dan is het niet meer dan logisch dat ze arbeidsongeschikt zijn geworden..

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zondag 06 mei 2001 00:39 schreef Exirion het volgende:
Op zondag 06 mei 2001 00:22 schreef Lordy79 het volgende:
[..]

Ja, maar ik probeerde het ''wij-willen-het-graag-dus-dan-moet-het'' karakter te benadrukken...
Okee :) Daar heb je ook volkomen gelijk in, maar probeer iets langer na te denken over een vergelijking >:)
Ik constateer alleen maar dat relatief veel Marokkanen niet werken.
En jouw conclusie is dat Marokkanen (uiteraard cultureel) minder hard werken dan Nederlanders en nog veel minder hard dan chinezen en indonesiers?
maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld Chinezen en Indonesiers die zich erg goed hebben geintegreerd.
Wat is jouw defenitie van ''goed integreren''?
Dat zijn vaak hardwerkende gediscplineerde mensen met een mentaliteit waar de Nederlanders nog wat van kunnen leren.
Dus Chinezen/Indonesiers zijn beter dan Marokkanen c.q. hebben een betere mentaliteit dan Marokkanen?
Heb je wel eens gezien hoe het personeel in ziekenhuizen voor een schandalig lage loon keihard moet werken?
Mijn zus werkt in de gezondheidszorg.
Als die mensen straks met een burn-out in de ziektewet belanden, dan is er ook niemand die medelijden met ze heeft.
Ik denk dat een grote groep mensen een burn-out aan zichzelf te danken (zullen) hebben.
Daarbij heb ik wel medelijden met die mensen.

• BC3 Victim
ShaiHulud,

Kan je een link plaatsen naar het oorspronkelijke artikel ?

• BC3 Victim
Laat me raden, justice voelt zich een beetje aangevallen omdat ie zelf ook een marokaan is.

Ik ben het trouwens wel met hem eens dat als ze iets op school willen leren dan moeten ze die kans krijgen. Alleen moeten ze het dan in de vorm van een cursus gieten. Ik ben trouwens ook van mening dat ze eerst maar eens de nederlandse taal moeten kunnen sprken en schrijven voor ze aan zoiets gaan beginnen. Wij beginnen ook niet op de kleuterschool met engels.

BTW die uitkeringen, stop zetten die handel. Als ze niet willen meewerken met de fraudezaak dan afstraffen die handel. Als je in Nederland niet meewerkt wordt je uitkering ook stopgezet.

Doh tis laat typos in overvloed

• BC3 Victim

Het ging over het feit dat de Marokkaanse jongeren in Nederland (nu weet ik niet
hoeveel het er precies waren, het kunnen er goed maar een paar honderd zijn) die iets eisten van onze staat.

Hun eis:

* Ik ga in mijn reply even voorbij aan de verschillende talen/dialecten in Marokko *

Geen enkel probleem mee... bijv op de universiteit zou dat kunnen. Hier in Auckland wordt ook bijv. Nederlands onderwezen op de universiteit. Er moet natuurlijk wel voldoende belangstelling zijn.

Op school (lagere/middelbaar ?):

Mits ze de kosten zelf betalen want ik zie geen reden om hiervoor de kosten te dragen. Ik denk hierbij aan lessen naast het normale schooltraject.

Het blijft natuurlijk zo dat we (jullie eigenlijk :) ) hier in Nederland zijn en dat de voertaal Nederlands is. Engels, Duits en Frans worden onderwezen vanwege de economische belangen en omdat dit onze buurlanden zijn.

Hun ouders wisten toen ze naar Nederland kwamen dat er in dit land een andere taal wordt gesproken en dat Marokkaans niet onderwezen wordt. Daarom ben ik van mening dat de Nederlandse staat geen verplichting heeft om deze taal op school aan te bieden. Het eventueel gratis of tegen lage kosten beschikbaar stellen van bijv ruimte zie ik als een andere zaak.

Ik begrijp best dat ze hun moedertaal willen leren, het lijkt mij vrij beschamend als je deze niet spreekt en jouw oudere familieleden wel. Ik denk trouwens dat de meeste Marokkaanse ouders hun kinderen wel de Marokkaanse taal bij brengen. Als dit niet gebeurt zie ik dit als hun falen en niet van de Nederlandse staat.

Verwijderd

Het lijkt me ook wel dat talen die Economisch intressant zijn voor Nederlands op een school (die door de overheid gefinancierd word) gegeven zouden moeten worden... dan denk ik dus aan Spaans,Russisch en mogelijk Chinees of zelfs Arabisch... maar Berbers is commercieel niet intressant dus het lijkt me niet gewenst dat de Nederlandse staat voor de kostenop zou moeten draaien.
Wat denken jullie van die benadering ?

• BC3 Victim
Surinamers en Antillianen hadden als voordeel dat ze vaak al Nederlands spraken, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld Chinezen en Indonesiers die zich erg goed hebben geintegreerd. Dat zijn vaak hardwerkende gediscplineerde mensen met een mentaliteit waar de Nederlanders nog wat van kunnen leren. Ik constateer bij Marokkanen over het gemiddelde genomen gewoon een andere mentaliteit, en velen met mij.
[..]

Het toppic was taal dacht ik of gaan we een nieuw 3e rijk oprichten |:(
En denk je dat al die hard werkende chinese mensen (van de 1e generaties) nederlands spraken ? en als ze al nederlands spraken dat ze dan geen ''moerstaal''meer wilden/kunnen?
Wat dacht je van al die nederlanders in Canada ? die 1e generaties preken ook heel gebrekig engels en als het zo was dat er duizenden en duizenden ned. daar (of waar ook waar het stukken beter is dan in je eigen land aan de bak konden en die regering aldaar zo stom was (of sociaal wat ik eigenlijk jammer vind dat dit verdwijnt) om ze een vaste verblijfs vegrunning te geven dat die dan niet ook voor hun belangen zouden opkomen (het proberen in iedergeval) ?

Waarom komt iedereen toch altijd weer met het argument dat we iets verschuldigd zijn?
----
deuh...het zijn nederlanders nu en daar hebben we (onze regering destijds) zelf voor gezorgd..... valt het kwrtje al ...

Ze hebben gewerkt en ze hebben er loon voor gekregen. Blijkbaar genoeg loon om er speciaal voor naar ons land toe te komen. Ik ken genoeg autochtone Nederlanders die zich letterlijk en figuurlijk kapot hebben gewerkt, en die krijgen ook geen speciale behandeling. Heb je wel eens gezien hoe het personeel in ziekenhuizen voor een schandalig lage loon keihard moet werken? Als die mensen straks met een burn-out in de ziektewet belanden, dan is er ook niemand die medelijden met ze heeft.
Als je ergens ''kwaad''of fel op wilt zijn moet je dat naar hen die verantwoordelijk zijn voor deze situatie doen niet naar degene die er gebruik van hebben gemaakt.
Als jij (om bijv. je gezin een betere toekomst te kunnen geven - dus als je de situatie (hypotetisch) precies zou omdraaien, niet exact het zelfde zou hebben gedaan, ook om dat je halve dorp het doet....zou je niet zo slim zijn.

Dat er mensen zijn die het uitbuiten en misbruik maken...is een ANDER OW.
En geld natuurlijk voor alle rassen.
En over mentaliteit, dat kun je onmogelijk los zien van bijv. de sociale omgeving (welk klimaat /cultuur groei je op, welke bevolkingsklasse, enz. een voorbeeld, het zijn de lager geschoolden die hier vnl. gevestigt zijn. Zij die al een goede opleiding en baan hadden gingen niet verhuizen omdat ze hier wel 1400 gld uitkering konden trekken enz.

Nog een voorbeeld de cultuur (die juist over de grens veel sterker is dan thuis (vergelijk de nederlandse boerderij in canada...oh ik mis de nederlandse drop toch zo) bestaat voor marocaanse mensen juist door hun saamhorigheid, ze zijn een heel sterke groep, dat dit botst met ons individualisten is over duidelijk, maar daarom niet verkeerd. En hoe verder de generaties hoe minder dit zal zijn.

En ik ben dan wel half marocaans, maar opgevoed door nederlandse papa mama en zonder verder contact met Marocco. (kwist het de eerste 26 jaar niet)

(Dus kom niet met het argument jouw belang is hier ook bij gedient. Het gaat hier om het belang van een grote groep (en Nederland bestaat alleen maar uit minderheids groepen) die in een democratie...(of eigenlijk burocratie ;) het recht moeten hebben om te proberen dat voor elkaar te krijgen wat zij belangrijk vinden. of zullen we toch maar 1 partij nemen met 1 sterke man aan het bewind.... )

Ben er 2 jaar geleden 1 keer op vakantie geweest en heeb heeel veel armoede gezien (vergelijk hier 100 jaar geleden) en veel berbers dus niet onerkend en uitstervend vergelijk fries in Nderland (wat ik persoonlijk heel eigenwijs vind, maar ik ga dan ook niet in Groningen of Friesland wonen) ken njet of zoiets.

En economische belangen....dan is nederlands dus binnen kort uit de schoolbanken....

laatst op de vpro gids omslag een grapje de stoelen van de 2e kamer met daarop logo''''s van grote ondernemingen, KLM, Gheiniken, Macdo, werldnatuurfonds.....

Verwijderd

Berbers wordt in hun eigen land niet eens als een officiële taal gezien, laat staan dat er les in wordt gegeven.
Berbers wordt dus in Marroko ook niet gegeven, dan vindt NOG een reden om geen lessen te gaan sponsoren.

Begrijp me niet verkeerd, van mij mag iedereen Berbers gaan leren, maar het lijkt me niet verstandig om dit naast een studietraject te gaan plakken, want dan komen ze gegarandeert achter op de andere vakken en integratie in het studietraject lijkt me helemaal nx.

Gewoon aparte cursussen, op eigen kosten. Als ik Berbers wil gaan leren, dan moet ik daar ook voor betalen.

Daarnaast vindt ik dat we nx verschuldigt zijn aan de groep gastarbeiders die hier kwamen werken, we hebben ze niet als slaven ingezet, ze zijn hier zelf gekomen voor HUN betere toekomst. Dus ze hadden er alle belang bij, om het vuile werk hier te komen opknappen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste kinders,

ik ben hier niet aan het beweren dat ze hun achtergrond maar moeten verloederen of de taal van hun ouders moeten laten verpappen. Ik ben gewoon van mening dat wanneer we dit voorstel doorgang laten vinden, we dan van God los zijn. Want dan beginnen de Turken te zeveren, en de Portugezen, en de Polen, en de Grieken, en de Iraniers...moet ik nog langer doorgaan???

Als we daaraan gaan beginnen kost dit alleen maar extra geld, papierwerk en irritatie van een helleboel Nederlanders.
"Ze" jagen "ons" zo alleen maar tegen zich in het harnas.

Verwijderd

Ik heb trouwens ook niet het idee dat het om les op de basisschool gaat zoals al veronderstelt werd.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 06 mei 2001 12:08 schreef ShaiHulud het volgende:
Ik ben gewoon van mening dat wanneer we dit voorstel doorgang laten vinden, we dan van God los zijn. Want dan beginnen de Turken te zeveren, en de Portugezen, en de Polen, en de Grieken, en de Iraniers...moet ik nog langer doorgaan???

Als we daaraan gaan beginnen kost dit alleen maar extra geld, papierwerk en irritatie van een helleboel Nederlanders.
Hier ben ik het helemaal mee eens, en Nederland is vaak al te tolerant geweest met dit soort dingen.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Op zaterdag 05 mei 2001 22:55 schreef sampoo het volgende:
Vertel mij dan hoe het zit met de chinesen die het hier erg goed doen zonder hun cultuur en taal achterwege te hebben gelaten? De meeste oudere chinesen spreken slecht nederlands, daarentegen spreekt bijna elke chinese nederlander uitstekend nederlands EN ik ben geen chinees tegengekomen die zijn taal niet weet te spreken.
Nu spreek je jezelf toch eigenlijk tegen, want er word immers ook geen Chinees op scholen gegeven...

Verwijderd

Tsjongejongejonge wat een onderwerp dit. Was van te voren al te verwachten dat het een hoop geirriteerde antwoorden op zou leveren(door sommigen gemakshalve maar als racistisch afgedaan, da''s lekker makkelijk).

Het zit die Marokkanen wel hoog, geloof ik. Zoals ze bij alles wat er ook maar ''tegen hen'' wordt gezegd of geconstateerd gelijk hoog van de toren beginnen te blazen. Zal wel iets met dat zgn. ''eergevoel'' te maken hebben. Echt een nare eigenschap, daar maak je geen vrienden mee.

Met van die egoistische uitspraken als ''wij eisen dat er dit en dat voor onze bevolkingsgroep geregeld wordt'', zonder enige blijk van waardering voor wat de Nederlandse samenleving al allemaal voor deze bevolkingsgroep gedaan heeft, jaag je alleen maar de autochtone bevolking tegen je in het harnas. ''Tuurlijk, de overheid zal er wel weer op ingaan uit gemakzucht (voorkomt hopelijk een hoop problemen met Marokkaanse jongeren). Maar dat wil nog niet zeggen dat Jan Modaal het er allemaal mee eens is. De Marokkaan komt de gemiddelde Nederlandse burger al jaren z''n neus uit.

Als Marokkanen nu net zo bijdehand zouden handelen als dat ze lullen, zouden ze ZELF met hulp van oudere (werkloze of arbeidsongeschikte?) Marokkanen cursussen Berbers op gaan zetten, in plaats van meteen maar weer bij de overheid om van alles te gaan eisen. Laat eens zien dat je echt wat kan, kom ook eens positief in het nieuws. Met dat arrogante geblaat wordt de houding van Nederlanders tegenover Marokkanen er echt niet beter op.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 13:18 schreef Lemmeb het volgende:
Als Marokkanen nu net zo bijdehand zouden handelen als dat ze lullen, zouden ze ZELF met hulp van oudere (werkloze of arbeidsongeschikte?) Marokkanen cursussen Berbers op gaan zetten, in plaats van meteen maar weer bij de overheid om van alles te gaan eisen.
Dit vindt ik eigenlijk het beste wat ik tot nu toe heb gehoord, gewoon in een buurthuis zelf cursussen gaan geven aan geintresseerde.

• sampoo
  • Niet online
Op zondag 06 mei 2001 11:43 schreef VipTweak het volgende:

Berbers wordt dus in Marroko ook niet gegeven, dan vindt NOG een reden om geen lessen te gaan sponsoren.
Ik vind het een reden om juist wel lessen te gaan verzorgen. De reden dat het berbers niet onderwezen wordt in Marokko komt niet doordat er weinig belangstelling is maar omdat de overheid het niet toestaat. Als je naar de gemeente gaat om je kind een berberse naam te geven krijg je te horen dat het niet kan en dat je je kind maar Ali of Achmed moet noemen. :r

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 06 mei 2001 17:44 schreef sampoo het volgende:
Ik vind het een reden om juist wel lessen te gaan verzorgen. De reden dat het berbers niet onderwezen wordt in Marokko komt niet doordat er weinig belangstelling is maar omdat de overheid het niet toestaat. Als je naar de gemeente gaat om je kind een berberse naam te geven krijg je te horen dat het niet kan en dat je je kind maar Ali of Achmed moet noemen. :r
Ja, en wat hebben wij daar mee te maken? :Z

Het probleem van Nederland is dat ons land aan grootheidswaanzin lijdt. Ze proberen zich in de wereld als gezag voor te doen terwijl niemand weet waar Nederland op de landkaart ligt.

Daar komt bij dat Nederland moraalridder c.q. redder van de wereld wil zijn, en in z''n eentje al het ''onrecht'' in de wereld recht wil zetten. We hebben maar een klein landje, en als we iedere gelukszoeker in de watten gaan leggen dan wordt het nog meer een luilekkerlandje dan dat het nu al is. I rest my case...

Als jij vol blijft houden dat Marokkanen recht hebben op wat ze eisen, dan vrees ik dat dit een oeverloze discussie is. Zoals iemand hierboven al zei: Als ze zo nodig die lessen willen hebben, laat ze dan ZELF eens wat initiatief tonen en niet alleen maar een grote mond hebben om hun zin te krijgen. DIT is dus wat ik bedoel met een mentaliteit waar ik van :r

• sampoo
  • Niet online
Op zondag 06 mei 2001 18:26 schreef Exirion het volgende:

Ja, en wat hebben wij daar mee te maken? :Z
Heb je gelezen waarop ik reageerde? Wat hebben wij te maken met het feit dat het in Marokko niet onderwezen wordt?
Het probleem van Nederland is dat ons land aan grootheidswaanzin lijdt. Ze proberen zich in de wereld als gezag voor te doen terwijl niemand weet waar Nederland op de landkaart ligt. Daar komt bij dat Nederland moraalridder c.q. redder van de wereld wil zijn, en in z''n eentje al het ''onrecht'' in de wereld recht wil zetten.
Nederland doet zich kleiner voor dan het is.
Als jij vol blijft houden dat Marokkanen recht hebben op wat ze eisen, dan vrees ik dat dit een oeverloze discussie is.
Ik zeg niet dat ze "recht hebben op" maar dat ze wel het recht hebben om het van de overheid te verlangen. Wat de overheid dan besluit kan mij niet veel schelen. Ik reageer op de mensen die andere mensen het recht ontnemen op gronde van "ze horen hier niet thuis".

Als het mensen waren die tangoles op school wilden hebben zou je niemand horen over een mogelijk vertrek van deze mensen uit Nederland. Er zijn een aantal mensen die alles wat men niet bevalt uit monde van allochtonen beantwoorden met "Het land uit ermee". Daar moet ik van :r.

Staat er ergens bij dat de jongeren die berberse les willen het nederlands slecht beheersen?
Zoals iemand hierboven al zei: Als ze zo nodig die lessen willen hebben, laat ze dan ZELF eens wat initiatief tonen en niet alleen maar een grote mond hebben om hun zin te krijgen. DIT is dus wat ik bedoel met een mentaliteit waar ik van :r
Ik weet er niet veel van en de betreffende krant heb ik ook niet ingekeken. Ik weet dus niet of ze het initiatief wel of niet hebben getoond.

Verwijderd

Waarom denk je dat dat is ?
Om zulke dingen dus, buitenlamders worden bij een hoop dingen steeds meer voorgetrokken wat alleen maar nog meer rascisme oplevert
die taal ook/al spreken
Die mensen willen echt niet terug hoor, Nederland is veel te goed.
Criminaliteit zal ook een heel stuk dalen.

Dacht je dat al die gastarbeiders hier zaten om "ons" een plezier te doen ofzo. Die lui kwamen hier naar toe omdat ze zelf ook geen werk hadden hoor.

En zat geld ?
Volgens mij volg je het nieuws niet zo heel erg.

Verwijderd

Op zondag 06 mei 2001 00:43 schreef Flamez het volgende:

[..]

ja dat was een onderzoek van de VVD ( zegt al genoeg )

een groot gedeelte daarvan krijgt een wao uitkering
en als je kijkt naar wat voor werk ze jarenlang hebben gedaan, dan is het niet meer dan logisch dat ze arbeidsongeschikt zijn geworden..
Heb hier ooit een link gezien naar het CBS en daar zat idd een HEEL GROOT deel van de Turken en Marokkanen in de bijstand (dus geen wao) rond de 30%, terwijl er bij Surinamers en Antillianen dat 14% was en bij chinezen en Nederlanders maar iets van 3-5%.

Hebben dus een hoop Marokkanen geen zin om te werken ?

Ja,
ik kan ze overigens geen ongelijk geven als ik netto 100 per maand minder zou overhouden zou ik ook lekker in de bijstand gaan zitten (en een beetje lekker zwart bijklussen)).

• BC3 Victim
hoeveel het er precies waren, het kunnen er goed maar een paar honderd zijn) die
iets eisten van onze staat.
Hun eis:

Kijk, dat vind ik nou hondsbrutaal :(
Berbers wordt in hun eigen land niet eens als een officiële taal gezien, laat staan dat er les in wordt gegeven. En nu willen ze ook nog eens dat de scholen naast Frans Duits en Engels ook nog eens Berbers gaan onderwijzen.
Goddamn wat stom zeg!
Een cursus Berbers zou ik wel kunnen hebben. Ze betalen er dan in ieder geval zelf voor (als ze dan toch zo graag willen vervreemden van onze cultuur) en zadelen er niemand onnodig mee op.

Wat vinden jullie? Moet Nederland Berbers gaan onderwijzen aan die Marokkanen, of ketsen we dat verzoek netjes de prullenbak in?
(ik vertrouw erop dat we niet racistisch gaan doen, dat spreekt van zelf).
Dit is dus het artikel:
Marokkaanse jongeren willen onderwijs in Berbers

Marokkaanse jongeren in Nederland en België zijn begonnen met een handtekeningenactie om onderwijs in hun eigen taal, het Berbers te krijgen.

De jongeren vinden dat het Arabisch onderwijs dat wordt gegeven niet voldoet aangezien negen op de tien Marokkanen van Berberse origine is en steeds meer van hen de eigen taal verleren. Sinds 1974 heeft de Nederlandse overheid, op basis van internationale verdragen, de taak op zich genomen om mogelijkheden te bieden voor onderwijs in eigen taal en cultuur. "Toen de eerste generatie Marokkanen voor de taal van de Koran, het Arabisch, koos hebben zij zich niet gerealiseerd dat hun kinderen hierdoor hun moedertaal zouden verleren", aldus Mohamed Boukiour een van de initiatiefnemers van de actie. "Wij hopen nu dat de Nederlandse overheid ons wil helpen onze eigen taal en cultuur, die ook in Marokko sterk wordt bedreigd, levend te houden".

bron: Metro 4-5-2001
Op basis van bovenstaande artikel zou je nu dus je mening kunnen geven. Onze tweakers moeten niet blindelings vertrouwen op opruiende posten, in dit geval van shailuhud :(. Ik kom in bovenstaand artikel namelijk nergens het woordje eisen tegen. Het enige wat men VRAAGT is of het onderwijs in arabisch (wat dus al gebeurt) kan worden omgezet in onderwijs in het berbers.

Verwijderd

Ik blijf bij de volgende stellingen :

Als in Marroko Berbers onderwijzen verboden is, waarom zouden wij het dan wel doen?? Daar hebben ze het blijkbaar ook niet van de overheid geleerd.

Als ze dat zo graag willen leren, dan kunnen ze dat toch ook van elkaar leren, beetje cursusje in elkaar knutselen in het buurthuis, whoppa....iedereen blij, voor weinig geld.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 06 mei 2001 23:33 schreef VipTweak het volgende:
Als in Marroko Berbers onderwijzen verboden is, waarom zouden wij het dan wel doen?? Daar hebben ze het blijkbaar ook niet van de overheid geleerd.

Als ze dat zo graag willen leren, dan kunnen ze dat toch ook van elkaar leren, beetje cursusje in elkaar knutselen in het buurthuis, whoppa....iedereen blij, voor weinig geld.
Ik moet toegeven dat de ''eis'' wat minder brutaal was dan de topicstarter deed vermoeden, dus hij had z''n topic wat minder aggressief kunnen beginnen. Desondanks blijf ik bij m''n mening, en ben ik het met het bovenstaande eens.

Verwijderd

Justice,

Gelukkig doe je je naam eer aan*D

• looskuh
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Ach, kijk, met het orignele punt, dat de overheid het zou moeten vergoeden ben ik het natuurlijk niet eens. Ik bedoel, ze geven hier op Oregon State University toch ook geen Fries vanwege de 100 Nederlanders die er in het dorp/de stad (50.000 inwoners) wonen?
Waar ik alleen niet tegenkan is van die mensen die totaal niks hebben onderzocht en meteen maar weer over ''ze'' en ''ons'' gaan praten zoals deze hiero:
Wil meneer even ophouden over ''ons'' te praten? Daar zou ik dan namelijk ook bijhoren als blanke Nederlander.

Verwijderd

Op mijn vroegere school in Leeuwarden kon je (facultatief!) Friese les krijgen, zo''n uurtje in de week. :) Meer dan driekwart van de klas ging naar huis, een stuk of zes leerlingen "volgden" de les. Het bleek de beste methode om de taal om zeep te helpen. Geen leerling bleef graag vrijwillig nog een uurtje op school om nog meer huiswerk te ontvangen terwijl de klasgenoten al lekker thuis met hun stoom-machine zaten te spelen. (stoom-machine = voorloper van computer). De school en de overheid boden de kans en als de leerlingen (of hun ouders) die kans lieten liggen dan was er blijkbaar niet genoeg animo.....bla,bla,bla;....dus was het projekt gedoemd tot mislukken. Niet dat ik er niks van heb opgestoken, ik schrijf en spreek die (vreemde!?) taal nog steeds. Maar het is en blijft een curiositeit, niet meer! Misschien DE oplossing om een ieder tevreden te stellen. Verplicht wordt het zeker niet om redenen die voor de hand liggen....!!

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Als ik Marokkaan was zou ik ook crimineel worden als mensen zo tegen je aan kijken.

Ik denk dat het leren van Berbers juist goed is, mensen die een eigen identiteit hebben kunnen juist goed functioneren in een samenleving. Juist de mensen die vaak tussen wal en schip raken, raken vaak op het verkeerde pad.

Ik neem aan dat iemand die niet goed Nederlands kan ook geen zin heeft om Berbers te leren.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

Op vrijdag 04 mei 2001 20:06 schreef Kaoniyu het volgende:
Indien een school tot besluit zou komen om de Berberse taal als vrije studievak toe te voegen aan hun schoolbeleid vind ik dat zeker geen slechte zaak. Van leren is nooit iemand stom geworden.

Zolang er geinteresseerden zijn, dus ook onderwijzers die Berbers willen leren is er geen vuiltje aan de lucht, toch?
Zeker als het om een scholengemeenschap gaat in een wijk waar veel Marokkanen wonen kan dit stimulerend werken lijkt me.
Berbers zal toch nimmer een verplichte taal worden in Nederland.

Ik denk dan ook niet dat het betreffende krantenbericht vermelde dat de Marokkaanse jongeren in kwestie dit eisen maar eerder als een suggestief verzoek?

In ieder geval mogen de scholen in Nederland van mij gerust meer aandacht schenken aan de multiculturele samenleving in Nederland.
En ik wil niets toe voegen. Applaus!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 mei 2001 16:21 schreef udenjpg het volgende:
Als ik Marokkaan was zou ik ook crimineel worden als mensen zo tegen je aan kijken.

Ik denk dat het leren van Berbers juist goed is, mensen die een eigen identiteit hebben kunnen juist goed functioneren in een samenleving. Juist de mensen die vaak tussen wal en schip raken, raken vaak op het verkeerde pad.

Ik neem aan dat iemand die niet goed Nederlands kan ook geen zin heeft om Berbers te leren.
Moet iemand die Khorne aanhangt (zie icon) niet op zoek gaan naar een iets bloederige oplossing?

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

"Toen de eerste generatie Marokkanen voor de taal van de Koran, het Arabisch, koos hebben zij zich niet gerealiseerd dat hun kinderen hierdoor hun moedertaal zouden verleren"
Hoe bedoel je vaag?
Als ik naar Amerika ga kies ik toch ook geen Duits IPV Nederlands???

Berbers? best !!!

Die arabische koran taal afschaffen en om en bijscholing van de leraren op kosten van de mensen die Berbers willen leren.

Dit vereist dus een meerderheid van niet-hier-geboren en van afkomst marokkaanse mensen.

De kinderen van deze mensen (ik denk dat dat er een hoop zijn) hebben geen recht van spreken en moeten als ze het willen maar cursussen gaan doen.

Racisme?
Gewoon pure haat ondertussen bij mij al van weer zo''n cultuur groep die zijn normen en waarden wil doorvoeren... bah !

Straks krijgen we ex-jappen, Indonesische, zuid-afrikanen of weet ik veel wat die hun manier van praten en leven hier door willen voeren...

Dit is onze standaard, wees er nu eens tevreden mee, je hebt het toch goed???!!!

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 02:28 schreef -=Confuzer=- het volgende:

[..]

Hoe bedoel je vaag?
Als ik naar Amerika ga kies ik toch ook geen Duits IPV Nederlands???
hoezo, is duits de taal van je religie (als je die hebt). het is zo dat berbers de moerstaal is en arabisch de taal van de Heilige Quraan. does....
Berbers? best !!!

Die arabische koran taal afschaffen en om en bijscholing van de leraren op kosten van de mensen die Berbers willen leren.
?
Dit vereist dus een meerderheid van niet-hier-geboren en van afkomst marokkaanse mensen.

De kinderen van deze mensen (ik denk dat dat er een hoop zijn) hebben geen recht van spreken en moeten als ze het willen maar cursussen gaan doen.
waarom hebben ze geen recht van spreken?????
Racisme?
Gewoon pure haat ondertussen bij mij al van weer zo''n cultuur groep die zijn normen en waarden wil doorvoeren... bah !

Straks krijgen we ex-jappen, Indonesische, zuid-afrikanen of weet ik veel wat die hun manier van praten en leven hier door willen voeren...

Dit is onze standaard, wees er nu eens tevreden mee, je hebt het toch goed???!!!
tja, ook jij wordt getolereerd (8>

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 22:24

SG

SG surft naar info hardewaren

Op maandag 07 mei 2001 16:21 schreef udenjpg het volgende:
Na ja ze kunnen beter een goede opleiding (school) volgen waar onder ook vooral nederlands en het ook af maken en een goede baan zoeken dan hebben ze minder aanleiding om crimineel te worden en kunnen dan het marokaanse image oppoetsen
ze zouden eigenlijk beter kunnen inburgen dus meer NL,ENG,exacte vakken hun opleiding geslaagt afmaken dat lost de problemen op berbers kunnen ze beter in hun eigen tijd doen want hier in de sameleving hebben ze er niks aan alleen voor hun culturele persoonlijkheid
denk dat veel jongere marokanen de school al moeilijk zat vinden als ze daarnaast ook nog berbers krijgen dus daar ben ik ''t mee eens.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 19:15 schreef olav het volgende:
Justice,

Gelukkig doe je je naam eer aan*D
thank u *D :)

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 20:37 schreef SuperG het volgende:

[..]

Na ja ze kunnen beter een goede opleiding (school) volgen waar onder ook vooral nederlands en het ook af maken en een goede baan zoeken dan hebben ze minder aanleiding om crimineel te worden en kunnen dan het marokaanse image oppoetsen
[..]
mee eens, educatie is van levensbelang
ze zouden eigenlijk beter kunnen inburgen dus meer NL,ENG,exacte vakken hun opleiding geslaagt afmaken dat lost de problemen op berbers kunnen ze beter in hun eigen tijd doen want hier in de sameleving hebben ze er niks aan alleen voor hun culturele persoonlijkheid
[..]
uhum, ik ben van mening dat je je pas goed in de samenleving kunt manifesteren wanneer je ''culturele persoonlijkheid'' in orde en vooral op orde is. Iemand die zich voortdurend afvraagt waar die nou eigenlijk vandaan komt is iemand die niet goed zal functioneren.
denk dat veel jongere marokanen de school al moeilijk zat vinden als ze daarnaast ook nog berbers krijgen dus daar ben ik ''t mee eens.
en ook denk je dat veel marokkanen de school makkelijk zat vinden om daarnaast ook nog een cursus berbers te kunnen doen, toch? ;)

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

waarom hebben ze geen recht van spreken?????
Omdat degene die hier geboren zijn toch Nederlands praten?

Als ik in Amerika geboren zou zijn met Nederlandse ouders zou ik toch ook niet gaan eisen om Nederlandse les? Het zou me geen ene reet boeien.

Waarom zou ik een andere taal gaan leren dan de algemeen gebruikte taal daar? (ja, niet zoals frans of duits op school, want dat zijn wereldtalen).
En als ik het nu echt zou willen, zou ik het zelf gaan organiseren, en niet aan de staat eisen of vragen van lessen.

Ik zie dit echt net zoals groepvorming... van kijk, wij zijn Marokkaans en dus anders als jullie... !?(Het gekozen Arabisch wordt denk ik door wel meer bevolkingsgroepen gesproken)
uhum, ik ben van mening dat je je pas goed in de samenleving kunt manifesteren wanneer je ''culturele persoonlijkheid'' in orde en vooral op orde is. Iemand die zich voortdurend afvraagt waar die nou eigenlijk vandaan komt is iemand die niet goed zal functioneren.
Argumenten?
Volgens mij is dit gewoon bullshit...
Je "groep" is het volk waarbij je woont.
Wat vroeger was is nu niet meer. En als je hier geboren bent hoef je je eigenlijk nogeneens aan te passen, want aanpassen is van 1 staat naar een andere...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Pagina: 1 2 Laatste