Aha, dus als je eigen gezondheid in gevaar is vertrouw je wel op de wetenschap die zegt dat ziektes niet veroorzaakt worden door zonde, maar door bacteriën en virussen. En als een bloedtransfusie nodig is dan?Op maandag 02 april 2001 11:24 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op? Alsof ik niet naar de dokter ga als ik ziek ben?
Op maandag 02 april 2001 11:00 schreef Goofyduck het volgende:
[..]
Toch zin ziekten wel het gevolg van de zonde. Voor de zondeval was alles perfect zonder ziekten en bederf. Na de zonde val niet meer...
Op maandag 02 april 2001 11:12 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Is ook een teken van het feit dat wij in de laatste dagen leven. Lees maar wat erover staat in Openbaringen: Pestilenties, aardbevingen, oorlogen...
Is toch zo''n beetje het enige wat ik dagelijks op het nieuws zie.
En dan nu weer terug naar de topicstarterOp maandag 02 april 2001 11:41 schreef Goofyduck het volgende:
[..]
ja en de mens is geschapen toen er ook dinos waren en die werden toen ziek na de zondeval.
Oordeel zelf.Op zaterdag 31 maart 2001 14:08 schreef Epedemic het volgende:
Mensen (vooral diegene met een beknopt denkvermogen en geen mogelijkheid om bepaalde aspecten ruimer te kunnen zien) geloven in goden.De verklaring hiervoor is dat er bepaalde gebeurtenissen in het verleden niet verklaard konden. Deze konden niet verklaard worden omdat er geen middelen bestonden om de gebeurtenissen op een wetenschappelijke manier te verklaren.
u can fool all people some time and fool some people alltime
ga ff geen onzin praten aub... 
kom nou praat geen onzin!!
Goofyduck
God heeft de mens de taak gegeven om te ontdekken. Ook de wetenschap en de medische kennis zijn het gevolg van God. Als Hij vindt dat de mens te ver gaat kan Hij dat zo laten stoppen. Maar Hij geeft de mens ook het verstand om ziekten de baas te kunnen, ze zoveel mogelijk te verhelpne, ook al is dit een gevolg van de zonde. Er bestaan ook heus wel gelovigen dokters en zijn die dan ineens tegen God bezig?Aha, dus als je eigen gezondheid in gevaar is vertrouw je wel op de wetenschap die zegt dat ziektes niet veroorzaakt worden door zonde, maar door bacteriën en virussen. En als een bloedtransfusie nodig is dan?
kom nou praat geen onzin!!
Goofyduck
Verwijderd
En we komen hier weer. Christenen zijn dom en geloven in iets omdat ze bepaalde dingen niet kunnen verklaren. Verder zijn ze niet echt slim, denken niet logisch, beknopt denkvermogen.
Wat denken jullie (mensen die het met bovenstaande eens zijn?) nou? Is dit serieus wat jullie denken? Laat me raden, jullie kunnen het bovenstaande allemaal wel. Ik vind jullie echt dom als je er van overtuigt van bent dat geloof in God te maken heeft met intelligentie.
Misschien moeten jullie eens achter jullie monitortje vandaan komen en omgaan met echte mensen. Dan zal je zien dat dit niet zo is. Ik heb er eigenlijk genoeg van om in een discussie niet verder te komen dan verdedigen dat je niet dom bent. Willen jullie nou echt dat we lijstjes gaan maken met alle slimme christenenen ofzo?? Als je eens zou kijken in een kerk dan kan je zien dat daar mensen zitten precies als jij. Ook slimmere mensen en ook minder slimme (qua intelligentie).
Als je in een discussie gaat zeggen "Je vind iets anders dan ik dus ben je dom" dan ben je toch flink blind, achterlijk bezig?
Tuurlijk je mag je standpunt verdedigen maar doe dat dan met overdachte statements.
Wat denken jullie (mensen die het met bovenstaande eens zijn?) nou? Is dit serieus wat jullie denken? Laat me raden, jullie kunnen het bovenstaande allemaal wel. Ik vind jullie echt dom als je er van overtuigt van bent dat geloof in God te maken heeft met intelligentie.
Misschien moeten jullie eens achter jullie monitortje vandaan komen en omgaan met echte mensen. Dan zal je zien dat dit niet zo is. Ik heb er eigenlijk genoeg van om in een discussie niet verder te komen dan verdedigen dat je niet dom bent. Willen jullie nou echt dat we lijstjes gaan maken met alle slimme christenenen ofzo?? Als je eens zou kijken in een kerk dan kan je zien dat daar mensen zitten precies als jij. Ook slimmere mensen en ook minder slimme (qua intelligentie).
Als je in een discussie gaat zeggen "Je vind iets anders dan ik dus ben je dom" dan ben je toch flink blind, achterlijk bezig?
Tuurlijk je mag je standpunt verdedigen maar doe dat dan met overdachte statements.
Right, je haalt me de woorden uit de mond. Ik ben het helemaal met je eens Bart!Op maandag 02 april 2001 12:05 schreef Bart_traB het volgende:
En we komen hier weer. Christenen zijn dom en geloven in iets omdat ze bepaalde dingen niet kunnen verklaren. Verder zijn ze niet echt slim, denken niet logisch, beknopt denkvermogen.
Verwijderd
Bart_traB: Ik vind gelovigen echt niet dom omdat ze geloven, maar mensen die evolutie-theorie voor onzin verklaren zonder goede argumenten ("het staat in de bijbel" is geen argument)....
Nou ja, er zijn ook mensen die denken dat de aarde plat is. Die zijn nog iets erger
Nou ja, er zijn ook mensen die denken dat de aarde plat is. Die zijn nog iets erger
oke, dat klinkt alweer aannemelijker, maar er wordt wel vaker gezegt:
"mensen gaan geloven omdat ze iets niet kunnen verklaren en dom zijn"
Dit geldt dus niet voor jou, oke bedankt!
Maar ik vindt de evolutietheorie niet dom, maar minder logisch dan het geloof, maar goed, da''s mijn mening
Maar ik vindt de evolutietheorie niet dom, maar minder logisch dan het geloof, maar goed, da''s mijn mening
Verwijderd
Het heeft helemaal niets met het geloof te maken als je naar de dokter gaat. Er staat nergens in de bijbel dat dat niet mag. Als ik naar de dokter ga, wil dat niet zeggen dat ik mij tegen God keer. Beetje dom gerederneerd natuurlijk!Op maandag 02 april 2001 11:46 schreef hybridz het volgende:
[..]
Aha, dus als je eigen gezondheid in gevaar is vertrouw je wel op de wetenschap die zegt dat ziektes niet veroorzaakt worden door zonde, maar door bacteriën en virussen. En als een bloedtransfusie nodig is dan?
En bloedtransfusie neem ik niet. Ik heb een zgn. bloedkaartje in mijn portomonnee zitten waarop staat dat ik geen bloedtransfusie wil (weet niet of je wil dat ik de hele inhoud van het kaartje voor je overtyp).
Ik begrijp alleen niet wat dit met het topic te maken heeft...
Verwijderd
Als dat je mening is mag dat natuurlijk, maar de evolutietheorie is beter beargumenteert. Heeft dus volgens mij een groter waarheidsgehalte.Op maandag 02 april 2001 12:17 schreef Goofyduck het volgende:
oke, dat klinkt alweer aannemelijker, maar er wordt wel vaker gezegt:
Vroeger zijn er natuurlijk wel veel geloven ontstaan doordat mensen verschijnselen niet op een andere manier kunnen verklaren. Als er regen uit de hemel komt dan zal daarboven wel iemand staan te pissen.
Verwijderd
Lekker frips!Op maandag 02 april 2001 12:26 schreef hybridz het volgende:
Als er regen uit de hemel komt dan zal daarboven wel iemand staan te pissen.
Verwijderd
Omdat er 1 regeltje in de bijbel staat dat je je bloed zuiver moet houden wil je geen bloedtransfusie? Een bijbel die eerst 400 jaar mondeling is doorverteld. En daarvoor riskeer jij je leven?Op maandag 02 april 2001 12:17 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Het heeft helemaal niets met het geloof te maken als je naar de dokter gaat. Er staat nergens in de bijbel dat dat niet mag. Als ik naar de dokter ga, wil dat niet zeggen dat ik mij tegen God keer. Beetje dom gerederneerd natuurlijk!
En bloedtransfusie neem ik niet. Ik heb een zgn. bloedkaartje in mijn portomonnee zitten waarop staat dat ik geen bloedtransfusie wil (weet niet of je wil dat ik de hele inhoud van het kaartje voor je overtyp).
Ik begrijp alleen niet wat dit met het topic te maken heeft...
Verwijderd
Ik zal nu zelf proberen te vertellen wat voor mij "Waarom God" is.
Ik geloof dat God de hemel aan aarde geschapen heeft en dit met een doel gedaan heeft. Ook is Hij er mee bezig en bekommert Hij zich om ons. Wij hebben een vrije keus gehad om voor of tegen Hem te kiezen. Die keuze word niet aan mij opgedrongen en kan ook niet opgedrongen worden. Adam (de mens) heeft niet voor God gekozen maar hij wou even machtig zijn als God. Dat was de zondeval. Voor de zondeval was alles goed en zoals het bedoelt was. Door de keuze van Adam (de mens) is er een kloof gekomen tussen mens en God. Deze kloof kunnen wij niets mee. We kunnen op eigen kracht niet meer bij God zijn.
God heeft uit genade zijn enige Zoon gegeven om onze daden te dragen. Dit is de ultieme vernedering voor Jezus. Stel je voor, zelf onbesmet, perfect zijn. En dan de straf voor de mensen moet dragen en dan zelf ook nog eens vernederd te worden door diezelfde mensen. Het is niet voor te stellen hoe groot dit offer is. Dit offer is gemaakt voor alle mensen. Het enigste wat je hoeft te doen is het te accepteren (het kado aanpakken). Door goed doen kan je niet bij God komen. Je kan jezelf dus niet omhoog werken. Hier is het hele christendom op gebaseerd.
Ik accepteer het offer van Jezus en geef mij aan hem over. Dit maakt mij niet beter. Ik doe nog steeds verkeerde dingen. Dit doet me pijn. Ik mag hier vergeving voor vragen en die krijg ik.
Geloven is eigenlijk vertrouwen. Ik krijg geen fysieke bewijzen voor geschotelt, ik zie geen felle lichten, dansende engelen. Ik heb een persoonlijke relatie met God. Dit klinkt misschien vreemd maar dit is geloof. Niet alleen iets aannemen(geloven) maar echt een relatie die twee kanten op werkt.
De dingen die ik doe doe ik uit vrije wil, ik kies er zelf voor. Ik doe ze niet omdat een dominee dat roept of omdat een paus dat gebied. Ik wil zelf 2x naar de kerk op zondag. Een vriend van mij gaat 1x naar de kerk en andere mensen die ik ken nooit. Dit maakt hun niet slechter of beter (en mij niet beter). De dingen die ik doe, doe ik uit geloof. Dit komt dus voort uit mijn relatie met God.
Als ik de bijbel lees zie ik daar dat het leven een mooi geschenk is. Het leven is leven waard. (dat lees ik niet alleen in de bijbel dat ervaar ik ook!)
Ik zal er ook veel aan doen om te blijven leven. Ik maak dan ook gebruik van dokters, medicijnen, als nodig transfusies. Zelf ben ik ook donor. Als ik dood ga mogen ze mij helemaal strippen.
Ik ben niet bang voor de dood. Ik lees in de bijbel hoe het zal zijn, en hoewel ik graag leef zie ik daar naar uit!
Ik heb hier een paar punten opgeschreven die voor mij belangrijk zijn. Ik zal het vast niet helemaal goed omschreven hebben als je vragen hebt nav van dit stel ze dan. Als iemand mij hier kan aanvullen, graag!
/me gaat zich voor het bovenstaande niet verdedigen. Daar heb ik nou de tijd niet voor.
Ik geloof dat God de hemel aan aarde geschapen heeft en dit met een doel gedaan heeft. Ook is Hij er mee bezig en bekommert Hij zich om ons. Wij hebben een vrije keus gehad om voor of tegen Hem te kiezen. Die keuze word niet aan mij opgedrongen en kan ook niet opgedrongen worden. Adam (de mens) heeft niet voor God gekozen maar hij wou even machtig zijn als God. Dat was de zondeval. Voor de zondeval was alles goed en zoals het bedoelt was. Door de keuze van Adam (de mens) is er een kloof gekomen tussen mens en God. Deze kloof kunnen wij niets mee. We kunnen op eigen kracht niet meer bij God zijn.
God heeft uit genade zijn enige Zoon gegeven om onze daden te dragen. Dit is de ultieme vernedering voor Jezus. Stel je voor, zelf onbesmet, perfect zijn. En dan de straf voor de mensen moet dragen en dan zelf ook nog eens vernederd te worden door diezelfde mensen. Het is niet voor te stellen hoe groot dit offer is. Dit offer is gemaakt voor alle mensen. Het enigste wat je hoeft te doen is het te accepteren (het kado aanpakken). Door goed doen kan je niet bij God komen. Je kan jezelf dus niet omhoog werken. Hier is het hele christendom op gebaseerd.
Ik accepteer het offer van Jezus en geef mij aan hem over. Dit maakt mij niet beter. Ik doe nog steeds verkeerde dingen. Dit doet me pijn. Ik mag hier vergeving voor vragen en die krijg ik.
Geloven is eigenlijk vertrouwen. Ik krijg geen fysieke bewijzen voor geschotelt, ik zie geen felle lichten, dansende engelen. Ik heb een persoonlijke relatie met God. Dit klinkt misschien vreemd maar dit is geloof. Niet alleen iets aannemen(geloven) maar echt een relatie die twee kanten op werkt.
De dingen die ik doe doe ik uit vrije wil, ik kies er zelf voor. Ik doe ze niet omdat een dominee dat roept of omdat een paus dat gebied. Ik wil zelf 2x naar de kerk op zondag. Een vriend van mij gaat 1x naar de kerk en andere mensen die ik ken nooit. Dit maakt hun niet slechter of beter (en mij niet beter). De dingen die ik doe, doe ik uit geloof. Dit komt dus voort uit mijn relatie met God.
Als ik de bijbel lees zie ik daar dat het leven een mooi geschenk is. Het leven is leven waard. (dat lees ik niet alleen in de bijbel dat ervaar ik ook!)
Ik zal er ook veel aan doen om te blijven leven. Ik maak dan ook gebruik van dokters, medicijnen, als nodig transfusies. Zelf ben ik ook donor. Als ik dood ga mogen ze mij helemaal strippen.
Ik ben niet bang voor de dood. Ik lees in de bijbel hoe het zal zijn, en hoewel ik graag leef zie ik daar naar uit!
Ik heb hier een paar punten opgeschreven die voor mij belangrijk zijn. Ik zal het vast niet helemaal goed omschreven hebben als je vragen hebt nav van dit stel ze dan. Als iemand mij hier kan aanvullen, graag!
/me gaat zich voor het bovenstaande niet verdedigen. Daar heb ik nou de tijd niet voor.
Verwijderd
Gelukkig dat je er zo over denkt. Ik generaliseer misschien een beetje maar de algemene mening hier lijkt hier wel zo. En ik word daar af en toe niet goed van. Iedere keer jezelf moeten bewijzen dat je geen achterlijk, sentimenteel persoon bent.Op maandag 02 april 2001 12:13 schreef hybridz het volgende:
Bart_traB: Ik vind gelovigen echt niet dom omdat ze geloven, maar mensen die evolutie-theorie voor onzin verklaren zonder goede argumenten ("het staat in de bijbel" is geen argument)....
Over de evolutietheorie, ik geloof in God en dat hij mij gemaakt heeft met een doel. Niet per ongeluk. Voor jullie is "het staat in de bijbel" natuurlijk nogal een dooddoener omdat jezelf je baseert op de wetenschappelijke benadering naar de evo theorie.
Het enigste wat ik ervan kan zeggen is, God heeft ons allemaal geschapen. Hoe Hij dit precies gedaan heeft weet ik niet. Ik weet wel het was geen ongelukje. En daar baseer ik mij op de bijbel en mijn relatie met mijn Vader.
Enneh de aarde is toch plat?
Deze opmerking is toch niet serieus bedoelt heOp maandag 02 april 2001 11:41 schreef Goofyduck het volgende:
ja en de mens is geschapen toen er ook dinos waren en die werden toen ziek na de zondeval.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Lollige_Smurf:
, mischien wel dit ''geval'' hier: http://www.subject.nl/artikel.php?id=56 )
...maar het is wel een lastig te bewijzen iets. "Wat/wie is bewust?". Moeilijk te bewijzen! Dit is precies de reden waarom sommige neurologen denken dat bewustzijn "niet bestaat", omdat ik niet kan bewijzen dat jij bewust bent... Raar! Sommige artikels over het monistische idee over de werking van de hersenen m.r.t. het bewustzijn gaan daarover.
Maarja...maar als die man gelijk heeft over hoe bewustzijn kan werken (quantumbewustzijn -- link bovenaan), dan zou het inhouden dat zelfs kleinere dieren een heel primitief bewustzijn hebben....
Bovendien kan ik mezelf wel vinden in een *mogelijke* realiteit gedreven door reincarnatie, terwijl de levende wezens gewoon leven op elke eigen manier, terwijl het enige doel in leven leren is, keer op keer opnieuw, totdat je klaar bent met leren (dit is de gedachtegang van diverse mensen, en ook deze van Jomanda in principe). Denk eraan, ik zei *mogelijk*. Het zou me niet verbazen als het allemaal niet zo is. Het zijn enkel ideeen.
Dat is inderdaad waar ja, en ik vindt persoonlijk dat dit best intelligent geredeneerd is, En dit is ook de reden waarom ik er niet snel ''diep'' over zou denken, tenzij er echt bewijs is, wat een waarheid is of ik het nou geloof of niet (de basis van de wetenschap in principe).En bovendien: niks is zekerder in dit leven, dan dat we allemaal een keer dood gaan. Wat daarna komt, is menselijk gezien enkel giswerk. Er is daarom geen enkele kerk of groepering die met zekerheid kan zeggen wat er na de doodsgrens te wachten staat.
Tuurlijk, dat is je volste recht. Je hebt natuurlijk altijd nog het recht om te kiezen, en dat zal jij hoogstwaarschijnlijk ook aan mij vertellen.Het is een pure zaak van geloven en ondervinden.
In mijn eigen situatie komt hetgeen wat de bijbel verkondigd (en daarmee God Zelf), erg aannemelijk over en ben ik ertoe bereid om m''n leven daarvoor in te zetten.
Soms vind ik het ook erg moeilijk. Het ligt maar puur met wie je een discussie voert. Dit is de eerste discussie over het ''geloof'' wat ik tot nu toe echt interessant vondt. De meeste discussies die ik in het echte leven heb gehad gaan meer over dat de bijbel een vast en letterlijk feit is waaraan je nooit mag twijfelen. Die mensen heb je toch best veel (tenminste die wat ik ben tegengekomen dan)Dat zoiets niet ineens en vanzelf gaat, is vanzelfsprekend en vooral een kwestie van geloven. Gedurende je leven is het een leerproces waar je niet van uitgeleerd raakt.
Dus mocht jij je ervoor inzetten en een eigen kerk/groepering/gemeente/whatever stichten, ben ik wel de laatste die met z''n vinger zal gaan wijzen dat je het bij het verkeerde eind hebt, tenzij het wezenlijk gegrond is.
Maar je hebt gelijk dat er vaak, waar dan ook, discussies ontstaan, waarbij de essentie vaak vergeten wordt.
Tsja. Persoonlijk geloof ik niet in de ''consequentie van de zondeval''. Ik zie het meer als de domheid en ontwetendheid van de mens, en een bepaalde vorm van pech natuurlijk. Ik kan zelf geen relatie trekken tot het geloof, en op deze manier kan je elke natuurramp wel verklaren op deze manier, terwijl de verklaring ook ''mundane'' kan zijn, en dan kies ik liever voor de laatste. Vroeger was bliksem ook een straf van God. Het is gewoon een fikse elektromagnetische ontlading die volgens een bepaalde groep wetenschappers wel eens de sleutel KAN zijn tot het verbinden van bepaalde moleculen tot een molecuul die evolutie op gang heeft gebracht. (heel, heel, heeeel, heeeel lang geleden dan wel(.... MKZ een straf van God is ....) - Klinkt idd belachelijk als je het als een op zichzelfstaande uitspraak neemt (wat door de media maar al te graag wordt gedaan). Maar ook hier: zo werkt dat niet.De uitspraak wordt (weer) uit de context gehaald, waarna dáárover een oordeel wordt geveld. Maar zie je de uitspraak binnen het geheel van de menselijke staat (namelijk: dat die zich t.g.v. de zondeval zich tegen God heeft gekeerd), dan weet je ook wat ermee bedoeld wordt.Als straf van God zou je beter kunnen invullen: consequentie van de zondeval. En daarin kan ik me dan ook vinden.
Oh, mensen boeien het wel hoor, want ze raken op een ''genietende'' manier ontzettend erdoor geirriteerd, over zulke ''middeleeuwse'' (zo noemen de meeste het) uitspraken: "oh, daar heb je die idioten ook weer eens een keertje, hoor" na zulke uitspraken, of na ludieke acties zoals het duivels verklaren van de kinderboeken van Harry potter en het ''gevaarlijke'', occulte spelletje Pokemon. (Gotta catch''em all! LOL!), commentaar over homohuwelijken en de euthanasiewet. En om niet te vergeten, een mooi moment van Jack Spijkerman die de gouden eikel (ofziets) een jaar of twee(?) geleden uitreikte aan de EO omdat deze bij een kerstspecial cadeautjes van kinderen op TV hadden platgeslagen omdat het om het idee ging en niet om de gift zelf (ofziets, ik kan me het exacte verhaal niet meer goed herhinneren). tuurlijk boeit het mensen wat.Maar dan nog wat (over kortzichtigheid gesproken): ik vind het wel érrrrrug vreemd dat een groot deel van Nederland zich om God niet bekommert, maar intussen wel op haar achterste benen staat om bovenstaande uitspraken te veroordelen. Dan zou ik zeggen: als je toch niks om God geeft, wat boeit jou die uitspraken dan?
Die kans zit er in, maar ik zie mezelf op korte termijn helemaal "niks" aanhangen, maar ik ben wel geinteresseerd in het gedachtengoed van de Boeddha, bovendien is het een "godsdienst-zonder-een-god"; de filosofie laat zich daarover niet uit. Bovendien is het een universele religie, a cosmic religion, zoals de einstein quote al zei.. het is niet puur gecentreerd op de "mens" zelf. (jeweetwel, god heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld)Ehhm? ik begrijp dat je eerder naar de oosterse filosofie/Boeddha zou grijpen, mocht je een religie oid. aan gaan hangen?
Oh, dat weet je best hoorHoe zit het dan met de luitjes die niet Christelijk zijn? Zeg maar, de rest van de wereld? --- Nog een keer: wat denk je zelf?
Oh? bij mij deed ''ie het gewoon. Volgens mij een probleempje met de site zelf, of je provider?(verbinding was verstopt ofzo)? Probeer nog eens, als je wilt:Trouwens, die link naar die bewustzijns-site van jou doet het niet (of is dat alleen bij mij?)
(....) dat bewustzijn ontstaan is (mischien wel volgens dit idee van deze man? (of hij gelijk heeft weet ik niet, maar ik vindt het in ieder geval reuze interessant) : http://www.consciousness.arizona.edu/hameroff/ -- zie de slide show over het onstaan van bewustzijn in de evolutie van alle diersoorten (nummertje 9))
Niet alleen. Instincten zijn (dacht ik) evolutionaire gedrags''programmas'' (om het zo uit te drukken) die ontstaan zijn. In principe hebben wij ook zulke instincten, maar dit staat in principe totaal los van het zelfbwewustzijn. Een kat heeft in principe ook een eigen willetje, hoe gelimiteerd dit ook is. Iedereen die een hond/kat heeft weet dat zijn dier een vorm van intelligentie heeft en bewustzijn heeft.....Klopt, maar je kat is wel self aware, heeft een bewustzijn, persoonlijkheid en mischien wel (op een laag niveau) een spiritueel leventje. -- Is dat niet zoiets als instinct?
...maar het is wel een lastig te bewijzen iets. "Wat/wie is bewust?". Moeilijk te bewijzen! Dit is precies de reden waarom sommige neurologen denken dat bewustzijn "niet bestaat", omdat ik niet kan bewijzen dat jij bewust bent... Raar! Sommige artikels over het monistische idee over de werking van de hersenen m.r.t. het bewustzijn gaan daarover.
Maarja...maar als die man gelijk heeft over hoe bewustzijn kan werken (quantumbewustzijn -- link bovenaan), dan zou het inhouden dat zelfs kleinere dieren een heel primitief bewustzijn hebben....
Dat klopt ja. Zo''n 70%. Ik dacht dat de chimpansee iets van 99% was, maar de rat is qua familie (knaagdier/zoogdier) ook in principe verwant. In werkelijkheid hebben alle organismen op de planeet een bepaald percentage hetzelfde DNA, nl. een stuk wat ook in een of andere gistcel te vinden is.Dat vindt ik volslagen belachelijk, aangezien een heel, heel groot percentage van ons DNA chimpansee-DNA schijnt te zijn (gezamelijke voorouders mischien... 1+1=..?)
Oh? ik hoorde onderlaatst nog dat we ook wel wat weg hebben van ratten
Tsja, een persoonlijke keuze natuurlijk. Er is een weteschappelijke bron die erg interessant schijnt te zijn: Where biology and reincarnation intersect -- Ian Stevenson. Zelf nog nooit gelezen; niet aan toegekomen, schijnt erg interessant te zijn, maar ook erg droog en saai. Met dit in de achterkop vindt ik het persoonlijk 100x aannemelijker omdat het idee besproken is (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) in een wetenschappelijke kring, en dat het idee in principe compatible is met oosterse filosofieen, en bepaalde denkbeelden van spiritualiteit van mensen die beweren _zelf_ een spirituele ervaring meegemaakt te hebben die je rustig ''onafhankelijk en collectief'' mag noemen.(reincarnatie) Ehh? jazeker! 3 weken terug had ik hier nog een discussie over met ene Lamborghini. Hij kwam met een ontzettend vaag verhaal (echt héél vaag) en bijbehorende slappe argumenten vóór. Jammergenoeg ging ik die week daarop op vakantie en erna was het draadje van de lijst verdwenen. Maar ja, gedurende die discussie wat achtergrondinfo naar boven getoverd en idd wat wijzer geworden vwb. reïncarnatie. Maar ik kan niet echt zeggen dat het wat is c.q. aannemelijk lijkt. In ieder geval een stuk minder dan de religie die ik momenteel aanhang.
Bovendien kan ik mezelf wel vinden in een *mogelijke* realiteit gedreven door reincarnatie, terwijl de levende wezens gewoon leven op elke eigen manier, terwijl het enige doel in leven leren is, keer op keer opnieuw, totdat je klaar bent met leren (dit is de gedachtegang van diverse mensen, en ook deze van Jomanda in principe). Denk eraan, ik zei *mogelijk*. Het zou me niet verbazen als het allemaal niet zo is. Het zijn enkel ideeen.
Denk het niet. Het is een koopboek. Ik zal je effe een link geven: http://owas.proxis.be/gate/jabba.coreii.g_p?bi=4&sp=DETAILS&mi=2787368&si=14063157 "In dit klassieke werk slaat Capra een brug tussen de moderne westerse fysica en de oosterse mystiek. Op boeiende en begrijpelijke wijze geeft hij ons een kijkje in de keuken van de fysica en zet daar tegenover zijn inzichten in de oosterse mystiek. Het blijkt dat de twee benaderingen verschillend zijn, maar gaandeweg realiseren we ons dat er frappante overeenkomsten zijn. Na het lezen van De tao van fysica zullen we wetenschap en mystiek in een nieuw licht zien. Want nu weten we: de wetenschap heeft de mystiek niet nodig en de mystiek de wetenschap niet; maar de mens heeft beide nodig."Voor wat betreft jouw lees-suggestie: is Tao van de fysica ook ergens online leesbaar misschien?
Verwijderd
Bloedtransfusie is not all that hoor!
Mijn neef heeft jaren terug een bloedtransfusie gekregen. Heeft ''ie mooi AIDS van gekregen, en nu is hij dood.
Mijn neef heeft jaren terug een bloedtransfusie gekregen. Heeft ''ie mooi AIDS van gekregen, en nu is hij dood.
Verwijderd
Zie mijn mening over dit feit:Op maandag 02 april 2001 12:29 schreef hybridz het volgende:
[..]
Omdat er 1 regeltje in de bijbel staat dat je je bloed zuiver moet houden wil je geen bloedtransfusie? Een bijbel die eerst 400 jaar mondeling is doorverteld. En daarvoor riskeer jij je leven?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152588/2
PS. Toen ik 9 jaar oud was, heb ik een ernstig ongeluk gehad. Ik heb toen een bloedtransfusie gehad die mijn leven gered heeft.
Als mijn ouder van die ^&^*&^*&^*&^-ers waren geweest, was ik nu mooi dood geweest. Te gek voor woorden
Verwijderd
chromisX:
Overigens: dat laatste vind ik persoonlijk een onwijs sterk punt van dit forum (lof voor de bedenker ervan!)

Ten tweede: als ik eerlijk mag zijn, zou ik wellicht precies hetzelfde verkondigd hebben als de mensen die jij hebt gesproken. In spreken ben ik dan ook absoluut niet sterk, maar in het schrijven kan ik precies verwoorden wat ik kwijt wil (alhoewel ik vreemdgenoeg vaak denk te weten hoe de vork in de steel zit, maar dit niet 1-2-3 kan weergeven).
Dus misschien dat de mensen die je gesproken hebt, het dikwijls anders bedoelen dan wat ze in eerste instantie zeggen.
Overigens, de bijbel is idd een ontwijfelbaar getuigenis. In de zin van: je hoeft niet te twijfelen dat er mensenwerk in zit. Alles wat je leest, is door God bepaald (zeg maar: door de Heilige Geest geïnspireerd).
Zelf kan ik wel lijnen trekken naar een besturing door God Zelf. Hij houdt a.h.w. de touwtjes in handen waarmee Hij de wereld regeert (naar mijn eigen idee). Maar da''s weer wat anders.
Wil niet zeggen dat je nooit bang kunt zijn. Angst is eigenlijk een getuigenis van het ontbreken van vertrouwen op God.
Overigens, zou het wel een straf van God zijn, dan nog is het niet mogelijk. Het zou dan betekenen dat God wel erg slecht mikt (om het maar zo oneerbiedig te zeggen) om de verdachte te straffen. Wil overigens ook niet zeggen dat God bliksem wél kan gebruiken om mensen terecht te wijzen (al is het wel een extreem voorbeeld, terwijl er ook andere wegen zijn).
En wederom worden uitspraken en andere acties uit zijn verband gerukt.
Maar waar het natuurlijk om gaat, is dat een denkbeeld, aangehangen door mensen "die zich betamelijk behoren te gedragen" (let op de aanhalingstekens) belachelijk wordt gemaakt, waarbij de betrokken mensen/groeperingen het zwarte schaap zijn.
Een extreem voorbeeld (laat ik maar een voorzetje geven) is de zaak Van Dijke, de voormalige fractievoorzitter van de RPF, die een jaar of 3 geleden in opspraak kwam ten gevolge van een uitspraak over de praktizering van de homosexualiteit.
Hij wordt geïnterviewed door een veelgelezen tijdschrift, geeft zijn antwoorden (die hij baseert op zijn levensvisie) en vervolgens krijgt hij een rechtzaak aan zijn laars gelapt, omdat hij die uitspraak niet had mogen doen.
Had hij een ander antwoord gegeven, dan was heel Nederland ALSNOG over hem gevallen, want dan klopt dat weer niet met de normen en waarden waar hij voor staat en is hij zijn functie niet waardig.
Kortom: het is de absurditeit en onrechtvaardigheid ten top!
Maar snap je wat ik nu eigenlijk bedoel?
Mensen kunnen zó ontzéttend kortzichtig zijn, zonder ook maar de bereidheid te vertonen iets verder te kijken dan hun eigen neus lang is. Ik vind dat ontzettend jammer. Want verdraagzaamheid is dan ver te zoeken.
Aan de éne kant belijdt het boeddhisme dat alle ellende van de mens zelf komt en dat je er zelf ook uit kan komen, maar aan de andere kant zie ik ook niet wanneer je nu precies van alle ellende verlost bent. Ja, als je in de toestand van Nirvana zit. Maar wanneer ben je dat dan? (voor of na de dood maakt niet uit). Trouwens: na de dood, wat is dat dan?
Ook stelt het boeddhisme wél een ''goed'' leven voor (wat op zichzelf genomen niet verkeerd is). Maar wat is goed? Geef daar eens een definitie van.
Bovendien wat is de maatstaf van: een diepere, meer authentieke manier van bestaan? Heb alles lief wat leeft o.i.d.?
Daarnaast vwb. het 8-stappenplan: wat houdt bijvoorbeeld niet stelen in?
Zomaar wat vraagjes.
Daarom, nogmaals: het is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet. Ik verplicht je tot niks en dat recht heb ik ook niet. Ik kan alleen antwoorden geven op vragen en zelf antwoorden zoeken en vinden.Tuurlijk, dat is je volste recht. Je hebt natuurlijk altijd nog het recht om te kiezen, en dat zal jij hoogstwaarschijnlijk ook aan mij vertellen.
Overigens: dat laatste vind ik persoonlijk een onwijs sterk punt van dit forum (lof voor de bedenker ervan!)
Dat is dan geheel wederzijdsSoms vind ik het ook erg moeilijk. Het ligt maar puur met wie je een discussie voert. Dit is de eerste discussie over het ''geloof'' wat ik tot nu toe echt interessant vondt.
Ten eerste: dit forum is ook een deel van het echte leven, hoorDe meeste discussies die ik in het echte leven heb gehad gaan meer over dat de bijbel een vast en letterlijk feit is waaraan je nooit mag twijfelen. Die mensen heb je toch best veel (tenminste die wat ik ben tegengekomen dan)
Ten tweede: als ik eerlijk mag zijn, zou ik wellicht precies hetzelfde verkondigd hebben als de mensen die jij hebt gesproken. In spreken ben ik dan ook absoluut niet sterk, maar in het schrijven kan ik precies verwoorden wat ik kwijt wil (alhoewel ik vreemdgenoeg vaak denk te weten hoe de vork in de steel zit, maar dit niet 1-2-3 kan weergeven).
Dus misschien dat de mensen die je gesproken hebt, het dikwijls anders bedoelen dan wat ze in eerste instantie zeggen.
Overigens, de bijbel is idd een ontwijfelbaar getuigenis. In de zin van: je hoeft niet te twijfelen dat er mensenwerk in zit. Alles wat je leest, is door God bepaald (zeg maar: door de Heilige Geest geïnspireerd).
En dat is jouw goed recht om het zo te geloven.Tsja. Persoonlijk geloof ik niet in de ''consequentie van de zondeval''. Ik zie het meer als de domheid en ontwetendheid van de mens, en een bepaalde vorm van pech natuurlijk. Ik kan zelf geen relatie trekken tot het geloof, en op deze manier kan je elke natuurramp wel verklaren op deze manier, terwijl de verklaring ook ''mundane'' kan zijn, en dan kies ik liever voor de laatste.
Zelf kan ik wel lijnen trekken naar een besturing door God Zelf. Hij houdt a.h.w. de touwtjes in handen waarmee Hij de wereld regeert (naar mijn eigen idee). Maar da''s weer wat anders.
En daarom is angst ABSOLUUT geen goede grond om te geloven in een almachtig Wezen als God.Vroeger was bliksem ook een straf van God. Het is gewoon een fikse elektromagnetische ontlading die volgens een bepaalde groep wetenschappers wel eens de sleutel KAN zijn tot het verbinden van bepaalde moleculen tot een molecuul die evolutie op gang heeft gebracht.
Wil niet zeggen dat je nooit bang kunt zijn. Angst is eigenlijk een getuigenis van het ontbreken van vertrouwen op God.
Overigens, zou het wel een straf van God zijn, dan nog is het niet mogelijk. Het zou dan betekenen dat God wel erg slecht mikt (om het maar zo oneerbiedig te zeggen) om de verdachte te straffen. Wil overigens ook niet zeggen dat God bliksem wél kan gebruiken om mensen terecht te wijzen (al is het wel een extreem voorbeeld, terwijl er ook andere wegen zijn).
Je zegt het zelf al: mensen raken geïrriteerd met een ''genietende'' ondertoon.Oh, mensen boeien het wel hoor, want ze raken op een ''genietende'' manier ontzettend erdoor geirriteerd, over zulke ''middeleeuwse'' (zo noemen de meeste het) uitspraken: "oh, daar heb je die idioten ook weer eens een keertje, hoor" na zulke uitspraken, of na ludieke acties zoals het duivels verklaren van de kinderboeken van Harry potter en het ''gevaarlijke'', occulte spelletje Pokemon. (Gotta catch''em all! LOL!), commentaar over homohuwelijken en de euthanasiewet. En om niet te vergeten, een mooi moment van Jack Spijkerman die de gouden eikel (ofziets) een jaar of twee(?) geleden uitreikte aan de EO omdat deze bij een kerstspecial cadeautjes van kinderen op TV hadden platgeslagen omdat het om het idee ging en niet om de gift zelf (ofziets, ik kan me het exacte verhaal niet meer goed herhinneren). tuurlijk boeit het mensen wat.
Maar waar het natuurlijk om gaat, is dat een denkbeeld, aangehangen door mensen "die zich betamelijk behoren te gedragen" (let op de aanhalingstekens) belachelijk wordt gemaakt, waarbij de betrokken mensen/groeperingen het zwarte schaap zijn.
Een extreem voorbeeld (laat ik maar een voorzetje geven) is de zaak Van Dijke, de voormalige fractievoorzitter van de RPF, die een jaar of 3 geleden in opspraak kwam ten gevolge van een uitspraak over de praktizering van de homosexualiteit.
Hij wordt geïnterviewed door een veelgelezen tijdschrift, geeft zijn antwoorden (die hij baseert op zijn levensvisie) en vervolgens krijgt hij een rechtzaak aan zijn laars gelapt, omdat hij die uitspraak niet had mogen doen.
Had hij een ander antwoord gegeven, dan was heel Nederland ALSNOG over hem gevallen, want dan klopt dat weer niet met de normen en waarden waar hij voor staat en is hij zijn functie niet waardig.
Kortom: het is de absurditeit en onrechtvaardigheid ten top!
Maar snap je wat ik nu eigenlijk bedoel?
Mensen kunnen zó ontzéttend kortzichtig zijn, zonder ook maar de bereidheid te vertonen iets verder te kijken dan hun eigen neus lang is. Ik vind dat ontzettend jammer. Want verdraagzaamheid is dan ver te zoeken.
Nu weet ik op zich niet zoveel van het boeddhisme (is dat met een hoofdletter?), maar wat ik eruit opmaak (uit die link van jou), is dat er best wel wat vage dingen in zitten. Het lijkt wel wat op de kern van de discussie die ik dus onderlaatst had.Die kans zit er in, maar ik zie mezelf op korte termijn helemaal "niks" aanhangen, maar ik ben wel geinteresseerd in het gedachtengoed van de Boeddha, bovendien is het een "godsdienst-zonder-een-god"; de filosofie laat zich daarover niet uit. Bovendien is het een universele religie, a cosmic religion, zoals de einstein quote al zei.. het is niet puur gecentreerd op de "mens" zelf. (jeweetwel, god heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld)
Aan de éne kant belijdt het boeddhisme dat alle ellende van de mens zelf komt en dat je er zelf ook uit kan komen, maar aan de andere kant zie ik ook niet wanneer je nu precies van alle ellende verlost bent. Ja, als je in de toestand van Nirvana zit. Maar wanneer ben je dat dan? (voor of na de dood maakt niet uit). Trouwens: na de dood, wat is dat dan?
Ook stelt het boeddhisme wél een ''goed'' leven voor (wat op zichzelf genomen niet verkeerd is). Maar wat is goed? Geef daar eens een definitie van.
Bovendien wat is de maatstaf van: een diepere, meer authentieke manier van bestaan? Heb alles lief wat leeft o.i.d.?
Daarnaast vwb. het 8-stappenplan: wat houdt bijvoorbeeld niet stelen in?
Zomaar wat vraagjes.
Antwoord laat ik tóch aan jou overOh, dat weet je best hoor
Er zit wel wat in je standpunt, maar ik denk dat het wel wat uitgebreider is, want er zijn ook zeer intelligente mensen die geloven en daarvan kan je echt niet zeggen dat je een lage denkvermogen hebben..
Geloof is volgens mij ook inderdaad een toevlucht om het onverklaarbare te verklaren, maar tevens ook een houwvast, het geeft je moed en energie. Het ligt er ook maar aan waarin je gelooft, sommige geloven in goden, anderen in natuur en anderen geloven in zichzelf.. Ik vind dat je dat los moet zien van hun denkvermogen en IQ gehalte.. Want we leven in een wonderlijke wereld afterall (denk maar even wat na het heelal komt, en hoe we hier terect zijn gekomen, wat komt na de dood etc..) dus geloven in iets mag best en dat hoeft echt niet te zijn omdat je een lage denkvermogen hebt..
Geloof is volgens mij ook inderdaad een toevlucht om het onverklaarbare te verklaren, maar tevens ook een houwvast, het geeft je moed en energie. Het ligt er ook maar aan waarin je gelooft, sommige geloven in goden, anderen in natuur en anderen geloven in zichzelf.. Ik vind dat je dat los moet zien van hun denkvermogen en IQ gehalte.. Want we leven in een wonderlijke wereld afterall (denk maar even wat na het heelal komt, en hoe we hier terect zijn gekomen, wat komt na de dood etc..) dus geloven in iets mag best en dat hoeft echt niet te zijn omdat je een lage denkvermogen hebt..
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Ik geloof van niet. De meeste discussies lopen meestal uit op het proberen van mij te bekeren, en dat mijn _domme_ blindheid door de duivel is gecreeerd. Ok, Soms komt het met grote lijnen overeen, maar dan wordt er nog een zetje agressie en onttwijfelbare waarheid bijgevoegd, terwijl mijn definitie van waarheid iets heel anders is dan een verhaal uit een boek. Jij laat mensen nog vrij in je keuze, maar sommige (of moet ik zeggen, het gros?) doen dat schijnbaar in principe niet: hun overtuiging moet ook de mijne zijn, plus nog het feit dat christenen een bepaalde vorm van missionarisdrift hebben. Ook de reden waarom sommige atheisten soms direkt in ''defense-mode'' springen bij een dergelijke discussie.Ten tweede: als ik eerlijk mag zijn, zou ik wellicht precies hetzelfde verkondigd hebben als de mensen die jij hebt gesproken. In spreken ben ik dan ook absoluut niet sterk, maar in het schrijven kan ik precies verwoorden wat ik kwijt wil (alhoewel ik vreemdgenoeg vaak denk te weten hoe de vork in de steel zit, maar dit niet 1-2-3 kan weergeven). Dus misschien dat de mensen die je gesproken hebt, het dikwijls anders bedoelen dan wat ze in eerste instantie zeggen.
Oh, ik snap zeker wat je bedoelt. Maar zo werken mensen helaas niet. Geloof in het algemeen is zowieso al aan het teruglopen. Statistieken hebben laten zien dat de ontkerkelijking in Nederland schijnt door te zetten. Mensen hebben al, vanwege dat feit, al een bepaalde bias tegenover het geloof. Stop er nog een resulterende extra kortzichtigheid bij door zulke taferelen, en het verhaal is compleet."oh, daar heb je die idioten ook weer eens een keertje, hoor" na zulke uitspraken, of na ludieke acties zoals het duivels verklaren van de kinderboeken van Harry potter en het ''gevaarlijke'', occulte spelletje Pokemon. (...)
Je zegt het zelf al: mensen raken geïrriteerd met een ''genietende'' ondertoon.
(... voorbeeld van fractievoorzitter: is dat toevallig die vent die ook bij ''het zwarte schaap'' te zien was een paar weken (maanden?) geleden? ...)
Maar snap je wat ik nu eigenlijk bedoel? Mensen kunnen zó ontzéttend kortzichtig zijn, zonder ook maar de bereidheid te vertonen iets verder te kijken dan hun eigen neus lang is. Ik vind dat ontzettend jammer. Want verdraagzaamheid is dan ver te zoeken.
maarja... "uit het verband gerukt?". Sommige mischien wel, maar sommige uitspraken zijn zo helder als glas (ik doel op Harry Potter en Pokemon in dit geval), wat de achterliggende gedachte ook is: Iets is "verboden", en "heidens" verklaard, en dat alleen zal genoeg vermakelijkheid brengen bij de mensen en alles in het algemeen (en mischien ook andere zienswijzen dan de christelijke herk) in diskredit stellen. Jammer, maar waar.
Vanwege zulke redenen zullen mensen altijd ''kortzichtig'' zijn tegenover een geloof, ELK geloof wat gebaseerd is op een ongeloofwaardig verhaal, of er nou een belangrijke moraal of achterliggende gedachte in zit of niet, wat je me overigens goed hebt duidelijk te gemaakt. Deze wordt gewoon meegeschept met de mesthark, om het zo bot te zeggen.
Nou.. ik zal het proberen. Het probleem is dat ik ook niet genoeg weet van het Boedhissme (hoofletter? Ik zou het niet weten!) om je vragen correct te beantwoorden; dat zal je waarschijnlijk kunnen als je er eentje bent, nietwaar?Zomaar wat vraagjes. (over het boeddhisme)
Mischien moet je dit eens lezen; Dit artikel beschijft "botsingen" met de westerse cultuur van iemand die echt ''hardcore'' bezig is met het boeddhisme. Zo iemand zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit worden, maar de ''kern'' van de gedachte spreekt mij ergens wel aan. http://www.xs4all.nl/~wzweers/dossiers/boeddha/artikelen/normen.html
Oh het is zeker vaag. Het is compleet anders dan jouw geloof om het zo uit te drukken. Zoals je waarschijnlijk zal weten is dat zulke filosofieen als het waren ''draaien'' op meditatie; een vorm van *introspectie* wat je meer inzicht over het universum kan verschaffen op een mystieke wijze, en de plaats van het leven, of beter gezegd, onze vorm van het leven in de relate tot het universum. Alhoewel ik mijn eigen twijfels heb over het "fenomeen" introspectie, is het boek, de Tao van de fysica, een heel direct voorbeeld van de kracht en de mogelijke werkelijkheid/feit van het fenomeen op zich.maar wat ik eruit opmaak (uit die link van jou), is dat er best wel wat vage dingen in zitten. Het lijkt wel wat op de kern van de discussie die ik dus onderlaatst had.
Meditatie is een heel krachtig iets; je kan het zien als de ruggegraat van een diepe psychologische ervaring, of een spirituele ervaring. Er zijn diverse wetenschappelijke studies te vinden over meditatie, en het is bekend dat m.b.v. meditatie je de ultieme controle over je lichaam en geest kan krijgen. Meditatie is een belangrijk psychologisch proces. Zelf heb ik nog nooit een meditatieve ervaring gehad, maar een ding is zeker... het is de krachtigste zelf-geinduceerde spirituele ervaring wat je kan krijgen, op bepaalde soorten drugs na dan
Als ik het goed heb begrepen dan draait alles om "karma", de cyclus en de wet van het leven. Herhinner je het verhaaltje over reincarnatie nog? En ook het kleine stukje wat ik schreef over het "doel van het leven is leren"? Karma is niet iets simpels, maar een complex iets: wat je nu doet zal een bepaalde vorm van impact hebben op de rest van je leven, en vermoedelijk ook je volgend leven. En daar draait alles op. Met dit in gedachte is een "leven na de dood" ook fundamenteel anders als jouw ''hemel/hel''-gedachte alhoewel je bepaalde (on)prettige ervaringen zou kunnen krijgen gebaseerd op je leven als je dood bent, volgens bepaalde mensen (mensen bijna-dood-ervaringen, mensen die met spirituele dingen bezig zijn), maar die ervaringen zijn niet voor eeuwig of vast. Ook kan de ervaring wisselen, bij wijze van spreken. (simpel gesteld, dan). Als je opnieuw geboren wordt, heb je zogenaamd geen benul van je vorige leven of je periode in ''de dood''. Als je later ''helemaal'' uitgeleerd bent, ben je klaar, om het een beetje simplistisch te zeggen. Er zal zeker veel meer achterzitten, maar daar heb ik op dit moment geen kennis van.
Heb je wel eens van de Boeddhistische uitspraak "make me ONE with the universe" gehoord? Het is volgens mij het idee is dat leven, of beter gezegd, bewustzijn een fundamenteel iets is in ons universum (iets wat overigens sterk overeenkomt met het bewustzijnverhaal van die Stuart Hamerrof, die bewustzijnspagina een paar replies terug; zie de conclusies op de laatste dia bij "what is consciousness"). als je dood bent, dan ''hoor'' je bij de collectieve eigenschap van dat ''fundamenteel'' iets. Een collectief bewustzijn, als het ware. Heel raar klinkt dat, en sommige mensen die buiten het Boedhissme om ''spiritueel'' zijn referen soms naar dat bewustzijn als ''God''.
Ik al het proberen, alhoewel wat ''goed'' is per cultuur verschilt; Bij het boeddhisme gaat het (als ik het goed begrepen heb) er voornamelijk om dat je je verlost van het ''ego'', het ego wat verantwoordelijk is voor hebzucht, macht en geld, en in principe ook het kwaad. Je werkt in principe aan "jezelf". Het is een zeer persoonlijke filosofie/religie. Deze kennis en zelfkennis probeer je door innerlijke reflectie en door vormen van meditatie (bv. in een boedhistische leerschool) te beseffen (introspectieverhaal) en eigen te maken. kennis zoals wat de plaats in van alle levende dingen in het heelal. soms is dit proces erg moeilijk en vervelend. Er zijn geruchten dat je psychologisch goed in je schoenen moet staan voor zulke zaken, omdat het soms erg confronterend kan zijn.Ook stelt het boeddhisme wél een ''goed'' leven voor (wat op zichzelf genomen niet verkeerd is). Maar wat is goed? Geef daar eens een definitie van. Bovendien wat is de maatstaf van: een diepere, meer authentieke manier van bestaan? Heb alles lief wat leeft o.i.d.? Daarnaast vwb. het 8-stappenplan: wat houdt bijvoorbeeld niet stelen in?
"niet stelen" komt van het pad van het juiste handelen (geen geweld jegens mensen of dieren, niet stelen, niet genieten ten koste van anderen). Hoe deze kennis verder verdiept wordt weet ik niet, maar het lijkt me wel dat je er op een of andere manier dieper op ingaat, en ervan leert.
Verwijderd
^&^*&^*&^*&^-ers??? Houden we het a.u.b. wel netjes?Op maandag 02 april 2001 21:28 schreef Shady het volgende:
PS. Toen ik 9 jaar oud was, heb ik een ernstig ongeluk gehad. Ik heb toen een bloedtransfusie gehad die mijn leven gered heeft.
Als mijn ouder van die ^&^*&^*&^*&^-ers waren geweest, was ik nu mooi dood geweest. Te gek voor woorden
Mijn ouders maken op dit moment niet de keuze of ik wel of geen bloedtransfusie krijg, ik ben volwassen en kan deze beslissing zelf maken. Sterker nog: ik moet deze beslissing zelf maken, dat kan nu niemand anders meer voor mij doen...
Verwijderd
Toen jij 9 was, en je was net als ik door een glazen deur gevallen en half leeg gebloed, dan hadden jou ouders die keuze voor jou gemaakt, en was jij dood geweest.....Op dinsdag 03 april 2001 09:32 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
^&^*&^*&^*&^-ers??? Houden we het a.u.b. wel netjes?
Mijn ouders maken op dit moment niet de keuze of ik wel of geen bloedtransfusie krijg, ik ben volwassen en kan deze beslissing zelf maken. Sterker nog: ik moet deze beslissing zelf maken, dat kan nu niemand anders meer voor mij doen...
Dus als mijn ouders zo hadden gedacht, was ik nu dood geweest. Punt.
Verwijderd
Maar wij staan wel toe dat kinderen een veiliger soort transfusie krijgen. Wij aanvaarden transfusies waaraan niet het risico van ziekten als AIDS, hepatitis en malaria verbonden is. Wij willen de beste behandeling voor onze kinderen, zoals elke liefdevolle ouder dat vanzelfsprekend wil.Op dinsdag 03 april 2001 09:44 schreef Shady het volgende:
[..]
Toen jij 9 was, en je was net als ik door een glazen deur gevallen en half leeg gebloed, dan hadden jou ouders die keuze voor jou gemaakt, en was jij dood geweest.....
Dus als mijn ouders zo hadden gedacht, was ik nu dood geweest. Punt.
Wanneer er sprake is van ernstig bloedverlies, is het erg belangrijk dat de hoeveelheid vloeistof wordt aangevuld. Ongetwijfeld weten jullie dat ons bloed voor meer dan 50% uit water bestaat; dan zijn er nog de rode en witte bloedlichaampjes, enzovoort. Bij veel bloedverlies brengt het lichaam zelf grote reserves aan bloedlichaampjes in de bloedsomloop en versnelt het de aanmaak van nieuwe. Maar er is een bepaalde hoeveelheid vloeistof nodig. Plasma-aanvullende vloeistoffen die geen bloed bevatten, kunnen worden gebruikt om in die behoefte te voorzien en die aanvaarden wij.
Verwijderd
Ja, tegenwoordig is AL het bloed op alles gecontroleerd. Dus die vlieger gaat niet meer op.Op dinsdag 03 april 2001 09:50 schreef Miss Tabbie het volgende:
Bloedtransfusie is not all that hoor!
Verwijderd
Ja jezus! Niemand wil aids of malairia!!! Ook niet door transfusie!Op dinsdag 03 april 2001 09:56 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Maar wij staan wel toe dat kinderen een veiliger soort transfusie krijgen. Wij aanvaarden transfusies waaraan niet het risico van ziekten als AIDS, hepatitis en malaria verbonden is. Wij willen de beste behandeling voor onze kinderen, zoals elke liefdevolle ouder dat vanzelfsprekend wil.
Wanneer er sprake is van ernstig bloedverlies, is het erg belangrijk dat de hoeveelheid vloeistof wordt aangevuld. Ongetwijfeld weten jullie dat ons bloed voor meer dan 50% uit water bestaat; dan zijn er nog de rode en witte bloedlichaampjes, enzovoort. Bij veel bloedverlies brengt het lichaam zelf grote reserves aan bloedlichaampjes in de bloedsomloop en versnelt het de aanmaak van nieuwe. Maar er is een bepaalde hoeveelheid vloeistof nodig. Plasma-aanvullende vloeistoffen die geen bloed bevatten, kunnen worden gebruikt om in die behoefte te voorzien en die aanvaarden wij.
Dat kan nu ook niet meer gebeuren! (Controle)
DUH!!!!
En niks plasma, ik was 40% van me bloed verloren, ik had geen plasma nodig
Ik had bloed nodig! Anders was ik nu DOOD geweest! DOOD! Punt.
En zoals eerder vermeld, ik stel ouders die kinderen een levensreddende ingreep verbieden gelijk aan moordenaars!
Zie voor mijn mening over dit maar even hier, daar hadden we het er toevallig ook al over:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/152588/2
Tuurlijk deel ik dat standpunt, mensen die niet in God geloven geloven ook niet in de schepping maar in de evolutie en om die rare kronkels te kunnen bevatten kun je inderdaad niet aan de volgende predikaten voldoen: "een beknopt denkvermogen en geen mogelijkheid om bepaalde aspecten ruimer te kunnen zien".Op zaterdag 31 maart 2001 14:08 schreef Epedemic het volgende:
Mensen (vooral diegene met een beknopt denkvermogen en geen mogelijkheid om bepaalde aspecten ruimer te kunnen zien) geloven in goden.De verklaring hiervoor is dat er bepaalde gebeurtenissen in het verleden niet verklaard konden. Deze konden niet verklaard worden omdat er geen middelen bestonden om de gebeurtenissen op een wetenschappelijke manier te verklaren.
Mijn gedachte is dan ook dat vooral mensen die niet kunnen denken op een hoger niveau vatbaarder zijn voor de manipulatieve krachten van de kerk dan personen die geloven in de wetenschap en ook weten dat dit de enige vorm is van een betrouwbaar oordeel...
Mensen dit standpunt delen?
Trouwens ff over transfusies etc. ik ben wel van mening dat de aan artsen gegeven middelen gebruikt moeten mogen worden (behalve abortus provocatus/euthenasie dan), en het onthouden van transfusie vind ik geen goede zaak. Aan de andere kant, heb je het entingsdilemma. Mijn broertje is gezond geboren, kon met een jaar al zinnen zeggen, kreeg toen ie 13 maanden was de DKTP prik en had binnen twee weken daarna epilepsie waardoor hij blijvende beschadigingen aan z''n hersenen heeft opgelopen (hoewel hij vanaf z''n 6e weer aanvalsvrij is). Het is dus ethisch onverantwoord om een aantal dingen zoals vaccinaties van bepaalde ziekten die bepaalde ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken op te dringen...
In ieder geval is m''n broertje z''n toekomst menselijkerwijs gesproken vernield... Oh ja, daar hadden we ook wel weer een oplossing voor, binnenkort kan hij wel een spuitje krijgen van Borst... En daarna? Daarna is het natuurlijk gewoon afgelopen... dood is dood nietwaar. Pasen is voor imbicielen die een beperkt vermogen hebben. Nee, geef mij ook maar zo''n spuit, mijn leven is ook niet meer menswaardig met al die windowscrashes, en tja, ik vind mensen die nog babys geboren laten worden eigenlijk ook misdadigers, want die babys komen hier toch eigenlijk ook voor niets. Nietzsche zei het al: "God is dood". En omdat God dood is is voor ons alles zinloos. Want al dat feesten en uitgaan maakt je ten lange leste ook niet gelukkig, je weet toch dat je op het niets afstormt.
Maar ik als christelijke imbiciel met beperkt denkvermogen geloof liever in God, dan heb ik tenminste nog iets om naar toe te leven...
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Dat komt niet door die prik vrind, maar door een genetische aanleg.Op dinsdag 03 april 2001 11:48 schreef jopiek het volgende:
Tuurlijk deel ik dat standpunt, mensen die niet in God geloven geloven ook niet in de schepping maar in de evolutie en om die rare krobkels te kunnen bevatten moet je inderdaad niet aan de volgende predikaten voldoen: "een beknopt denkvermogen en geen mogelijkheid om bepaalde aspecten ruimer te kunnen zien".
Trouwens ff over transfusies etc. ik ben wel van mening dat de aan artsen gegeven middelen gebruikt moeten mogen worden (behalve abortus provocatus/euthenasie dan), en het onthouden van transfusie vind ik geen goede zaak. Aan de andere kant, heb je het entingsdilemma. Mijn broertje is gezond geboren, kon met een jaar al zinnen zeggen, kreeg toen ie 13 maanden was de DKTP prik en had binnen twee weken daarna epilepsie waardoor hij blijvende beschadigingen aan z''n hersenen heeft opgelopen (hoewel hij vanaf z''n 6e weer aanvalsvrij is). Het is dus ethisch onverantwoord om een aantal dingen zoals vaccinaties van bepaalde ziekten die bepaalde ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken op te dringen...
En ik ken ook een meisje, dat niet gevaccineerd werd door d''r ouders, en kinderpolio kreeg.
Heel mooi misvormd nu.
Pasgeleden was er op TV een vrouw wiens ouders haar ook niet hadden laten inenten, en ze is nu ontvruchtbaar daardoor.
Ik heb een leuk leven om naar toe te leven, zou je ook eens moeten proberen.In ieder geval is m''n broertje z''n toekomst menselijkerwijs gesproken vernield... Oh ja, daar hadden we ook wel weer een oplossing voor, binnenkort kan hij wel een spuitje krijgen van Borst... En daarna? Daarna is het natuurlijk gewoon afgelopen... dood is dood nietwaar. Pasen is voor imbicielen die een beperkt vermogen hebben. Nee, geef mij ook maar zo''n spuit, mijn leven is ook niet meer menswaardig met al die windowscrashes, en tja, ik vind mensen die nog babys geboren laten worden eigenlijk ook misdadigers, want die babys komen hier toch eigenlijk ook voor niets. Nietzsche zei het al: "God is dood". En omdat God dood is is voor ons alles zinloos. Want al dat feesten en uitgaan maakt je ten lange leste ook niet gelukkig, je weet toch dat je op het niets afstormt.
Maar ik als christelijke imbiciel met beperkt denkvermogen geloof liever in God, dan heb ik tenminste nog iets om naar toe te leven...
Maar ja, dat leven had ik dus mooi niet meer gehad, als ik geen bloedtransfusie had gehad........
Hmmm genetische aanleg? Een waarom beweerd de Epilepsie Vereniging Nederland (waarin bekende neurologen zitten) dan dat epilepsie wel degelijk veroorzaakt wordt door de Kinkhoest-vaccinatie in de DKTP-coctail???
Wel toevallig dat een kerngezond kind binnen twee weken na zo''n prik opeens zowel grote als kleine aanvallen krijgt... Als het genteisch bepaald was zou hij dat al eerder of juist rond z''n 12 hebben gekregen...
Natuurlijk snap ik dat een bloedtransfusie een andere zaak is en dat veel prikken ook ziektes voorkomen zonder zelf schade aan te richten, ik geef echter maar aan dat het niet altijd zo zwart/wit is als dat sommige mensen beweren...
Wel toevallig dat een kerngezond kind binnen twee weken na zo''n prik opeens zowel grote als kleine aanvallen krijgt... Als het genteisch bepaald was zou hij dat al eerder of juist rond z''n 12 hebben gekregen...
Natuurlijk snap ik dat een bloedtransfusie een andere zaak is en dat veel prikken ook ziektes voorkomen zonder zelf schade aan te richten, ik geef echter maar aan dat het niet altijd zo zwart/wit is als dat sommige mensen beweren...
Cogito Ergo Credo
oke, je hebt wel gelijk Shady en outlaw, dit is een ernstige vorm van misjhandeling/verminking ja!
Sorry dat ik ff niet goed las/oplette.
Ik ben voor transfusie en tegen verminking!
Sorry dat ik ff niet goed las/oplette.
Ik ben voor transfusie en tegen verminking!
Van oudshet is ELK geloof ontstaan vanuit onwetendheid en het niet kunnen zien/bevatten van bepaalde dingen. Kom op zeg 
- Platte aarde.
- onweer? De goden hebben ruzie
- lichtflits in de lucht? Marsmannetjes.
- De hemel als een schaal om de aarde.
- Aarde in het middelpunt van het heelal.
De marsmannetjes
die 3.000 jaar geleden de aarde onveilig maakten zijn de goden die we toen (en nu) aanbaden/aanbidden. Thor, dat was gewoon Darth Vader met zijn lightsaber 
En tegenwoordig willen we ook alléén maar graag geloven dat we toch écht niet gewoon in het niets verdwijnen.
[cynische mode]
Daarvoor zijn we als mens toch véél te speciaal!?
[cynische mode end]
- Platte aarde.
- onweer? De goden hebben ruzie
- lichtflits in de lucht? Marsmannetjes.
- De hemel als een schaal om de aarde.
- Aarde in het middelpunt van het heelal.
De marsmannetjes
En tegenwoordig willen we ook alléén maar graag geloven dat we toch écht niet gewoon in het niets verdwijnen.
[cynische mode]
Daarvoor zijn we als mens toch véél te speciaal!?
[cynische mode end]
Verwijderd
Leuk leven? Drank, drugs, sex en uitgaan en that''s it!Op dinsdag 03 april 2001 11:53 schreef Shady het volgende:
Ik heb een leuk leven om naar toe te leven, zou je ook eens moeten proberen.
Beetje leeg IMHO.
Nogmaals, nog voor geen miljard wil ik met je ruilen!
Trouwens, transfusies gaan nog steeds wel eens fout, nog niet zolang geleden had iemand een fout bij het invoeren in de pc gemaakt en kreeg iemand een verkeerde bloedgroep - d.w.z. bloed met een verkeerde bloedgroup toegediend!!!
Cogito Ergo Credo
Nee, met dat topic over jouw relatie dan leef je lekker.Op dinsdag 03 april 2001 11:58 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Leuk leven? Drank, drugs, sex en uitgaan en that''s it!
Beetje leeg IMHO.
Verwijderd
Kan ik hier de volgende conclusie uit trekken:Op dinsdag 03 april 2001 12:14 schreef outlaw het volgende:
[..]
Nee, met dat topic over jouw relatie dan leef je lekker.
JE BENT UITGELULD EN ZEGT NU MAAR WAT!!!
Wat triest...
Verwijderd
Op dinsdag 03 april 2001 12:14 schreef outlaw het volgende:
[..]
Nee, met dat topic over jouw relatie dan leef je lekker.
Wie wel dan?Verder hoef ik niks stiekem te doen zodat niemand erachter komt.
Miss Tabbie don''t be bad!
Ik heb een aantal dingen te zeggen:
1) Het wordt hier kinderachtig gescheeuwd! Kan ik in komen, want het gaat hier wel over een zaak op "leven en dood", maar probeer niet te schreeuwn!
2) Degene die zei dat bloedtransfusie helemaal veilig is, zwamt iets uit zn nek., Er blijven nog steeds risico''s achterzitten, ook al zijn ze klein, ze blijven er wel!
3) Het is voor iedereen een eigen keuze die hij/zij maakt, wel of geen bloedtransfusie! Dus niet elkaar overtuigen, maar liever met argumenten....
4) Ik weet zeker dat het leven van een gelovige net zoals een leven van een niet-gelovige is.
Ik ga ook uit, heb dan nog wel geen sex, met jan en alleman, dat bewaar ik voor de ware!! Ik gebruik, nuttig ook alcohol en feest ook lekker, dans drink en maak plezier. Sex is het enige wat ons scheidt!
Goofyduck
Ik heb een aantal dingen te zeggen:
1) Het wordt hier kinderachtig gescheeuwd! Kan ik in komen, want het gaat hier wel over een zaak op "leven en dood", maar probeer niet te schreeuwn!
2) Degene die zei dat bloedtransfusie helemaal veilig is, zwamt iets uit zn nek., Er blijven nog steeds risico''s achterzitten, ook al zijn ze klein, ze blijven er wel!
3) Het is voor iedereen een eigen keuze die hij/zij maakt, wel of geen bloedtransfusie! Dus niet elkaar overtuigen, maar liever met argumenten....
4) Ik weet zeker dat het leven van een gelovige net zoals een leven van een niet-gelovige is.
Ik ga ook uit, heb dan nog wel geen sex, met jan en alleman, dat bewaar ik voor de ware!! Ik gebruik, nuttig ook alcohol en feest ook lekker, dans drink en maak plezier. Sex is het enige wat ons scheidt!
Goofyduck
Verwijderd
Wat weet JIJ nou van mijn leven?Op dinsdag 03 april 2001 11:58 schreef Miss Tabbie het volgende:
[..]
Leuk leven? Drank, drugs, sex en uitgaan en that''s it!
Beetje leeg IMHO.
Ten eerste:
1) Drank: Ja lekker
2) Drugs: Al jaren niet meer (hard that is, blowtje telt niet)
3) Sex: Klopt, beleef ik erg veel plezier aan (zonder dat ik daarvoor veroordeeld word of zo)
4) Uitgaan: Klopt, vind ik erg leuk. Vooral als je een beetje in het muziek/producers wereldje zit is het erg leuk.
En voor de rest, waar heb je het over?
Ik ben harstikke tevreden met mijn leven:
Ik heb veel goede vrienden, ik heb een hele lieve vriendin vanwie ik veel hou en zij van mij. Ik ben aan het afstuderen, in juni ben ik klaar met me school!!! (Terwijl ik full-time werk heb ik me HBO-diploma gehaald, dus DIKKE promotie krijgen of ander werk), ik ben pas geleden bevorderd op me huidige werk, ik heb NET gister mn eigen huisje betrokken :)( Heerlijk!). Ik heb me autotje.
Ik heb veel plezier met m''n muziek, beetje draaien, schrijven, ik ga vaak en veel uit naar feesten en verjaardagen met vrienden en vriendinnen.
Ik ga heel goed met mn ouders en broers om en heb een eigen bedrijfje.
Verder hoef ik niks stiekem te doen zodat niemand erachter komt.
En dan ga jij mij vertellen dat mijn leven leeg is?
Op dinsdag 03 april 2001 12:38 schreef Shady het volgende:
[..]
Waar zit ik te kankeren en vloeken dan? Wijs maar eens aan.
Ja jezus! Niemand wil aids of malairia!!! Ook niet door transfusie!
Dat kan nu ook niet meer gebeuren! (Controle)
DUH!!!!
Verwijderd
Ja duh! Dat was een menselijke fout.Op dinsdag 03 april 2001 12:01 schreef jopiek het volgende:
Trouwens, transfusies gaan nog steeds wel eens fout, nog niet zolang geleden had iemand een fout bij het invoeren in de pc gemaakt en kreeg iemand een verkeerde bloedgroep - d.w.z. bloed met een verkeerde bloedgroup toegediend!!!
En aan ieder medisch ingrijpen kleeft een risico. Het gaat erom dat sommige gelovige groeperingen medische handelingen verbieden. DAAR gaat het om.
Het gaat niet om het feit dat een transfusie gevaar op kan leveren (zoals elk medisch ingrijpen) maar om het feit dat sommigen hun kind laten sterven, terwijl dat met een transfusie hoogstwaarschijnlijk was voorkomen.
Ik vind dat gelijk staan aan dood door schuld. Als iemand op straat ligt dood te bloeden en ik doe niks, ben ik ook medeverantwoordelijk.
En zoals gezegd, een bloedtransfusie HEEFT mijn leven gered.
PS. Er wordt gezegd dat het gaat om Aids, Malaria etc. te voorkomen: Nou, waarom laat men dan geen transfusie van de vader-kind toe?
Verwijderd
Laat ik dat soort dingen maar niet en public hier gaan zeggen. Degene weet best wat ik bedoel.Op dinsdag 03 april 2001 12:40 schreef Goofyduck het volgende:
[..]
Wie wel dan?
Verwijderd
Ja mijn idee.Op dinsdag 03 april 2001 12:53 schreef outlaw het volgende:
Teentjes. Vloeken is toch iets anders dan een keer jezus zeggen.
Dan hebben ze me nog nooit echt horen vloeken!
Check ECHT vloeken: http://www.xs4all.nl/~osdorp/lyr/afs.htm#god
En lees ze allemaal eens!
Voordegenen die dat niet waarderen, klik dan niet op de link. Simpel zat.
Ja, maar als een bepaalde gelovige groepringen, ik geloof de joodse, dat verbiedt, zegt niet direct dat elk geloof dat doet! Ik ben behoorlijk voor transfusie!Op dinsdag 03 april 2001 12:52 schreef Shady het volgende:
Ja duh! Dat was een menselijke fout.
En aan ieder medisch ingrijpen kleeft een risico. Het gaat erom dat sommige gelovige groeperingen medische handelingen verbieden. DAAR gaat het om.
Ieders eigen opvattingIk vind dat gelijk staan aan dood door schuld. Als iemand op straat ligt dood te bloeden en ik doe niks, ben ik ook medeverantwoordelijk.
Right er zullen mensen zijn, maar i zelf heb al verschiedene keren gehoord: "Oh jij geloofd en loopt toch in een cafe?! Die mensen mogen dat toch helemaal niet? Ach dan valt het ook best wel mee...." Dat zegt voor mij alweer genoeg hoe jullie over ons soort mensen denken.. Beetje jammer is dat..Laat ik dat soort dingen maar niet en public hier gaan zeggen. Degene weet best wat ik bedoel.
Waarom op deze manier je woede of agressie uitten, terwijl je weet dat er mensen zullen zijn die dat erg vinden, er zijn zat andere woorden wat beter is dan vloeken!>:)Teentjes. Vloeken is toch iets anders dan een keer jezus zeggen.
Alsof ik dat zou willen....Dan hebben ze me nog nooit echt horen vloeken!
Goofyduck
Verwijderd
Mooi! Ik ook!Op dinsdag 03 april 2001 13:04 schreef Goofyduck het volgende:
Ja, maar als een bepaalde gelovige groepringen, ik geloof de joodse, dat verbiedt, zegt niet direct dat elk geloof dat doet! Ik ben behoorlijk voor transfusie!
Dat klopt, maar niet ten koste van levens en mensen die zelf niet kunnen kiezen (kids)Ieders eigen opvatting
In Afrika worden meisjes besneden en dichtgenaaid vanwege religieuze motieven, dus dat is ook "ieder z''n opvatting" ?
Neen, dat is verminking.
Net zoals het moedwillig iemand levensreddende medische ingrepen onthouden vanwege religieuze motiefen gelijk staat aan moord.
Deze opmerking was uit eigen ervaringRight er zullen mensen zijn, maar i zelf heb al verschiedene keren gehoord: "Oh jij geloofd en loopt toch in een cafe?! Die mensen mogen dat toch helemaal niet? Ach dan valt het ook best wel mee...." Dat zegt voor mij alweer genoeg hoe jullie over ons soort mensen denken.. Beetje jammer is dat..
Eh....Rododendron?Waarom op deze manier je woede of agressie uitten, terwijl je weet dat er mensen zullen zijn die dat erg vinden, er zijn zat andere woorden wat beter is dan vloeken!
To bad, ik kan het zo goed!Alsof ik dat zou willen....
Goofyduck
Weet je, een regering ka daar niks aan doen, omdat het nou eenmaal tot hun normen en waarden hoort. Die mensen, dus ook die meisjes weten nou eenmaal niet beter, dus errug zullen zij het niet vinden denk ik. Iedereen doet het dus waarom jij niet? Hoort erbij, net als besneden worde bij jongens van Joden..Op dinsdag 03 april 2001 13:56 schreef Shady het volgende:
Dat klopt, maar niet ten koste van levens en mensen die zelf niet kunnen kiezen (kids)
In Afrika worden meisjes besneden en dichtgenaaid vanwege religieuze motieven, dus dat is ook "ieder z''n opvatting" ?
Neen, dat is verminking.
Net zoals het moedwillig iemand levensreddende medische ingrepen onthouden vanwege religieuze motiefen gelijk staat aan moord.
Ja, maar daar heb ik al meerdere mensen over gehoord, dus merk je dat veel ongelovigen, geloviugen juist zien als heilige boontjes, maar ik wet dat jij vast wel eens hebt gezoent met een gelovige in de disco zonder dat je het weet.. (tenminste als je niet al te preuts bentDeze opmerking was uit eigen ervaring
Bijvoorbeeld ja... nee je weet best wat ik bedoel.:)Eh....Rododendron?
Ik heb nog een zeer boeiend artikel thuis uit de METRO, gaat over vloeken, iemand enige belangstelling? Oh ja, het is niet tegen vloeken, maar juist ervoor! En als ik dit artikel lees, ben ik eigenlijk stilletjes voor vloeken, dus wie wil ''em hebben? Benader me dan ff via ICQ!To bad, ik kan het zo goed!
Goofyduck
Verwijderd
Hoho, dat is een groot verschil. De besnijdenis van een man en een vrouw.Op dinsdag 03 april 2001 14:13 schreef Goofyduck het volgende:
Weet je, een regering ka daar niks aan doen, omdat het nou eenmaal tot hun normen en waarden hoort. Die mensen, dus ook die meisjes weten nou eenmaal niet beter, dus errug zullen zij het niet vinden denk ik. Iedereen doet het dus waarom jij niet? Hoort erbij, net als besneden worde bij jongens van Joden..
Bij een vrouwenbesnijdenis worden de grote EN kleine schaamlippen weggesneden EN de clitoris (nooit meer een orgasme dus) en ze worden dichtgenaaid.
De vrouwen vinden het verschrikkelijk en er zijn talloze organisaties waarin vrouwen die zelf besneden zijn zich hard maken om deze verminking tegen te gaan
Ben niet zo preuts.Ja, maar daar heb ik al meerdere mensen over gehoord, dus merk je dat veel ongelovigen, geloviugen juist zien als heilige boontjes, maar ik wet dat jij vast wel eens hebt gezoent met een gelovige in de disco zonder dat je het weet.. (tenminste als je niet al te preuts bent)
Ik heb sex op de eerste avond
Vertel?Bijvoorbeeld ja... nee je weet best wat ik bedoel.:)
www.bondvoorvloeken.nlIk heb nog een zeer boeiend artikel thuis uit de METRO, gaat over vloeken, iemand enige belangstelling? Oh ja, het is niet tegen vloeken, maar juist ervoor! En als ik dit artikel lees, ben ik eigenlijk stilletjes voor vloeken, dus wie wil ''em hebben? Benader me dan ff via ICQ!
Goofyduck
Vrouwenbesnijdenis is een gruwelijke vorm van verminking zonder enig doel. Het is een walgelijke vorm van slavernij. De vrouwen bij wie dit gedaan wordt hebben hierin geen enkele inspraak.
Ga niet lopen zeuren dat ze niet beter weten want het hoort bij de normen en waarden in het desbetreffende land, want als je zo denkt heb je absoluut geen gevoel voor andere mensen in je lijf zitten.
Voor besnijdenis bij mannen bestaat ook nog een hele belangrijke hygienisch reden en het gaat om een simpele ingreep.
Ga niet lopen zeuren dat ze niet beter weten want het hoort bij de normen en waarden in het desbetreffende land, want als je zo denkt heb je absoluut geen gevoel voor andere mensen in je lijf zitten.
Voor besnijdenis bij mannen bestaat ook nog een hele belangrijke hygienisch reden en het gaat om een simpele ingreep.
Verwijderd
ExactOp dinsdag 03 april 2001 16:44 schreef outlaw het volgende:
Vrouwenbesnijdenis is een gruwelijke vorm van verminking zonder enig doel. Het is een walgelijke vorm van slavernij. De vrouwen bij wie dit gedaan wordt hebben hierin geen enkele inspraak.
Verwijderd
Rijst nu de vraag, wat is erger?
Verminking door religieuze motieven, of medische hulp onthouden (als men niet ziek wordt is dit natuurlijk niet van toepassing, maar je zal maar neergestoken worden en bloed nodig hebben).....
De verminkers doen het wel is waar bij iedereen en zoals bovenstaand voorbeeld laat zien de andere niet...maar de verminkers laten hun slachtoffers tenminste nog leven.
Verminking door religieuze motieven, of medische hulp onthouden (als men niet ziek wordt is dit natuurlijk niet van toepassing, maar je zal maar neergestoken worden en bloed nodig hebben).....
De verminkers doen het wel is waar bij iedereen en zoals bovenstaand voorbeeld laat zien de andere niet...maar de verminkers laten hun slachtoffers tenminste nog leven.
Verwijderd
Niet om het één of ander. Maar de discussie neigt een beetje naar de essentie van de topic "inenten en geloof" te gaan.
Kan daar niet verder worden gediscussieerd (of iets wat daar op lijkt) ipv in dit draadje mekaar te gaan bestoken met voors en tegens van wel of niet vaccineren en alles daaromheen?
(Mods?)
Kan daar niet verder worden gediscussieerd (of iets wat daar op lijkt) ipv in dit draadje mekaar te gaan bestoken met voors en tegens van wel of niet vaccineren en alles daaromheen?
(Mods?)
Damn! Veel gelovigen hier.
....
ja, eh.. als je in de wetenschap gelooft ben je toch ook een ''gelovige''?
Tenzij je alles begrijpt en uit kan leggen natuurlijk Da''s geen geloven meer. Da''s weten.
...geloof ik.
....
Tenzij je alles begrijpt en uit kan leggen natuurlijk Da''s geen geloven meer. Da''s weten.
...geloof ik.
L:oLOp dinsdag 03 april 2001 19:35 schreef Ippy het volgende:
Damn! Veel gelovigen hier.
....
...geloof ik.
Verwijderd
chromisX:
Als onderlinge discussiepartners beweeg je je in principe binnen verschillende referentiekaders. Een christen zal altijd vanuit het gedachtegoed van het christendom spreken (in dergelijke discussies dus), terwijl een atheïst daar per definitie buiten blijft (althans, hij zal het in ieder geval te allen tijde proberen te mijden).
Een grote ''fout'' bij dergelijke discussies is dan ook, dat de gesprekken langs elkaar heenlopen en de discussiepartners elkaar simpelweg niet verstaan.
Als ik zonder duidelijke onderbouwing zeg: "alle mensen die niet in God geloven, gaan naar de hel" dan krijg ik idd de grootste bonje. En terecht! Andersom natuurlijk ook. Voorbeelden zat hier op GoT.
En nu is het idd zo, dat een christen een bepaalde missie heeft. Niet zozeer om zoveel mogelijk zieltjes te winnen (dat kan niet eens), maar meer om te laten zien dat er meer is in het leven, om het even simpel te zeggen. En ook hier geldt dan weer: hoe kijkt de wederpartij er tegenaan. Heeft die al een vorm van afkeer tegen christenen of staat hij/zij open voor een gesprek (wat m.i. ook lang niet altijd het geval is; sterker nog: het lijkt wel alsof sommigen een escalatie uitlokken
).
Ten slotte komt daar nog bij, dat een diepgaand gesprek dikwijls de onderlinge verdraagzaamheid meer ten goede komt dan een korte en vluchtige discussie.
Wat dat betreft vind ik op deze manier discussieren (via het forum) beter als mondeling. Je kunt wat langer en dieper over de gespreksstof denken en eventueel nog externe bronnen informeren, zonder dat de ander direct op een reaktie zit te wachten. Vandaar dat deze discussie op zich goed te voeren is (of niet?)
Maar wat ik niet begrijp, is dat je agressie ertussen zet. Is dat idd jouw ervaring? (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed, leg uit).
Maar wat ook vaak gebeurt, is dat een bepaalde uitspraak gewoon wordt uitgelokt (zie bijvoorbeeld dat gedoe met Van Dijke), waarvan men op voorhand al wist wat er gezegd ging worden. Vervolgens wordt er een vergrootglas op de uitspraak gezet en de omstandigheden die erbij horen flink ingedikt en voilá, er is weer iets of iemand in opspraak i.v.m. één of andere dubieuze uitspraak (dubieus bij het gros van het volk). Terwijl het niet meer is dan een zinsnede zonder (de juiste) context.
Nou ja, you''ve got my point, dus stop ik maar met dit deel van de discussie, anders wordt het nog een keer zelfbeklag
Dan lijkt het me zinvol als ik eerst achter dat boekie van jou ga. ''K zal morgen (ehh? vandaag dus) even bij ons in de bieb kijken of ik het kan vinden. Want discussieren zonder fundamentele kennis lijkt me niet zo zinvol. Ik zou haast zeggen: als jij dat nou ook doet?
Voor wat betreft jouw link naar die ''hardcore-boeddhist'': de kern van het verhaal trekt me idd ook wel aan. Een leven zonder angsten, begeerten naar materiele zaken en geweldloosheid. Maar voorzover ik het begrijp, kan het niet worden verenigd met je dagelijks leven, waar je constant in de verleiding staat.
Maar nu ik er zo over nadenk: ik kom wéér uit bij de moraliteitskwestie. Aan de éne kant predikt boeddhisme geweldloosheid en zachtmoedigheid (zag ik niet ergens zo''n zinsnede staan dat boeddhisme nog nooit de oorzaak van oorlogen is geweest of zoiets?), maar aan de andere kant wordt er nergens gesproken, of ook maar de indruk gewekt, over bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Hoe kun je zachtmoedig blijven als jou onrecht wordt aangedaan? Dat conflicteert toch?
Buiten dat, is en blijft het een heel vaag iets, dat spirituele.
Tja? het is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt.Ik geloof van niet. De meeste discussies lopen meestal uit op het proberen van mij te bekeren, en dat mijn _domme_ blindheid door de duivel is gecreeerd. Ok, Soms komt het met grote lijnen overeen, maar dan wordt er nog een zetje agressie en onttwijfelbare waarheid bijgevoegd, terwijl mijn definitie van waarheid iets heel anders is dan een verhaal uit een boek. Jij laat mensen nog vrij in je keuze, maar sommige (of moet ik zeggen, het gros?) doen dat schijnbaar in principe niet: hun overtuiging moet ook de mijne zijn, plus nog het feit dat christenen een bepaalde vorm van missionarisdrift hebben. Ook de reden waarom sommige atheisten soms direkt in ''defense-mode'' springen bij een dergelijke discussie.
Als onderlinge discussiepartners beweeg je je in principe binnen verschillende referentiekaders. Een christen zal altijd vanuit het gedachtegoed van het christendom spreken (in dergelijke discussies dus), terwijl een atheïst daar per definitie buiten blijft (althans, hij zal het in ieder geval te allen tijde proberen te mijden).
Een grote ''fout'' bij dergelijke discussies is dan ook, dat de gesprekken langs elkaar heenlopen en de discussiepartners elkaar simpelweg niet verstaan.
Als ik zonder duidelijke onderbouwing zeg: "alle mensen die niet in God geloven, gaan naar de hel" dan krijg ik idd de grootste bonje. En terecht! Andersom natuurlijk ook. Voorbeelden zat hier op GoT.
En nu is het idd zo, dat een christen een bepaalde missie heeft. Niet zozeer om zoveel mogelijk zieltjes te winnen (dat kan niet eens), maar meer om te laten zien dat er meer is in het leven, om het even simpel te zeggen. En ook hier geldt dan weer: hoe kijkt de wederpartij er tegenaan. Heeft die al een vorm van afkeer tegen christenen of staat hij/zij open voor een gesprek (wat m.i. ook lang niet altijd het geval is; sterker nog: het lijkt wel alsof sommigen een escalatie uitlokken
Ten slotte komt daar nog bij, dat een diepgaand gesprek dikwijls de onderlinge verdraagzaamheid meer ten goede komt dan een korte en vluchtige discussie.
Wat dat betreft vind ik op deze manier discussieren (via het forum) beter als mondeling. Je kunt wat langer en dieper over de gespreksstof denken en eventueel nog externe bronnen informeren, zonder dat de ander direct op een reaktie zit te wachten. Vandaar dat deze discussie op zich goed te voeren is (of niet?)
Maar wat ik niet begrijp, is dat je agressie ertussen zet. Is dat idd jouw ervaring? (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed, leg uit).
Je hebt gelijk als je zegt dat sommige ''radicale'' uitspraken idd in het verkeerde keelgat kunnen schieten. Wat dat betreft kunnen sommige uitspraken best wat subtieler gezegd worden.maarja... "uit het verband gerukt?". Sommige mischien wel, maar sommige uitspraken zijn zo helder als glas (ik doel op Harry Potter en Pokemon in dit geval), wat de achterliggende gedachte ook is: Iets is "verboden", en "heidens" verklaard, en dat alleen zal genoeg vermakelijkheid brengen bij de mensen en alles in het algemeen (en mischien ook andere zienswijzen dan de christelijke herk) in diskredit stellen. Jammer, maar waar.
Maar wat ook vaak gebeurt, is dat een bepaalde uitspraak gewoon wordt uitgelokt (zie bijvoorbeeld dat gedoe met Van Dijke), waarvan men op voorhand al wist wat er gezegd ging worden. Vervolgens wordt er een vergrootglas op de uitspraak gezet en de omstandigheden die erbij horen flink ingedikt en voilá, er is weer iets of iemand in opspraak i.v.m. één of andere dubieuze uitspraak (dubieus bij het gros van het volk). Terwijl het niet meer is dan een zinsnede zonder (de juiste) context.
Toch lijkt het wel, alsof christendom en alles aanverwant wat dat betreft de boventoon voert. Onderlaatst las ik nog ergens dat wereldwijd christenen de meest vervolgde groepering is. Nu is dat in Nederland nog niet zo dramatisch, maar soms lijkt het wel die kant op te gaan. Alsof mensen willen afrekenen met die ''ouderwetse bekrompen calvinistische cultuur'' hier in NL (volgens mij was dat zo, toch?) en dan liefst nog een trap na willen geven.Vanwege zulke redenen zullen mensen altijd ''kortzichtig'' zijn tegenover een geloof, ELK geloof wat gebaseerd is op een ongeloofwaardig verhaal, of er nou een belangrijke moraal of achterliggende gedachte in zit of niet
Nou ja, you''ve got my point, dus stop ik maar met dit deel van de discussie, anders wordt het nog een keer zelfbeklag
L:+LOh het is zeker vaag.
Dan lijkt het me zinvol als ik eerst achter dat boekie van jou ga. ''K zal morgen (ehh? vandaag dus) even bij ons in de bieb kijken of ik het kan vinden. Want discussieren zonder fundamentele kennis lijkt me niet zo zinvol. Ik zou haast zeggen: als jij dat nou ook doet?
Voor wat betreft jouw link naar die ''hardcore-boeddhist'': de kern van het verhaal trekt me idd ook wel aan. Een leven zonder angsten, begeerten naar materiele zaken en geweldloosheid. Maar voorzover ik het begrijp, kan het niet worden verenigd met je dagelijks leven, waar je constant in de verleiding staat.
Maar nu ik er zo over nadenk: ik kom wéér uit bij de moraliteitskwestie. Aan de éne kant predikt boeddhisme geweldloosheid en zachtmoedigheid (zag ik niet ergens zo''n zinsnede staan dat boeddhisme nog nooit de oorzaak van oorlogen is geweest of zoiets?), maar aan de andere kant wordt er nergens gesproken, of ook maar de indruk gewekt, over bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Hoe kun je zachtmoedig blijven als jou onrecht wordt aangedaan? Dat conflicteert toch?
Buiten dat, is en blijft het een heel vaag iets, dat spirituele.
Een zin met een dubbele waarheid! Het is één van de feiten, buiten het geloof in God om, waarom christendom absoluut niet aantrekkelijk is. Het leert namelijk o.a. jezelf kennen. Dat daar absoluut niks goeds van overblijft, spreekt dus weinigen aan (zeg maar gerust: niemand). Maar gelukkig is er Eén die dat allemaal goed kan maken, namelijk God, door Jezus Christus.Er zijn geruchten dat je psychologisch goed in je schoenen moet staan voor zulke zaken, omdat het soms erg confronterend kan zijn.
Verwijderd
Even today, science recognizes Pascal for his work and genius by naming a computer language and a unit of pressure after him. His argument in favor of God is formulated as a wager, known as Pascal''s wager. Even though Pascal''s wager is not a proof for the existence of God, it is a powerful reason for believing in God.
Pascal?s Wager
God either exists or does not exist. I must bet on one or the other. This wager is unavoidable. Simply ignoring this wager carries the same consequence as betting that God does not exist. If I bet that God exists and am wrong, nothing is lost; but if I am right, the gain could be heavenly. If I bet that God does not exist and am right, nothing is gained. However, if I am wrong, then woe is me.
A reasoning person must consider the gains and risks of this wager. The gain in not believing in God is nothing (except being dead right) while the gain in believing can be eternal happiness. The risk in believing in God is being wrong, but the risk in not believing is the loss of eternal happiness. According to Pascal, a reasoning person would believe and act as if God exists.
Er is echter wel een doel, of dat doel goed is is een andere vraag: mannen wel hun pleziertjes laten hebben, maar niet de betreffende vrouwen, hun genot wordt niet meer ''getriggerd''.Op dinsdag 03 april 2001 16:44 schreef outlaw het volgende:
En er zijn gewoon een aantal mensen op deze aarde die - soms onder het mom van godsdienst, religie of zelfs christendom - zulke praktijken uithalen.
Als ik echter iemand vermoord en ik zeg dat ik dat uit satanistische overwegingen deed, zegt dat niets over het verband tussen satanisme en het vermoorden van iemand, maar eerder over mijn interpretatie of misschien misinterpretatie daarvan.
Het zegt evenmin wat over normen en waarden. Het is echter wel zo dat sommige religies op een andere manier met zulke dingen omgaan. Een groot misverstand is echter dat alle mensen binnen een bepaalde religie het zelfde denken.
En inderdaad is wetenschap potentieel ook een religie.
Het is trouwens wel interessant om te zien dat ook in naam niet religieuze mensen zoals mevr. Borst zich bezig houden met zaken die tegen de mensenrechten en de eed van Hypocrates ingaan op basis van haar anti-geloof.
M.a.w. het onthouden van iemand die niet zelf kan beslissen van transfusie is ongeveer hetzelfde als het verwijderen van een ongeboren baby of het in laten slapen van mensen voor wie het leven toch niet meer waardig lijkt te zijn.
Gek he, de wereld zit vol met tegenstrijdigheden en paradoxen.
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Hehe Flamez, heb je weer iets leuks gevonden? 
Ik heb de indruk dat Pascal een beetje een laffe man was. Als je op deze manier alles gaat geloven waarvan je niet kan bewijzen dat het niet bestaat blijf je bezig. Dan moet je geloven in alle goden die ooit zijn bedacht. Want waarom zou je wel in de christelijke god geloven, maar niet in islamitische god? Omdat er dus een kleine kans bestaat (in mijn ogen een zeeeer kleine kans) dat god bestaat ga je in hem geloven, omdat je anders naar de hel gaat. Hoe kun je nu bang zijn voor een god waar je niet in gelooft? Volgens mij is Pascal gelovig opgevoed en probeert hij op deze manier zijn geloof te rationaliseren. Dit maakt maar weer eens duidelijk geloof vaak op angst is gebaseerd. Ik vraag me ook af als god echt bestaat en je gelooft om Pascals reden of god dat wel zo leuk vindt. Je moet toch in god geloven omdat je denkt hij bestaat en niet om een plaatsje in de hemel te bemachtigen?
Ik ben het ook niet eens met Pascal dat je niets verliest als je in god gelooft en hij niet blijkt te bestaan. Waarheid is een van de belangrijkste dingen die je verliest. Voor mij is waarheid heel belangrijk en ik kan niet in iets geloven waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat. Dan kan ik net zo goed in kabouters gaan geloven. Als je alleen gelooft om Pascals reden zul je nooit echt geloven dat god bestaat en stel je je hele leven in dienst van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat. Je bid elke avond tot iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, je gaat elke zondag naar de kerk ter ere van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, etc....
Oftewel: Pascal was misschien een goede natuurkundige, maar zijn persoonlijke overtuiging is niet anders dan die van een overtuigd christen. En om te beweren dat dit een reden is om in god te geloven is onzin.
Ik heb de indruk dat Pascal een beetje een laffe man was. Als je op deze manier alles gaat geloven waarvan je niet kan bewijzen dat het niet bestaat blijf je bezig. Dan moet je geloven in alle goden die ooit zijn bedacht. Want waarom zou je wel in de christelijke god geloven, maar niet in islamitische god? Omdat er dus een kleine kans bestaat (in mijn ogen een zeeeer kleine kans) dat god bestaat ga je in hem geloven, omdat je anders naar de hel gaat. Hoe kun je nu bang zijn voor een god waar je niet in gelooft? Volgens mij is Pascal gelovig opgevoed en probeert hij op deze manier zijn geloof te rationaliseren. Dit maakt maar weer eens duidelijk geloof vaak op angst is gebaseerd. Ik vraag me ook af als god echt bestaat en je gelooft om Pascals reden of god dat wel zo leuk vindt. Je moet toch in god geloven omdat je denkt hij bestaat en niet om een plaatsje in de hemel te bemachtigen?
Ik ben het ook niet eens met Pascal dat je niets verliest als je in god gelooft en hij niet blijkt te bestaan. Waarheid is een van de belangrijkste dingen die je verliest. Voor mij is waarheid heel belangrijk en ik kan niet in iets geloven waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat. Dan kan ik net zo goed in kabouters gaan geloven. Als je alleen gelooft om Pascals reden zul je nooit echt geloven dat god bestaat en stel je je hele leven in dienst van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat. Je bid elke avond tot iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, je gaat elke zondag naar de kerk ter ere van iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat, etc....
Oftewel: Pascal was misschien een goede natuurkundige, maar zijn persoonlijke overtuiging is niet anders dan die van een overtuigd christen. En om te beweren dat dit een reden is om in god te geloven is onzin.
Wel ik geef je voor het grootste gedeelte gelijk, Pascal kan net zo min als enige andere christen een ander God laten zien op zo''n manier dat die ander het niet eens meer hoeft te geloven maar gewoon kan zien. Geloof is geloof...
Aan de andere kant, ik had eens een discussie met een mede-student en die vond het belachelijk dat als God zou bestaan en hij daar bij zijn dood achter kwam er geen reden voor God moest zijn om niet te accpeteren vanwege het feit dat hij tijdens zijn leven niet in God geloofde. In dat opzicht vind ik het duidelijk dat je niet kunt zeggen wel ik sluit God uit, maar als Ie er toch blijkt te zijn moet Ie niet beginnen te zeuren...
Maar het is nogmaals geloof en iets geloven kan je niet opgedrongen worden (hoewel sommigen daar anders over schijnen te denken). Pascal stelt echter niet dat je iets aan moet hangen omdat je er toch niet minder van wordt, maar dat je moet overwegen om dat aan te hangen. Je kunt niet geloven zonder geloof, zoals je niet kunt computeren zonder computer. Geloven is een innerlijke zaak en niet 1-2-3 aan de buitenkant af te lezen, hoewel er wel symptomen van aan de buitenkant te zien kunnen zijn.
Aan de andere kant, ik had eens een discussie met een mede-student en die vond het belachelijk dat als God zou bestaan en hij daar bij zijn dood achter kwam er geen reden voor God moest zijn om niet te accpeteren vanwege het feit dat hij tijdens zijn leven niet in God geloofde. In dat opzicht vind ik het duidelijk dat je niet kunt zeggen wel ik sluit God uit, maar als Ie er toch blijkt te zijn moet Ie niet beginnen te zeuren...
Maar het is nogmaals geloof en iets geloven kan je niet opgedrongen worden (hoewel sommigen daar anders over schijnen te denken). Pascal stelt echter niet dat je iets aan moet hangen omdat je er toch niet minder van wordt, maar dat je moet overwegen om dat aan te hangen. Je kunt niet geloven zonder geloof, zoals je niet kunt computeren zonder computer. Geloven is een innerlijke zaak en niet 1-2-3 aan de buitenkant af te lezen, hoewel er wel symptomen van aan de buitenkant te zien kunnen zijn.
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Oh zeker. Moet ook kunnen vindt ik. Tensloten zijn we nog altijd volwassen mensen.(...) Je kunt wat langer en dieper over de gespreksstof denken en eventueel nog externe bronnen informeren, zonder dat de ander direct op een reaktie zit te wachten. Vandaar dat deze discussie op zich goed te voeren is (of niet?)
Als je een religieuze fanatiekeling hebt, maar dan ook een echte, dan hebben deze mensen een bepaalde mentale agressie in hun willen overtuigen. Ooit wel eens ruzie gehad met een Jehova getuige die langskwam aan de deur? Ikzelf niet, maar een kennis van mij wel. Wat overtuigen? In ieder geval lijkt het niet op jouw ''moraal van het verhaal'', maar meer een verhaal gebaseerd op angst, dreigementen en.... letterlijke waarheid! (enfin, daar hebben we het in principe al over gehad)Maar wat ik niet begrijp, is dat je agressie ertussen zet. Is dat idd jouw ervaring? (ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar goed, leg uit).
Toegegeven. niet dat ik altijd ''vriendelijk'' ben, trouwens.... Ik zal niet de schuld leggen bij de ander als een discussie foutloopt, maar bij de meeste fatsoenlijke mensen gaat het wel altijd goed.
Tsja. Als het al zo is (statistisch gezien), dan is dit niet zo verwondelijk eigenlijk. Europeanen zijn tenslotte christelijk/kerkelijk. ze hebben zat kolonies gehad, en niet te vergeten amerika vol laten "lopen". Bovendien houden ze wel van "de waarheid verspreiden", zoals de paus het ooit eens had gezegd.Toch lijkt het wel, alsof christendom en alles aanverwant wat dat betreft de boventoon voert. Onderlaatst las ik nog ergens dat wereldwijd christenen de meest vervolgde groepering is.
Ik zou wel willen, maar ik heb er heel weinig tijd voor (schoolzaken)Dan lijkt het me zinvol als ik eerst achter dat boekie van jou ga. ''K zal morgen (ehh? vandaag dus) even bij ons in de bieb kijken of ik het kan vinden. Want discussieren zonder fundamentele kennis lijkt me niet zo zinvol. Ik zou haast zeggen: als jij dat nou ook doet?
Ja, ok, maar is dat ook wel de 100% bedoeling? Tenslote, jij als christen zit ook niet in een vroom klooster je leventje te slijten, of wel? als je begrijpt wat ik wil zeggen, dan kan je dat idee ook zien met het Boeddhisme. De algemene opbouw, ideeen, meditatieve technieken, en de algemene leefwijze vindt ik best interessant. Meer ook niet.Voor wat betreft jouw link naar die ''hardcore-boeddhist'': de kern van het verhaal trekt me idd ook wel aan. Een leven zonder angsten, begeerten naar materiele zaken en geweldloosheid. Maar voorzover ik het begrijp, kan het niet worden verenigd met je dagelijks leven, waar je constant in de verleiding staat.
Goeie vraag! En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee. Ik denk dat je daarvoor echt in de teksten moet duiken, en mischien wel diepe kennis moet hebben over bepaalde zaken (mischien dat je de vraag dan zelf kan beantwoorden). Je kan het natuurlijk ook vragen aan een echte Boeddhist (is er een Boeddhist in de zaal? Denk het niet, anders had ''ie al lang gereageerd, denk ik!Maar nu ik er zo over nadenk: ik kom wéér uit bij de moraliteitskwestie. Aan de éne kant predikt boeddhisme geweldloosheid en zachtmoedigheid (zag ik niet ergens zo''n zinsnede staan dat boeddhisme nog nooit de oorzaak van oorlogen is geweest of zoiets?), maar aan de andere kant wordt er nergens gesproken, of ook maar de indruk gewekt, over bijvoorbeeld rechtvaardigheid. Hoe kun je zachtmoedig blijven als jou onrecht wordt aangedaan? Dat conflicteert toch?
<EDIT>
Ik kwam toevallig na het posten van dit bericht een Boeddha-quote tegen die hierop slaat: The man who foolishly does me wrong, I will return to him the protection of my most ungrudging love; and the more evil comes from him, the more good shall go from me.
</EDIT>
Mischien moeten we eens met z''n tweeen USENET induiken en een nederlandse newsgroup subscriben over dit soort zaken. Een idee?
Dat maakt het ook zo verrekte spannend, vooral met een beetje wetenschap, pseudo-wetenschap en gekke dingen af en toe, echt of niet echt!Buiten dat, is en blijft het een heel vaag iets, dat spirituele.
hmmmz...ik reageer eigenlijk op het openings bericht...
dat god een verklaring is voor dingen die sommige mensen (laag iq volgens diegene) niet begrijpen...je wijst de mogelijkheid van een ''god'' gelijk af. das niet echt wetenschappelijk...
ik weet niet hoeveel biologie jij op school hebt gehad, maar elk organisme op deze planeet heeft precies dezelfde bouwstenen. elk eiwit dat door een organisme word gebouwd, heeft hetzelfde aminozuur aan het begin. elk organisme!
er zit dus een zeer duidelijk systeem...dat doet dan toch denken aan een ''schepper'', toch?
ik ben niet gelovig, eigenlijk geloof ik meestal niet eens in mezelf, begrijp me dus niet verkeerd...(ik kom niet uit Urk ;-)
dat god een verklaring is voor dingen die sommige mensen (laag iq volgens diegene) niet begrijpen...je wijst de mogelijkheid van een ''god'' gelijk af. das niet echt wetenschappelijk...
ik weet niet hoeveel biologie jij op school hebt gehad, maar elk organisme op deze planeet heeft precies dezelfde bouwstenen. elk eiwit dat door een organisme word gebouwd, heeft hetzelfde aminozuur aan het begin. elk organisme!
er zit dus een zeer duidelijk systeem...dat doet dan toch denken aan een ''schepper'', toch?
ik ben niet gelovig, eigenlijk geloof ik meestal niet eens in mezelf, begrijp me dus niet verkeerd...(ik kom niet uit Urk ;-)
AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB
Damn.
Dit wordt echt een meest brute off-topic
Maarja.. fijn dat jullie er allemaal plezier van hebben... Ook al ga ik mij niet worstelen door pagina''s van Off-topic gerelateerde postings.
Dit wordt echt een meest brute off-topic
Maarja.. fijn dat jullie er allemaal plezier van hebben... Ook al ga ik mij niet worstelen door pagina''s van Off-topic gerelateerde postings.
En Ja.
Ergens op pagina 1 van de postings werd ik ervan beschuldigd mij superieur te voelen ten aanzien van mensen die gelovig waren.
Misschien is dat ook wel een klein beetje zo... zins ik een redelijk grote afkeer heb van gelovige mensen.
Mij een beetje vervuilen met opvattingen die totaal niet bewezen of onderbouwd zijn.
Ja onderbouwd met verhalen uit de historie.
Wat moet je daar mee? Wie zegt dat die verhalen uberhaupt op waarheid gebaseerd zijn?? Idd. Niemand. Wetenschap is aantoonbaar...
Als de schrijver van de bijbel dit ''boek'' als boekenweek geschenkt had geschreven...
Mensen die de wetenschap niet erkennen en hun eigen (Lees: de indoctrinerende verklaringen van de bijbel) boven de wetenschap verkiezen, die zijn gewoon kortzichtig.
En de reden waarom je een universitaire opleiding moet hebben om priester te worden is omdat je de teksten moet leren interpreteren en de hele reutemeteut moet in het latijn moet kunnen lezen.
Dus.... Degene die die posting deed. wat was je punt ????
Ergens op pagina 1 van de postings werd ik ervan beschuldigd mij superieur te voelen ten aanzien van mensen die gelovig waren.
Misschien is dat ook wel een klein beetje zo... zins ik een redelijk grote afkeer heb van gelovige mensen.
Mij een beetje vervuilen met opvattingen die totaal niet bewezen of onderbouwd zijn.
Ja onderbouwd met verhalen uit de historie.
Wat moet je daar mee? Wie zegt dat die verhalen uberhaupt op waarheid gebaseerd zijn?? Idd. Niemand. Wetenschap is aantoonbaar...
Als de schrijver van de bijbel dit ''boek'' als boekenweek geschenkt had geschreven...
Mensen die de wetenschap niet erkennen en hun eigen (Lees: de indoctrinerende verklaringen van de bijbel) boven de wetenschap verkiezen, die zijn gewoon kortzichtig.
En de reden waarom je een universitaire opleiding moet hebben om priester te worden is omdat je de teksten moet leren interpreteren en de hele reutemeteut moet in het latijn moet kunnen lezen.
Dus.... Degene die die posting deed. wat was je punt ????
Verwijderd
chromisX
Dat impliceert overigens ook dat ik bepaalde zaken in de bijbel wél letterlijk neem. Het is één groot geschiedenisboek waarin waarheden staan, metaforen en profetieën die nog moeten uitkomen (Openbaringen). Ik geloof dus bijvoorbeeld ook dat Jezus Christus ooit eens (geen idee wanneer) zal terugkeren op de ''jongste dag'', zoals dat dan heet.
Met dat vooruitzicht is het een christen nodig zijn medemens, ter wille van zijn behoud, *in alle liefde* te bewegen ook zijn of haar vertrouwen op die onbekende God te stellen. Dat daarbij vaak om de kern van de gedachte heen wordt gedraaid, inclusief een portie wederzijds onbegrip, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op (ben overigens geen Jehova''s Getuige, hoor
).
Maar goed. Ik zei ergens al dat angst absoluut geen goede basis voor vertrouwen is. Dus om meteen maar met de dreiging van de wederkomst te beginnen, wek je als christen al snel argwaan (en logisch).
Overigens zijn Jehovah''s Getuigen geen christenen. Ze ontkennen namelijk de Godheid van Christus (ben benieuwd of hier op gereageerd gaat worden
)
Bovendien lijkt me in een kloostertje zitten ook niet alles. Je hebt als kluizenaar idd een stuk minder verleiding van de wereld, maar je blijft wel met jezelf zitten en de macht van satan (als je begrijpt wat ik bedoel). Daarnaast moet alles ook nog bekostigt worden, natuurlijk.
Mijn internet-blikveld reikt eigenlijk niet verder dan enkele vaste sites, zoals GoT en t-net
Tóch wil ik nog wel benadrukken dat het christen-zijn mijn leven bepaald. Niet dat ik, zoals jij zegt, enkel de "moraal van het verhaal" probeer toe te passen (excuses als dat niet helemaal goed is doorgekomen). Het is wel goed natuurlijk, maar het staat of valt met het geloof in/vertrouwen op God. Zonder dat geloof en werking van Gods Geest geen juiste toepassing van de moraal.Als je een religieuze fanatiekeling hebt, maar dan ook een echte, dan hebben deze mensen een bepaalde mentale agressie in hun willen overtuigen. Ooit wel eens ruzie gehad met een Jehova getuige die langskwam aan de deur? Ikzelf niet, maar een kennis van mij wel. Wat overtuigen? In ieder geval lijkt het niet op jouw ''moraal van het verhaal'', maar meer een verhaal gebaseerd op angst, dreigementen en.... letterlijke waarheid! (enfin, daar hebben we het in principe al over gehad)
Dat impliceert overigens ook dat ik bepaalde zaken in de bijbel wél letterlijk neem. Het is één groot geschiedenisboek waarin waarheden staan, metaforen en profetieën die nog moeten uitkomen (Openbaringen). Ik geloof dus bijvoorbeeld ook dat Jezus Christus ooit eens (geen idee wanneer) zal terugkeren op de ''jongste dag'', zoals dat dan heet.
Met dat vooruitzicht is het een christen nodig zijn medemens, ter wille van zijn behoud, *in alle liefde* te bewegen ook zijn of haar vertrouwen op die onbekende God te stellen. Dat daarbij vaak om de kern van de gedachte heen wordt gedraaid, inclusief een portie wederzijds onbegrip, maakt het er allemaal niet eenvoudiger op (ben overigens geen Jehova''s Getuige, hoor
Maar goed. Ik zei ergens al dat angst absoluut geen goede basis voor vertrouwen is. Dus om meteen maar met de dreiging van de wederkomst te beginnen, wek je als christen al snel argwaan (en logisch).
Overigens zijn Jehovah''s Getuigen geen christenen. Ze ontkennen namelijk de Godheid van Christus (ben benieuwd of hier op gereageerd gaat worden
Ach, laat ook maar zitten? Ben vanmiddag nog in de bieb wezen kijken, maar ze hadden ''em nietIk zou wel willen, maar ik heb er heel weinig tijd voor (schoolzaken) Ik typ dit in principe ook maar in windows notepad of Emacs als ik effe tijd heb ertussendoor.) Ik hoop over een week of twee weken weer wat ademplezier te hebben.
Ja, je hebt gelijk. Het zal denk ik ook niet echt de bedoeling zijn, aangezien boeddhisme en christendom fundamenteel ontzettend verschillen (constante terugkeer c.q. geen terugkeer op aarde).Ja, ok, maar is dat ook wel de 100% bedoeling? Tenslote, jij als christen zit ook niet in een vroom klooster je leventje te slijten, of wel? als je begrijpt wat ik wil zeggen, dan kan je dat idee ook zien met het Boeddhisme. De algemene opbouw, ideeen, meditatieve technieken, en de algemene leefwijze vindt ik best interessant. Meer ook niet.
Bovendien lijkt me in een kloostertje zitten ook niet alles. Je hebt als kluizenaar idd een stuk minder verleiding van de wereld, maar je blijft wel met jezelf zitten en de macht van satan (als je begrijpt wat ik bedoel). Daarnaast moet alles ook nog bekostigt worden, natuurlijk.
Hmmmz? ik vraag me af waar het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden toch vandaan komtThe man who foolishly does me wrong, I will return to him the protection of my most ungrudging love; and the more evil comes from him, the more good shall go from me.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is USENET?Mischien moeten we eens met z''n tweeen USENET induiken en een nederlandse newsgroup subscriben over dit soort zaken. Een idee?
Mijn internet-blikveld reikt eigenlijk niet verder dan enkele vaste sites, zoals GoT en t-net
Grazi.
Tegen over niets staat altijd iets.
Zo kan je alles wel in een wetenschappelijk verband gaan lopen trekken.
Wat jij zegt is misschien waar. Maar dat maakt wat ik zeg niet minder waar natuurlijk.
God is een soort hersenspinsel.
Het feit dat alles dezelfde bouwstenen heeft is omdat alles aan elkaar gerelateerd is.
Evolutie!?!
Stel dat god ons geschapen zou hebben, waarom zou hij dan iedereen dezelfde bouwstenen meegeven?? Niet erg logisch.
Getekend.
Ik
Tegen over niets staat altijd iets.
Zo kan je alles wel in een wetenschappelijk verband gaan lopen trekken.
Wat jij zegt is misschien waar. Maar dat maakt wat ik zeg niet minder waar natuurlijk.
God is een soort hersenspinsel.
Het feit dat alles dezelfde bouwstenen heeft is omdat alles aan elkaar gerelateerd is.
Evolutie!?!
Stel dat god ons geschapen zou hebben, waarom zou hij dan iedereen dezelfde bouwstenen meegeven?? Niet erg logisch.
Getekend.
Ik
Verwijderd
Nou, vertel dan maar hoe jij het gedaan zou hebbenOp woensdag 04 april 2001 23:05 schreef Epedemic het volgende:
Als ik god zou zijn, dan had ik alles wel iets effectiever gedaan.
<g>
Verwijderd
whehe ja kwam ''m toevallig tegen en dacht "dat zullen de GoTters vast leuk vinden "Op woensdag 04 april 2001 11:24 schreef hybridz het volgende:
Hehe Flamez, heb je weer iets leuks gevonden?
klopt.. anders word het geloven uit winstbejagJe moet toch in god geloven omdat je denkt hij bestaat en niet om een plaatsje in de hemel te bemachtigen?
en das niet helemaal zoals het bedoeld is dacht ik
nogmaals... er zijn juist wel heel veel aanwijzingen voorIk ben het ook niet eens met Pascal dat je niets verliest als je in god gelooft en hij niet blijkt te bestaan. Waarheid is een van de belangrijkste dingen die je verliest. Voor mij is waarheid heel belangrijk en ik kan niet in iets geloven waarvoor geen enkele aanwijzing bestaat.
Verwijderd
Tegencitaatjes voor Flamez:
Deze kan ik niet laten
Ik zal je Nietzsche maar sparen, vooral met citaten uit "Der Antichrist", "Die fröhliche Wissenschaft" of "Götterdämmerung" zou ik nogal een rel veroorzaken denk ikDe leuze is tegenwoordig: "het menselijke en het christelijke zijn een en hetzelfde". Dat is een heel juiste zegswijze voor het feit, dat het christendom afgeschaft is.
-- S. Kierkegaard. (1851)
Deze kan ik niet laten
Laten we het er maar op houden dat God een moeilijke jeugd gehad heeft.
-- Anoniem (Weltwoche, 1972)
<edit>typo</edit>Goden,
vermoeid van het paradijs,
besnijden de mens.
-- Tagore (haiku)
Verwijderd
knap dat je wat anti theistische Flames citeert maar goede onderbouwing is weer eens ver te zoeken
btw heb ik wel groffere anti-theistische quotes gezien (met overigens hetzelfde gebrek aan onderbouwing )
en nietzche.. had hij niet iets met herrenvolk ?
als jij je de realiteit laat dicteren door zo''n persoon dan ben je goed bezig .. Not
btw heb ik wel groffere anti-theistische quotes gezien (met overigens hetzelfde gebrek aan onderbouwing )
en nietzche.. had hij niet iets met herrenvolk ?
als jij je de realiteit laat dicteren door zo''n persoon dan ben je goed bezig .. Not
Verwijderd
Geen christenen?!?!?! Je bent een christen wanneer je in de voetsporen van Jezus wandelt...Op woensdag 04 april 2001 23:01 schreef Lollige_smurf het volgende:
Overigens zijn Jehovah''s Getuigen geen christenen. Ze ontkennen namelijk de Godheid van Christus (ben benieuwd of hier op gereageerd gaat worden)
Zijn weinig religies die dat doen. Tenminste, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat Jezus meedeed aan oorlogen en wapens op pakte...
Jezus Christus is ook geen god. Hij is de zoon van God... Jij bent de zoon van je vader, dat wil toch niet zeggen dat jij en je vader gelijk zijn?
Verwijderd
Is dat niet wat Pascal doet dan? "Ik geloof in god omdat ik dan niet naar de hel hoef als hij toch bestaat".Op donderdag 05 april 2001 00:05 schreef Flamez het volgende:
klopt.. anders word het geloven uit winstbejag
en das niet helemaal zoals het bedoeld is dacht ik
De bijbel?? BDE''s??nogmaals... er zijn juist wel heel veel aanwijzingen voor
Het zijn zeker allemaal aanwijzingen die je pas ziet als je Jezus als je verlosser hebt aangenomen
Verwijderd
Een anti-theistische Flame van Kierkegaard? Jij weet gewoon niet waar je over praat.Op donderdag 05 april 2001 01:56 schreef Flamez het volgende:
knap dat je wat anti theistische Flames citeert maar goede onderbouwing is weer eens ver te zoeken
Die grovere citaten wilde ik je zoals al gezegd sparen. De enige onderbouwing die ik in jouw Pascal citaat zie is puur egoistisch. Als ik jouw God moet geloven om egoistische redenen, dan laat ik het liever. En dat is precies wat dat citaat van Kierkegaard zegt.btw heb ik wel groffere anti-theistische quotes gezien (met overigens hetzelfde gebrek aan onderbouwing )
En God, had die niet iets met eeuwige straf voor de erfzonde? Als jij je leven laat leiden door zo''n onredelijke machtswellusteling ben je goed bezigen nietzche.. had hij niet iets met herrenvolk ?
Trouwens wel grappig dat je Nietzsche zo uit het verband rukt dat het lijkt alsof hij een Nazi was.
Verwijderd
yep.. z''n rederening is wel correct, maar zijn motivatie nietOp donderdag 05 april 2001 10:17 schreef hybridz het volgende:
[..]
Is dat niet wat Pascal doet dan? "Ik geloof in god omdat ik dan niet naar de hel hoef als hij toch bestaat".
er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )De bijbel?? BDE''s??
Het zijn zeker allemaal aanwijzingen die je pas ziet als je Jezus als je verlosser hebt aangenomen
het feit dat God, jesus, hemel en hel zo vaak voorkomen ( eigenlijk altijd ) bij BDE is de meest concrete bevestiging van het bijbelverhaal
Dus de Bijbel is de aanwijzing en de BDE de bevestiging
mietje "het feit dat christendom is afgeschaft" klinkt nou niet echt pro theistisch hè ( laat staan correct )
als het dus wel een theist is was dan bedoelde hij er vast iets anders mee en is die quote waarschijnlijk weer uit z''n verband gerukt
en nee ik ken kierkegaard niet. je verwacht toch niet dat ik elke nederlander ( als het tenminste een nederlander is ) van de afgelopen 200 jaar bij naam ken ?
Verwijderd
Vrijwel alle verschijnselen die mensen bij BDE''s zien zijn ook te verklaren zonder paranormaal verschijnselen. Dat mensen altijd tunnels zien heeft te maken met de structuur van de hersenen, felle lichten ook. Andere dingen die mensen zien worden ook vaak in hallucinaties gezien. BDE''s zijn gedeeltelijk ook cultuur-afhankelijk. JIJ vindt BDE''s misschien een bevestiging van je eigen denkbeelden, maar ik zie helemaal niks bovennatuurlijks in BDE''s. BDE''s zijn dus weer een aanwijzing die je alleen ziet als je al gelooft...Op donderdag 05 april 2001 15:16 schreef Flamez het volgende:
er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )
het feit dat God, jesus, hemel en hel zo vaak voorkomen ( eigenlijk altijd ) bij BDE is de meest concrete bevestiging van het bijbelverhaal
Dus het boek over Paulus de boskabouter is een aanwijzing voor het bestaan van kabouters? En paddestoelen met rode stippen zijn de bevestiging?Dus de Bijbel is de aanwijzing en de BDE de bevestiging
Met aanwijzing bedoelde ik meer fysische verschijnselen die niet op een andere manier kunnen worden verklaard.
Verwijderd
Ik ben blij dat je dat toegeeft.Op donderdag 05 april 2001 15:16 schreef Flamez het volgende:
...
yep.. z''n rederening is wel correct, maar zijn motivatie niet
Mijn visie op BDE''s: Menselijke hersenen werken op de zelfde manier, of ze nu van theisten of van atheisten zijn. Als die hersenen op de zelfde manier ontregeld worden (ze gaan allemaal bijna dood) zullen ze ook ongeveer de zelfde verschijnselen vertonen. Dat mensen de zelfde hallucinaties krijgen als ze sterven, wil niet zeggen dat die hallucinaties waar zijn.er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )
Soren Kierkegaard was de grootste deense filosoof en theoloog van de laatste eeuwen. Hij wordt gezien als een van de voornaamste moderne theologen. Waar hij in dat citaat over klaagt is dat christenen hun egoistische motieven als geloofsmotieven aandragen. Dat is niet christelijk, dus hebben de christenen het christendom afgeschaft.mietje "het feit dat christendom is afgeschaft" klinkt nou niet echt pro theistisch hè ( laat staan correct )
als het dus wel een theist is was dan bedoelde hij er vast iets anders mee en is die quote waarschijnlijk weer uit z''n verband gerukt
en nee ik ken kierkegaard niet. je verwacht toch niet dat ik elke nederlander ( als het tenminste een nederlander is ) van de afgelopen 200 jaar bij naam ken ?
Nou dan hebben die mensen bij hun BDE ervaring niet goed opgelet, want denken ze nou echt dat toen ze doodgingen ze Jesus of God zagen? Niemand zal Jesus zien als ze doodgaan of een BDE ervaring hebben. Jesus is echt niet meer bijzonder dan een andere persoon hoor. Hij is alleen al wat verder maar niks meer. Het is ook een mens geweest die fouten heeft gemaakt en ze weer goedgemaakt. Dus waarom zou je Jesus zien als je overlijdt? (Of heb ik je bericht verkeerd begrepen?)Op donderdag 05 april 2001 15:16 schreef Flamez het volgende:
Verwijderd
een BDE is niet alleen een lichttunnel !!Op donderdag 05 april 2001 15:31 schreef hybridz het volgende:
[..]
Vrijwel alle verschijnselen die mensen bij BDE''s zien zijn ook te verklaren zonder paranormaal verschijnselen. Dat mensen altijd tunnels zien heeft te maken met de structuur van de hersenen, felle lichten ook. Andere dingen die mensen zien worden ook vaak in hallucinaties gezien. BDE''s zijn gedeeltelijk ook cultuur-afhankelijk. JIJ vindt BDE''s misschien een bevestiging van je eigen denkbeelden, maar ik zie helemaal niks bovennatuurlijks in BDE''s. BDE''s zijn dus weer een aanwijzing die je alleen ziet als je al gelooft...
stervende hersens geven random impulsen ( chaotisch dus )
die chaos kan niet leiden tot een orderlijk verloop van BDE''s
daarmee kan je dus ook niet verklaren dat mensen uit hun lichaam zijn en op afstand naar hun eigen physieke lichaam kijken in haarscherp detail en zich daar volledig van bewust zijn
lees eens wat meer dan halve verklaringen van pseudo wetenschappelijke sceptici
BDE zijn fysische verschijnselen die niet op een ander manier kunnen worden verklaard.Met aanwijzing bedoelde ik meer fysische verschijnselen die niet op een andere manier kunnen worden verklaard.
ze proberen het wel maar dan gaan ze niet verder dan bepaalde aspecten die ze na kunnen bootsen en negeren daarna gewoon de rest van de BDE kenmerken waar ze geen verklaring voor hebben
Verwijderd
ohw kijk nu word het al duidelijkerOp donderdag 05 april 2001 16:25 schreef mietje het volgende:
Soren Kierkegaard was de grootste deense filosoof en theoloog van de laatste eeuwen. Hij wordt gezien als een van de voornaamste moderne theologen. Waar hij in dat citaat over klaagt is dat christenen hun egoistische motieven als geloofsmotieven aandragen. Dat is niet christelijk, dus hebben de christenen het christendom afgeschaft.
maar is dat niet in feite hetzelfde als wat ik je al een paar topics lang probeer uit te leggen ?
mensen ( niet perse christenen ) voeren hun eigen ( egoistische ) motivatie door in hun geloof, ideologie , overtuiging
waarmee ze zich dus in feite niet meer houden aan de originele richtlijnen
waarmee ze dus niet meer zijn waar ze in naam voor staan ( wat bijv. MJC ook bedoelde met naam christenen en ik bijv. zeg dat hitler geen christen was )
maar dat kan dan niet de oorspronkelijke religie,ideologie, overtuiging zelf aangerekent worden
wan elke religie, ideologie, overtuiging kan misbruikt worden voor egoistische doeleinden door de mens of het nou christendom of evolutie theorie is
Lamborghini
bij de meeste BDE''s word toch echt Jesus genoemd
Verwijderd
Nah, komop. De processen in de hersenen hebben een fysische oorsprong, maar een BDE lijkt me toch echt een psychologisch verschijnsel. Je zult dus wel psychologische verklaringen bedoelen, neem ik aan?Op donderdag 05 april 2001 17:16 schreef Flamez het volgende:
...
BDE zijn fysische verschijnselen die niet op een ander manier kunnen worden verklaard.
ze proberen het wel maar dan gaan ze niet verder dan bepaalde aspecten die ze na kunnen bootsen en negeren daarna gewoon de rest van de BDE kenmerken waar ze geen verklaring voor hebben
Nope, helemaal niet! Jij hebt het over motieven in het geloof, ik heb het over motieven om te geloven. Hoe krom en egoistisch die motieven ook zijn (ik kom lekker in de hemel en jij lekker niet), de mensen die ze hebben blijven gelovigen.ohw kijk nu word het al duidelijker
maar is dat niet in feite hetzelfde als wat ik je al een paar topics lang probeer uit te leggen ?
mensen ( niet perse christenen ) voeren hun eigen ( egoistische ) motivatie door in hun geloof, ideologie , overtuiging
waarmee ze zich dus in feite niet meer houden aan de originele richtlijnen
<edit>
Die motieven om te geloven verstoten dus niet tegen de letter van het (christelijke) geloof, maar wel tegen de geest. Ondanks dat die gelovigen zich perfect aan de richtlijnen houden, zijn ze toch slecht bezig...
</edit>
Verwijderd
Bingo 
Ja, je hebt gelijk als je dat zo zegt.Op donderdag 05 april 2001 08:47 schreef Miss Tabbie het volgende:
Geen christenen?!?!?! Je bent een christen wanneer je in de voetsporen van Jezus wandelt...
Zijn weinig religies die dat doen. Tenminste, ik heb nergens in de bijbel gelezen dat Jezus meedeed aan oorlogen en wapens op pakte...
Hmmm? er staan toch heel duidelijk aanwijzingen in de bijbel dat Jezus écht mens was én God is.Jezus Christus is ook geen god. Hij is de zoon van God... Jij bent de zoon van je vader, dat wil toch niet zeggen dat jij en je vader gelijk zijn?
Nou dan vindt ik het niet zo vreemd dat iemand die bde''s niet geloofd, en het eerder verklaard als hersenactiviteiten. Niet dat ik dat zeg hoor, volgens mij zijn bde''s er echt en is het het sterven van een persoon, alleen die persoon heeft nog iets te voltooien op aarde en hoeft dus nog niet te overlijden, maar Jesus daarbij zien? Nee hoor echt niet, dat is flauwekul.Op donderdag 05 april 2001 17:51 schreef Flamez het volgende:
bij de meeste BDE''s word toch echt Jesus genoemd
Ik wil wel eens zoiemand spreken die denkt Jesus te hebben meegemaakt tijdens die bde.
(Ik hoop daarom ook dat er zoiemand op dit forum is die en ook nog eens dit leest. Reageer aub even.)
Want ik wil dat graag wel eens horen waarom Jesus bij jouw overgaan zou zijn. Wat heeft die man daar nou mee te maken? En alsof je zo belangrijk bent dat Jesus daarbij wil zijn. Sorry maar ik vindt dat echt een beetje egoistisch om te denken.
En staat er ook niet in de bijbel dat wij allen goden zijn???? Dus wat zou Jesus dan meer bijzonder maken?Op donderdag 05 april 2001 18:59 schreef Lollige_smurf het volgende:
Hmmm? er staan toch heel duidelijk aanwijzingen in de bijbel dat Jezus écht mens was én God is.
(Johannes 10:34)
Verwijderd
Newsgroups! Je hebt ze vast wel eens gezien. Je kunt ze met haast ieder standaard mailprogramma lezen. Het lijkt op dit forum, alleen maak je gebruik van een server bij je provider, i.p.v een centrale database met een moderator e.d. Er zijn duizenden newsgroups; het zijn discussieforums die reiken over de hele wereld. De collectie newsgroups noemt men "USENET". USENET krioelt van de rare wezens, vooral als je groups bezoekt met maatschappelijk gevoelige dingenOp woensdag 04 april 2001 23:01 schreef Lollige_smurf het volgende:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat is USENET?
Zoals ik al schreef de vorige keer: Als je iets wil weten is dat *mischien* de plek om te vragen. Er zijn zeker wat Boeddhistische newsgroups de vinden (ook nederlandse gis ik zo) Als je interesse hebt, laat het me weten (e-mail effe: chromisx@home.nl), dan help ik je eventueel USENET wel op. (als je er al niet bent
Verwijderd
Als je bekend was met het BDE fenomeen dan had je waarschijnlijk ook geweten dat ieder verhaal "anders" is, op de kern van de spirituele ervaring na dan (lichaamsuittredingkje, tunneltje, en opgenomen worden in het Alles (god?)). Als je literatuur naslaat, dan kan je zien dat de ervaring echt religie onafhankelijk is. Het echte spirituele stuk blijkt wel altijd hetzelfde te zijn (waar of niet.. toevallig he?). Bovendien heeft de ervaring een diepe spirituele betekenis, een haast nooit een echte religieuze (ja, zelfs de slechte ervaringen zijn spiritueel! -- als je meer wilt weten tiep ik wel een stukje van een boek over)Op donderdag 05 april 2001 15:16 schreef Flamez het volgende:
er zijn ook atheisten met BDE''s ( die daarna overigens niet meer atheistisch zijn )
En om even de IANDS site te quoten:
No two NDEs are identical, but within a group of experiences a pattern becomes evident. The pattern (and any single experience) includes one or more of these things: (....) Meeting others: may be deceased loved ones, recognized from life or not; sacred beings; unidentified entities and/or "beings of light"; sometimes symbols from one''s own or other religious traditions. (....) -- http://www.iands.org/nde.html
Ja, helemaal mee eens. Iedere BDE is anders net zoals het sterven van iemand en wat daarna gebeurt. Het is allemaal spiritueel. Alles heeft zo zijn functie en een reden.Op donderdag 05 april 2001 20:49 schreef chromisX het volgende:
Als je bekend was met het BDE fenomeen dan had je waarschijnlijk ook geweten dat ieder verhaal "anders" is, op de kern van de spirituele ervaring na dan (lichaamsuittredingkje, tunneltje, en opgenomen worden in het Alles (god?)). Als je literatuur naslaat, dan kan je zien dat de ervaring echt religie onafhankelijk is. Het echte spirituele stuk blijkt wel altijd hetzelfde te zijn (waar of niet.. toevallig he?). Bovendien heeft de ervaring een diepe spirituele betekenis, een haast nooit een echte religieuze (ja, zelfs de slechte ervaringen zijn spiritueel! -- als je meer wilt weten tiep ik wel een stukje van een boek over)
Ook inderdaad de vervelende, hoe rot dat ook mag klinken. Omdat iedereen zijn geestelijke afstemming anders is zal het overlijden ook anders zijn, maar er zullen natuurlijk altijd een paar overeenkomsten zijn, maar geeneen zal echt volledig hetzelfde zijn.
Verwijderd
Je zou bijvoorbeeld iets verder kunnen lezen dan alleen die tekst.Op donderdag 05 april 2001 19:10 schreef Lamborghini het volgende:
[..]
En staat er ook niet in de bijbel dat wij allen goden zijn???? Dus wat zou Jesus dan meer bijzonder maken?
(Johannes 10:34)
Verwijderd
Ja, precies! Je slaat de spijker op z''n kop!Op donderdag 05 april 2001 20:58 schreef Lamborghini het volgende:
[..]
Ja, helemaal mee eens. Iedere BDE is anders net zoals het sterven van iemand en wat daarna gebeurt. Het is allemaal spiritueel. Alles heeft zo zijn functie en een reden.
Ook inderdaad de vervelende, hoe rot dat ook mag klinken. Omdat iedereen zijn geestelijke afstemming anders is zal het overlijden ook anders zijn, maar er zullen natuurlijk altijd een paar overeenkomsten zijn, maar geeneen zal echt volledig hetzelfde zijn.
Hier is trouwens nog wat anders; nl. statistieken van NDE''s; heel interessant, omdat de statistieken zijn opgedeeld PER religie. Typisch dat de christenen heel veel Jezus zien, terwijl het percentage stukken lager is voor de rest (ring a bell?), en het is frappant dat het percentage voor "angst" tijdens de BDE voor de chistenen en de atheisten het hoogste is! LOL! New-agers en niet-christenen schijnen er geen last van te hebben!
http://www.near-death.com/experiences/experts76.html
Zonder geloof geen wetenschap
-----------------------------
De hele wiskunde berust op aannames. Iedereen ''gelooft'' die omdat nog niet is bewezen dat ze niet waar zijn.
Waarom dan niet geloven in god, als nog niet is bewezen dat hij niet bestaat!
De hele wiskunde berust op aannames. Iedereen ''gelooft'' die omdat nog niet is bewezen dat ze niet waar zijn.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Toevallig kan je met wiskunde heel veel doen. Fysische systemen exact beschrijven bijvoorbeeld. Bovendien is wiskunde is overigens een "realiteit" op zich, en bewijs in de wiskunde is in principe ook echt "onomstotelijk", vergeleken met bewijs in de echte wereld. Inderdaad, het is niet bewezen dat sommige dingen niet waar zijn (zoals je zelf zegt), moet dat dan? Gaat ook moeilijk als iets waar is, nietwaar? Bewijs maar dat een boom niet bestaat! Ik kan ook niet bewijzen dat er geen elfjes leven onder het hardhout van mijn aquarium. moet ik daarom ik daarom in elfjes geloven?Op donderdag 05 april 2001 21:19 schreef super-simon het volgende:
Zonder geloof geen wetenschap
Dit bewijst dus dat er ook interpretatie aan te pas kom. Alleen dat jij zegt LOL vindt ik niet echt op zijn plaats. Die mensen hebben het er gewoon wat moeilijker mee, wat natuurlijk vervelend is voor ze. En hiermee wil ik ook zeggen dat ik niemand zijn geloof wil afnemen en dat ik niet die van mij wil opdringen aan ze maar dat ik ze wel wil helpen (om onwaarheden en verkeerde verwachtingen weg te nemen), om de schok die anders straks komt te verzachten. En in hoeverre dat wordt aanvaart is een eigen keuze. Het wordt vanzelf wel duidelijk of dat uiteindelijk de goede was, maar zo is het hele leven (en ook het leven na de ''stoffelijke'' dood).Op donderdag 05 april 2001 21:17 schreef chromisX het volgende:
Hier is trouwens nog wat anders; nl. statistieken van NDE''s; heel interessant, omdat de statistieken zijn opgedeeld PER religie. Typisch dat de christenen heel veel Jezus zien, terwijl het percentage stukken lager is voor de rest (ring a bell?), en het is frappant dat het percentage voor "angst" tijdens de BDE voor de chistenen en de atheisten het hoogste is! LOL! New-agers en niet-christenen schijnen er geen last van te hebben!
Nog een leuk iets. In een boek wat ik heb gelezen (waarin wordt gesproken met ''doden'' en waar ''de doden'' ook zelf stukjes hebben geschreven via een medium staat een leuk stuk over mozes of abraham, wie weet ik niet meer precies. Maar daar stond dat het eerste wat die persoon vroeg toen die overleden was, aan zijn gids, "Waar is Jesus?". Die was er natuurlijk helemaal niet maar omdat hij goed had geleefd dacht hij dat hij wel naast Jesus zou terechtkomen als die dood was.
Verwijderd
Ja, mischien onterecht, maar ik vondt het persoonlijk best vermakelijk omdat christenen en atheisten het meestal allemaal zelf zo goed weten. Atheisten kan ik me iets bij voorstellen, Maar chistenen en angst? naaaah! Als ze het zo goed weten, waarom die angst dan? Waar is het vertrouwen dan? Het was niet hatelijk bedoeld trouwens...Dit bewijst dus dat er ook interpretatie aan te pas kom. Alleen dat jij zegt LOL vindt ik niet echt op zijn plaats. Die mensen hebben het er gewoon wat moeilijker mee, wat natuurlijk vervelend is voor ze. En hiermee wil ik ook zeggen dat ik niemand zijn geloof wil afnemen en dat van mij wil opdringen aan ze maar dat ik ze wel wil helpen (om onwaarheden en verkeerde verwachtingen weg te nemen), om de schok die anders straks komt te verzachten.
Nee weet ik wel hoor, alleen ik wilde het toch even duidelijk maken dat dat niet hoort. Als ''wij'' het ook zo goed weten horen we ook respect te tonen tegenover anderen. Ook al is dat soms niet andersom. Maar voor de rest ben ik het volledig met je eens.Op donderdag 05 april 2001 22:12 schreef chromisX het volgende:
Ja, mischien onterecht, maar ik vondt het persoonlijk best vermakelijk omdat christenen en atheisten het meestal allemaal zelf zo goed weten. Atheisten kan ik me iets bij voorstellen, Maar chistenen en angst? naaaah! Als ze het zo goed weten, waarom die angst dan? Waar is het vertrouwen dan? Het was niet hatelijk bedoeld trouwens...
Verwijderd
Tsja, maar (ik spreek over mezelf) weet ik het werkelijk zo goed? Denk het niet, hoor!Op donderdag 05 april 2001 22:17 schreef Lamborghini het volgende:
(...) Als ''wij'' het ook zo goed weten horen we ook respect te tonen tegenover anderen.
In werkelijkheid weet ik dat weten iets vluchtigs is. iets "goed weten" kan wel, maar op zulke zaken?... naaaaa! Ik WIL de waarheid niet in pacht hebben met zulke zaken; dat ze de waarheid zelf maar gaan zoeken... langs de maas, in feiten, of in hunzelf...
Verwijderd
Goedemorgen, jullie hebben hier over nagedacht
. Is het niet zoiets van; je voelt je er goed bij, je bent erdoor gemotiveerd en... je betekent daardoor meer voor je medemens?
Verwijderd
Ik neem aan dat je op de drieëenheid doelt?Op donderdag 05 april 2001 18:59 schreef Lollige_smurf het volgende:
Hmmm? er staan toch heel duidelijk aanwijzingen in de bijbel dat Jezus écht mens was én God is.
Stemt de bijbel overeen met de leer dat de Vader en de Zoon geen aparte en onderscheiden personen zijn?
Matth. 26:39, NBG: "Hij [Jezus Christus] ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt."
(Indien de vader en de zoon geen onderscheiden personen waren, zou een dergelijk gebed zinloos geweest zijn. Jezus zou tot zichzelf hebben gebeden, en zijn wil zou noodzakelijkerwijs de wil van de Vader zijn geweest.)
Joh. 8:17, 18, NBG "[Jezus antwoordde de joodse Farizeeën:] In uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ok de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij."
{Jezus sprak dus duidelijk over twee aparte personen.)
De drieenheid is een heel onduidelijk en moeilijk bgrip. Volgens mij ben ik het nu voor de eerste keer niet eens met wat je zegt Miss Tabie....:*Matth. 26:39, NBG: "Hij [Jezus Christus] ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt."
(Indien de vader en de zoon geen onderscheiden personen waren, zou een dergelijk gebed zinloos geweest zijn. Jezus zou tot zichzelf hebben gebeden, en zijn wil zou noodzakelijkerwijs de wil van de Vader zijn geweest.)
Joh. 8:17, 18, NBG "[Jezus antwoordde de joodse Farizeeën:] In uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ok de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij."
{Jezus sprak dus duidelijk over twee aparte personen.)
Ik geloof wel in de drieenheid, maar dan is juist dit soort teksten het moeilijste.
Maar er staat ook in de bijbel: "Wie in mij geloofd, geloofd in de Vader en wie in de Vader geloofd, geloofd in mij."
Er zijn zoveel teksten die tegen de drieenheid getuigen, maar daardoor laat Jezus ook heel duidelijk zien dat Hij echt mens is geweest en duidelijk hier op aarde was. Maar toch bleef Hij God, de drieenheid is nooit opgegeven. Hij zondigde niet en was daarin God, maar was wel van vlees en bloed, en was daarin mens, echt mens
Goofyduck