Op zondag 06 mei 2001 00:39 schreef Exirion het volgende:
Surinamers en Antillianen hadden als voordeel dat ze vaak al Nederlands spraken, maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld Chinezen en Indonesiers die zich erg goed hebben geintegreerd. Dat zijn vaak hardwerkende gediscplineerde mensen met een mentaliteit waar de Nederlanders nog wat van kunnen leren. Ik constateer bij Marokkanen over het gemiddelde genomen gewoon een andere mentaliteit, en velen met mij.
[..]
Het toppic was taal dacht ik of gaan we een nieuw 3e rijk oprichten

En denk je dat al die hard werkende chinese mensen (van de 1e generaties) nederlands spraken ? en als ze al nederlands spraken dat ze dan geen ''moerstaal''meer wilden/kunnen?
Wat dacht je van al die nederlanders in Canada ? die 1e generaties preken ook heel gebrekig engels en als het zo was dat er duizenden en duizenden ned. daar (of waar ook waar het stukken beter is dan in je eigen land aan de bak konden en die regering aldaar zo stom was (of sociaal wat ik eigenlijk jammer vind dat dit verdwijnt) om ze een vaste verblijfs vegrunning te geven dat die dan niet ook voor hun belangen zouden opkomen (het proberen in iedergeval) ?
Waarom komt iedereen toch altijd weer met het argument dat we iets verschuldigd zijn?
----
deuh...het zijn nederlanders nu en daar hebben we (onze regering destijds) zelf voor gezorgd..... valt het kwrtje al ...
Ze hebben gewerkt en ze hebben er loon voor gekregen. Blijkbaar genoeg loon om er speciaal voor naar ons land toe te komen. Ik ken genoeg autochtone Nederlanders die zich letterlijk en figuurlijk kapot hebben gewerkt, en die krijgen ook geen speciale behandeling. Heb je wel eens gezien hoe het personeel in ziekenhuizen voor een schandalig lage loon keihard moet werken? Als die mensen straks met een burn-out in de ziektewet belanden, dan is er ook niemand die medelijden met ze heeft.
Als je ergens ''kwaad''of fel op wilt zijn moet je dat naar hen die verantwoordelijk zijn voor deze situatie doen niet naar degene die er gebruik van hebben gemaakt.
Als jij (om bijv. je gezin een betere toekomst te kunnen geven - dus als je de situatie (hypotetisch) precies zou omdraaien, niet exact het zelfde zou hebben gedaan, ook om dat je halve dorp het doet....zou je niet zo slim zijn.
Dat er mensen zijn die het uitbuiten en misbruik maken...is een ANDER OW.
En geld natuurlijk voor alle rassen.
En over mentaliteit, dat kun je onmogelijk los zien van bijv. de sociale omgeving (welk klimaat /cultuur groei je op, welke bevolkingsklasse, enz. een voorbeeld, het zijn de lager geschoolden die hier vnl. gevestigt zijn. Zij die al een goede opleiding en baan hadden gingen niet verhuizen omdat ze hier wel 1400 gld uitkering konden trekken enz.
Nog een voorbeeld de cultuur (die juist over de grens veel sterker is dan thuis (vergelijk de nederlandse boerderij in canada...oh ik mis de nederlandse drop toch zo) bestaat voor marocaanse mensen juist door hun saamhorigheid, ze zijn een heel sterke groep, dat dit botst met ons individualisten is over duidelijk, maar daarom niet verkeerd. En hoe verder de generaties hoe minder dit zal zijn.
En ik ben dan wel half marocaans, maar opgevoed door nederlandse papa mama en zonder verder contact met Marocco. (kwist het de eerste 26 jaar niet)
(Dus kom niet met het argument jouw belang is hier ook bij gedient. Het gaat hier om het belang van een grote groep (en Nederland bestaat alleen maar uit minderheids groepen) die in een democratie...(of eigenlijk burocratie

het recht moeten hebben om te proberen dat voor elkaar te krijgen wat zij belangrijk vinden. of zullen we toch maar 1 partij nemen met 1 sterke man aan het bewind.... )
Ben er 2 jaar geleden 1 keer op vakantie geweest en heeb heeel veel armoede gezien (vergelijk hier 100 jaar geleden) en veel berbers dus niet onerkend en uitstervend vergelijk fries in Nderland (wat ik persoonlijk heel eigenwijs vind, maar ik ga dan ook niet in Groningen of Friesland wonen) ken njet of zoiets.
En economische belangen....dan is nederlands dus binnen kort uit de schoolbanken....
laatst op de vpro gids omslag een grapje de stoelen van de 2e kamer met daarop logo''''s van grote ondernemingen, KLM, Gheiniken, Macdo, werldnatuurfonds.....
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen