xElessar:
<SNIP> APPLAUSJE!!</SNIP>
Vraagje: dat zweverige taaltje, komt dat bij je bijbel of moet je dat apart bestellen?Barachem:
....maar toch Jezus heeft aangenomen als Messias...
Bedoel ik niet verkeerd hoor maar het valt me op dat gewoon heel veel gelovigen ook meteen dat specifieke taaltje gaan spreken, waarom is dat? Dit is overigens een prima voorbeeld van wat ik bedoel met indoctrineren, ik neem aan dat je toen je nog niet bekeerd was niet zo met je vrienden sprak..?
Nogmaals: No offense intended!
Uiteraard reken ik de persoonlijke ervaringen van een indvidu NIET wat bij mij onder de noemer ''hersenspoelen'' staat.Ik ben dus niet geindoctrineerd door mijn ouders om iets te geloven, wat zij ook geloven.
Je vraagt je af, of de christenen of beter gezegd, welke gelovigen dan ook. gehersenspoeld is...
Ik durf als christen te zeggen, dat dit zo is.
Maar ik zeg erbij, dat ik ook er overtuigd van ben, dat elk mens gehersenspoeld is.
Ieder heeft overtuigingen, welke hij aangenomen heeft en die hij alsmaar herhaalt.
Dit kan vrijwillig of gedwongen zijn.
Het kan zowel goed als kwaad zijn.
Dit omdat als je alle kinderen ter wereld zonder geloof zou opvoeden dat dan ws veel an de levensbagage overeenkomstig zou kunen zijn, of je nu in Thailand of Amsterdam of Miami woont.
Alles wat ze dan dus meenemen is ''puur'', gebaseerd op eigen belevenissen en niet op dingend ie door een kerk oid verkondigd zijn.
En een normaal kind (ik zeg niet dat gelovige kinderen niet normaal zijn, maar je begrijpt me wel) hoeft ''s avonds geen gebedjes op te zeggen bij het eten en slapen om maar eens iets te noemen, dus die bagage en dus VOOROORDELEN (want een hindu-raised child bid over ander dingen dan een Christenkind) ben je dan al kwijt. DAT is dus de reden dat ik persoonlijke ervaringen niet wil meetellen. Want ik ben dus van mening dat zelfs een voor ouders zo onschuldig gebedje al teksten bevat waar een kind niet aan hoort te denken. EN het zijn (iig in het Christendom) allemaal gebiedende teksten ed, ALLES heeft een achterliggende gedachte en ik vind dus nogmaals dat een kind zich daar niet mee bezig hoort te houden.[/quote]
hmz, najah, dit word weeeer een huge discussie op zich, want ik geloof JUIST omdat je eerst ATheist was NIEt dat jij vanavond in de spiegel kan kijken en tegen jezelf durft te zeggen dat je VAN BINNEN zeker weet dat de evoth niet waar is...Je snapt niet, hoe het mogelijk is, dat mensen niet in de evolutietheorie geloven...
Hoezo?
Ik geloofde er wel in, toen ik atheist was, nu heb ik de evolutietheorie verworpen.
Ik kan me daar echt druk om maken weet je dat? Want ik voel me nu gewoon belazerd worden door jou, maar daarbij komt ook nog eens dat je jezelf ook belazerd.
Nee, je kan wel ZEGGEN dat je niet gelooft in evoth maar dat gaat er bij mij niet in....
Jezus is voor zover ik weet ruim 2000 jaar geleden geboren, en toen is de telling begonnen maar wanneer heeft volgens de bij bel God de aarde dan gecreeerd? ook 2000 jaar geleden? I bedoel, als dat zo is, dn hang je toch? Allen de grond waar je opstaat is al miljoenen keren ouder dan de jaartelling! En jij gaat mij hier vertellen dat je dat niet geloofd..?
Maar, ik moet zeggen dat ik zeeer geinterresseerd ben in je poging om mij anders te laten inzien hoe het zit...
Bovendien is het ''bij jou wel elukt om je van gedachten te veranderen, ik vraag me af HOE, misschien wil je me dat uitleggen?
Nogmaals, het gaat er bij mij dus echt NIEt in dat je, zeker niet als je eerst wel in evoth geloofde, nu ineens radicaal helemaal nietmeer daar in geloofd...
ben benieuwd!
k zal met aandacht luisteren
Ow, najah, maakt wat mij betreft niets uit, het gaat om geloof an sich dusseuh...Trouwens, Kemo is moslim en geen christen, voor de duidelijkheid.
Groeten, Barachem...(8>
Nouja zeg...Dit is HET wat mij betreft!
Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books.
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.
Buddha
Ik heb wel vaker iets over Buddha gehoord en gelezen en weet ook dat steeds meer mensen voor die richting kiezen. Mij spreekt de filosofie iig enorm aan, maar als ik aan buddha denk zie ik mijzelf nog niet zitten met een gewaad om en wierook i n hus enzow, want dat is zo''n beetje het beeld wat ik er van heb. En tempels ofcourse
Maar nu ik dit tekstje lees heb ik echt wel weer zoiets van goh, toch maar eens uitzoeken...
''Beoefen'' jij het zelf ook Llewella?
Of heb je misschien links oid?
Moet zeggen dat dit ene tekstje me al heel wat meer peper in de reet heeft bezorgd dan de filosofie van Christenen en Satanisten bijmekaar!
Het laat je EGO tenminste je EGO zijn, niet een hulpstuk van de kerk, als ik dat zo mag zeggen...