Dat dacht ik dus ookOp vrijdag 04 mei 2001 16:41 schreef spok9 het volgende:
Hmmm, zou het dan zo zijn dat het heelal zich in een oneindig vacuum bevind, dus dat in feite alleen de materie uitweidt. Dat klopt dan ook weer met de oer-knal. Dan was er voor de oerknal alleen een stuk materie (met een verschrikkelijk hoge dichtheid) in een vacuum.
Klinkt ook wel aardig, toch?
Verwijderd
Dus het heelal is niet alles wat er is? Er is zelfs oneindig veel buiten het heelal, alleen zit daar geen materie in? Volgens mij is het heelal toch echt alles wat er is, dus is er buiten het heelal helemaal niets, zelfs geen lege ruimte. Dat er "meer dan alles" is, is op zich al een paradox...Op vrijdag 04 mei 2001 17:36 schreef Wouter17 het volgende:
Dat dacht ik dus ook
<edit>
Ik denk dat er weer een misvatting in het spel is, en dat er gedacht wordt dat het heelal de melkweg is. Het heelal is het zelfde als het universum of de kosmos. De melkweg is onze galaxie. Maar het heelal is niet het zelfde als de melkweg! Er zitten letterlijk miljarden en miljarden galaxieen (melkwegen) in het heelal.
</edit>
Op vrijdag 04 mei 2001 18:22 schreef mietje het volgende:
helemaal niets, zelfs geen lege ruimte
wat is het verschil
stelling: de ruimte is leeg
vraag: wat zit er in die ruimte?
antwoord: niets
lege ruimte = niets
dat er niets is betekent niet dat je er niet kunt zijn
Bloed deze topic dood?
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
[offtopic]
Het idee heb ik gekregen van de site:
www.everythingforever.com (engelstalig)
Erg interessant om te lezen.
Wel veel leeswerk, maar deze meneer zegt wel logische dingen.
Bijvoorbeeld Symetrische wiskunde.
0 = Alles (Bij het heelal zeggen we, alles = 0, komt dus redelijk overeen)
Hij begint met: Wat is het grootste getal wat je op kan noemen ?
Dat heb je niet, en zal je dus zeggen +oo(plus oneindig)
Maar zoals bekend van elektro heb je positief en negatief (materie, antimaterie)
dus heb je ook -oo(min oneindig)
Dus alles = 0,(-oo + +oo = 0)
Dan gaat hij verder door te stellen dat je 2 soorten orde hebt: groeps orde, en symetrische orde. En valt hij de tweede hoofdwet van de thermodynamica aan door te stellen: De entropie in een gesloten systeem neemt niet toe naarmate de tijd voordert, maar de orde veranderd van groeps orde naar symetrische orde.
Dit moet je zo zien:
Symetrische orde = schaakbord.
Groepsorde = 32 zwarte vlakken bij elkaar en 32 witte vlakken bij elkaar)
Big-bang(groeps orde)
Koude dood(symetrische orde)
Maar als je er het fijne van wilt weten moet je het gaan lezen.
[/sorry voor de offtopic]
Niet helemaal nee.Heb je dit zelf bedacht?
Het idee heb ik gekregen van de site:
www.everythingforever.com (engelstalig)
Erg interessant om te lezen.
Wel veel leeswerk, maar deze meneer zegt wel logische dingen.
Bijvoorbeeld Symetrische wiskunde.
0 = Alles (Bij het heelal zeggen we, alles = 0, komt dus redelijk overeen)
Hij begint met: Wat is het grootste getal wat je op kan noemen ?
Dat heb je niet, en zal je dus zeggen +oo(plus oneindig)
Maar zoals bekend van elektro heb je positief en negatief (materie, antimaterie)
dus heb je ook -oo(min oneindig)
Dus alles = 0,(-oo + +oo = 0)
Dan gaat hij verder door te stellen dat je 2 soorten orde hebt: groeps orde, en symetrische orde. En valt hij de tweede hoofdwet van de thermodynamica aan door te stellen: De entropie in een gesloten systeem neemt niet toe naarmate de tijd voordert, maar de orde veranderd van groeps orde naar symetrische orde.
Dit moet je zo zien:
Symetrische orde = schaakbord.
Groepsorde = 32 zwarte vlakken bij elkaar en 32 witte vlakken bij elkaar)
Big-bang(groeps orde)
Koude dood(symetrische orde)
Maar als je er het fijne van wilt weten moet je het gaan lezen.
[/sorry voor de offtopic]
Verwijderd
/me zuchtOp vrijdag 04 mei 2001 18:45 schreef Wouter17 het volgende:
lege ruimte = niets
Er is dus plek om iets te zijn en dat is iets. Ruimte is niet niets, net zoals tijd niet niets is.
WhyOp vrijdag 04 mei 2001 21:06 schreef mietje het volgende:
[..]
/me zucht
Er is dus plek om iets te zijn en dat is iets.
leegte is niets anders dan de afwezigheid van materie?
Nee, een lege ruimte is iets, nl. een lege ruimte. Net als een vacuum, het is niet niets, het is gewoon iets zonder materie, of gas of hoe je het wilt noemen.Op vrijdag 04 mei 2001 18:45 schreef Wouter17 het volgende:
[..]
wat is het verschil
stelling: de ruimte is leeg
vraag: wat zit er in die ruimte?
antwoord: niets
lege ruimte = niets
Er is dus een verschil tussen niets en lege ruimte (vacuum)
Klinkt allemaal wel vaag
[edit]
Ik vind de theorie dat het heelal alles is, minder aannemelijk dan dat het heelal zich in een oneindig vacuum bevind. Maar goed, ik ben niet de expert.
Dat verhaal over zwarte gaten klonk ook vrij logisch.
Bij het ontbreken van ruimte-tijd ontstaat materie, bij een negatieve (?) ruimte-tijd ontstaan een zwart gat.
Omdat er in een zwart gat dus geen ruimte-tijd en geen materie aanwezig is, wordt je er dus heen gezogen (wind gaat van hoge druk naar lage druk, materie van veel ruimte-tijd naar weinig ruimte-tijd??) en op een willekeurige (?) plaats in het heelal gedumpt.
Zie mijn vorige post: leegte is iets (vacuum), niets is niets, dus zelfs geen vacuum.Op vrijdag 04 mei 2001 22:23 schreef Wouter17 het volgende:
[..]
Why
leegte is niets anders dan de afwezigheid van materie?
Verwijderd
Niet als jij hem omhoog blijft schoppen...Op zaterdag 05 mei 2001 19:09 schreef spok9 het volgende:
Bloed deze topic dood?
Om nog even een paar dingen duidelijker te maken:
In plaats van dat je zegt dat niets buiten het heelal is (of dat er buiten het heelal "niets" is) kun je ook zeggen dat "buiten het heelal" niet bestaat. ALLE ruimte ligt binnen het heelal, dus is een plek (of het nou leeg is, vacuum of "niets") buiten het heelal per definitie niet mogelijk.
En bij Defspace''s theorie is een zwart gat geen negatieve ruimte-tijd, maar het totaal ontbreken van ruimte-tijd. Kleine scheurtjes vormen massa, maar als de ruimte-tijd echt kapot scheurt dan ontstaat een zwart gat. Daar is dus heel veel massa die de ruimte-tijd eromheem weer vervormt. Daardoor wordt andere massa "aangetrokken".
Als ons heelal zich uitbreid, waar haalt ie dan het materiaal vandaan om spul te maken? Maw: waar komt onze planeet vandaan? En de rest??
IMHO lijkt het me logisch dat hoe verder de boel uitrekt, des te minder je zult aantreffen bij de ''rand''...
IMHO lijkt het me logisch dat hoe verder de boel uitrekt, des te minder je zult aantreffen bij de ''rand''...
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar ik ga het toch proberen 
Zou het niet kunnen dat het heelal gewoon een soort telepoort is dat als ik een paar miljoen jaar lang rechtdoor vlieg (met lichtsnelheid uiteraard) ik weer op mijn begin punt uitkom?
Of dat het een ander soort vorm heeft dat die wij kennen (kunnen begrijpen), iets met meerdere dimensies dat allen HxBxL??
Mischien bestaat het helemaal niet en zijn wij eigenlijk net zoiets als THE SIMS alleen dan op een iets beter computer en iets uitgebreider??
Zou het niet kunnen dat het heelal gewoon een soort telepoort is dat als ik een paar miljoen jaar lang rechtdoor vlieg (met lichtsnelheid uiteraard) ik weer op mijn begin punt uitkom?
Of dat het een ander soort vorm heeft dat die wij kennen (kunnen begrijpen), iets met meerdere dimensies dat allen HxBxL??
Mischien bestaat het helemaal niet en zijn wij eigenlijk net zoiets als THE SIMS alleen dan op een iets beter computer en iets uitgebreider??
MooiOp zaterdag 05 mei 2001 19:20 schreef hybridz het volgende:
Niet als jij hem omhoog blijft schoppen...
Er is geen extra materie nodig, het is nl. vacuum, dus geen materie. Alle materie blijft hetzelfde (globaal dan). Het vacuum met alle materie erin wijdt uit, waarbij alleen het vacuum in grootte toeneemt.Op zaterdag 05 mei 2001 22:08 schreef Blue-eagle het volgende:
Als ons heelal zich uitbreid, waar haalt ie dan het materiaal vandaan om spul te maken? Maw: waar komt onze planeet vandaan? En de rest??
heel goed mogelijk, hetzelfde als bij de aarde, maar dan ingewikkelder. Verklaart opzich we een aantal dingen, als je het zo bekijkt.Op zaterdag 05 mei 2001 22:48 schreef Sjoerdie het volgende:
Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar ik ga het toch proberen
Die extra dimensie is toch ruimte tijd?Of dat het een ander soort vorm heeft dat die wij kennen (kunnen begrijpen), iets met meerdere dimensies dat allen HxBxL??
En met een hogere AI zeker? Sure...Mischien bestaat het helemaal niet en zijn wij eigenlijk net zoiets als THE SIMS alleen dan op een iets beter computer en iets uitgebreider??
Verwijderd
Uitgaande van de oerknal theorie wijzigt imo de hoeveelheid materie alleen op moment van de bang.. In de eerste seconden is de dichtheid van het kleine heelalltje dus gigantisch hoog. Direcht na de oerknal begint het heelal uit te dijen. Dan wordt de dichtheid ook steeds minder. Tot het moment dat de dichtheid een laagte punt bereikt. Op dat moment krimpt het heelal weer (Doordat het evenwicht weg is ofzo).Op zaterdag 05 mei 2001 22:08 schreef Blue-eagle het volgende:
Ik heb gehoord van iemand op dit forum hier dat een vacuum iets anders is dan niets en dat dus niet geldt: vacuum=niets.
Op natuurkundig gebied heb ik deze makker erg hoog in ''t vaandel staan en ga dus op hem af. (hij is geloof ik student natuurkunde en zeer aktief op W&L)
Use the search... zou ik dus zeggen...
Op natuurkundig gebied heb ik deze makker erg hoog in ''t vaandel staan en ga dus op hem af. (hij is geloof ik student natuurkunde en zeer aktief op W&L)
Use the search... zou ik dus zeggen...
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Je hebt toch nog veel meer dimensies???quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Die extra dimensie is toch ruimte tijd?
Was ook maar een grapje!quote:
En met een hogere AI zeker? Sure...
LOL (we moeten een angst-smiley hebben)Op zondag 06 mei 2001 16:05 schreef Kemo het volgende:
ik heb ooit eens gedacht:
stel voor dat die voyager sateliet die we de ruimte hebben ingestuurd van de ander kant weer terugkomt... (twilight zone intro geluid)
Dat zou wel tof zijn, maar de kans daarop is verwaarloosbaar.
Verwijderd
Lees jij ook wel eens een reply hoger, of begin je gelijk te spuien?[b]Op dinsdag 08 mei 2001 12:36 Aangezien men momenteel nog niet weet hoeveel dat is...
hmmz soms is het toch makkelijk om je neer te leggen bij de bijbel en erin geloven dat mensen het simpelweg niet kunnen bevatten..
Niet dat mij het lukt maar geloven in de oerknal theorie gaat er bij mij al helemaal niet in.
Wat mij wel opvalt is dat deze oerknal theorie tegenwoordig aangenomen wordt als waar zijnde terwijl er helemaal nix maar dan ook helemaal nix bewezen is..
Toch wordt deze theorie in discovery channel documentaires en schoolboekjes bijna niet meer ter discussie gesteld en dat vind ik een erg foute zaak !
Mensen die er niet veel aandacht aan besteden denken volgens mij echt al dat het bewezen is. Is dit niet een stap in de verkeerde richting ?
Niet dat mij het lukt maar geloven in de oerknal theorie gaat er bij mij al helemaal niet in.
Wat mij wel opvalt is dat deze oerknal theorie tegenwoordig aangenomen wordt als waar zijnde terwijl er helemaal nix maar dan ook helemaal nix bewezen is..
Toch wordt deze theorie in discovery channel documentaires en schoolboekjes bijna niet meer ter discussie gesteld en dat vind ik een erg foute zaak !
Mensen die er niet veel aandacht aan besteden denken volgens mij echt al dat het bewezen is. Is dit niet een stap in de verkeerde richting ?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Volgens mij is dit het enige waarnaar gevraagd wordt.
Op vrijdag 04 mei 2001 09:42 schreef olav het volgende:
/het zichtbare heelal bestaat uit ongeveer 10E80 deeltjes/
''t Enige dat ik weet is dat het feit of het heelal uit blijft dijen of gaat inkrimpen afhankelijk is van de hoeveelheid materie die er zich in bevindt. Aangezien men momenteel nog niet weet hoeveel dat is, is ook niet bekend of de uitdijing eeuwig doorgaat.
Ach, zolang we niet met de lichtsnelheid kunnen reizen, zullen we het totale heelal nooit kunnen zien...
Ach, zolang we niet met de lichtsnelheid kunnen reizen, zullen we het totale heelal nooit kunnen zien...
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
De oerknal is een logische conclusie uit alle waarnemingen (met de uitdijing als de belangrijkste). Experimenteel bewijs voor de oerknal kun je natuurlijk nooit leveren, maar je kan wel een theorie vormen en vaststellen dat deze theorie de meest waarschijnlijke is. Dat de oerknal op dit moment op scholen wordt vertelt als een feit is misschien niet helemaal juist, en de uitleg die erbij wordt gegeven komt ook niet helemaal overeen met wat wetenschappers denken. Maar de oerknal theorie is op dit moment de meest waarschijnlijke theorie en voor de meeste mensen is het dus voldoende om aan te nemen dat het werkelijk zo gebeurt is. Mensen die geinteresseerd zijn zullen zelf informatie gaan zoeken en er achter komen dat er veel verschillende theorieen zijn over de details van de oerknal. Om alle verschillende theorieen aan schoolkinderen uit te leggen en ze dan zelf een keuze te laten maken welke ze het meest waarschijnlijk vinden gaat te ver.Op dinsdag 08 mei 2001 05:33 schreef HH22 het volgende:
Heb geen zin om door tig pagina''s te bladeren, Olav
In de (natuur)wetenschap is het zo dat een theorie als kloppend wordt beschouwd, totdat het tegendeel bewezen is, of er een betere theorie is.Op dinsdag 08 mei 2001 05:33 schreef HH22 het volgende:
hmmz soms is het toch makkelijk om je neer te leggen bij de bijbel en erin geloven dat mensen het simpelweg niet kunnen bevatten..
Lees het boek Het heelal van Steven Hawking....ik geloof dat je het zo schrijft maar pin me er niet op vast....daar stellen ze de ruimte voor als een grenzeloze uitdijende ruimte....het probleem van dat grenzeloos en uitdijend leggen ze haarfijn uit maar ik kan het niet herhalen...zonder grenzen kun je ook niet zeggen dat hij kan uitdijen....snappie
als het heelal uitdijd moet dat toch ergens stoppen en weer in krimpen en dan krijg je een soort gloven ( sinus ) een soort druppel in het water misschien ?
raar is zo gek nog niet !
Ze hebben het in dat boek over 7 dimensies en 11 dimensies....de Heer Hawking is aanhanger van 7 dimensies....als je het boek gelezen hebt voel je je een stuk slimmer geworden maar nog steeds heel erg dom....het is trouwens makkelijk leesbaar...echt een aanrader
Verwijderd
Lijkt me duidelijk, maar 1 (slecht een) reply ophoog, die lees je toch nog wel?Op dinsdag 08 mei 2001 14:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Heb geen zin om door tig pagina''s te bladeren, Olav
Mijn vader heeft dat boek, zal het eens uit de kast plukken.Op dinsdag 08 mei 2001 16:12 schreef lottumracing het volgende:
Lees het boek Het heelal van Steven Hawking....ik geloof dat je het zo schrijft maar pin me er niet op vast....daar stellen ze de ruimte voor als een grenzeloze uitdijende ruimte....het probleem van dat grenzeloos en uitdijend leggen ze haarfijn uit maar ik kan het niet herhalen...zonder grenzen kun je ook niet zeggen dat hij kan uitdijen....snappie
Verwijderd
Nee, dat hoeft toch niet.
Als wij op het oppervlak zitten van een hyperbol (bol in 4d), en die zet uit, dan nemen wij waar dat vanuit onze positie alles alle kanten opgaat. Als het krimpt, kom het allemaal weer naar ons toe. De dikte van het boloppervlak wordt groter, maar dat merken wij niet, want wij zien die dikte niet (dat is nl de 4e dim). Wij ervaren wel de gevolgen ervan, nl de zwaartekracht wordt resp. kleiner en groter, omdat de dichtheid van de materie verandert.
Als wij op het oppervlak zitten van een hyperbol (bol in 4d), en die zet uit, dan nemen wij waar dat vanuit onze positie alles alle kanten opgaat. Als het krimpt, kom het allemaal weer naar ons toe. De dikte van het boloppervlak wordt groter, maar dat merken wij niet, want wij zien die dikte niet (dat is nl de 4e dim). Wij ervaren wel de gevolgen ervan, nl de zwaartekracht wordt resp. kleiner en groter, omdat de dichtheid van de materie verandert.
Dan houd je geen rekening met de zogenaamde inflatieperiode tijdens (?) de Big Bang. Als die theorie klopt (niet onomstreden, maar verklaart wel veel) is het zichtbare gedeelte van het heelal slechts een klein gedeelte van het totale universum.Op dinsdag 08 mei 2001 20:48 schreef olav het volgende:
How about this:
Het heelal zet niet sneller uit dan de lichtsnelheid.
We kunnen een schatting maken van de leeftijd van het heelal, en dus ook een bovengrens aangeven voor de grootte van het heelal.
Tsjong.. sorry hoor.. vat dit niet als flame op ofzo... maarOp dinsdag 08 mei 2001 21:33 schreef SpinMeister het volgende:
Dan houd je geen rekening met de zogenaamde inflatieperiode tijdens (?) de Big Bang. Als die theorie klopt (niet onomstreden, maar verklaart wel veel) is het zichtbare gedeelte van het heelal slechts een klein gedeelte van het totale universum.
''donkere materie''
''onzichtbaar gedeelte van het totale universum''
beetje vage dingen hoor... Mijn God is ook onzienlijk en dat wordt meteen verworpen... wel aan de eigen regels houden he?
Het idee van inflatie van het universum is ontstaan in Rusland (tja, daar doen ze ook aan cosmologie) en populair gemaakt door Alan Guth van het MIT in 1980. De theorie luidt dat vlak na de Big Bang (zo''n 10^-35 sec erna) het universum exponentieel heeft uitgedijd (eigenlijk schiet ''exploderen'' nog tekort: van 10^-35 sec tot 10^-33 seconde groeide het volume 10^60 maal).Op dinsdag 08 mei 2001 21:35 schreef olav het volgende:
Zou je me iets meer kunnen vertellen wat de inflatie periode is?
Dat klinkt vrij onvoorstelbaar, maar is redelijk aannemelijk te maken door te stellen dat het universum vlak na de Planck tijd (tot 10^-43 sec) een aantal fase-overgangen doorging waarbij zes van de tien dimensies gecompactificeerd werden. Ik pretendeer niet dat ik dat zelf helemaal netjes uit kan leggen, maar ik heb het eens ergens gelezen en zal proberen dat artikel te achterhalen. Tevens zijn er aanwijzingen dat de zwaartekracht onder die omstandigheden andersom gewerkt kan hebben (afstotend i.p.v. aantrekkend) en daarbij de drijvende kracht geweest zijn.
De theorie verklaart wel een heel hoop verschijnselen die met de Big Bang alleen niet verklaard kunnen worden. Waarom het universum om ons heen in alle richtingen hetzelfde er uit ziet bijvoorbeeld. Maar ook waarom het universum voor zover we kunnen zien vrijwel vlak lijkt.
Zie bijvoorbeeld dit artikel dat over inflatie gaat en de theorie in het grote geheel plaatst.
Ik heb het niet over donkere materie gehad hoor..Op dinsdag 08 mei 2001 22:24 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Tsjong.. sorry hoor.. vat dit niet als flame op ofzo... maar
''donkere materie''
''onzichtbaar gedeelte van het totale universum''
Even terzijde: ik presenteer het ook niet als zijnde absolute waarheid. Het is een theorie die nog aan alle kanten getest wordt. Of het ''vaag'' of moeilijk voorstelbaar is, is niet het criterium. Het criterium is: verklaart het de verschijnselen die we waarnemen, valt het aannemelijk te maken (liefst nog: valt het te bewijzen?) en is de theorie intern consistent? (disclaimer: deze opsomming is niet als uitputtend bedoeld)beetje vage dingen hoor... Mijn God is ook onzienlijk en dat wordt meteen verworpen... wel aan de eigen regels houden he?
Als je wilt dat het bestaan van God en overige wetenschappelijke theorieën gelijk behandeld worden, dan moet je het bestaan van God in de vorm van een wetenschappelijke theorie gieten en dan kan beoordeeld worden of die theorie aangenomen kan worden. Maar daar wilde je toch eigenlijk niet aan?
Nee... maar ik veeg alle atheisten en wetenschappers op een grote hoop, net zoals veel atheisten/wetenschappers dat doen met christenen (of erger: theisten). Is mijn stomme fout.. ekskjoes mie!Op dinsdag 08 mei 2001 23:23 schreef SpinMeister het volgende:
Ik heb het niet over donkere materie gehad hoor..
Okee.. deze nuancering wilde ik graag horenEven terzijde: ik presenteer het ook niet als zijnde absolute waarheid. Het is een theorie die nog aan alle kanten getest wordt. Of het ''vaag'' of moeilijk voorstelbaar is, is niet het criterium.
Zonder WEER een draad te verzieken met dezelfde discussie... denk ik dat het creationisme (goed woord?) hieraan voldoet.Het criterium is: verklaart het de verschijnselen die we waarnemen, valt het aannemelijk te maken (liefst nog: valt het te bewijzen?) en is de theorie intern consistent? (disclaimer: deze opsomming is niet als uitputtend bedoeld)
Wie ben ik om dat te doen. er is al een prachtig boek waar die ''theorie'' in staat.Als je wilt dat het bestaan van God en overige wetenschappelijke theorieën gelijk behandeld worden, dan moet je het bestaan van God in de vorm van een wetenschappelijke theorie gieten en dan kan beoordeeld worden of die theorie aangenomen kan worden. Maar daar wilde je toch eigenlijk niet aan?
En dat ik niet meer discussieer over het bestaan van God... dat klopt als een bus
ah kom op dit is een irritant onderwerp, nog nooit iemand met een antwoord gekomen.
leg je er bij neer: ONEINDIG!
bedankt voor je verhelderende bijdrage...Op dinsdag 08 mei 2001 23:36 schreef AtomicShockwave het volgende:
ah kom op dit is een irritant onderwerp, nog nooit iemand met een antwoord gekomen.
ja haha, verhelderend he, maarre leg het begrip oneindig maar eens ff uit, de duidelijkste beschrijving tot nu to lijkt me toch: ONEINDIGOp dinsdag 08 mei 2001 23:39 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
bedankt voor je verhelderende bijdrage...
Alles wat IS, zit in het heelal. Dus in onze perceptie is het heelal ONEINDIG.Op dinsdag 08 mei 2001 23:41 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
ja haha, verhelderend he, maarre leg het begrip oneindig maar eens ff uit, de duidelijkste beschrijving tot nu to lijkt me toch: ONEINDIG
Maar misschien is er inderdaad een extra dimensie (of meer dan 1) waarmee ons heelal inderdaad begrensd is. (zie het voorbeeld van 2D-poppetjes in een 3D-wereld.
Verwijderd
Is het wel zo dat er maar één heelal is/kan zijn. Ik heb ooit een keer gehoord van prof. de Jager, die sterrenkundige lezingen geeft, dat er in theorie best meerdere heelallen kunnen zijn. Ook dat een heelal spontaan kan ontstaan (bepaalde staat van de materie, sterke fluctuatie van de energie in een vacuüm), maar dat dat alleen zeer zelden voorkomt. (zie sterrengids 2000, pag 153)Op dinsdag 08 mei 2001 23:43 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Alles wat IS, zit in het heelal. Dus in onze perceptie is het heelal ONEINDIG.
Weet iemand hier meer (het fijne) van?
verontschuldigingen aanvaardOp dinsdag 08 mei 2001 23:33 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Nee... maar ik veeg alle atheisten en wetenschappers op een grote hoop, net zoals veel atheisten/wetenschappers dat doen met christenen (of erger: theisten). Is mijn stomme fout.. ekskjoes mie!
Geen probleem, maar was:[..]
Okee.. deze nuancering wilde ik graag horen
niet duidelijk genoeg?Als die theorie klopt (niet onomstreden, maar verklaart wel veel)....
Ik denk van niet. Maar we zullen het er maar niet over hebben, offtopic.[..]
Zonder WEER een draad te verzieken met dezelfde discussie... denk ik dat het creationisme (goed woord?) hieraan voldoet.
OEF! Okay, we hebben het er niet over..[..]
Wie ben ik om dat te doen. er is al een prachtig boek waar die ''theorie'' in staat [..]
Gewoon een keertje flink tegen een 8 aan schoppen en je hebt oneindig...dat is tevens het enige wat echt oneindig is
Het heelal is gekromt in de 4e dimensie, als je in A beginten steeds maar recht vooruit reist, kom je wederom op A. (een tweedimensionaal vlak gekromt in de derde dimensie vormt een bol, als je vanaf punt A op die bol alsmaar een rechte lijn volgt, kom je wwer op A)
Hmmmm
oneindig.... dat is een van de foutste termen bedacht.... wat is nou het voordeel om te weten dat het heelal "oneindig" is....
Het is maar al te vaak bewezen dat oneindig niet bestaat.... (denk alleen maar aan de snelheid van het licht). Dus ik weet zeker dat het heelal te meten is maar vraag me niet wat daarachter zit.
Zelf denk ik dat daar gewoon niks zit... (<= net zoiets stoms als oneindig
dus ik spreek me weer lekker tegen vanavond
)
oneindig.... dat is een van de foutste termen bedacht.... wat is nou het voordeel om te weten dat het heelal "oneindig" is....
Het is maar al te vaak bewezen dat oneindig niet bestaat.... (denk alleen maar aan de snelheid van het licht). Dus ik weet zeker dat het heelal te meten is maar vraag me niet wat daarachter zit.
Zelf denk ik dat daar gewoon niks zit... (<= net zoiets stoms als oneindig
Verwijderd
ben ik het gedeeltelijk mee eens, in de theoretische natuurkunde praten ze niet eens meer over ruimte of tijd, maar over ruite-tijd, als zijnde een ding, ruimte-tijd, het is een beetje lastig om te accepteren, ik vond dat helemaal omdat ze het opbouwen uit 2 woorden, maar als je ruitme-tijd eenmaal door hebt en je gaat er vanuit dat het uitdijen van het universum vertraagd, wordt het al een stuk interesanter, je moet het denk ik ook niet van buitenaf gaan proberen te zien, als je gaat denken aan de vertraging (vertraging van waarneming dus ook) houd het uiteindelijk gewoon op:)
dus ook met je lichtstraal, als tijdruimte vertraagt dan gaat het licht steeds langzamer en langzamer en staat het op een gegeven moment stil, dit is alleen niet waar te nemen omdat jij als waarnemer ook steeds langzamer en langzamer waarneemt (nou neemt de mens over het algemeen waar m.b.v. licht dus dit is een beetje vaag voorbeeld)
ruimte-tijd vertraagd maar jij ook, je zal het niet doorhebben maar het ''einde'' ook nooit berijken.... WHOW heb hem nu pas zelf helemaal door*D dit is heftig...
dus ook met je lichtstraal, als tijdruimte vertraagt dan gaat het licht steeds langzamer en langzamer en staat het op een gegeven moment stil, dit is alleen niet waar te nemen omdat jij als waarnemer ook steeds langzamer en langzamer waarneemt (nou neemt de mens over het algemeen waar m.b.v. licht dus dit is een beetje vaag voorbeeld)
ruimte-tijd vertraagd maar jij ook, je zal het niet doorhebben maar het ''einde'' ook nooit berijken.... WHOW heb hem nu pas zelf helemaal door*D dit is heftig...
Verwijderd
/me raad Hero Shima de search te gebruiken en/of een FAQ te lezen alvorens te speculeren.
1) De expansie van het universum lijkt nu juist te versnellen ipv. te vertragen.
2) De expansie van het universum beperkt zich tot de ruimte, het heeft geen invloed op tijd. De ruimte-tijd "vertraagt" dus niet, de ruimte wordt simpelweg groter.
1) De expansie van het universum lijkt nu juist te versnellen ipv. te vertragen.
2) De expansie van het universum beperkt zich tot de ruimte, het heeft geen invloed op tijd. De ruimte-tijd "vertraagt" dus niet, de ruimte wordt simpelweg groter.
Verwijderd
als wij nou verder van het centrum af aan het gaan zijn... en (in mijn stelling) dus vertragen dan zijn wij een heel groot stuk versnellen, een stuk vertragen en een stuk gewoon helemaal niets doen, ik ga de FAQ wel ff lezen, maar we zitten natuurlijk niet in het centrum van het universum
Verwijderd
De Big Bang theorie gaat er nu juist van uit dat er geen centrum in het universum is. Je kunt het universum zien als het gekromde 3d oppervlak van een 4d figuur. Net zoals je geen "centrum" op het gekromde 2d oppervlak van een 3d bal hebt, heeft het universum ook geen centrum in 3d.
<edit>woord vergeten</edit>
<edit>woord vergeten</edit>
Is dat zo ?2) De expansie van het universum beperkt zich tot de ruimte, het heeft geen invloed op tijd. De ruimte-tijd "vertraagt" dus niet, de ruimte wordt simpelweg groter.
Was de lichtsnelheid (bijvoorbeeld) niet veel groter aan het begin van de inflatie periode ?
Zal de lichtsnelheid niet af gaan nemen naarmate we steeds verder uitdijen ?
Volgens mij zijn ruimte en tijd aan elkaar gerelateerd, en praten we daarom ook over ruimte-tijd.
Verwijderd
Dat de lichtsnelheid in het begin anders was dan tegenwoordig is een theorie, maar volgens nog niet echt aannemelijk gemaakt. Voorlopig ga ik er van uit dat de lichtsnelheid gewoon contstant is en dat altijd geweest is.Op donderdag 10 mei 2001 13:34 schreef Defspace het volgende:
[..]
Is dat zo ?
Was de lichtsnelheid (bijvoorbeeld) niet veel groter aan het begin van de inflatie periode ?
Zal de lichtsnelheid niet af gaan nemen naarmate we steeds verder uitdijen ?
Volgens mij zijn ruimte en tijd aan elkaar gerelateerd, en praten we daarom ook over ruimte-tijd.
Het valt me trouwens op dat theorien over oerknal en andere fundamentele zaken steeds hypothetischer worden en dan vaak ook nog hypothese op hypothese op hypothese..., waarbij de fundamentele basis uit het oog verdwijnt. Zijn dit soort speculaties eigenlijk wel gerechtvaardigd met de huidige waarnemingen?
Ik weet ook niet of die al hard is gemaakt, maar het lijkt mij vrij "logisch".Dat de lichtsnelheid in het begin anders was dan tegenwoordig is een theorie, maar volgens nog niet echt aannemelijk gemaakt.
Ik ga dus van het andere uit, dat lichtsnelheid wel degelijk gerelateerd is aan de staat van de ruimte-tijd.Voorlopig ga ik er van uit dat de lichtsnelheid gewoon contstant is en dat altijd geweest is.
Ik denk dat er bij de meeste onder ons te weinig bekend is over de fundamentele basis om niet in speculaties te gaan vervallen.Het valt me trouwens op dat theorien over oerknal en andere fundamentele zaken steeds hypothetischer worden en dan vaak ook nog hypothese op hypothese op hypothese..., waarbij de fundamentele basis uit het oog verdwijnt.
Ik vind van wel, je kan er altijd weer nieuwe ideeën uit op doen.Zijn dit soort speculaties eigenlijk wel gerechtvaardigd met de huidige waarnemingen?
Zover ik weet is er nergens een site die de harde werkelijkheid vertelt, en kom je op het internet zoveel verschillende speculaties tegen dat (ik tenminste) je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ook weet ik - jammergenoeg - niet wat de huidige waarnemingen allemaal zijn, en allemaal inhouden. Maar ik blijf het een interessant onderwerp vinden.
Heelal=Pi.
Hoeveel rekenkracht heb je?
Hoeveel rekenkracht heb je?
[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]
Het heelal is onmetelijk.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Verwijderd
Klopt, tijdens de inflatieperiode was de lichtsnelheid anders dan nu, maar dat geldt ook voor zowat alle natuurwetten die we nu kennen. (Er wordt bv. gespeculeerd dat zwaartekracht tijdens de inflatieperiode afstotend werkte ipv. aantrekkend.)Op donderdag 10 mei 2001 13:34 schreef Defspace het volgende:
Is dat zo ?
Nope, als er meer ruimte bij komt, gaat licht daardoor niet langzamer. Tijd is idd. gerelateerd aan ruimte als het gaat om snelheid/verplaatsing en zwaartekracht. Expansie is echter geen verplaatsing of gravitatie, er komt echt nieuwe ruimte bij. Er komt echter geen nieuwe tijd bij, cq. secondes gaan niet langer duren door de expansie van het universum.Zal de lichtsnelheid niet af gaan nemen naarmate we steeds verder uitdijen ?
Verwijderd
Waarom vindt je dat logisch dan? Voor zover wij op dit moment kunnen waarnemen is de lichtsnelheid altijd contstant. Volgens mij heb je wel een stevige basis nodig voordat je kan aannemen dat dit niet zo is. Of de inflatietheorie die basis weet ik niet, maar ik vind het iig geen "mooie" theorie. Maar dat is natuurlijk helemaal niet van belang bij wetenschappelijke theorien, of wel?Op donderdag 10 mei 2001 15:27 schreef Defspace het volgende:
Ik weet ook niet of die al hard is gemaakt, maar het lijkt mij vrij "logisch".
Ja, ik heb ook alleen maar havo natuurkunde gehad en zit nu te discussieren over onderwerpen waar zelfs de knapste natuurkundigen moeite mee hebben. Maar eigenlijk bedoelde ik ook dat die natuurkundigen ook maar speculeren. Een voorbeeldje:Ik ga dus van het andere uit, dat lichtsnelheid wel degelijk gerelateerd is aan de staat van de ruimte-tijd.
Ik denk dat er bij de meeste onder ons te weinig bekend is over de fundamentele basis om niet in speculaties te gaan vervallen.
feit: (vrijwel) Alle hemellichamen bewegen van ons af.
conclusie: Het heelal dijt uit.
speculatie over oorzaak: Er is een oerknal geweest.
verdere speculatie: er is een inflatie periode geweest.
Wetenschappers speculeren steeds meer over theorien die nog niet eens bewezen zijn. Vervolgens gaan ze weer over die speculaties speculeren, etc. In hoeverre zijn al die speculaties nog gerechtvaardigd door waarnemingen?
TuurlijkIk vind van wel, je kan er altijd weer nieuwe ideeën uit op doen.
Zover ik weet is er nergens een site die de harde werkelijkheid vertelt, en kom je op het internet zoveel verschillende speculaties tegen dat (ik tenminste) je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ook weet ik - jammergenoeg - niet wat de huidige waarnemingen allemaal zijn, en allemaal inhouden. Maar ik blijf het een interessant onderwerp vinden.
Verwijderd
Niet oneindig dus.. maar wat mijn altijd dan dwarsligt is de volgende gedachte "Wat ligt er dan buiten ons heelal als het heelal niet oneindig is??"Op donderdag 10 mei 2001 00:40 schreef Darth-Sentinel het volgende:
Hmmmm
Zelf denk ik dat daar gewoon niks zit... (<= net zoiets stoms als oneindigdus ik spreek me weer lekker tegen vanavond
)
Darth-Sentinel denkt dus dat er nix achter is.. Van de theorie uitgaande dat er meerdere heelallen kunnen/zullen zijn, ligt er nog veel meer achter ons heelal. Maar wat ligt daar dan weer achter????
Ik ben erg bang dat we daar nooit uitkomen.. Is onze compie idd veel te klein voor..
Maar zoals LD een keertje heeft verteld, komt er ruimte op alle plaatsen bij.Nope, als er meer ruimte bij komt, gaat licht daardoor niet langzamer.
Dus als er ergens wat ruimte "tussen" komt, en je er van uit gaat dat licht(het foton) een punt-golf is, dan moet je er toch vanuit gaan dat licht "langer" over dat stukje doet ?
Zodat aan het begin toen er nog niet veel ruimte(-tijd) was, licht veel sneller was.
Ik geef toe dat dat misschien in ons tijdsbessef niet te merken is omdat we ons in hetzelfde gesloten systeem begeven.
Toch
Verwijderd
Defspace>> Je maakt een denkfout. Laten we veronderstellen dat licht 1 m/sec aflegt en dat de expansie 1 m/sec/m is. Dan heeft het licht na 1 seconde precies 1 meter afgelegd, en dat blijft ook zo. Alleen is er in die seconde bij die meter ruimte nog 1 meter ruimte gekomen en is de totaal af te leggen weg nu 2 meter (waarvan dus 1 meter afgelegd), maar dat neemt niet weg dat ons licht nog steeds met 1 m/sec beweegt!
<edit>wat minder afkortingen + verduidelijkt</edit>
<edit>wat minder afkortingen + verduidelijkt</edit>
[weg]Defspace>> Je maakt een denkfout. [..]
Dit sloeg nergens op.
[/weg]
[edit]
Oeps het is laat.
[2e poging ;)]
Dit leverd dus een roodverschuiving op ?
Als je dus van een hemellichaam die een blauwverschuiving vertoont wilt weten hoe hard hij absoluut op ons af komt(wanneer je dus de start/huidige positie weet) moet je rekening houden met de roodverschuiving van het uitdijende heelal ?
Einstein maakte een keer een mooie uitspraak:
2 dingen zijn oneindig. Het heelal en de menselijke domheid. Maar van het heelal weet ik het nog niet zo zeker.
echt een genie, die kerel!:P
2 dingen zijn oneindig. Het heelal en de menselijke domheid. Maar van het heelal weet ik het nog niet zo zeker.
echt een genie, die kerel!:P
Verwijderd
Je zit precies goed, maar dan anders omOp donderdag 10 mei 2001 23:26 schreef Defspace het volgende:
Maar is dat dan niet in strijd met de wet van behoud ?
Zo geeft de ruimte toch energie aan de golf.
Ik begrijp dat je een voorbeeld geeft, maar als je dat effect dus op kleinere schaal ziet, is dat een veroorzaker van de roodverschuiving ?
Over het universum als geheel geldt de wet van behoud van energie dus niet (tenzij je filosofisch ingesteld bent en speculeert dat die verloren energie de expansie juist aandrijft). Daarom zegt men ook dat een open universum uiteindelijk de koudte-dood zal sterven (en willen wetenschappers zo graag een plat universum).
Alles wat een blauwverschuiving vertoont, zit in ons plaatselijke hoekje van het universum, dus in de supercluster van galaxieen waartoe wij ook behoren. Alleen galaxieen die direct of indirect een zwaartekracht-band (gavitational bond) met onze galaxie hebben, vertonen blauwverschuivingen. Als we verder weg van huis gaan kijken, vertonen alle galaxieen een roodverschuiving, die afhankelijk is van de afstand tot onze galaxie. Aan de hand van die verafgelegen galaxieen wordt dus de Hubble constante bepaald.Er moeten hemellichamem zijn die een blauwverschuiving vertonen, maar als je dat dus goed wilt meten, moet je dus rekening houden met de roodverschuiving van het uitdijende heelal ?
<edit>argh, golflengte rood -> klein</edit>
Verwijderd
Oeps, sowwieOp donderdag 10 mei 2001 23:26 schreef Defspace het volgende:
[2e poging ;)]
Als het licht van een hemellichaam een blauwverschuiving vertoont weet je zeker dat het op je af komt, is het licht roodverschoven, dan beweegt de lichtbron van je af. <edit>De mate van verschuiving is een directe (absolute) indicator voor de snelheid.</edit>Dit leverd dus een roodverschuiving op ?
Als je dus van een hemellichaam die een blauwverschuiving vertoont wilt weten hoe hard hij absoluut op ons af komt(wanneer je dus de start/huidige positie weet) moet je rekening houden met de roodverschuiving van het uitdijende heelal ?
Wat in m''n vorige post dus staat, is dat alleen een deel van de galaxieen die dmv. zwaartekracht aan ons verbonden zijn op onze galaxie afkomen, andere galaxieen die dmv. zwaartekracht met ons verbonden zijn bewegen weliswaar van ons af, maar de verzamelde zwaartekracht van de ons omringende galaxieen en de onze is (meestal) sterk genoeg om die beweging om te keren. Galaxieen die verder van ons verwijderd zijn en niet dmv. zwaartekracht aan ons verbonden zijn, bewegen zonder uitzondering van ons af; hoe verder ze verwijderd zijn, hoe sneller ze (lijken te) bewegen.
Met dat lijken tussen haakjes bedoel ik dus dat ze van ons uit lijken weg te bewegen terwijl wij stil staan, terwijl het vanuit hun standpunt net anders om is en wij de roodverschuiving vertonen.
In ons lokale, door zwaartekracht gebonden deel van het universum vindt er dus geen expansie plaats. Pas als er enorme afstanden aan lege ruimte tussen de materie liggen (zodat er als het ware niet genoeg zwaartekracht is om het vacuum "bij elkaar" te houden), vindt er expansie plaats.
<edit>dubbel woord</edit>
Dat wist ikAls het licht van een hemellichaam een blauwverschuiving vertoont weet je zeker dat het op je af komt,
Even hypotetisch:is het licht roodverschoven, dan beweegt de lichtbron van je af. <edit>De mate van verschuiving is een directe (absolute) indicator voor de snelheid.</edit>
Maar toch niet als dat object zich ver achter een intergalactisch vacuum begeeft ?
Dan betekend het dus dat je rekening moet houden met een roodverschuiving van de uitdijing ? Toch ?
(ok, IRL zullen we ze niet tegen komen.)
[..]
Verhelderend! cq, dat wou ik ff weten.In ons lokale, door zwaartekracht gebonden deel van het universum vindt er dus geen expansie plaats. Pas als er enorme afstanden aan lege ruimte tussen de materie liggen (zodat er als het ware niet genoeg zwaartekracht is om het vacuum "bij elkaar" te houden), vindt er expansie plaats.
Verwijderd
In plekken waar wel massa zit worden de golflengetes toch ook vergroot? Want daar is toch ook expansie van ruimte-tijd?Mietje:
Grote volumes vacuum (waar zwaartekracht geen effect heeft en de expansie toeslaat) zijn zowat het raadselachtigste in het universum, juist omdat de golflengte van licht en andere EM golven in zo''n expanderend vacuum vergroot wordt (en daarmee de energie verloren gaat).
Is het niet zo dat de energie van het licht niet verdwijnt, maar gewoon over een groter gebied wordt verspreidt (golflengte neemt toe)? Dan is de koudte-dood niet een toestand waarin er geen enkele energie meer is in het heelal, maar dat er nog net zo veel energie is als nu en dat die energie verdeelt is over het hele heelal. Dan is de energie op elk punt vrijwel gelijk aan nul.Over het universum als geheel geldt de wet van behoud van energie dus niet.
Klopt het trouwens dat "mijn" theorie over het kleiner worden van alles in het heelal ook al deze verschijnselen kan verklaren?
De "expansie" kan er mee verklaard worden. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit. Vergroting/verkleining geeft allemaal hetzelfde effect. Het hangt er alleen vanaf of er van uit gaat dat de omvang van het heelal verandert (expansie) of niet (verkleining). De omvang van het heelal is alleen af te meten aan objecten buiten het heelal (een ander heelal bijv.) en aangezien het niet waarschijnlijk is dat die er zijn kunnen we eigenlijk niets zeggen over de omvang van het heelal.
Op vrijdag 11 mei 2001 13:55 schreef Defspace het volgende:
[..]
Gellukig heb je meer verstand van NOS''en
[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]
Verwijderd
Maar dat object beweegt zich van ons af doordat de ruimte uitzet. De snelheid van uitdijing en de snelheid waarop het object zich van ons af beweegt zijn dus gelijk, toch? Tenzij dat object door een andere reden van ons af beweegt, maar dat is uitgesloten bij grote galaxien.Op vrijdag 11 mei 2001 13:46 schreef Defspace het volgende:
Even hypotetisch:
Maar toch niet als dat object zich ver achter een intergalactisch vacuum begeeft ?
Dan betekend het dus dat je rekening moet houden met een roodverschuiving van de uitdijing ? Toch ?
(ok, IRL zullen we ze niet tegen komen.)
Ja maar ik had het over een hypotetisch object wat een blauwverschuiving vertoont. Die zou dan dus op ons af komen met een hogere snelheid als de uitdijing.Maar dat object beweegt zich van ons af doordat de ruimte uitzet. De snelheid van uitdijing en de snelheid waarop het object zich van ons af beweegt zijn dus gelijk, toch?
Verwijderd
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.Op vrijdag 11 mei 2001 14:16 schreef Defspace het volgende:
[..]
Ja maar ik had het over een hypotetisch object wat een blauwverschuiving vertoont. Die zou dan dus op ons af komen met een hogere snelheid als de uitdijing.
In dat geval heb je gelijk. Ik geloof dat er op dit moment ook een discussie aan de gang is tussen astronomen of de roodverschuiving wel zo''n betrouwbare indicator is voor de afstand. Als een object heel snel van ons af beweegt lijkt het alsof het heel ver weg is, terwijl het ook dichtbij kan zijn en om een andere reden dan expansie snel van ons af beweegt. De afstandbepaling van zo''n object is dan niet meer zo betrouwbaar. Ik dacht zelfs dat er een theorie was dat gamma bursts eigenlijk heel dichtbij zijn (en dus helemaal niet zo energierijk) maar om een af andere reden heel snel van ons af bewegen.
Verwijderd
Ja en neeOp vrijdag 11 mei 2001 13:46 schreef Defspace het volgende:
Even hypotetisch:
Nope, expansie vindt alleen plaats als er niet genoeg zwaartekrachteffecten zijn. Expansie vindt dus alleen in gigantische vacuums plaats. In zo''n vacuum komt er niet alleen in het centrum ruimte bij, overal in dat vacuum komt er ruimte bij, dat wordt er met die gelijke verdeling bedoeld. Expansie is dus als het ware de "tegenkracht" van zwaartekracht; waar voldoende zwaartekracht is vindt geen expansie plaats en waar expansie plaatsvindt, kan nooit voldoende zwaartekracht zijn.Op vrijdag 11 mei 2001 13:58 schreef hybridz het volgende:
In plekken waar wel massa zit worden de golflengetes toch ook vergroot? Want daar is toch ook expansie van ruimte-tijd?
Klopt, maar dat betekent dat zowat alle energie van het universum na verloop van tijd in het vacuum zit, en niet meer in de materie/golfverschijnselen. Dat is dus het raadselachtige...Is het niet zo dat de energie van het licht niet verdwijnt, maar gewoon over een groter gebied wordt verspreidt (golflengte neemt toe)? Dan is de koudte-dood niet een toestand waarin er geen enkele energie meer is in het heelal, maar dat er nog net zo veel energie is als nu en dat die energie verdeelt is over het hele heelal. Dan is de energie op elk punt vrijwel gelijk aan nul.
Als je aanneemt dat de ruimte kleiner wordt, zouden we blauwverschuivingen waarnemen ipv. roodverschuivingen, en zou de Hubble constante negatief zijn. Als je aanneemt dat niet de ruimte maar de materie kleiner wordt, kun je weliswaar expansie verklaren, maar je zit dan met het probleem dat het kleiner worden van materie niet constant is, hoe kleiner een object, hoe sneller het kleiner zou worden, en dat is in tegenspraak met al onze observaties...Klopt het trouwens dat "mijn" theorie over het kleiner worden van alles in het heelal ook al deze verschijnselen kan verklaren?
De "expansie" kan er mee verklaard worden. Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit. Vergroting/verkleining geeft allemaal hetzelfde effect.
Verwijderd
Hmmmm, ik dacht dat er op alle plekken evenveel ruimte-tijd bijkwam. Zorgt de aanwezigheid van materie er dan voor dat dit niet zo is? Of komt er wel ruimte-tijd bij, maar bewegen objecten dan contstant naar elkaar toe (de beweging wordt dan weer opgeheven door het uitzetten van ruimte-tijd)?Op vrijdag 11 mei 2001 14:36 schreef mietje het volgende:
Nope, expansie vindt alleen plaats als er niet genoeg zwaartekrachteffecten zijn. Expansie vindt dus alleen in gigantische vacuums plaats. In zo''n vacuum komt er niet alleen in het centrum ruimte bij, overal in dat vacuum komt er ruimte bij, dat wordt er met die gelijke verdeling bedoeld. Expansie is dus als het ware de "tegenkracht" van zwaartekracht; waar voldoende zwaartekracht is vindt geen expansie plaats en waar expansie plaatsvindt, kan nooit voldoende zwaartekracht zijn.
Inderdaad, nu snap ik wat je daarmee bedoelt.Klopt, maar dat betekent dat zowat alle energie van het universum na verloop van tijd in het vacuum zit, en niet meer in de materie/golfverschijnselen. Dat is dus het raadselachtige...
Ik ben filosofisch ingesteld: Dat is dus de energie die voor uitdijing van de ruimte zorgt
Maar zou dit eigenlijk niet de versnellende expansie kunnen verklaren?
Volgens mij is dit dus niet waarAls je aanneemt dat de ruimte kleiner wordt, zouden we blauwverschuivingen waarnemen ipv. roodverschuivingen, en zou de Hubble constante negatief zijn. Als je aanneemt dat niet de ruimte maar de materie kleiner wordt, kun je weliswaar expansie verklaren, maar je zit dan met het probleem dat het kleiner worden van materie niet constant is, hoe kleiner een object, hoe sneller het kleiner zou worden, en dat is in tegenspraak met al onze observaties...
Dat heb je vorige keer al uitgelegd en toen was ik het ook met je eens, maar ik heb er nog eens over nagedacht en een tijdje geleden bedacht ik opeens dat dit niet geldt als je meetlat mee krimpt. Je hebt natuurlijk gelijk dat als je een ballon gaat meten, dat je dan aan de verhouding tussen oppervlak en inhoud meteen kan zien dat de ballon kleiner wordt.
Stel dat je 2 vierkanten (makkelijker rekenen en meten dan bollen) hebt van verschillende grootte en geen absolute meetlat die niet mee krimpt. De grootte van de ene vierkant kan je dan meten aan de hand van hoe vaak het kleine vierkant er in past. De zijde van de kleine vierkant neem je dus als 1. Nu blijkt dat de kleine 4 keer in de grote past. De oppervlakte van de grote is dus 4 en de zijde 2. Nu wordt je samen met de vierkanten 2 keer zo groot (makkelijk dan verkleinen). De zijde van je kleine vierkant is nu 2 en de oppervlakte 4. De zijde van de grote vierkant is nu 4 en de oppervlakte 16. De oppervlakte van de grote vierkant is inderdaad veel sneller groter geworden dan de oppervlakte van de kleine vierkant. Maar als je nu gaat meten zul je merken dat je kleine vierkant nog steeds 4 keer in de grote past. Als je de zijde van de kleine vierkant voor het gemak dus weer even 1 neemt kom je tot de conclusie dat de oppervlakte van de grote vierkant 4 is en zijde 2. Je bent dus 2 keer zo groot geworden maar je hebt er helemaal niets van gemerkt.
Mijn conclusie is dat je niets merkt van vergroting/verkleining als alles in dezelfde mate mee wordt vergroot/verkleint. Het is dus mogelijk dat het heelal niet van formaat verandert, alleen de objecten er in. Maar als je alleen het formaat van het heelal kan afmeten aan de objecten er in, kun je nooit zeggen of het heelal nou groter wordt of de objecten er in kleiner. Of ik heb ergens een denkfout gemaakt
[zucht]
Druk ik op verstuur, loopt netscape vast
Gelukkig kwam hij weer tot leven na een paar minuten, want ik had geen zin dit nog een keer te typen
[/zucht]
Verwijderd
hybridz>> je moet met volumes rekenen ipv. met oppervlaktes.
Stel ik heb 2 kubussen, een kubus A met een ribbe van 2 meter en een kubus B met een ribbe van 4 meter. A heeft dus een inhoud van 8 m³, B heeft een inhoud van 64 m³. Laten we nu aannemen dat ze alletwee evenveel in volume afnemen in verhouding tot de lengte van de ribbe, en laten we die afname op 7 m³ voor A stellen, en dus 14 m³ voor B. A heeft na die afname dus een inhoud van 1 m³, en dus een ribbe van 1 m. B echter, heeft nu een inhoud van 50 m³, wat overeenkomt met een ribbe van ongeveer 3.6840 m. Bij A is de afname van de ribbe dus 1 m, terwijl die bij B maar 0.3160 m is.
<edit>vergeten dat B dubbel zo lange ribben heeft.</edit>
<edit2>Ik maak hier een denkfout door aan te nemen dat die verhouding ribbe/volume lineair is, terwijl het een 3e macht is. Het kan dus dat je gelijk hebt. Ik ben nu thuis en ga ff in de tuin zitten relaxen. Als ik niet meer zo verward ben denk ik er nog eens over na ;)</edit2>
Stel ik heb 2 kubussen, een kubus A met een ribbe van 2 meter en een kubus B met een ribbe van 4 meter. A heeft dus een inhoud van 8 m³, B heeft een inhoud van 64 m³. Laten we nu aannemen dat ze alletwee evenveel in volume afnemen in verhouding tot de lengte van de ribbe, en laten we die afname op 7 m³ voor A stellen, en dus 14 m³ voor B. A heeft na die afname dus een inhoud van 1 m³, en dus een ribbe van 1 m. B echter, heeft nu een inhoud van 50 m³, wat overeenkomt met een ribbe van ongeveer 3.6840 m. Bij A is de afname van de ribbe dus 1 m, terwijl die bij B maar 0.3160 m is.
<edit>vergeten dat B dubbel zo lange ribben heeft.</edit>
<edit2>Ik maak hier een denkfout door aan te nemen dat die verhouding ribbe/volume lineair is, terwijl het een 3e macht is. Het kan dus dat je gelijk hebt. Ik ben nu thuis en ga ff in de tuin zitten relaxen. Als ik niet meer zo verward ben denk ik er nog eens over na ;)</edit2>
Verwijderd
Mietje, volgens mij maakt het niet zo veel uit of je in volumes of oppervlaktes rekent. Het gaat er om dat de verhouding tussen zijde-oppervlakte en ribbe-volume niet lineair is. Daardoor lijkt het alsof de verhouding verandert bij vergroting/verkleining. Die verandert ook wel, maar die verhouding is afhankelijk van je meet-eenheid. De verhouding tussen de volumes van 2 vormen blijft altijd gelijk.
In jouw voorbeeld is de verkleining van beide kubussen niet gelijk. De verhouding tussen de volumes van A en B is 1:8. Als het volume van A 7 m³ afneemt moet het volume van B dus 7 x 8 = 56 m³ afnemen. Het volume van B komt dan op 8 m³ en de verhouding vna de volumes is nog steeds 1:8. Er is geen verandering opgetreden in de verhoudingen waaruit je kan afleiden dat de kubussen verkleint zijn.
In jouw voorbeeld is de verkleining van beide kubussen niet gelijk. De verhouding tussen de volumes van A en B is 1:8. Als het volume van A 7 m³ afneemt moet het volume van B dus 7 x 8 = 56 m³ afnemen. Het volume van B komt dan op 8 m³ en de verhouding vna de volumes is nog steeds 1:8. Er is geen verandering opgetreden in de verhoudingen waaruit je kan afleiden dat de kubussen verkleint zijn.
Verwijderd
Hybridz>> Ik heb jouw "theorie" eens helemaal doorgerekend met twee voorwerpen op een bepaalde afstand van elkaar (gewoon gesimuleerd met vierkanten op ruitjespapier). Wat je dan ziet, is dat als je van zwaartepunt tot zwaartepunt van de voorwerpen rekent, het geen verschil maakt of de voorwerpen krimpen of de ruimte expandeert. In dat opzicht heb je dus gelijk.
Als je echter van rand tot rand van de voorwerpen rekent, krijg je bij het krimpen rare verschijnselen, die wel te maken hebben met het niet lineair zijn van de verhouding tussen oppervlakte/volume. Als de twee voorwerpen even groot zijn is er niet veel aan de hand, maar als een voorwerp groter is dan het andere, is de expansie/krimpverhouding aan de randen van die voorwerpen niet meer gelijk.
Als je dus uitgaat van een expanderende ruimte, hoef je nooit rekenening te houden met de omvang van de voorwerpen, het maakt geen verschil of je van rand tot rand of van zwaartepunt tot zwaartepunt van de voorwerpen rekent. Als je uitgaat van krimpende materie, doet het er wel toe of je van zwaartepunt tot zwaartepunt of van rand tot rand van de voorwerpen rekent.
(Overigens is het rekenen in jouw theorie behoorlijk lastig, omdat je het kleinste voorwerp als schaaleenheid gebruikt en je schaal dus constant verandert omdat dat voorwerp krimpt.)
Als je echter van rand tot rand van de voorwerpen rekent, krijg je bij het krimpen rare verschijnselen, die wel te maken hebben met het niet lineair zijn van de verhouding tussen oppervlakte/volume. Als de twee voorwerpen even groot zijn is er niet veel aan de hand, maar als een voorwerp groter is dan het andere, is de expansie/krimpverhouding aan de randen van die voorwerpen niet meer gelijk.
Als je dus uitgaat van een expanderende ruimte, hoef je nooit rekenening te houden met de omvang van de voorwerpen, het maakt geen verschil of je van rand tot rand of van zwaartepunt tot zwaartepunt van de voorwerpen rekent. Als je uitgaat van krimpende materie, doet het er wel toe of je van zwaartepunt tot zwaartepunt of van rand tot rand van de voorwerpen rekent.
(Overigens is het rekenen in jouw theorie behoorlijk lastig, omdat je het kleinste voorwerp als schaaleenheid gebruikt en je schaal dus constant verandert omdat dat voorwerp krimpt.)
Verwijderd
Zou je een voorbeeld willen geven, want ik heb ook ziten tekenen, maar ik kan geen vreemde verschijnselen ontdekken. Ik ben bang dat jij wel gelijk hebt, maar ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt.Op zaterdag 12 mei 2001 16:12 schreef mietje het volgende:
Het rekenen wordt idd lastig, maar als er echt geen verschil was tussen expansie en krimpen dan zou je gewoon bij berekingen van expansie uit kunnen gaan.Als je dus uitgaat van een expanderende ruimte, hoef je nooit rekenening te houden met de omvang van de voorwerpen, het maakt geen verschil of je van rand tot rand of van zwaartepunt tot zwaartepunt van de voorwerpen rekent. Als je uitgaat van krimpende materie, doet het er wel toe of je van zwaartepunt tot zwaartepunt of van rand tot rand van de voorwerpen rekent.
Dat was ook eigenlijk mijn verklaring voor het feit dat wetenschappers eigenlijk nooit rekening houden met krimpen: Als het niet uit maakt is met expansie makkelijker te rekenen en dit is ook makkelijker voor te stellen. Een oerknal die leid tot het krimpen van materie is moeilijk te visualiseren in tegenstelling tot een oerknal die letterlijk materie uit elkaar laat knallen.
Verwijderd
Stel dat we twee vierkanten A en B hebben gescheiden door een afstand d. A heeft een zijde van 16 en B een zijde van 32. Omdat we vanaf de randen rekenen (de zwaartepunten verplaatsen niet) kunnen we dit zo noteren:Op zaterdag 12 mei 2001 16:44 schreef hybridz het volgende:
Zou je een voorbeeld willen geven, want ik heb ook ziten tekenen, maar ik kan geen vreemde verschijnselen ontdekken. Ik ben bang dat jij wel gelijk hebt, maar ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt.
A(8,8) + d + B(16,16)
De afstand d in eenheden van A is d/16. Nu het krimpen:
A(4,4) + 4 + d + 8 + B(8,8)
De totale ruimte tussen A en B in eenheden van A is nu (d + 12) / 8, maar er komt niet meer overal evenveel ruimte bij. Aan de kant van voorwerp A is er 4/8 bij gekomen aan de kant van B 8/8. De roodverschuiving voor B zou dus groter zijn als voor A, als die roodverschuivingen vanaf een derde voorwerp precies in het midden van d gemeten zouden worden, om maar weer in kosmologische termen te spreken (B lijkt sneller te gaan dan A).
<edit>verduidelijkt</edit>
Verwijderd
Inderdaad, je hebt gelijk 
Daar gaat mijn theorie
Ik zat net nog iets te bedenken over de relatie tussen roodverschuiving, afstand, helderheid en grootte van verre objecten. Maar bij verkleining zouden verre objecten (met een grotere roodverschuiving) in verhouding tot dichtbijzijnde objecten een relatief hogere helderheid hebben. Voor zover ik weet is dat nog nooit waargenomen.
Ik kom nu even niet meer uit, maar ik geloof dat er nog mogelijkheden zijn dat de huidige waarnemingen in overeenstemming kunnen worden gebracht met de effecten van verkleining.
Ik denk er nog even over na en ondertussen beschouw ik de normale expansie theorie als de meest waarschijnlijke. Ik hou je op de hoogte
.
Daar gaat mijn theorie
Ik zat net nog iets te bedenken over de relatie tussen roodverschuiving, afstand, helderheid en grootte van verre objecten. Maar bij verkleining zouden verre objecten (met een grotere roodverschuiving) in verhouding tot dichtbijzijnde objecten een relatief hogere helderheid hebben. Voor zover ik weet is dat nog nooit waargenomen.
Ik kom nu even niet meer uit, maar ik geloof dat er nog mogelijkheden zijn dat de huidige waarnemingen in overeenstemming kunnen worden gebracht met de effecten van verkleining.
Ik denk er nog even over na en ondertussen beschouw ik de normale expansie theorie als de meest waarschijnlijke. Ik hou je op de hoogte
Verwijderd
Ik denk dat het erg moeilijk wordt om die volume/oppervlakte-effecten weg te werken. Het is zeker mogelijk, maar het wordt een waanzinnig complex model. Bedenk dat jij de ruimte als statisch beschouwt en toch extra-ruimte wilt verklaren door het krimpen van materie, terwijl de expansie-theorie de materie als statisch beschouwt en zich beperkt tot een dynamische ruimte. De oerknal was dus geen explosie die materie alle kanten op blies, de condenserende materie bewoog in feite geen millimeter, alleen de ruimte zelf explodeerde en zo kwam er (meer) ruimte tussen de materie. 
<edit>zin liep niet</edit>
nog iets leuks: als het universum zichzelf uitbreidt dat betekent dat er geen oneindige bestaat (het is dus te meten in theorie), het omgekeerde van oneindig is niets, als er geen oneindig is dan is er dus ook geen niets, dat zou betekenen dat we ooit de bouw van materie kunnen verklaren, want het heeft een bepaalde grootte....... 
of is het dan zo dat deze materie ook steeds groter wordt, doordat hij in verhouding evengroot blijft, of is het dan zo dat hij eigenlijk even groot blijft maar in verhouding steeds kleiner??? is het dan niet veel makkelijker om die relativiteit ff te veranderen in relatief tot onszelf, dat lijkt me simpeler.........
nog iets: ik geloof zelf erin dat voor alles wat gebeurt er een parrallel universum ontstaat, het is dan dus per difinitie al waar dat het totaal aantal universa steeds groter wordt, dit houdt echter niet in dat ons universum groeit, dat doet het volgens mij ook niet, het is altijd al oneindig groot geweest, het is vast wel verandert maar het kent geen grenzen enm heeft dus ook geen grootte.........
nog 1 ding:
1d: een platte lijn die slechts lengte kent
2d: een vlak wat geen diepte heeft, de diepte is dus oneindig klein
3d: de wereld zoals wij die kennen
als er een 4e dimensie is zullen wij die nooit kennen en ook nooit kunnen bewijzen, dit houdt namelijk in dat wijzelf oneindig klein zijn, dit volgt hieuit:
er is een oneindig aantal lijnen nodig om een vlak te maken, sterker nog dat is in de praktijk gewoon onmogelijk, hetzelfde geldt voor van vlak naar kubus, dat gaat niet niet want hij heeft geen enkele diepte, ook niet een heel klein beetje, gewoon helemaal geen en deze is dus niet te creeeren.........
als 4e dimensie zou je dus ons eigen universum kunnen zien, wij kunnen niet reizen naar andere paralelle universa, wij zijn slechts oneindig klein in die brei van unversa........
of is het dan zo dat deze materie ook steeds groter wordt, doordat hij in verhouding evengroot blijft, of is het dan zo dat hij eigenlijk even groot blijft maar in verhouding steeds kleiner??? is het dan niet veel makkelijker om die relativiteit ff te veranderen in relatief tot onszelf, dat lijkt me simpeler.........
nog iets: ik geloof zelf erin dat voor alles wat gebeurt er een parrallel universum ontstaat, het is dan dus per difinitie al waar dat het totaal aantal universa steeds groter wordt, dit houdt echter niet in dat ons universum groeit, dat doet het volgens mij ook niet, het is altijd al oneindig groot geweest, het is vast wel verandert maar het kent geen grenzen enm heeft dus ook geen grootte.........
nog 1 ding:
1d: een platte lijn die slechts lengte kent
2d: een vlak wat geen diepte heeft, de diepte is dus oneindig klein
3d: de wereld zoals wij die kennen
als er een 4e dimensie is zullen wij die nooit kennen en ook nooit kunnen bewijzen, dit houdt namelijk in dat wijzelf oneindig klein zijn, dit volgt hieuit:
er is een oneindig aantal lijnen nodig om een vlak te maken, sterker nog dat is in de praktijk gewoon onmogelijk, hetzelfde geldt voor van vlak naar kubus, dat gaat niet niet want hij heeft geen enkele diepte, ook niet een heel klein beetje, gewoon helemaal geen en deze is dus niet te creeeren.........
als 4e dimensie zou je dus ons eigen universum kunnen zien, wij kunnen niet reizen naar andere paralelle universa, wij zijn slechts oneindig klein in die brei van unversa........
cooool...quantummechanica....
dat is echt cool. geloof er trouwens niet in.
maar 4e dimensie is toch tijd
dat is echt cool. geloof er trouwens niet in.
maar 4e dimensie is toch tijd
Verwijderd
Als iets oneindig wordt kan het wel degelijk nog steeds groeien. Ik weet dat dit een tegenspraak lijkt, maar dat is niet zo. Denk bijvoorbeeld eens aan alle oneven getallen, dus 1,3,5... oneindig veel. Nu stoppen we tussen die getallen oneindig veel even getallen 2,4,6... Het resultaat is nog steeds oneindig, maar toch "gegroeid".Op zondag 13 mei 2001 13:10 schreef Jefrey het volgende:
nog iets leuks: als het universum zichzelf uitbreidt dat betekent dat er geen oneindige bestaat (het is dus te meten in theorie)
De materie blijft even groot, terwijl er steeds meer ruimte bij komt. Absoluut gezien wordt de verhouding materie/ruimte dus een steeds kleiner getal.of is het dan zo dat deze materie ook steeds groter wordt, doordat hij in verhouding evengroot blijft, of is het dan zo dat hij eigenlijk even groot blijft maar in verhouding steeds kleiner???
Maar we kunnen waarnemen dat het universum groeit, we kunnen zelfs meten hoe snel het groeit! Die snelheid waarmee het universum groeit wordt de Hubble constante genoemd. Omdat we zeker weten dat er op een of andere manier steeds meer ruimte bij komt, kunnen we terugredeneren naar een tijd waar er nog geen ruimte was. Dat punt waar er nog geen ruimte was en waar die plotseling begon te ontstaan/groeien, wordt de big bang of oerknal genoemd.nog iets: ik geloof zelf erin dat voor alles wat gebeurt er een parrallel universum ontstaat, het is dan dus per difinitie al waar dat het totaal aantal universa steeds groter wordt, dit houdt echter niet in dat ons universum groeit, dat doet het volgens mij ook niet, het is altijd al oneindig groot geweest, het is vast wel verandert maar het kent geen grenzen enm heeft dus ook geen grootte.........
Hmm, het lijkt erop dat je probeert de oneindigheid te bereiken in stapjes met een lengte van nuler is een oneindig aantal lijnen nodig om een vlak te maken, sterker nog dat is in de praktijk gewoon onmogelijk, hetzelfde geldt voor van vlak naar kubus, dat gaat niet niet want hij heeft geen enkele diepte, ook niet een heel klein beetje, gewoon helemaal geen en deze is dus niet te creeeren.........
De relativiteitstheorie ziet de 4e dimensie als iets wat lijkt op tijd, maar niet precies tijd is. Zo kun je verklaren dat je wel door de tijd kunt bewegen zonder door de ruimte te bewegen, maar niet door de ruimte kunt bewegen zonder door de tijd te bewegen, dat je maar in een richting in de tijd bewegen kunt, waarom tijd steeds trager lijkt te gaan naarmate je sneller door de ruimte beweegt, enz. enz.als 4e dimensie zou je dus ons eigen universum kunnen zien, wij kunnen niet reizen naar andere paralelle universa, wij zijn slechts oneindig klein in die brei van unversa........
<edit>typo</edit>
Verwijderd
Ik heb er nog even over nagedacht en dat verschil tussen grote en kleine objecten zou je bij expanderende ruimte ook moeten hebben, tenzij die ruimte alleen expandeert op plaatsen waar geen materie zit. Dit is dus het geval en bij de verkleining is iets dergelijks moeilijk in te bouwen. Waarschijnlijk zelfs onmogelijk. In de prullenbak ermee dus (voorlopigOp zondag 13 mei 2001 04:00 schreef mietje het volgende:
Ik denk dat het erg moeilijk wordt om die volume/oppervlakte-effecten weg te werken. Het is zeker mogelijk, maar het wordt een waanzinnig complex model. Bedenk dat jij de ruimte als statisch beschouwt en toch extra-ruimte wilt verklaren door het krimpen van materie, terwijl de expansie-theorie de materie als statisch beschouwt en zich beperkt tot een dynamische ruimte.
Ik denk dat de meeste mensen denken dat de oerknal werkelijk een knal was. Ik heb dit zelf ook heel lang gedacht. Toen ik me iets meer geen interesseren hiervoor bedacht ik pas dat het helemaal niet mogelijk was. En toen op hier op W&L kwam wist ik pas hoe het echt zit (dankzij Defspace en jijDe oerknal was dus geen explosie die materie alle kanten op blies, de condenserende materie bewoog in feite geen millimeter, alleen de ruimte zelf explodeerde en zo kwam er (meer) ruimte tussen de materie.
Jefrey:
Ik kan hier zelf namelijk niet bij ?
Het nut van parrallele universa zie ik niet.
Hybridz:
Waarom geloof jij dit ?nog iets: ik geloof zelf erin dat voor alles wat gebeurt er een parrallel universum ontstaat, het is dan dus per difinitie al waar dat het totaal aantal universa steeds groter wordt
Ik kan hier zelf namelijk niet bij ?
Het nut van parrallele universa zie ik niet.
We zullen hem misschien niet zien, maar indirect wordt hij vrijwel dagelijks bewezen.als er een 4e dimensie is zullen wij die nooit kennen en ook nooit kunnen bewijzen,
Hybridz:
Thanx voor de eer, maar kan jij mij dan ook even vertellen hoe het echt zitEn toen op hier op W&L kwam wist ik pas hoe het echt zit (dankzij Defspace en jij).
ik weet ook niet precies hoe het zit maar het heeft te maken met de verschillende quantum-mechanische toestanden waarin een deeltje kan verkeren, dit wordt door toeval bepaald, maar sommige theorieen zeggen dat zo''n deeltje eigenlijk in alle toestanden verkeerd alleen dat wij er maar 1 merken doordat die andere in een ander stuk tijd of parrallel universum zitten.......
dat van die verschillende quantum-mechanische toestanden is al bewezen, alleen niemand weet waarom dat zo is (lijkt toevallig bepaald, maar daar nemen we natuurlijk geen genoegen mee)
dat van die verschillende quantum-mechanische toestanden is al bewezen, alleen niemand weet waarom dat zo is (lijkt toevallig bepaald, maar daar nemen we natuurlijk geen genoegen mee)
edit:
hoe wordt die 4e dimensie dan bewezen????
hoe wordt die 4e dimensie dan bewezen????
In principe is de vierde dimensie natuurlijk tijd, maar wat je bedoelt is waarschijnlijk parallelle universa. Volgens de quantummechanika valt een spelkaart 2 kanten om als hij valt 1 in het zichtbare/reeele en 1 in zijn parallelle/virtuele universum.
Bij elke gebeurtenis gebeuren in principe alle mogelijke soorten van die gebeurtenis waarbij alle behalve de reele universa zodanig verstoord worden door er bijvoorbeeld naar te kijken zodat alleen de reele overblijft.
Dat wordt trouwens regelmatig bewezen in deetjes versnellers; fotonen die zich splitsen in 2 identieke "deeltjes".
Lichtsnelheid: absoluut gezien kan er niets sneller dan het licht: zelfs als je het kon benaderen had je er weinig omdat de relativiteitstheorie stelt dat dat object dan vrijwel oneindig zwaar zou worden.
relatief gezien kan er wel een hogere snelheid: simpel voorbeeld, twee tegenoverelkaar staande sterren stelsels ieder aan de andere kant van het middelpunt van het heelal die ieder 200000km/s t.o.v het middelpunt bewegen dan gaan ze ten opzichte van elkaar 400000km/s, 100000km/s sneller dan het licht!
Het heelal is per definitie eindig maar onbegrensd, net (grof gezegd) als het aardoppervlak; je kan er overheen lopen wat je wilt maar je komt geen grenzen tegen en toch is de aarde eindig.
Bij elke gebeurtenis gebeuren in principe alle mogelijke soorten van die gebeurtenis waarbij alle behalve de reele universa zodanig verstoord worden door er bijvoorbeeld naar te kijken zodat alleen de reele overblijft.
Dat wordt trouwens regelmatig bewezen in deetjes versnellers; fotonen die zich splitsen in 2 identieke "deeltjes".
Lichtsnelheid: absoluut gezien kan er niets sneller dan het licht: zelfs als je het kon benaderen had je er weinig omdat de relativiteitstheorie stelt dat dat object dan vrijwel oneindig zwaar zou worden.
relatief gezien kan er wel een hogere snelheid: simpel voorbeeld, twee tegenoverelkaar staande sterren stelsels ieder aan de andere kant van het middelpunt van het heelal die ieder 200000km/s t.o.v het middelpunt bewegen dan gaan ze ten opzichte van elkaar 400000km/s, 100000km/s sneller dan het licht!
Het heelal is per definitie eindig maar onbegrensd, net (grof gezegd) als het aardoppervlak; je kan er overheen lopen wat je wilt maar je komt geen grenzen tegen en toch is de aarde eindig.
Het is iets subtieler dan dat: de vierde dimensie is niet tijd, maar gerelateerd aan tijd.Op maandag 14 mei 2001 17:26 schreef bramiozo het volgende:
In principe is de vierde dimensie natuurlijk tijd,
Oh, oh.. standaardfout bij quantummechanica. Ten eerste vinden quantumprocessen plaats op ''quantumniveau'' (subatomair en dus niet van het formaat ''speelkaart''). Ten tweede vloeit de onzekerheid voort uit de onmogelijkheid om precies te meten (op dat niveau) en dat sluit geenszins uit dat er een deterministisch proces aan ten grondslag ligt. Het hele verhaal van meerdere en parallelle universa die daaruit voortvloeien is filosofische speculatie.maar wat je bedoelt is waarschijnlijk parallelle universa. Volgens de quantummechanika valt een spelkaart 2 kanten om als hij valt 1 in het zichtbare/reeele en 1 in zijn parallelle/virtuele universum.
Dat is daar helemaal geen bewijs voor. Licht gedraagt zich als een golfbeweging; één van de eigenschappen van een golf is dat deze zich ''splitst'' en met zichzelf interfereert.Dat wordt trouwens regelmatig bewezen in deetjes versnellers; fotonen die zich splitsen in 2 identieke "deeltjes".
Absoluut bestaat dus niet. Snelheid is relatief.Lichtsnelheid: absoluut gezien kan er niets sneller dan het licht
Sorry, maar dat is toch echt niet wat de relativiteitstheorie zegt. Je mag die 200.000km/s niet zomaar bij elkaar optellen, maar je moet de formule:zelfs als je het kon benaderen had je er weinig omdat de relativiteitstheorie stelt dat dat object dan vrijwel oneindig zwaar zou worden.
w = (u + v)/(1 + uv/c²)
gebruiken, waarbij u=v=200.000 en waarbij w dus ongeveer 276.923km/s als uitkomst heeft.
Dat is een mogelijkheid, maar als je deze draad doorleest, zie je dat er meerdere mogelijkheden zijn.Het heelal is per definitie eindig maar onbegrensd, net (grof gezegd) als het aardoppervlak; je kan er overheen lopen wat je wilt maar je komt geen grenzen tegen en toch is de aarde eindig.
dit zegt Govert Schilling over de omvang van het heelal: http://www.vuiksvertier.nl/wetenschap/grootte-van-heelal.htm
Hm, ik ga me hier toch maar eens mee bemoeien. 
De geschatte diameter van het heelal is in principe vrij simpel te benaderen (let wel: schatten). Als je er van uit gaat dat de buitenste materie zich verplaatst met een snelheid die dicht tegen de lichtsnelheid aanzit en als je er van uit gaat dat ''alles'' is begonnen met een Big Bang en als je er van uit gaat dat het heelal momenteel zo''n 15 miljard jaar oud is, dan kan je zeggen dat die materie zo''n 15 miljard lichtjaar van het middelpunt is verwijderd, waarmee de diameter dan zo''n 30 miljard lichtjaar wordt.
Dit noemen we dan, voor het gemak, het zichtbare heelal. Het is een definitie van het heelal: alle materie en energie die onstaan is uit de Big Bang. Wat zich daarbuiten zou kunnen bevinden is ongedifieerd en valt slechts over te speculeren. Het is in iedergeval niet ''niets'', want niets is ook iets, namelijk ''niets''.
Hoe dan ook, het is zeker geen vacuum, want een vacuum is duidelijk gedefinieerd en valt ook te kwantificeren.
Eerlijk gezegd vind ik het vrij frusterend dat ik nog nooit een wetenschapper over het ''buiten ons heelal'' heb horen praten. Misschien uit bescherming van hun eigen imago omdat je dan snel in raaskalken dreigt te vervallen. Er valt namelijk niet veel zinnigs over te zeggen. De huidige natuurwetten, zoals wij mensen die hebben opgesteld, werden in principe gevormt bij het ontstaan van ons heelal en beschrijven dus alleen alles binnen ons heelal, niet wat zich daarbuiten bevindt.
Maargoed, misschien heeft iemand anders hiet nog wat zinnigs over te zeggen?
De geschatte diameter van het heelal is in principe vrij simpel te benaderen (let wel: schatten). Als je er van uit gaat dat de buitenste materie zich verplaatst met een snelheid die dicht tegen de lichtsnelheid aanzit en als je er van uit gaat dat ''alles'' is begonnen met een Big Bang en als je er van uit gaat dat het heelal momenteel zo''n 15 miljard jaar oud is, dan kan je zeggen dat die materie zo''n 15 miljard lichtjaar van het middelpunt is verwijderd, waarmee de diameter dan zo''n 30 miljard lichtjaar wordt.
Dit noemen we dan, voor het gemak, het zichtbare heelal. Het is een definitie van het heelal: alle materie en energie die onstaan is uit de Big Bang. Wat zich daarbuiten zou kunnen bevinden is ongedifieerd en valt slechts over te speculeren. Het is in iedergeval niet ''niets'', want niets is ook iets, namelijk ''niets''.
Eerlijk gezegd vind ik het vrij frusterend dat ik nog nooit een wetenschapper over het ''buiten ons heelal'' heb horen praten. Misschien uit bescherming van hun eigen imago omdat je dan snel in raaskalken dreigt te vervallen. Er valt namelijk niet veel zinnigs over te zeggen. De huidige natuurwetten, zoals wij mensen die hebben opgesteld, werden in principe gevormt bij het ontstaan van ons heelal en beschrijven dus alleen alles binnen ons heelal, niet wat zich daarbuiten bevindt.
Maargoed, misschien heeft iemand anders hiet nog wat zinnigs over te zeggen?
edit:
Overigens, ik zag nog wat discussies over het al dan niet expanderen van het heelal. Waarnemingen (van oa. Hubble) wijzen er op dat sterrenstelsels en klusters van sterrenstelsels zich van elkaar afbewegen wat op niks minder duidt dan een allom expanderend heelal. Het gaat hier dus NIET om andere dingen, zoals sterrenstelsels zelf, zonnestelsels, atomen, protonen, electronen, leptonen, ...
Een ander punt: de enige constante in het heelal is de lichtsnelheid. Materie kan licht doen afbuigen. En natuurlijk (?) beweegt licht in bv. water langzamer dan in vacuum, maar bij mijn weten hebben ze alleen in Star Trek iets als Fluid Space.
Overigens, ik zag nog wat discussies over het al dan niet expanderen van het heelal. Waarnemingen (van oa. Hubble) wijzen er op dat sterrenstelsels en klusters van sterrenstelsels zich van elkaar afbewegen wat op niks minder duidt dan een allom expanderend heelal. Het gaat hier dus NIET om andere dingen, zoals sterrenstelsels zelf, zonnestelsels, atomen, protonen, electronen, leptonen, ...
Een ander punt: de enige constante in het heelal is de lichtsnelheid. Materie kan licht doen afbuigen. En natuurlijk (?) beweegt licht in bv. water langzamer dan in vacuum, maar bij mijn weten hebben ze alleen in Star Trek iets als Fluid Space.
[ specs ] [ Tweaker gallery ]
Verwijderd
Bij de Big Bang was het zichtbare heelal geconcentreerd tot een punt. Dat punt is nu uitgebreid tot die bol met straal 15 miljard lichtjaar. Dit wel echter niet zeggen dat het hele heelal zo groot is. Het zichtbare heelal is hoogstwaarschijnlijk maar een fractie van het totale heelal; hoe groot het werkelijke heelal is, is speculatief, maar wat er buiten het zichtbare heelal ligt, behoort toch echt ook tot het heelal.Op woensdag 16 mei 2001 16:06 schreef Explore het volgende:
Dit noemen we dan, voor het gemak, het zichtbare heelal. Het is een definitie van het heelal: alle materie en energie die onstaan is uit de Big Bang. Wat zich daarbuiten zou kunnen bevinden is ongedifieerd en valt slechts over te speculeren.
Ja en nee.De geschatte diameter van het heelal is in principe vrij simpel te benaderen (let wel: schatten). Als je er van uit gaat dat de buitenste materie zich verplaatst met een snelheid die dicht tegen de lichtsnelheid aanzit en als je er van uit gaat dat ''alles'' is begonnen met een Big Bang en als je er van uit gaat dat het heelal momenteel zo''n 15 miljard jaar oud is, dan kan je zeggen dat die materie zo''n 15 miljard lichtjaar van het middelpunt is verwijderd, waarmee de diameter dan zo''n 30 miljard lichtjaar wordt.
Je kan niet praten over buitenste materie want het heelal kent geen rand.
Zonder randen en zonder middelpunt(sommige zeggen dat dat het punt van de big-bang is, maar die blijven dus in 3d denken en dat klopt niet) wordt het lastig een diameter te bepalen.
Ik geef toe dat ze zo over het zichtbare gedeelte praten, maar dat is het zichtbare gedeelte omdat op die ander plaatsen nog geen licht is geweest(denken ze)
Er is geen buiten het heelal, alles wat buiten het zichtbare heelal zit, behoord ook tot het heelal.
Na het stukje van Govert Schilling gelezen te hebben bleek ik het toch bij het verkeerde eind te hebben.
Zelf zat ik ook al een tijd met de vraag die aan Govert Schilling werd voorgelegd, dus wellicht moet ik dat boekje waar hij zo gulzig reclame voor maakte maar eens aanschaffen. Of weet iemand dat?
Ik geef toe: ik heb een beetje moeite met 4D denken.Op woensdag 16 mei 2001 17:11 schreef Defspace het volgende:
Ja en nee.
Je kan niet praten over buitenste materie want het heelal kent geen rand.
Zonder randen en zonder middelpunt(sommige zeggen dat dat het punt van de big-bang is, maar die blijven dus in 3d denken en dat klopt niet) wordt het lastig een diameter te bepalen.
Met het ''zichtbare heelal'' bedoel ik dan ook eigenlijk alle ruimte, tijd en materie die ''onstaan'' (for lack of a better word) is tijdens de oerknal. Een beetje een ongelukkig gekozen term, ja.Ik geef toe dat ze zo over het zichtbare gedeelte praten, maar dat is het zichtbare gedeelte omdat op die ander plaatsen nog geen licht is geweest(denken ze)
Er is geen buiten het heelal, alles wat buiten het zichtbare heelal zit, behoord ook tot het heelal.
Zelf zat ik ook al een tijd met de vraag die aan Govert Schilling werd voorgelegd, dus wellicht moet ik dat boekje waar hij zo gulzig reclame voor maakte maar eens aanschaffen. Of weet iemand dat?
Met die vraag zat ik ook al een tijd, maar ik vond dat hij het redelijk duidelijk verwoorde in dat verhaaltje.Zelf zat ik ook al een tijd met de vraag die aan Govert Schilling werd voorgelegd, dus wellicht moet ik dat boekje waar hij zo gulzig reclame voor maakte maar eens aanschaffen. Of weet iemand dat?
De ruimte tussen de verschillende galaxies in kan immens snel uitdijen. Hierdoor doet licht er dus langer over om hier te komen omdat de weg wordt verlengt.
Dit betekend dus dat jouw berekening ook al zou je een 3d heelal hebben, de prullenbak in kan, want het wordt op die manier echt ontzettend veel groter.
Als je het zo uitlegt is het mij nog niet duidelijk wat GS bedoelde. Als je uitgaat van de Big Bang, waar alle materie uit explodeerde dan kan je er van uit gaan dat sommige materie sneller zich van het middelpunt afbeweegt dan andere materie (ja, weer in gewoon 3D, ik weet het). Netto resultaat is wel echter dat alles zich van elkaar afbeweegt (zoals dus ook is waargenomen, door de red-shift van het licht te bepalen, in gewoon 3D zelfs).De ruimte tussen de verschillende galaxies in kan immens snel uitdijen. Hierdoor doet licht er dus langer over om hier te komen omdat de weg wordt verlengt.
Dit betekend dus dat jouw berekening ook al zou je een 3d heelal hebben, de prullenbak in kan, want het wordt op die manier echt ontzettend veel groter.
Hoe dan ook, ik ben er nog niet uit.
Waar jij de fout maakt is het woord explosie.Als je het zo uitlegt is het mij nog niet duidelijk wat GS bedoelde. Als je uitgaat van de Big Bang, waar alle materie uit explodeerde dan kan je er van uit gaan dat sommige materie sneller zich van het middelpunt afbeweegt dan andere materie (ja, weer in gewoon 3D, ik weet het).
De Big-Bang was niet echt een explosie, je kan het beter als een uitdijing zien.
Een uitdijing die tot de dag van vandaag doorzet.
Er wordt dus geen materie gelanceerd.
Verwijderd
[quote
Maar vooralsnog kan je er van uit gaan dat hij oneindig is.
[/quote]
Dat is wiskundig fout, want als er iets begonnen is op een zeker moment, dan zal het ook moeten eindigen op een zeker moment.
Want anders hebben we een probleem, dan ben ik er nu niet. Want ik zal er ook op een zeker moment niet meer zijn. (hoogstens als een paar van de xxxxxxxxxx miljarden atomen).
Wij zijn geboren als sterrenstof en zullen weer eindigen als sterrenstof. Hetzelfde zal het geval wezen met het heelal. Misschien ben ik over 200jaar wel een stuk van een slakrop of vliegtuig of noem maar op. En mijn been is dan misschien wel onderdeel van een regenwolk. Wie zal dat zeggen.
Zomaar een tussendoortje.
Maar vooralsnog kan je er van uit gaan dat hij oneindig is.
[/quote]
Dat is wiskundig fout, want als er iets begonnen is op een zeker moment, dan zal het ook moeten eindigen op een zeker moment.
Want anders hebben we een probleem, dan ben ik er nu niet. Want ik zal er ook op een zeker moment niet meer zijn. (hoogstens als een paar van de xxxxxxxxxx miljarden atomen).
Wij zijn geboren als sterrenstof en zullen weer eindigen als sterrenstof. Hetzelfde zal het geval wezen met het heelal. Misschien ben ik over 200jaar wel een stuk van een slakrop of vliegtuig of noem maar op. En mijn been is dan misschien wel onderdeel van een regenwolk. Wie zal dat zeggen.
Zomaar een tussendoortje.
Verwijderd
Tijd is ??? Dat is n.l. het probleem, zijn wij de tijd (daarmee bedoel ik het gehele universum en alles wat er daarbuiten nog kan zijn). En staat de punt stil. Of reist de punt en staan wij stil ???Maar de 4e dimensie is toch tijd
Want als jij een pijl afschiet op een ander zal hij hem raken. Maar wiskundig is dit onmogelijk omdat alles in principe stilstaat. Wat ik bedoel is; je kunt niet b.v. een seconde of een gedeelte daarvan terugzien. Maar ook kun je geen seconde of een gedeelte ervan vooruit zien. Dat is de punt, dus de pijl staat stil in de tijd. Maar dat kan niet zo zijn omdat hij jou raakt. ( dus hier zit een probleem). Wij (de mensheid denkt dat ze terug kan kijken. Het éne kan niet maar het andere ook niet, en toch is het geen paradox. (PFFFFFFFF dat was even nadenken).
Maar dan zal ik maar even een lichter stukje stof ten berde brengen.
Niet aan de ruimte moet ik mijn waardigheid ontlenen, maar aan de beheersing van mijn gedachten. Ik zal niet meer hebben door het bezit van werelden; door de ruimte omvaamt het universum mij en verzwelgt mij als een punt. Door de gedachte begrijp ik het.
Blaise Pascal, Pensées
Nu zal er weer iemand met formules komen, maar de formules zijn nog altijd door iemand gemaakt. Het enige wat we (denken) te kunnen is ze te bevestigen, alleen moeten ze steeds bijgesteld worden.
Waar denk je aan?Nu zal er weer iemand met formules komen, maar de formules zijn nog altijd door iemand gemaakt. Het enige wat we (denken) te kunnen is ze te bevestigen, alleen moeten ze steeds bijgesteld worden.